Rungon muoto

test

Zorbas veneilytoverit !

Olenpa tässä pyöritellyt mielessä speksejä, minkä mukaan voisi päätellä liukuvan veneen merenkulkuominaisuuksia kuivalla maalla. Elikkäs mitä pystyy päättelemään pohjan muodoista ja mitoista ?

Jos ajatellaan nyt tommosta 5-6 metrin pulpettipaattia, niin ihannetapaushan olisi, jos vene olisi pehmeäkulkuinen ja tukeva mernekäynnissä, paikoillaan vakaa, kantava keula, ei kastele jne.
Tossakin listassa periaatteessahan kunnon v-kulma ja sivuvakaus paikoillaan ollessa sulkee toisiaan pois, mutta voiko tätä korjata levellä vesilinjalla (suhteessa pituuteen)?? Entä pohjan muoto, jos levein kohta vesilinjassa on keulassa eikä perässä, niin mitä vaikutusta tällä on vakauteen ja toisaalta liukunopeuksien pehmeyteen ?
Tossa tulee myös aprikoitavaksi kapean perän vaikutus perän kantavuuteen 4-tahtikoneitten kanssa....

10

2033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en ole

      mikään toveri, mutta vastaan kuitenkin.
      Veneen todellinen käyttäytyminen selviää vasta
      vedessä koeajossa.

      Jotain osviittaa antaa veneen pohjakulma. Jos se
      on yli 20 astetta, voidaan odottaa pehmeää
      aallokkokäyttäytymistä, mutta vaatii lähes 50 %
      enemmän tehoa samaan nopeuteen kuin 18 % kullmalla
      oleva vene.

      Nykyisissä uusissa veneissä suosittu kulma on
      20 astetta ja osoittautunut hyvähsi.Lisäksi
      nousulistojen määsä ja pituus vaikuttavat
      mainitsemiesi mittasuhteiden lisäksi. Veneen
      pohjan rakenne on oma tieteenhaaransa, joten
      koeaja eri olosuhteissa, niin tiedät mitä saat
      ettkä pety.

    • näkyy

      päätyvän hyvään kompromissiin,paitsi ainakin minusta yleensä voisi pituutta olla enemmän.Keulasta pohjakulman on kuitenkin oltava melko syvä-V aallokkoa ajatellen,mutta ei olisi pahitteeksi olla myös perässä.Itsestäni olisi syvä-V ja reilun pitkä,koska se kantaa ylempänä vedestä,vaan ei kuitenkaan turhan leveä,aika hyvä.Sehän on täysin henk.koht.tarpeen mukaan.

    • Ilpo

      Mulla on 4,5 metrinen vene, jossa on aika tasainen pohja takaosassa, mutta jyrkkä kulma keulassa. Vene on tehoisekseen nopea ja tyynellä säällä ihan kiva ajettava. Kun vauhtia on liikaa tai loivaa aallokkoa, alkaa vene nyökkiä. Keula sukeltaa koska ei kanna tarpeeksi ja oikein tuntee kun vauhti hidastuu.

      Kuvittelisin, että loivempi keula vähentäisi tätä ominaisuutta. Tosin valmistajan ilmoittamalla nopeusalueella runko toimii hienosti muualla paitsi aallokossa, jolloin paukutus on mahtavaa. Aallot myös ohjaa ja keikuttaa mukavasti venettä. Siihen ei auta edes hidastaminen.

    • jare

      kaikki suosituimmat suomalaiset veneet ovat kompromisseja, niin busterit kuin yamariinit.

      Kuten jo itse sanoit, kapea perä ei ole niin kantava, Syvä V on epätaloudellisempi kuin loiva jne.

      Aika hyviä veneitä ovat nuo Boston whalerit joissa asia on ratkaistu "monirunkoisuudella". Keskimmäinen päärunko on kunnon V ja sivurungot tuovat vakautta, ja kääntävät roiskeita alaspäin.

      Pituudessa on aina se hyvä, että mitä pidempi paatti sitä suuremman allonvälin se pystyy ylittämään ilman putoamista sinne--> tasaisempaa menoa.

      Niin ja tuosta V:stä vielä sen verran, että niin kuin monissa nykyveneissä onkin, että jos veneessä on muuttuva vee niin jyrkempi V kuuluu tietysti eteen.

      • test

        .. tuommoinen runkko lisää kovuutta aallokossa, samoin kuin voimakkaat palteet ? Periaatteessa v-kulman pitäisi olla perässä "puhdas" ? vrt. esim. bustereiden pohjat takaa; viivottimella vedettyjä. Ok, tässä tulee tuo mainitsemasi kompromissi esiin...

        V-kulmahan on luonnollisesti edessä jyrkempi kuin perässä ja muuttuvaine siis. En ole koskaan tainnut nähdä pohjaa jossa olis sama kulma keulasta perään (pl. tasapohjaiset).


      • jare
        test kirjoitti:

        .. tuommoinen runkko lisää kovuutta aallokossa, samoin kuin voimakkaat palteet ? Periaatteessa v-kulman pitäisi olla perässä "puhdas" ? vrt. esim. bustereiden pohjat takaa; viivottimella vedettyjä. Ok, tässä tulee tuo mainitsemasi kompromissi esiin...

        V-kulmahan on luonnollisesti edessä jyrkempi kuin perässä ja muuttuvaine siis. En ole koskaan tainnut nähdä pohjaa jossa olis sama kulma keulasta perään (pl. tasapohjaiset).

        En ole mikään harilainen,mutta ilmeisesti nuo palteet on kuitenkin niin ylhäällä ja myöskin takana että ne eivät koveta kulkua liikaa. BW on kuitenkin yksi luokkansa arvostetuimpia meriveneitä maailmassa.

        Ymmärtääkseni ei muuttuva V oli ennen lähes kaikissa veneissä, koska materiaalit eivät olleet niin helposti muotoiltavia. Ainakin omissa veneissäni sellaiset ovat olleet Buster 415, Jamil, Faster 445, 515...


      • test
        jare kirjoitti:

        En ole mikään harilainen,mutta ilmeisesti nuo palteet on kuitenkin niin ylhäällä ja myöskin takana että ne eivät koveta kulkua liikaa. BW on kuitenkin yksi luokkansa arvostetuimpia meriveneitä maailmassa.

        Ymmärtääkseni ei muuttuva V oli ennen lähes kaikissa veneissä, koska materiaalit eivät olleet niin helposti muotoiltavia. Ainakin omissa veneissäni sellaiset ovat olleet Buster 415, Jamil, Faster 445, 515...

        ..nuo vanhemmat alupaatit on tosiaan samalla kulmalla alumiinin vaikean muotoilun vuoksi. Tai kyllähän niitä nyt muotoillaan...


      • sama kulma
        test kirjoitti:

        ..nuo vanhemmat alupaatit on tosiaan samalla kulmalla alumiinin vaikean muotoilun vuoksi. Tai kyllähän niitä nyt muotoillaan...

        perästä keulaan. On aallokossa kova ja hakkaava. Uusissa muuttuva keulasta kapeampi V. On ilmeisesti pehmeämpi aallokossa.


      • Roinaa paatissa
        sama kulma kirjoitti:

        perästä keulaan. On aallokossa kova ja hakkaava. Uusissa muuttuva keulasta kapeampi V. On ilmeisesti pehmeämpi aallokossa.

        Busterin kovasta keulasta on väännetty juttua kautta maailman sivu,yleensä sitä pidetään pelkästään huonona asiana.
        Olen hinaillut isomman veneen perässä ensin Sun R ja nyt vielä vanhempaa Buster Boosteria,tätä sinilaitaista.Molemmat alle nelimetrisiä ja hyviä roikottaa narussa.
        Kun pikkubusteriin lataa kahdensadan litran siikaverkkopytyn,ankkurit,liput ja satakiloisen kaverin se kyselelee vähän ylimitoitettua konetta.Sillä lusikka nousee kertanykäisyllä aallon päälle,eikä roiski.
        Suurin etu mielestäni on se,että merellä isossa aallossa jossa vesi liikkuu,ei tarvitse myötälaitaiseenkaan ajettaessä pelätä keulan leikkaamista.Metriä pitempi syvä v-pohjainen vanha Vator oli tuollaisessa paikassa huolimattomalle hengelle hupa.Busterilla surffataan aallon reunaa viistoon alas,pohjalla oikaistaan ja annetaan konetta,nousee eikä leikkaa.
        Esimerkki on mereltä kovan kelin jälkeisestä pitkästä, korkeasta aallokosta joka syntyy syvän ja matalan veden rajassa.Joissakin muissa olosuhteissa asialla ei taida olla merkitystä.Harvemmin kun siitä kuulee puhuttavan.


    • hyvä pohja

      Tässä olisi yksi parhaista pohjista sinun kriteereille: http://www.hysucat.se/

      Katamaraani takaa vakauden.
      Runkojen välinen kantosiipi nostaa yles jolloin kulkee edullisesti ja samalla pehmeästi aallokossa.

      Tämä on siis oma johtopäätökseni joka perustuu vain ja ainoastaan pohjan näkemiseen!

      V-runkoisista täytyy muuten ottaa vielä huomioon veneen paino suhteessa leveyteen ja v-kulmaan. Lisäksi listoilla on oleellinen merkitys. Jotkut jättää täysin ilman -> pehmeäkulkuisia aallokossa mutta samalla raskaskulkuisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      95
      3859
    2. Nainen olet minun

      Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      47
      3245
    3. Sille ei voi enää mitään

      Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      100
      2857
    4. Merja Kyllönen: Ero

      Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      136
      2550
    5. Harmi jos ei enään nähdä

      Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      57
      2490
    6. Mukavaa päivää

      Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2408
    7. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

      mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2407
    8. Vau miten upea nainen!

      Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      21
      2354
    9. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      23
      2336
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

      Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2100
    Aihe