Piru periköön MS-taudin

Läheltä nähnyt

MS-tauti vei lapsuuteni. Isäni sairastui MS-tautiin kun olin 5v. Isäni oli ennen sairastumistaan lämmin ihminen ja elämä hymyili kaikin puolin, oli töitä ja kaksi lasta minä 5v ja siskoni 10v. Isäni muuttui kylmäksi luonteeltaan ja vaipui itsesääliin kun sairaus ajoi hänet sairaseläkkeelle. Muutimme kerrostalosta omakotitaloon koska liikkuminen alkoi isällä olla todella hankalaa. Mutta omakotitaloon muuttaminen eli ehkä virhe koska hänellä oli nyt mahdollisuus käyttää pyörätuolia. Hän lopetti yrityksen saada voimia takaisin. Käytännössä kun hän istui tuoliin niin hän ei siitä enää noussut, elämän halu oli kadonnut. Sitten kun aloin saamaan kavereita uudesta koulusta niin häpesin isääni kun kaverit tulivat käymään, joten vältin tilanteita että pitäisi mennä kavereden kanssa käymään kahvilla tai jotain muuta sellaista. Isäni sairaus oli raju. Diaknoosista hautaan 13v. Ja tähän aika välille mahtuu avioero, muutto hoitokotiin ja PALJON mielipahaa jota isä aiheutti minulle, siskolleni ja varsinkin äidilleni. Hän purki pahaa oloa läheisiin, hän oli suoraan sanottuna ilkeä. Olin käymässä kaverillani 200km päässä kotoa kun tuli äidiltä soitto että pitäisi mennä isää katsoon, loppu on lähellä. Lähdin välittömästi ajamaan sairaalaan, aika nopeasti olinkin perillä muttä en ehtinyt. Isä oli vaipunut tajuttomuuteen. Siskoni oli lähtenyt tulemaan helsingistä katsomaan isää, mutta kun olin lähtenyt hakeen siskoa juna asemalta niin puolivälissä sairaalaa ja juna asemaa tuli soitto äidiltä että enää ei ole kiire minnekkään. Isä oli kuollut. Olimme helpottuneita isä pois menosta. Kärsimys oli loppunut, isällä ja myös minulla, siskolla ja äidillä. Alkaa olla hiukan yli 3v tapahtuneesta ja edelleen ajattelen päivittäin isääni että miten olisi elämä jos isä ei olisi koskaan sairastunut MS-tautiin. Ja kyllä on usko mennyt kaikkeen Jeesus ja jumala hömpötykseen. Ei jumalaa ole olemassa kun antaa tapahtua tälläistä.

20

5949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taivas-iloinen

      Taivaassa ei pienet afrikkalaislapset valita. Rikkaat ja johtajat kärisevät suurimmaksi osaksi helvetissä. Jumala on oikeudenmukainen.

      • näitä

        ..oikein sikiää?

        ##¤%"#¤&%¤"&/"%¤!!!


    • MäSä

      Onneksi näitä rajuja ms-tapauksia lienee aika harvalla?
      Olen pahoillani, että teidän perheellenne se juuri osui. Sairaus ei ole koskaan oikeudenmukainen, se tiedetään ja joskus sairauden taakka on raskas kantaa, niin sairaan itsensä kuin läheistensäkin.
      Anna anteeksi isällesi ja elä elämäsi onnellisena - näin toivon !!
      Aurinkoista kesää !

    • Ärsyttää

      Osanottoni!

      Kyllä paha tauti on. Olisi jo korkea aika keksiä parantava lääkitys!!

      On se niin kummallista kun esim. avaruutta pystytään tutkimaan, kuussa on käyty jne, mutta yhteen mäsään ei parannusta löydy!

      • aika

        Olen kirjoittajan kanssa aivan samaa mieltä,olisi todella korkea aika keksiä tautiin PARANTAVA hoito.Tauti on tunnettu reilun 100 vuoden ajan ja tuntuu vieläkin olevan täysi arvoitus tutkijoille.Aikanaan käy varmaan niin,että kun parantava hoito löydetään huomataan sen olleen alusta asti aivan tutkijoiden nenän edessä.


    • Kotitohtori

      kaukolämmön lähde tuolla taivaalla lopullisesti sammuu, toivon hartaasti, että ihmiskunta sivistyisi senverran, että vuosittain n. 720 miljardia euroa, joka käytetään aivan turhanpäiväiseen asevarusteluun, ohjautuisi edes osittain lääketieteelle.
      Sinulle kaikkea hyvää ja kesän lämpöä tv.

    • juuri

      luin, että on enää muutaman vuoden päässä parantava lääke tautiin. eli odotellaan sitä :)

      • miten sen nyt ottaa

        Jo toistakymmentä vuotta sitten sanottiin parantavan hoidon olevan "enää muutaman vuoden päässä" uskon,että näin sanotaan vielä kahdenkymmenenkin vuoden päästä.Vaikka onhan se niinkin,että maailmankaikkeudessa tuhat vuotta on vain pienen pieni hetki.


      • mistä

        luit tuon? Antoi kovasti toivoa!


      • löysin

      • ainakaan
        löysin kirjoitti:

        http://www.mtv3.fi/poliklinikka/Hermoston_sairaudet.shtml/320353?MS-tauti
        Älkääkä ny suuttuko ku laitoin osoiteen.

        minua uskomaan kantasolututkimuksen apuun! Kantasoluissa on se huono puoli, ettei koskaan voi olla varma minkä informaation mukaan mitäkin soluja syntyy!? Toiseksi myeliinitupen surkastumiseen voisi olla syy tukisolujen toiminassa; gliasolut, joiden tehtävä on huolehtia hermosolujen aineenvaihdunnasta!?


      • Anonyymi

        Ehkä parantava lääke ei tule kertarysäyksellä yhden tietyn lääkkeen muodossa, vaan vähitellen MS-lääkkeet tulevat tehokkaammiksi ja tehokkaammiksi, ja lopulta koko loppuelämän remissio (eli MS-taudin oireeton vaihe) saavutetaan jollain lääkkeellä.

        Nyt vuonna 2020 ollaan jo aika lähellä sitä, kun on näitä uudenlaisia lääkkeitä, lähinnä Lemtrada ja Ocrevus, joita annostellaan vain muutama kerta parin vuoden sisällä ja sitten pitäisi taudin melkein pysähtyä loppuelämäksi!

        Tämä ketju on vuodelta 2006. Silloin ei vielä ollut mistään Lemtradan ja Ocrevuksen kaltaisesta lääkkeestä tietoakaan, vaan sellaisia yritettiin kehittää, ja siinä onnistuttiin.

        Ei siis pidä ajatella, että kaikki toivo parantavasta hoidosta olisi pelkkää höpöpuhetta, kun mitään yhtä suurta keksintöä ei ole tullut. Kehitystä silti on tapahtunut ja koko ajan tulee uusia ja parempia hoitoja. Eivät ne kaikilla tehoa valitettavasti, mutta jotkut ovat saaneet lupaavia tuloksia.

        Pitäisi vielä keksiä keino, jolla remyelinisaatiota saataisiin aikaan eli jo tapahtuneiden MS-vaurioiden korjautumista pelkän taudin pysäyttämisen lisäksi. Sitäkin tunnutaan pitävän ihan realistisena tavoitteena joidenkin tutkijoiden parissa.


      • Anonyymi
        miten sen nyt ottaa kirjoitti:

        Jo toistakymmentä vuotta sitten sanottiin parantavan hoidon olevan "enää muutaman vuoden päässä" uskon,että näin sanotaan vielä kahdenkymmenenkin vuoden päästä.Vaikka onhan se niinkin,että maailmankaikkeudessa tuhat vuotta on vain pienen pieni hetki.

        Kyllä aurinko lopettaa paistamisen ennenkuin mslääke keksitään. Kaiken ja kaikkien on tarkoitus kuolla, mutta kun ihmisellä on mahd9llisuus valita tapa, ei välttämättä kotien.


    • eivät varmastikkaan

      johtuneet siitä, että hänellä olisi elämänhalu jotenkin vähentynyt. Jotenkin ymmärrän sinua ja olen sitä mieltä, että MS aiheuttaa monella sairastuneella sellaisia ikäviä oireita esim. puhe, muisti, mieliala, ärtyneisyys (varsinkin itseensä, kun ei pysty/ei kykene ilmaisemaan itseään oikein), halu osata ne asiat jotka osasi tehdä joskus ennen, mulla on toi ruuan laitto nykyään todella huonoa (lukihäiriö/ymmärtäminen) vaikka lukisin ohjeet keittokirjasta. Kiva kun laittaa ruokaa, kun on se hyvä päivä ja hu0omaa että joku tärkeä mauste/aine puuttuu. Ärtyneisyys voi olla tosi raskasta, yht äkkiä saa hepulin jostain pienestä esim. tänään poika tuli halamaan ja keikkumaan mun päällä kun olin sohvalla ja mä sain hepulin, nousin ku ohjus siitä sohvalt ja huusin ku syötävä, no poika alkoi itkee ja mä pyytelee anteeks ja halamaan. Mutta naiset, olen huomannut tässä elämässä, osaa näyttää tunteensa paljon herkemin kun miehet. Tietysti poikkeuksia löytyy!!!!

      • Anonyymi

        Vihaisuutta kiukuttelua riittää ms tauti sillai


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vihaisuutta kiukuttelua riittää ms tauti sillai

        Juu ja myös muissa vakavissa neur. sairauksissa, kun toimintakyky on pysyvästi selvästi rajoittunut ja/tai sairaudessa on suuri riski kehittyä huonommaksi. Kyllä se elämänhalukin voi kadota tällöin, mutta olen tuon "eivätvarmastikaan" kanssa samaa mieltä syistä mitkä pääosin aiheuttaa huonoa käyttäytymistä. Tämä on sinänsä ihan normaali seuraus mitä ympäristön pitää kohtuudella sietää, varsinkin jos tietää tilanteesta. Voi toki olla niinkin, että sairaus on vahingoittanut ko. aivoalueita.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ja myös muissa vakavissa neur. sairauksissa, kun toimintakyky on pysyvästi selvästi rajoittunut ja/tai sairaudessa on suuri riski kehittyä huonommaksi. Kyllä se elämänhalukin voi kadota tällöin, mutta olen tuon "eivätvarmastikaan" kanssa samaa mieltä syistä mitkä pääosin aiheuttaa huonoa käyttäytymistä. Tämä on sinänsä ihan normaali seuraus mitä ympäristön pitää kohtuudella sietää, varsinkin jos tietää tilanteesta. Voi toki olla niinkin, että sairaus on vahingoittanut ko. aivoalueita.

        Monisairas

        Hoi ! Nyt löytyi sinun viestiin vastauksesi ansiosta todellinen yhtäläisyys minun PIRUN MS tautiin!, olen kylläkin vielä tuossa tarinassa se ISÄ!
        Lapsia on jo onneks melkein täys ikäisiä, mutta kyllä adrenalit heräs, vaikka olen vielä täysin vaativassakin työelämässä!!!

        Olen Ryökäle huomannut että huom! välillä purkaan vaimooni (joka on USKOMATTOMAN kestävä ollut ) minun oikkuihin, jota luin alkuperäisteksteistä. ( Myös lapset)

        Oikeastaan vaihtaisin! kavereitani on sairastuneet syöpään osa kuolleet Mutta elivät suurimman osaa elämäänsä suht normaalisti.

        MS TYAUTISELLA se elämä loppui tosiaan , en syytä tietämättä(nyt tiedän) noin,,, 25 v sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoi ! Nyt löytyi sinun viestiin vastauksesi ansiosta todellinen yhtäläisyys minun PIRUN MS tautiin!, olen kylläkin vielä tuossa tarinassa se ISÄ!
        Lapsia on jo onneks melkein täys ikäisiä, mutta kyllä adrenalit heräs, vaikka olen vielä täysin vaativassakin työelämässä!!!

        Olen Ryökäle huomannut että huom! välillä purkaan vaimooni (joka on USKOMATTOMAN kestävä ollut ) minun oikkuihin, jota luin alkuperäisteksteistä. ( Myös lapset)

        Oikeastaan vaihtaisin! kavereitani on sairastuneet syöpään osa kuolleet Mutta elivät suurimman osaa elämäänsä suht normaalisti.

        MS TYAUTISELLA se elämä loppui tosiaan , en syytä tietämättä(nyt tiedän) noin,,, 25 v sitten.

        Anteeks pökö korjaan, sain varmaan 24 vuotta noin suunnilleen kärsiä tästä ja enkä tiennyttyt ...(ihmettelin vain onko ihminen oikeesti välillä tämmöinen ..

        Mikä pahinta tämä tauti rappeutti salakavalasti kuin päihtyen ---
        Nyt lääkkeittäkin kokeiltu mutta oireita niistäkin koituu perkeleesti (oisko näin että, myöhäistä pieraista kun on jo paska housuissa?)

        Olen kyllä nyt pikku "kaasuissa" mutta on sentään hauskaa?
        PERKELEEN MS Suvun ainut MIKS MINÄ? (sori avautiminen kaikille ,helpotti kyllä.)


      • Anonyymi

        moi täältä tulevaisuudesta 1920 Täällä
        kaikki hyvin elämme sovussa tuloka s knsan myötä galaksista 24444468sutaan 136´ zralatasretus---........


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeks pökö korjaan, sain varmaan 24 vuotta noin suunnilleen kärsiä tästä ja enkä tiennyttyt ...(ihmettelin vain onko ihminen oikeesti välillä tämmöinen ..

        Mikä pahinta tämä tauti rappeutti salakavalasti kuin päihtyen ---
        Nyt lääkkeittäkin kokeiltu mutta oireita niistäkin koituu perkeleesti (oisko näin että, myöhäistä pieraista kun on jo paska housuissa?)

        Olen kyllä nyt pikku "kaasuissa" mutta on sentään hauskaa?
        PERKELEEN MS Suvun ainut MIKS MINÄ? (sori avautiminen kaikille ,helpotti kyllä.)

        Moi poij!jaat ja tytöt! Tilanne on tämä vaikka kuinka Ruusuiseisti ajattelemminkin ms taudin hoidon kehityksen etenemiseen. Täältä tulee esim. Trumpin täyslaidallinen aamuyöstä...fuck who to care! tuo Ms kuolleisuus/ sairastumis prosentti on niiiiiin pieni koko mailman "toimintakyvyssä" verrattuna esim, AIDS ym. aikoinaan että minun mäsään ei elinaikanani tulla 100 prosenttisesti sijoittamaan.
        Antakaa anteeksi pessimistille.

        Näen Lääkäriden silmistä, harvoin onneks käyn , kuitenkin sen avottomuuden tunteen kun aivojen muotoja katsellaan pahenemisen jälkeen(onneks) vielä töissä. Että "pelimerkkejä" ei Ole käytössä tarpeeksi ei vain Suomessa vaan koko Mapallolla.
        Tämä on vain Kylmää kyytiä , Money talks!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1495
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe