Sain kutsun työhaastatteluun

21 viikolla

Olen tässä 21 viikolla raskaana ja sain puhelun eräästä työpaikasta jonne tuli laitettua avoin työhakemus ennen raskautumistani.
Kutsuivat haastatteluun.. Puhelimessa en maininnut mitään raskaudestani vielä.. Ajattelin sitten haastattelussa asiasta mainita, kohtahan tämä alkaa näkyä päälle päin..
Onko minulla mitään mahdollisuuksia tulla valituksi siihen työhön? Onko kokemuksia?
(työ olisi toimistotyötä)

13

1596

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jihuuu

Löysä paita vaan päälle ja maha piiloon :D Ei ole mitään työnantajan huijausta, sillä työnantajahan ei saa syrjiä ketään raskauden perusteella. Yhtä hyvin joku hakija voi olla nyt ei-raskaana ja kuukauden päästä pieniin päin. Joten turhapa sitä on alkaa haastattelussa mainostaa, jos ei vielä näy.

• angel_86

Itse en hakenut vakituista työpaikkaa, vaan kesätyötä, mutta en myöskään maininnut mitään raskaudestani työhaastattelussa, enkä ole kyllä maininnut työpaikallani mitään sen jälkeenkään. Sain siis sen paikan, ja olen nyt tämän kesän töissä, heinäkuun loppuun asti, tai tietysti oman voinnin ja jaksamisen mukaan.
        Ja työni on kevyttä toimistotyötä, ei mitään nostelua tms. ... ihan vaan niille, jotka jo pelästyivät. :)

• ei huijari

Siinähän on raja koska pitää viimeistään raskaudesta kertoa.
        Olisiko kiva jos sinua "huijattais"?Kun hakija tietää olevansa raskaana ja yli puolen välin.
        itse kyllä kertoisin.

• Jihuuu
        ei huijari kirjoitti:

Siinähän on raja koska pitää viimeistään raskaudesta kertoa.
        Olisiko kiva jos sinua "huijattais"?Kun hakija tietää olevansa raskaana ja yli puolen välin.
        itse kyllä kertoisin.

Kuten sanoin, työnantajalla ei lain mukaan ole oikeutta olla palkkaamatta hakijaa sen vuoksi, että hän on raskaana. Työnantajahan siinä huijari on, jos työnhakija on rehellinen ja kertoo olevansa raskaana ja työnantaja sitten mielessään ajattelee että enpäs palkkaakaan. Sitäpaitsi lienee vähemmälläkin päättelykyvyllä varustettu työnantaja hoksaa tämän raskausmahdollisuuden olevan kaikissa hedelmällisessä iässä olevilla työnhakijoilla.

• Jihuuu
        Jihuuu kirjoitti:

Kuten sanoin, työnantajalla ei lain mukaan ole oikeutta olla palkkaamatta hakijaa sen vuoksi, että hän on raskaana. Työnantajahan siinä huijari on, jos työnhakija on rehellinen ja kertoo olevansa raskaana ja työnantaja sitten mielessään ajattelee että enpäs palkkaakaan. Sitäpaitsi lienee vähemmälläkin päättelykyvyllä varustettu työnantaja hoksaa tämän raskausmahdollisuuden olevan kaikissa hedelmällisessä iässä olevilla työnhakijoilla.

Enpä ole moisesta kuullutkaan..

• sitä pidä
        Jihuuu kirjoitti:

Enpä ole moisesta kuullutkaan..

2kk ennen äippälomalle jäämistä ilmoittaa työnantajalle??? Että semmonen raja...

• Jihuuu
        sitä pidä kirjoitti:

2kk ennen äippälomalle jäämistä ilmoittaa työnantajalle??? Että semmonen raja...

Niinhän joku sen mainitsikin tässä. Mutta sehän nyt ei ole vielä ajankohtaista rv21 :)

• la-24.8.2006

raskautesi ei vielä kuulu mahdolliselle työnantajalle,
      eli haastatteluun vaan.

Kuinkas se oli, pitääkö sinne töihin ilmoittaa
      2 kk/8 viikkoa ennen äitiyslomalle jäämistä vai laskettua aikaa...?
      Raskausdementia tainnut iskeä ;-)
      Joten on sulla siihenkin vielä onneksi aikaa,
      jos paikan saat.

Onnea matkaan, pidämme sulle peukkuja,
      että saisit paikan :-)

• jos haluat työn

Työntekijä on velvollinen ilmoittamaan äitiysvapaalle jäämisestä kaksi kuukautta ennen äitiysvapaan alkamista. Sitä ennen se ei heille kuulu ja perhesuunnitelmista ei saa työhaastattelussa kysyä.

Samassa tilanteessa kuin sinä kysyin neuvoa ammattiliiton lakimieheltä ja hän kehotti olemaan mainitsematta raskaudesta.

• 21 viikolla

Miten työnantaja sitten suhtautui kun kerroitkin vähän ajan päästä että jäätkin pian äippälomalle?
        Pitääkö ihan vaan kylmän rauhallisesti selittää että ei siitä raskaudesta ole pakko kertoa kun vasta 2 kk ennen äippälomaa??

• minun
        21 viikolla kirjoitti:

Miten työnantaja sitten suhtautui kun kerroitkin vähän ajan päästä että jäätkin pian äippälomalle?
        Pitääkö ihan vaan kylmän rauhallisesti selittää että ei siitä raskaudesta ole pakko kertoa kun vasta 2 kk ennen äippälomaa??

Kyllä. Jokainen työnantaja (ja varsinkin kun naisvaltaisella alalla toimitaan) tietää tasan tarkkaan äitiysvapaasen liittyvät lait. Ei se ole heille mikään yllätys, jota tarvitsisi perustella. (Sitä paitsi jokainen tietää että syy kertomatta jättämiselle on ollut aiheellinen pelko siitä, että muuten työpaikka olisi jäänyt saamatta.)Epäilemättä asia voi jotakuta *harmittaa*, mutta jos ihminen palkataan vakituiseen työsuhteeseen, niin hänellä on kyllä monta vuotta aikaa puurtaa työssä myös äitiysloman jälkeen. Me naiset vaan ollaan liian kilttejä ja ajatellaan työnantajan etua ennen omaamme.

Minun työnantajani ei suhtautunut asiaan sen kummemmin, koska en tosiaankaan ollut ensimmäinen raskaana oleva nainen siinä firmassa. Äitiysvapaan jälkeen palasin normaalisti takaisin töihin.

• ProuvaKoo

Olin itse työhaastattelussa alkuvaiheessa raskaana enkä kertonut. Raskaus oli tosin silloin vasta vaiheessa 7 . Jännityksellä odotin tulosta ja mietin missä vaiheessa kertoa jos saan sen paikan. Kävi mielessä myös sellainen juttu, että koeajallahan he olisivat voineet sitten laittaa jollain verukkeella töistä pois kun luulen että raskaus olisi alkanut jo näkyä ennen koeajan päättymistä.
      No, kävipä sitten niin että en saanut sitä paikkaa ja vauvakin meni kesken :(

• Enpä tiedä

Juttu on tosi kaksipiippuinen. Jos kyse on vakituisesta työpaikasta niin ehkä kertomatta jättämäminen on perusteltua. Määräaikaiseen taas on aika ikävä "mennä" jos heti on äitiyslomalla. Toisaalta ei siellä haastattelussa vielä työsopimusta tehdä, joten homma paljastuu kuitenkin vielä työnantajalle ennen palkkaamistasi, joten melkeinpä suosisin avointa linjaa. Mutta tosiaan aika kinkkistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomessa on meneillään boomereiden kosto

1990-luvun lamassa osumaa saaneet sukupolvet toivovat sen jälkeen syntyneille sukupolville kärsimystä porvareita äänestä
      Maailman menoa
      90
      2723
    2. Petteri Orpon kommentti persujen väkivaltaan?

Hiirenhiljaa taas on, kun Tampereella persulahkon ääriosasto pahoinpiteli kantasuomalaisen tytön. Missä on pääministeri
      Maailman menoa
      115
      1945
    3. IPCC romahtaa

Mitenkäs tässä nyt näin kävi? Ilmastohourimoinnin tukijalka myöntää, ettei mitään ilmastokatastrofia olekaan. Eikös tääl
      Ilmastonmuutos
      54
      1937
    4. Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?

Loviisan satamaan tuotiin laiva­lastillinen pähkinän­kuoria Norsun­luu­rannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al
      Maailman menoa
      33
      1606
    5. Mitä ikävöit eniten

kaivatussasi? 🫶
      Ikävä
      93
      1550
    6. Onko sinulla jalostettu koira? Nämä tekijät altistavat koiran sairastumiselle

Moni Suomessa suosittu koirarotu on sairas ulkonäkökeskeisen jalostuksen ja ääripiirteiden vuoksi. Erityisesti tietyt t
      Koirat
      27
      1530
    7. Miten voit vain

Olla kuin mitään ei olisi?
      Ikävä
      140
      1257
    8. Anabaptismin kirous

Uudestikastetut lahkolaiset joutuvat valheen kierteeseen. He joutuvat herjaamaan lapsena saamaanssa kastetta nimeen Isä
      Kaste
      416
      1103
    9. Robotiikka korvaa tulevaisuudessa seurustelusuhteet

Haluan herättää keskustelua aiheesta. Asiantuntijoiden mukaan robottien kehitys on 10-15 vuoden päässä siitä että voidaa
      Sinkut
      254
      997
    10. Pelolla pakottaminen

Kristinusko on tuovinaan valoa ja toivoa, mutta ensin pitää olla pimeyttä ja toivottomutta jotta joku valoa ja toivoa ha
      Kaste
      624
      976
    Aihe