potkuriakselista

vuotaa vettä pilssiin

ajon aikana.Vettä tulee kiinteällä käsipilssipumpulla n.10-15 pumppausta n.20 maililla,(ehkä noin 3-5 desiä per pumppaus)
Vene on akselivetoinen Bella 8001.Onkohan minkällainen korjattava.

43

15391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R K-S

      1. Potkuriakselin tiiviste eli stefaboxi vuotaa.
      Paras ratkaisu = vaihda tilalle teflonnauhaboxi.
      2. Vannasputken ja kölin liitos vuotaa. Vaikea korjata Bellassa, koska perälaakerin pultit on laitettu väärin päin.
      Molemmissa tapauksissa vene on tietenkin nostettava ylös.

      • edelliseen.

        Stefa ei välttämättä vuoda. Jos potkuri akseli on ns. perinteistä mallia voi sieltä vuotaa myös talinauha. Korjaus = vaihda talinauha.


      • Taliaivo
        edelliseen. kirjoitti:

        Stefa ei välttämättä vuoda. Jos potkuri akseli on ns. perinteistä mallia voi sieltä vuotaa myös talinauha. Korjaus = vaihda talinauha.

        ...niin sitä boksiahan rasvaillaan ja kiristetään silloin tällöin. Talinauha vaihtoon sitten, kun rasvaus ja kiristäminen eivät auta.

        Tuollainen systeemi oli edellisessä veneessäni. Nykyisessä on Manecraft-liukurengastiiviste, josta on pelkkiä hyviä kokemuksia. Ei a) vuoda eikä b) vaadi hoitoa.


      • teräsveneen kippari
        Taliaivo kirjoitti:

        ...niin sitä boksiahan rasvaillaan ja kiristetään silloin tällöin. Talinauha vaihtoon sitten, kun rasvaus ja kiristäminen eivät auta.

        Tuollainen systeemi oli edellisessä veneessäni. Nykyisessä on Manecraft-liukurengastiiviste, josta on pelkkiä hyviä kokemuksia. Ei a) vuoda eikä b) vaadi hoitoa.

        Meriveden tiivistys on oleellinen osa ja ratkaisuja on sekailaisia.
        minulla olisi pari kysymystä aiheeseen.

        onkohan merivesipumpun impellerin akselin tiivistyksessä myös talinauha-tiivistys?

        pumppu on nyt irti ja purettuna...akselin ja pumpun rungon välissä on jonkin sortin pinnoite/tiiviste, onkohan tämä talinauha vai jokin muu? tämän 'tiivisteen' ja impellerin välissä on myös rasvanippa johon painelen n.20h ajon välein kerran rasvaa, tulisiko tämän rasvan hoitaa tiivistys?

        jos talinauhaa tarvii vaihtaa niin mistä talinauhaa saa ostaa pääkaupunkiseudulla?

        omassa akselivetoisessa veneessä akselin tiivistyksen hoitaa 'murikka', jossa on rasvanippa päällä ja moottorin puoleisessa päässä pari kumista tiivisterengasta. tähän murikkaan menee myös vesiliitos joka voitelee kumilaakerin. Murikan pituus on n. 25cm. Mikä on tämäntyyppisen boksin virallinen nimi ja vaatiikohan minkälaista huoltoa rasvan lisäämisen ohella? Boksi on tiukassa eikä irtoa tutkittavaksi ilman raskasta voimaa. boxin moottorin puoleisesa päässä on rengasmainen peltilevy joka on ruuvattu boxiin kiinni, jos se ruuvaa irti niin pääseekö kumisiin tiivisterenkaisiin käsiksi esim vaihtoa ajatellen?


      • vuotaa vettä pilssiin.

        En tiedä mikä stefa sieltä vuotaa,mutta vanhassa 700 oli sama vika ja sieltä tuli vettä sisään oikein kunnolla eli ajon aikana roiskusi vettä pilssiin ja paljon.Sen korjaus meni myyjäliikkeen takuuseen ja hyvä tuli.Tämän kesän ajattelin pumppailla pumpusta vedet pois ja laitatuttaa sen syksyllä kun vene on ylhäällä kun luulen etten osaa sitä itse laittaa.Kiitti vastauksesta.


      • myyvät talinauhaa
        teräsveneen kippari kirjoitti:

        Meriveden tiivistys on oleellinen osa ja ratkaisuja on sekailaisia.
        minulla olisi pari kysymystä aiheeseen.

        onkohan merivesipumpun impellerin akselin tiivistyksessä myös talinauha-tiivistys?

        pumppu on nyt irti ja purettuna...akselin ja pumpun rungon välissä on jonkin sortin pinnoite/tiiviste, onkohan tämä talinauha vai jokin muu? tämän 'tiivisteen' ja impellerin välissä on myös rasvanippa johon painelen n.20h ajon välein kerran rasvaa, tulisiko tämän rasvan hoitaa tiivistys?

        jos talinauhaa tarvii vaihtaa niin mistä talinauhaa saa ostaa pääkaupunkiseudulla?

        omassa akselivetoisessa veneessä akselin tiivistyksen hoitaa 'murikka', jossa on rasvanippa päällä ja moottorin puoleisessa päässä pari kumista tiivisterengasta. tähän murikkaan menee myös vesiliitos joka voitelee kumilaakerin. Murikan pituus on n. 25cm. Mikä on tämäntyyppisen boksin virallinen nimi ja vaatiikohan minkälaista huoltoa rasvan lisäämisen ohella? Boksi on tiukassa eikä irtoa tutkittavaksi ilman raskasta voimaa. boxin moottorin puoleisesa päässä on rengasmainen peltilevy joka on ruuvattu boxiin kiinni, jos se ruuvaa irti niin pääseekö kumisiin tiivisterenkaisiin käsiksi esim vaihtoa ajatellen?

        Tavallisista vesijohtoliikkeistä saa talinauhaa, sitä kun käytetään paljon muissakin paikoissa akselintiivisteenä, mm. joissakin vesipumpuissa, sekoitinlaitteissa jne.

        Löytyy mm. venetarvikeliikkeistä.


      • R K-S
        vuotaa vettä pilssiin. kirjoitti:

        En tiedä mikä stefa sieltä vuotaa,mutta vanhassa 700 oli sama vika ja sieltä tuli vettä sisään oikein kunnolla eli ajon aikana roiskusi vettä pilssiin ja paljon.Sen korjaus meni myyjäliikkeen takuuseen ja hyvä tuli.Tämän kesän ajattelin pumppailla pumpusta vedet pois ja laitatuttaa sen syksyllä kun vene on ylhäällä kun luulen etten osaa sitä itse laittaa.Kiitti vastauksesta.

        koska käyttivät ns. stefaboxia. Nosta vene ja vaihda uusi teflonnauhaboxi. Älä aja vuotavalla veneellä.


      • hartikaisella
        Taliaivo kirjoitti:

        ...niin sitä boksiahan rasvaillaan ja kiristetään silloin tällöin. Talinauha vaihtoon sitten, kun rasvaus ja kiristäminen eivät auta.

        Tuollainen systeemi oli edellisessä veneessäni. Nykyisessä on Manecraft-liukurengastiiviste, josta on pelkkiä hyviä kokemuksia. Ei a) vuoda eikä b) vaadi hoitoa.

        Ostin vanhan uppoumarunkoisen.Toisena kesänä perä alkoi vuotaa.Boksi oli itsetehty rasvanipaton messinkimötikkä.
        Boksin pään tiheäkierteinen kiristysholkki oli jo pohjassa,kiristysvaraa ei ollut.Purin boksin,vedin nauhat pihalle (tätä varten on olemassa työkalu)ja laitoin rasvan kanssa uudet.Piti aina vajaan yhden kesän.
        Sitten laukesi kone,vaihdatin sen ja samalla olisin vaihtanut boksinkin mutta ammattimies kielsi.Hänen mukaansa tuollaisia ei enää tekemättä saa.
        Olin kiertänyt nauhan yksimittaisena boksiin edellisen omistajan mallin mukaan.Tuo kuulemma oli virhe.Nauhasta kuuluu leikata munkkirinkilöitä,jotka työnnetään yksitellen boksiin.Nauhan on oltava paksuudeltaan akselin ja boksin sisäseinämän välyksen mittainen.
        Porasin boksiin 10,5 mm reiän,tein rasvanippakierteen ja 40 mm holkin jonka päähän laitoin letkunpätkän ja ajastettavan rasvapatruunan. Letkunpätkä ja patruunan laittaminen seinällä irti akselistosta tehtiin tärinöiden takia.
        Keväällä työnnän prässillä vanhan rasvan tilalle uuden,ajastan patruunan 4 kk:lle.Hyvin on pitänyt.

        Näitä teollisuuden käyttämiä automaattirasvareita on vaikka millä patruunakoolla.Patruuna itsessään on täytettävä,joten siihen saa mieleisensä vaseliinin,ajastin on ostettava vuosittain.Patruunan voi ajastaa tyhjentämään itsensä esim. 1-12 kuukauden aikana.
        Kaltaiselleni epäkäytännölliselle venemiehelle tämä on hyvä ratkaisu.


      • vuotaa vettä pilssiin
        R K-S kirjoitti:

        koska käyttivät ns. stefaboxia. Nosta vene ja vaihda uusi teflonnauhaboxi. Älä aja vuotavalla veneellä.

        minkälainen operaatio on teflonnauhaboxin asentaminen,onnistuuko poropeukalolta.


      • R K-S
        vuotaa vettä pilssiin kirjoitti:

        minkälainen operaatio on teflonnauhaboxin asentaminen,onnistuuko poropeukalolta.

        Ohjeet:
        1. vene ylös
        2. Akseli irti laipasta
        3. Se stefaboxi irti klemmareista
        4. Asiallinen teflonnauhaboxi tilalle. Älä osta kopioita.
        5. Akseli taikaisn laippaan.
        6. Tarkista rihtaus rakotulkilla.
        7. kiristä teflonboxi
        8. Laske vene veteen.
        9. Ja nauti kesästä.

        Oliko liian vaikea? Jos oli pyydä ammattimies apuun. Mistä olet? Voi olla, että osaan suositella hyvää asentajaa?


      • vuotaa vettä pilssiin..
        R K-S kirjoitti:

        Ohjeet:
        1. vene ylös
        2. Akseli irti laipasta
        3. Se stefaboxi irti klemmareista
        4. Asiallinen teflonnauhaboxi tilalle. Älä osta kopioita.
        5. Akseli taikaisn laippaan.
        6. Tarkista rihtaus rakotulkilla.
        7. kiristä teflonboxi
        8. Laske vene veteen.
        9. Ja nauti kesästä.

        Oliko liian vaikea? Jos oli pyydä ammattimies apuun. Mistä olet? Voi olla, että osaan suositella hyvää asentajaa?

        Vene on Lahdessa.


      • osaan nauttia
        vuotaa vettä pilssiin.. kirjoitti:

        Vene on Lahdessa.

        ..kesästä.

        Ei noissa asentajaa tarvita, jos vaan ruuvarilla pystyy tekemään muutakin kuin rikkomaan ruuvit ja kätensä.

        Kannattaa itse opetella , rihtauskin olisi hyvä tarkistaa aika ajoin, jos esim. koneen kumityynyt veltostuvat ja antavat periksi, vai oliko siellä nivelakseli välissä.

        Rihtauksessa riittänee 0.05 mm alittava ero välksessä laippojen reunojen välissä. Rakotulkki löytyy autotarvikeliikkeestä. Laipan pultit löysälle, laipat irti, sitten katsotaan meneekö laipat käsin takaisin paikalleen ilman että akselia pitää kammeta ( ei saa olla porrastusta = akselien keskilinjat eivät samalla linjalla) sitten vielä vinous mittaamalla eri puolilta laippojen väliltä kun pultit löysällä sormin kierrettynä - valitaan rakotulkista kaksi tulkkia, toinen 0.05mm toista paksumpi , ja laippojen valiä kiristetään niin että ohuempi menee rakoon kaikkialla, mutta tiukimmillaan vain naheasti - sitten paksummalla kokeillaan eri puolilta rakoa , se taas ei saa mennä sisään mistään kohtaa. sitten akselia pyöritetään käsin 90 astetta tai puoli kierrosta ja taas mitataan ( tämä paljastaa jos laippa vinossa akselilla tai akseli mutkalla).

        Sen asentajan käyntikortilla voi myös mitata välyksen : menee väliin - ei mee.

        Siis rihtauksen ajatus on siinä että toisiinsa liittyvä akselit ovat ko-aksiaaliset , siis samanakseliset ( tarkoitetaan mekaanismatemaattista akselia, siis akselin keskilinjaa), ja saman suuntaiset, sekä että myös laipat olisivat samansuuntaiset ja akseleihin nähden tasan 90 astetta.

        Ei se ole vaikeaa , paikka voi olla ahdas.


      • asiallinenko
        R K-S kirjoitti:

        Ohjeet:
        1. vene ylös
        2. Akseli irti laipasta
        3. Se stefaboxi irti klemmareista
        4. Asiallinen teflonnauhaboxi tilalle. Älä osta kopioita.
        5. Akseli taikaisn laippaan.
        6. Tarkista rihtaus rakotulkilla.
        7. kiristä teflonboxi
        8. Laske vene veteen.
        9. Ja nauti kesästä.

        Oliko liian vaikea? Jos oli pyydä ammattimies apuun. Mistä olet? Voi olla, että osaan suositella hyvää asentajaa?

        mikä on teflonnauhaboxin "kopio"?


      • Taliboxi
        R K-S kirjoitti:

        koska käyttivät ns. stefaboxia. Nosta vene ja vaihda uusi teflonnauhaboxi. Älä aja vuotavalla veneellä.

        Voisiko R K-S selittää :

        - mikä on taliboxi ( valmiita rasvanarunpätkiä
        myydään eri akselihalkaisijoille, kätevää,
        ei kuumene oikein pakattaessa sopivalla
        rasvamäärällä ja rasvatyypillä

        - mikä on black - jackin nykytilanne , sen pitäisi
        olla paras , häh ?

        - mikä on stefaboxi ja sen heikkous ???


      • R K-S
        Taliboxi kirjoitti:

        Voisiko R K-S selittää :

        - mikä on taliboxi ( valmiita rasvanarunpätkiä
        myydään eri akselihalkaisijoille, kätevää,
        ei kuumene oikein pakattaessa sopivalla
        rasvamäärällä ja rasvatyypillä

        - mikä on black - jackin nykytilanne , sen pitäisi
        olla paras , häh ?

        - mikä on stefaboxi ja sen heikkous ???

        1. talinauhaboxi on perinteinen rasvavoideltu. Aika hyvä, mutta vaatii huoltoa.
        2. Ns. Black-Jack on Volvon stefaboxi, joka on vesivoideltu. Erittäin hyvä niin kauan kun ei satu mitään. Sen jälkeen vene nostetaan ylös ja boxi vaihdetaan. Erittäin arka vaurioitumaan.Päästettävä ilmat pois putkesta, kun vene lasketaan veteen. Aiheuttanut paljon harmia, kun ihmiset eivät muista käyttää oikein.
        3. Teflonnauhaboxi on tavallaan vanhan talinauhaboxin moderni versio.
        - Teflonnauhatiiviste, vesivoideltu ei tarvi rasvaa.
        - Kiristettävä ei jätä koskaan pulaan.
        Esim. Solen koneiden kanssa näitä on käytetty n. 20 vuotta ja erittäin hyvät kokemukset.
        Vastaavia tiivisteitä käytetään teollisuudessa koneissa, jotka pyöri vuorokaudet ja vuodet ympäri.


      • Teetä.jos.mukavampaa
        osaan nauttia kirjoitti:

        ..kesästä.

        Ei noissa asentajaa tarvita, jos vaan ruuvarilla pystyy tekemään muutakin kuin rikkomaan ruuvit ja kätensä.

        Kannattaa itse opetella , rihtauskin olisi hyvä tarkistaa aika ajoin, jos esim. koneen kumityynyt veltostuvat ja antavat periksi, vai oliko siellä nivelakseli välissä.

        Rihtauksessa riittänee 0.05 mm alittava ero välksessä laippojen reunojen välissä. Rakotulkki löytyy autotarvikeliikkeestä. Laipan pultit löysälle, laipat irti, sitten katsotaan meneekö laipat käsin takaisin paikalleen ilman että akselia pitää kammeta ( ei saa olla porrastusta = akselien keskilinjat eivät samalla linjalla) sitten vielä vinous mittaamalla eri puolilta laippojen väliltä kun pultit löysällä sormin kierrettynä - valitaan rakotulkista kaksi tulkkia, toinen 0.05mm toista paksumpi , ja laippojen valiä kiristetään niin että ohuempi menee rakoon kaikkialla, mutta tiukimmillaan vain naheasti - sitten paksummalla kokeillaan eri puolilta rakoa , se taas ei saa mennä sisään mistään kohtaa. sitten akselia pyöritetään käsin 90 astetta tai puoli kierrosta ja taas mitataan ( tämä paljastaa jos laippa vinossa akselilla tai akseli mutkalla).

        Sen asentajan käyntikortilla voi myös mitata välyksen : menee väliin - ei mee.

        Siis rihtauksen ajatus on siinä että toisiinsa liittyvä akselit ovat ko-aksiaaliset , siis samanakseliset ( tarkoitetaan mekaanismatemaattista akselia, siis akselin keskilinjaa), ja saman suuntaiset, sekä että myös laipat olisivat samansuuntaiset ja akseleihin nähden tasan 90 astetta.

        Ei se ole vaikeaa , paikka voi olla ahdas.

        Terveempää on myöntää rajoituksensa, ja ostaa palsvelu sellaiselta joka osaa. Aika järkyttäviä risukasoja on liikenteessä, kun "miehet jotka eivät osaa" ovat ihan ite tehneet kun on niin helppoa. Luultavasti lasketaan kymmenissä ne veneet jotka uppuovat vuosittain "tosimiesten" käsittelyn jälkeen.


      • Anonyymi
        edelliseen. kirjoitti:

        Stefa ei välttämättä vuoda. Jos potkuri akseli on ns. perinteistä mallia voi sieltä vuotaa myös talinauha. Korjaus = vaihda talinauha.

        Mikä on talinauha


    • akseliin.

      Itselläni on lämpömittari potkuriakselissa laakerin kohdalla, jossa on rasvakuppi rasvaamista varten. Optimaalinen lämpötila on n.30-60 astetta. Lämpötilaa säädellään rasvalla. Huom. Kierrän rasvakuppia vain noin 50h välein noin 1/4 kierrosta. Tällä tavalla ainakin varmistaa laakerin hyvinvoinnin ja sen, että vettä ei ala tippumaan.

      Huom. Nämä ns. vanhanaikaisten akselien kuuluu tiputtaa vettä. Tietysti jos vettä alkaa joka reissun jälkeen olemaan paljon niin jokin mättää. Potkurinlaakerin alle, josta vettä tiputtaa voi laittaa jokinlaisen astian, ettei rasvanen vesi juokse koko pilssiin. Minulla vesi haihtuu astiasta johon sitä tippuu ei tarvitse ikinä tyhjentää, joten ei paljon tiputa.

      • allu

        Minkälaisen lämpömittarin olet laittanut? Kinkkumittarin? Vai sähköisen?


    • epätietoinen_pumppaaja

      Mikähän on kun vettä tihkuu pidempään (viikko) satamassa ollessa mutta ajossa tiivistyy.

      • Epistolas

        Sama "vika" Volvon potkuriakselin kumistefan kanssa. Aika omituinen vehe. Ei tietoa kuinka vanha se on, pitäisi kuulemma 5 vuoden välein viimeistään vaihtaa.


      • hiukanlyhytaika
        Epistolas kirjoitti:

        Sama "vika" Volvon potkuriakselin kumistefan kanssa. Aika omituinen vehe. Ei tietoa kuinka vanha se on, pitäisi kuulemma 5 vuoden välein viimeistään vaihtaa.

        Itselläni on paatissa volvon kumitiiviste 28 vuotta vanha, ajattelin ensi talvena vaihtaa


      • Epistolas
        hiukanlyhytaika kirjoitti:

        Itselläni on paatissa volvon kumitiiviste 28 vuotta vanha, ajattelin ensi talvena vaihtaa

        Tuuria siis, ettei ole kippo uonnut. Mutta älä nyt sentään viellä vaihda.
        Mielenkiintoinen on tuon tiivisteen huolto-ohjekirjassa. Pitäisi veteen laskettuna lisätä akselirasvaa tuonne. Onko joku onnistunut siinä ;D


      • Helpos
        Epistolas kirjoitti:

        Tuuria siis, ettei ole kippo uonnut. Mutta älä nyt sentään viellä vaihda.
        Mielenkiintoinen on tuon tiivisteen huolto-ohjekirjassa. Pitäisi veteen laskettuna lisätä akselirasvaa tuonne. Onko joku onnistunut siinä ;D

        Sinne tiivistys huulien väliin menee kun puristaa kumia kasaan kahdelta puolelta ja samalla tuubista ruuttaa rasvaa siitä sivuun ilmestyneestä kolosta. Sen tukilaakeri on vesivoideltu eikä rasvaa tarvi.


      • aikansakutakinn
        Epistolas kirjoitti:

        Tuuria siis, ettei ole kippo uonnut. Mutta älä nyt sentään viellä vaihda.
        Mielenkiintoinen on tuon tiivisteen huolto-ohjekirjassa. Pitäisi veteen laskettuna lisätä akselirasvaa tuonne. Onko joku onnistunut siinä ;D

        Miks ehjää korjaamaan sanotaan.


      • Epistolas
        Helpos kirjoitti:

        Sinne tiivistys huulien väliin menee kun puristaa kumia kasaan kahdelta puolelta ja samalla tuubista ruuttaa rasvaa siitä sivuun ilmestyneestä kolosta. Sen tukilaakeri on vesivoideltu eikä rasvaa tarvi.

        Nääs kun niistä niistä sivuun ilmestyneistä kokoista tulee tuutin täydeltä vettä ;) Ei mene rasva ei.


      • mahtaisiko-olla
        Epistolas kirjoitti:

        Nääs kun niistä niistä sivuun ilmestyneistä kokoista tulee tuutin täydeltä vettä ;) Ei mene rasva ei.

        Ammattitaidon puutetta


      • Helpos
        Epistolas kirjoitti:

        Nääs kun niistä niistä sivuun ilmestyneistä kokoista tulee tuutin täydeltä vettä ;) Ei mene rasva ei.

        Jos vaikka koitat lisätä ylhäällä ollessa? Nyt ei ole ohje lappusta käsillä, mutta muistelen että rasvan lisäys on vuosittain ja ilman poisto vesille laskun jälkeen. Eipä hätää arvelisin että yli 95% käyttäjistä jättää molemmat temput tekemättä.


      • Epistolas
        mahtaisiko-olla kirjoitti:

        Ammattitaidon puutetta

        Rasvan ammattitaidon puutettako? Kyllä tuo taitaa olla ihan fysiikkaa :D Rasva ei riitä syrjäyttämään kumitutin aukoista puristettaessa syntyvää virtaavan veden painetta ;D Miltä kuulostaisi. Ettei tarvitse häirikön mennä taas henkilökohtaisuuksiin.


      • Epistolas
        Helpos kirjoitti:

        Jos vaikka koitat lisätä ylhäällä ollessa? Nyt ei ole ohje lappusta käsillä, mutta muistelen että rasvan lisäys on vuosittain ja ilman poisto vesille laskun jälkeen. Eipä hätää arvelisin että yli 95% käyttäjistä jättää molemmat temput tekemättä.

        Kysehän olikin, ohjekirjan antamasta neuvosta, joka ei vaikuta järin onnistuneelta. Ei pitänyt olla ylivoimaisen vaikea kirjoitus ymmärrettäväksi. Kun ottaa puutapin perseestään ja antaa ylimielisyyden poistua.


      • sittekintaidottomuutta
        Epistolas kirjoitti:

        Rasvan ammattitaidon puutettako? Kyllä tuo taitaa olla ihan fysiikkaa :D Rasva ei riitä syrjäyttämään kumitutin aukoista puristettaessa syntyvää virtaavan veden painetta ;D Miltä kuulostaisi. Ettei tarvitse häirikön mennä taas henkilökohtaisuuksiin.

        Hyvin olen vaseliinia poksiin saanut veneen vesillä ollessa, kyllä se sinne menee vaikka vettä ulos tuleekin, pitää olla kunnon välineet ja taitoa.


      • MistäNäitäOikeinTulee
        sittekintaidottomuutta kirjoitti:

        Hyvin olen vaseliinia poksiin saanut veneen vesillä ollessa, kyllä se sinne menee vaikka vettä ulos tuleekin, pitää olla kunnon välineet ja taitoa.

        Niinpä tietysti, niinpä tietysti. Ja sehän on jäänyt boxiin ;)


      • Epistolas
        sittekintaidottomuutta kirjoitti:

        Hyvin olen vaseliinia poksiin saanut veneen vesillä ollessa, kyllä se sinne menee vaikka vettä ulos tuleekin, pitää olla kunnon välineet ja taitoa.

        Fysiikan lakien vastisesti olet tietysttikin osaavana, erittäin sellaisena onnistunut rikkomaan fysiikan lakien perusteet.


      • xzdasd
        Epistolas kirjoitti:

        Fysiikan lakien vastisesti olet tietysttikin osaavana, erittäin sellaisena onnistunut rikkomaan fysiikan lakien perusteet.

        Niinpä mietippä sitä.


      • Epistolas
        xzdasd kirjoitti:

        Niinpä mietippä sitä.

        Ei taida maksaa vaivaa sellaista pohdiskella. Paskanjauhajia on aina ollut ja tulee aina olemaan,.


      • dsfdd
        Epistolas kirjoitti:

        Ei taida maksaa vaivaa sellaista pohdiskella. Paskanjauhajia on aina ollut ja tulee aina olemaan,.

        Niin kuin sinäkin. :D


      • Kluumotiini
        dsfdd kirjoitti:

        Niin kuin sinäkin. :D

        Mitäs tuo Epistolas paskanjauhaja on? Ihan asiaahan hän kirjoitti. Sinulla taas lipesi valheen puolelle.


      • yuioop
        Kluumotiini kirjoitti:

        Mitäs tuo Epistolas paskanjauhaja on? Ihan asiaahan hän kirjoitti. Sinulla taas lipesi valheen puolelle.

        Meniköhän sinulla hiukan aiheesta sivuun.


      • Kluumotiini
        yuioop kirjoitti:

        Meniköhän sinulla hiukan aiheesta sivuun.

        Ei sen enempää kuin sinullakaan ?


      • hhhkkki
        Kluumotiini kirjoitti:

        Ei sen enempää kuin sinullakaan ?

        Taisipa kuitenkin mennä.


      • Lapsellisuusko.pinnassa
        hhhkkki kirjoitti:

        Taisipa kuitenkin mennä.

        Kuitenkin tuntuu että enemmän tietävät mistä kirjoitavat, sinulla taas ei oikein sellaista otetta löydy.


      • dshkj
        Lapsellisuusko.pinnassa kirjoitti:

        Kuitenkin tuntuu että enemmän tietävät mistä kirjoitavat, sinulla taas ei oikein sellaista otetta löydy.

        Kirjoitat aivan kuin itsestäsi.


      • Ekaluokkalaisten.juttuja
        dshkj kirjoitti:

        Kirjoitat aivan kuin itsestäsi.

        Se on itse joka toista sanoo . . . . . .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe