Sony NV-U50 -autonavigointilaite

Mirva

41

27401

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ICo

Uudessa Tekniikanmaailma lehdessä on arvostelu noista. Ei voittanut ainakaan heidän testeissään. Itse kuitenkin ostan Sonyn aika suurella todennäköisyydellä. Lehdessä moitittiin kokoa ja painoa. Kehuttiin näyttöä ja opastusta. Pitää ottaa huomioon se seikka, että testin voittaneen TomTom Go 710:n hintaluokka on aivan eri sfääreissä kuin sonyn. Sonya saa jopa 349€:lla. En pidä TomTomista, koska nais-ääni on mallia hoonosoomi. Mies-ääni on tosin ihan kunnon suomea. Sonyssa kehuttiin juuri tuota opastuksen selkeyttä mikä on aika tärkeää. Tuon U50N mallin pystyy päivittämään periaatteessa vastaamaan 70N mallia. TMC jalustan saa erikseen ja karttoja tietysti voi ostaa erikseen.

• ICo

Tarkoitin siis, että laitteen saa vastaamaan U70TC mallia eikä 70N. Tuli pieni fiba.

• ICo
        ICo kirjoitti:

Tarkoitin siis, että laitteen saa vastaamaan U70TC mallia eikä 70N. Tuli pieni fiba.

Puhelimessani on TomTom Navigator 5, joka vastaa samaa kuin TomTom Go300 mallissa tietysti pienemmällä näytöllä. Haluan erillisen navigaattorin, koska se on jotenkin niin hankalaa pelleillä puhelimen kanssa ja yrittää puhua siihen samalla. Puhelin muutenkin tuppaa boottailemaan, joten se siitä. Tuo uusi TomTom on 16:9-näytöllä ja lisäherkkuina on Bluetooth Handsfree. Tekstiviestejä, puhelinluetteloa ja puheluita voidaan hallita kyseisellä navigaattorilla. Tästä syystä hyvät arvostelut. Kyllä siinäkin moitittiin kokoa ja painoa. Mikäli et tarvitse HF ominaisuuksia ja puhelimen hallintaa navigaattorilta niin luulen, että Sony on hintansa arvoinen.

• Mirva....
        ICo kirjoitti:

Puhelimessani on TomTom Navigator 5, joka vastaa samaa kuin TomTom Go300 mallissa tietysti pienemmällä näytöllä. Haluan erillisen navigaattorin, koska se on jotenkin niin hankalaa pelleillä puhelimen kanssa ja yrittää puhua siihen samalla. Puhelin muutenkin tuppaa boottailemaan, joten se siitä. Tuo uusi TomTom on 16:9-näytöllä ja lisäherkkuina on Bluetooth Handsfree. Tekstiviestejä, puhelinluetteloa ja puheluita voidaan hallita kyseisellä navigaattorilla. Tästä syystä hyvät arvostelut. Kyllä siinäkin moitittiin kokoa ja painoa. Mikäli et tarvitse HF ominaisuuksia ja puhelimen hallintaa navigaattorilta niin luulen, että Sony on hintansa arvoinen.

Niiaten sinua vaivannäöstäsi! Tiedätkö onko kyseinen tuote helppokäyttöinen?

• ICo
        Mirva.... kirjoitti:

Testissä ei pahemmin helppokäyttöisyydestä puhuttu mitään, mutta olettaisin, että ei siinä käytössä insinööriä tarvita. Mikäli koneessasi on asennettuna Flash niin voit käydä katsomassa laitteen esittelyn osoitteessa: http://www.sony.fi/view/ShowArticle.action?article=1133797618998&site=odw_fi_FI
        Tuosta saa ainakin jonkunnäköistä käsitystä laitteen valikkorakenteesta. Pitää käydä joku päivä testaamassa.

• ICo
        ICo kirjoitti:

Testissä ei pahemmin helppokäyttöisyydestä puhuttu mitään, mutta olettaisin, että ei siinä käytössä insinööriä tarvita. Mikäli koneessasi on asennettuna Flash niin voit käydä katsomassa laitteen esittelyn osoitteessa: http://www.sony.fi/view/ShowArticle.action?article=1133797618998&site=odw_fi_FI
        Tuosta saa ainakin jonkunnäköistä käsitystä laitteen valikkorakenteesta. Pitää käydä joku päivä testaamassa.

Tuossa flash esitelmässä on siis englanninkieliset valikot mitä pääsee testaamaan, mutta itse laitteessa on suomenkieliset valikot ja opastus suomeksi.

• Mobile 5
        ICo kirjoitti:

Olisi kinostavaa tietää mikä puhelinmalli sinulla on käytössä ja ovatko boottailumurheet navigaattorista riippumattomia.

Onko kyse jostakin PDA & puhelin-versiosta, sillä Navigator 5 tehty PDA'lle ja Mobole 5 matkapuhelimille.

Onko TT'n Mobile 5 asennettavissa puhelimeen jossa ei ole SIM-korttia? Entä päivitykset, onnistuuko netin kautta?

Tämä siksi, että olen hanrkinnut jonkin mahdollisimman yksinkertaisen puhelimen hankkimista (mikä?) jossa navigointiohjelmat toimivat. Kriteerinä slimmi koko, keveys, hyvä valmiusaika ja hyvä näyttö tähän tarkoitukseen.

• ICo
        Mobile 5 kirjoitti:

Olisi kinostavaa tietää mikä puhelinmalli sinulla on käytössä ja ovatko boottailumurheet navigaattorista riippumattomia.

Onko kyse jostakin PDA & puhelin-versiosta, sillä Navigator 5 tehty PDA'lle ja Mobole 5 matkapuhelimille.

Onko TT'n Mobile 5 asennettavissa puhelimeen jossa ei ole SIM-korttia? Entä päivitykset, onnistuuko netin kautta?

Tämä siksi, että olen hanrkinnut jonkin mahdollisimman yksinkertaisen puhelimen hankkimista (mikä?) jossa navigointiohjelmat toimivat. Kriteerinä slimmi koko, keveys, hyvä valmiusaika ja hyvä näyttö tähän tarkoitukseen.

Kyseessä on siis TomTom Mobile 5 ja päivitin versioon 5.2. Puhelin on Nokia 6630. Tosiaan voi olla mahdollista, että puhelimen päivittäminen saattaisi auttaa. Tuppaa olemaan välillä hankalaa tuon GPS mokkulan parittaminen tuon puhelimen kanssa. Ei välttämättä löydä satelliitteja ennen kuin puhelimen käynnistää uudelleen. GPS moduli on Nokian oma olisiko ollut LD-1W tjs. Luin, että päivitys auttaisi ainakin bluetooth ominaisuuksiin, mutta boottailusta ei ollut mielestäni puhetta.

• ICo
        ICo kirjoitti:

Kyseessä on siis TomTom Mobile 5 ja päivitin versioon 5.2. Puhelin on Nokia 6630. Tosiaan voi olla mahdollista, että puhelimen päivittäminen saattaisi auttaa. Tuppaa olemaan välillä hankalaa tuon GPS mokkulan parittaminen tuon puhelimen kanssa. Ei välttämättä löydä satelliitteja ennen kuin puhelimen käynnistää uudelleen. GPS moduli on Nokian oma olisiko ollut LD-1W tjs. Luin, että päivitys auttaisi ainakin bluetooth ominaisuuksiin, mutta boottailusta ei ollut mielestäni puhetta.

Oma puhelimeni näyttää menevän offline tilaan ilman simmiä. Saattaa boottailu ongelmat loppua silläkin tavalla. Valmiusaika oli mielestäni aika onneton korkeintaan 2h täydellä akulla. Mutta nyt herää kysymys miten käy offline tilassa. TomTomissa pystyy valitsemaan, että palaako taustavalo kokoajan vai ei. Päivitys löytyy TomTomin kotisivuilta. En muista oliko SIS asennuspaketti vai ladattiinko se kortille jotenkin.

• Mobile 5
        ICo kirjoitti:

Itse harkitsen puhelin-navigaattori vaihtoehtoa, joskin puhelin tulee olemaan usein ilman SIM-korttia, joten en tiedä toimineeko navigaattori?

Mainitsemaasi GPS-vataanotinmallia en tunne. Lukemani perusteella Insmat InsSirf-III ja GlobalSat BT-338 Sirf-III ovat tämän hetken ykkösiä, herkkyys ja pitkä toiminta-aika. Itseasiassa vaikuttaa kuin olisi kyseessä sama tuote eri tuotenimikkeellä?

Luin testin MIO-710 (?) uusin puhelin-malli, jonka GPS-paikanninta pidettiin jopa hieman edellisiä parempana. Asiasta oli kiinnostavaa tekstiä http://www.gpspassion.com sivuilla, joskin nuo mainiot sivut ovat ranskankielisiä.

• Vielä harkitsee
        Mirva.... kirjoitti:

Mielestäni noin lyhyellä kokemuksella laite on todella helppokäyttöinen. Laitteen saa pelaamaan ihan helposti ilman opastakin ja ainoastaan ne pienet yksityisniksit kaipaa ehkä oppaan tukea! Jos perus navigaattoria kaipaa niin tuo Sony varmaan tuon vaatimuksen täyttää! Itse vielä puntaroin Sonyn ja TomTomin välillä kummalle lienee kallistuu?

• ICo
        Mobile 5 kirjoitti:

Itse harkitsen puhelin-navigaattori vaihtoehtoa, joskin puhelin tulee olemaan usein ilman SIM-korttia, joten en tiedä toimineeko navigaattori?

Mainitsemaasi GPS-vataanotinmallia en tunne. Lukemani perusteella Insmat InsSirf-III ja GlobalSat BT-338 Sirf-III ovat tämän hetken ykkösiä, herkkyys ja pitkä toiminta-aika. Itseasiassa vaikuttaa kuin olisi kyseessä sama tuote eri tuotenimikkeellä?

Luin testin MIO-710 (?) uusin puhelin-malli, jonka GPS-paikanninta pidettiin jopa hieman edellisiä parempana. Asiasta oli kiinnostavaa tekstiä http://www.gpspassion.com sivuilla, joskin nuo mainiot sivut ovat ranskankielisiä.

Käynnistin siis puhelimen ilman simmiä eli ainakin nuo uudemmat S60 puhelimet vaikuttaisivat toimivan navigaattorina aivan hyvin offline tilassa. Ainoa mikä erosi Online tilasta niin TomTom kysyi, että käynnistetäänkö bluetooth yhteys offline tilassa, että saa yhteyden GPS moduliin. Juu nuo Sirf III piirit ovat herkempiä kuin vanhemmat mallit. Esimerkiksi tuossa minun Nokian LD-1W mallissa on Sirf II. Ongelmana noissa insmateissa ja globalsateissa saattaa olla akun saatavuus varaosana. Nokian moduuliin käy sama akku mikä on itse puhelimessakin. Eli varmasti löytyy kaupasta kuin kaupasta. Kannattaa huomioida myös se, että Nokialta on tullut uusi malli taisi olla LD-3W, jossa on myös Sirf III eli se herkempi. Laitetta voi ladata nokian autolaturilla ja nokian kotilaturilla. Omasta mielestä tuo Sirf II riittää ihan hyvin. Ainoa paikka missä on ollut hieman ongelmia on ollut esplanadinkatu. Korkeat rakennukset vierellä niin tomtom oli hieman hukassa. Aina parempi tietysti mitä herkempi ja jos potku ei riitä niin aina saa ostettua lisäantennin.

• Mobile 5
        ICo kirjoitti:

Käynnistin siis puhelimen ilman simmiä eli ainakin nuo uudemmat S60 puhelimet vaikuttaisivat toimivan navigaattorina aivan hyvin offline tilassa. Ainoa mikä erosi Online tilasta niin TomTom kysyi, että käynnistetäänkö bluetooth yhteys offline tilassa, että saa yhteyden GPS moduliin. Juu nuo Sirf III piirit ovat herkempiä kuin vanhemmat mallit. Esimerkiksi tuossa minun Nokian LD-1W mallissa on Sirf II. Ongelmana noissa insmateissa ja globalsateissa saattaa olla akun saatavuus varaosana. Nokian moduuliin käy sama akku mikä on itse puhelimessakin. Eli varmasti löytyy kaupasta kuin kaupasta. Kannattaa huomioida myös se, että Nokialta on tullut uusi malli taisi olla LD-3W, jossa on myös Sirf III eli se herkempi. Laitetta voi ladata nokian autolaturilla ja nokian kotilaturilla. Omasta mielestä tuo Sirf II riittää ihan hyvin. Ainoa paikka missä on ollut hieman ongelmia on ollut esplanadinkatu. Korkeat rakennukset vierellä niin tomtom oli hieman hukassa. Aina parempi tietysti mitä herkempi ja jos potku ei riitä niin aina saa ostettua lisäantennin.

Kiinnostava tieto tuo off-linessa toimiminen. Olisi kiinnostavaa tietää onnituuko myös navigaattorin asentaminen ja mahdollinen päivittäminen netissä ja ilman SIM-korttia. Ilmeisesti Navicoren kohdalla se ei ole mahdollista.

On totta, että GlobalSat'in ja Insmatin lisäakkujen saatavuus ja hinta kannattaa tarkistaa. Olettaisi niitä olevan hyvin saatavilla johtuen esim. GS'n valtavista tuotanto- ja myyntimääristä.

Nokian mallissa on plussa tuo akku ja laturisopivuus.

Jatkossa, muutaman vuoden kuluttua on kiinnostavaa nähdä miten kuviot tulee kehittymään Galileon myötä. Galileo-paikantimista on kaavailtu tulevan edullisia ja jokamiehen arkea kuin paidan napeista ja joita esim. puhelimien valmistajat tulevat integroimaan vakiovarusteena puhelimiin. Lisäksi niistä tulee olemaan lukuisia sovellutuksia erilaisiin ammattikäyttöihin.

• Mirva

Nyt itsellänikin kyseinen laite ja ihan tyytyväinen olen;)
        Mutta, tiedätkö missä hinnoissa nämä Valinnaiset liikenneviestikanavat (TMC eli Traffic Message Channel) ja dynaaminen reitinohjaus (tarvitset RDS-TMC-vastaanotintelineen) ovat? Ensimmäinen laitteeni ja ku en lukenut tarkasti, luulin et on mukana. Aiotko pitää Sonyn?

• Mirva

Autathan mua sitten kun olen hommannut laitteen jos ongelmia ja kysyttävää tulee? Täällä kun on vain tosta TomTom One keskustelua paljon.:(

• ICo

Tänään ehkä haen laitteen. Ei sen luulisi olevan mikään vaikea käyttää. Ja onhan siinä varmasti suomenkieliset käyttöohjeet.

• ICo
        ICo kirjoitti:

Tänään ehkä haen laitteen. Ei sen luulisi olevan mikään vaikea käyttää. Ja onhan siinä varmasti suomenkieliset käyttöohjeet.

Nyt on laite haettu ja mukaan tuli onneksi kotilaturi, jotta voi plärää himassakin. Reitin simulointia en ole onnistunut saamaan toimimaan. Hyvin laite muuten toimii ja mielestäni ääniopastus on monta kertaa parempi ku TomTomissa. En sitten tiedä näistä uusista TomTomeista. Kertoo paljon enemmän informaatiota verrattuna TomTomiin ja puhe on selkeää. Pitää reenaa.

• ICo
        ICo kirjoitti:

Nyt on laite haettu ja mukaan tuli onneksi kotilaturi, jotta voi plärää himassakin. Reitin simulointia en ole onnistunut saamaan toimimaan. Hyvin laite muuten toimii ja mielestäni ääniopastus on monta kertaa parempi ku TomTomissa. En sitten tiedä näistä uusista TomTomeista. Kertoo paljon enemmän informaatiota verrattuna TomTomiin ja puhe on selkeää. Pitää reenaa.

Nyt kun katsoin ohjekirjaa niin ei tuossa ole suomenkielisiä ohjeita... No onneksi sentään netistä löytyy: http://www.sony.fi/support/ShowExternalPage.action?sectiontype=Support&site=odw_fi_FI&product=NV-U50&pageType=manualPopup&externalUrl=ftp://ftp.vaio-link.com/pub/manuals/consumer/manual_nav-u_fi.PDF&externalLinkType=manual
        Olisikohan syynä ollut halpa hinta??

• Mirva
        ICo kirjoitti:

Nyt kun katsoin ohjekirjaa niin ei tuossa ole suomenkielisiä ohjeita... No onneksi sentään netistä löytyy: http://www.sony.fi/support/ShowExternalPage.action?sectiontype=Support&site=odw_fi_FI&product=NV-U50&pageType=manualPopup&externalUrl=ftp://ftp.vaio-link.com/pub/manuals/consumer/manual_nav-u_fi.PDF&externalLinkType=manual

Mulle laite ens viikolla tulossa. En löytänyt ohjekirjaa...kohta kyllä oli et "lataa". Mistä kohdasta löysit sen?

• Vielä harkitsee
        Mirva kirjoitti:

Mulle laite ens viikolla tulossa. En löytänyt ohjekirjaa...kohta kyllä oli et "lataa". Mistä kohdasta löysit sen?

ftp://ftp.vaio-link.com/pub/manuals/consumer/manual_nav-u_fi.PDF

siinä linkki Sonyn sivulle suomenkielliseen ohjeeseen.

• Vielä harkitsee
        ICo kirjoitti:

Jos tuote on ostettu suomesta niin siihen tulee kuulua myös suomenkielinen ohjekirja. Yhteyttä myyjään jos näin ei ole !!

• ICo
        Vielä harkitsee kirjoitti:

Jos tuote on ostettu suomesta niin siihen tulee kuulua myös suomenkielinen ohjekirja. Yhteyttä myyjään jos näin ei ole !!

Kyllä ohje löytyi, mutta vain mukana tulleelta rompulta. Itseasiassa manuska missä oli muilla kielillä oli vain Quick Start eli aika turha opus.

• ICo
        Mirva kirjoitti:

Kannattaa muuten pitää virtajohto kokoajan laitteessa kiinni ellei sinulla ole hiljainen auto. Äänenvoimakkuus ei ole 100% vaikka valikossa niin sanotaan. Eli ilman johtoa 70-100% voimakkuus ovat aivan samoja. Itse en kuullut ohjeita, koska työautossa on niin kova rengasmelu.

• Vielä harkitsee
        ICo kirjoitti:

Kyllä ohje löytyi, mutta vain mukana tulleelta rompulta. Itseasiassa manuska missä oli muilla kielillä oli vain Quick Start eli aika turha opus.

Kyllä tuossa paketissa joka minulla on testattavana on ihan kunnollinen suomenkielinen manuaali ja ihan paperiversiona !

• ICo

Kyllä tuossa paketissa joka minulla on testattavana on ihan kunnollinen suomenkielinen manuaali ja ihan paperiversiona !

On tuolla laitteella nyt räpelletty sen verran, että mitään manuskoja tarvita. :D
        En jaksa minkään ohjeen takia alkaa soittelemaan liikkeeseen. Onoffista ostin joten, jos joku siellä asioi ja ostaa kyseisen laitteen kannattaa kysyä niiden ohjeiden perään mikäli pitää niitä tarpeellisina.

• Rellun pippana
        ICo kirjoitti:

En löytänyt Onoff:in sivuilta ko. tuotetta!

• Vielä harkitsee

• Rellun pippana

Tuossa ainakin yksi osoite eikä varmasti kalliimmasta päästä !!
        http://www.multitronic.fi/index.php?prod=NVU50N.EUR

On vaan aika kaukana tuo kauppa, enkä viitsisi alkaa netin kautta tilailemaan. Hintaanhan lisätään vielä postikulutkin.

• Mirva
        ICo kirjoitti:

Nyt kun olet muutaman päivän testannut laitetta....Oletko ollut tyytyväinen kaikinpuolin?

• ICo

• ICo
        Mirva kirjoitti:

Nyt kun olet muutaman päivän testannut laitetta....Oletko ollut tyytyväinen kaikinpuolin?

Eipä ainakaan ole pahemmin valittamista. Helpompaa POI-tukea kyllä kaipaisin. Hankala leikkiä jälkiasennus-ohjelmien kanssa. Muutenkin vaikutti hidastavan laitetta niin poistin sen ja resetoin koko laitteen. Saahan noita kohteita suosikkeihin jonkun verran, jos sinne jotain itse tahtoo. Yhtä asiaa ehkä hieman kaipaan TomTom:sta 3D tilassa voisi lähestyvien katujen nimet näkyä. Eipä sekään mikään ongelma ole, mutta kun siihen on vaan tottunut. Jokaisella on tietysti omat mieltymyksensä. Kannattaa tietysti koittaa laitetta, jos vaan on mahdollista. Toiset ei välttämättä pidä lainkaan ja pitävät TomTomia parempana. Itse pidän kyllä Sonyn opastusta niin selkeänä, että kelpaa laite ainakin minulle.

• ICo
        ICo kirjoitti:

Eipä ainakaan ole pahemmin valittamista. Helpompaa POI-tukea kyllä kaipaisin. Hankala leikkiä jälkiasennus-ohjelmien kanssa. Muutenkin vaikutti hidastavan laitetta niin poistin sen ja resetoin koko laitteen. Saahan noita kohteita suosikkeihin jonkun verran, jos sinne jotain itse tahtoo. Yhtä asiaa ehkä hieman kaipaan TomTom:sta 3D tilassa voisi lähestyvien katujen nimet näkyä. Eipä sekään mikään ongelma ole, mutta kun siihen on vaan tottunut. Jokaisella on tietysti omat mieltymyksensä. Kannattaa tietysti koittaa laitetta, jos vaan on mahdollista. Toiset ei välttämättä pidä lainkaan ja pitävät TomTomia parempana. Itse pidän kyllä Sonyn opastusta niin selkeänä, että kelpaa laite ainakin minulle.

Teleatlaksen karttadatassa oli semmoinen ongelma tomtomissa, että näytti numerot joissain paikoissa väärin. Eli, jos talon numero on vaikka 9 niin vei liian pitkälle kyseistä tietä tai sitten ei vienyt tarpeeksi pitkälle. Näin oli ainakin kotiosoitteeni kohdalla. Sonyssa kotiosoitteen numero on ainakin oikeassa kohtaa kuin nakutettu.

• Iso-F
        Rellun pippana kirjoitti:

En löytänyt Onoff:in sivuilta ko. tuotetta!

Osoitteesta www.webmarket.fi löytyy hintaan 324e ja postikuluilla tuo maksaa noin 330e...

• E.n
        ICo kirjoitti:

Ostin viikonloppuna sonyn gps ja hinta oli 260euroo,tyhmä kysymys sulle nut kun haluan osoitteen ja tie numeron niin mikä siinä on ns enter näppäin. kiitos ja hyvät talven jatkot.

• Pluto

Oon yrittäny päivittää kyseisen laitteen karttoja. Ostin ja latasin päivityspaketin Sonyn sivuilta. Päivitys ohjelma ei toimi. Asiakastuen mukaan mun tietokoneessa on joku softa, josta päivitys ei tykkää. Nyt olen kokeillut sitä 3 koneessa ja ei toimi. Tuesta neuvottiin sammutteleen palomuurit ja kaikki turhat prosessit, vaan ei auta. Kuulemma kaikilla muilla toimii.
        Olisko jollain jippoo?

Jotenkin tuntuu, että ei taida toimia kellään.

• Pluto
        Pluto kirjoitti:

Oon yrittäny päivittää kyseisen laitteen karttoja. Ostin ja latasin päivityspaketin Sonyn sivuilta. Päivitys ohjelma ei toimi. Asiakastuen mukaan mun tietokoneessa on joku softa, josta päivitys ei tykkää. Nyt olen kokeillut sitä 3 koneessa ja ei toimi. Tuesta neuvottiin sammutteleen palomuurit ja kaikki turhat prosessit, vaan ei auta. Kuulemma kaikilla muilla toimii.
        Olisko jollain jippoo?

Jotenkin tuntuu, että ei taida toimia kellään.

Päivitys ohjelma toimii, kun purkaa zipin ja polttaa tiedostot cd:lle. Käynnistyy moitteettomasti, eikä ole moksiskaan palomuureista ja muista ohjelmista. Sonyn asiakastuesta ei ollut kyllä apua.

• Vanguard
        Pluto kirjoitti:

Päivitys ohjelma toimii, kun purkaa zipin ja polttaa tiedostot cd:lle. Käynnistyy moitteettomasti, eikä ole moksiskaan palomuureista ja muista ohjelmista. Sonyn asiakastuesta ei ollut kyllä apua.

Sonyn asiakastuki toisti vain samoja asioita kuin sinullekin, lähinnä ns. itsestäänselvyyksiä. Varmaankin yrittävät parhaansa. Sonyn nettisivuilla olevat ohjeet (otsikot suomea ja ohjeet englanniksi) ovat täysin keskentekoiset.

Minulla toimi vasta hävitettyäni navigaattorin edellisen ohjelmistopäivityksen jäljet tietokoneesta, joten en tarvinnut cd- tai dvd-välivaihetta.

• jargen

Täysin paska laite.Kartat vuodelta yks ja kaks.Sony luvannut jo karttoja pitkään ja tässä kuussa pitäisi tulla mut ei vaan näy.Ja huomenna vaihtuu kuukausi.Joten älkää ostako laitetta!Hyödytön laite ja samalla hinnalla saa oikean navigaattorin.

• Ostin sellaisen alkukesästä.

Maksoin 199€, kartat ovat viime maaliskuulta ja vehje toimii loistavasti. TomTomiakin olen käytellyt, enkä siihen vaihtaisi minkään ominaisuuden vuoksi. Ainoa miinus on koko, mutta en kyllä muutenkaan kaduilla seilaisi peli nyrkissä....vaikka olisi pienenpikin ;)

• Suomi24-ja-risat
        Ostin sellaisen alkukesästä. kirjoitti:

Maksoin 199€, kartat ovat viime maaliskuulta ja vehje toimii loistavasti. TomTomiakin olen käytellyt, enkä siihen vaihtaisi minkään ominaisuuden vuoksi. Ainoa miinus on koko, mutta en kyllä muutenkaan kaduilla seilaisi peli nyrkissä....vaikka olisi pienenpikin ;)

Miten on, löytääkö laitteesi sellaisia kohteita kuten "Linnanmäki" tai "Korkeasaari"?

• Suomi24-ja-risat

Laite on täysi raakile. Pahimmat puutteet ovat käsittämättömän vanhassa kartta-aineistossa. Uskomatonta, että Sony päästää tällaisen tuotteen markkinoille:
      1) Uutenakin osa karttatiedosta oli jopa 2,5 vuotta vanhaa, ja uutta karttaversiota piti odottaa niin kauan että tiedot vanhenivat jopa 3,5 vuotta vanhoiksi. Yllättävän paljon oli tullut mm. liikenneympyröitä ja muita muutoksia tuona aikana.
      2) Kartassa on melko paljon muitakin virheitä. Nämä ovat selkeitä karttaohjelmointivirheitä, ei siis sellaisia joissa tie olisi muuttunut.
      3) Navin käsikirja ei sanallakaan mainitse, että karttoja ylipäätään voisi päivittää.
      4) Navista ei voi tarkistaa, mikä karttaversio siinä on. Käsittämätöntä.
      5) Muutama hyvin ihmeellinen virhe on tullut vastaan: Kartta on ihan ok, ja näyttö näyttää ihan ok, mutta opasteääni neuvoo omiaan (esim. "käänny oikealle" vaikka reitti näyttää kääntymistä vasemmalle ja muutoinkin järkevin reitti kääntyy vasemmalle).
      6) Sony ei löydä perille kohteen nimellä (vaikka tämä ominaisuus toki laitteessa on). Sony ei mm. tunne sellaisia paikkoja kuin "Linnanmäki" tai "Korkeasaari"... sen sijaan saattaa löytyä täysin tuntemattomia keramiikkanyrkkipajoja joista kukaan ei ole koskaan kuullutkaan...
      7) Lähimpien huoltoasemien löytäminen ei aina toimi. Sony näyttää huoltamot "lähimmät ensin" -periaatteella. Ilmeisesti tuossa käytetty matka on linnuntietä, ja lisäksi kone ei ota lainkaan huomioon esim. sitä, että kuljettaja luultavasti haluaa mieluiten mennä edessä oleville huoltamoille, ei jo taakse jääneille huoltamoille. Eilen Lahden motarilla Lahdesta pohjoiseen ajettaessa tuli pitkä lista huoltamoita. Kaikki "lähimmät" osoittautuivat Lahdessa oleviksi huoltamoiksi, vaikka Lahti oli jäänyt taakse jo vajaa kymmenen kilometriä sitten. Matkaa piti olla esim. 8.2 km, mutta kun laittoi tuohon kohteeseen reittihaun, matka olikin liki 20 km (olisi ensin pitänyt ajaa hyvän matkaa motaria eteepäin, tehdä U-käännös, ja palata Lahteen).

Olen omistanut NV-U50:n n. 2,5 vuotta. Ostin sen aikoinaan koska se oli hitusen halvempi kuin TomTomOne, ja luotin Sonyn nimeen. Olen pettynyt karvaasti tähän tuotteeseen. Liian vanhoista kartoista on suurempi haitta kuin moni uskokaan: Jos jotakin uutta tielinjausta ei kartassa ole, reitti ohjataan tietenkin vanhoja teitä pitkin. Tällöin lisämatkaa voi tulla kymmeniä kilometrejä lisää (itselleni ainakin tuli kerran). Lisäksi lyhyemmätkin karttavirheistä johtuvat lisämatkat harmittavat (esim. kääntymiskiellon puuttuminen aiheuttaa yleensä tarpeen tehdä U-käännös), kun tietää että markkinoilla on ajantasaisilla ja oikeilla kartoilla varustettuja malleja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5181
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2849
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2508
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1909
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1650
    7. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1405
    9. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      97
      1397
    10. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1358
    Aihe