auttakaa

kilppari iiiiii

huomasin tänään että intiansammakkoni peräaukossa tuntuu olevan jotain ylimääräistä. päivän uloste ei tule normaalisti. koitin sitä tänään vanupuikolla irroittaa mutta ei lähteny. pitäisikä kokeilla pinseteillä? auttakaa
olen aika kokematon sammakoiden hoidossa

3

598

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joonas @ Sammakkolampi.net

      Keksin kaksi vaihtoehtoa: ulosteen sisällä on langanpätkä tai vastaava vieras esine joka tulee näkyviin (ulosteen ympäröimänä), tai
      sammakolla on peräsuolen prolapsi eli esiinluiskahdus. Eli että pätkä peräsuolta on syystä tai toisesta työntynyt ulos sammakosta. Sellaista tapahtuu toisinaan, ja melkeimpä veikkaisin että siitä saattaa olla kyse nytkin.

      Jos kyseessä on esiinluiskahdus, ei suolta tietenkään saa katkaista tai vahingoittaa, vaan se pitää saada takaisin sammakon sisään. Ja se olisi varmaan parasta jättää eläinlääkärin tehtäväksi. Parasta lienee että joka tapauksessa otat yhteyttä paikalliseen eläinlääkäriin, selitä tilanne hänelle ja etsi sammakollesi hoitoa sitä kautta. Näin netin kautta on mahdotonta tietää varmasti mistä on kyse, ja sairauksien hoito olisi muutenkin aina parasta tehdä eläinlääkärin valvonnassa.

      Mikä muuten on intiansammakko? Olen nähnyt paljon sammakoita, mutta en ole koskaan kuullut tuollaisesta lajista. Tiedätkö mikä olisi otuksen tieteellinen nimi? Tai voitko kuvailla miltä se näyttää ja/tai missä se asuu (puissa, maassa vai vedessä. Tai missä webissä ehkä olisi kuva joka näyttä samanlaiselta. Olisiko vaikka sivulla http://www.sammakkolampi.net/lajeja/sammakot.html vastaavan näköistä otusta, mutta vain eri nimellä?

      • eläinlääkärit nykyään samma...

        Minulla oli kiinan kellosammakoita neljä ja sitten tulilisko niiden kanssa. Yhtenä päivänä huomasin että tulilisko koitti syödä sammakkoni eturaajaa ja se repeytyi kyynärvarresta auki ja nivel oli sijoiltaan. Soitin hädissäni eläinlääkärille ja mitä sain avuksi... HUVITTUNUTTA KIKATUSTA ja kuulin kun lääkäri koitti naurun seasta kysellä koleekaltansa että hoidetaanko me sammakoita! Kyllä pisti vihaksi. kallis sammakko, kalliimpi kuin esimerkiksi kanarianlintu ja niitä kyllä hoidettiin nauramatta. En sitten saanut apua sammakolleni ja käsi meni kuolioon ja putosi pois. Sammakko selvisi kyllä kun penslasin sitä betadinella ja loitin penisiliiniä veteen missä sitä pidin eristyksessä. Olisi ollut kiva saada käsi paikoilleen ja tuettua jotenkin mutta en onnistunut siinä itse.


      • Joonas @ Sammakkolampi.net
        eläinlääkärit nykyään samma... kirjoitti:

        Minulla oli kiinan kellosammakoita neljä ja sitten tulilisko niiden kanssa. Yhtenä päivänä huomasin että tulilisko koitti syödä sammakkoni eturaajaa ja se repeytyi kyynärvarresta auki ja nivel oli sijoiltaan. Soitin hädissäni eläinlääkärille ja mitä sain avuksi... HUVITTUNUTTA KIKATUSTA ja kuulin kun lääkäri koitti naurun seasta kysellä koleekaltansa että hoidetaanko me sammakoita! Kyllä pisti vihaksi. kallis sammakko, kalliimpi kuin esimerkiksi kanarianlintu ja niitä kyllä hoidettiin nauramatta. En sitten saanut apua sammakolleni ja käsi meni kuolioon ja putosi pois. Sammakko selvisi kyllä kun penslasin sitä betadinella ja loitin penisiliiniä veteen missä sitä pidin eristyksessä. Olisi ollut kiva saada käsi paikoilleen ja tuettua jotenkin mutta en onnistunut siinä itse.

        Kyllä tästäkin maasta alkaa vähitellen löytyä eläinlääkäreitä jotka haluavat ja jopa osaavat hoitaa myös sammakoita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      194
      2035
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1128
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      711
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe