Sepitetyt tarinat

voi ei!

Tiedättekö, mistä voi johtua, kun 8-vuotias tyttö kertoo ihan pokkana ihan uskomattomia tarinoita? Olenko antanut hänelle liian vähän huomiota (rehellisyyteen ainakin olen koettanut opettaa) vai voiko esim. ADHD oireilla tuollakin tavalla? Kovin usein noita tarinoita ei onneksi tule, mutta silloin kun tulee, niin hermot meinaa mennä.

4

848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on vain

      vilkas mielikuvitus ja "uskoo" tai ns. leikkii uskovansa jutut itsekin? siis samantyppisesti kuin lapsilla on mielikuvituskavereita, eli esmes mielikuvituskaverin tekemisistä kertominen ei mielestäni ole suoranaisesti valehtelua. Jos lapsesi muuten käsittää toden ja valheen eron, niin ehkä tuo tarinaniskentä ei ole niin vakavaa..

    • Jaana.K

      Nimenomaan ADHD. Sehän on juuri sitä, että ajatukset pyörivät kuin muurahaispesässä. Jos tyttäresi kertoo tarinoita harvoin ei tarkoita, etteikö tuollaisia ajatuskokonaisuuksia tai ajatuslaajakaistaa kulkisi hänen aivojensa läpi jatkuvasti tai harva se hetki.

      Tuossa mielessä voit hetken asettua tyttäresi asemaan ja miettiä mitä itse tekisit moisen kuhinan kanssa. Mikä sen vaikutus on esim. oppimiseen ja huolellisuuteen? Siinä missä tyttäresi "piinaa" sinua jutuillaan vain harvoin, hän itse todennäköisesti elää niiden kanssa jatkuvasti.

      Kysymykseesi oletko antanut tyttärellesi liian vähän huomiota on mahdotonta vastata, koska on erittäin vaikeaa tietää, oletko antanut hänelle liian vähän huomiota. Havaintosi perusteella tiedät nyt, että hänen aivonsa toimivat ehkä tavallisesta poikkeavalla tavalla. Yhteisiä hetkiä voi helposti lisätä keskustelemalla siitä, millaista noita juttuja on kehitellä? Millaisia juttuja hän muistaa kuvitelleensa? Kanavoiko hän tuon mielikuvitusiloittelunsa esim. koulussa ainekirjoitukseen?

      Molempien vanhempien huolenpito on hyväksi.
      t. Jaana.K.

      • voi ei!

        Tuo oli ihan hyvä tieto, että sepittely voi johtua "vain" ADHD:stä. Eihän sekään mikään mukava juttu ole, mutta tuntuu kuitenkin helpommalta hyväksyä kuin jokin psyykkinen ties miten vakava häiriö tai se, että me itse olisi aiheutettu tytölle tuommoista.

        Tuntuu vain surulliselta ajatella, että onko hänellä koko ajan raskasta ja vaikeaa tulla toimeen sen "kuhinan" kanssa, ja kun sitten tulee ympäristön kanssa vaikeuksia ja syytetään sellaisesta mille ei itse mitään mahda.

        Olen tuota ADHD:tä kyllä miettinyt jo ennenkin, kun tyttö on aina ollut tavallista vilkkaampi ja kaikenkaikkiaan haastavampi kasvatettava kuin isoveljensä. Sukset on aina menneet ristiin hyvin helposti ja huutoa piisannut. Mielikuvitus on aina ollut tosi vilkas, mutta nyt nuo sepitetyt jutut alkavat olla jo sellaisia, että niillä hämmennetään koko ympäristöä. Ikää on nyt jo sen verran, että varsinkaan vieraat ihmiset eivät hyvällä katso sellaista.

        Hän kyllä ymmärtää, että sepitettyjä tarinoita ei saa totena kertoa. Myöntää muutaman kerran niin tehneensä, mutta muiden kertojen väittää itsepintaisesti olleen totta. Tuokin on meitä huolestuttanut, kun tyttö ei joskus millään myönnä kertoneensa satuja. Tietoiselta valehtelultahan se vaikuttaa, mutta voisiko tosiaan olla, että ihan oikeasti luulee asian olevan niin kuin sanoo.

        En ole keksinyt tuota kysyä, millaista niitä juttuja on kehitellä, pitää koettaa sitä joskus. Kirjoittaminen on vielä sen verran uusi taito, että mielikuvitus ei ole sitä kautta purkautunut, mutta ehkä siihen kannattaisi alkaa kannustaa. Saisi siinä ihan luvan kanssa pistää tarinaa tulemaan : )

        Tuota huomion antamista mietin siksi, että voisiko juttujen sepittäminen olla vain huomion hakemista. Kyllä meillä minusta ihan hyvät ja lämpimät välit on, vaikka välillä toisiimme perusteellisesti hermostutaan ja suututaan. Jonkin verran kyllä tulee oltua ajatuksissaan muissa maisemissa vaikka lasten kanssa onkin, mutta kai se ihan normaalia on muillakin.

        Tytöllä on ollut koulussa keskittymisvaikeuksia ja kotonakaan ei aina jaksaisi keskittyä läksyihin. Kiemurtelee ja keikkuu tuolilla ja koettaa keksiä kaikkea muuta tekemistä tai puhumista. Kyllä taitaa olla viisainta alkaa kysellä aikaa johonkin tutkimuksiin. Kiitos sinulle viisaista vastauksista tähän ja muihinkin kysymyksiin!


      • pötyä,
        voi ei! kirjoitti:

        Tuo oli ihan hyvä tieto, että sepittely voi johtua "vain" ADHD:stä. Eihän sekään mikään mukava juttu ole, mutta tuntuu kuitenkin helpommalta hyväksyä kuin jokin psyykkinen ties miten vakava häiriö tai se, että me itse olisi aiheutettu tytölle tuommoista.

        Tuntuu vain surulliselta ajatella, että onko hänellä koko ajan raskasta ja vaikeaa tulla toimeen sen "kuhinan" kanssa, ja kun sitten tulee ympäristön kanssa vaikeuksia ja syytetään sellaisesta mille ei itse mitään mahda.

        Olen tuota ADHD:tä kyllä miettinyt jo ennenkin, kun tyttö on aina ollut tavallista vilkkaampi ja kaikenkaikkiaan haastavampi kasvatettava kuin isoveljensä. Sukset on aina menneet ristiin hyvin helposti ja huutoa piisannut. Mielikuvitus on aina ollut tosi vilkas, mutta nyt nuo sepitetyt jutut alkavat olla jo sellaisia, että niillä hämmennetään koko ympäristöä. Ikää on nyt jo sen verran, että varsinkaan vieraat ihmiset eivät hyvällä katso sellaista.

        Hän kyllä ymmärtää, että sepitettyjä tarinoita ei saa totena kertoa. Myöntää muutaman kerran niin tehneensä, mutta muiden kertojen väittää itsepintaisesti olleen totta. Tuokin on meitä huolestuttanut, kun tyttö ei joskus millään myönnä kertoneensa satuja. Tietoiselta valehtelultahan se vaikuttaa, mutta voisiko tosiaan olla, että ihan oikeasti luulee asian olevan niin kuin sanoo.

        En ole keksinyt tuota kysyä, millaista niitä juttuja on kehitellä, pitää koettaa sitä joskus. Kirjoittaminen on vielä sen verran uusi taito, että mielikuvitus ei ole sitä kautta purkautunut, mutta ehkä siihen kannattaisi alkaa kannustaa. Saisi siinä ihan luvan kanssa pistää tarinaa tulemaan : )

        Tuota huomion antamista mietin siksi, että voisiko juttujen sepittäminen olla vain huomion hakemista. Kyllä meillä minusta ihan hyvät ja lämpimät välit on, vaikka välillä toisiimme perusteellisesti hermostutaan ja suututaan. Jonkin verran kyllä tulee oltua ajatuksissaan muissa maisemissa vaikka lasten kanssa onkin, mutta kai se ihan normaalia on muillakin.

        Tytöllä on ollut koulussa keskittymisvaikeuksia ja kotonakaan ei aina jaksaisi keskittyä läksyihin. Kiemurtelee ja keikkuu tuolilla ja koettaa keksiä kaikkea muuta tekemistä tai puhumista. Kyllä taitaa olla viisainta alkaa kysellä aikaa johonkin tutkimuksiin. Kiitos sinulle viisaista vastauksista tähän ja muihinkin kysymyksiin!

        syy on adhd. Kun ajatukset kulkevat vilkkaana, syy adhd...

        Noin noita diagnooseja tehtaillaan. Pillereitä popsimalla apu joka vaivaan, vaikka parhain keino olisi puhuminen. Lapsella on korvat, vaikkei haluaisi aina kuunnellakaan, ja asiat menevät hyvinkin perille monta kertaa toistamalla:

        Ei saa valehdella, mutta ajatella saa. Ja ajatella on hyvä paljonkin, se on vain hyvä aivoille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5378
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1927
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      8
      1253
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe