kertoisitteko tuosta hommasta suunnilleen kaiken mahdollisen, joudun menemään ensi viikolla ja hirvittää kun en yhtään tiedä tapahtumien kulusta, ja lääkärilläni oli niin kiire ettei kysymyksiini juurikaan ehtinyt vastaamaan..
kuinka kauan homma kestää? tuntuuko epämukavalle? mitä kaikkea ultrassa katsotaan (maksa, haima, sappi..?), ja mitä häikkää näin ollen voi löytyä? täytyykö mahdollisesti olla koko ylävartalo paljaana vai riittääkö vatsan seutu?
ylävatsan ultraäänitutkimus
9
27594
Vastaukset
- pikkis
Mulle on tehty parikin kertaa.
Homma kestää alle 10 minuuttia, katsotaan ainakin juuri maksa, haima, sappirakko, mahalaukku ja mitä kaikkea sillä alueella nyt onkaan. Ylävartalo paljaana ollaan.
Esim. munuais- tai sappikivet ja jotkin kasvaimet sillä voidaan löytää.
Syömättä ja juomatta pitää olla edellisillasta asti.
Ei satu mutta saattaa kutittaa hieman jos on herkkä kutiamaan. Mutta mahdollisimman rentona kun pystyy olemaan, sen kyllä kestää.- tytsä
Jeps, meni myös mulla juuri noin. Erittäin helppo, nopea ja kivuton toimenpide :) Lääkäri oli tosi mukava ja selitti koko ajan mitä teki... Pahinta koko jutussa oli se paastoaminen etukäteen :D
- menossa
tytsä kirjoitti:
Jeps, meni myös mulla juuri noin. Erittäin helppo, nopea ja kivuton toimenpide :) Lääkäri oli tosi mukava ja selitti koko ajan mitä teki... Pahinta koko jutussa oli se paastoaminen etukäteen :D
kiitos teille..
minkälaisten oireitten vuoksi teille tehtiin ultraus? itselläni ainoastaan omituisia ylävatsan "kipukohtauksia", jotka eivät oikein vastaa minkään tulehduksen/vian/vaivan kuvauksia, ja senkin vuoksi hermostuttaa aikalailla.. - pikkis
menossa kirjoitti:
kiitos teille..
minkälaisten oireitten vuoksi teille tehtiin ultraus? itselläni ainoastaan omituisia ylävatsan "kipukohtauksia", jotka eivät oikein vastaa minkään tulehduksen/vian/vaivan kuvauksia, ja senkin vuoksi hermostuttaa aikalailla..Ekalla kerralla syynä oli jatkuva pahoinvointi ja mahakivut johon ei tosin syytä löytynyt. Sappivaivaa kai lähinnä epäiltiin kun oireet tulivat etenkin rasvaisten ruokien jälkeen.
Toisella kerralla oli samaten omituisia ylävatsakipuja ja verta ulosteessa, uä:ssä ei näkynyt nytkään mitään, gastroskopiassa paljastui katarri. Toivottavasti sultakaan ei mitään vakavaa löydy. - Marja**
pikkis kirjoitti:
Ekalla kerralla syynä oli jatkuva pahoinvointi ja mahakivut johon ei tosin syytä löytynyt. Sappivaivaa kai lähinnä epäiltiin kun oireet tulivat etenkin rasvaisten ruokien jälkeen.
Toisella kerralla oli samaten omituisia ylävatsakipuja ja verta ulosteessa, uä:ssä ei näkynyt nytkään mitään, gastroskopiassa paljastui katarri. Toivottavasti sultakaan ei mitään vakavaa löydy.Ylä- ja alavatsan ultra on tehty minullekin, kesti muutaman minuutin ja kaikki elimet näkyi hyvin, koska olen niin hoikka. (näin sanoi lääkäri) Minun ei pitänyt olla syömättä eikä juomatta lainkaan.
- Nimetön
myös ylävatsan ultrassa,syy maksa-arvot koholla.
ylävartalo paljaana niin että vatsan seutu on paljas.Iholle geeliä ja kuljetetaan sen avulla laitetta vatsan seudulla katsoen maksan,haiman
munuaiset ja sapen.Ei kestä kauan ja on kivuton toimenpide. - Menossa myös..
Pitääkö ottaa rintaliivit pois jne.?
- Colitis ulcerosa
Ei tartte ottaa rintaliivejä pois ja aamulla saa syödä kevyen aamiaisen, ei kahvia tai kananmunaa.
Ihan helppo tutkimus, ei kannata pelätä!
Mulle ainoastaan hiukka vaikea kohta oli se kun joutu pidättelemään hengitystä jonkin aikaa.
Mutta ei sekään paha, niinkuin kuvitella saatat.- jazzu 12 3
Se virtsanpidättäminen oli vaikeinta mut jännitin sitä tosi paljo ja olin jäykkä. Ja pelkäsin koko ajan ja mun piti ottaa rintaliivit opois ja mul oli mies lääkäri.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1802105
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1641846Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461796- 1231513
Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1711341Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia571307Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen741144- 71991
Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P27962- 15939