Hei!
Mulla on anoreksia, mut aattelin tulla tänne kysymään, kun täällä varmaan paremmin tiedetään.
Siis..söin tänään 2 dl riisiä, mut sit kun olin syönyt sen riisin, nii aloin itkee et nyt mä taas lihon ja kävin oksentamassa (2 kertaa). Mut tällä kerralla ku oksensin, niin se oli hirveen voimakas. Tosi voimakas.. ja sit siin oksennuksesta oli jotain puolet sellasta tummanruskeeta mönjää...? Niin että mitähän se olis ollu..???? Kenties ulostetta, jos sitä olisi tullut suolista kun se oli niin voimakas..?
Tai...ei kai se ollut mitään sisäelintä???!!! Osa siitä ruskeesta sutusta oli sellasina hiutaleina. Pyydän, kirjottakaa tänne jotain, mua pelottaa hirveesti kun en tiiä mistä on kyse.. En ollut syönyt KERTAAKAAN lähipäivien aikana mitään ruskeaa ruokaa. Kaikki ruuat kolmelta päivältä, siitä eteenpäin en muista: 9 ranskalaista, 2-3 dl jäätelöä (vanilja), 2 dl riisiä ja paahtoleipä.
Auttakaa, olkaa kilttejä!
oksennuksessa oli...??????
33
15754
Vastaukset
- -chili-
Mee nopeesti lääkäriin, mä luulen, että oot oksentanu verta ja niin on sanottu, että jos veri on tummaaa on kysesssä jotain vakavampaa ja silloin on KIIRE LÄÄKÄRIIN!!!
- ???????????????????????????...
siis tarkoitatko että se ois verta???????!!!
ootko nyt tosissasi..? se ei ainakaan maistunu vereltä... ja se oli tummanruskeeta.
siis apua jos se oli verta..
mut mulla on kurkku mielettömän kipeenä ollu sen jälkeen kun oksensin..
- nancy
Mä ahmin yks päivä pussillisen karkkia ja menin oksentamaan sen. Oksennus oli ruskeeta enkä kiinnittänyt siihen sen enempää huomiota. Aina ku oon oksentanu ni se on ollu ruskeeta.
se oli tummanruskeeta osittain, eikä mulla oo ikinä ollu ruskeeta oksennusta. ja.. se ei ollu sekottunu sen muun oksennuksen kanssa, vaan se oli erikseen. ikäänkuin olisi tullut siihen hetken myöhemmin. mutta kyllä ne suusta suunnilleen samaan aikaan tuli.
- nancy
???????????????????????????... kirjoitti:
se oli tummanruskeeta osittain, eikä mulla oo ikinä ollu ruskeeta oksennusta. ja.. se ei ollu sekottunu sen muun oksennuksen kanssa, vaan se oli erikseen. ikäänkuin olisi tullut siihen hetken myöhemmin. mutta kyllä ne suusta suunnilleen samaan aikaan tuli.
Niin emmä usko et sun tarvii mennä lääkäriin. VOITHAN sä toki mennä jo oikeen haluut, mut mä en ainakaan menis. Jos toi jatkuu ni sit voi varmaan mennä mut jos ei ookkaa mitään ni kelaa nyt ku sä meet sanoo sille lääkärille: "joo mä tos tungin sormet kurkkuun....." ihan sama miten se lause jatkuu, mä luulen et se passittaa sut johonki parantolaan ku oot "hullu" ku oksetat ittees....
nancy kirjoitti:
Niin emmä usko et sun tarvii mennä lääkäriin. VOITHAN sä toki mennä jo oikeen haluut, mut mä en ainakaan menis. Jos toi jatkuu ni sit voi varmaan mennä mut jos ei ookkaa mitään ni kelaa nyt ku sä meet sanoo sille lääkärille: "joo mä tos tungin sormet kurkkuun....." ihan sama miten se lause jatkuu, mä luulen et se passittaa sut johonki parantolaan ku oot "hullu" ku oksetat ittees....
olet oikeassa tuossa lääkäriasiassa.
en todellakaan haluais mennä lääkäriin, koska mulla on anoreksia, ja mun vanhemmat ei edes tiedä siitä, joten.. lääkärit varmaan veis mut johonkin ihme mielisairaalaan tai jotain sellasta. enkä mä haluu et mun vanhemmat saa tietää. - nuori lääkäri
en todellakaan haluais mennä lääkäriin, koska mulla on anoreksia, ja mun vanhemmat ei edes tiedä siitä, joten.. lääkärit varmaan veis mut johonkin ihme mielisairaalaan tai jotain sellasta. enkä mä haluu et mun vanhemmat saa tietää.Mitä luultavammin olet oksentanut verta, hyytynyt veri on sellasta tumman ruskeaa ja kun se sekoittuu mahanesteisiin ni se muuttuu hiutalemaiseksi tai kahviporomaiseksi. Buliimikoilla ja anorektikoilla jotka oksentaa on hyvin usein ruokatorvessa ja mahassa tavallaan suonikohjuja jotka voi joskus kovasti oksentaessa vaikka revetä ja tulla vaarallinenkin vuoto. Ja lääkäri ei passita sinua mihinkään hullujenhuoneelle vaan juttelee ja neuvoo sinua. Keskusteluapua tarvitset varmasti ja mahdollisesti lääkehoitoa. Mielisairaalaan mennään vasta ihan viimeisenä keinona. Ja vanhemmillesi pitäisi kertoa, mutta lääkärikään ei sitä heille kerro ennen kuin olet niinsanotusti pakkohoidon tarpeessa eli siinä vaiheessa kun anoreksiasi on viemässä henkesi! Ja se tilanne tulee vastaan jos et ajoissa hae apua! Syömishäiriö ei parane ikinä jos et hae apua riittävän aikaisin. Olen itse kärsinyt nuorena (noin 10 vuotta sitten) ensin lievästä anoreksiasta ja myöhemmin bulimiasta. Vieläkään en osaa syödä normaalisti vaan koko ajan pitää sitä ajatella. Eli sinun kannattaisi nyt heti hakea apua, kun vielä se onnistuu esimerkiksi vanhemmille kertomatta. Tsemppiä!
nuori lääkäri kirjoitti:
Mitä luultavammin olet oksentanut verta, hyytynyt veri on sellasta tumman ruskeaa ja kun se sekoittuu mahanesteisiin ni se muuttuu hiutalemaiseksi tai kahviporomaiseksi. Buliimikoilla ja anorektikoilla jotka oksentaa on hyvin usein ruokatorvessa ja mahassa tavallaan suonikohjuja jotka voi joskus kovasti oksentaessa vaikka revetä ja tulla vaarallinenkin vuoto. Ja lääkäri ei passita sinua mihinkään hullujenhuoneelle vaan juttelee ja neuvoo sinua. Keskusteluapua tarvitset varmasti ja mahdollisesti lääkehoitoa. Mielisairaalaan mennään vasta ihan viimeisenä keinona. Ja vanhemmillesi pitäisi kertoa, mutta lääkärikään ei sitä heille kerro ennen kuin olet niinsanotusti pakkohoidon tarpeessa eli siinä vaiheessa kun anoreksiasi on viemässä henkesi! Ja se tilanne tulee vastaan jos et ajoissa hae apua! Syömishäiriö ei parane ikinä jos et hae apua riittävän aikaisin. Olen itse kärsinyt nuorena (noin 10 vuotta sitten) ensin lievästä anoreksiasta ja myöhemmin bulimiasta. Vieläkään en osaa syödä normaalisti vaan koko ajan pitää sitä ajatella. Eli sinun kannattaisi nyt heti hakea apua, kun vielä se onnistuu esimerkiksi vanhemmille kertomatta. Tsemppiä!
kiitos hyvästä vastauksestasi, joka oli kyllä aika pelottava! minulla ei ole ollut anoreksiaa kovin kauan, jonkun 4 kuukautta, ja tällä hetkellä minulla on kuukautiset (outoa kylläkin, kun ne on menny ihan sekaisin), joten vaikuttaako se asiaan ollenkaan??
kiitos vastauksestasi kumminkin - ge4hå4hå
en todellakaan haluais mennä lääkäriin, koska mulla on anoreksia, ja mun vanhemmat ei edes tiedä siitä, joten.. lääkärit varmaan veis mut johonkin ihme mielisairaalaan tai jotain sellasta. enkä mä haluu et mun vanhemmat saa tietää.Olet varmaankin oksentanut verta. Se oksentaminen kun kuluttaa sun elimistöä, sulla saataa olla joku haava mahalaukussa tai vastaava. Mee hitto ihmeessä lääkäriin, voit kuolla, jos et tutkituta itseäsi. Tollanen voi olla ties miten vaarallista! Sun elimistö ei varmaan kauaa enää kestä sitä oksetamista. Mahalaukku alkaa tuhoamaan itseään, koska siellä ei ole mtn ruokaa ollenkaan. Mahalaukussa on jtn nesteitä mitkä pilkkoo ruokaa ja nyt ne nesteet tuhoaa sun vatsaa. Meet nyt HETI LÄÄKÄRIIN! Sinulla voi olla vatsahaava, jossa vatsan hapot valuu muualle elimistöön ja hoitamattomana johtaa kuolemaan. Sun vanhemmillesi olisi taatusti pahemi tietää, että oisit kuollut anoreksiaan, kun että sairastat sitä ja paranet vielä.
- nuori lääkäri
Jos kuukautiset toimivat niin luultavasti et ole vielä hirveän alipainoinen ja sinua voidaan auttaa normaaliin syömisrutiiniin. Tuosta oksennuksesta vielä, verta voi tulla oksennukseen myös mahahaavan vuoksi, oksentelu aiheuttaa sellaistakin koska hapot jäävät mahaan yksin eikä ruoka laimenna niitä happoja.
eivät ole toimineet normaalisti pitkään pitkään aikaan, eikä niissä ole mitään rytmiäkään nykyään. en tiedä, nyt tuli menkat.. olen 45/158 eli en todellakaan ole laiha, mutta en tiedä, varmaan laihdun vielä kun tästä sairaudesta ei pääse irti.. tosin, olisin vain iloinen jos laihtuisin! :)
- nuori lääkäri
eivät ole toimineet normaalisti pitkään pitkään aikaan, eikä niissä ole mitään rytmiäkään nykyään. en tiedä, nyt tuli menkat.. olen 45/158 eli en todellakaan ole laiha, mutta en tiedä, varmaan laihdun vielä kun tästä sairaudesta ei pääse irti.. tosin, olisin vain iloinen jos laihtuisin! :)
Painoindeksisi on 18, mikä on liian alhainen (normaali 20-25). Eli ei ihme ettei kuukautiset toimi. Kun kuukautisrytmi ei ole kunnossa, on suuri riski sairastua myös osteoporoosiin.
nuori lääkäri kirjoitti:
Painoindeksisi on 18, mikä on liian alhainen (normaali 20-25). Eli ei ihme ettei kuukautiset toimi. Kun kuukautisrytmi ei ole kunnossa, on suuri riski sairastua myös osteoporoosiin.
olin 3 kuukautta sitten 57 kg!!! eli olen ihan tyytyväinen että olen laihtunut, mutta outoa siinä on se, että se ei näy yhtään vartalossa. näkyy painossa, muttei vartalossa.
osteoporoosia en halua, mutta kuukautisista ei oikeastaan väliä, itseasiassa, olen paljon tyytyväisempi kun niitä ei ole. - ???????????????????????????...
nuori lääkäri kirjoitti:
ja painoindeksinä 18, on mielestäni aika korkea.. no, aivan sama. ei sillä ole juuri väliä..
- nuori lääkäri
ja painoindeksinä 18, on mielestäni aika korkea.. no, aivan sama. ei sillä ole juuri väliä..
Ei tietenkään sinänsä millään lukuarvoilla ole väliä mutta jos olet laihtunut 12 kiloa 3 kuukaudessa niin varmasti se näkyy jos osaa katsoa. Anoreksiaan liittyy kehonkuvan muuttuminen ja arvostelukyvyn puuttuminen oman kehon suhteen. Aina näyttää lihavalta vaikka olisi tikkulaiha. Turha näistä asioista on kinata tai liikaa miettia, sinulla on joka tapauksessa selvästi anoreksia ja se on vaarallinen sairaus, yli 10 % sairastuneista kuolee. Kannattaa hakea apua.
nuori lääkäri kirjoitti:
Ei tietenkään sinänsä millään lukuarvoilla ole väliä mutta jos olet laihtunut 12 kiloa 3 kuukaudessa niin varmasti se näkyy jos osaa katsoa. Anoreksiaan liittyy kehonkuvan muuttuminen ja arvostelukyvyn puuttuminen oman kehon suhteen. Aina näyttää lihavalta vaikka olisi tikkulaiha. Turha näistä asioista on kinata tai liikaa miettia, sinulla on joka tapauksessa selvästi anoreksia ja se on vaarallinen sairaus, yli 10 % sairastuneista kuolee. Kannattaa hakea apua.
moi!
ai yli 10 %?? en tiennyt että se oli niin paljon, olen lukenut monista lähteistä että se olisi 5 % mutta voi olla että niissä on vanhaa tietoa... olen kyllä periaatteessa yrittänyt hankkia apua.. kun anoreksia alkoi - siitä n.kuukauden päästä menin terkkarille asiasta huolestuneena, no, se oli sitten siihen sellain että katsotaan miltä asia vaikuttaa tulevaisuudessa ja sanoi että jos se sinua häiritsee niin voithan ottaa yhtéyttä terveyskeskukseen.. eli, sitten vähän niin kuin lakkasin välittämästä menisinkö johonkin hoitoon. yksi syy siihen on, etten halua asian paljastuvan vanhemmilleni, koska he huolestuisivat aivan suotta aivan liikaa. vanhempani ovat aivan ylihuolehtivia, ja siksi eivät varmasti kestäisi jos saisivat tietää..
tätä mieltä minä olen, olen ehkä väärässä, ehkä en.
mutta jos haluaa hoitoon, niin mihin pitäisi ottaa yhteyttä. eikö se ole aika naurettavan kuulosta jos vaikka soittaa jonnekin terveyskeskukseen "hei.mulla on anoreksia ja mun painoindeksi on 18". ja uskoisin että on paljon vakavampiakin tapauksia jotka tarviis sieltä paikan kuin minä.. - nancy
nuori lääkäri kirjoitti:
Kysymys sulle "nuori lääkäri": miksi sinä lähettelet anoreksia-palstalle viestiä, että "anoreksia on vaarallinen sairaus jne." Kai itsekin näet, että täällä olevista henkilöistä tiedostaa sen eikä aio, ainakaan vielä, luopua siitä....nyt ne tiedot, joita täällä jaat menevät hukkaan. Tämä on anorektikoiden tapa olla tekemisissä keskenään. He eivät todennäköisesti kaipaa, että joku on koko ajan korvan juuressa valittamassa. JOTEN ÄLÄ LÄHETÄ NIITÄ VIESTEJÄ, joissa kerrot kuinka anoreksia tappaa!!
- ex-anorektikko
moi!
ai yli 10 %?? en tiennyt että se oli niin paljon, olen lukenut monista lähteistä että se olisi 5 % mutta voi olla että niissä on vanhaa tietoa... olen kyllä periaatteessa yrittänyt hankkia apua.. kun anoreksia alkoi - siitä n.kuukauden päästä menin terkkarille asiasta huolestuneena, no, se oli sitten siihen sellain että katsotaan miltä asia vaikuttaa tulevaisuudessa ja sanoi että jos se sinua häiritsee niin voithan ottaa yhtéyttä terveyskeskukseen.. eli, sitten vähän niin kuin lakkasin välittämästä menisinkö johonkin hoitoon. yksi syy siihen on, etten halua asian paljastuvan vanhemmilleni, koska he huolestuisivat aivan suotta aivan liikaa. vanhempani ovat aivan ylihuolehtivia, ja siksi eivät varmasti kestäisi jos saisivat tietää..
mutta jos haluaa hoitoon, niin mihin pitäisi ottaa yhteyttä. eikö se ole aika naurettavan kuulosta jos vaikka soittaa jonnekin terveyskeskukseen "hei.mulla on anoreksia ja mun painoindeksi on 18". ja uskoisin että on paljon vakavampiakin tapauksia jotka tarviis sieltä paikan kuin minä..Itse olen entinen anorektikko, olin 168cm ja 45kg. Kuukautiset oli jäänyt pois, ja en tuntenut itseäni hoikaksi, mutten super läskiksikkään. Nyt kun katson vanhoja kuvia, niin en muuten ole niissä mielestäni ruma, mutta pääni näyttää hirveän isolta vartaloon verrattuna! Kun aloin seurustelemaan nykyisen kihlattuni kanssa, painoin n.50kg ja nyt kun olen hieman isompi niin mieheni on tunnustanut minulle että pääni oli hänen mielestään kuin yliiso ilmapallo kun olin muuten niin hoikka.. Eli kannattaa miettiä siltäkin kannalta.
Jouduin myös olemaan sairaalassa kunnes painoni saatiin ylemmäs ja pakotetaan syömään paljon (jotka ovat olleet sairaalassa tietää että siellä on tylsää varsinkin jos kaikki tutut ja sukulaiset asuu niin kaukana ettei voi tulla käymään kuin korkeintaan kerran viikossa). Huonetoverinani oli iäkkäämpi nainen jolla oli myös anoreksia. Hänelle oli asennettu solisluun viereen letku, jonka kautta häntä ruokittiin. Eli siis oli ihan kunnon vihreä letku joka törrötti solisluusta, eikä mikään ihonalainen näkymätön! Joutuu kuulemma loppuelämänsä käydä kerran viikossa sairaalassa "syömässä" letkun kautta.. - vanha sairaanhoitaja
nancy kirjoitti:
Kysymys sulle "nuori lääkäri": miksi sinä lähettelet anoreksia-palstalle viestiä, että "anoreksia on vaarallinen sairaus jne." Kai itsekin näet, että täällä olevista henkilöistä tiedostaa sen eikä aio, ainakaan vielä, luopua siitä....nyt ne tiedot, joita täällä jaat menevät hukkaan. Tämä on anorektikoiden tapa olla tekemisissä keskenään. He eivät todennäköisesti kaipaa, että joku on koko ajan korvan juuressa valittamassa. JOTEN ÄLÄ LÄHETÄ NIITÄ VIESTEJÄ, joissa kerrot kuinka anoreksia tappaa!!
Sä kysyt miksi joku täällä puhuu siitä,että anoreksiaan kuolee, johtuu siitä,että siihen kuolee.Asiaa ei voi mitenkään koristella eikä kaunistella, anorektikko on sairastunut mieleltään, elikä on mielisairas, elikä on pahimmassa tapauksessa vaaraksi itselleen. Samoin oireistoon kuuluu sairaudentunnottomuus, ajatus tilanteen hallitsemisesta, vaikka se on riistäytynyt käsistä jo aikoja sitten.
Käsittämätöntä on myös halu ehdoin tahdoin pilata elämänsä mutta kuvitella elävänsä elämänsä parasta ja kauneita aikaa. Tosin loppupelissä aika usealle se sitä onkin, kun jäljellä ei sen jälkeen enää olekaan kuin hautajaiset, koreat kakkukahvit ja rippikuva äitin lipaston päällä. - ???????????????????????????...
nancy kirjoitti:
Nimimerkin "nuori lääkäri" puolustukseksi täytyy kyllä mielestäni sanoa että ymmärtääkseni hän vain yrittää auttaa.. joten ei ole oikein että haukumme häntä... Ja se on vain tosiasia että anoreksiaan voi kuolla, vaikken kylläkään usko että siihen kuolisin :)
- nancy
Nimimerkin "nuori lääkäri" puolustukseksi täytyy kyllä mielestäni sanoa että ymmärtääkseni hän vain yrittää auttaa.. joten ei ole oikein että haukumme häntä... Ja se on vain tosiasia että anoreksiaan voi kuolla, vaikken kylläkään usko että siihen kuolisin :)
Siis anoreksia ja bulimia ja muut syömishäiriöt on vaarallisia sairauksia, mutta jos joku oikesti haluaa apua niin kai sitä nyt ensimmäisenä kannattaa lääkäristä hakea. Luulen että tällä palstalla tarkoitus vain keskustella niistä sairauksista ja kaikesta niiden ympärillä....enkä oikestaan haukkunut "nuorta lääkäriä", vaan tarkoitin, että neuvot menevät täällä hukkaan. Esim. itse jos aloittaisin kunnon laihdutuksen, en kuuntelisi kenenkään mielipiteitä kuinka laiha olen tms.....pahoittelen jos joku loukkaantui, ei ollut tarkoitus.
- nuori lääkäri
nancy kirjoitti:
Vastaus kysymykseesi, että miksi lähettelen tuollaisia viestejä tälle palstalle on se, että ketjun aloittaja esitti kysymyksen ja minä vastasin siihen. Aloittaja kysyi että mistä on kyse ja tulkitsin sen niin, että samalla hän kenties halusi kysyä, että miten hänen kannattaisi toimia. Näihin kysymyksiin vastasin. Ja loput viesteistäni oli tarkoitettu vain tälle henkilölle, muihin ketjuihin en ole kirjoittanut mitään. Ja kuten joku toinen jo Sinulle kirjoitti, anoreksia on hengenvaarallinen mielisairaus ja siihen sairastuneet eivät varmaankaan aina halua, mutta apua kuitenkin tarvitsevat.
- nuori lääkäri
moi!
mutta jos haluaa hoitoon, niin mihin pitäisi ottaa yhteyttä. eikö se ole aika naurettavan kuulosta jos vaikka soittaa jonnekin terveyskeskukseen "hei.mulla on anoreksia ja mun painoindeksi on 18". ja uskoisin että on paljon vakavampiakin tapauksia jotka tarviis sieltä paikan kuin minä..Todella huonosti on terveydenhoitaja asiansa hoitanut jos noin on antanut sinun ymmärtää. Jos haluat apua vielä hakea niin voit ihan hyvin varata terveyskeskuksesta ajan jollekin lääkärille. Ajanvarauksen yhteydessä ei ole pakko kertoa vaivan luonnetta, voit vaikka sanoa että haluat keskustella yleisesti terveydestäsi, kannattaa kertoa että asia on pitkä jotta saat pidemmän vastaanottoajan. Aina on joku sairaampi kuin itse, mutta se ei tarkoita ettei jokainen silti olisi oikeutettu hoitoon. Eli senkin puolesta voit hakea apua. Vanhemmille on varmaan kova isku, että oma lapsi sairastuu, mutta kova isku on varmasti myös se, ettei hän ole halunnut/uskaltanut/voinut/tms. kertoa heille tai pyytää heiltä apua. Jokaisella on omanlaisensa suhde vanhempiin eikä siihen voi toinen kovin paljon neuvoja antaa, mutta en luule, että vanhempasi romahtaisivat jos kertoisit heille. Ja nyt voi olla sellainen asia kyseessä ettei huolestuminen olisi aivan turhaa. Jätän moralisoinnin ja tiedon tuputtamisen tähän :), koska näitäkin viestejäni jo osa lukijoista on katsonut pahalla silmällä. Tsemppiä kuitenkin Sinulle!
- kdwoenvmdj
olin 3 kuukautta sitten 57 kg!!! eli olen ihan tyytyväinen että olen laihtunut, mutta outoa siinä on se, että se ei näy yhtään vartalossa. näkyy painossa, muttei vartalossa.
osteoporoosia en halua, mutta kuukautisista ei oikeastaan väliä, itseasiassa, olen paljon tyytyväisempi kun niitä ei ole.Siis sä oot laihtunut kolmessa kuukaudessa 12 kiloa, eikä näy missään eikä kukaan huomaa mitään? Sulla todella on anoreksia jollet peilistä kattoessa huomaa mitään! Samoin perhees taitaa olla sokeita tai tosi urpoja...
"osteoporoosia en halua" no voi voi, sä nyt vaan sen saat jos jatkat samaan malliin. Varmaan kiva kun selkänikamat murtuu ittekseen tai et pääse istuun tai käveleen.
Sun vanhemmat ylihuolehtivia? Tuskinpa vaan. - anorektikko-90
nuori lääkäri kirjoitti:
Todella huonosti on terveydenhoitaja asiansa hoitanut jos noin on antanut sinun ymmärtää. Jos haluat apua vielä hakea niin voit ihan hyvin varata terveyskeskuksesta ajan jollekin lääkärille. Ajanvarauksen yhteydessä ei ole pakko kertoa vaivan luonnetta, voit vaikka sanoa että haluat keskustella yleisesti terveydestäsi, kannattaa kertoa että asia on pitkä jotta saat pidemmän vastaanottoajan. Aina on joku sairaampi kuin itse, mutta se ei tarkoita ettei jokainen silti olisi oikeutettu hoitoon. Eli senkin puolesta voit hakea apua. Vanhemmille on varmaan kova isku, että oma lapsi sairastuu, mutta kova isku on varmasti myös se, ettei hän ole halunnut/uskaltanut/voinut/tms. kertoa heille tai pyytää heiltä apua. Jokaisella on omanlaisensa suhde vanhempiin eikä siihen voi toinen kovin paljon neuvoja antaa, mutta en luule, että vanhempasi romahtaisivat jos kertoisit heille. Ja nyt voi olla sellainen asia kyseessä ettei huolestuminen olisi aivan turhaa. Jätän moralisoinnin ja tiedon tuputtamisen tähän :), koska näitäkin viestejäni jo osa lukijoista on katsonut pahalla silmällä. Tsemppiä kuitenkin Sinulle!
hei!
toissapäivänä oksensin vanhaa verta ja reilusti, joten tänään lähden sitten käymään terveyskeskuksessa. toivon ettei se ole mitään vakavaa, etten joutuisi mihinkään leikkaukseen ja etten joutuisi mihinkään psykologille...
toivon, ettei vatsassani ole jotain haavaa.
en tiedä mikä siinä on, mutta eilen kaverit kehotti juomaan mehua ja syömän jotain, joten join paljon mehua 100 g/39 kcal, ja silti, olin laihtunut kilon.
pelottaa että mitä siellä vatsassa oikein on..
kirjoitan lisää kun tulen sieltä. - ylempänä
nancy kirjoitti:
joku kertoi, että värikkäiden karkkien oksentaminen tuottaa ruskeaa mönjää eikä siinä mitään huolestuttavaa ole. Olisiko mielestäsi hyvä, että aloittaja tarttuisi tuohon oljenkorteen, oksentelisi edelleenkin verta mahastaan ja kuolisi sitten älyämättä, mikä hänet tappoi?
- nancy
ylempänä kirjoitti:
joku kertoi, että värikkäiden karkkien oksentaminen tuottaa ruskeaa mönjää eikä siinä mitään huolestuttavaa ole. Olisiko mielestäsi hyvä, että aloittaja tarttuisi tuohon oljenkorteen, oksentelisi edelleenkin verta mahastaan ja kuolisi sitten älyämättä, mikä hänet tappoi?
Niin tarkotit varmaan mua. No en mä ainakaan heti ekan ruskeen oksennuksen takia lääkäriin vaan tarkkailisin tilannetta. Voihan olla ettei siel oo mitään. Emmä ainakaan huolestunu ku värilliset karkit tuli ruskeena ulos. Kiinnosti vaan et olin saanu oksennettuu ne ulos.
- nanula__
nancy kirjoitti:
Niin tarkotit varmaan mua. No en mä ainakaan heti ekan ruskeen oksennuksen takia lääkäriin vaan tarkkailisin tilannetta. Voihan olla ettei siel oo mitään. Emmä ainakaan huolestunu ku värilliset karkit tuli ruskeena ulos. Kiinnosti vaan et olin saanu oksennettuu ne ulos.
Tosiasiahan on että tällä palstalla keskustellaan bulimiasta ja siitä PARANEMISESTA.
Varoituksen sanat, huolehtiminen ja totuuden puhuminen ei väärin ole.
Tervettä olisi apua hakea jo kun oksentelu alkaa. Osa meistä sairaista sen ymmärtää, osa ei.
Meidän päänvaivamme se on. Osa hakee apua osa ei.
Jos nancy olet sairauteen siinä määrin tyytyväinen, ole sitä hiljaa mielessäsi ja anna toisten "valittaa" henkilökohtaisesta helvetistään.
Tarkoitukseni ei kuitenkaan ole kritiikin täytteisellä viestilläni sinua loukata.
- ex anorektikko
Ja jos joutuu laittamaan letkun niin ei enää ikinä voi käyttää bikineitä tai vartalonmyötäisiä vaatteita jos ei halua että kaikki näkee kun on putki tossa rintojen yläpuolella
- Nanula__
Minullekin on käynyt näin. Olen kuusi vuotta sairastanut bulimiaa.
Koskaan ahmiessani ja oksentaessani ei ole näin käynyt kuin sinulle. Tuota kutsumaasi "ruskeaa oksennusta" tuli minulle juotuani liikaa viinaa. Tuli silloin myös itse miettineeksi että mitä se oikein mahtoi olla :--D
Mutta älä huoli, se ei siis ole vaarallista.
En silti rohkaise oksentamaan, ole kiltti ja lopeta. Tämä on sitä mitä en pahimmalle vihollisellenikaan soisi.- entinenanorektikko
Olet varmaankin oksentanut verta. Se oksentaminen kun kuluttaa sun elimistöä, sulla saataa olla joku haava mahalaukussa tai vastaava. Mee hitto ihmeessä lääkäriin, voit kuolla, jos et tutkituta itseäsi. Tollanen voi olla ties miten vaarallista! Sun elimistö ei varmaan kauaa enää kestä sitä oksetamista. Mahalaukku alkaa tuhoamaan itseään, koska siellä ei ole mtn ruokaa ollenkaan. Mahalaukussa on jtn nesteitä mitkä pilkkoo ruokaa ja nyt ne nesteet tuhoaa sun vatsaa. Meet nyt HETI LÄÄKÄRIIN! Sinulla voi olla vatsahaava, jossa vatsan hapot valuu muualle elimistöön ja hoitamattomana johtaa kuolemaan. Sun vanhemmillesi olisi taatusti pahemi tietää, että oisit kuollut anoreksiaan, kun että sairastat sitä ja paranet vielä.
- Tootsie...
muttei kuitenkaan mitään normaalia. Olet oikeutetusta peloissasi ja olisi syytä kyllä miettiä oksentamisen vähentämistä. Kukaan ei liho riisinsyönnillä eikä millään muullakaan kunhan pitää syönnin kohtuullisena.
- TATUN KAKKA
MULLA ON KAKKA SUUSSA
TERVEISIN
TATU VIIS VEE
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446