onko haapavedellä joku lastenkoti?millainen työpaikkana?
lastenkoti
74
9254
Vastaukset
- toinen...
Hei!
Haapavedellä on ainakin yksi erityislasten ja -nuorten koti (tai ei harmainta hajua, mikä se on viralliselta nimeltään). Se sijaitsee Kytökylässä ja paikan nimi on siis Nevalanmäki. Kannattaa ilman muuta soittaa ja kysyä! - on toinen
Haapavedellä.
- ...
vai onko se vain joku yksityisjuttu.
- Kuka/ketkä onkaan terapian ...
"Xxxxxxxxxxx Perhekodit Oy:n henkilökunta on korkeasti koulutettua ja osaavaa". (sitaattilaina perhekodin internetsivuilta)
Muutamia ajatuksia Xxxxxxxxxxx perhekodilta.
Kasvatusjohtajan käyttäytymisestä saan sellaisen kuvan kuin katsoisi tivolin vääristävään peiliin.
Ensi vaikutelma oli jokseenkin harhaan johtava. Työpaikka haastattelu oli leppoisa. Pariskunta Xxxxxx-Xxxxxx piirsivät kuvaa yhteisöstä perhekodin ja laitoksen synkretiasta. -Nuoriin tulisi suhtautua tiukasti ja autoritäärisesti. –”Olisi hyvä pitää suitset kireällä jotta ohjaaminen olisi helpompaa”...-”Näin hevosmiehen termiä käyttäen..
Ks.työpaikan työntekijöiden vaihtuvuus on keskimääräistä suurempi.(Tiedossani on koko joukko siellä työskennelleiden/harjoittelussa olleiden mielipiteitä jotka eivät ole sangen mairittelevia.
Päärakennuksessa sijaitsee myös toimisto jonka ilmoitustaululla on ollut paperille kuulakärki kynällä raapustettu viesti: "Pääkaupunkiseudun kilpailuttamisessa Xxxxxxxxxxx Perhekoti oli 94 lastensuojeluyksikön joukossa sijalla 4. Olkaapa kaikki ylpeitä hyvästä työstämme!"
- Joo, ajattelinpa lähteä tästä hetin mitin kerskaileen joidenkin vähällä älyllä varustettujen poloisten pariin, jotka eivät ymmärrä erottaa "työn laatu" käsitettä, markkinatalouden lainalaisuuksista. Mieleen nousee myös ajatus siitä että kuinkahan monta lastensuojeluyksikköä sijaitsee kehä kolmosen sisäpuolella ja kuinka moni kehä kolmosen ulkopuolelta on tuohon kilpailuttamiseen osallistunut. Ei tartte olla ekonomi että tajuaa Helsingin eroavan hinta tasoltaan Haapavedestä. -Mitäs tuosta, ylpeitä voidaan silti olla, eikö totta!On suuri vääryys että lastenpahoinvoinnilla rahastetaan/rikastutaan.
Tiedän myös sen että esim. Oulu ja sitä pohjoisemmat kunnat eivät huostaanotettuja Xxxxxxxxxxlle lähetä.
Kehottaisin jokaista tätän kirjoituksen lukenutta tutustumaan silminnäkijä-ohjelman 19.10.2007 esitettyyn reportaasiin OJASTA ALLIKKOON. luulisin sen löytyvän yle areenasta.
P.S. Viimeisin Haapavedellä sijaitsevaa ks.perhekotia koskeva viestisarja poistettiin tältä foorumilta. Käyköhän nytkin niin??? Jos tämän johdosta joudun johonkin oikeusvastuuseen, olen valmis siihen ja niin on myöskin joukko silminnäkijöitä.- ........
tiedän mistä puhut ja asiaa puhutki! oon täysin samaa mieltä.
- hölömöukko
Tuota "kotia" sietäs vähän tutkailla.
Voisko joku entinen työntekijä kertoa totuuksia tuosta "kasvatuspuolesta" ?
Sinne pitäs saaha joku rohkea toimittaja töihin. - Kakka-asia
hölömöukko kirjoitti:
Tuota "kotia" sietäs vähän tutkailla.
Voisko joku entinen työntekijä kertoa totuuksia tuosta "kasvatuspuolesta" ?
Sinne pitäs saaha joku rohkea toimittaja töihin.Ainakin ympäristökasvatusta annetaan ajattamalla lampaanpaskaa pohjaveden ottamon monttuun.
- sijaisäiti monelle
Siis mikä tämä paikka oikein sitten on?
- piupau
siskoni oli tässä paikassa! kauhea paikka! nuoret eivät saa edes ystävystyä toistensa kanssa! juttelu ym kielletty!! ja ohjaajien koiria joutuvat lenkittämään ku ohjaajat ei itse jaksa.. paljon muuta! en ymmärrä miksi aina ohjaajia uskotaan! tottakai ne esittää ulkopuolisten silmissä! mutta kun ulkopuoliset lähtee niin arki astuu taas mukaan!
- POIS!
Olen lukenut kaikki vastaukset. Aloituksen pitää poistua näiltä sivuilta heti! Kuin tyrnävä poistui.
- as...tietävä
minkä vuoksi, tämähän on asiallista keskustelua, kritiikki on jopa täysin oikeaa, jopa erittäin paljon sievistelty.
- Pelastunut
Itse olin Nevalanmäessä nuorena ja päädyin ojasta allikkoon. Nykyään asun omillani, mutta pelkään ihmisiä, en kykene työskentelemään/opiskelemaan, en uskalla liikkua yksin kotoani. Syrjäydyin ja nyt olen yhteiskuntakelvoton. Kaikki yllämainittu negatiivinen palaute on totta.
Kun minut haettiin Nevalanmäkeen olin vain pieni surkea tyttö. Minua tuli hakeen kaksi isoa miestä, toinen oli vartija myös koulutukseltaan. Itkin, tärisin ja olin peloissani ja huusin äitiä. Miehet sanoivat "Nilkka ja käsirautoihinko haluat ja lopeta se parkuminen." Ollessani nevalanmäessä istuin yksin lähes tyhjässä huoneessa ja tuijotin ikkunasta ulos, toivoen näkeväni äidin. En saanut lohdutuksen sanaa koko siellä olo aikanani. Ohjaajat olivat kohtuuttoman kylmiä, ilkeitä ja töykeitä, heiltä ei liiennyt aikaa minulle yhtikään vaikka joka ainoa kerta kun he tarkastivat huoneeni minä itkin, silti he eivät kysyneet mikä on. Vasta kun oli edellinen ilta ennen lomille lähtöä ohjaajilla oli minulle ensimmäisen kerran aikaa. Minulle sanottiin että karkaat sinut saadaan kiinni etkä enää perhettäsi näe. Omistajan näin kerran, pelottava mies taistelukoirineen.
Nevalanmäessä ei saanut huolehtia ulkonäöstään(meikkaaminen), ei saanut olla t-paidassa piti aina olla pitkähihainen ja pukeutumisesta ei muutenkaan saanut itsepäättää. Ymmärrän tietyt rajat ulkonäköön liittyen mutta tämä oli jo oman persoonallisuuden riistoa. Nuoret kulkivat jonossa kouluun, syömään, käsiä pesemään. Nuoret näyttivät kaikki samalta harmaalta surulliselta massalta. Piti olla hiljaa. Kädet ei saanut olla taskussa eikä huppu päässä edes talvella pihalla. Toisiin nuoriin ei saanut tutustua. Äidille sain soittaa kerran viikossa ja puhua 20min. Ulos ei lähdetty edes roskia viemään yksin pihapiiriin. Puhelinta tai tietokonetta ei saanut käyttää. Telkkarista sain kerrran katsoa uutiset. Minulle sanottiin että täällä ollessa et kavereita saa eikä ulos lähdetä KOSKAAN yksin. Kavereita ei ollut koska jouduin käymään kotikoulua. Minulla ei ollut minkäänlaista kosketusta ulkomaailmaan, minut eristettiin täysin yksinäisyyteen tyhjään huoneeseeni. Pelastuin Nevalanmäestä päästessäni ensimmäisille lomille ja vihdoin pääsin kertomaan ulkopuolelle mitä talossa tapahtuu.
Haluan lisätä että olen ollut monissa muissa laitoksissa jotka ovat olleet hyviä. Työntekijät ovat olleet rakastavia ja aitoja. Rajat ovat aina olleet inhimilliset ja hyvät. Olen aina ollut hyväkäytöksinen kiltti tyttö, sosiaalityöntekijät ovat pyytäneet minulta anteeksi, että sijoittivat minut Nevalanmäen perhekotiin. Kerroin sosiaalityöntekijöille paikasta ja toivon heidän puuttuvan asioihin. - heh heh
vai että on ihan ruokapöydässä pitänyt olla hiljaa? ompa sulla ollut kyllä melko rankkaa :)
- perhe kasassa....
Niin onko Nevalanmäen perhekodin johtaja se, jonka edustaa haapavettä perusturva lautakunnassa.
Jos on hänen tulisi tietää syrjäytyneistä nuorista ja kasvattaa heidät yhteiskuntakelpoisiksi kansalaisiksi. Pääasiassa näin on asiaskunta valikoituu Nevalanmäellekkin. - joukurauhaa
Niin joku keppinen, jolla on pohjavesialueella ympäristöviranomaisten hyväksymä paskakasa (eläinten paskaa, mutta puhdasta) sekä Aimola niminen rakennus. Siellä elevät kuten peshe. Isä - Äiti ja huostaansaadut nuoret eläinten kanssa.
- bitmaxix
Minusta Nevalanmäki on lapselle parempi paikka, kuin se, että lapsi saa kännätä aikuisten kavereiden kanssa viikot ja viikonloput. Koulut menevät pipariksi ja lapsi on täysi juoppo jo 15-vuotiaana.
Melkoisen provosoivaa tekstiä joku kehdannutkin tänne kirjoittaa. Itse olen käynyt paikalla muutaman kerran ja ainakin silloin lapsilla oli ihan normaalia elämää. Ei mitään harmata massaa. Tekee kai joillekin kipeää nähdä oma epäonnistuminen? - tiedän
Nevalanmäelle joutuvat nuoret eivät kaikki ole olleet kadulla ryyppäämässä ja juomassa. Sinne joudutaan monista syistä eikä huostaanotto aina johdu nuoresta itsestä. Olen kuullut ja kaverin lapsi on tuolla paikassa ollut. Nuori masentui täysin. Koulun jälkeen pelkkää huoneessa istumista ja töitä. En ymmärrä miten ne työntekijät pystyvät katsomaan itseään edes peilistä! Ei mikään muu perhekoti ole noin vanhanaikainen ja kauhea paikka. Ei kukaan nuori ansaitse tuollaista.
- jusa
juu olen lukenut ja kuullut paikasta nevalanmäki,yksi tuttava on parasta aikaa siellä,ja henkilökunnan samallainen käytös vaan jatkuu siellä,minun mielestä tuommoinen paikka ei kuulu ihmisille kenellä on ja ollut vaikeatilanne..ehdottaisin että perustakaa siihen paikkaan vaikka kesäkahvila,sen verran törkeää lapsia/nuoria kohtaan on käytös,Nevalan henkilökunta pitäisi laittaa Kakolaan lusimaan vuodeksi...niin tietäisivät itekkin mikä on olla ,siellä sellissä 24vrk ovet lukossa,,paskotte paljuun !!
- zumppi
Olen ihan samaa mieltä asiasta!!!!!!
- se on hyvä että
niskurilapset joutuu perhekotiin ja tekemään siellä töitä kun eivät perhehoidossa kehdanneet tehdä mitään eli opetella mitään mitä elämässään voivat joutua tekemään!
Aina valitettiin että alaikäisellä teetetään töitä vaikka olivat jo 8-12v silloin!
No jokunen halusi leipoa mutta toisten ei pitänyt tulla katsomaan, eli tämä tapahtui perheessä missä lapsilla oli paikka olla ja asua vapaasti!
Meillä oli sisarukset alkujaan 8v ja 10v sekä yksi muu 12v silloin tytöt!
Tämä 10v yritti heti olla ohjaaja ja määrääjä eli kaiken piti tapahtua just hänen ohjeiden mukaan ja siskonsa jäi alakynteen aina, löi ja hakkasi alussa häntä aina, sillä tämä "salanimi Pirre", oli jo ollut psykkanosastolla 5v alkaen isänsä insestin takia, siskokin "Iira" sitten lastenkodissa 6v alkaen, oli äidin kasvatettavaksi jäänyt.
Kolmas "lapsemme" "Lilli" tuli kaks vuotta heitä ennemmin meille eli ja olikin äitinsä isänveljen insestinä jo 5v alkaen ja 12vuotiaana teki lapsen hälle, PELA antoi pojan perheelle jolle oli antanut ennemmin kaks tyttöä adoptioon,,,,
olisimme itse adoptoineen Lillin ja lapsen!
Pelallahan on oikeus "tehdä mitä vain" näköjään!
Tapauksia on kauheita elämässä ollut aina ja varmasti varsinkin tulevaisuudessa! - EN SUOSITTELE
Jep 4kk tuolla Nevalanmäellä tuli oltua. Jos te aikuiset sanotte "oppiipahan kuria, hyvä paikka, oppii tekeen töitä" voin sanoa että siellä ei opi mitään. Jos se teidän mielestänne on hyvä paikka kannattaa lukea viestit nuorilta jotka ovat siellä olleet.
Arki Nevalanmäellä oli tämmöistä :
Herätys 06:30
Aamupalaksi mikro pika puuro 07:00
Kouluun lähtö 07:30
Takaisin koulusta 16:10
Päivällinen : (minulla heti koulun jälkeen muilla 16:00)
Istua yksin huoneessa/siivousta/töitä
Iltapala 20:00
Hyvällä tuurilla sai katsoa telvisiota puoli tuntia-tunti
21:45 nukkumaan
Ja kenellekkään ei saanut puhua ei ystävysytä ei saanu nähdä kavereita ei mitään! Lomat suunnilleen viikonloppu kerran kuussa. Arki ei ollut mitenkään hauskaa aika kului todella hitaasti istua yksin huoneessa ja tuijottaa seinää.
Onneksi itse olin ammattikoulussa jossa minulla oli kavereita ja sain yhden heistä tuomaan minulle puhelimen jota käytin koulussa, en ollut enään eristyksissä.
Mutta jos teidän mielestä tämä on hyvä paikka kokeikaa itse viikko kotona kun pääsette töistä vaikka 16:00 syötte menette huoneeseen tuijotatte seinää, ei puhelinta, tietokonetta, televisiota, ei tupakkia, ei juomista muutakuin vettä tai jos on säästänyt kättörahoista lämmintä halppis kolaa. Juotte kupin kahvia, syöttä leivän, jogurtin ja hedelmän kello 20:00 sitten menette huoneeseen tujottamaan seinää kymmeneen asti. KOKEILKAAPA VIIKKO!- rajat
ookko aatellu minkä takia tälläinen käytäntö.
- katkera
eikös ton ikäsen pitäs asua kotona ,eikä jossain perhekodissa,
- Montako lasta käytit
Haiskahtaa vähän lasten hyväksikäytöltä nämä omistajat osaa peitellä heikkoutensa.
- epävakaanevalanmäki
Olin nevalanmäen perhekodissa vuosina 2004-2006.
Jouduin perhekotiin siitä syystä ettei koulunkäynnistä tullut mitään,olin vailla ystäviä omassa huoneessani.
Nyttemmin epäilevät add/adhd:ta joka osaltaan syynä vanhempien alkoholismi.Olisin tarvinnut rakastavan ja oikeasti hyvän kasvuympäristön jota nevalanmäki ei TODELLAKAAN ollut.Ei sitä ollut oma kotinikaan mutta vielä vähemmän nevalanäki.
Olisin halunnut että minussa oltaisiin nähty jotain hyvää ja kaunista..
Nykyään dg epävakaa persoonallisuus..
Paikka oli hirveä ja sai minut toimimaan itsetuhoisesti.
Kaikki mitä entiset nuoret täällä ovat kirjoittaneet ovat täyttä totta!
Paikassa oli henkistä väkivaltaa ja nöyryyttämistä.
Saivat tuntemaan itseni pahaksi.
Sanat eivät riitä tämän parempaan ilmaisuun.
Luojan kiitos se helvetti on ohi! - jazzulis
Jep. Olin pari vuotta ko. paikassa. Ei ole mitään pahaa sanottavaa! Ihme trolleja täällä pyörii...?
- epävakaanevalanmäki
Jazzulis:
Siinä tapauksessa paikka on vaihtanut omistajaa/muuttunut totaalisesti.
Tuskin kukaan/ketkään puhuisi nevalanmäestä mitään pahaa jos siihen ei olisi syytä.
Sitäpaitsi on kymmeniä nuoria ja heidän vanhempiaan jotka tämän paikan kurjuutta ovat todistaneet ja paikasta on tehty useita valituksia ja SYYSTÄ.
Todennäköisesti olet kuitenkin paikan työntekijä/omistaja joka täällä yrittää puhdistaa epätoivoisesti tämän kamalan paikan maineenrippeitä. - yksiesimerkki
Esimerkkejä löytyisi tämän paikan kurjasta kohtelusta vaikka millä mitalla mutta kirjoitetaanpa tähän nyt yksi..
Aamulla eräs ohjaaja vetäisi jääkaapin oven lujasti auki niin että kiisselikulho sisältöineen putosi lattialle.
Minä jouduin tietysti siivoamaan sen,nuori kun olin ja vieläpä köksävuorossa.
Tämä johti siihen,että muiden askareiden tekeminen viivästyi.
Viivästymiseen liittyi myös se että kärsin vakavista keskittymishäiriöistä(joita paikan aiheuttama stressi lisäsi entisestään) joita ei silloin oltu tutkittu enkä yksinkertaisesti pystynyt suorittamaan kaikkia tehtäviä kuten olisi pitänyt vaikka kuinka yritin.
Minua rangaistiin unohtelusta siten että sain lisätehtäviä,kirjoittamista ja henkistä nöytyyttämistä.
Mutta palataanpa siihen erääseen aamuun..
Kaksi miesohjaajaa seisoivat toisistaan ehkä viiden metrin päässä ja toinen huusi kiroilun sävyttämänä että minun takia kaikki myöhästyvät koulusta.
Toinen ohjaaja,se sama joka oli vetäissyt sen kiisselikulhon,huusi toisen ohjaajan vieressä etten saa lähteä vielä minnekkään koska olen siivonnut niin huonosti.
Nämä henkilöt siis HUUSIVAT ja täysin toisistaan tietoisesti(koska olivat käytännössä vierekkäin) järjestivät minut erittäin nöyryyttävään tilanteeseen jossa itkin.
He eivät kiinnittäneet silloin,eivätkä ylipäänsä milloinkaan huomiota mikäli nuori itki.
Ei lohdutuksen sanaa sanottu.
Onko tämä teidän mielestä oikeaa kohtelua (vieläpä mies -ohjaajilta,mutta pahasti ne naisohjaajatkin osasivat satuttaa) herkkää nuorita 15-vuotiasta naisenalkua kohtaan?? - itisme1
Nevalanmäki on ihan perseestä, anteeksi ilmaisuni.. sittattia käyttäen "Nevalanmäen perhokodin työntekijät ovat korkeatasoisesti koulutettuja"
- ++++
Ja työnhaku paikkaan on voimassa kokoajan koska kukaan joka ei rupea nuolemaan johtajiston persettä ei pysty ymmärrettävästi siellä työskentelemään. Sulkea pitäisi koko pulju!
- asiaa seurannu
anteeks ny vaa mutta ei huostaanotto johu aina nuorista ihtestää, ja huostaanottua voi myös pyytää nuori ihte, en kiellä etteikö rellestyksestähi huostaanottua tulis. on suorastaa typerää , lapsellista ja ääliömäistä ylleistää että kaikki huostaanotetut nuoret o laiskoja juoppoja ja seka käyttäjiä. Tunnen monta asiallista huostaanotettua jokka o perhekoisa muuttunneet pahempahan suuntahan. Mielestäni se kaikki työnteko o joillekki hyväksi mutta inhimillisissä rajjoissa. rajakki o hyväksi tietysä määri mutta liika on aina liikaa. pyyän että avaatta ihimiset silimännä! ja paikkaa seuranneena ja entisiä työtekijöitä jututtaneena sanon että ei oo kaikki kohillaasa.
- Tämä niitä kiinnosta
Nopea kasvu avain Nevalanmäen Perhekodit Oy:n hyvään tuloskehitykseen
Tilikausi: 2012/07
21.12.2012 | Lähde:Balance Consulting / PRH Kaupparekisteri
Nevalanmäen Perhekodit Oy:n kasvu oli viime tilikaudella nopeaa. Kasvua edelliseen vuoteen kirjattiin 628 tuhatta euroa eli 36.7 prosenttia. Yhtiön liikevaihto nousi 2.3 miljoonaan euroon, kun se edellisenä vuonna oli 1.7 miljoonaa euroa.
Nopea liikevaihdon kasvu heijastui hyvänä tuloskehityksenä. Nevalanmäen Perhekodit Oy:n tilikauden tulos nousi 387 tuhanteen euroon, jossa kasvua edelliseen vuoteen oli 124 tuhatta euroa eli 47.1 prosenttia. Edellisenä vuonna tulosta kertyi 263 tuhatta euroa.
Pääoman tuotolla mitattuna Nevalanmäen Perhekodit Oy:n kannattavuus oli erinomainen. - isohäpeä
Ensimmäiset pahoinpitelytuomiot on työntekijöille kuulemma jo jaettu.
- tosi on
No voi yhen kerran, olen minäkin kuullut kyseisestä paikasta vaikka mitä.
Tuo on tosi LOISTAVA UUTINEN, että siellä alakaa losahteleen noinkin päin, että rupeavat saamaan omille nokilleenkin !
Ei muuta, kuin antakaa vain kaikki asiat ilmi, millaisia nöyryytyksiä olette siellä joutuneet kokemaan, ja mitään häpeilemättä, kaikki ilmoittakaa . - rajat lapsille
voi helveta. Nyt oikein kiihotetaan ongelmaisia kertomaan jos jonkinlaisia tarinoita "kauhuista"... Tiedättekö, että useimmilla asukkailla menee totuus ja kuvitelmat sekaisin. Jos jokin kiinnostuu hyvästä kuvitelmasta, niin siitä aletaaan tekemään totuutta.
Voi herranjestas - tarkkailun alla
Ole huoleti, kyllä ne asiat alkaa kohta paljastumaan ja saamaan julkisuutta. Ei sitä ketään syyttömänä tuomita.
- allies
Olin ko. paikassa toista vuotta. Ei mitään valittamista. Ihme kirjottelua täällä...
- pumpulissako
Sit oot vissiin ollu joku niitten suosikkinuorista jotka sai kaikista rikkeistään armahduksen. Niitäki siellä on aina ollu..
- ihmettelen sitä
Miksikähän siellä sitten kohdellaan nuoria eriarvoisesti, että olisi niitä suosikkeja ja millaisilla teoilla siellä pääsi suosikiksi ?
- Orpana olen
Kyllä täällä Orpana eri nimimimerkeillä kehuu kotiaan, ainoat kehumiset.
- ???
PASKA PAIKKA
- sydän
Nevalanmäen perhekodissa nuoret ihmiset tukahdutetaan ja nujerretaan pelolla ja vihalla.
Tuollaisessa paikassa ei pysty kasvamaan sellaiseksi millaiseksi yksilö olisi alunperin tarkoitettu.
Paikassa uskotellaan että lapsi on syntyjään paha ja ettei hänestä voisi kasvaa kunnollista yksilöä ilman perhekodin harjoittamaa sadistista kuria ja kontrollia.
Perhekodin johtajan ja ohjaajien on pakko olla mieleltään sairaita vallanhaluisia yksilöitä joilla itsellään on paha olla,sillä kukaan terve ihminen ei kohtelisi lapsia/nuoria kuten tuolla paikassa kohdellaan.
Autoritaarisuudella ja pakkosopeuttamisella,josta Nevalanmäen perhekoti on hyvä esimerkki,saadaan aikaiseksi vihan kierre.
Ongelmat olisi ratkaistavissa jos lasten annettaisiin alusta pitäen kasvaa omiksi itseikseen niin ei syntysi kapinointiakaan. - yksi vain
Olin itse ko. paikass ajoitain vuosia sitten. Molemmat vanhempani olivat alkoholisteja ja vaikka pärjäsinkin jotenkuten ylä-asteelle saakka, koulun vaihdos ja uudet paineet olivat esiteini-ikäiselle liikaa, samalla, kun piti pitää yllä perheen kulissia. Koulunkäynti jäi pikkuhiljaa. Vaikka lintsasin paljon, en kuitenkaan tehnyt pahojani, vaan yleensä olin vaikka kirjastossa lukemassa - kaikkein eniten tahdoin omaa rauhaa ja sosiaaliset tilanteet alkoivat tuntua mahdottomilta. No, tästä seurasi lähtö Nevalanmäkeen, paikkaan, josta viimeeksi viime yönä näin painajaisia. Siellä kului elämäni hitain vuosi. Kohtelu oli pääosin kylmäkiskoista, paikan omistaja aiheutti lievää pakokauhua ja ihan olemuksellaan. Ainoa ystävällinen työntekijä sai potkut muutama kuukausi saapumiseni jälkeen, tällä annettiin myös nuorten ymmärtää, että ystävällisyyttä ja lämpöä nuorten ja aikuisten kesken EI saa olla. Myöskin jos huomattiin, että jotkut nuorista alkoivat ystävystyä, ryhdyttiin oitis toimiin tämän estämiseksi. Oma pelastukseni oli kirjasto ja lukeminen, muuten varmaan olisin seonnut. Sosiaalisia taitoja Nevalanmäki ei opettanut, päin vastoin. Myöskin näin jälkeen päin ajatellen paikan rajat olivat NIIN tiukkoja, että ne tavallaan kääntyivät jo itseään vastaan - kun lähdin muualle opiskelemaan, ensimmäinen vuosi meni aikalailla juhliessa, ihan vain siksi, että pystyin. Olo oli kuin vankilasta päässeellä. Itselleni jäi moneksi vuodeksi erilaisia ja eriasteisia vaikeuksia itseni ja muiden ihmisten kanssa ja kävinkin kolme vuotta terapiassa läpi näitä. No, jollekin toiselle tuollainen paikka voi varmaan sopia, mutta minua se hajotti.
- kiitos nevalanmäki
tyttäreni oli nevalanmäellä. siellä oli mahdollisuus elää paikassa, missä oli rajat. meillä kotona ei ollut rajoja, kun alkoholistivaimoni salli ihan kaiken. lopulta tyttö manipuloi äitinsä valehtelemaan, että kotona menee kaikki hyvin. tyttö pääsi "kotiin", mutta vietti kaiket ajat aikuisten miesten kanssa missämilloinkin missä sai viinaa. Tytär on nyt aikuinen ja viinaa menee ja ilmeisesti huumeetkin jo mukana ja hän on raskaana. kukaan ei enää mahda mitään, kun hän on aikuinen ja hän vaihtelee asuinpaikkakuntaa, ettei perässä pysytä.
lastensuojelu oli pihalla, kuin lumiukko ja selänteen lastensuojelussa ei ymmärretty pätkänvertaa sitä, mitä alkoholismi on. nevalanmäellä ymmärrettiin ongelmien ydin, mutta sitä ei haluttu uskoa.- Kauhukammio
Valovuosia sitten olin töissä ko. Perhekodissa, enkä unohda kokemustani koskaan! Jutut mitä täällä kirjoitetaan on täysin totta. Meitä lähti useampi samalla rytäkällä sieltä pois ja teimme jo silloin kantelun ko paikan toimta lääninhallitukseen joka oli silloin valvova viranomainen. Voin kertoa, että myös työsuojelupiiri oli hyvin kiinnostunut perhekodin toimista työntekijöitä kohtaan. Myös ammattiliitot olivat jutussa mukana ja voin vakuuttaa, että täällä kerrotut jutut ovat hyvinkin paikkaansa pitäviä. Siinä paikassa ei pelännyt yksistään nuoret vaan myös työntekijät. Silloin jo tässäkin keskustelussa mainitussa tikkatauluusa oli entisten työntekijöiden kuvia. Johtaja istui tuulihousut jalassa tuolissa ja nakkeli tikkaa "kun sun kuvas tulee tohon on syytä lähtä"... Kaikki lisät unohdettiin maksaa ja kun niitä meni kyselemään, niin sai käytännössä katsoen potkut. Muutama entinen työntekijä nosti metakan ja joutuivat rahallisesti korvaamaan toimintansa korkojen kera.
- sydän
Ei ole olemassa ongelmanuoria.On vain ongelmavanhempia.Kukaan lapsi/nuori joka on saanut kasvaa itsesäätöisesti,jota on rakastettu ja johon on luotettu ja jolle on osoitettu kunnioitusta EI käyttäydy itsetuhoisesti,kapinoi,juopottele tai harrasta holtittomia seksiseikkailuja.Ongelmat tulevat siitä jos lasta tukahdutetaan ja estetään.Lapsi on luonnostaan hyvä ja viisas olento.Vanhempien tehtävänä on antaa hänelle mahdollisuus kasvaa sellaiseksi kuin luonto on hänet tarkoittanut.Autoritaarisuutta kannattavat ihmiset vihaavat luontoa ja vihaavat elämää.Nevalanmäen perhekodin työntekijät olivat ongelmaisia,kompelksisia,mieletään likaisia elämän vihaajia jotka halusivat siirtää oman pahan olonsa nuoriin.
- entinen nuori
Muistan kun taloon tuli uusi nuori. Poika tervehti omistaja miestä sanomalla "Terve" niinkuin siellä opeteettiin että vanhempaa tervehditään aina ensin. Poika sai omistajalta mielestäni tylyn vastauksen. "samaa en voisi sanoa sinusta" .
- Anonyymi
tulen vuosien jälkeen huutelemaan tänne keskusteluun, koska vaikka mun nevalanmäki ajoista on kulunut vuosikaudet, en siltikään unohda.
koulun jälkeen piti aina jonossa mennä toimiston ovelle tervehtimään johtajaa. sanoin itsekin tämän surullisen ”terve” ja vastaukseksi juurikin tämän saman, ”samaa ei voi sanoa sinusta.”
- outlintu
Hirvittää ajatellakkin minkälaista tuhoa tuollaiset paikat tekevät herkille väri-ihmisille! :o
Lainaus Sylvi Sanni Mannisen kirjasta Outolintu,Erilainen
"Muotoihmiset ovat muodollisia jäykän järjestyksen ja byrokratian ihannoijia. He mukautuvat yhteiskuntaan ja ovat ulkoapäin ohjautuvia. He eivät aina koeta olla oma itsensä. Heistä on tärkeämpää huolehtia toimeentulostaan ja suorittaa kotoisia velvollisuuksia kuin tuhlata aikaa auringonlaskun katseluun, runojen kirjoittamiseen tai elämän perimmäisten arvojen pohdiskeluun. Väri-ihminen on yksilöllinen, herkkä taiteilijasielu. Muotoihminen on itsevarmempi, realistisempi ja arkipäiväisempi. Muotoihmiset ovat jäykkyydessään yhteiskuntaa koossapitävä ja säilyttävä voima. Värit ovat sen uudistava kaunistus.
Kirjan tarkoitus on auttaa ihmisiä ymmärtämään oma erityislaatuisuutensa muoto- tai väri-ihmisinä jotta antaisimme kummallekin tilaa toimia yhtä arvokkaina yhteisöjen ja yhteiskunnan hyväksi. Tarkoitus ei ole jakaa ihmisiä hyviin tai huonoihin, kaikkia tarvitaan. Näkökulma on kuitenkin herkkien kohtaloissa, sillä muotoihmiset voivat aiheuttaa väri-ihmisten sairastumisen.
Ongelma on siinä, että muotoihmiset yrittävät laillistaa oman jäykän persoonallisuutensa ainoaksi terveeksi ihmistyypiksi. He näyttävät määrittelevän mikä on ”oikean” kokemisen tapa ja terveen ihmisen normit. Yliherkät ja luovat ihmiset lamautuvat hallitsevasta kiivastahtisesta kilpailuyhteiskunnasta ja tukehtuvat tehokkuusvaatimuksiin, järjenvastaisiin pykäliin ja tiukkoihin säädöksiin.
Yhteiskunnan on vaikea ymmärtää sitä, että väri-ihminen tarvitsee lapsuudesta saakka yksinäisyyttä ja henkistä tilaa hiljaiseen puuhasteluun ja sisäiseen kuunteluun. Väri-ihminen tuntee usein jo lapsena itsensä erilaiseksi, etenkin jos kotiolot ovat huonot. Hiljaisuuden tarve syvien elämysten saamiseksi on eräs väri-ihmisten usein esiintyvä piirre. Herkkä ihminen särkyy helposti." - Kuulolla ...........
Mitähän Nevalanmäen perhekodille kuuluu nyt nykyään, tietääkö kukaan ?
- kuullut ja nähny
On vaihtanut nimensä kotimäeksi. Siellä on nyt niin sanottu kasvojen puhdistus meneillään ku viranomaiset kiinnostui tarpeeksi.
- mitä tutkivat
kuullut ja nähny kirjoitti:
On vaihtanut nimensä kotimäeksi. Siellä on nyt niin sanottu kasvojen puhdistus meneillään ku viranomaiset kiinnostui tarpeeksi.
Mitä ne viranomaiset tutkii, hoitajien käytöstä, vai niitä ulko- alueita ?
- lautakasa
kuullut ja nähny kirjoitti:
Onkohan Aimola vielä pystyssä?
- olinpa kerran
Olin nevalanmäellä pari vuotta. Erään kerran yhtä nuorista kuristettiin niin lujaa, että hänen toisesta silmästään katkesi verisuoni. Silmä oli kauttaaltaan verenpunainen viikon tai kaksi ja syy oli ettei nuori totellut aikuisen sanaa. Huonoista asioista rangaistiin ja huudettiin, mutta hyvistä asioista ei paljoa kehuttu tai hyvää sanaa sanottu.
- kysyn vain ?
Mitä sen jälkeen tapahtui, kun silmästä katkesi verisuoni ?
Vietiinkö nuori lääkäriin, saiko silmäänsä mitään hoitoa ?
Vaadittiinko teitä muita olemaan hiljaa, ja vaikenemaan ?
Eristettiinkö tämä nuori muista nuorista silmänsä takia ?- minä vain
Asiasta ei saanut puhua eikä lääkärissä käytetty. Myös minulle aiheutettiin oikeaan korvaan kuulovamma karjaisemalla korvaan salibandy harjoituksen lomassa. Korva soi useamman päivän tapauksen jälkeen ja armeijan kuntotarkastuksessa todettiin b-luokan kuulo oikeassa korvassa.
- ei väkivaltaa
Ettekö pystyneet mitenkään, esim. kodin, ystävien, taikka jonka kanssa saitte olla tekemisissä, kävi luonasi, taikka lomalla käydessä niin silloin olisit puhunut asiasta ja pyytänyt tekemään ilmoituksen .
Ei missään saa tuottaa kenellekkään vammoja, vaikka kuinka olisi jossakin hoidossa.
Jos vastaavaa tapahtuu jollekkin, niin yrittäkää jollakin tavalla saada tuotua se asia muitten tietoon , julkiseksi !- kyrpänä
Yllä mainittiin jostain tuomioista, onko tietoa kuka tai ketkä? linkki uutiseen tms?
- Tullut tuomio!
Joo, kyllä minäkin olen lukenut, että ainakin joku, tai jotkut työntekijät ovat saaneet tuomioita.
En tiedä, millaisia, mistähän löytyisi siitä tietoa, olisi mielenkiintoine saada tietää ? - Tuomio
Tuomio on tullut kahdelle naisohjaajalle.
- Donnnnna
Perhekoti hajotti identiteettini ja pirstaloi sieluni.
Opettivat että täytyy esittää jotain roolia jotta tulisi muiden ihmisten/yhteiskunnan hyväksymäksi.
Henkinen raiskaus.
Meni 10 vuotta taistellessa,masennuksessa,eksyksissä..Yrittäen väkisin olla jotain mitä en ollut.
Lääkkeitä.Diagnooseja.Psykiatreja.Etsien vikaa minusta vaikka oikeasti kaikki johtui siitä ettei minun annettu olla sellainen kuin olin.
Perhekoti oli vaientanut minut niin etten osannut/uskaltanut sanoa ääneen mistä oli kyse.
Taiteilijasielun tuhoon tuomittuja yrityksiä käydä töissä ja olla "normaali".
Tuhosi todellisen minuuteni.Kykyni olla spontaani,aito,sielukas,onnellinen,tunteva,aistillinen.Elossa.
Unelmat joita nuorena,ennen perhekotiin joutumista vielä oli ovat menneet ohi.
Luovuuteni on hukassa.- Ahorinne
Tämä Tiina, markku ja satu pitivät Iisalmessa perhekoti ahorinnettä. Siellä saatiin tytöt ja pojat turpaan sekä henkisesti että fyysisesti... Tämä markku on muka miehen malli.... Lasten hakkaaja sadisti Se mun mielestä on!!! Minä en ikinä unohda niitä vuosia siellä laitoksessa jossa meitä lapsia nöyryytettiin.. Mutta paha saa palkkansa!!
- fgbxhg
Mitäköhän Nevalanmäelle kuuluu nykyäön
- Anonyymi
Valittiin tänä vuonna Vuoden Yritykseksi, miksi lie... sinne pitäis tehdä kunnon tarkastukset!!!
- pppp48
Tutulta kuulostaa tarinat, itse vietin kys paikassa muutaman kuukauden ja käteen jäi traumoja ja painajaisia vuosiksi. Mitään inhimillistä ei paikassa ollut.
- lapsioikeus
Tulevaisuus tuo muutoksia Nevalanmäen Perhekoti Oy:n toimintaan. On edettevä porras kerrallaan jotta nuoret/lapset voivat saada anteeksipyynnön ja oikeuden päätöksen kokemilleen asioille. On myös äärimmäisen tärkeää tuoda asiat julkiseen käsittelyyn.
Asioita käsitellään ja tullaan käsittelemään useammassa viranomaisyksikössä. On tärkeää kerätä kaikki mahdollinen tieto jotta voimme saada toiminnan loppumaan ja sitä kautta tulevaisuudessa turvattua jotta yksikään nuori/lapsi ei joudu kokemaan vastaavanlaisia kokemuksia mitä nuoret ovat siellä joutuneet kokemaan.
Olemme suuri joukko, meillä on kokemuksia ja tietoa perhekodin toiminnasta joka ei ole millään tavalla lapsen/nuoren edun mukainen.
Tällä hetkellä perhekodin kanssa tekemisissä olevat nuoret ja vanhemmat jotka olette kokeneet että toiminta ei ole kaikilta osin lainmukaista/tai olette tulleet väärin kohdelluiksi, niin kehotan olemaan yhteydessä eduskunnan oikeusasiamieheen, Oikeusasiamiehen sivuilta löytyy lapsille/nuorille omat sivut ja puhelinnumero jossa voi kertoa luottamuksella asioita ja he ohjeistavat tarvittaessa asiassa eteenpäin.
Kaikille nuorille ja lapsille jotka ovat olleet tai ovat perhekodissa toivotan sydämeni puolesta kaikkea hyvää ja muistutan teitä kaikkia, että tulevaisuus on edessäpäin, olette upeita nuoria.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384148- 892029
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151991Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581618Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541462Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341427VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001338- 741236
- 981151
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181070