Krapula tai väsymys

hiukan väsynyt

Meikällä on kai paniikkihäiriö. Söin puoli vuotta sitten Sepramia 20mg päivässä, ja olo oli ok. Lopetin lääkkeet ja puolisen vuotta oli suht hyvä olo. Nyt on tullut oireita takaisin. Huomaan että stressinsieto on meikällä ihan nolla. Öisin ei tahdo uni tulla, kiristelen leukoja ympäri vuorokauden.

Jos ottaa viinaa, niin kännissä olo on hyvä. Vaan kun tulee laskuhumala ja krapula niin ahdistus on todella herkässä. Ei pysty edes nukkumaan, kun laskuhumalassa alkaa hirveä ahdistus ja vapina. Sydän hakkaa ja päässä pyörii pelot lopullisesta hulluudesta. Sama krapulassa. No sen takia tuleekin välteltyä viinaksia. Ei viitsi edes saunakaljaa ottaa kun siitä jo tulee pieni laskuhumala ja sitä kautta yö menee perseelleen.

Uni ei tahdo tulla. Monesti menee klo 2:een yöllä että nukahtaa. Joinakin "öinä" uni tulee klo 06 horroksen omaisena. Jotkut yöt taas tulee nukuttua kuin tukki. Viime yö oli klo 2 yö, muksu herätti ennen seitsemään. Nyt on koko ajan hutera olo. Vähän kuin oksettaisi, vähän kuin olisi maha sekaisin. Väsyttää ja vapisuttaa. Sama mitä ajattelee niin ahdistaa. Lomamatkat, kauppareissut kaikki ahdistaa jo nyt. Heti jos tulee pienikin stressi niin kohtaus on valmis. Ja stressillä tarkoitan sitä että joku tuttu soittaa ja alkaa jaarittelemaan. Kaupassa meinasi yrjö tulla kun kassoja oli aamulla auki vain 3kpl ja meikän edessä oli joku einari hankkijalakki päässä ostamassa makkaraa ja maitoa. Ensin kaivettiin pankkikorttia, sitten pähkäiltiin miten maksetaan, onko bonuskorttia? juu on odotas kaivelen sen pussihousuista jne. Meikällä pulssi nousi ja teki mieli kaataa koko äijä ja juosta autolle. Päässä surisee ja tulee epätodellinen olo.

Pitää varmaan varata aika lääkärillä taas ja ottaa uusi Sepram resepti. Pelkään vaan että päiväunien jälkeen on taas hyvä olo ja päätän siirtää hommaa myöhemmälle...

7

1686

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pekoni

      Moi. Minulla samat tuntemukset. Meidän rakas kissa kuoli pariviikkoa sitten ja nyt on alkanut
      ahdistaa.Mulle tulee sellanen kamala paineen tunne
      päähän ja nenään tuntuu et happi loppuu siihen
      paikkaan. Paniikkihäiriötä mulla on ollut varmaan 7 vuotta,parikertaa olen syönyt lääkkeitä n.3 kuukautta. Söin viimeeksi viime syksynä sepramia. Minulle se sopi hyvin.Mun paniikki on sitä laatua et elämän muutokset laukasee sen. Väsymys,stressi.Vaikka kuin olen nyt yrittänyt pinnistellä,tuntuu et on pakko hakea apua.

      • hiukan väsynyt

        Itse asiassa minulle tuo tilanne on just tuttu. Viime kesänä jouduttiin lopettamaan toinen kissoistamme. Meinasi järki lähteä, lähdin kesken päivän töistäkin pois. Kävelin sateessa kotiin ja heikotti ihan sairaasti. Nyt kun olen ollut kotimiehenä 4kk niin stressi on helpottanut eikä ole ollut ongelmia. Paitsi nyt alkaa ahistamaan kun läheisellä on suht vaaraton syöpä, ainokainen kissa karkasi (tosin palasi toissapäivänä), pitäisi mennä lomamatkalle, sukulaiset ahdistaa kutsuillaan jne. jne. Minulla on sosiaalisten tilanteiden kammoa, varsinkin syöminen toisten läsnäollessa on hankalaa. Siksi kaikki reissut ja sukulaiset pistää pönttöä ja pötsiä sekaisin. Juhannus on kohta, ja se on paha. Tutut odottaa että otetaan saunabisset ja punaviinit. Ja tiedän sen laukaisevan dagen efterinä paniikit, varsinkin kun joutuu yöpymään toisten mökillä.

        Olis tarttenut ottaa ne lääkkeet jo kk sitten. Niissä kun menee ainakin minulla se 2vk-1kk että vaikutus astuu kehiin.


      • 51koodia

        mulla alkanu paniikkihäiriö pari vuotrta sitten ja oon huomannu että kun kävelen esim. pitkää katua pitkin nin tulee tunne että pitää mahollisimman nopeesti päästä perille, muistelen ala-aste aikoja jolloin kärsin keskittymishäiriötä ja oon ihan varma että asiat liittyy toisiinsa, ja rapulassahan ei oikeen pysty keskittyyn mihinkään. nin ja mulla meni töissä hermo totaalisesti kun oli lievä häiriö tila päällä ja ajatus tuli 3-6 sekunttia myöhemmin kuin käsien liike(onko tuttu oire?) pomo haukku että saa niitä aivojakin käyttää, ensin meni hermo ja sitten tulin surulliseksi kun en ite voinu asialle mitään, viddumainen sairaus tää on. sinnitellään kohtalotoverit, vaikka hampaat irvessä.


    • MasaMaalta

      Minä sain paniikkihäiriön heräämään juuri viinalla. Aikaisemmin olin rento jätkä, eikä mitään pelkoja ollut. Sitten olin taas kerran pienessä krapulassa. Piti ajaa auto pesuautomaattiin. Huomasin että en millään voi mennä autolla tuohon suljettuun masiinaan. Minulle ilmestyi ahtaan paikan kammo ihan tyhjästä ja uutena kokemuksena. Jatkoin ryypiskelyä, koska kännissä oli hyvä ja rento olo. Tämä ryypiskely ja krapulat johtivat kuitenkin vain pahempaan tilaan. Pian olin niin hermona, että liikennevaloissa kun piti pysähtyä, niin tuli paniikki. En voinut olla tilanteessa, josta ei pääse vapaasti pois. Lopetin juomisen ja oireet hellittivät. Juomatauko auttoi. Nyt ei enää ole näitä oireita, vaikka käytän viinaa kohtuudella.

      • heku

        ..täytyy omaltakin osalta sanoa että viina ei kyllä ainaskaan auta asiaa. Itse otin tuossa lauantaina 6 kaljaa ja jonkin verran viinaa päälle, no sunnuntaina oli sit hienonen krapula, mut ei oireita.. mutta sitten maanantaina. Tosi epävarma olo! cipralexia ottanu ny 3,5vkoa ja ekan 2vkon jälkeen auttoi mutta nyt ois vähän ottanut ehkä takapakkia.. onko huolestuttavaa? Pitäskö vaihtaa lääkettä vaiko oottaa se 4-6vkoa? Ja huom! en siis muuten ryypiskele, toi oli poikkeus


      • Vaihteeksi ahdistunut

        Itselläni ollut ahdistuskohtauksia/paniikkihäiriöitä jo n.3-4 vuotta. Aluksi tuli silloin tällöin ja varsinkin dokaamisen jälkeen. Työperäinen ja taloudellinen stressi olivat isoja syitä varmastikin asiaan. Olin aina pitänyt itseäni henkisesti lähes vahingoittumattomana(ns.huippu urheilija). Luonteeltani sellainen että "häpeän" omaa heikkouttani ja koitan purra hammasta jos tulee tilaisuus josta en pääse karkuun. Vaikka sydän tykyttää ja silmissä sumenee leikin kaikille että olo on hyvä.
        Käytin vuoden verran Sepramia ja se kyllä vei oireet aika vahvasti pois. Sitten halusin alkaa elämään ns.normaalia elämää ilman lääkkeitä ja jätin lääkkeen pois. Olo oli pitkään hyvä mutta en kestä suurta epäjärjestystä työssäni saati muissakaan asioissa. Darrat aivan karmeita varsinkin jos täytyy autoon koskea...
        Työni on vaativaa mutta mahdollisuudet tehdä 60-70000€ vuodessa plus bonarit kyllä kannustavat sietämään olotilaa. Urheilua harrastan todella aktiivisesti mutta sielläkin vaanii huono olo(varsinkin jos ei pääse kentältä pois tms.) Ilmeisesti tällaisena välittävänä ihmisenä ei ole helppoa olla...ketään ei juuri näe sisimpääni vaan
        lähes kaikki ajattelevat että olen aina iloinen ja
        vailla ongelmia. Kiinnostaisi yrittää jotain terapian tapaista. Lääkkeet eivät kiinnosta...haluan VOITTAA TÄMÄN PASKAN KOKONAAN!!!!PRKL!
        Mutta onhan se kiva että ei ole yksin näiden ongelmien kanssa. Olisi jännä jutella toisen vastaavista oireista kärsivän kanssa. Enpä tunne ketään muuta(tai ainakaan tiedä). Masentunut en ole ollut juuri ikinä. Tai siis tottakai huono olo aina masentaa mutta olen siis peruspositiivinen ihminen enkä alkuunkaan itsetuhoinen.

        Kaipaan aikaa jolloin pystyi olemaan huoleton. Nyt huolehdin aina jostain vaikka ei aina olisi syytäkään. Tosin hankalat 2-3 vuotta ovat myös jättäneet jälkensä tyttöystävääni. 3v sitten olimme hetken jopa käytännössä asunnottomia. Nyt tulee jo rahaa ja koitamme saada elämäämme raiteilleen kaikin tavoin.

        Kuulostaako tutulta???

        T: Nyt jo menestyvä hieman yli 30 v mies joka urheilee ja taiteilee olotilojen kanssa....


      • Anonyymi

        Joo ja sitten, jos kärsii yleisestä ahdistuneisuushäiriöstä ei kannata kiskoa liikaa alkomahoolia tuntoihin. Nimittäin itselläni on näin käynyt liian monta kertaa ja puhkaisee paniikkia päälle koko ajan tuntuu että joku kuristaa, menetät kontrollin ja luulet että loppuks tää nyt tähän lopullisesti. Ainoa mikä auttaa bentsot tai alkoholia lisää, mut suosittelen täsmälääkkeenä mieluummin bentsoja kuin alkoa kärsivälle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      1906
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1316
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1242
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1206
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1182
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1171
    10. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1166
    Aihe