Vanhat saarnat - missä ?

p ä i v ä p e r h o n e n

Nyt ei voi kuin ihmetellä kuka ja millä voimalla poistaa nämä jo kahteen kertaan esillä ja kuultavissa olevat vanhat saarnat täältä netistä ?

Palattakaa ne vielä kolmannekin kerran - kiitos !

70

5320

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vl............

Herättää jo ihmetystä tämä sinun kiivailusi niiden perään.

Miksi sinä noin suurta melua pidät entisaikojen saarnoista? Etkö pääse seuroihin? Etkö halua käydä seuroissa? Ja miksi SRK:n nettiarkisto yhdessä Rauhanyhdistysten arkistojen kanssa eivät riitä?

Paljon ihmettelyä. Anna anteeksi, jos tämä loukkaa, mutta sivuston ylläpitäjä on ainakin halunnut näitä asioita miettiä rakkauden mielellä seurakuntaa kohtaan. Katsoin tuota sivustoa ja tutun näköisiä kasvojahan siellä oli. Rakkaita veljiä ja uskon, että he haluavat tässäkin toimia niin, että seurakunnassa säilyy rakkaus ja lakiakin noudatettaisiin.

• p ä i v ä p e r h o n e n

... haluani kuunnella niitä. Kun ei ole tullut aikoinaan hankittua niitä kasetteina riittävästi ja hankitutkin ovat rikkoutuneet käytössä.

Lievästi sanon sinulle vl....... MENE ITSEESI JA MIETI MITÄ SANOT JA MITÄ TEET ???

• sivusta seuraillut asiaa
        p ä i v ä p e r h o n e n kirjoitti:

... haluani kuunnella niitä. Kun ei ole tullut aikoinaan hankittua niitä kasetteina riittävästi ja hankitutkin ovat rikkoutuneet käytössä.

Lievästi sanon sinulle vl....... MENE ITSEESI JA MIETI MITÄ SANOT JA MITÄ TEET ???

Minusta nimimerkki vl....... on täällä osoittanut paljon ymmärrystä ja rakkautta kaikkia kirjoittajia kohtaan. Hän on sitä paitsi pohtinut asiaa monelta eri näkökulmalta ja kuten eilisessä keskustelussa aiheesta tuli ilmi, niin se, mitä sydän sanoo voi olla kahtia jakoista, tuntea samanaikaisesti toimivansa sekä oikein että väärin. Ihmisten kun on noudatettava myös lakiakin ja kunnioitettava esivaltaansa. Jumalan sanaa voi levittää kuka tahansa kertomalla Jeesuksesta. Sen voi tehdä rikkomatta maallista lakiakin. Myös sinä päiväperhonen.

Minä kiitän nimimerkkiä vl...... terveellisistä ja ystävällisistä kommenteista, joita hän on tässä tekijänoikeus/kopiointi keskustelussa tuonut esille.

• vl...........

ja jatkoit kiivailuasi.

Pyydän anteeksi, jos olen loukannut sinua, mutta jään hyvin ymmälleni sillä et ole tahtonut oikein mitään sanoa. Vain kiivailla niiden saarnojen perään. Ihmetystä se herättää.

• Tutkijan sanomaa

Pidän saarnojen pimittelyä ymmärrettävänä jos tekijänoikeuskysymykset ovat perusteena.

Mutta sittenkin luulen että vanhojen saarnojen piilottelulla halutaan välttää ns. pussiin joutumista. Vanhoillislestadiolaisuus on muuttanut oppiaan (ns syntikäsistystään) kuin kameleontti väriään. Niitä esimerkkejä löytyy mielin määrin kun analysoi saarnatekstejä.

Myös hoitokokoushullutukset välittyvät erityissti 70-luvun lopun saarnoista. On tietenkin lestadiolaisen puhdasoppisuuden vannojille tärkeää panna roskat piiloon maton alle.

Ei Pravda ole ainut totuuden piilottelija - sitä on myös 2000-luvun srk

• parempi niin
        Tutkijan sanomaa kirjoitti:

Pidän saarnojen pimittelyä ymmärrettävänä jos tekijänoikeuskysymykset ovat perusteena.

Mutta sittenkin luulen että vanhojen saarnojen piilottelulla halutaan välttää ns. pussiin joutumista. Vanhoillislestadiolaisuus on muuttanut oppiaan (ns syntikäsistystään) kuin kameleontti väriään. Niitä esimerkkejä löytyy mielin määrin kun analysoi saarnatekstejä.

Myös hoitokokoushullutukset välittyvät erityissti 70-luvun lopun saarnoista. On tietenkin lestadiolaisen puhdasoppisuuden vannojille tärkeää panna roskat piiloon maton alle.

Näistä asioista saa tietoa muun muassa Jorma Kurvisen kirjasta: Raportti lestadiolaisuudesta.

Mutta, kaikki tiedämme että vl oppi on muuttunut ajan kanssa ja ihmiset eri aikoina luetelleet eri juttuja mitkä syntiä mitkä ei.

Saarnoista tulee se esille ja siksi ne pitäisikin asettaa tutkinnan kohteeksi jollekin puolueettomalle tutkijalle.

Mikäli srk:lla ei ole mitään salattavaa, se julkaisee saarnat omilla sivuillaan ja jakaa ne kaikille halukkaille kuultaviksi. Voihan tietysti olla että tekijänoikeuslaki tulee tämän estämään.

• vl..............
        Tutkijan sanomaa kirjoitti:

Olen kuunnellut saarnoja 70-luvulta lähtien ja lukenut vanhempia aina Lutherista lähtien, mutta ei ole tullut mielenkään, että Jumalan valtakunnan saarna olisi muuttunut. Jumalan sana ei muuti miksikään.

Ne muutokset, joista mielestäni puhut, ovat kunkin ajan ilmiöitä ja asioita, jotka koskettavat uskovaisten arkielämää. Kun uskovaiset ovat sitten kunakin aikana tehneet yhteisiä päätöksiä rakkauden hengessä, niin niissä päätöksissä on ollut Jumalan runsas siunaus.

Esimerkkinä mainittakoon Jumalan lasten kanta TV:seen. Siitä kannasta lipsuminen ei tarkoita synnin tekoa itsessään vaan syntiä Jumalan seurakuntaa eli Jumalaa pohjimmiltaan kohtaan, sillä itse Jumala on Henkensä kautta seurakunnassa. Kun ei halua yhteisissä rakkauden päätöksissä vaeltaa, on luopunut sisarista ja veljistä ja katsonut ylön heitä, jotka ovat yhtä rakkaita Jumalan edessä. Hänen omaisuuskansaa.

Nämä asiat näkyvät sitten harhaoppeina maailmalle ja monelle niille väsyneille matkamiehille, joille Jumalan valtakunta alkaa näyttää juuri tuollaiselta kuin kerrot.

• Tutkijan sanomaa tämäkin
        vl.............. kirjoitti:

Olen kuunnellut saarnoja 70-luvulta lähtien ja lukenut vanhempia aina Lutherista lähtien, mutta ei ole tullut mielenkään, että Jumalan valtakunnan saarna olisi muuttunut. Jumalan sana ei muuti miksikään.

Ne muutokset, joista mielestäni puhut, ovat kunkin ajan ilmiöitä ja asioita, jotka koskettavat uskovaisten arkielämää. Kun uskovaiset ovat sitten kunakin aikana tehneet yhteisiä päätöksiä rakkauden hengessä, niin niissä päätöksissä on ollut Jumalan runsas siunaus.

Esimerkkinä mainittakoon Jumalan lasten kanta TV:seen. Siitä kannasta lipsuminen ei tarkoita synnin tekoa itsessään vaan syntiä Jumalan seurakuntaa eli Jumalaa pohjimmiltaan kohtaan, sillä itse Jumala on Henkensä kautta seurakunnassa. Kun ei halua yhteisissä rakkauden päätöksissä vaeltaa, on luopunut sisarista ja veljistä ja katsonut ylön heitä, jotka ovat yhtä rakkaita Jumalan edessä. Hänen omaisuuskansaa.

Nämä asiat näkyvät sitten harhaoppeina maailmalle ja monelle niille väsyneille matkamiehille, joille Jumalan valtakunta alkaa näyttää juuri tuollaiselta kuin kerrot.

Jumalan sana ei muutu miksikään - siihe ei ole minulla mitään sanottavaa. Mutta "Jumalan valtakunnan saarna" ainakin kun sillä viitataan lestadiolaisiin rauhanyhdistyksiin on muuttunut rajusti.

"uskovaiset ovat sitten kunakin aikana tehneet yhteisiä päätöksiä rakkauden hengessä" - siihen sanon että höpö höpö

• vl.............
        Tutkijan sanomaa tämäkin kirjoitti:

Jumalan sana ei muutu miksikään - siihe ei ole minulla mitään sanottavaa. Mutta "Jumalan valtakunnan saarna" ainakin kun sillä viitataan lestadiolaisiin rauhanyhdistyksiin on muuttunut rajusti.

"uskovaiset ovat sitten kunakin aikana tehneet yhteisiä päätöksiä rakkauden hengessä" - siihen sanon että höpö höpö

mutta myös uskoa vahvistavaakin, että juuri noin halpana ja savisena astiana se sydämen kristillisyys näkyy.

• vl..............
        vl............. kirjoitti:

mutta myös uskoa vahvistavaakin, että juuri noin halpana ja savisena astiana se sydämen kristillisyys näkyy.

Varmasti löytyy muutoksia ulkonaisesti eri aikakausilta aivan kuin eri puhujatki eri lahjoilla sanaa selittävät.

Tieteellisestikin tutkittuna löytyy varmasti harhaoppia ja hyvin muuttunutta saarnaa, mutta tieteentekijä kompastuu siihen, että hän ei tunnusta Jumalan sanaa, kun se sanoo, että Jumalan valtakunta on salattu valtakunta. Vain Jumalan lapset saavat olla osallisia sellaisesta, jota ei tiede eikä parhainkaan saarnojen tutkistelu pysty ratkaisemaan ja selvittämään.

• vl.................

Varmasti löytyy muutoksia ulkonaisesti eri aikakausilta aivan kuin eri puhujatki eri lahjoilla sanaa selittävät.

Tieteellisestikin tutkittuna löytyy varmasti harhaoppia ja hyvin muuttunutta saarnaa, mutta tieteentekijä kompastuu siihen, että hän ei tunnusta Jumalan sanaa, kun se sanoo, että Jumalan valtakunta on salattu valtakunta. Vain Jumalan lapset saavat olla osallisia sellaisesta, jota ei tiede eikä parhainkaan saarnojen tutkistelu pysty ratkaisemaan ja selvittämään.

Jopa uskovainen tieteentekijä, tutkija kompastuu, kun hän tutkii tällaisia asioita. Hänenkin on tehtävä työnsä tieteen, maailman ehdoilla ja ne ehdot ovat puhtaasti järkiperäiset.

Jumalan lapsi ei voikaan tehdä tällaista tiedettä, jossa Jumalan valtakuntaa pyritään kaikkea muuta kuin kirkastamaan.

Uskon silmin eli Jumalan lahjoittaman Pyhän Hengen kautta tarkasteltuna saa nuo saarnatkin aivan toisen valon ja ei niistä omantunnon tähden voisi edes lähteä aivan kuin kritiikkiä sanomaan, että onko Jumalan valtakunnan saarnat muuttuneet.

• - ja naisia

Itse olen uskovainen tutkija, en tosin tuon jutun aloittaja vaan luin tässä ohimennen teidän keskusteluanne. Tiedostan siis uskonasiat tutkiessani ilmiöitä, vaikken niitä kirjoita tutkimusraporttiin, jonka tuotan tieteellisellä kielellä. Saatan laittaa viitteisiin, että miten mikäkin uskonto reagoi ko. tutkittavaan asiaan tai ilmiöön.

Näin ollen väitteesi on huuhaata, ettei tutkija ota Jumalaa huomioon tehdessään tutkimusta.

• vl..............
        - ja naisia kirjoitti:

Itse olen uskovainen tutkija, en tosin tuon jutun aloittaja vaan luin tässä ohimennen teidän keskusteluanne. Tiedostan siis uskonasiat tutkiessani ilmiöitä, vaikken niitä kirjoita tutkimusraporttiin, jonka tuotan tieteellisellä kielellä. Saatan laittaa viitteisiin, että miten mikäkin uskonto reagoi ko. tutkittavaan asiaan tai ilmiöön.

Näin ollen väitteesi on huuhaata, ettei tutkija ota Jumalaa huomioon tehdessään tutkimusta.

Mutta tästä olisi hyvä keskustella lisää, jos herää ajatuksia. Voisi olla jopa toisen ketjun arvoinen, mutta mielellään vain uskovaisten kesken.

• Pyhä Henki lahjoittanut
        vl................. kirjoitti:

Jopa uskovainen tieteentekijä, tutkija kompastuu, kun hän tutkii tällaisia asioita. Hänenkin on tehtävä työnsä tieteen, maailman ehdoilla ja ne ehdot ovat puhtaasti järkiperäiset.

Jumalan lapsi ei voikaan tehdä tällaista tiedettä, jossa Jumalan valtakuntaa pyritään kaikkea muuta kuin kirkastamaan.

Uskon silmin eli Jumalan lahjoittaman Pyhän Hengen kautta tarkasteltuna saa nuo saarnatkin aivan toisen valon ja ei niistä omantunnon tähden voisi edes lähteä aivan kuin kritiikkiä sanomaan, että onko Jumalan valtakunnan saarnat muuttuneet.

Olen saanut Pyhän Hengen lahjan ja useita armolahjoja häneltä. Pystyn tutkimaan kaikkea sekä maallisen tieteen että uskon valossa. Voin tehdä vaikka kaksi eri tutkimusta samasta asiasta käyttäen tieteellistä metodia ja sitten hengellistä metodia. Lopputulos on sama. Tieteellistä tutkimusta voi Jumala ohjata yhtä lailla auttamaan oikeitten tulosten saamiseksi. Yhtä lailla saatana voi johtaa harhaan antaessaan virheellisiä tuloksia.

Mutta maalliset metodit ovat yhtä päteviä. Ihminen on Jumalan luoma. Jumala on antanut ihmiselle järjen, mitä Hän on käskenyt käyttää.

• edelleen tukijan sanomaa

Jätän tieteen viitan. Puhun uskolla ja sydämen valossa.

Vanhoillislestadiolaisuus ja sen saarnat kertovat suuresta Jumalan rakkaudesta ja Jeesuksen sovitustyöstä. Armoa riittää.

Saarnat kertovat myös miten Jumalalliseen puhdasoppisuuteen pyrkineessä liikkeessä valtakysymykset ja inhimillinen pahuuskin ovat saaneet vahvan tilan (esim hoitokokoukset "rakkauden hengessä").

Saarnat kertovat myös vakavasta eksytyksestä. Ajatus että vain vanhoillislestadiolaiset olisivat Jumalan salattu valtakunta ja Jumalan lapsien maallinen ainoa koti ovat järkyttävää hapatusta. Härskiinytnyttä evästä Jumalan leivän vieressä.

Vanhoillislestadiolaisuuden virheistä kantavat vatuun ne jotka johtajina johdattavat ja ovat johdattaneet harhaan (vrt voi sitä joka yhdenkään näistä pienokaisista...). Rukoilen että yksittäinen vanhoillislestadiolainen uskovainenkin saa muiden uskovaisten tuomitsemisesta epäuskoiseksi huolimatta saada kerran tulla päässeeksi kirkkauteen. Mutta varon ja vältän tekemästä mittaamista - niin hjelvetin kuin autuuden osalta avaimet ovat muissa käsissä

• vl.............
        - ja naisia kirjoitti:

Sanoin hiukan huonosti, mutta juuri noin se tulee tehdä, jotta voi tuoda esiin uskonnäkökulman. Kuten sanoit, niin kerrotaan miten jokin uskonto reagoi jne.

Tässäkin tullaan kuitenkin sellaiseen Salomonin "turhuuden turhuus" teeman alle eli me emme voi tuoda uskoamme esiin suoraan tieteen väitöksissä ja tutkielmissa ja niinhän me emme toimi Jumalan valtakunnassa. Kun me Jumalan armosta saamme uskoa ja vapaalla mielellä, niin ei se maailma meitä orjuuta. Silloin me sanomme juuri niin suoraan uskomme perusteet kuin mahdollista ja Jumala meille sanoja antaa.

• se on asianhaara

Sanoin hiukan huonosti, mutta juuri noin se tulee tehdä, jotta voi tuoda esiin uskonnäkökulman. Kuten sanoit, niin kerrotaan miten jokin uskonto reagoi jne.

Tässäkin tullaan kuitenkin sellaiseen Salomonin "turhuuden turhuus" teeman alle eli me emme voi tuoda uskoamme esiin suoraan tieteen väitöksissä ja tutkielmissa ja niinhän me emme toimi Jumalan valtakunnassa. Kun me Jumalan armosta saamme uskoa ja vapaalla mielellä, niin ei se maailma meitä orjuuta. Silloin me sanomme juuri niin suoraan uskomme perusteet kuin mahdollista ja Jumala meille sanoja antaa.

Tunnetko ja tiedätkö, miten tiedettä tehdään?
        Aloitin uuden keskustelun, luepa sieltä vastaukseni tähän.

• vl..............
        se on asianhaara kirjoitti:

Tunnetko ja tiedätkö, miten tiedettä tehdään?
        Aloitin uuden keskustelun, luepa sieltä vastaukseni tähän.

Olen itse saanut akateemisen tutkijakoulutuksen ja tiedän tieteellisen argumentoinnin prinsiipit.

Ne eivät ole mitään muuta kuin järjestä nousevia. Se, mikä uskolla omistetaan, sitä ei järjellä käsitetä.

• totuuden tuomiseksi päivänv...

Olen itse saanut akateemisen tutkijakoulutuksen ja tiedän tieteellisen argumentoinnin prinsiipit.

Ne eivät ole mitään muuta kuin järjestä nousevia. Se, mikä uskolla omistetaan, sitä ei järjellä käsitetä.

Pelkkä akateeminen koulutus ei tietenkään takaa vielä mitään...

Itse en pidä itseäni minään. Olen suorittanut 3 korkeakoulututkintoa eri aloilta. Keskityn jossain vaiheessa johonkin, siis erikoistun johonkin hyvin suppeaan alueeseen, mutta pyrin saamaan poikkitieteellisen lähestymistavan objektiin. Siihen on matkaa. Olen nöyränä ja pyydän Jumalalta apua. Yksi kriittinen vl ei voi estää minua etenemisessäni. Jumala yksin tietää, miten tässä käy.

• vl..........
        totuuden tuomiseksi päivänv... kirjoitti:

Pelkkä akateeminen koulutus ei tietenkään takaa vielä mitään...

Itse en pidä itseäni minään. Olen suorittanut 3 korkeakoulututkintoa eri aloilta. Keskityn jossain vaiheessa johonkin, siis erikoistun johonkin hyvin suppeaan alueeseen, mutta pyrin saamaan poikkitieteellisen lähestymistavan objektiin. Siihen on matkaa. Olen nöyränä ja pyydän Jumalalta apua. Yksi kriittinen vl ei voi estää minua etenemisessäni. Jumala yksin tietää, miten tässä käy.

ja toivottaa Jumalan siunausta sinulle työssäsi.

• kiitos edellisestä
        vl.......... kirjoitti:

ja toivottaa Jumalan siunausta sinulle työssäsi.

Kyllä Jumala on huolehtimassa meidän työskentelystämme, niin sinun kuin minun, jotta se pysyisi oikeilla raiteilla. Toki olemme ihmisiä vain ja teemme virheitä ja erehdymme, mutta Jumalan johdatuksessa voisi edes tulla vähemmän virheitä, koska Hän kuulee rukoukset ja suojelee meitä.

... toimensa laillisuudesta, eli sopivuudesta levittää niitä, peläten ilmeisen fanaattisesti "SRK:n herroja" ???
      Kun jo toisen kerran poisti laittamansa saarnakokoelmasivustot täältä !!!

Olli Mikkonen kirjoittaa esipuheensa näin:

RK:n suviseurojen saarna-arkiston harrastelijaversion esipuhe

Olen miettinyt tätä sivustoa, sitä koskevia tekijänoikeuskysymyksiä ja levinnäisyyden vaaraa. Minusta siihen ei ole aihetta. Ikävä kyllä kovin moni ihminen ei tule olemaan kiinnostunut. Toisinsanoen ei ole mahdollistakaan, että liian moni kiinnostuisi näistä sivuista, ottaisi kutsun vastaan ja saisi pistoon sydämeensä ja tekisi parannuksen. Ensinnäkään Jumala ei ole luonut liian montaa ihmistä. Mistäpä sitä tietää, mitä Taivaan Isä tahtoo ja suo.

Lisäksi Jumalan sanan levittäminen ei vaadi minkäänlaisia tekijänoikeusselvittelyjä, koska se saarnataan Jumalan kunniaksi, ja kutsun levittäminen on Herran Jeesuksen käsky. Vielä on Jumalan valtakunnassa tilaa.

Jos sinulla on joitakin minulta puuttuvia suviseurapuheita, ota yhteys minuun!

Tarkoitus on, että todennäköisesti tuotamme SRK:n kanssa ja molempien tahojen, sekä minun että SRK:n suosiollisella avustuksella suviseura-arkiston, jossa on ladattavissa kaikki puheet vuodesta 1976 asti. Se on minun tämän vuoden ainoa tavoite, ja toivon, että hanke ei mene myttyyn. Jos menee, niin jääköön tämä rohkeaksi kokeiluksi, ja yksinomaan Jumalan kunniaksi. Senpä vuoksi en halua, että tämä sivusto herättäisi liikaa huomiota julkisena seurapuheiden levityspaikkana ennen kuin tiedän, haluavatko SRK:lla, että tehdään tällainen sivusto.

SIVUSTON VARSINAINEN TARKOITUS

Varsinaisena tarkoituksenani sivustoa laatiessa minulla on ollut, että tämän sivuston avulla ihmisiä kutsuttaisiin Jumalan valtakuntaan, ennen kuin se on liian myöhäistä.

KUTSUN ERITYINEN TARVE

Monet tiedotusvälineet, kuten internet ja televisio ovat antaneet aikamme ihmisille lukuisia vääriä käsityksiä kristillisyydestä ja uskostamme. Ne ovat muokanneet jopa monien uskovaisten ihmisten yhteistä käsitystä kuuliaisudesta, ja niinpä ihmisillä onkin käsitys, että kristillisyyttä hallitsisivat kiellot ja käskyt, säännöt ja syntilistat. On syytä kuitenkin muistaa, että jos ei esimerkiksi kansanopiston oppilas ole Rehtorille kuuliainen edes siinä vaiheessa kun häntä tullaan neuvomaan siitä miten olisi viisainta toimia ja käyttäytyä, on ilmeistä, että hän lähtee koulusta sopimatta asioita, ja hänelle osoitetaan missä hän teki väärin. Suurinpiirtein samalla tavalla voidaan puhua uskonkuuliaisuudesta. Jos ei kristitty ole kuuliainen sille, mitä Henki seurakunnalle sanoo, synnit ja ylitsekäymiset erottavat häntä Jumalasta ja muista uskovaisista, kunnes heränneellä omallatunnolla kamppaileva ihminen haluaa käydä parannuksen askelille. On syytä muistaa, että Raamatun mukaan Jumalan valtakunta ei ole lain, kieltojen ja käskyjen valtakunta vaan armon ja anteeksiantamuksen valtakunta. Maailmalla vallitseva käsitys on vain yksi esimerkki vääristä käsityksistä koskien elävää kristillisyyttä. On kokonaan kaikkivaltiaan Jumalan käsissä, muuttuvatko nämä väärät käsitykset minkään vertaa aikamme ihmisten luuloissa, mutta toivottavasti tästä sivustosta olisi jonkin verran apua siihen. Jos joku yksityinen ihminen jolle on annettu tuntoa ja ymmärrystä lataa tältä sivustolta puheita, joissa väärin käsitettyä asiaa halutaan selittää, käsitys jostakin asiasta voi parantua. On syytä kuitenkin muistaa, että ilman uskoa se on aikalailla mahdotonta, koska Jumalan sanan avautumiseen tarvitaan Pyhä Henki.

Lisäksi tämän sivuston tarkoitus on osoittaa, että elävän Jumalan sanan julistus elävässä kristillisyydessä Pyhän Hengen vaikutuksesta ei ole muuttunut näinä viimeisenä neljänäkymmenenä vuotena lainkaan. Vielä on Siionissa avoimet armolähteet syntiä ja saastaisuutta vastaan. Kaikilla ihmisillä on vielä lupa ja mahdollisuus käydä uskomaan evankeliumi ja saada omat syntinsä anteeksi, mutta tämä ei ole mahdollista muualla kuin Jumalan valtakunnassa. Seurapuheiden kuunteleminen äänitteeltä, rukous, ehtoollinen tai kaste eivät vanhurskauta ketään, eikä evankeliumi yksistään vaan Jeesuksen Kristuksen sovitustyö, jonka evankeliumin uskonut ihminen voi omistaa uskolla. Kuitenkaan ei voi uskoa omasta päätöksestään "tulemalla yhtäkkiä vaan uskoon". Jos ihmisellä on synnintunto, ja ihminen lähtee kysymään yhdenmukaisella tavalla uskovien seurakunnasta eli yhdestä ja ainoasta Jumalan valtakunnasta, tälle ihmiselle saarnataan kaikkien syntien anteeksiantamuksen evankeliumi Jeesuksen nimessä ja Pyhässä kalliissa maahanvuotaneessa sovintoveressä. Saarnaajan on oltava uskovainen, koska saarna ilman Pyhää Henkeä on tehoton.

VERTAUS

Jos vankilatuomioon joutunut ihminen saa presidentiltä vapautuksen tuomiostaan, tarvitaan kuitenkin joku päästämään hänet vapaaksi. Samoin on asia synneistä pääsemisessä. Jeesushan asetti Hengen viran ja antoi avainten vallan omille opetuslapsilleen. Hän sanoi heille lukittujen ovien takana: "Ottakaa Pyhä Henki! Joiden synnit te annatte anteeksi, niille ne ovat anteeksi annetut, mutta joilta te ne pidätätte, niille ne ovat pidätetyt." (Joh. 20:22-23)

Näin avainten valta on uskottu Jeesuksen seuraajille. Samalla tavalla uskomassa olevilla ihmisillä on pysynyt syntien anteeksiantamisen valta tähän päivään asti, koska Pyhä Henki on vaikuttanut siitä tähän asti näiden ihmisten sydämissä, ei muiden. Tämä siis osoittaa sen, että ns. lestadiolainen heräys ei olekaan mikään 1800-luvulla syttynyt herätys, ei Lutherin aikana syttynyt herätys eikä minkään muunkaan tähän liittyvän herätyksen aikaan saama uusi heräys. Tämä sulkee pois myös sen, että muut uskonnot olisivat oikeita. Raamattu puhuu vain yhdestä uskosta, ja se viittaa Jumalan valtakunnan olevan samalla tavalla uskovaisten seurakunta, jolla on alituinen taistelu sielunvihollista ja henkivaltoja vastaan. Jos siis joku on perustanut uskonnon omiin nimiinsä, ja vaikka sen tarkoitus olisikin olla Jumalan kunniaksi jokin erillinen uskonsuuntaus joka perustuu jonkun ihmisen omaan käsitykseen, se ei ole Raamatun mukainen eikä siis oikea, vaikka Raamattua olisikin sovellettu tämän ihmisen käsityksiin. On vain yksi pelastuva seurakunta, ja siihen myös minä haluan kuulua ja kutsua jokaisen.

MIKSI HALUAN KUTSUA MUUTKIN TÄHÄN SEURAKUNTAAN?

Vanhoillislestadiolaisia pidetään ahdasmielisinä ihmisinä, jotka eivät soisi muiden ihmisten pelastuvan kuin heidän itsensä. Lisäksi on liikkeellä käsitys, että he tuomitsisivat muita ihmisiä, ja muissa uskonnoissa olevia ihmisiä. Jos Jumala on armojärjestyksensä laatinut, ja sen sanaansa kirjoittanut, ketkään ihmiset eivät voi sitä muuttaa tai luulloillaan tyhjäksi tehdä. Jumalan edessä kaikki ihmiset ovat samanarvoisia, mutta Jumalalle kelpaa vain yhdenkaltainen usko: "Usko poikansa Herran Jeesuksen sovitustyön päälle". Tämän uskon saa vain sovituksen saarnan kautta. Uskovaiset haluavat julistaa Jumalan sanaa puhtaana, ja se herättää epäuskoisissa pahennusta. "Joka ei usko, on jo tuomittu". (Joh. 3:18)

OMA PARANNUKSENI

Olen itse uskovaisesta kodista, mutta jouduin ulos syntien ja ylitsekäymisten takia Jumalan valtakunnasta. Itse lähdin, ja itse uskoni kielsin. Ketään ei ole potkittu pois, ei minuakaan potkittu vaikka itse aluksi niin väitin.

Elin lujaa ja otin elämästä käytännöllisesti katsoen kaiken irti. Toisinaan elin rauhallisemmin ja aivan asiallisesti. Luulin saavani sielulleni rauhan kun elän hyvin ja olen kaikille kiltti, kunnioitan isääni ja äitiäni, ja noudattaen Jumalan kymmentä käskyä ulkonaisesti, jos nyt vähän tingitään niistäkin. Käskyt "Älä tee huorin" ja "Älä varasta" tuottivat eniten vaikeuksia, koska halusin, että mikään Jumalan edessä synniksi luokiteltava ei herättäisi synnintuntoa. Ajattelin, että jos ihminen ei kadu tekojaan, hän pääsee taivaaseen. Käsitykseni oli väärä, ja tunsin tuomion polttavan sydäntäni monet kerrat.

Join paljon alkoholia, elin seksuaalisten himojen mukaisesti, kuuntelin rauhatonta musiikkia, hain kunniaa ja valtaa enkä omalla käytökselläni muutenkaan yrittänyt olla jotenkaan tavallisuudesta poikkeava ihminen. Päästyäni jonkinlaiselle huipulle menestymisessä tunsin yllättäen pakottavan tarpeen päästä pois tästä orjuudesta. Aina välttämättä halusin saavuttaa kovan humalatilan, ja oman tahdon tie muutenkin ahdisti minua. Epäuskoiset ystäväni sanoivat, että "ei järjestyksen saaminen ja kurin pysyminen elämässä edellytä mitään uskoon tulemista vaan asennemuutosta." Minulla olikin tärkeämpi asia mielessä kuin pelkkä perusturvallisuus, nimittäin sieluni tila ja omantunnon vaiva ja hätä synnin tähden. En saanut rauhaa tunnolleni, vaikka yritin vakuutella itselleni erään musiikkiesityksen sanoin: "If there's a hell below, don't worry"! Rukoilin, veisasin virsiä ja yritin hankkia hyvää oloa ties minkälaisilla vaihtoetoisilla teoilla, mutta rauhaa ei tullut. Mielessäni oli yhä selvempänä, että se usko jossa pienenä lapsena olin, on ainoa oikea usko. Muistin ne armon tuntemiset, kun äiti saarnasi synnit anteeksi kun olimme tottelemattomia ja halusimme sopia asiat. Itkin joskus alkoholijuoman ääressä. Viimein rohkaisin mieleni ja tein umpihumalassa päätöksen, että lähdenpä valomerkin jälkeen kotiin ja soitanpa jollekin uskovaiselle ihmiselle, ja pyydän apua. Olin aijemminkin tehnyt niin, mutta selvittyäni kaduin. En halunnut lähteä seuroihin silloin kun minua pyydettiin, mutta onneksi minulle sanottiin, että "Saa soittaa koska vaan, vaikka yöllä."

Sain muodostettua yhteyksiä muutamien uskovaisten kanssa. Pyysin "saanko uskoa syntini anteeksi", ja minulle saarnattiin synnit anteeksi. Minut valtasi hyvän olon tunne, ja tunsin, että jos tästä nyt on lähtö iankaikkisuuteen, niin taivaaseen pääsen. Näistä armon tuntemisista huolimatta jatkoin syntielämääni, ja ajattelin, että jos joskus tulee vielä paha olla, niin soitan sitten jollekin uskovaiselle. Tuntemiset olivat useinkin ristiriitaiset, ja viimeisimmästä ryyppyyreissusta en muista mitään. Olin rojahtanut yön tunneilla sänkyyni, ja puhelin ja lompakko löytyivät sänkyni alta. Olo oli kamala, ja mielessä pyörivät virren 413 sanat, ja ne muistuttivat myös minua itseäni. "Ah, miksi taivaan valtakunnan niin moni hylkää tahallaan, ja jatkaa turhuutensa unta, ja tyytyy tähän maailmaan? On tärkeämpää kaikki muu, Jumala aina unohtuu."

Samana iltana eräs uskovainen veli soitti minulle, ja kysyi: "Sopisiko, jos parin nuoren kanssa tulisimme käymään kylässä?" No tokihan sopi. Olin jo aikaisemmin äidilleni sanonut, että vähintä mitä toivon, on että saisin uskovaisia ystäviä Tampereelta. Toivoin salaa, että saisin Tamperelaisen uskovaisen tyttöystävän, että voisin siinä rakastumisen lomassa tulla uskoon. Myöhemmin olen vasta käsittänyt, että ainoa syy miksi uskomme on, että pääsisimme taivaaseen, eikä uskota toisen ihmisen takia, eikä mistään muusta syystä.

Seuraavana päivänä he sitten tulivat, tämä veli ja viisi muuta nuorta. Keskustelimme niitä näitä. Nuoret kertoilivat opiskelustaan ja minä kerroin musiikkiharrastuksestani. Sitten, kuin yhtäkkiä, joku avasi keskustelun näihin autuuden asioihin, ja minä sanoin melkein itkua vääntäen, että "Tiedän, etten pääse taivaaseen, jos syntini eivät ole anteeksi". Eräs veli siihen sanoi jotakin, että täältä ajasta täytyy lähteä armahdettuna, että täysin synnittömänä täältä kukaan ei lähde. Sain soperrettua "Kyllä minä, kyllä minä haluaisin uskovainen olla, ja haluan taivaaseen päästä, että saanko minä uskoa syntini anteeksi?" Kun nämä nuoret saarnasivat minulle syntini anteeksi, tunsin kuinka kaikkien aikojen paras olo valtasi minut. Syntikuorma ja kärsimäni syntien taakka lähti sydämestäni ja minusta tuli armahdettu syntinen. Ei minusta tosin tullut hyvä ihminen niinkuin jotkut voisivat luulla.

Olen nytkin uskomassa. En voi turvautua siihen, että olen siitä asti ollut uskomassa, vaan olennaisinta on tämän hetkinen sydämen tila, koska eilispäivän uskolla ei tulla autuaaksi. En kersku pöyhkeillen hengellisillä kokemuksillani, mutten voi salata syntymäpäivääni. Yhä minua piirittävät kiusaukset, synnin viettelykset ja sielunvihollisen houkutukset, mutta onneksi Jumalan valtakunnassa todella ovat avoimet lähteet syntiä ja saastaisuutta vastaan.

Kun sain parannuksen armon, minulle tuli halu kilvoitella uskossa ja taistella uskon ja hyvän omantunnon puolesta. Tämän halun minussa vaikutti Jumalan Pyhä Henki, jonka sain sydämeeni uskoessani. Sen lisäksi minulle tuli halu kuuluttaa tästä Jumalan valtakunnasta muillekin ihmisille. Tunsin enimmäkseen riemua, ja olin syvästi armon tuntemisissa kauan aikaa. Miltei elin näistä tuntemisista. Nyt elän jo uskosta, ja joudun jatkuvasti pyytämään Jumalalta voimia ja uskovaisilta evankeliumia, koska ainakin henkilökohtaisesti epäilykset ja kiusaukset piirittävät jatkuvasti, ja yrittävät tulla matkan esteeksi. Enkä minäkään voi omasta voimastani enkä järjestäni uskoa Jeesukseen, eikä usko sitäpaitsi ole järjen asia.

SANANEN ARKISTON VARHAISISTA SYNTYVAIHEISTA

Ilmoitin eräälle veljelle, että haluan kerätä suviseura-arkiston, jossa on kaikki suviseurapuheet, ja olen valmis tekemään työtä sellaisen arkiston valmistumiseksi. Hän katsoi, löytyisikö häneltä saarnakasetteja ja hän kiikutti semmoset 105 kasettia huoneestaan. Siinä oli saarnoja vuosilta 1976-1990.

Nyt epäilykset tekijänoikeuslaillisista kysymyksistä ja SRK:n suostumattomuudesta meinaavat tulla työnteon esteeksi. Jos SRK suostuu yhteistyöhön, teen mielelläni ja suurella innostuksella tämän työn loppuun, ja toivottavasti saan myös yhteistyökumppaneita.

VAIKEUDET

Raamattu sanoo Jumalan sanasta, että se joko parantaa tai paaduttaa. Moni ihminen on pahentunut, eli loukkaantunut kuullessaan Jumalan sanaa puhtaasti Pyhässä Hengessä julistettavan. Tällaiselle tuntonsa loukanneelle kuuluisi armon evankeliumi, mutta monet eivät halua ottaa sitä vastaan. Myös minä joudun aivan varmasti kärsimään pilkkaa sen vuoksi, että minulla on tämä ajatus sivuston tekemisistä. Ylipäätään uskovaiset ihmiset joutuvat kärsimään pilkkaa, vaivaa ja ahdistusta uskonsa tähden, mutta se on yksi merkki siitä, että ollaan elävässä uskossa, ja ne on taivaallinen Isä meille tarkoittanut ja hyväksi nähnyt. Raamatun mukaan uskovaiset ovat taistelussa kolmiliittoista vihollista vastaan, eli tätä maailmaa, omaa lihaa ja sielunvihollista (perkelettä) vastaan. Ei minunkaan siis tarvitse ihmetellä, jos saan moitteita, syytöksiä ja kielteistä sähköpostia teiltä hyvät lukijani! Jeesushan sanoi, että meidän tulee olla kiitolliset siitä, että meitä vainotaan hänen nimensä tähden. Jos esim. sinulla ei ole tällaista vaivaa, ahdistusta tai vaikkapa pilkkaa uskon tiellä, tai saat maailmalta tunnustusta ja selkään taputtelua, on sinunkin syytä miettiä, oletkohan oikeassa uskossa. Raamatun mukainen usko ei ole myöskään sellaista, jossa ihmiset ovat keskenään eri mieltä uskon asioista. Sellaista uskoa ei ohjaa Pyhä Henki, jossa ihmiset saavat vapaasti päättää miten uskotaan.

KANNATTAAKO RAAMATUN MUKAINEN USKO?

Raamattu ilmoittaa selkeästi, että Kristuksen opissa pitäytyvällä, seurakunnassa puhuvalle Pyhän Hengen äänelle kuuliaisella uskovaisella ihmisellä on palkkana pääsy taivaaseen, kKun taas lavean tien kulkijalla, epäuskoisella oman tahdon tietä ja/tai väärää oppia noudattavalla ihmisellä on edessään ikuinen kadotuksen vaiva. Ihmisen tämänhetkisen elämän tarkoitus on miettiä, missä ikuisuutensa haluaa viettää. Ei siis ole syytä miettiä, miten on käynyt aikaisemmille ystäville, jotka ovat epäuskoisina kuolleet. Riittää kun itse haluaa uskoa tässä ajassa päästäkseen taivaaseen. Monet ovat kuitenkin alkaneet opettaa vastoin kirkon tunnustuksia ja Pyhää Raamattua. Jumalan totinen sana on käynyt heille liian raskaaksi, eivätkä he halua uskoa todeksi sitä, mikä on kirjoitettu. Usein myös monet ihmiset pakottautuvat kyseenalaistamaan sen, mihin he eivät voi välttyä u skomasta, kuten Jumalan olemassaoloon. Toisilta heinäsirkat syövät kaiken kylvetyn. Monet ovat alkaneet myös käyttää verukkeenaan tekemiään hyviä töitä, tai elämäänsä hurskasta elämää. Kuitenkin Raamattu opettaa, että jos näihin turvautuisimme, olisimme yrittäneet omin teoin ansaita palkan, jonka kuitenkin Jumala antaa uskovaisilleen armosta. Viimeisellä tuomiolla Jeesuksen vasemmalla puolella olevat ihmiset alkavat puolustella itseään hyvillä töillään: sairaiden parantamisella ja kaikella sellaisella, jonka avulla ovat pyrkineet autuutensa ansaitsemiseen. On syytä muistaa, ettei kaikki tuonpuoleinen ole Jumalasta. Monet ovat myös sanoneet, että ehtoollisella annettaisiin synnit anteeksi. Jos näin olisi, olisimme saaneet vanhurskauden oman tekomme avulla.

Meillä uskovaisilla ei ole mitään kerskattavaa Jumalan edessä. Ainakaan minä en ole tehnyt mitään hyvää, millä voisin väittää ansainneeni autuuden. Olen sensijaan omilla töilläni ansainnut paikan kadotuksen vaivassa, mutta olen saanut omalle kohdalleni uskoa armon evankeliumissa synnin päästön, joka on Jumalan anteeksiantamus, ja sen olen saanut uskovaisen ihmisen suun kautta. En siis tee tällä sanomisellani luvalliseksi syntiä. Synti kadottaa, ja erottaa Jumalasta, mutta iankaikkinen elämä on Jumalan lahja. Olisi lisäksi turha turvautua johonkin hyvään tekoonsa, koska jokainen työ, jonka ihminen tekee autuutensa eteen on kuitenkin kuin saastainen vaate Jumalan kasvojen edessä. Vain uskolla pelastuu, ja uskon on oltava oikea. Jotkut väittävät, että "onhan parannus ja uskokin tekoja". Parannus on alusta loppuun asti Jumalan työ. Kun Jeesukselta kysyttiin: "Mitä meidän pitää tekemän, että me taitaisimme Jumalan töitä tehdä? Jeesus vastasi ja sanoi heille: se on Jumalan työ, että te uskotte sen päälle, jonka hän lähetti." (Joh. 6:28-29)

Lopuksi haluan vielä sanoa pari sanaa Jumalan lapsen vapaudesta: Uskovainen ihminen on vapautettu synnin orjuudesta. Siionin laulaja laulaa: "Nyt vapaa olen synnin, kuolon alta, oon puhdas veress' veljen' Jeesuksen. Oon Siionissa saanut Jumalalta jo täällä puvun lumivalkoisen."

Kun kerran kerroin uskovaisille nuorille muistelmiani lapsuudesta, ja tulin maininneeksi, kun paikallisella Rauhan yhdistyksellä eräs mies puhui säännöistä, ja sanoi että paljon ihmiset puhuvat siitä, ettei vanhoillislestadiolaiset saa katsoa televisiota. Puheenvuoron pitäjä korosti sitä, että uskovaiset eivät edes halua katsoa televisioota. Jos tekisimme säännöt, mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä, lista olisi tyhjä. Nuoret kiiruhtivatkin sanomaan: "Onneksi ei tarvi katsoa televisiota". Siinä on vain yksi esimerkki tilanteesta, jossa näkyy Jumalan lapsen vapaus. Paremminkin voisimme tehdä listan, mistä uskovainen ihminen on vapautettu. Lista lyhykäisyydessään on, että meidät on vapautettu synnin orjuudesta, lain tuomiosta ja kadotuksesta. Tämä vapautus ei kuitenkaan tee syntiä luvalliseksi, vaan Hengen halu on, ettemme tekisi syntiä.

Eräänlainen huolenaihe on ne uskovaisen nimeä kantavat ihmiset, jotka kuitenkin sanovat, että he saavat tehdä sitä mitä kutsutaan synniksi. Lopuksi katsomme asiaa Raamatun näkökulmasta:

"Älkäät sovittako teitänne tämän maailman muodon jälkeen, vaan muuttakaat teitänne teidän mielen uudistuksen kautta, että te koettelisitte, mikä Jumalan hyvä, otollinen ja täydellinen tahto olis." (Room. 12:2)

Tässä kirjeensä kohdassa Paavali viittaa parannukseen puhuessaan mielen uudistuksesta. Parannus on sekä uskovaiselle, että epäuskoiselle mielenmuutos, jossa on kolme vaihetta nimenomaan tässä järjestyksessä:

1) Katumus, peljästykset ja vaiva synnin tähden,

2) Pyhässä Hengessä saarnatun evankeliumin uskominen ja

3) elämän parannus ja synnin jättäminen.

Jos ihminen tunnustaa uskoaan, eikä käyttäydy tai halua elää kuten uskovainen, on syytä miettiä ketä varten uskoo: Uskooko ollakseen maailmalle mieliksi, taikka toisille ihmisille, saadakseen jotain muuta hyötyä tätä elämää varten, vai päästäkseen taivaaseen? Usko synnyttää elävän toivon, josta Paavali kirjoittaa näin: "Jos meillä ainoastaan tässä elämässä on toivo Kristuksen päälle, niin me olemme viheliäisemmät kaikkia muita ihmisiä. (1. Kor. 15:19)

HUOMAUTUS! Elävää sanaa saa kuulla paikkakuntien ja kaupunkien Rauhanyhdistys -nimisessä talossa. Jos seurapenkissä on paljon tilaa, mahdut istumaan sinne hyvin. Jos seurapenkki on täynnä, yritä järjestää sinulle sopiva paikka kuuloalueelta.

Lisäksi huomautettakoon, että tänä vuonna on suviseurat Sotkamossa. Lisätietoja saat tästä osoitteesta.

Olli Mikkonen

Takaisin Pääsivulle

• toisen tekstiä kopioit

Ei noin pitkän tekstin kopioiminen toiselta ole sallittua. Et edes itse kirjoita omia mielipiteitäsi siihen väliin, joten tuollaiset viestit yleensä poistetaan aika nopeasti palstalta kuin palstalta. Katsotaanpa, miten kuuliainen seriffi tällä palstalla on.

Olisit vaan pannut linkin tuohon juttuun, niin olisit välttynyt kopioinnin kiellon rikkomiselta.

toisen tekstiä kopioit kirjoitti:

Ei noin pitkän tekstin kopioiminen toiselta ole sallittua. Et edes itse kirjoita omia mielipiteitäsi siihen väliin, joten tuollaiset viestit yleensä poistetaan aika nopeasti palstalta kuin palstalta. Katsotaanpa, miten kuuliainen seriffi tällä palstalla on.

Olisit vaan pannut linkin tuohon juttuun, niin olisit välttynyt kopioinnin kiellon rikkomiselta.

"toisen tekstiä kopiot" kirjoittaja !

Montakohan kertaa Raamattukin on kopioitu ?

• vl...............

Oli jäänyt huomaamatta.

Ote tuosta tekstistä.

"Tarkoitus on, että todennäköisesti tuotamme SRK:n kanssa ja molempien tahojen, sekä minun että SRK:n suosiollisella avustuksella suviseura-arkiston, jossa on ladattavissa kaikki puheet vuodesta 1976 asti. Se on minun tämän vuoden ainoa tavoite, ja toivon, että hanke ei mene myttyyn. Jos menee, niin jääköön tämä rohkeaksi kokeiluksi, ja yksinomaan Jumalan kunniaksi. Senpä vuoksi en halua, että tämä sivusto herättäisi liikaa huomiota julkisena seurapuheiden levityspaikkana ennen kuin tiedän, haluavatko SRK:lla, että tehdään tällainen sivusto. "

Tämä on se, jonka itsekin haluan kuulla. Jos SRK on itse lähtenyt mukaan (mikä ei tuosta selviä), niin silloin laittakaa veljet vapaasti ne jakoon. Unohtakaa sitten kaikki minun tätä asiaa koskevat puheeni nimimerkillä "vl..........."

Uskon, että SRK on silloin tietoinen muistakin laillisista kuvioista ja pelkkä SRK:n kannan ilmaisu riittää.

Täytyypä soitella tai viestiä Ollille, niin saadaan tämäkin asia pois täältä turhaa rikkomasta rakkautta.

• TEKIJÄNOIKEUSLAKI koskee si...

"toisen tekstiä kopiot" kirjoittaja !

Montakohan kertaa Raamattukin on kopioitu ?

Tekijänoikeuslaki koskee sinuakin.

Et voi kopioida toisten tekstejä noin vain mikäli sinulla ei ole siihen lupaa. Et esittänyt saamaasi lupaa tekstin yhteydessä joten oletan, ettei sitä ole.

vl............... kirjoitti:

Oli jäänyt huomaamatta.

Ote tuosta tekstistä.

"Tarkoitus on, että todennäköisesti tuotamme SRK:n kanssa ja molempien tahojen, sekä minun että SRK:n suosiollisella avustuksella suviseura-arkiston, jossa on ladattavissa kaikki puheet vuodesta 1976 asti. Se on minun tämän vuoden ainoa tavoite, ja toivon, että hanke ei mene myttyyn. Jos menee, niin jääköön tämä rohkeaksi kokeiluksi, ja yksinomaan Jumalan kunniaksi. Senpä vuoksi en halua, että tämä sivusto herättäisi liikaa huomiota julkisena seurapuheiden levityspaikkana ennen kuin tiedän, haluavatko SRK:lla, että tehdään tällainen sivusto. "

Tämä on se, jonka itsekin haluan kuulla. Jos SRK on itse lähtenyt mukaan (mikä ei tuosta selviä), niin silloin laittakaa veljet vapaasti ne jakoon. Unohtakaa sitten kaikki minun tätä asiaa koskevat puheeni nimimerkillä "vl..........."

Uskon, että SRK on silloin tietoinen muistakin laillisista kuvioista ja pelkkä SRK:n kannan ilmaisu riittää.

Täytyypä soitella tai viestiä Ollille, niin saadaan tämäkin asia pois täältä turhaa rikkomasta rakkautta.

... ne sivustot tulevaisuudessakin ???

Ilkeä olet jos sen saat aikaiseksi !

TEKIJÄNOIKEUSLAKI koskee si... kirjoitti:

Et voi kopioida toisten tekstejä noin vain mikäli sinulla ei ole siihen lupaa. Et esittänyt saamaasi lupaa tekstin yhteydessä joten oletan, ettei sitä ole.

>>>>>>>>>Oletko jotenkin kriminaali?
        TEKIJÄNOIKEUSLAKI koskee si... 14.6.2006 klo 09.39

• vl..........

... ne sivustot tulevaisuudessakin ???

Ilkeä olet jos sen saat aikaiseksi !

?????????

Aivan haavi auki itselläni, kuten nuorison joskus kuulee sanovan.

• Ohje

housuistasi.

Hyvä uutinen tässä oli se että "ohje" nuortui silmänräpäyksessä jopa puolivuosisataa ?

... oletteko sitä mieltä, että vanhat saarnat olisi hyvä saada tänne kuunneltavaksi ?

Vai onko samantekevää ?

Vai peräti laitonta ja tarpeetonta ?

• tarpeetonta

pääsin eilen aamulla linkin suomana kuuntelemaan perhon suviksien kalliokosken seurapuheen.Suosittelen lämpimästi kaikkia vl.iä kuin ei vl.äkin kuuntelemaan sen puheen.Kuinka selkiää ja kristallinkirkasta.....aivan sydäntä lämmitti....tuntui että mnuin se on vielä tänäkin päivänä.vaikka jotkut uskovaisetkin pyrkii niitä raja-aitoja kaatamaan.

• vl............

1.Kaikkien vanhojen saarnojen soisi olevan saatavilla kaikkialla. Siinä on kyllä myös omat vaaransa ja valvomisenkin paikka, mutta siitä en nyt lähde puhumaan.

2. Ei ole samantekevää ollenkaan, miten ja missä Jumalan sanaa saarnataan.

3. Lakikuviot uskovainen haluaa aina selvittää. Laki ei toistaiseksi estä meitä Jumalan sanaa saarnaamasta ja siksi lakia voi ja tulee noudattaa.

Saarnojen tarpeellisuudesta voi ilmetä montaa mieltä ja tärkeintä on löytää se yksimielisyyteen ja rakkauden henkeen sopiva ratkaisu. Silloin se on Jumalankin tahto, sillä jokainen Jumalan lapsi on jäsen Kristuksessa ja yhteisessä rakkaudessa tehty päätös on päätös Kristuksessa ja silloin sillä on Jumalan siunaus.

• kunhan

tekijänoikeus- yms. ongelmat on ensin ratkaistu!

vl............ kirjoitti:

1.Kaikkien vanhojen saarnojen soisi olevan saatavilla kaikkialla. Siinä on kyllä myös omat vaaransa ja valvomisenkin paikka, mutta siitä en nyt lähde puhumaan.

2. Ei ole samantekevää ollenkaan, miten ja missä Jumalan sanaa saarnataan.

3. Lakikuviot uskovainen haluaa aina selvittää. Laki ei toistaiseksi estä meitä Jumalan sanaa saarnaamasta ja siksi lakia voi ja tulee noudattaa.

Saarnojen tarpeellisuudesta voi ilmetä montaa mieltä ja tärkeintä on löytää se yksimielisyyteen ja rakkauden henkeen sopiva ratkaisu. Silloin se on Jumalankin tahto, sillä jokainen Jumalan lapsi on jäsen Kristuksessa ja yhteisessä rakkaudessa tehty päätös on päätös Kristuksessa ja silloin sillä on Jumalan siunaus.

On hyvä kun jo toit "todellisen rakkaudesta seurakuntaan" taipuneen mielipiteesi esille tässä
        vanhojen saarnojen toiveessa.

Tosin olet syntynyt "lakiraamit" kaulassasi ja sille et mitään voi jos kannat niitä aina hautaasi saakka. Se on melkoinen "risti" - mutta jokaisella meillä on omat ristimme kannettavanamme.

Tämä "ristintie" on kapea ja mutkainen - ahtauttakin joskus tunnemme - jokaisella on kuitenkin turvallinen saattomies varmistamassa matkaamme sillä, ja siitä ei ikinä eksy, aina ikikunniaan asti.

kunhan kirjoitti:

tekijänoikeus- yms. ongelmat on ensin ratkaistu!

Suomen lakien mukaista on näiden saarnojen nettilevittäminen. PISTE. !

• on tallessa eilisessä kohdassa

Tullahan ne on entisellä paikalla :!! keskustelu rivin puilessa välissä

• minullekkaan.
        on tallessa eilisessä kohdassa kirjoitti:

Tullahan ne on entisellä paikalla :!! keskustelu rivin puilessa välissä

palauttakaa Pleas!!!!

• esivallan kunnioittaminen

On hyvä kun jo toit "todellisen rakkaudesta seurakuntaan" taipuneen mielipiteesi esille tässä
        vanhojen saarnojen toiveessa.

Tosin olet syntynyt "lakiraamit" kaulassasi ja sille et mitään voi jos kannat niitä aina hautaasi saakka. Se on melkoinen "risti" - mutta jokaisella meillä on omat ristimme kannettavanamme.

Tämä "ristintie" on kapea ja mutkainen - ahtauttakin joskus tunnemme - jokaisella on kuitenkin turvallinen saattomies varmistamassa matkaamme sillä, ja siitä ei ikinä eksy, aina ikikunniaan asti.

Haluat nähdä vain pahaa nimimerkissä vl....

Minäpä näen hänessä kuuliaisen kansalaisen, joka haluaa kunnioittaa RAamatun opin mukaisesti esivaltaa ja noudattaa sen säätämiä lakeja.

Nimimerkki vl.... ihan selvästi haluaa, että seurapuheet olisi saatavilla mutta hän haluaa ne saattaa ihmisten kuultavaksi LAILLISIN KEINOIN, EI LAITTOMASTI.

Kuten tiedämme, tällä hetkellä materiaali on laittomasti, ilman lupaa jaossa. Tätä se lakikuvioiden selvittäminen minunkin mielestäni on.

Päiväperhosen kommentit polkevat jalkoihin Suomen lakia ja nöyryyttää esivaltaa, sillä tuollaiset kehotukset rikkoa lakia on itse asiassa rikollista. Ei ketään saa kehottaa rikkomaan tekijänoikeuslakia. Myös suomi24 palstan säännöissä kielletään yllyttämästä rikokseen.

Mielestäni siis parjaat täysin aiheetta nimimerkkiä vl....

Myönnä vain, että olet väärässä ja sinua käy kateeksi koska nimimerkki vl.... on oikeassa tämän lakiasian suhteen.

Miksi jakaa materiaalia laittomasti, kun asian voi selvittää ja tehdä laillisestikin mikäli siihen lupa heruu tekijänoikeuksien hallitsijalta?

Tekijänoikeudet on itse puhujalla, henkilöllä ellei hän ole myynyt niitä jollekin toiselle.

minullekkaan. kirjoitti:

palauttakaa Pleas!!!!

... jonka sisältö:

>>>>14.6.2006 8:52

Nimi :
        vakuutusmies, suomi

Oma psalmi :
        Ole hyvä ja palauta ne vanhat saarnat Suomi24/vanhoillislestaadiolaiset-palstalle. Ne oli jo parina ed.päivinä siellä - poistuen melko pian toimestasi tai jonkun toisen. Ne ovat täysin Suomen lakien mukaisia, koska ne on esitetty eli julkaistu luvanvaraisesti järjestetyissä suviseuroissa, joilla on yleinen yhteiskunnallinen merkitys, eikä siten tekijäinoikeuslain alaista estettä niiden julkaisemiseen ole. Varsinkin kun ne ovat yli 3 vuoden ikäisiä julkaisuja, ovat ne myös EU:n direktiivienkin mukaan "vapaata riistaa" ! KIITOS JO ETU KÄTEEN PIKAISESTA PALAUTUKSESTA EM.SIVUSTOLLE - NÄIN MONEN TUHANNEN TOIVE TÄYTTYY !

• finlex

Huonoa käytöstä tuollainen lain opettaminen nuoremmille.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404

Tuossa on niin selkeä laki sinullekin, mutta jos et sitä ymmärrä, niin älä puhu täällä laista mitään.

Kuten edellä on sanottu, niin SRK:n kanta puuttuu noilta sivuilta. Jos SRK on "siunannut" tuollaisen menettelyn, sitten asia on ok.

Sekoitat nyt pahasti hengellistä ja maallista, kun et halua ymmärtää, että se Suomen lain noudattaminen ei ole ollenkaan pois Jumalan valtakunnan parannussaarnasta ulkona oleville. Päinvastoin lain noudattaminen antaa juuri sellaisen kuvan, jonka Jeesuskin opetti meille.

Ja lain noudattamista tärkeämpi on seurakunnan yhteinen rakkaus ja yksimielisyys. Sekään ei ole tullut vielä ilmi, sillä mm.SRK:n kanta puuttuu. Tällainen käsitys jää tuosta esipuheesta, jonka tänne kopioit.

Onkohan tämä selittäminen ihan turhaa? Sano suoraan, jos et halua keskustella mistään vaan vain pitäytyä omassa kannassasi.

• rautalangasta

... jonka sisältö:

Nimi :
        vakuutusmies, suomi

Oma psalmi :
        Ole hyvä ja palauta ne vanhat saarnat Suomi24/vanhoillislestaadiolaiset-palstalle. Ne oli jo parina ed.päivinä siellä - poistuen melko pian toimestasi tai jonkun toisen. Ne ovat täysin Suomen lakien mukaisia, koska ne on esitetty eli julkaistu luvanvaraisesti järjestetyissä suviseuroissa, joilla on yleinen yhteiskunnallinen merkitys, eikä siten tekijäinoikeuslain alaista estettä niiden julkaisemiseen ole. Varsinkin kun ne ovat yli 3 vuoden ikäisiä julkaisuja, ovat ne myös EU:n direktiivienkin mukaan "vapaata riistaa" ! KIITOS JO ETU KÄTEEN PIKAISESTA PALAUTUKSESTA EM.SIVUSTOLLE - NÄIN MONEN TUHANNEN TOIVE TÄYTTYY !

Kun näytät olevan niin viisas lain suhteen, väännä tämä vielä rautalangasta meille tyhmille. Osoita ne lain kohdat, jolla perustelet asian jne.

Kiitos oikein paljon! Nettiaktiivisuutesi perusteella sinulla on varmasti tähän ainakin aikaa. Onko halua? Toivottavasti, että me saisimme lakia oppia sinun kauttasi.

• TEKIJÄNOIKEUSLAKI

... jonka sisältö:

Nimi :
        vakuutusmies, suomi

Oma psalmi :

Itse en uskaltaisi yllyttää ketään rikkomaan tekijänoikeuslakia ja vieläpä netissä julkisella keskustelupalstalla. Et joko ymmärrä mitä teet tai sitten rikot tahallasi lakia. Rikokseen yllyttäminen on rikosta. Jos yllytät toista jakamaan laittomasti materiaalia netissä, yllytät rikokseen.

Lue tämä.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000017178465

finlex kirjoitti:

Huonoa käytöstä tuollainen lain opettaminen nuoremmille.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404

Tuossa on niin selkeä laki sinullekin, mutta jos et sitä ymmärrä, niin älä puhu täällä laista mitään.

Kuten edellä on sanottu, niin SRK:n kanta puuttuu noilta sivuilta. Jos SRK on "siunannut" tuollaisen menettelyn, sitten asia on ok.

Sekoitat nyt pahasti hengellistä ja maallista, kun et halua ymmärtää, että se Suomen lain noudattaminen ei ole ollenkaan pois Jumalan valtakunnan parannussaarnasta ulkona oleville. Päinvastoin lain noudattaminen antaa juuri sellaisen kuvan, jonka Jeesuskin opetti meille.

Ja lain noudattamista tärkeämpi on seurakunnan yhteinen rakkaus ja yksimielisyys. Sekään ei ole tullut vielä ilmi, sillä mm.SRK:n kanta puuttuu. Tällainen käsitys jää tuosta esipuheesta, jonka tänne kopioit.

Onkohan tämä selittäminen ihan turhaa? Sano suoraan, jos et halua keskustella mistään vaan vain pitäytyä omassa kannassasi.

Finlex on tavaramerkkisuojattu ja sitä ei saa luvatta Suomen lakien mukaan käyttää, eli sen suojassa nimimerkkikirjoittaa !!!

Ja juuri tuon lain vuodelta 1961 ja sen jälkeisten muutossten ja lisäysten sekä EU direktiivienkin mukaan vanhat saarnat voidaan nettilevittää - kunhan ei niistä peritä mitään maksua, eli harjoiteta bisnestä. Sama kieltorajoitus koskee SRK:takin !!!

• jos saat ne saarnat

... jonka sisältö:

Nimi :
        vakuutusmies, suomi

Oma psalmi :

sitten ruveta "hammastelemaan" täällä niitä joidenkin edesmenneiden puhujien sanomisia tai sanomatta jättämisiä? En oikein ymmärrä kiihkoasi tässä asiassa...

• sanoi ettei tuollaista ole
        rautalangasta kirjoitti:

Kun näytät olevan niin viisas lain suhteen, väännä tämä vielä rautalangasta meille tyhmille. Osoita ne lain kohdat, jolla perustelet asian jne.

Kiitos oikein paljon! Nettiaktiivisuutesi perusteella sinulla on varmasti tähän ainakin aikaa. Onko halua? Toivottavasti, että me saisimme lakia oppia sinun kauttasi.

Juuri soitin lakimiehelle (naiselle) ja hän sanoi, ettei ole tullaisesta laista kuullutkaan. Sanoi kuitenkin, ettei jaksa perehtyä asiaan, kun oli kiire ja oli töissä. Sanoi minulle, että älä lataa niitä juttuja ennen kuin on tiedossa, onko ne laillisesti jaossa. Lupasin olla imuttamatta materiaalia, koska siitä ei tiedä vielä, saako sitä jakaa vai ei. Todennäköisesti ei saa jakaa, sillä missään ei ole mainintaa tällaisesta luvasta. Yleensä lupa on sivulla kun tekstiä/musiikkia/puhetta saa jakaa. Katsokaa vaikka tämä esimerkki, tässä lukee selvästi, että saa jakaa:

http://jussi.halla-aho.com/scripta.html

Sivulla lukee selkeästi heti eka sivulla "Kaikkea kirjoittamaani saa vapaasti lainata, linkittää, siteerata ja kääntää vieraille kielille."

Koska nykyajan ihmiset tietävät, että tekijänoikeuslaki on tiukka, he nimenomaan sen takia mainitsevat erikseen, mitä materiaalia saa jakaa ja mitä ei. Maininta on sen takia, että ilman sitä ei saa kopioida eikä jakaa.

"

• vl.............

Finlex on tavaramerkkisuojattu ja sitä ei saa luvatta Suomen lakien mukaan käyttää, eli sen suojassa nimimerkkikirjoittaa !!!

Ja juuri tuon lain vuodelta 1961 ja sen jälkeisten muutossten ja lisäysten sekä EU direktiivienkin mukaan vanhat saarnat voidaan nettilevittää - kunhan ei niistä peritä mitään maksua, eli harjoiteta bisnestä. Sama kieltorajoitus koskee SRK:takin !!!

"Ja juuri tuon lain vuodelta 1961 ja sen jälkeisten muutossten ja lisäysten sekä EU direktiivienkin mukaan vanhat saarnat voidaan nettilevittää - kunhan ei niistä peritä mitään maksua, eli harjoiteta bisnestä. Sama kieltorajoitus koskee SRK:takin !!! "

Jouduit omaan miinaasi, sillä SRK myy ja on myynyt noita saarnoja. Se myynti on vieläpä ihan arvonlisäverollista ja vähintäänkin siis pisnestä.

Olisiko paikallaan asioiden miettiminen?

Toisaalta tämä keskustelu alkaa mennä metsään sitä enempi mitä enemmän laista puhutaan. Tulisi katsoa asiaa seurakunnasta päin eli mitä näillä kaikilla SRK:n toimilla on tahdottu tehdä ja mikä niiden tarkoitus on. Jos tarkoitus olisi vain Jumalan sanan levittäminen, mikä on aina päätarkoitus, niin hinnat noilla myynnissä olevilla cd:llä ovat kohtuuttomat ja Jumalan sanaa pidetään halpana, kun sitä myydään.

Kyse ei ole kuitenkaan tästä ja toivottavasti sinäkin ymmärrät ja haluat ymmärtää sitä samaa henkeä, jossa seurakunnat ovat kussakin kotisiionissa.

sanoi ettei tuollaista ole kirjoitti:

Juuri soitin lakimiehelle (naiselle) ja hän sanoi, ettei ole tullaisesta laista kuullutkaan. Sanoi kuitenkin, ettei jaksa perehtyä asiaan, kun oli kiire ja oli töissä. Sanoi minulle, että älä lataa niitä juttuja ennen kuin on tiedossa, onko ne laillisesti jaossa. Lupasin olla imuttamatta materiaalia, koska siitä ei tiedä vielä, saako sitä jakaa vai ei. Todennäköisesti ei saa jakaa, sillä missään ei ole mainintaa tällaisesta luvasta. Yleensä lupa on sivulla kun tekstiä/musiikkia/puhetta saa jakaa. Katsokaa vaikka tämä esimerkki, tässä lukee selvästi, että saa jakaa:

http://jussi.halla-aho.com/scripta.html

Sivulla lukee selkeästi heti eka sivulla "Kaikkea kirjoittamaani saa vapaasti lainata, linkittää, siteerata ja kääntää vieraille kielille."

Koska nykyajan ihmiset tietävät, että tekijänoikeuslaki on tiukka, he nimenomaan sen takia mainitsevat erikseen, mitä materiaalia saa jakaa ja mitä ei. Maininta on sen takia, että ilman sitä ei saa kopioida eikä jakaa.

"

... että ovet katua vastaan suljetaan ja evankeliumi laitetaan näin "kortille" jos ei ole lupaa, jos ei ole rahaa, jos ei ole sitä, tätä tuota, niin et saa ostaa, myydä jne, vain ne joilla on "merkki otsassaan" eli tarpeeksi viisas ja oppinut ja arvostettu; vain nämä saa kaiken mitä haluaa - vaan EI TAIVASPAIKKAA !

• pliis

... jonka sisältö:

Nimi :
        vakuutusmies, suomi

Oma psalmi :

älä laita niitä saarnoja toistaiseksi jakeluun: ihan vain yhteisen rakkauden nimissä...

"Ja juuri tuon lain vuodelta 1961 ja sen jälkeisten muutossten ja lisäysten sekä EU direktiivienkin mukaan vanhat saarnat voidaan nettilevittää - kunhan ei niistä peritä mitään maksua, eli harjoiteta bisnestä. Sama kieltorajoitus koskee SRK:takin !!! "

Jouduit omaan miinaasi, sillä SRK myy ja on myynyt noita saarnoja. Se myynti on vieläpä ihan arvonlisäverollista ja vähintäänkin siis pisnestä.

Olisiko paikallaan asioiden miettiminen?

Toisaalta tämä keskustelu alkaa mennä metsään sitä enempi mitä enemmän laista puhutaan. Tulisi katsoa asiaa seurakunnasta päin eli mitä näillä kaikilla SRK:n toimilla on tahdottu tehdä ja mikä niiden tarkoitus on. Jos tarkoitus olisi vain Jumalan sanan levittäminen, mikä on aina päätarkoitus, niin hinnat noilla myynnissä olevilla cd:llä ovat kohtuuttomat ja Jumalan sanaa pidetään halpana, kun sitä myydään.

Kyse ei ole kuitenkaan tästä ja toivottavasti sinäkin ymmärrät ja haluat ymmärtää sitä samaa henkeä, jossa seurakunnat ovat kussakin kotisiionissa.

Onko sinulla koko ylijäämävarasto - laita heti kasetit myyntiin - minä ainakin ostaisin.

• Saarnaa itse

... että ovet katua vastaan suljetaan ja evankeliumi laitetaan näin "kortille" jos ei ole lupaa, jos ei ole rahaa, jos ei ole sitä, tätä tuota, niin et saa ostaa, myydä jne, vain ne joilla on "merkki otsassaan" eli tarpeeksi viisas ja oppinut ja arvostettu; vain nämä saa kaiken mitä haluaa - vaan EI TAIVASPAIKKAA !

Kuule, ihan kuka tahansa uskovainen ihminen voi saarnata toiselle ja kertoa evankeliumin sanomaa. Luulis sinunkin sen jo osaavan ja kuulleen moneen kertaan miten evankeliumin sanoma menee. Mene kadulle puhu ihmisille, kerro Jeesuksesta. Ei ole kortilla, ei ole ovet kiinni.

Meillä kaikilla on velvollisuus kristittyinä saarnata ihmisille evankeliumin sanomaa, muillakin kuin papeilla.

Tekijänoikeuslaki on maallinen juttu ja suojaa ihmisen oikeutta omaan tuotokseen. Se ei estä evankeliumin työtä. Kuten yllä kerroin, kuka tahansa voi mennä kertomaan ihmisille Jeesuksesta. Mene sinäkin mieluummin kuin täällä ihmisiä mollaat etenkin tänään ja eilen olet ollut hyvin töykeä nimimerkkiä vl.... kohtaan. Minua suututtaa sellainen, mutta Kristuksen tähden annan tyhmillekin anteeksi.

pliis kirjoitti:

älä laita niitä saarnoja toistaiseksi jakeluun: ihan vain yhteisen rakkauden nimissä...

Kun oikein pitää kieltää SAARNOJEN ESITYS JA SIIONISSA ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Saarnaa itse kirjoitti:

Kuule, ihan kuka tahansa uskovainen ihminen voi saarnata toiselle ja kertoa evankeliumin sanomaa. Luulis sinunkin sen jo osaavan ja kuulleen moneen kertaan miten evankeliumin sanoma menee. Mene kadulle puhu ihmisille, kerro Jeesuksesta. Ei ole kortilla, ei ole ovet kiinni.

Meillä kaikilla on velvollisuus kristittyinä saarnata ihmisille evankeliumin sanomaa, muillakin kuin papeilla.

Tekijänoikeuslaki on maallinen juttu ja suojaa ihmisen oikeutta omaan tuotokseen. Se ei estä evankeliumin työtä. Kuten yllä kerroin, kuka tahansa voi mennä kertomaan ihmisille Jeesuksesta. Mene sinäkin mieluummin kuin täällä ihmisiä mollaat etenkin tänään ja eilen olet ollut hyvin töykeä nimimerkkiä vl.... kohtaan. Minua suututtaa sellainen, mutta Kristuksen tähden annan tyhmillekin anteeksi.

... ja tehdä oman johtopäätöksen olenko loukannut ketään ja erittäinkin "vl....":llää?

Mielestäni en ole - toisin olen itse tuntenut sanallisen piikittelyn lihassani.

• takaisin , saanhan???

Onko sinulla koko ylijäämävarasto - laita heti kasetit myyntiin - minä ainakin ostaisin.

Minä haluaisin myös ne vanhemmat saarnat, koska itse olin -76 ensi kertaa Suviseuroissa. Sinä kuka ne sivut laitoit, ole niin kiltti ja yritä saada ne auki uudelleen,että saisin juuri niitä vanhoja kuunnelle. Oulunsalosta asti minulla ne onkin kaseteilla suurin osa, mutta ne vanhemmat, pyydän!!!

• mene saarnaamaan

... ja tehdä oman johtopäätöksen olenko loukannut ketään ja erittäinkin "vl....":llää?

Mielestäni en ole - toisin olen itse tuntenut sanallisen piikittelyn lihassani.

Oleellista olisi, jos keskittäisit nyt voimasi siihen, että menisit kertomaan ihmisille Jeesuksesta, omakohtaisesta uskonkokemuksestasi ja elämästäsi Kristuksessa. Siitä olisi paljon enemmän hyötyä.

Kirjoitin juuri kirjeen eräälle uskosta kiinnostuneelle ihmiselle. Hänellä on paljon aiheesta kysymyksiä. Kerroin jonkinlaisia vastauksia niihin, miten osasin, mutta ennen kaikkea kehotin etsimään vastauksia Raamatusta.

Olenkin ottanut tavoitteekseni tavoittaa joka viikko joku jolle kertoa Jeesuksesta. Koen, että se on meidän jokaisen velvollisuus aina ja kaikkialla.

• tänne ensin
        takaisin , saanhan??? kirjoitti:

Minä haluaisin myös ne vanhemmat saarnat, koska itse olin -76 ensi kertaa Suviseuroissa. Sinä kuka ne sivut laitoit, ole niin kiltti ja yritä saada ne auki uudelleen,että saisin juuri niitä vanhoja kuunnelle. Oulunsalosta asti minulla ne onkin kaseteilla suurin osa, mutta ne vanhemmat, pyydän!!!

Otapa yhteyttä SRK:n ensin sillä heillä on lupa myydä näitä kasetteja ja jakaa materiaalia. Sitä kautta onnistunet saamaan materiaalin laillisesti.

En suosittele piratismia sillä se on laitonta.

• vl............

Koen, että et halua vastata mihinkään vaan aina täysin vierestä tai jatkat jostain "sivulauseesta".

En koe enää tarpeellisena jatkaa keskustelua kanssasi. Jumala saakoon meitä tässä auttaa. Antaa meille molemmille viisautta ja taitoa toinen toistamme kohtaan, että rakkaus saisi olla keskellämme.

Puhukoo veljet ja sisaret sinulle, jos tarpeelliseksi näkevät. Ja puhukoot ja neuvokoot minuakin, jos tarpeelliseksi kokevat.

• ollut saatavana
        tänne ensin kirjoitti:

Otapa yhteyttä SRK:n ensin sillä heillä on lupa myydä näitä kasetteja ja jakaa materiaalia. Sitä kautta onnistunet saamaan materiaalin laillisesti.

En suosittele piratismia sillä se on laitonta.

yleisesti ,en ainakaan minä muista, kuin Oulunsalon Suviseuroista asti niitä on julkaistu. Onhan nykyisinkin netissä saarnoja saatavilla, miksi siis niitä vanhoka ei saa olla kuunneltavissa? En usko mihinkään "hoitokokous" juttuihin tässä yhteydessä, ne saarnat joita kerkisin kuunnella olivat ihan oikeaa sanaa.

• tekijänoikeus ei
        ollut saatavana kirjoitti:

yleisesti ,en ainakaan minä muista, kuin Oulunsalon Suviseuroista asti niitä on julkaistu. Onhan nykyisinkin netissä saarnoja saatavilla, miksi siis niitä vanhoka ei saa olla kuunneltavissa? En usko mihinkään "hoitokokous" juttuihin tässä yhteydessä, ne saarnat joita kerkisin kuunnella olivat ihan oikeaa sanaa.

Tekijänoikeuslaki suojelee loppuunmyytyäkin tuotetta.

vl............ kirjoitti:

Koen, että et halua vastata mihinkään vaan aina täysin vierestä tai jatkat jostain "sivulauseesta".

En koe enää tarpeellisena jatkaa keskustelua kanssasi. Jumala saakoon meitä tässä auttaa. Antaa meille molemmille viisautta ja taitoa toinen toistamme kohtaan, että rakkaus saisi olla keskellämme.

Puhukoo veljet ja sisaret sinulle, jos tarpeelliseksi näkevät. Ja puhukoot ja neuvokoot minuakin, jos tarpeelliseksi kokevat.

Itse kierrät ja vältät vastaamasta yksinkertaiseen pyyntööni !

• vl.............

Itse kierrät ja vältät vastaamasta yksinkertaiseen pyyntööni !

Se jäi, kun ihmettelin sinun vastaamattomuuttasi. Toivon, että ne useat kysymykset saavat nyt vastauksen, kun vastaan ensin itse.

Eli niistä vanhoista saarnoista voi välittää terveiset SRK:lle, koska kaikkia niitä ei ole saatavilla juuri nyt. Arkistossa ne varmasti on. Soita tai kirjoita sinne. Saat varmasti vastauksen.

http://www.srk-oulu.net/index.php?p=yhteystiedot

Palolan veli varmaan osaisi sanoa jotain. Ainakin henkilön, jonka puoleen kääntyä.

• Arvo Järjestys

Mitä niitä vanhoja saarnoja kaipaamaan, jostain kun löytyisi vaikka parin seuraavan vuoden jutut, niin voisi paremmin evaluoida, onko mitään järkeä lähteä jonnekin pitkien taipaleiden taakse niitä kuulemaan.

• mielestäni

kuunnella mitä "Henki TÄNÄ PÄIVÄNÄ seurakunnalle sanoo" ja tutkistella sitä sydämessään.

Toki vanhoja saarnoja on ihan kiva joskus kuunnella ikäänkuin muistin virkistämiseksi, mutta on muistettava samalla, että saarnoissa esiintyvät painotukset tms. "liturgia" pitää suhteuttaa sen ajan olosuhteisiin.

• vl..................

Aamen

• Poistettu?

Tulin palstalle juuri ja ihmettelen kovasti?
      Ajattelin myös nyt kuunnella. Kuuntelin eilen vasta pari ja innolla odotin kuulevani lisää. Niissä oli sellaista nostalgiaa, mitä ei tänä päivänä kuule, jotakin niissä on enemmän, kun kiitosäänet kaikuivat monesta suusta, oli niinkuin kesälinnut visertämässä.
      Tänä päiväneä se on valitettavasti harvinaista. Mistähän syystä?
      Harmi, että ne taas poistettiin.

• robotti2

""Ollin arkistossa"" löytyy saarnat -50 luvulta saakka näihin päiviin asti. Itselläni ne on tallennettu CD:lle.

• Onnellinenlahjansaaja

Sain lahjaksi kaksi DVD:tä vanhoja saarnoja. Satoja saarnoja. Aaah.

• Kaikkien_saataville

Eikö vanhoja saarnoja saa kuunnella, voisiko niitä laittaa youtubeen.

• Kuuntelija

Siellä on niitä. Vai onko ne kuunneltu jo puhki?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1749
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      241
      1579
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1356
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1025
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      904
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      862
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      36
      842
    Aihe