Hei
Vauvallamme,4,5kk,on ilmeisesti atooppien ihottuma.
(iha pienestä ollut kuva iho,nyt pahentunut)
nyt kun ole asiaa tutkinut niin olen lukenut että atooppiseen ihottumaan liittyy yleensä alergiaa.
Voiko vauvani siis olla allerginen rintamaidolle?
Kiinteitä hän saa myös,kasviksia ja hedelmää.
En ole minkään näistä huomannut pahentavan ihoa.
Liittyykö poskien punotus allergiaan vai siiheb atooppiseen ihottumaan?
olen ihan uunona tämän allergia ja atopia jutun kanssa.Iteslläni ei ole mitään kokemusta kummastakaan.
atooppinen ihottuma
14
5849
Vastaukset
Olen sairastanut atopiaa vauvasta lähtien ja minulla ei ole allergioita!tää on niin kuin sukuvika sillä atopiaa liikkuu isäni suvussa paljon.Oletko käyttänyt lastasi allergiatesteissä?suosittelisin sillä saisit varmuuden siitä,että onko lapsellasi allergiaa!Onko perheessä/suvussa muita henkilöitä joilla olisi atopia?Lisätietoa atopiasta täältä http://www.atopialiitto.fi
- johanna*
ei suvussa ole kellään tietääkseni atopiaa(ainakaan ihan lähisuvussa ei ole)
Allergioitakaan ei ole.
Parinviikonpäästä neuvolassa ajattelin tahtoa allergiatestejä että saisin varmuuden.
Tuo kyllä nyt vaivaa että jos on maidolle allerginen,onko myös rintamaidolle allerginen? - kohtalotoveri
johanna* kirjoitti:
ei suvussa ole kellään tietääkseni atopiaa(ainakaan ihan lähisuvussa ei ole)
Allergioitakaan ei ole.
Parinviikonpäästä neuvolassa ajattelin tahtoa allergiatestejä että saisin varmuuden.
Tuo kyllä nyt vaivaa että jos on maidolle allerginen,onko myös rintamaidolle allerginen?Voithan jättää omasta ruokavaliostasi kaikki maitotuotteet pois, korvaa kalkin saanti kalkkitabletteja syömällä...apteekista niitä saa.
Niin ja totta kai voi olla allerginen ihan mille vaan ruoka-aineelle tai vaikkapa pesuaineelle yms.
Ymmärsinkö, ettei lapsellasi ole diagnosoitu atopiaa?
Eli epäilet sen olevan sitä taikka allergiaa? Voihan olla molemmatkin.
Kuinka olet hoitanut ihoa tähän mennessä?
Ihan ensimmäiseksi kokeilisin rasvailemalla, jos paha niin sibicortia kuuriluontoisesti...häviääkö punoitus/ihottuma pois ja tulee takaisin vai mitenkä pikkuisen iho oikein käyttäytyy?
Jos ei perusteelliset ihon rasvaukset auta yhtään, niin lähtisin kokeilemaan sitä, että ensimmäiseksi maito omasta ruokavaliosta pois.
HUOM! Älä nyt omin päin lähde kokeilemaan, otapa neuvolaan yhteyttä...ja jos ei siellä todeksi oteta, niin sitten lääkäriin selvittämään asia. - johanna*
kohtalotoveri kirjoitti:
Voithan jättää omasta ruokavaliostasi kaikki maitotuotteet pois, korvaa kalkin saanti kalkkitabletteja syömällä...apteekista niitä saa.
Niin ja totta kai voi olla allerginen ihan mille vaan ruoka-aineelle tai vaikkapa pesuaineelle yms.
Ymmärsinkö, ettei lapsellasi ole diagnosoitu atopiaa?
Eli epäilet sen olevan sitä taikka allergiaa? Voihan olla molemmatkin.
Kuinka olet hoitanut ihoa tähän mennessä?
Ihan ensimmäiseksi kokeilisin rasvailemalla, jos paha niin sibicortia kuuriluontoisesti...häviääkö punoitus/ihottuma pois ja tulee takaisin vai mitenkä pikkuisen iho oikein käyttäytyy?
Jos ei perusteelliset ihon rasvaukset auta yhtään, niin lähtisin kokeilemaan sitä, että ensimmäiseksi maito omasta ruokavaliosta pois.
HUOM! Älä nyt omin päin lähde kokeilemaan, otapa neuvolaan yhteyttä...ja jos ei siellä todeksi oteta, niin sitten lääkäriin selvittämään asia.neuola täti näin arvioi,että atooppinen ihottuma olisi.
Ja neuvoi minua ostamaan sibicort kortisoonia ja ceridalia.
vauvalla otsassa oli,jota itse karstaksi luulin,kuivaa,kun siihen laitoin rasvaa,tai rapsutin sitä pois,nousi semmoinen kellertävä neste.(ymmrtiköhän tuosta mitään?)
Posket punottaa,poskissa hieman kuivia länttejä,reisien ja käsivarsien ulkosyrjät ovat kuivia.
Kortisooni auttoi hyvin,pariviikkoa kellertävä ihottuma pysyi pois,mutta nyt tullut uudestaan.
Kuulostaako tämä otsan ihottuma atooppiselta?
Itse en käytä maitotuotteita kun juustoa ja kahviin maitoa,mutta pienikin määrä on liikaa?
Kiitos vastaajille paljon.Olen ihan ekaa kertaa tekemisissä allergia/atopaian kanssa. - Äiti3
johanna* kirjoitti:
neuola täti näin arvioi,että atooppinen ihottuma olisi.
vauvalla otsassa oli,jota itse karstaksi luulin,kuivaa,kun siihen laitoin rasvaa,tai rapsutin sitä pois,nousi semmoinen kellertävä neste.(ymmrtiköhän tuosta mitään?)
Posket punottaa,poskissa hieman kuivia länttejä,reisien ja käsivarsien ulkosyrjät ovat kuivia.
Kortisooni auttoi hyvin,pariviikkoa kellertävä ihottuma pysyi pois,mutta nyt tullut uudestaan.
Itse en käytä maitotuotteita kun juustoa ja kahviin maitoa,mutta pienikin määrä on liikaa?
Kiitos vastaajille paljon.Olen ihan ekaa kertaa tekemisissä allergia/atopaian kanssa.kannattaa antaa vauvalle ja nauttia itsekin säännöllisesti.Myös aloe vera-geeli auttaa atooppista ihoa.Sitä voi nauttia sisäisesti ja ulkoisesti iholle.Tuttavallani hävisi kokonaan atooppinenihottuma!
- äitee +4
johanna* kirjoitti:
Kiitos vastaajille paljon.Olen ihan ekaa kertaa tekemisissä allergia/atopaian kanssa.ihan atooppiselta, mutta todella kuivakin iho on hyvin samanlaista. Atooppinen iho muuten kuivaneesta ihosta eroaa vasta hoidon jälkeen; atooppinen iho ei koskaan parane vaan vain hetkeksi oireet helpottuvat ja iho kuivuu taas. Iän myötä toki oireet saattavat helpottua ja jopa parantua, mutta silloin ollaan jo murkkuiässä asti..
Sibicort on hyvä voide, mutta laita sitä ainakin kahdesti päivässä viikon tai reilun ajan niin että iho tulee kuntoon. Kuivaa ihoa kortisoni kuivattaa, atooppista se hoitaa. Kuurin jälkeen rasvaa edelleen kahdesti ainakin perusvoiteella. Voi kestää että lapselle paras voide löytyy, mutta kannattaa kokeilla eri tuotteita niin se kohdalle osuu. Atooppinen iho kyllästyy samaan rasvaan joten ajoittain rasvaa on vaihdettava tai kortisonivoide uusittava.
Allergia voi ilmetä ihottumana ja lääkärikään ei aina pysty erottamaan kummasta on kyse. Lisäksi vaikka lapsi ei olisi allerginen niin jotkin aineet saattavat ärsyttää ihoa tai aiheuttaa kutinaa/syyhytystä. Ihoa ärsyttäviä voi olla juureksista selleri, pesuaineet tai huuhteluaineen jäämät, pöly, tekstiilin tummat värit jne.. Kokeilemalla ja seuraamalla löytyy mikäli atoopikosta on kyse. Omalla lapsellani kutina lisääntyi kun vaatteita ei tilapäisesti kuivattu kuivausrummussa vaan narulla!
Allergian suhteen voi kokeilla omasta ruokavaliosta pois ykkösryhmä ja maito minimiin (korvaa se jollain muulla tuotteella) ja lapsen soseista jättää myös tuo ykkönen pois ainakin alkuun. Maito tuskin on syypää jos sitä vähänlaisesti itse käytät.
Ihon hoitoon meillä koettiin pienenä hyväksi konstiksi joka iltainen pesu ja ammeeseen kylpyöljyä veteen. Öljy sitoo kosteutta ihoon. Myös rasvaus on hyvä tehdä heti pesun jälkeen jotta kosteus saadaan sidottua ihoon hyvin, älä siis kuivaa yltiöpäisesti lasta! Vettä moni välttää kuivan ihon kanssa, mutta ihon puhtaus on tärkeää ja samalla rasvasta jäävä pöly ja hilse lähtee iholta pois eikä ärsytä sitä entisestään. Pahin on edessä kun lapsi oppii raapimaan.. - kohtalotoveri
johanna* kirjoitti:
Kiitos vastaajille paljon.Olen ihan ekaa kertaa tekemisissä allergia/atopaian kanssa.Siitä on jo 6-vuotta aikaa.
Muistini mukaan, kuivia ihottumalänttejä alkoi ilmaantumaan piakkoin syntymän jälkeen, pahenivat 3kk iässä ja soseiden alettua (4kk) suorastaan homma räjähti.
No, esikoinen kun oli...niin me vanhemmat oltiin ihan ulalla ja asiaa ei auttanut se, ettei neuvolassa eikä lääkärikään ollut moksiskaan, ainakaan heti aluksi :-(
Puoli vuotiaana tehtiin allergiatestit verinäytteestä ja ihotesteillä, muttei mitään näyttäneet.
Imetin 9kk, en muista enää koska tarkalleen aloin kokeilemaan ruokadieettiä itselläni, samalla syötettiin pojallemme tiettyjä "turvallisiksi" todettuja soseita ja uusia otettiin hyvin varovaisesti.
Tuntui ettei mikään auttanut, ei yhtään mikään...lapsi vaan raapi ja raapi, iho vetisti ja kellertävää nestettä tuli, sen näki siinäkin kun juuri puhtaan valkoisen paidan laittoi päälle niin puoleen päivään mennessä oli etenkin hihat ihan kellertävät :-(
Kerran lääkäri määräsi antibioottikuurin, koska iho ei sibicorteista sun muista mennyt paremmaksi pätkääkään.
Ihan hienoista paremmuutta ihoon alettiin saamaan päivittäisellä pikaisella suihkuttamisella ja "lumiukko" rasvausta parin tunnin välein (alle kevyempää rasvaa ja päälle tosi paksua)...tätä suositteli allergioihin perehtynyt erikoislääkäri, heidän opastuksella lapsemme myös söi n. 1 1/2 vuotiaaksi vain 5 ruoka-ainetta, pysyi sillä jotenkuten kurissa...muita ruoka-aineita kokeiltaessa homma levisi käsiin.
Huoh!
Ihmeellistä, mutta esikoispoikamme iho parani "silmissä" toisena kesänään?!
En tiedä oikein tarkalleen mistä moinen johtui? Oliko se auringonvalo vai mikä lie?
Atooppinen iho on aikoinaan todettu, mutta nykyisin ei siltikään kaipaa erityisemmin rasvausta, ei edes talvisin ja ihan kaikkea syö.
Mun kahdella muulla lapsella on todettu maitoallergia, mutta heillä ei ole koskaan iho oireillut läheskään yhtä pahasti kuin esikoisellamme aikoinaan.
Esikoisesta viisastuneena epäilin hyvin varhaisessa vaiheessa maitoallergiaa, koska tuttelia sekä nannia olen joutunut antamaan jokaisen kohdalla rintatulehduksen takia viim. 3kk synnytyksestä. Huusivat mahakipujaan, punoitusta ja vesikelloja nousi ihoon kaikkialle minnekä sitä korviketta suusta valui.
Ennen lääkäriin menoa testasin kahdella nuorimmaisella maitoallergian myöskin siten, että tavallista kevytmaitoa altistin esim. käsivarteen sivelemällä ja sama ihoreaktio tuli aina kokeiltaessa.
Maitoallergiat todettiin myös labrakokein, mutta tänä päivänä nuorimmankin ollessa 2-vuotias, allergioita eikä mitään ihottumiakaan enää ole eli meillä siis kaikki meni sitten kuitenkin onnellisesti ajallaan ohi.
Tsemppiä kovasti teille ja onnea salapoliisin työhön, toivottavasti kaikki aikanaan selviää...alku etenkin on aina hankalaa, mutta kyllä se siitä kokeilemalla lähtee ja jos ei joku juttu auta, niin sitten täytyy jotain uutta kokeilla, kunnes apu löytyy. - Johanna*
kohtalotoveri kirjoitti:
Siitä on jo 6-vuotta aikaa.
Muistini mukaan, kuivia ihottumalänttejä alkoi ilmaantumaan piakkoin syntymän jälkeen, pahenivat 3kk iässä ja soseiden alettua (4kk) suorastaan homma räjähti.
No, esikoinen kun oli...niin me vanhemmat oltiin ihan ulalla ja asiaa ei auttanut se, ettei neuvolassa eikä lääkärikään ollut moksiskaan, ainakaan heti aluksi :-(
Puoli vuotiaana tehtiin allergiatestit verinäytteestä ja ihotesteillä, muttei mitään näyttäneet.
Imetin 9kk, en muista enää koska tarkalleen aloin kokeilemaan ruokadieettiä itselläni, samalla syötettiin pojallemme tiettyjä "turvallisiksi" todettuja soseita ja uusia otettiin hyvin varovaisesti.
Tuntui ettei mikään auttanut, ei yhtään mikään...lapsi vaan raapi ja raapi, iho vetisti ja kellertävää nestettä tuli, sen näki siinäkin kun juuri puhtaan valkoisen paidan laittoi päälle niin puoleen päivään mennessä oli etenkin hihat ihan kellertävät :-(
Kerran lääkäri määräsi antibioottikuurin, koska iho ei sibicorteista sun muista mennyt paremmaksi pätkääkään.
Ihan hienoista paremmuutta ihoon alettiin saamaan päivittäisellä pikaisella suihkuttamisella ja "lumiukko" rasvausta parin tunnin välein (alle kevyempää rasvaa ja päälle tosi paksua)...tätä suositteli allergioihin perehtynyt erikoislääkäri, heidän opastuksella lapsemme myös söi n. 1 1/2 vuotiaaksi vain 5 ruoka-ainetta, pysyi sillä jotenkuten kurissa...muita ruoka-aineita kokeiltaessa homma levisi käsiin.
Huoh!
Ihmeellistä, mutta esikoispoikamme iho parani "silmissä" toisena kesänään?!
En tiedä oikein tarkalleen mistä moinen johtui? Oliko se auringonvalo vai mikä lie?
Atooppinen iho on aikoinaan todettu, mutta nykyisin ei siltikään kaipaa erityisemmin rasvausta, ei edes talvisin ja ihan kaikkea syö.
Mun kahdella muulla lapsella on todettu maitoallergia, mutta heillä ei ole koskaan iho oireillut läheskään yhtä pahasti kuin esikoisellamme aikoinaan.
Esikoisesta viisastuneena epäilin hyvin varhaisessa vaiheessa maitoallergiaa, koska tuttelia sekä nannia olen joutunut antamaan jokaisen kohdalla rintatulehduksen takia viim. 3kk synnytyksestä. Huusivat mahakipujaan, punoitusta ja vesikelloja nousi ihoon kaikkialle minnekä sitä korviketta suusta valui.
Ennen lääkäriin menoa testasin kahdella nuorimmaisella maitoallergian myöskin siten, että tavallista kevytmaitoa altistin esim. käsivarteen sivelemällä ja sama ihoreaktio tuli aina kokeiltaessa.
Maitoallergiat todettiin myös labrakokein, mutta tänä päivänä nuorimmankin ollessa 2-vuotias, allergioita eikä mitään ihottumiakaan enää ole eli meillä siis kaikki meni sitten kuitenkin onnellisesti ajallaan ohi.
Tsemppiä kovasti teille ja onnea salapoliisin työhön, toivottavasti kaikki aikanaan selviää...alku etenkin on aina hankalaa, mutta kyllä se siitä kokeilemalla lähtee ja jos ei joku juttu auta, niin sitten täytyy jotain uutta kokeilla, kunnes apu löytyy.tarinastasi!!
Meillä onneksi,ainakin vielä,on lievää tämä ihottuma.
Ainoastaan otsassa ja vähän päässä (ja korvanlehdissä oli)on tuota kellertävää ihottumaa.
Ulkoreidet ja käsivarret ovat kuivia, karheita.
Poskinssa pari kuivaa länttiä.
Toivon että pääsen allergitesteihin,ja ettei ihottuma tuosta pahene.Kauhulla jo odottelen talvea...
Kuinkahan kauan kestää että ihossa näkyy jos on syönyt jotain jolle on allerginen?
Annoin tänään aamulla tytölle porkkanaa,eikä ainakaan mitään oireita heti tullut. - kohtalotoveri
Johanna* kirjoitti:
tarinastasi!!
Meillä onneksi,ainakin vielä,on lievää tämä ihottuma.
Ainoastaan otsassa ja vähän päässä (ja korvanlehdissä oli)on tuota kellertävää ihottumaa.
Ulkoreidet ja käsivarret ovat kuivia, karheita.
Poskinssa pari kuivaa länttiä.
Toivon että pääsen allergitesteihin,ja ettei ihottuma tuosta pahene.Kauhulla jo odottelen talvea...
Kuinkahan kauan kestää että ihossa näkyy jos on syönyt jotain jolle on allerginen?
Annoin tänään aamulla tytölle porkkanaa,eikä ainakaan mitään oireita heti tullut.Niin, mielestäni nimenomaan iho-oireet on hankalampia...siis jos olen käsittänyt oikein, niin mahdollinen allergia voi oireilla monin tavoin.
Mutta siis iho-oireista...öööh, kumma kun unohtuu päästä nuo asiat...kaiketi punoitusta/paukkuja voi mahdollisesti alkaa heti välittömästi/piakkoin niihin kohtiin mihinkä ruokaa osuu.
En yhtään muista, mitenkä nopeasti voi mahd. iholla näkyä? vuorokauden sisällä vai vähän pidempi aika?
Sen olen kyllä kuullut lääkäriltä, että ihon parantuminen voi kestää kuukaudenkin elikkä siinäkin mielessä hankalaa selvittää nuo allergiat.
Mun kahdella nuorimmaisella oli lisäksi suolisto-oireita (ripulia, masukipuja ja jo eka kakka poltti pyllyn kaikkialta mihinkä kakkaa oli levinnyt) eli senkin takia oli helppo selvittää se maitoallergia, mutta esikoisen kohdalla ei ollut minkäänlaisia masuvaivoja tms., oli vaan se iho. Masuvaivaisilla iho alkoi voimaan paremmin parin viikon päästä, kun jätin kaiken maidon pois omasta ruokavaliostani.
Testasin itse harvakseltaan tuota maitoallergiaa esim. antamalla reilu vuoden ikäsenä pikkasen jäätelöä taikkapa leivälle voita, tuli punoitusta ja rakkoja niihin kohtiin mihinkä saivat maitoaltistusta. Kunnes pari vuotiaana ei enää mitään....siitä pikkuhiljaa aloin tarjoamaan mm. maitoista makaronilaatikkoa yms.
En sitten tiedä, olisiko mun nauttimista maitohappokapseleista ollut sittenkin jotain apua kahden nuorimmaisen kohdalla...ainakin heidän ihonsa oli paremmassa kunnossa.
Esikoisen aikana en ollut moisesta kuullutkaan enkä missään vaiheessa alkanut itsekään maitohappoja nauttimaan tai antanut vauvalle. - Johanna*
kohtalotoveri kirjoitti:
Niin, mielestäni nimenomaan iho-oireet on hankalampia...siis jos olen käsittänyt oikein, niin mahdollinen allergia voi oireilla monin tavoin.
Mutta siis iho-oireista...öööh, kumma kun unohtuu päästä nuo asiat...kaiketi punoitusta/paukkuja voi mahdollisesti alkaa heti välittömästi/piakkoin niihin kohtiin mihinkä ruokaa osuu.
En yhtään muista, mitenkä nopeasti voi mahd. iholla näkyä? vuorokauden sisällä vai vähän pidempi aika?
Sen olen kyllä kuullut lääkäriltä, että ihon parantuminen voi kestää kuukaudenkin elikkä siinäkin mielessä hankalaa selvittää nuo allergiat.
Mun kahdella nuorimmaisella oli lisäksi suolisto-oireita (ripulia, masukipuja ja jo eka kakka poltti pyllyn kaikkialta mihinkä kakkaa oli levinnyt) eli senkin takia oli helppo selvittää se maitoallergia, mutta esikoisen kohdalla ei ollut minkäänlaisia masuvaivoja tms., oli vaan se iho. Masuvaivaisilla iho alkoi voimaan paremmin parin viikon päästä, kun jätin kaiken maidon pois omasta ruokavaliostani.
Testasin itse harvakseltaan tuota maitoallergiaa esim. antamalla reilu vuoden ikäsenä pikkasen jäätelöä taikkapa leivälle voita, tuli punoitusta ja rakkoja niihin kohtiin mihinkä saivat maitoaltistusta. Kunnes pari vuotiaana ei enää mitään....siitä pikkuhiljaa aloin tarjoamaan mm. maitoista makaronilaatikkoa yms.
En sitten tiedä, olisiko mun nauttimista maitohappokapseleista ollut sittenkin jotain apua kahden nuorimmaisen kohdalla...ainakin heidän ihonsa oli paremmassa kunnossa.
Esikoisen aikana en ollut moisesta kuullutkaan enkä missään vaiheessa alkanut itsekään maitohappoja nauttimaan tai antanut vauvalle.ei onneksi iho reagoi mitenkään siihen mihin ruokaa osuu.
Ompas teillä ollut hurjaa!
Olen nyt suihkutellut typykkää useammin ja heti kostealle iholle rasvannut.Iho tuntuu paljon sileämmältä.Äsken kun hän nukahti,oli ihanaa silitellä päästä,joka tuntui aivan sileältä!!
Meillä kun esikoisella on iho ollut aina "täydellinen",niin tämä nuorimmaisen iho-ongelmat tuntuvat kauheilta.
Itselleni ostin semmosita juomaa jossa on maitohappobakteeria.
Teidän kaikkien avusta on ollut suuri apu,enkä enää ole niin hysteerinen...ei maailma tähän kaadukkaan... - äitee +4
Johanna* kirjoitti:
ei onneksi iho reagoi mitenkään siihen mihin ruokaa osuu.
Ompas teillä ollut hurjaa!
Olen nyt suihkutellut typykkää useammin ja heti kostealle iholle rasvannut.Iho tuntuu paljon sileämmältä.Äsken kun hän nukahti,oli ihanaa silitellä päästä,joka tuntui aivan sileältä!!
Meillä kun esikoisella on iho ollut aina "täydellinen",niin tämä nuorimmaisen iho-ongelmat tuntuvat kauheilta.
Itselleni ostin semmosita juomaa jossa on maitohappobakteeria.
Teidän kaikkien avusta on ollut suuri apu,enkä enää ole niin hysteerinen...ei maailma tähän kaadukkaan...tuossa joku kirjoittikin kesän parantavasta vaikutuksesta. Meillä atoopikko pärjää kesällä liki ilman rasvaa tai nyt tällä hetkellä kokonaan ilman kun aurinko paistaa. Jo viikon etelän matka talvella auttaa asiaan hurjan paljon eli ei ole kuvitelmaa tms vaan ihan todellinen apu! Nyt jo isompana menee itse heti ensimmäisillä lämpöisillä aurinkoon ilman paitaa tuulensuojaan..
Ainoa riski on se että jos iho on ollut paljon rikki niin se palaa todella herkästi joten kertoimia saa olla kyllä todella paljon ja nuo suihkutettavat suojat tuntuvat toimivan parhaiten ilmeisesti imeytyvät ihoon hyvin hoitaen sitä samalla..
- atoopikon äiti
itsellä tyttö on nyt 8kk ja on kärsinyt kuivasta ihosta syntymästään asti,ekaks neuvolassa epäilivät kuivuuden johtuvan siitä kun lapsivettä ei juuri ollut enää raskauden lopussa,sit tehtiin maito allergia kokeilu eli jätin itse kaikki maito tuotteet pois ja tytölle annettiin apteekista ostettavaan jotain erikois maito jauhetta,en nyt vain muista mitä,otettiin allergia testillä verestä maito ja nyt ihotesteinä kaikki viljat,maito,muna ja pahimmin allergisoivat ainekset kuten porkkana,joka olikin ainoa mikä allergisoi...
jos vain viitsii niin kannattaa kokeilla itse valmistaa ruokia,meillä ainakin iho oireet helpottivat,vaikka eivät hävinneet.
apteekeista saa pieniä näyte pakkauksia eri rasvoista kunhan vain osaa itse niitä kysyä,näin pystyy kokeilemaan mikä on juuri sopivaa sinun lapsesi iholle.itse kokeilin useaa rasvaa ennenkuin löytyi se sopiva meidän tytölle,lääkäri kirjoitti reseptille ison putkilon mutta tytön iho vain paheni,apteekista pyysin näitä näytteitä ja löysin sen parhaimman.
kannattaa tosiaan pestä säännöllisesti koska rasva tavallaan "härsikiintyy" varsinkin näin lämpimillä ilmoilla jolloin iho ei pääse parantumaan,pitää vain muistaa rasvata iho heti uudellen kylvyn jälkeen,pyyhkeellä vain pisarat pois ja rasvaa...
itsekkin olin alussa aivan ulalla tytön atoopian takia mutta netistä ym saa paljon tietoa,atoopia liiton sivuilta saa vertaistukea jos sitä haluaa.neuvolassakin osaavat neuvoa jos itse rohkeasti tajuaa kysyä mitä en kyllä itse osannut ensimmäisien ja vaikeiden kuukausien aikana.itselleni ensimmäiset kuukaudet oli vaikeimmat kun ei tiennyt miten voi auttaa,vaikka tyttö on nyt alkanut raapimaan ne kuukaudet tuntuivat vaikeimmilta,ihottuma on nyt onneksi aisoissa,ainakin toistamiseen...huomisesta kun ei koskaan tiedä!!! - atoopikko
eli kannttaa muistaa käyttää allergia testattuja pyykinpesu aineita ja sitten kylvyn yhteydessä laittaa veden sekaan esim.öljyä tai rasvaa.kroppa kannattaa pestä pesunesteellä koska se ei sisällä saippuaa mikä kuivattaa ihoa.itellä tälläiset pikku vinkit olivat helpottaneet lapsena...
- atoopikko, astamaatikko
ihan vauvana todettiin atooppinen ihottuma ja yksityinen lääkäri suositteli kokeilun kautta etsimään oireita ja niiden pahenemista aiheuttavia esim. ruoka-aineita. Salapoliisin työtä vaatii, mutta vauvan helpottunut olo palkitsee. Päänahka ja posket viittaavat allergiaoireisiin. Vaatteet mielellään sileää puuvillaa etteivät tartu eivät hankaa ihottumaa, pesuaineet kannattaa ja huuhteluaineet huomioida. Ja jauhopöly oli meillä jossain vauheessa isompana hankalaa. Kanamunat, tomaatit, raaàt vihannekset jne (juomani lehmänmaito, juusto aiheuttivat imetysaikana vauvalle hirvittävät tuskat)
Pric -testit tehtiin kouluikäisenä, niissä ilmeni muutama aine ja eläimet joista tuli välitön allerginen reaktio. On myös muistettava
ei välittömät allergiareaktiot, joiden ilmaantumine voi kestää päiviä.
Ja jos etsii (salapoliisityö) oireiden aiheuttajaa kannattaa muistaa oireiden keskimääräinen kestoaika on kaksi viikkoa ennenkuin aineen vaikutus kehossa hävinnyt ja voi aloittaa uusien aineiden kokeilun lapselle. Ympäristöä ei voi myöskään unohtaa.
Nyt isompana atoopikkomme oireilee nikkeli, hopea jne. mutta muös edelleen tietyt ruoka-aineet tekevät "pahaa jälkeä" taipeissa, kaulassa ja kasvoillakin, korvalehdet ja korvan juuret oireilevat myös pahoina toisinaan. Luontaistuotteita olemme välttäneet (niissä voi olla luonnon allergeeneja tuhat kertaisia määräilin) ja käytämme vain apteekista saatuja tuotteita. Ja pahimpinan aikoina saimme osan rasvoista kela korvauksen kautta, kun rasvan tarve oli "kilottain".
Allergologia (Haahtela jne kijoittajia) -kirja kirjastosta esim. kannattaa lukea sekä pitää korvat ja silmät auki neuvolassa käydessä, yhditys voi olla myös hyvä jos lapsille paikkakunnallanne sellainen erikseen. Ei kannata hyppiä seinille eikä menetttää yöunia, elämään asian kanssa oppii.
Ja päivähoidossa, koulussa äiti on aina kaikkein parhain asiantuntija, se kannattaa pitää myös mielessä. Tietoa saa myös allergialiitosta.
Ja jos ei saa riittävää apua yleisen terveyden huollon piiristä, kannattaa hakeutua lasten allergologiin erikoistuneen lääkärin vastaanotolle, sieltä saa tarvittavan avun ja tuen ja voi olla itsekin levollisin mielin lapsen terveydenhoidon suhteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244606- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521