auttakaa

kilppari iiiiii

huomasin tänään että intiansammakkoni peräaukossa tuntuu olevan jotain ylimääräistä. päivän uloste ei tule normaalisti. koitin sitä tänään vanupuikolla irroittaa mutta ei lähteny. pitäisikä kokeilla pinseteillä? auttakaa
olen aika kokematon sammakoiden hoidossa

3

418

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joonas @ Sammakkolampi.net

      Keksin kaksi vaihtoehtoa: ulosteen sisällä on langanpätkä tai vastaava vieras esine joka tulee näkyviin (ulosteen ympäröimänä), tai
      sammakolla on peräsuolen prolapsi eli esiinluiskahdus. Eli että pätkä peräsuolta on syystä tai toisesta työntynyt ulos sammakosta. Sellaista tapahtuu toisinaan, ja melkeimpä veikkaisin että siitä saattaa olla kyse nytkin.

      Jos kyseessä on esiinluiskahdus, ei suolta tietenkään saa katkaista tai vahingoittaa, vaan se pitää saada takaisin sammakon sisään. Ja se olisi varmaan parasta jättää eläinlääkärin tehtäväksi. Parasta lienee että joka tapauksessa otat yhteyttä paikalliseen eläinlääkäriin, selitä tilanne hänelle ja etsi sammakollesi hoitoa sitä kautta. Näin netin kautta on mahdotonta tietää varmasti mistä on kyse, ja sairauksien hoito olisi muutenkin aina parasta tehdä eläinlääkärin valvonnassa.

      Mikä muuten on intiansammakko? Olen nähnyt paljon sammakoita, mutta en ole koskaan kuullut tuollaisesta lajista. Tiedätkö mikä olisi otuksen tieteellinen nimi? Tai voitko kuvailla miltä se näyttää ja/tai missä se asuu (puissa, maassa vai vedessä. Tai missä webissä ehkä olisi kuva joka näyttä samanlaiselta. Olisiko vaikka sivulla http://www.sammakkolampi.net/lajeja/sammakot.html vastaavan näköistä otusta, mutta vain eri nimellä?

      • eläinlääkärit nykyään samma...

        Minulla oli kiinan kellosammakoita neljä ja sitten tulilisko niiden kanssa. Yhtenä päivänä huomasin että tulilisko koitti syödä sammakkoni eturaajaa ja se repeytyi kyynärvarresta auki ja nivel oli sijoiltaan. Soitin hädissäni eläinlääkärille ja mitä sain avuksi... HUVITTUNUTTA KIKATUSTA ja kuulin kun lääkäri koitti naurun seasta kysellä koleekaltansa että hoidetaanko me sammakoita! Kyllä pisti vihaksi. kallis sammakko, kalliimpi kuin esimerkiksi kanarianlintu ja niitä kyllä hoidettiin nauramatta. En sitten saanut apua sammakolleni ja käsi meni kuolioon ja putosi pois. Sammakko selvisi kyllä kun penslasin sitä betadinella ja loitin penisiliiniä veteen missä sitä pidin eristyksessä. Olisi ollut kiva saada käsi paikoilleen ja tuettua jotenkin mutta en onnistunut siinä itse.


      • Joonas @ Sammakkolampi.net
        eläinlääkärit nykyään samma... kirjoitti:

        Minulla oli kiinan kellosammakoita neljä ja sitten tulilisko niiden kanssa. Yhtenä päivänä huomasin että tulilisko koitti syödä sammakkoni eturaajaa ja se repeytyi kyynärvarresta auki ja nivel oli sijoiltaan. Soitin hädissäni eläinlääkärille ja mitä sain avuksi... HUVITTUNUTTA KIKATUSTA ja kuulin kun lääkäri koitti naurun seasta kysellä koleekaltansa että hoidetaanko me sammakoita! Kyllä pisti vihaksi. kallis sammakko, kalliimpi kuin esimerkiksi kanarianlintu ja niitä kyllä hoidettiin nauramatta. En sitten saanut apua sammakolleni ja käsi meni kuolioon ja putosi pois. Sammakko selvisi kyllä kun penslasin sitä betadinella ja loitin penisiliiniä veteen missä sitä pidin eristyksessä. Olisi ollut kiva saada käsi paikoilleen ja tuettua jotenkin mutta en onnistunut siinä itse.

        Kyllä tästäkin maasta alkaa vähitellen löytyä eläinlääkäreitä jotka haluavat ja jopa osaavat hoitaa myös sammakoita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      413
      1716
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1348
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      172
      1334
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1285
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1026
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      936
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      890
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      110
      834
    Aihe