Mitenkäs teillä toimii pitkän valon katkaisija, eli kun vedetään viiksestä itseen päin niin ohjekirjan mukaan pitäisi pitkät olla sen aikaa päällä.
Nykyisessä w124:ssä kuten kolmessa aikaisemmassa w123:ssakaan se ei ole toiminut.
Onko vaan ollut niin huono tuuri.
Eipä niin että tuosta mitään haitaakaan ole ollut, rupesi vaan kiinnostamaan että toimiiko käytännössä muillakaan.
Eipä toimi kyllä tuo valokatkaisijasta kääntö vasemmalle jossa pitäisi toimia parkkivalo joko vasemmalle tai oikealle, paitsi ekassa w123:ssa joka oli aikoinaan tuotu Saksasta.
Monitoimikatkaisijasta
20
3443
Vastaukset
- Silver
Tuo kaukovalovilkku toiminto pitäisi kyllä toimia
noin kuten kuvasit. Jotakin kosketusvikaa jossakin
kytkimen sisällä varmaankin ? Olisiko hapettunut
käytön puutteesta ? :- )
Tuo parkkitoiminto "ranskalainen vilkku" on
ollut suomessa kielletty - en tiedä miksi.
Tosiaan tuontiautoista se löytyy, eikä niiden
rekisteröinti katsastuksissa ole moista asiaa
useinkaan huomattu. Virallisesti tuoduissa
merkistä/ mallista riippuen se on jotenkin raksittu pois käytöstä. - nih
Terve.
Aika yleistä lienee, ettei kaukovalovilkku toimi. Meikäläisellä toimii W123:ssa ihan hyvin, W201:ssa taas ei.
Kaveri, joka aikanaan laitteli W115:tta kuntoon, sai käydä läpi aika montakin katkaisinta ennen kuin "välkyttävä" löytyi. Vikaa voi katsoa itsekin: yksinkertaisimmillaan se on sitä, että viiksen juuressa on paskaa tai kosteutta tai kulumaa. Kyseessä voi olla myös huono liitos rattipylvään alapäässä: käsittääkseni myös W123:ssa on (kuten pystylampussa) kojelaudan alaosassa kampaliitin, jonka kautta kaikki viiksen käskyt jaetaan eri puolille autoa. Tätä voi yrittää ravistella.
Viiksen vaihto oli käytännössä ainakin pystylamppuun aika helppo hommma: patukan mukana tulee johtonippu ja se liitin. Jos niin kuin vaihtamaan ryhdyt.
PS: vanhassa vara parempi. W111:ssa vilkkuu viiksestä vetämällä, ihan kuten pitääkin! Ja autolla on sentään ikää melkein 40 vuotta. Varsinainen valonvaihtaja onkin lattialla, kytkimen vieressä, heti siinä tuulilasin pesulaitteen pumpun vieressä.... - Eemeli
Kyllä minulla 250D-89;ssä se toimi,siis jos tarkoitit ns.pitkävilkkua ,samaten kun tuo Saksan parkki,joka kerran epähuomiossa tuli käännettyä päälle se auton jäädessä pariksi päiväksi talliin,seurauksena tyhjä akku,sen jälkeen ko.toiminnon on muistanut,sama nimittäin löytyy W210;kin!
- Timo L.
250D:ssä sai vetää kaukovalovilkkua toooodella paljon itseensä päin, oli meinaan vajaassa 15 vuodessa velttaantunut aika paljon. Lopulta sitten viiksi tarttuikin takin taskuun ja katkesi. :-)
Käytetty viiksi tilattiin Venetmäeltä, ja on vielä ihan uudenkarhea ja toimii kuten pitääkin. Vaihto egkstrahelppoa; kuten nih sanoi, johdot valmiina liittimessä, eli ei muuta kuin liitin kiinni. Sinun tapauksessasi ilmeisesti on myös kyse vaan velttaantumisesta.
Yhden puolen parkki ei toimi meilläkään vm. 1985-suomiautossa. - Timo L.
250D:ssä sai vetää kaukovalovilkkua toooodella paljon itseensä päin, oli meinaan vajaassa 15 vuodessa velttaantunut aika paljon. Lopulta sitten viiksi tarttuikin takin taskuun ja katkesi. :-)
Käytetty viiksi tilattiin Venetmäeltä, ja on vielä ihan uudenkarhea ja toimii kuten pitääkin. Vaihto egkstrahelppoa; kuten nih sanoi, johdot valmiina liittimessä, eli ei muuta kuin liitin kiinni. Sinun tapauksessasi ilmeisesti on myös kyse vaan velttaantumisesta.
Yhden puolen parkki ei toimi meilläkään vm. 1985-suomiautossa. - W126
Minusta vika kuulostaa oudolta, koska mulla kaikissa 3:ssa MB:ssä on aina toiminut tuo pitkien vilkautus toiminto :)
Sulla on ollut huonoa tuuria.
Sitten sumareitten toiminnassa kaikki mersut ovat eronneet toisistaan:
240D -83: (tuotu saksasta -86) Sumarit toimivat yksin, ajovalojen kanssa, mutta pitkien kanssa ei.
300SE -88 (Suomi-auto) Kaikki valot toimii yhdessä ja erikseen (Tänks tu gaad!)
300D- 82 (tuotu ruotsista-82) Sumarit ei toimi yksikseen, mutta ajovalojen ja pitkien kanssa toimii.
Ne vasemmalle käännettävät parkit eivät ole toimineet missään yksilössä.- Anonyymi
Siis oikealle..
- Kaapo
Kyllä tuon kaukovalovilkun pitäisi toimia aivan kevyesti näpäyttämällä. Jos puoliparkkia koettaa houkutella toimintaan, niin vesiperä tuloo.
Rättisitikassa tämä hauska vasen/oikea -parkki pelasi. Muissa ei ole tullut toimivaa vastaan.
Sumarit palavat sekä ilman päävaloja että pitkillä. Näin kai kytkennän pitää ollakin. Nyt aikankin on.
Mutta takasumareita varten valokytkin ei suostu tulemaan toista pykälää ylöspäin. Onko vika vai jostain syystä eliminoitu??? Tähän liittyvästä muustakin aiheesta kyselen myöhemmin lisää, nyt pitää rientää.- W126
Mulla tulis S:ssä kyllä toisenkin pykälän, mutta nuppi jää käteen :) On vähän kulunut se liitos... Enkä ole viitsinyt laittaa kuntoon, kun ei sitä takasumuvaloa tartte.
300D:ssä sen sijana tulee 2 pykällä, eikä nuppi jää käteen. - Kaapo
W126 kirjoitti:
Mulla tulis S:ssä kyllä toisenkin pykälän, mutta nuppi jää käteen :) On vähän kulunut se liitos... Enkä ole viitsinyt laittaa kuntoon, kun ei sitä takasumuvaloa tartte.
300D:ssä sen sijana tulee 2 pykällä, eikä nuppi jää käteen.Näinhän se on, kun koetin vetää ylös toisen pykälän, niin nuppihan lopulta jäi kätöseen. Samalla sitten ajattelin vaihtaa polttimon siihen akselin päähän. Oranssi merkkivalo nupin keskellä kun ei palanut, ei myöskään katkaisijan nuoli. Mutta ei auttanut uusi lamppukaan. Täytyy tutkia tässä lähiaikoina tarkemmin ;)
Takasumarien asento täytyy ilmeisesti houkutella esiin pihdeillä tms., tuntuu olevan lujassa. - dieselflosse
Terve!
Minulla tuo takasumari kyllä syttyy, mutta tuppaa polttelemaan sulakkeen.
En ole viitsinyt tutkia syytä, kun mielestäni ko. toiminne on täysin turha.
Olen sen sijaan miettinyt muuttavani takavalojen kytkentää siten, että nuo takasumarit palaisivat parkkien kanssa (5W polttimolla tietty). - Paavo
Eikös sumarit kuulu palaa vain lähivalojen kanssa? Siis lain mukaan? Omassa on ainakin näin.
- W126
Kaapo kirjoitti:
Näinhän se on, kun koetin vetää ylös toisen pykälän, niin nuppihan lopulta jäi kätöseen. Samalla sitten ajattelin vaihtaa polttimon siihen akselin päähän. Oranssi merkkivalo nupin keskellä kun ei palanut, ei myöskään katkaisijan nuoli. Mutta ei auttanut uusi lamppukaan. Täytyy tutkia tässä lähiaikoina tarkemmin ;)
Takasumarien asento täytyy ilmeisesti houkutella esiin pihdeillä tms., tuntuu olevan lujassa.Vaihdoit polttimon turhaan. Sen pitääkin palaa, kun takasumarit on päällä :)
Koita vetää pihdeillä sitä sumuvaloa päälle, jos nuppi jää käteen. Onhan sen pakko siinä olla kuitenkin. - W126
Kaapo kirjoitti:
Näinhän se on, kun koetin vetää ylös toisen pykälän, niin nuppihan lopulta jäi kätöseen. Samalla sitten ajattelin vaihtaa polttimon siihen akselin päähän. Oranssi merkkivalo nupin keskellä kun ei palanut, ei myöskään katkaisijan nuoli. Mutta ei auttanut uusi lamppukaan. Täytyy tutkia tässä lähiaikoina tarkemmin ;)
Takasumarien asento täytyy ilmeisesti houkutella esiin pihdeillä tms., tuntuu olevan lujassa.siis näin:
Vaihdoit polttimon turhaan. Sen pitääkin palaa VAIN, kun takasumarit on päällä :) - w124-89
Paavo kirjoitti:
Eikös sumarit kuulu palaa vain lähivalojen kanssa? Siis lain mukaan? Omassa on ainakin näin.
kyl pitäis palaa kun parkit päällä , ei ennen ,mut kyl jos on ajovalot tai pitkät ni juu!!
omassa vm. 89 toimii kans toi "väläytys pitkät " ja "ranskamalli parkki" ei toimi (en oo tosin viel kokeillu sillon ku vilkku oik/vas kytkettynä ) - Kallonkutistaja
Paavo kirjoitti:
Eikös sumarit kuulu palaa vain lähivalojen kanssa? Siis lain mukaan? Omassa on ainakin näin.
Omissa -85/123:ssa sumuvalot eivät pala, jos kaukovalot on päällä, -88/124:ssä taas sumuvalot saavat palaa aina kun vähintään parkit ovat päällä.
Sumuvalot saavat toimia myös ilman ajovaloja, jos parkkivalot palavat samanaikaisesti. - Timo L.
Kallonkutistaja kirjoitti:
Omissa -85/123:ssa sumuvalot eivät pala, jos kaukovalot on päällä, -88/124:ssä taas sumuvalot saavat palaa aina kun vähintään parkit ovat päällä.
Sumuvalot saavat toimia myös ilman ajovaloja, jos parkkivalot palavat samanaikaisesti.Meillä taas 1985 W124:ssä sumarit eivät pala kaukovalojen kanssa, mutta 1983 W123:ssa ja 1977 W116:ssa sumarit palavat kaikkien kanssa kaiken aikaa kaikkialla. :-) Eli myös pitkillä.
Ja kaikki ovat suomiautoja.
- joe
omassa 250 toimii tuo "pitkä vilkku"
ja tuo toispuoleinen parkkivalo jos jättää vilkun vasemmalle /oikealle ei toimi, mutta se saa toimia autoissa vuoden 1992-93 jälkeen sitä ennen se oli kielletty ominaisuus suomen ARK:n mukaan.
ainakin 95 ja 96 tuoduissa VW konsernin autoissa ominaisuus toimii- Eemeli
No,niinkuin kerroin jostain syystä se toimi 1989-mallisessa 250D;ssä,joka oli taatusti ihan aito Suomi-auto,se akun tyhjeneminen jäi niin hyvin mieleen.
Tarkemmin kun muistelin,ko.ominaisuus oli myös C-sarjan autoissa. - W126
Ai ne oikea/vasen parkki toimii yhdessä vilkunasennon kanssa...enpä ole hoksannut, pitkääkin hetikohta kokeilla ton 300D:n oikea/vasen parkkitoimintoa :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281478- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541139- 69984
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254944Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193924- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818