Lidlin kissanruoka?

Mietteliässss

Ainakin on halpaa, mutta onko tarpeeksi laadukasta? Entäpä Lidlin kissanhiekka?

Lidl on lähikauppani ja halpojen hintojen takia tekisi mieli ostaa, mutta pieni epäilys silti tuotteita kohtaan.

110

19368

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukkamekko

lidilistä kissalleni ruokia. Osasta on tykännyt ja osasta ei.
      Käyn Lidilissä silloin tällöin. Ei se ruoka siellä sen kummempaa ole kun muuallakaan.
      En ole ketaakaan saanut huonoa tavaraa.

• lidin ruoasta, niille ei ne halpis merkit todellakaan kelpaa, mutta kyllä lidin ruoka vaikkuttaakin laadukkaalta ja parermmalta kun ne ihan halvimmat , kokeile ihmeessä,,, kissa se paras tulkki on ^^

• whiskas

ovat sitä mieltä, ettei tavallisten markettienkaan (= ei Lidl) kissaruoka ole tarpeeksi laadukasta, vaan ruoka pitäisi hankkia eläinkaupasta ja tuoreruokaa valmistaa itse.
      Jos kuitenkin ruokakaupan kissanruuat ovat olleet käytössä tähän asti ja kissalle ne maistuvat, niin miksei myös Lidlin herkut? Ainesosaluettelo kertoo varmaan myös jotain.

• pahvilta

muuten kyllä kelpaa kaikki markettiruuat, paitsi ne kaikista halvimmat purkkiruuat joita en ole enää ostanut kun ovat pelkkää vettä..

• kerran:

kissa on LIHANSYÖJÄ,ja näissä markettien kuivamuonissa on yleensä kork.10%lihaa.Loppu onkin viljaa ja lisä-aineita,joita kissa ei todellakaan tarvitse.Lisäksi näissä ruoissa on aivan liian vähän rasvaa,rasvaa kun tarvitaan mm.turkin kunnossa pitämiseen.Ainoat ruuat joita marketista kannattaa ostaa on jotkin purkkiruokamerkit(ne joissa ei ole viljaa tai sokeria)
      Tilaa vaikka Acanaa,jossa on 60%kanaa.Tulee varmasti halvemmaksi kuin markettien viljasotkut. http://www.acana-kauppa.com/ Kaikki eläinkaupassa myytävät tuotteetkaan eivät ole niin korkealaatuisia,vaan täytyy osata lukea niitä tuoteselosteita.
      Jos sen kissan on ottanut tulisi olla myös valmis ostamaan sille laadukasta ruokaa,vaikka se kalliilta tuntuisikin.Eläinlääkärikäynnit sen väärän ruokinnan seurauksena(mm.virtsakivet)vasta kalliiksi tulevatkin.

• Kuule mä olen opiskelija ja ystäväni ja minäkin syömme lähinnä nuudeleita niin miks sen kissan pitäisi syödä paremmin,kun siihen ei varaa ole? Tietysti antaisin kissalleni muutakin ,kuin lidlin purkkimuonaa jos rahaa ois,mutta en käsitä tuota hyysäämistä,koskai ihminen syö huonommin. Ja mitä protskun tarpeeseen tulee mä olen lisänny katin ruokavalioo kananmunat,ne o halpaja hyvä proteiininlähde.

• Varattomuuteesi
        Rascal88 kirjoitti:

Kuule mä olen opiskelija ja ystäväni ja minäkin syömme lähinnä nuudeleita niin miks sen kissan pitäisi syödä paremmin,kun siihen ei varaa ole? Tietysti antaisin kissalleni muutakin ,kuin lidlin purkkimuonaa jos rahaa ois,mutta en käsitä tuota hyysäämistä,koskai ihminen syö huonommin. Ja mitä protskun tarpeeseen tulee mä olen lisänny katin ruokavalioo kananmunat,ne o halpaja hyvä proteiininlähde.

"Kuule mä olen opiskelija ja ystäväni ja minäkin syömme lähinnä nuudeleita niin miks sen kissan pitäisi syödä paremmin,kun siihen ei varaa ole? "

Ei ole kissasi syy, että opiskelet ja ei rahaa ostaa kissalle kun halvinta Lidl sontaa!!!! HK:n 400g sianlihasuikale boksi maksaa 1.90 S-ketjuissa eli ei voi olla rahasta kiinni ettet kissalle syötä lihaa jota se kaipaa useamman kerran viikossa,tuosta saa 4 ateriaa neljälle päivälle. Kananmuna ei korvaa lihan tauriinia mitenkään päin ja kananmunastakin raakana vain ja ainoastaan keltuainen ja vain kerran viikossa. Ihmisellä ei tulekaan niin helposti puutostiloja väärästä ruuasta kun kissoille. Kissan maksa on sata kertaa herkempi vahingoittua väärästä ruuasta ja se tulee ilmi vasta vuosien kuluttua kun on jo liian myöhäistä tuhoja enää korjata.

• Rascal88 kirjoitti:

Kuule mä olen opiskelija ja ystäväni ja minäkin syömme lähinnä nuudeleita niin miks sen kissan pitäisi syödä paremmin,kun siihen ei varaa ole? Tietysti antaisin kissalleni muutakin ,kuin lidlin purkkimuonaa jos rahaa ois,mutta en käsitä tuota hyysäämistä,koskai ihminen syö huonommin. Ja mitä protskun tarpeeseen tulee mä olen lisänny katin ruokavalioo kananmunat,ne o halpaja hyvä proteiininlähde.

oikeastaan mäen näe tarvetta syöttää sitä yhtään sen paremmin..ihan hyvässä kunnossa se nytkin on..Ok kylmä sillon tällön sille iha liha lihaaki ostan ,mutta itse en lihaa syö niin siksi harvemmin. Juttu vaan on nyt niin , että se loppujen lopuks se on eläin ja jos sillä aina on ruokakuppi täynnä ja hiekkalaatikko puhas niin hyvin sillä menee. Intiassa kissat ei saa mistään ruokaa ja rotat on sen verran isoja ettei ne niitäkään voi pyydystää(päinvastoin).. Näin siellä kerran kissan , joka veti muovipussia naamariin kuin ei muuta ruokaa saanu. Ei kaikki vaan voi olla täydellistä ja mun mielestä tollainen turha hifistely on elitismiä.

• lg.
        Rascal88 kirjoitti:

oikeastaan mäen näe tarvetta syöttää sitä yhtään sen paremmin..ihan hyvässä kunnossa se nytkin on..Ok kylmä sillon tällön sille iha liha lihaaki ostan ,mutta itse en lihaa syö niin siksi harvemmin. Juttu vaan on nyt niin , että se loppujen lopuks se on eläin ja jos sillä aina on ruokakuppi täynnä ja hiekkalaatikko puhas niin hyvin sillä menee. Intiassa kissat ei saa mistään ruokaa ja rotat on sen verran isoja ettei ne niitäkään voi pyydystää(päinvastoin).. Näin siellä kerran kissan , joka veti muovipussia naamariin kuin ei muuta ruokaa saanu. Ei kaikki vaan voi olla täydellistä ja mun mielestä tollainen turha hifistely on elitismiä.

Kaiken lisäksi monet marketeissa myytävät kissanruokamerkit ovat osoittautuneet vähintään monen eläinkaupassa myytävien veroisiksi, jopa paremmiksi. Kuluttajalehdessä oli taannoin erinomainen vertailu ja siinä tultiin juuri mainitsemaani tulokseen.

• häpeäisit
        Rascal88 kirjoitti:

Jos kissan ottaa, niin pitää ajatella, että se saa lajinmukaista ruokaa. Eläimen ottamista pitää ajatella myös pitkällä tähtäimellä. Jos on esimerkiksi sitä mieltä, että kissa ei voi elää lasten synnyttyä, niin silloin kissaa ei voi ottaa ennen lapsen syntymääkään. Eläimiä ei pidetä kuin tavaroita, joista luovutaan, kun ne eivät sovi enää omiin kuvioihin. Eläimen lajinmukainen hoitaminen on kunnia-asia!!

Saisit hävetä tuollaista asennettasi. Lahjoita kissasi paremmalle hoitajalle, jos sen ruokintakin on sinulle täysin yhdentekevä asia. Kissa ei syö mitään muovipusseja tai kasviksia. Järkyttävä asenne. Kulkukissat ja kotikissat ovat kaksi täysin eri asiaa.

• kolme kollia ja nart
        Rascal88 kirjoitti:

Rascal88
        Älä suotta murehdi ja usko joka vöyhöttäjää. Hyvää kevättä Sinulle ja onnea opinnoille.

• #¤#¤
        häpeäisit kirjoitti:

Jos kissan ottaa, niin pitää ajatella, että se saa lajinmukaista ruokaa. Eläimen ottamista pitää ajatella myös pitkällä tähtäimellä. Jos on esimerkiksi sitä mieltä, että kissa ei voi elää lasten synnyttyä, niin silloin kissaa ei voi ottaa ennen lapsen syntymääkään. Eläimiä ei pidetä kuin tavaroita, joista luovutaan, kun ne eivät sovi enää omiin kuvioihin. Eläimen lajinmukainen hoitaminen on kunnia-asia!!

Saisit hävetä tuollaista asennettasi. Lahjoita kissasi paremmalle hoitajalle, jos sen ruokintakin on sinulle täysin yhdentekevä asia. Kissa ei syö mitään muovipusseja tai kasviksia. Järkyttävä asenne. Kulkukissat ja kotikissat ovat kaksi täysin eri asiaa.

"Kulkukissat ja kotikissat ovat kaksi täysin eri asiaa."

Rachal 88 on oikeassa.
        Hän pitää kissaansa hyvin ja uskoisin katin olevan tyytyväinen elämäänsä.

Ei sianlihakaan ole kissalle luonnonmukaista ruokaa, viritä hiirenloukku ja syötä saamasi hiiret kissallesi niin saa kaikkea mitä kuuluu ja luonnonmukaisesti. Vielä onnellisempi kattisi olisi jos saisi pyydystää hiirensä itse ja syödä ne lämpimänä.
        Sinä saisit hävetä, mielestäsi vain kotikissoilla on jotain arvoa. Eikä täällä tietääkseni kukaan ole kissastaan luopumassa.

• <<>>
        Varattomuuteesi kirjoitti:

"Kuule mä olen opiskelija ja ystäväni ja minäkin syömme lähinnä nuudeleita niin miks sen kissan pitäisi syödä paremmin,kun siihen ei varaa ole? "

Ei ole kissasi syy, että opiskelet ja ei rahaa ostaa kissalle kun halvinta Lidl sontaa!!!! HK:n 400g sianlihasuikale boksi maksaa 1.90 S-ketjuissa eli ei voi olla rahasta kiinni ettet kissalle syötä lihaa jota se kaipaa useamman kerran viikossa,tuosta saa 4 ateriaa neljälle päivälle. Kananmuna ei korvaa lihan tauriinia mitenkään päin ja kananmunastakin raakana vain ja ainoastaan keltuainen ja vain kerran viikossa. Ihmisellä ei tulekaan niin helposti puutostiloja väärästä ruuasta kun kissoille. Kissan maksa on sata kertaa herkempi vahingoittua väärästä ruuasta ja se tulee ilmi vasta vuosien kuluttua kun on jo liian myöhäistä tuhoja enää korjata.

suhteellisuudentajusi.
        Etelän kulkukissat saavat mitä saavat syödäkseen, kuolevat pois nuorena, useimmiten tauteihin.
        Syötä sinä kateillesi vaikka kaviaaria jos on varaa.
        Meidän kissa saa luonnonmukaiset proteiininsa kesällä hiiristä ja myyristä, talvella annan raksuja, mitä milloinkin, se kyllästyy helposti samoihin. Ei syö mitään lihasuikaleita eikä purkkiruokia, ei halpoja eikä kalliita, joskus lipittää hyytelön purkkiruoasta.
        Mieluiten antaisin sianlihasuikaleita, tulisivat halvemmaksi kuin mikrossa haudutettu sei, mutta katti ei huoli.
        Tiedän että seitä ei saisi antaa joka päivä, mutta se on ainoa ruoka raksujen lisäksi mitä syö, paitsi hiiret.
        Katti oppi huonoille ruokatavoille ensimmäisessä kodissaan. Päätin aluksi opettaa sen tavoille, ei onnistu mieluummin vaikka kuolee nälkään.

• Kasvissyöjäkissa

Pakko vastata tähän. Tämä sinun KISSA ON LIHANSYÖJÄ väitteeseen. Niinhän se periaatteessa on, mutta kerrohan minulle mikä minun 3 vuotias narttuni on kun se on pennusta asti syönyt vaan raksuja sekä: tuorekurkkua,tomaattia,salaatinlehtiä,perunaa,lanttua,porkkanaa ja kananmunaa? Liharuokia se ei vilkaisekkaan ja eläinlääkärinkin sanoin "Kissa on täysin terve, mitä nyt se ettei se syö lihaa" Kerran tarjosin kisulle tuollaista RAAKAA LIHAAAAAAAAA GRAAAAAAAAH!!!!!! Mitäs mein kisukka teki? Mulkaisi ruokaa ja alkoi kaapimaan kipon edessä. Jäi kuule lihat syömättä. Joten älähän yleistä siellä sitä lihansyöjä juttua.
        Pitää vielä varmaan lisätä, että itse en ole minkään sortin vegaani ja en todellakaan ole tuputtanut kissalleni rehuja. Kaikkia näitä se on itse käynyt mm. salaattikupistani varastamassa ;>

• 14
        häpeäisit kirjoitti:

Kattini ei syö niitä sialihasuikaleitasi, eikä kissat luonnossa tapa sikoja:)
        Sinulla on asennevamma, säästäisit huolekkuutesi ja ylimääräiset rahasi kulkuissojen olojen parantamiseksi.
        Sairaita asenteita.

• Rascal88 kirjoitti:

sua miinustanee,t mutta kahden kissan omistajana olen täysin samaa miletä, kissan ei tarvitse syödä omistajaansa peremmin, kuten ei koirankaan, (poikkeus pentu aika), kun on kuppi täynnä ja laatikko puhdas lämpöä ja rakkautta riittää, on kaikki paremmin kuin hyvin , että tsemppiä vaan sulle :)

• kissasnäyttisairaalt
        Rascal88 kirjoitti:

Jättäisit tupakat ja alkoholit, niin olisi paremmin varaa kissanruokiinkin ja itsellekin parempaan ruokaan. Mitä noita sinun kuviakin katteli profiilissa, niin tupakka hampaissa tottakai, ja silmät seisoo kun särellä pikku hiprakassa.

• Nenna-78
        Rascal88 kirjoitti:

Hoh hoijakkaa! Jos ottaa eläimen siitä pitää osata pitää huolta. Vaikka omatkin kissani syövät joskus halvempaa ruokaa ei minun ole koskaan tarvinnut opiskeluuni vedota. On se kumma kun nuoremmilla opiskelijoilla ei ole rahaa elämiseen mutta juhlimiseen aika usein on. Itse olen aikuisopiskelija ja tuet on paljon pienemmät kun nuorilla ja silti pystyn syömään kolmen kissani kanssa todella hyvin. Se on siitä kii miten sen rahan käyttää!

• kissa on lihansyöjä
        Kasvissyöjäkissa kirjoitti:

Pakko vastata tähän. Tämä sinun KISSA ON LIHANSYÖJÄ väitteeseen. Niinhän se periaatteessa on, mutta kerrohan minulle mikä minun 3 vuotias narttuni on kun se on pennusta asti syönyt vaan raksuja sekä: tuorekurkkua,tomaattia,salaatinlehtiä,perunaa,lanttua,porkkanaa ja kananmunaa? Liharuokia se ei vilkaisekkaan ja eläinlääkärinkin sanoin "Kissa on täysin terve, mitä nyt se ettei se syö lihaa" Kerran tarjosin kisulle tuollaista RAAKAA LIHAAAAAAAAA GRAAAAAAAAH!!!!!! Mitäs mein kisukka teki? Mulkaisi ruokaa ja alkoi kaapimaan kipon edessä. Jäi kuule lihat syömättä. Joten älähän yleistä siellä sitä lihansyöjä juttua.
        Pitää vielä varmaan lisätä, että itse en ole minkään sortin vegaani ja en todellakaan ole tuputtanut kissalleni rehuja. Kaikkia näitä se on itse käynyt mm. salaattikupistani varastamassa ;>

Sairasta. Kissan elimistö ei pysty hyödyntämään kasviksia. Ainoastaan eläinperäistä ravintoa. Kissa tarvitsee selviytyäkseen tauriinia, jota se ei saa kuin lihasta. Joko olet trolli tai sitten eläinlääkärisi on todella ammattitaidoton.

http://www.elainlaakari.fi/klinikat/kissaklinikka/hoito-ohjeet/ravinnon-tarve/

• yleistäen
        Kasvissyöjäkissa kirjoitti:

Tuossa on linkki ja pieni pätkä sen alla, josta selviää että kissa on lihansyöjä. Se on eläinlajina lihansyöjä eli petoeläin jonka ravintotarpeet on lihansyöjälle ominaiset. Jos omistaja ei opeta kissaa syömään raakaa lihaa jo pienenä, ei se välttämättä sitä helposti myöhemmin opi. Mutta silti kissa on edelleenkin lihansyöjä omistajan mielipiteestä huolimatta ja kissa sairastuu helposti väärästä ruokinnasta. Lue tuo linkin alla oleva lainaus sekä vaikka koko linkin kautta nähtävä teksti, opit jotakin.

http://www.elainlaakari.fi/klinikat/kissaklinikka/hoito-ohjeet/ravinnon-tarve/

Miksi kissa on ehdoton lihansyöjä?
        Kissa on ehdoton lihansyöjä. Kissa pitää lihan mausta. Kissa tarvitsee mm. koiraa enemmän proteiineja. Ehdottoman lihansyöjän kissasta tekee esimerkiksi se, että kissan ravinnossa tulee olla arginiinia. Arginiini on välttämätön aminohappo. Kissan arginiinin tarve on korostunut. Kissa tarvitsee myös tauriinia, sillä kissoilla on rajoittunut kyky muodostaa tauriinia elimistössään. Tauriinia on riittävästi vain eläinperäisessä ravinnossa. Kissan ruoassa pitää olla eläinperäisiä rasvoja, niitä kissa tarvitsee välttämättä. Täytyy pitää mielessä, ettei kissa siedä runsaasti hiilihydraatteja sisältävää ravintoa. Esimerkiksi sokerit ovat hiilihydraatteja. Kissa ei pysty syntetisoimaan beetakaroteenista A- vitamiinia, jota sen on saatava se eläinperäisestä ruoasta.

• Ia
        Rascal88 kirjoitti:

Onko niitä elukoita pakko ottaa, jos ei ole varaa ostaa laadukasta ruokaa?
        Aina pitää sen verran tajuta, että lemmikistä on kuluja, ja ymmärtää, onko näitä kuluja vara maksaa vai ei. Jos sulla ei ole varaa ostaa kunnon ruokaa niin mitä sä sitten teet, jos kissas sairastuu? Etkö vie sitä eläinlääkäriin, kun ei ole varaa?
        Rokotuksetkin varmaan olet jättänyt väliin, koska ei ole varaa.

Lapsukaiset hyvät, hankitaan niitä elukoita vasta sitten, kun on kunnon duuni ja rahaa elättää ne elukat asianmukaisella tavalla rahaa myös yllättäviin menoihin esim. juuri eläinlääkärikulut.

• nettariini
        Rascal88 kirjoitti:

Tarviiko niitä lemmikeitä ottaa jos ei ole varaa edes kunnon ruokaa syöttää?
        Kissa on lihansyöjä 99% Ja sen sisäelimet kärsii vehnästä ja muista viljoista ja voin sanoa ,että ,kun kissasi jonain päivänä sairastuu virtsakiviin niin tulee aika kallis lasku ja sekin olisi voinut korjaantua laadukkaalla ruualla.Eläinkauppojen esim:Applaws,brit care ja orijen .

• senni-kissa

Meidän kissa söi sitä aikansa kunne päätti lopettaa ja siinä se sitten oli syömättä ja söi kaikkia tavaroita kunnes vaihdoimme laziin :) kissan hiekkaa ei ole tullut kokeiltua kun kissalle ei muu käy kun tietty kissan hiekka en nyt merkkia satu muistamaan :)

• Janhenia

Lidl kisssanhiekka on surkeeta. Paakkuuntuu jo, mutta paakut hajovat ja pölyää hirveästi... Lidl kissanruoka taitaa olla samalla tasolla kuin muittenkin markettien mössöt...

• ruoka on kissalle maistuvaa, mutta se hiekka, kutren kaikki muutkin marketti hiekat ovat yleisesti ottaen huonoja...sen ostan eläinkaupasta, hinta on toki suolainen mutta kestää pitempään, tuoksuu paremmalle ja paakkuuntuminen huippua :)

• Voi hyssykät
        hunajainen79 kirjoitti:

ruoka on kissalle maistuvaa, mutta se hiekka, kutren kaikki muutkin marketti hiekat ovat yleisesti ottaen huonoja...sen ostan eläinkaupasta, hinta on toki suolainen mutta kestää pitempään, tuoksuu paremmalle ja paakkuuntuminen huippua :)

Itsekäs asenne. Yllä toteat, että on ihan ok syöttää kissalle huonolaatuista moskaa. Sullehan on ihan sama, kun et siitä itse saa vatsanpuruja tai puutoksia. Muu on mielestäsi hifistelyä. Kissanhiekan sen sijaan pitää olla huippulaatua, ettei SUN nenäsi siitä kärsi. Hohhoijaa.

Edelleen sitä kissaa ei ole pakko ottaa, jos ei sitä viitsi hoitaa.

• kaupoissa en ole koskaan käynyt (enkä käykään, ainakaan ostamassa mitään kissoilleni), ja jotenkin luulisin että Lidlin kissanruuat ovat suunnilleen samalla tasolla kuin esim. K-kaupoissa myytävät Euroshopperit ja S-ryhmän kauppojen Xtra -kissanruuat. Pirkka ja Rainbow ovat ehkä hitusen parempia...

Mutta ainakaan raksuja en suosittele sinun sieltä ostavan!! Siitä olen varma, ettei siellä kuten muissakaan marketeissa ole laadukkaita raksuja. Ne kannattaa ostaa eläinkaupasta (huomaa sielläkin laatuerot) tai tilata netistä, esim. Acanaa jonka joku jo mainitsikin.

Kissanhiekoista en osaa sanoa...

• Nimetön

Tsekkaa sisällysluettelo. Siitähän se laadukkuus selviää.
      Itse sanon silti melkein suoralta kädeltä, että aikamoista paskaa varmasti on.
      Taatusti pelkkää viljaa ja sokeria ja jos mitään lihaa edes on niin sekin on teurasjätettä eli sorkkia, kavioita, nokkia, jalkoja, höyheniä, rustoa eli kaikkea muuta kuin lihaa.

Kissa kun on lihansyöjä niin murkinan sisällysluettelossa pitäisi ihan ensiki mainita, että lihaa..se tarkoittaa, että sitä on eniten. Sisällysluettelossa kun ainesosat on prosenttijärjestyksessä eli sitä mitä on eniten mainitaan ensin.

• itse..

täällä taannoin samaista asiaa.. eli sain vastaukseksi, että ei tuo lidl ruoka ole sen parempaa, kuin muutkan markettimössöt.puhun nyt, sellaisesta hopeavärisessä pussissa olevasta ruuasta, ehkä pro- jotain nimeltään..? vaikka pussinkylki aluksi näytti paremmalta, mutta esim. yhteenlaskettu viljan määrä oli suuri! eli kokematonta lukijaa oli helppo huijata, nyt ymmärrän sen jo itse :) märkäruokia syötin aiemmin, mutta nyttemmin niistä luopunut..

ajattelisin näin, että jos syöttää jokatapauksessa markettihöttää, niin nämä lidl raksut on siinä tapauksessa parempia, kuin esim. whiskassit ym. koska viljana siinä on maissi, eikä vehnä, eikä se sisällä muistaakseni sokereita, eikä väriaineita.. ja hehkutusjäännöskin taisi olla suht alhainen.. mitä mieltä tästä ollaan?

• palailee

pätkittäin.. oisko ollut opticat..?

• Kissaihminen
        palailee kirjoitti:

pätkittäin.. oisko ollut opticat..?

Lidlin kissanruuat ovat olleet ainoita ruokia joihin kissani eivät ole koskaan suostuneet koskemaankaan. Ja onhan se jo vastenmielisen näköistö ja -hajuistakin. En usko lainkaan että ne olisivat edes muiden markettiruokien tasolla laadun suhteen.

• et siis
        Kissaihminen kirjoitti:

Lidlin kissanruuat ovat olleet ainoita ruokia joihin kissani eivät ole koskaan suostuneet koskemaankaan. Ja onhan se jo vastenmielisen näköistö ja -hajuistakin. En usko lainkaan että ne olisivat edes muiden markettiruokien tasolla laadun suhteen.

ole tutkinut asiaa, vaan pelkkä arvaus? kyllä tuo lidlin opticat yltää ihan parempien "markettiraksujen" tasolle. minun kissani eivät syö acanaa, vaikka olisi laadukkaimmasta päästä raksuja.. enkä syötä lidlin ruokia,vaikka maistuisikin, koska eivät ole tarpeeksi laadukkaita, enkä myöskään muita markettipöperöitä.

• Kissaihminen
        et siis kirjoitti:

ole tutkinut asiaa, vaan pelkkä arvaus? kyllä tuo lidlin opticat yltää ihan parempien "markettiraksujen" tasolle. minun kissani eivät syö acanaa, vaikka olisi laadukkaimmasta päästä raksuja.. enkä syötä lidlin ruokia,vaikka maistuisikin, koska eivät ole tarpeeksi laadukkaita, enkä myöskään muita markettipöperöitä.

Kylläpä vaan arvasit oikein eli niinkuin sanoin että EN USKO sen yltävän kovin korkealle tasolle laadussa, tarkoittaa myös sitä että se ei perustu valtaisaan tieteelliseen tutkimukseen puoleltani, vaan pohjautuu siihen kokemukseen mitä minulla kissojeni kanssa on. Ja nimenomaan tarkoitin vielä niitä märkäruokia.

• on...
        Kissaihminen kirjoitti:

että, yltää kyllä parempien markettiruokien tasolle! eli ei riittävän hyvää, mutta parempaa, kuin huonoimmat.

• nimenomaan
        Kissaihminen kirjoitti:

Kylläpä vaan arvasit oikein eli niinkuin sanoin että EN USKO sen yltävän kovin korkealle tasolle laadussa, tarkoittaa myös sitä että se ei perustu valtaisaan tieteelliseen tutkimukseen puoleltani, vaan pohjautuu siihen kokemukseen mitä minulla kissojeni kanssa on. Ja nimenomaan tarkoitin vielä niitä märkäruokia.

kuivaruuasta :)

• maatiaiset 2x
        Kissaihminen kirjoitti:

Ei meidänkään kissat suostu syömään, eivät kaikki eläinkaupan ruoatkaan kelpaa, mutta Latzista ja Whiskasista tykkäävät.

• hula-hula

oike mutta älä osta lidilstä osta eläinkaupasta kissa ei saa syödä kasvis pohjaista
      anna meilummim ryol cania tai pro plania
      ja hyvää kissan heikka on carino ha ewr cealn miten kiroitettiinkaan

• lidlin

Meiän katit ei suostu syömään Lidlin kissan ruokia ainakaan. Ei mene muutkaan halpis merkit, tästä näette mitä p///skaa niihin pistetään. Kissat ei tiedä merkkejä eikä hintoja, mutta makuaisti ja muut niillä pelaa.

• justjooojkrg

No mutta sinähän sen sanoit!

"Meiän katit ei suostu syömään Lidlin kissan ruokia ainakaan. Ei mene muutkaan halpis merkit, tästä näette mitä p///skaa niihin pistetään. Kissat ei tiedä merkkejä eikä hintoja, mutta makuaisti ja muut niillä pelaa."

Onko royal canin, acanan,hill´sin ja profilumin ruoat pelkkää P*SKAA??? Kun ei kelpaa meiän kissoille? :O

• nettar
        justjooojkrg kirjoitti:

No mutta sinähän sen sanoit!

"Meiän katit ei suostu syömään Lidlin kissan ruokia ainakaan. Ei mene muutkaan halpis merkit, tästä näette mitä p///skaa niihin pistetään. Kissat ei tiedä merkkejä eikä hintoja, mutta makuaisti ja muut niillä pelaa."

Onko royal canin, acanan,hill´sin ja profilumin ruoat pelkkää P*SKAA??? Kun ei kelpaa meiän kissoille? :O

itseäsissa joo royal canin on paskaa,samoin hill's ja toi mikä profilumi lieköö. Ne KUULUU ELÄINKAUPAN alimpaan kastiin:)

• nalle puh

Lidlin kissanruoat ovat yhtä surkeita kuin Whiskasit, Shebat yms. 4 % lihaa sisältävät purkkiruoat. Ne ovat kaikki liian vähän lihaa sisältäviä. Kaikki markettikuivaruoat ovat kehnoja ja aiheuttavat kissalle ennen pitkään sairauksia, kuten virtsakiviä.

Osta Pirkan 100 g Gourmet vuokia n. 0,55 €, jos ostat marketista märkäruokaa. Myös Latzilla on 3x400 g pakkaus märkäruokaa, joka sisältää 14 % kanaa, kalaa tai lihaa. Tämä maksaa noin 3,2 €. Muuten eläinkaupasta saa edullisia säilykeruokia kuten Animonda Carnya 1,20 € 200g tai Nutroa 2,10 € 355 g tölkki.

Kannattaa boikotoida huonoja kissanruokia, niin marketitkin alkavat ostaa enemmän niitä parempia merkkejä hyllyilleen. Tietämättömät kissanomistajat ostavat mitä vaan ja kauppiaat myyvät, kun käy kaupaksi.

• marketti ruoasta

Päätin liittää kysymykseni tähän ketjuun niin ei tarvitse aina uutta tehdä, kun täällä onkin jo marketti ruoasta puhuttu.
        Eli meillä kisut syö eläinkaupan raksuja. Märän ruoan suhteen yksi on todella nirso ja syö vain courmet purkki ruokia (niitä pieniä), uusia sheboja (kanan rintaa ja tonnikala filletä, ja kissan tonnikalaa. Ovatko nuo marät marketti ruoat mielestänne huonolaatuisia mitä meillä syödään? taitaa kumminkin courmee ja uudet shebat olla marketti ruoiksi laadukkaita. vai?

• Sae
        marketti ruoasta kirjoitti:

Päätin liittää kysymykseni tähän ketjuun niin ei tarvitse aina uutta tehdä, kun täällä onkin jo marketti ruoasta puhuttu.
        Eli meillä kisut syö eläinkaupan raksuja. Märän ruoan suhteen yksi on todella nirso ja syö vain courmet purkki ruokia (niitä pieniä), uusia sheboja (kanan rintaa ja tonnikala filletä, ja kissan tonnikalaa. Ovatko nuo marät marketti ruoat mielestänne huonolaatuisia mitä meillä syödään? taitaa kumminkin courmee ja uudet shebat olla marketti ruoiksi laadukkaita. vai?

purkit eivät taida olla laadultaan muita markettiruokia kummoisempia, hinta vain on tuhat kertaa kalliimpi. Katso lihan ja viljan määrä tuoteselosteesta, siitä se selviää. Sheban 80g purkit (ei mousse) ovat parhaimmasta päästä, kalliita tosin nekin.

Mikset kokeilisi kissoille raakaa lihaa? Jos kerran Sheban kanavuoat menevät alas, luulisi myös raakojen kanasuikaleiden menevän. :)

• marketti ruoka
        Sae kirjoitti:

purkit eivät taida olla laadultaan muita markettiruokia kummoisempia, hinta vain on tuhat kertaa kalliimpi. Katso lihan ja viljan määrä tuoteselosteesta, siitä se selviää. Sheban 80g purkit (ei mousse) ovat parhaimmasta päästä, kalliita tosin nekin.

Mikset kokeilisi kissoille raakaa lihaa? Jos kerran Sheban kanavuoat menevät alas, luulisi myös raakojen kanasuikaleiden menevän. :)

Juu eli meillä ei mene minkään sortin saaka liha alas ei liha ei kana.. nirsoa väkeä on..

• voe voe ja huhhuh...
        marketti ruoka kirjoitti:

Juu eli meillä ei mene minkään sortin saaka liha alas ei liha ei kana.. nirsoa väkeä on..

se on kuulkaas sellanen juttu ,että meilläkin on kissa jota rakastetaan ihan yhtä paljon kuin niitä kissoja ,jotka vain syövät eläinkaupan ruokia.katsokaas kun meidän kissa ei ole nirso. syö lidlin sapuskaa syö k-marketin pöperöä ja ei yhtään nyrpistä nenäänsä.välillä popsii hiiriä ja joskus nakkeja ja kurkkua ja pullaa ym... turkki senkun kiiltää ja katti on kehrääväisen tyytyväinen ilman virtsakiviä,koska saa aina myöskin MARKETIN kuivamuonaa. miauuuu!!!!

• matti12
        voe voe ja huhhuh... kirjoitti:

se on kuulkaas sellanen juttu ,että meilläkin on kissa jota rakastetaan ihan yhtä paljon kuin niitä kissoja ,jotka vain syövät eläinkaupan ruokia.katsokaas kun meidän kissa ei ole nirso. syö lidlin sapuskaa syö k-marketin pöperöä ja ei yhtään nyrpistä nenäänsä.välillä popsii hiiriä ja joskus nakkeja ja kurkkua ja pullaa ym... turkki senkun kiiltää ja katti on kehrääväisen tyytyväinen ilman virtsakiviä,koska saa aina myöskin MARKETIN kuivamuonaa. miauuuu!!!!

ihme vineemistä :< ei mitään vikaa oo markettimätöissä. joo, osta tästä kissanruokaa, mutta ei se ookaan hyvää kissoille, daa

• kisumisut
        voe voe ja huhhuh... kirjoitti:

Hyvä että kissasi syö,mutta älä anna nakkeja tai muita vastaavia eineksiä,niissä on paljon lisäaineita,jotka aiheuttavat lapsillekin allergioita ja muita vaivoja. Kuivamuona kannattaa katsoa mitä ostaa.Jos käyttää markettien naksuja missä paljon viljaa,kissalle tulee helposti virtsakiviä,joihin pahimmillaan kuolevat.Virtsakivet aiheuttavat kipua,eikä omistaja välttämättä huomaa mitään,vaikka kisulla oli tulehdus päällä.Kannattaisi kaikkien kissan omistajien viedä kissat silloin tällöin lääkäriin perustarkastukseen tai ainakin jättäää eläinlääkäriin virtsakoe,että tietää kaiken olevan kunnossa.
        Kun ostaa ruokaa,märkää tai kuivaa,kannattaa katsoa mitä tuoteselostuksessa lukee ensimmäiseksi,sitä ruoka sisältää eniten.Jos luettelossa lukee ensimmäisenä sisältää viljaa,älä osta.Kissa ei ole viljan syöjä ,voi tulla paha ihottuma ja hilseilee kaiken muun vaivan lisäksi.

• Nimetön

Jos tilaan Arcanaa 4kg, posteineen kilohinnaksi tulee 5,40 euroa. (8kg tilauksessa lähes yhtä paljon, ja mulla on vaan yks kissa).
      Onko netissä muita kissanruokia mitä voi tilata? Mitä eläinkaupan vastaavien kilohinnat on?

Tähän mennessä kisuli syö marketin pöperöitä, mutta hukkaprosentti on suuri, nirso kisu tai liian lihaton ruoka, kuka tietää...

Jonkun pirkka 400g märkäruoan kilohinta on kai n. 2 euroa, kisu tykkää joistain niistä, (enemmän kuin esim latzista tai whiskasista) onko millään mahdollista löytää laadukkaampaa ruokaa samaan hintaan...

eli suomeksi: Jos tilaan netistä/ostan eläinkaupasta, voinko löytää n. 2-3 euron kilohintaan laadukasta(korkea lihapitoisuus jne) kuiva/märkäruokaa, jos tilaan kerralla isomman määrän?
      mistä?
      kuinka isoja eriä (jos saa edullista, voisin tilata sukulaisille samalla!!)

• .........

Ei maistu. Normaalit esim. lazz tai muut 'merkkiruat' uppoaa nopeasti kissojen suihin mutta lidlin Koshiba merkkinen raksu pussi jäi kaappiin lojumaan, pussia avatessakin tuosahtaa enemmän koiran nappuloilta?! P

• Tiiuellen

meillä menee Lidlin raksut :D ei jää kyllä yhtään turhia rippeitä minnekkään samoten ne purkki ruuat menee kaupaksi... hiekasta en niin välitä tuntuu että se päästää hajut ja paakkuuntuu lauttoine laatikkoon vaikka sen siivoaakin 2-3 kertaa pv

• joo-o332

latz, coshida

• --------

Täysin sama täällä, ihan halpikset ei kelpaa, mutta toisaalta ei sitten se toinen ääripääkään. Nämä eivät syö välttämättä niitä kalliita eläinkaupankaan ruokia.
        En ymmärrä miksi niille sitten pitäisi väkisin ostaa jotain kalliita ruokia, jotka jäävät kuppiin syömättä.
        Joku Latzi katoaa kuitenkin meilläkin alta aikayksikön ja kalasta tykkäävät. Liha ei yleensä kelpaa, paitsi hiiret yms.
        Kait nuo sitten itse tietävät mitä syövät. Osaavat kyllä valikoida.

Jotain suhteellisuudentajua pitäisi tähän ruokinta ym. touhuun löytyä, mutta maailma menee vain hullummaksi.

• järjen ääni

Ihan sama se on mitä kissat syövät..meitin rontti ainakin on voinu hyvin kun on syöny lidli kamaa..ja huom meitin kissa on ihan tavallinen pihalla käyvä kissa joka pyydystää..hiiristä oraviin ja niin pois päin. ja jos aikoo syöttää kuivaruokaa niin kannattaa laittaa vähän öljyä sekaan ja sit turkin kannalta on myös hyvä antaa silloin tällöin raaka kananmuna meil ainakin turkki tolla kukoistaa..mutta se on oikeesti ihan sama mitä kissoille ostaa..samaa mössöö ne kaikki on! =)

• matteus

voi herranjestas!! eläinkaupan edustajatko täällä morkkaavat markettiruokaa!! taitaa olla niin, että on jotenkin "hienompaa" kun voi sanoa kissojen syövän eläinkauppasapuskaa. Haloo järjenkäyttö, kyllä kissa elää ja voi hyvin ihan tavallisellakin ruoalla ei siihen tarvitse vääntää omituisia ruokalistoja.tietysti jos jaksaa ja viittii kissansa paskoja syynätä tuntitolkulla ja olla ruokakupin vieressä kyttäämässä, että mitäs palaa se mirri ei tänään nuolaissut. Meidänkin kissat voivat hyvin ja karva kiiltää ihan "markettimössöllä ja kotiruoalla ja ihan tyytyväisiltä näyttävät. Höh, kummaa porukkaa, taitaisivat teistä sanoa!

• ;)
        matteus kirjoitti:

voi herranjestas!! eläinkaupan edustajatko täällä morkkaavat markettiruokaa!! taitaa olla niin, että on jotenkin "hienompaa" kun voi sanoa kissojen syövän eläinkauppasapuskaa. Haloo järjenkäyttö, kyllä kissa elää ja voi hyvin ihan tavallisellakin ruoalla ei siihen tarvitse vääntää omituisia ruokalistoja.tietysti jos jaksaa ja viittii kissansa paskoja syynätä tuntitolkulla ja olla ruokakupin vieressä kyttäämässä, että mitäs palaa se mirri ei tänään nuolaissut. Meidänkin kissat voivat hyvin ja karva kiiltää ihan "markettimössöllä ja kotiruoalla ja ihan tyytyväisiltä näyttävät. Höh, kummaa porukkaa, taitaisivat teistä sanoa!

Niin, näillä ei tosiaan taidakaan olla muuta elämää kuin sen kissan vahtaaminen ja paapominen ympäri vuorokauden. Monella ei varmastikaan vielä perhettä. Kyllä se suhteellisuudentaju alkaa löytyä, kun saavat joskus lapsia...

• Hiekka hyvä

Voin sanoa että mitä halvempi ruoka, sitä huonompaa se on. Osta ruoka eläinkaupasta niin kissa pysyy terveempänä.

Kissanhiekat ovat joka kaupassa ihan hyviä. Riippuu kissasta että pitääkö se siitä.

• jadessan

ostamme joskus lidlistä purkkiruokaa jos ei oo kallista ja kuivaraksuja isommalle kissalle eläinlääkäristä ja .pienemmälle eläinkaupasta ja samoin kissojen hiekatkin.Ja normaalikaupasta latz tai whiskas märkäpussi ruokaa ja on kokeiltu myös sheba märkää ruokaa

• ^marianne^

olen töissä kyseisessä kauppaketjussa ja hyvin usein ennen tuli ostettua kissani ruoat sieltä. kissat voinut hyvin, kunnens yksi kissoistani kuoli ja päätin että en syötä enään kaupan halpis ruokia kissoille vaikka kuolema ei liittynyt mitenkään ruokaan vaan mahdollisesti kasvaimeen mikä oli mahassa. kissanhiekka on minun mielestäni hyvää. mutta sitäkään en ole enään käyttänyt kun ostin kerran puupohjaista ja huomasin sen paljon paremmaksi. omat kissani söi hyvällä ruokahalulla niitä ruokia ja samaa se on kuin muissakin kaupoissa.

• kissafanius

www.zooplus.com

Tilatkaapa tuolta nyt kaikki laadukasta kissanruokaa, 69€ loppusumma tulee Suomeen postikuluitta. Laadukkaat ruoat, esim. märkäruoat puoleen hintaan Suomen hintatasoista. Monesti olen tilannut ja hyvin toimii! Kissahan todellakin ON lihansyöjä, ja heikkolaatuisia ruokia kissat joutuvat syömään enemmän tyydyttääkseen proteiinintarpeensa, ja näin ruokaa menee enemmän. Laadukas raksu siis saattaakin tulla pitkällä juoksulla paljon halvemmaksi!

• oho...
        kissafanius kirjoitti:

www.zooplus.com

Tilatkaapa tuolta nyt kaikki laadukasta kissanruokaa, 69€ loppusumma tulee Suomeen postikuluitta. Laadukkaat ruoat, esim. märkäruoat puoleen hintaan Suomen hintatasoista. Monesti olen tilannut ja hyvin toimii! Kissahan todellakin ON lihansyöjä, ja heikkolaatuisia ruokia kissat joutuvat syömään enemmän tyydyttääkseen proteiinintarpeensa, ja näin ruokaa menee enemmän. Laadukas raksu siis saattaakin tulla pitkällä juoksulla paljon halvemmaksi!

Ai 69 € kertapamauksella kissanruokaan...!?
        Työttömillä ja opiskelijoilla ei todellakaan ole varaa tehdä tuollaista kertaostosta, kun tuo summa on usein lähes 1/4 osa kuukausituloista.
        Pitääkö heiltä siis kokonaan kieltää kissanpito, vai?

• pitäisi
        oho... kirjoitti:

Ai 69 € kertapamauksella kissanruokaan...!?
        Työttömillä ja opiskelijoilla ei todellakaan ole varaa tehdä tuollaista kertaostosta, kun tuo summa on usein lähes 1/4 osa kuukausituloista.
        Pitääkö heiltä siis kokonaan kieltää kissanpito, vai?

kun ei hallita rahankäyttöä. Jos et pysty laittamaan tuota summaa kerralla, mikset osta niitä samoja tuotteita eläinkaupoista? Ei noita ruokia pelkästään netistä tilaamalla saa, kyllä niitä voi ostaa eläintarvikekaupoistakin. Suomalaisilta zooplussan sivuilta tilaus on muistaakseni 39 euroa, josko se sitten helpottaisi ostamista.

No, eiköhän tässä tule kohta jonkin sortin kiertoväite, mielenkiinnolla jäämme odottamaan ;) Onko se tällä kertaa "köyhä ei saa luottokorttia", "me asutaan korvessa, ei sieltä niin vaan lähdetä ostamaan", "ei meil ole postia lähimaillakaan"...........

• En suosittele

Oma kissani sai Lidl Opicat ruuasta verisen ripulin, eli varoituksen sana sen merkin ostajille!!!

• Whiskassss

• whiskasss
        Whiskassss kirjoitti:

Aina täällä korostetaan :"KISSA ON LIHANSYÖJÄ" tietty on! kaikkihan sen tietää,mutta jos te oikeesti syötätte kissalle pelkkää LIHAA,sen luut voivat haurastua.

Tässä olisi jotakin linkkejä kissan ruokaan liittyen nuihin että saako netistä tilattua mistä kissan ruokia:

http://www.nerogold.fi/35

http://www.rakaslemmikki.com/tuotteet?ItemCategory=3

http://www.tassutarvike.fi/pieni-kissakauppa-ruuat-c-67_68.html

• Jepsu33
        whiskasss kirjoitti:

http://www.tassutarvike.fi/pieni-kissakauppa-ruuat-c-67_68.html

Sinulle nimimerk. Nimetön otsikolla paras hinta/laatusuhde

"eli suomeksi: Jos tilaan netistä/ostan eläinkaupasta, voinko löytää n. 2-3 euron kilohintaan laadukasta(korkea lihapitoisuus jne) kuiva/märkäruokaa, jos tilaan kerralla isomman määrän?
        mistä?
        kuinka isoja eriä (jos saa edullista, voisin tilata sukulaisille samalla!!) "

Itse tilasin kisulle Lara kitteniä joka maksaa netissä 9,60e/3kg. on ollut ihan hyvää,kelpaa ainakin miun kissalle(ja hehkutusjäännös pitäisi miel olla alle 7,tuossa on 6,5)

http://www.tassutarvike.fi/lara-siipikarja-fitness-p-721.html

(ja tuossa on 14% kanaa,onhan se vähän enemän kuitenkin mitä esim.markettien ruoassa)
        löytyy monelle eri kissalle->pennusta herkkävatsaiselle kissalle,iäkkäille kissoille)

Bento Kronen Lara

Lara sarja on edullinen, markettitason ruoka.

Versele-Laga Lara on erinomainen valinta kaikille kissoille. Erittäin maistuva ja terveellinen koostumus auttaa pitämään kissasi elämäniloisena, tyytyväisenä ja erinomaisessa kunnossa.

"Kissan kunto riippuu pitkälti ravinnosta, jota sille tarjotaan. Tästä syystä Versele-Laga on kehittänyt sarjan tasapainotettuja täysravintoja vastaamaan ravitsemustarpeiltaan erilaisten kissojen tarpeita. Korkealaatuiset valmistusaineet ja funktionaaliset ominaisuudet takaavat lemmikkisi ihanteellisen kunnon. Eläinlääkärit ja ravitsemusasiantuntijat ovat testanneet Lara-tuotteiden maistuvuutta Versele-Lagan omassa tutkimuskeskuksessa. Tutkimustuloksia hyödyntämällä Versele-Laga on kehittänyt erittäin monipuoliset tuotteet, joihin kaikkein vaateliaimmatkin kissat rakastuvat."

• kolme kollia ja nart

Siitä en tiedä muuta kuin, että meidän katit syövät sitä mielellään ja ovat pysyneet terveinä. Lisäksi karva kiiltää ja muutenkin ne ovat leikkisiä ja onnellisen tuntusia vanhimmasta nuorimpaan, joka on vasta 8-kk vanha. Sitten on 10-vuotias kolli ja sekin kulkee vielä tyytyväisenä.

• sawq

Kyllä on huvittavaa, täällä tuomitaan ko. kaupan ruoat edes kokeilematta. Jos teillä kissat voi hyvin kaikesta huolimatta niin en näe syytä muuttaa ruokatottumuksia.

• Varpuli

ainakin tuossa Acanan Verkkokaupassa vierailtuani näyttäisi niillä olevan aika kohtuulliset toimitusehdot, kun alle 13,5 kg toimituksissa toimituskulut ovat kiinteät 4 € ja vähintään 13,5 kg ostoksista ei peritä toimituskuluja. Lisäksi Acana vaikuttaa olevan edullisempi kuin Applaws, mutta silti vaikuttaa todella laadukkaalta tuoteselostetta lukiessa.

Itse olen kerran pari Lidlin kissanhiekkaa ostanut ja olin tyytyväinen. Mielestäni se paakkuuntui hyvin. Sen jälkeen ostin Cassiusta ja sen jälkeen BioKat'sia eläinkaupasta. Aika tasalaatuista oli, mutta kuitenkin omasta mielestäni Lidlin hiekkapaakku oli pitävin.

• piutsih

Ehdottomasti! Ihminen saattaa olla sekasyöjä, mutta kissa ei. Ja ne jotka eivät anna kissalle sitä, mikä on sille hyväksi katsovat peiliin. On totta, että kissa saa ihmistä helpommin puutostiloja väärästä ruoasta! Jos ei ole varaa edes itseensä niin viimeinen mitä kannattaa tehdä on hankkia lemmikki! Jos lemmikki on nirso ja ei vain syö, se on eri asia ja sitten kannattaa antaa ravintolisiä ja ensin keskustella eläinlääkärin kanssa. En minä ainakaan halua lemmikilleni antaa yhtä huonoa elämää kuin kulkukissoilla vain sillä perusteella, että niitäkin on. Jotkut kissat elävät kauheissa oloissa. Mutta meidän kuuluisi kohdella lemmikkejä hyvin ja pitää huolta, etteivät ne kärsi. Ei eläintä voi ottaa jos siihen ei ole varaa. Anteeksi nyt vain, mutta niin se on.

• piutsih
        piutsih kirjoitti:

Ehdottomasti! Ihminen saattaa olla sekasyöjä, mutta kissa ei. Ja ne jotka eivät anna kissalle sitä, mikä on sille hyväksi katsovat peiliin. On totta, että kissa saa ihmistä helpommin puutostiloja väärästä ruoasta! Jos ei ole varaa edes itseensä niin viimeinen mitä kannattaa tehdä on hankkia lemmikki! Jos lemmikki on nirso ja ei vain syö, se on eri asia ja sitten kannattaa antaa ravintolisiä ja ensin keskustella eläinlääkärin kanssa. En minä ainakaan halua lemmikilleni antaa yhtä huonoa elämää kuin kulkukissoilla vain sillä perusteella, että niitäkin on. Jotkut kissat elävät kauheissa oloissa. Mutta meidän kuuluisi kohdella lemmikkejä hyvin ja pitää huolta, etteivät ne kärsi. Ei eläintä voi ottaa jos siihen ei ole varaa. Anteeksi nyt vain, mutta niin se on.

Ja toki itsekkin kuulutan tässä terveen järjen perään. Jos kissa on lihansyöjä, millä perusteella annatte sille mitä sattuu? Jos kissa vaikuttaa tyytyväiseltä ja on terve, se on ihan hyvä peruste. Mutta jos antaa kissalle mitä vain, koska ei parempaan ole varaa niin kuulostaa aika pahalta. Myös jos kissa on nirso, kannattaa miettiä, miksi terve kissa ei söisi. Ruoassa luultavasti on silloin jotain, mistä se ei pidä. Kyse on siitä, ettei kissa tunnista esim viljapöperöitä ruoaksi. Kuitenkaan en itsekkään vaihtaisi tyytyväiseltä vaikuttavan kissan ruokavaliota. Mutta ihminen ei saa olla ylpeä tässä asiassa. Pitää katsoa kriittisesti oman kissansa vointia. Vaikuttaako se oikeasti terveeltä. Vai etkö vain halua panostaa eläimeen, jonka sait halvalla? Hassua että koiran omistajat usein pitävät huolta lemmikeistään... Luultavasti juuri siksi, että koiralla on jo perheeseen tullessaan arvoa, koska se maksaa jotain... Kissan saa ilmaiseksikin, jos joku tyrkyttää ja sitten lemmikille, jota ei olla niin suunniteltu otettavan annetaan mitä tahansa sontaa. Ei näin...

• ihminen pahin peto..
        piutsih kirjoitti:

Ja toki itsekkin kuulutan tässä terveen järjen perään. Jos kissa on lihansyöjä, millä perusteella annatte sille mitä sattuu? Jos kissa vaikuttaa tyytyväiseltä ja on terve, se on ihan hyvä peruste. Mutta jos antaa kissalle mitä vain, koska ei parempaan ole varaa niin kuulostaa aika pahalta. Myös jos kissa on nirso, kannattaa miettiä, miksi terve kissa ei söisi. Ruoassa luultavasti on silloin jotain, mistä se ei pidä. Kyse on siitä, ettei kissa tunnista esim viljapöperöitä ruoaksi. Kuitenkaan en itsekkään vaihtaisi tyytyväiseltä vaikuttavan kissan ruokavaliota. Mutta ihminen ei saa olla ylpeä tässä asiassa. Pitää katsoa kriittisesti oman kissansa vointia. Vaikuttaako se oikeasti terveeltä. Vai etkö vain halua panostaa eläimeen, jonka sait halvalla? Hassua että koiran omistajat usein pitävät huolta lemmikeistään... Luultavasti juuri siksi, että koiralla on jo perheeseen tullessaan arvoa, koska se maksaa jotain... Kissan saa ilmaiseksikin, jos joku tyrkyttää ja sitten lemmikille, jota ei olla niin suunniteltu otettavan annetaan mitä tahansa sontaa. Ei näin...

Itselläni kissa sairastui viljasta. Kadun kunm syötin pentuna kaupan ruokaa. Kissa on tullut monta monta kertaa kalliimmaksi kun menin syöttämään sitä paskaa, enkä ostanut kunnon ruokaa tietämättömänä. JOS pitää ostaaa kaupastta, ostakaa nyt edes Perfect Fitin viljatonta, Purina Onen viljatonta tai Bilanxia raksuiksi. Märkäruokaan kannattaa satsata.

Ulkona olevat kissat ei sairastu niin heposti juurikin saalistaminen ja LIIKUNNAN takia. Siksi voitte ylepillä kuinka syötätte markettihöttöä ja silti on terve kissa. Koska se saa lihaa siellä. Tosin kissan vapaana pito on rikos ja ette voi tietää että kissa on terve, ksoka kissa ei näytä kipujaan. Mistä esim. tiedätte ettei sillä ole virtsaongelmia? Ettehän koskaan edes näe kun kissa kusee kun se kusee ulos.

Ja en ymmärrä tuota "olen kasvissyjä ja siks kissa ei sa alihaa", MITÄ HELVETIN MERKITYSTÄ SILLÄ ON JOS SINÄ OLET?! Kissan pitää saada siulle kuuluvaa ravintoa, vaikka sä oisit vittu kokonaan syömättä! Ja just se, "miks kissan pitää syödä paremmin?" Siksi että sen elimistö on erilainen eikä kissa ole sekasyöjä niinkuin ihminen.

Miksei voi näitä asioita selvittää ennenku ottaa kissoja? Voi herranjestas..

• .....
        ihminen pahin peto.. kirjoitti:

Itselläni kissa sairastui viljasta. Kadun kunm syötin pentuna kaupan ruokaa. Kissa on tullut monta monta kertaa kalliimmaksi kun menin syöttämään sitä paskaa, enkä ostanut kunnon ruokaa tietämättömänä. JOS pitää ostaaa kaupastta, ostakaa nyt edes Perfect Fitin viljatonta, Purina Onen viljatonta tai Bilanxia raksuiksi. Märkäruokaan kannattaa satsata.

Ulkona olevat kissat ei sairastu niin heposti juurikin saalistaminen ja LIIKUNNAN takia. Siksi voitte ylepillä kuinka syötätte markettihöttöä ja silti on terve kissa. Koska se saa lihaa siellä. Tosin kissan vapaana pito on rikos ja ette voi tietää että kissa on terve, ksoka kissa ei näytä kipujaan. Mistä esim. tiedätte ettei sillä ole virtsaongelmia? Ettehän koskaan edes näe kun kissa kusee kun se kusee ulos.

Ja en ymmärrä tuota "olen kasvissyjä ja siks kissa ei sa alihaa", MITÄ HELVETIN MERKITYSTÄ SILLÄ ON JOS SINÄ OLET?! Kissan pitää saada siulle kuuluvaa ravintoa, vaikka sä oisit vittu kokonaan syömättä! Ja just se, "miks kissan pitää syödä paremmin?" Siksi että sen elimistö on erilainen eikä kissa ole sekasyöjä niinkuin ihminen.

En jaksanut ihan koko viestiketjua lukea, mutta ajattelin silti oman kokemukseni ja "hölmöilyni" tänne laittaa jos vaikka joku saisi tästä jotakin irti.

Oma kissani siis myöskin luultavasti sairastui kaupan paskoista ruuista, ostin rahapulassa niitä kaikista halvempia ja huonoimpia, että sain kissani ruokittua silloin omasta mielestäni hyvin. Nyt tilanne on se, että kissa pissaa aivan KAIKKI paikat täyteen ja olen käyttänyt sitä eläinlääkärissä, tehnyt kaiken voitavan ja rahaa on mennyt valehtelematta useita ja taas useita satoja euroja. Tämä olisi vältetty alunperinkin hyvällä ruokavaliolla.

Nyt tämän jälkeen olen ruvennut tarkemmin seuraamaan tuoteselosteita, jättänyt lähes kaiken kuivaruuan pois, syötän raakaa lihaa yms yms sekä myös luultavasti kissan loppuelämän Cystaid-nimistä ravintolisää joka maksaa hieman alle 100e/240 tablettia, eli kallista on. Tämän jälkeen haluan vain tarjota parasta kissalleni, joka on joutunut kärsimään minun virheistäni.

Ja mitä raksuihin tulee, niin mitä laadukkaimpia ne on ja mitä korkeampi lihapitoisuus, sitä vähemmän niitä tarvitsee antaa kissalle koska ovat paljon täyttävämpiä kuin raksut, joissa on paljon viljaa ja tuhkaa ja niin edelleen. En kehota ostamaan sitä kaikista kalleinta mitä löytyy, mutta lukekaa tuoteselosteet. Mitä enemmän lihaa -> sitä täyttävämpää se on -> sitä vähemmän sitä tarvitsee syöttää kuin niitä huonompia ruokia. Tämä ruoka-asia on tullut itse opittua ihan kantapään kautta ja toivoisin, ettei se menisi kaikilla näin. Hermot ovat lopussa, kämppä on kuin pommin jäljiltä, haju ei varmasti lähde ikinä ja rahaa on mennyt enemmän kuin olisi ollut edes varaakaan. Joten... Syötä kissallesi laadukasta ruokaa, lue tuoteselosteet, näe aikaa ja vaivaa perheenjäsenesi ruokkimiseen. Näin vältät kissan todella kivuliaat vaivat, sekä vieläkin korkeammat eläinlääkärimaksut.

• kokemusta on
        ihminen pahin peto.. kirjoitti:

Ei kissan vapaana pito maaseudulla mikään rikos ole. Saahan koirakin olla vapaana omalla tontilla.
        Kyllä minä ainakin näen useinkin, kun kissa käy tarpeillaan ulkona. Ei poistu pihasta ja on kokoajan siinä lähietäisyydellä ja käyttää vessana aina samoja paikkoja. Talvella, jos käy lumessa, näkee virtsan värinkin helpommin kuin jostain hiekkalaatikon hiekasta.

Kyllä eläimestä toki näkee milloin se on sairas ja milloin terve. Kyllä siihen ajan myötä harjaantuu. Meillä on paljon muitakin eläimiä, jokunen kroonikkokin on osunut joukkoon (esim. lievää epilepsiaa sairastava koira) ja niiden kanssa täytyy olla herkät aistit. Näen jo aivan pienestä merkistä, että kaikki ei ole kohdallaan. Ulkopuoliset eivät ole koskaan huomanneet (ei edes mies), että jotain on vialla. Tiedän myöskin eläinlääkinnästä paljon ja osaan useinmiten tehdä oikean diagnoosin ennen eläinlääkäriä. Tiedän mihin asioihin pitää kiinnittää huomiota, mitä tutkia ja miten.
        Näillä eväillä on pärjätty, joten kuvittelisin huomaavani, jos ulkona liikkuva kissakin olisi sairas.
        Hevonen, marsu ja kani saaliseläimenä peittävät varmaan vieläkin enemmän sairauksiaan kuin kissa, mutta kyllä niistäkin toki huomaa jo aika pienistä merkeistä milloin eivät ole kunnossa.

• kaikkea oppii
        kokemusta on kirjoitti:

Ei kissan vapaana pito maaseudulla mikään rikos ole. Saahan koirakin olla vapaana omalla tontilla.
        Kyllä minä ainakin näen useinkin, kun kissa käy tarpeillaan ulkona. Ei poistu pihasta ja on kokoajan siinä lähietäisyydellä ja käyttää vessana aina samoja paikkoja. Talvella, jos käy lumessa, näkee virtsan värinkin helpommin kuin jostain hiekkalaatikon hiekasta.

Kyllä eläimestä toki näkee milloin se on sairas ja milloin terve. Kyllä siihen ajan myötä harjaantuu. Meillä on paljon muitakin eläimiä, jokunen kroonikkokin on osunut joukkoon (esim. lievää epilepsiaa sairastava koira) ja niiden kanssa täytyy olla herkät aistit. Näen jo aivan pienestä merkistä, että kaikki ei ole kohdallaan. Ulkopuoliset eivät ole koskaan huomanneet (ei edes mies), että jotain on vialla. Tiedän myöskin eläinlääkinnästä paljon ja osaan useinmiten tehdä oikean diagnoosin ennen eläinlääkäriä. Tiedän mihin asioihin pitää kiinnittää huomiota, mitä tutkia ja miten.
        Näillä eväillä on pärjätty, joten kuvittelisin huomaavani, jos ulkona liikkuva kissakin olisi sairas.
        Hevonen, marsu ja kani saaliseläimenä peittävät varmaan vieläkin enemmän sairauksiaan kuin kissa, mutta kyllä niistäkin toki huomaa jo aika pienistä merkeistä milloin eivät ole kunnossa.

Ei näy aina.Meillä kissa sairasti virtsatulehdusta,virtsassa kiteitä josta olisi seurannut virtsakivet ja kuolema.Kissa oli silti pirteä,välillä ehkä nukkui tavallista enemmän,mutta sitä ei helposti huomannut koska oli päivällä yksin kotona ja yöllä valvovat.Huomattiin tulehdus vasta tavallisessa perus terveystarkastuksessa,kun otettiin virtsanäyte.Kaupan naksut pois,kposka sisältävät viljaa joka aiheuttaa virtsakivien kehittymistä.Vain kalliimmat naksut mitä myös eläinlääkärissä myydään auttoi ja kunnon märkäruoat.Markettien purkkituoissa kuten Rainbow,lats ym.ei ole ravintoarvot kohdillaan vaan tehty jätteistä.

• kissan ruokavalio

mitä mieltä olette lidlin opticatin märkäruuasta? meidän kisu tykkää siitä kuin hullu puurosta. toinen ihan ykkönen on Bilanx-märkäruoka. lisäksi kisu tykkää kananmunasta ja jauhelihasta. perfect fit näyttää myös maistuvan, sekä osa eläinkaupan märkäruuista. royal caninin raksut ovat myös kisun mieleen.
      märkäruuista whiskassit, latzit, eivätkä shebatkaan kelpaa.. eikä liiemmin gourmet-annokset.
      Onko kissani ruokavalio mielestänne hyvä/huono?? perustelut. vinkkejä otetaan mielellään vastaan!

Friskiessin ja latzin raksut maistuvat, vaan sen jälkeen täytyy kakkapottaa olla koko ajan siivoamassa kun haisee aivan järkyttävälle.. olen jo miettinyt että lahjoitan kyseiset kuivaruuat muualle karmean kakan käryn takia..
      tietääkö kissa itse, mikä on sille hyväksi, jos tarjolla on monta vaihtoehtoa ja aina valitaan samaa nannaa ja muut ruuat jätetään syömättä? :)

• heissuliveii

Tietääkseni Lidlin opticat on aikalailla samaa laatua kuin markettien kitekat ja whiskas märkäruoat eli lihan määrä ei päätä huimaa, lihaprosentti aika pieni ja sisältää tietääkseni myös viljaa (katso. pakkausseloste).
        Bilanx märkäruokakin on markettitasoa eli aivan kuten whiskas jne... Monet kissat tosiaan tykkäävät kananmunasta, mutta usein on väitelty, että saako antaa kaikkia osia kananmunasta kissalle eli sitä on syytä miettiä.

Royal Canin -raksut sisältävät haitallista BHA:ta, josta minäkin luin netistä ja sen jälkeen en kissalle sitä enää ostanut. Kannattaa lukea siitä siis netistä. Lisäksi Royal Canin tuoteselosteessa ei taidettu mainita tarkalleen, mitä lihaa se sisältää. Siinä siis luki jtn. siipikarjaa tai muuta vastaavaa... En liputa enää Royalia.

Oletko kokeillut lihaisaa Sheba Luxuriesta, joka on tietenkin vähän kalliimpaa kuin muut Shebat tai Whiskassit. Se on eläinkauppatasoista ruokaa, jota saa marketista, mutta ei sisällä vitamiineja, joten ei kelpaa ainoana ravintona kissalle.

Friskies ja Latz -raksut ovat tasoltaan ja laadultaan samaa kastia eli viljamössöä. Lihan määrä on erittäin pieni ja kasvisten ja viljan taas sitäkin suurempi. En suosittele niitä raksuja, koska kissan täytyy syödä niitä paljon saadakseen tarpeelliset ainesosat. Lisäksi juuri kakan haju voi olla karsea! Vitamiineja ne sisältävät kuten laadukkaammatkin raksut, mutta liha liha... Kissa on lihansyöjä. Markettiraksuista parhaita ovat mm. Bilanx. Raksuista voi ajan kanssa tulla virtsavaivoja, koska ne ovat niin kuivia... Muista pitää raikasta juomavettä aina tarjolla!

Kannattaa tarjota kissalle jauhelihaa, jos se siitä kerta tykkää! Vaikkapa pari kertaa viikossa voisi olla hyvä tai edes kerran. Jauheliha voittaa kaikki märkäruoat ja kuivaruoat, koska sehän on aikalailla täyttä lihaa!!
        Täytyy kuitenkin muistaa, että se ei sisällä lisättyjä vitamiineja...

• vastauksestasi!!
        heissuliveii kirjoitti:

Tietääkseni Lidlin opticat on aikalailla samaa laatua kuin markettien kitekat ja whiskas märkäruoat eli lihan määrä ei päätä huimaa, lihaprosentti aika pieni ja sisältää tietääkseni myös viljaa (katso. pakkausseloste).
        Bilanx märkäruokakin on markettitasoa eli aivan kuten whiskas jne... Monet kissat tosiaan tykkäävät kananmunasta, mutta usein on väitelty, että saako antaa kaikkia osia kananmunasta kissalle eli sitä on syytä miettiä.

Royal Canin -raksut sisältävät haitallista BHA:ta, josta minäkin luin netistä ja sen jälkeen en kissalle sitä enää ostanut. Kannattaa lukea siitä siis netistä. Lisäksi Royal Canin tuoteselosteessa ei taidettu mainita tarkalleen, mitä lihaa se sisältää. Siinä siis luki jtn. siipikarjaa tai muuta vastaavaa... En liputa enää Royalia.

Oletko kokeillut lihaisaa Sheba Luxuriesta, joka on tietenkin vähän kalliimpaa kuin muut Shebat tai Whiskassit. Se on eläinkauppatasoista ruokaa, jota saa marketista, mutta ei sisällä vitamiineja, joten ei kelpaa ainoana ravintona kissalle.

Friskies ja Latz -raksut ovat tasoltaan ja laadultaan samaa kastia eli viljamössöä. Lihan määrä on erittäin pieni ja kasvisten ja viljan taas sitäkin suurempi. En suosittele niitä raksuja, koska kissan täytyy syödä niitä paljon saadakseen tarpeelliset ainesosat. Lisäksi juuri kakan haju voi olla karsea! Vitamiineja ne sisältävät kuten laadukkaammatkin raksut, mutta liha liha... Kissa on lihansyöjä. Markettiraksuista parhaita ovat mm. Bilanx. Raksuista voi ajan kanssa tulla virtsavaivoja, koska ne ovat niin kuivia... Muista pitää raikasta juomavettä aina tarjolla!

Kannattaa tarjota kissalle jauhelihaa, jos se siitä kerta tykkää! Vaikkapa pari kertaa viikossa voisi olla hyvä tai edes kerran. Jauheliha voittaa kaikki märkäruoat ja kuivaruoat, koska sehän on aikalailla täyttä lihaa!!
        Täytyy kuitenkin muistaa, että se ei sisällä lisättyjä vitamiineja...

eli kannattaisiko siirtyä ainakin puoliksi "barffaamaan"? :)
        tuo jauheliha on kyllä kisuni mieleen, niin raakana kuin kypsennettynäkin.
        mikä kuivaruoka olisi hyvää/laadukasta esim. kerran viikossa-kahdessa annettuna? onko se juuri tuo bilanx ja onko muitakin? eihän siitä ole haittaa jos antaa vaikka noita märkäruokia jotka kissalleni maistuvat, n. 3-4 krt viikossa? onko jotain vitamiinilisää/vitamiinipitoista ruokaa, joka olisi kissalle hyväksi?
        kannattaako järvikaloja antaa kissalle kypsennettynä?
        onko teillä hyviä reseptejä, mitä "kotiruokia" voisi kissalle valmistaa? :)

"Oletko kokeillut lihaisaa Sheba Luxuriesta, joka on tietenkin vähän kalliimpaa kuin muut Shebat tai Whiskassit."

Juu olen, kisuni inhoaa kaikkia sheboja, kokeilin monta makua, tuota luxuriestakin, mutta eipä kelvannut :D ei se taida ymmärtää luxuksen päälle :)

• ghfgh
        vastauksestasi!! kirjoitti:

eli kannattaisiko siirtyä ainakin puoliksi "barffaamaan"? :)
        tuo jauheliha on kyllä kisuni mieleen, niin raakana kuin kypsennettynäkin.
        mikä kuivaruoka olisi hyvää/laadukasta esim. kerran viikossa-kahdessa annettuna? onko se juuri tuo bilanx ja onko muitakin? eihän siitä ole haittaa jos antaa vaikka noita märkäruokia jotka kissalleni maistuvat, n. 3-4 krt viikossa? onko jotain vitamiinilisää/vitamiinipitoista ruokaa, joka olisi kissalle hyväksi?
        kannattaako järvikaloja antaa kissalle kypsennettynä?
        onko teillä hyviä reseptejä, mitä "kotiruokia" voisi kissalle valmistaa? :)

"Oletko kokeillut lihaisaa Sheba Luxuriesta, joka on tietenkin vähän kalliimpaa kuin muut Shebat tai Whiskassit."

Juu olen, kisuni inhoaa kaikkia sheboja, kokeilin monta makua, tuota luxuriestakin, mutta eipä kelvannut :D ei se taida ymmärtää luxuksen päälle :)

Joo barffaus taitaa olla hyvä vaihtoehto, mutta vaatii tietenkin tietoa ja viitseliäisyyttä.

Hyvä kun jauheliha maistuu. Raakana kissa saa siitä hyödynnettyä enemmän kuin kypsennettynä eli raakana voi tarjota. Meidänkin kissa on tykkää jauhelihasta vaikkei nykyään aina syökkään sitä kokonaan...
        Lisäksi voi tarjota ihan lihanpalasia (maustamattomia) mm. nautaa, sikaa, hirveä, poroa, kanaa.

• lisää jotakin
        ghfgh kirjoitti:

Joo barffaus taitaa olla hyvä vaihtoehto, mutta vaatii tietenkin tietoa ja viitseliäisyyttä.

Hyvä kun jauheliha maistuu. Raakana kissa saa siitä hyödynnettyä enemmän kuin kypsennettynä eli raakana voi tarjota. Meidänkin kissa on tykkää jauhelihasta vaikkei nykyään aina syökkään sitä kokonaan...
        Lisäksi voi tarjota ihan lihanpalasia (maustamattomia) mm. nautaa, sikaa, hirveä, poroa, kanaa.

Jotkut suosittelevat keittämään kananlihankin, mutta itse olen kyllä sitä kanafilettä tarjonnut ilman keittämistä, tiedä sitten...

Järvikalaa voi antaa kissalle max. 2 kert. viikossa. Voi sen varmaan kypsennettynäkin antaa. Meillä kissa tykkää juuri kypsennetyistä kaloista ja saakin niitä sitten aina joskus.

Laadukkaita kuivaruokia on tietenkin eläinkaupassa esim. Hill's, Brit Care, Acana jne. Monet ostavat noita netistäkin Zooplussalta. Meillä on Hill'siä syöty pentuna ja hyvin maistui, tuoteselostekin kuulosti ihan hyvältä raksuksi. Marketissa Bilanxin lisäksi on ihan suht koht laadukkaita, mutta ei niin laadukkaita kuin eläinkaupassa niin Perfect-Fit ja Purina-One, tosin taisi olla hehkutusjäännös aika suuri Perfect-Fitissä.

Voi niitä märkäruokia antaa. Monethan syövät niitä ihan päivittäin.

Märkäruoat ja kuivaruoat sisältävät useimmiten lisättyjä vitamiineja, että pelkkää teollista kissanruokaa syövien kissojen harvoin tarvitsee syödä vitamiinilisiä. Jos kokonaan barffaa, niin sillloin vitamiinia täytyy kyllä antaa ja niitä on myynnissä. En itse ole koskaan antanut vitamiinilisää kissalle, niin en ole siinä mikään expertti.

• Simppppa
        lisää jotakin kirjoitti:

Jotkut suosittelevat keittämään kananlihankin, mutta itse olen kyllä sitä kanafilettä tarjonnut ilman keittämistä, tiedä sitten...

Järvikalaa voi antaa kissalle max. 2 kert. viikossa. Voi sen varmaan kypsennettynäkin antaa. Meillä kissa tykkää juuri kypsennetyistä kaloista ja saakin niitä sitten aina joskus.

Laadukkaita kuivaruokia on tietenkin eläinkaupassa esim. Hill's, Brit Care, Acana jne. Monet ostavat noita netistäkin Zooplussalta. Meillä on Hill'siä syöty pentuna ja hyvin maistui, tuoteselostekin kuulosti ihan hyvältä raksuksi. Marketissa Bilanxin lisäksi on ihan suht koht laadukkaita, mutta ei niin laadukkaita kuin eläinkaupassa niin Perfect-Fit ja Purina-One, tosin taisi olla hehkutusjäännös aika suuri Perfect-Fitissä.

Voi niitä märkäruokia antaa. Monethan syövät niitä ihan päivittäin.

Märkäruoat ja kuivaruoat sisältävät useimmiten lisättyjä vitamiineja, että pelkkää teollista kissanruokaa syövien kissojen harvoin tarvitsee syödä vitamiinilisiä. Jos kokonaan barffaa, niin sillloin vitamiinia täytyy kyllä antaa ja niitä on myynnissä. En itse ole koskaan antanut vitamiinilisää kissalle, niin en ole siinä mikään expertti.

Raskasta lukea kun jokaisella on aina niin naurettavia vastauksia (poikkeuksia kyllä löytyy), mutta useimmiten ihmiset kirjoittavat oman kantansa ja pitävät sitä ainoana oikeana, ja se joka kysyy jotakin, niin siinä sitten mollataan kun viimistä päivää ja syyllistetään minkä keritään!!

Asiat voi siis esittää nätisti eikä leimata muita vaikka jotkut ovatkin erilaisia.
        Tässäkin ketjussa kysyttiin vain Lidlin Opticat -tuotteesta, ei tarvitse siitä heti päätellä että nyt varmaan emäntä/isäntä siellä syöttää kissalleen ihan täyttä paskaa ja nyt mun täytyy heti kertoa mitä kissan kuuluu syödä ja bla bla blaa.

Voi luoja, ärsyttää itsenikin puolesta kun joka kerta googlatessa jotain, päädyn näille sivuille ja näiltä sivuilta kun ei koskaan löydä ketjua mikä olisi järkevää lukemista (muutamaa kommenttia enempää) näköjään loppupuolella alkoi taas olemaan järkevää asiaa... :)

Mutta kiitos sille pienelle ihmismäärälle jotka osaavat käyttäytyä :)

• viitsit
        Simppppa kirjoitti:

Raskasta lukea kun jokaisella on aina niin naurettavia vastauksia (poikkeuksia kyllä löytyy), mutta useimmiten ihmiset kirjoittavat oman kantansa ja pitävät sitä ainoana oikeana, ja se joka kysyy jotakin, niin siinä sitten mollataan kun viimistä päivää ja syyllistetään minkä keritään!!

Asiat voi siis esittää nätisti eikä leimata muita vaikka jotkut ovatkin erilaisia.
        Tässäkin ketjussa kysyttiin vain Lidlin Opticat -tuotteesta, ei tarvitse siitä heti päätellä että nyt varmaan emäntä/isäntä siellä syöttää kissalleen ihan täyttä paskaa ja nyt mun täytyy heti kertoa mitä kissan kuuluu syödä ja bla bla blaa.

Voi luoja, ärsyttää itsenikin puolesta kun joka kerta googlatessa jotain, päädyn näille sivuille ja näiltä sivuilta kun ei koskaan löydä ketjua mikä olisi järkevää lukemista (muutamaa kommenttia enempää) näköjään loppupuolella alkoi taas olemaan järkevää asiaa... :)

Mutta kiitos sille pienelle ihmismäärälle jotka osaavat käyttäytyä :)

ja jaksat lukea näitä jos kerran ne ärsyttää? Miksi nämä ketjut pitää aina kaivaa esille jopa vuosien jälkeen jos ne kerran ärsyttää? Miksi ylipäätään tulet kyseiselle palstalle jos tiedät ettei kirjoitusten taso sinua miellytä?

Minä taas olen huomannut, että joidenkin kirjoittajien vastaukset ärsyttää niitä jotka eivät halua lukea muuta kuin omaa mielipidettä kannattavia vastauksia. Olen huomannut, että jotkut tahallaan aloittaa tiettyjä aiheita ja kaivaa ne esille vain riitaa haastaakseen. Osan epäilen hakevan jopa tietoa jota voi sitten itse esittää omanaan toisaalla. Se nyt ei tietysti ole huono asia, jos se tieto on omaksuttu eikä omassa päässä se ole muuttunut toiseksi. Mutta jos se muuttuu, se voi olla jopa haitallista ja sisältää täysin vääriä tietoja. Jos kysymys "onko Lidlin kissanruoka hyvää" saa vastauksen "ei ole, se sisältää likaa vehnää", ei tämä vastaus miellytä vaan saa aikaan vastapuolelta myöskin hyökkäyksen "ei mul ole varaa ostaa kallista". Miksi edes pitää kysyä jos ei ole varaa muuta ostaa?

Tämänkin joku kääntää haukkumiseksi aivan varmasti, vaikka kyse on vain huomioista.

Jos joku kirjoittaa "oot tyhmä ku syötät tollasta ruokaa", voi sen sanoa olevan jo lähellä haukkumista. Mutta jos kirjoitetaan "kissalle pitäisi syöttää....ruokaa jotta se saa....", ei kyse ole haukkumisesta. Siksi se vaan hyvin usein lukijan mielessä kääntyy. Vastuu on siis sekä kirjoittajalla että lukijalla.

• dsais
        viitsit kirjoitti:

ja jaksat lukea näitä jos kerran ne ärsyttää? Miksi nämä ketjut pitää aina kaivaa esille jopa vuosien jälkeen jos ne kerran ärsyttää? Miksi ylipäätään tulet kyseiselle palstalle jos tiedät ettei kirjoitusten taso sinua miellytä?

Minä taas olen huomannut, että joidenkin kirjoittajien vastaukset ärsyttää niitä jotka eivät halua lukea muuta kuin omaa mielipidettä kannattavia vastauksia. Olen huomannut, että jotkut tahallaan aloittaa tiettyjä aiheita ja kaivaa ne esille vain riitaa haastaakseen. Osan epäilen hakevan jopa tietoa jota voi sitten itse esittää omanaan toisaalla. Se nyt ei tietysti ole huono asia, jos se tieto on omaksuttu eikä omassa päässä se ole muuttunut toiseksi. Mutta jos se muuttuu, se voi olla jopa haitallista ja sisältää täysin vääriä tietoja. Jos kysymys "onko Lidlin kissanruoka hyvää" saa vastauksen "ei ole, se sisältää likaa vehnää", ei tämä vastaus miellytä vaan saa aikaan vastapuolelta myöskin hyökkäyksen "ei mul ole varaa ostaa kallista". Miksi edes pitää kysyä jos ei ole varaa muuta ostaa?

Tämänkin joku kääntää haukkumiseksi aivan varmasti, vaikka kyse on vain huomioista.

Jos joku kirjoittaa "oot tyhmä ku syötät tollasta ruokaa", voi sen sanoa olevan jo lähellä haukkumista. Mutta jos kirjoitetaan "kissalle pitäisi syöttää....ruokaa jotta se saa....", ei kyse ole haukkumisesta. Siksi se vaan hyvin usein lukijan mielessä kääntyy. Vastuu on siis sekä kirjoittajalla että lukijalla.

Olen ainakin saanut hyvät naurut näistä keskusteluista :D Itsellä ollu kissoja niin kauan kuin muistan ja kaikki ovat syöneet ihan kaupan Latzia ja elossa ovat pysyneet :D Ei ripulia eikä ylimääräisiä eläinlääkärikuluja vaan iloinen, reipas, kiiltäväturkkinen kissa.

Pistää oikeaksi vihaksi, että täällä morkataan kissojen omistajia "sä olet huono kissan omistaja kun et osta miljoonia maksavaa kissanruokaa eläinkaupasta" (jota tuntemani kissat eivät edes suostu syömään). Jos joku tulisi minulle tuolla lailla aukomaan, tietäisi aukoneensa :) *enkelihymy*

• Jackson-fani

Vaikka Lidlissä osa on tuotteista on ulkomaisia, se ei tarkoita etteivät ne olisi hyvälaatuisia. Minun kissani pitää Lidlin kissanruoista ja ostelen sieltä joskus. Halpa hinta ei tarkoita ettei se olisi hyvää, vaan Lidl on tax free.

• Kissan sumuttaja

Kuinka monta prosenttia täyttä tavaraa näissä OptiCAT märkäruuissa on?

• Pö_pöö

Meidän kollipoika kiertää kaukaa Lidlin ruuat, käy peittämässä, jos kupissa on sellaista. On syömättä vaikka useamman päivän, jos ei ole muuta tarjolla. Se kertonee jo paljon Lidlin ruuan tasosta. Ei sen puoleen, ehkäpä jonkun katti syökin.

Kollipoikamme on raakalihan ystävä. Kesät juoksee hiirien perässä ja talvisin syö poroa, hirveä, naudan kieltä, poron sydäntä yms. Turkki on tuuhea ja kiiltävä. Mieli iloinen ja aina hyvällä tuulella.

posn s

• Jippo kenguru

Yritin kattella reseptejä, joilla tehdä kissasta ruokaa. Ja tämän ketjun löysin. :-)

• Roovee

Oli minulla kokemusta. Ostin kerran kissanhiekkaa, purkkiruokaa ja kuivaruokaa. Ne eivät kelpaa kissoilleni. Eivät pitäneet ruuasta.
      Sen jälkeen e osta enää. Ostan vain kaupasta.

• tilli_85

Itse ostan silloin tällöin ostan lidlistä kissoille ruokia ja nuo niitä syövät. Aikaisemmin syötin kissoille aina markettien ruokia ja ovat nyt kohta 6-vuotiaita. IKINÄ ei ole tarvinnut terveysongelmien vuoksi eläinlääkärissä käydä ja aina on kehuttu kissojen terveyttä ja kysytty mitä ruokaa olen syöttänyt. Olen sanonut suoraan kuinka asia on eli ovat syöneet marketin ruokia. Koskaan en haukkuja ole saanut vaan kehuja.

Nykyään syövät eläinkaupan ruokia. ei siksi että olisivat kipeinä vaan siksi että netin kautta tilattuna säästän pitkän pennin ostamalla laadukasta ruokaa.

Todella törkeää kenenkään sanoa toiselle että ei välitä/huolehdi kissastaan kun marketin ruokia syöttävät. Joillekin se on rahakysymys.

• huoh

meidän kissalle tuli marketti ruoasta tosi pahat virtsakivet! sen jälkeen kyllä en ole niitä ostanu.. kissa on kuitenki jo 4v ja koko elämänsä syöny marketti ruokia.

en haluais nipottaa mutta miksi ottaa eläin jos itekki pärjää huonosti.. jos meillä syötäs nuudeleita niin en ottas ylimmääräisiä suita ruokittavaksi..

olen myös ottanut eläimiä hankkiessa huomioon mahdolliset lääkäri kustannukset.. sillä rahalla saa muutaman nuudelipaketin :D

• .Rascal88

Jep niin se ilmeisesti on. Kissani on nytten 4v ja leikkisä ja hiukan pullea ja terveen oloinen mutta minulla ei ilmeisesti ole varaa sitä pitää kun pitää vain marketti/lidlin ruokaa syöttää, eikä ole varaa eläinkaupan tuotteisiin. Joten, pakko kai tuolta on sitten niskat nurin vääntää.

• pullea ja terve?

Jos kissaa ei ole mitenkään tutkittu, et voi sanoa sen olevan terve. Toki voit sanoa olevan terveen oloinen, muttei se mikään totuus ole. Täällä vaaditaan monesta muusta asiasta tieteellistä tutkimusta, vaan koskaan ei sen kissan terveydestä, miksei? No, koska se olisi helppoa tehdä ja se maksaa, sekä koska silloin totuus tulisi helposti esille.

No, se niskojen nurin vääntäminen on sitten eläinsuojelulailla kiellettyä, että kannattaa jättää tekemättä.

Mutta, mitä teet jos/kun kissasi sairastuu? Onko sinulla rahaa hoidattaa kissasi kuntoon, vai jätätkö kuolemaan kitumalla? Voihan "hyvällä tuurilla" tulla virtsakivi joka tukkii virtsaputken ja tappaa kissan vuorokaudessa, ei sitten niin kovin pitkään tarvitse katsella kitumista. Vaan entäs jos tuleekin vaikka allergiaoireet, onko sinulla varaa hankkia ruokia jotka on kalliita siinä vaiheessa, vai syötätkö oireista huolimatta halpoja ruokia - viis siitä että kissa kärsii (oksentelee, on ripulilla ja iho kutisee)?

Se, että kissasi on hiukan pullea, on jo osoitus vääränlaisesta ruoasta ja riskistä, että kissasi saa sokeritaudin. Miten ajattelit hoitaa diabeteksen halvalla?

Täällä niin usein ei osata ajatella kuin sitä rahaa joka menee ostohetkellä niihin ruokiin. Ei ymmärretä, että se laadukkaampi ruoka, vaikka onkin ostettaessa kalliimpaa, tulee ihan samoihin hintoihin sen halvan kanssa. Joskus jopa halvemmaksi kun lääkärimaksut jää vain vuosittaisiin rokotuksiin. Kun sitä laadukkaampaa ei tarvita niin paljon, syystä että kissa saa pienemmästä määrästä kaiken tarvittavan ja halpaa pitäisi syödä tuplaten. Juuri se halvan (huonolaatuisen) ruoan ylenmääräinen tarve johtaa lihomiseen, kun sitä syödään enemmän jotta saataisiin kaikki mitä tarvitaan. Lihaa ei osteta kun se mielletään niin kalliiksi, vaikka sama määrä tuoretta lihaa ei paljon enempää maksa ja sen kissa käyttää tehokkaasti hyödykseen ja pysyy terveenä. Possun sydän esim. maksaa n. 5-6 euroa/kilo, joten yhden pikkupurkin hinnalla sitä saisi tuplasti enemmän. Vertailuna esim. Sheban 100 purkit (n. 0,90 snt - 1,0 euroa), sydäntä saa 200 g samalla rahalla, eikä siinä ole mitään turhaa.

Ei ne kaikki eläinkaupan ruoatkaan ole kunnollisia, pitää osata lukea tuoteselosteita. Halpa hinta ei saa olla oston peruste vaan mitä sillä rahalla saa. Marketistakin saa hyvää, mutta se maksaa siellä ihan yhtälailla enemmän, niinkuin laadukas ruoka missä tahansa. Kaikkein eniten halpa hinta ja huono laatu kohtaa kuivaruoassa jota ei oikeastaan pitäisi syöttää ollenkaan, jos tahtoo kissansa kunnossa pitää. Kuivaruoka kun on yksi suurin virtsavaivojen sekä niiden allergioiden syypää.

Mutta, toki jokainen omistaja tekee kuten parhaaksi näkee, ei vaan kannata tulla tänne kyselemään neuvoja ja itkemään kissan sairastumista, jos ei ole itse terveyden eteen mitään halunnut tehdä. Kummallista on se, että kun ostetaan rotukissa, sille ostetaan parempaa ruokaa. Kun kissa on saatu ilmaiseksi tai halvalla, ei sen tarvi saada hyvää ruokaakaan. Käsikädessä näyttää tässäkin kohtaa kissan hinta ja hyvä hoito menevän. Kallista rotukissaa halutaan hoitaa paremmin ja vain koska se on maksanut niin paljon. Kyllä se ilmainenkin kissa tarvitsee ihan saman hoidon, oli maksanut tai ei. Ei se kissan syy ole jos omistajalla on rahasta tiukkaa, eikä sen siitä pidä kärsiä. Jos ei ole varaa ruokkia ja hoitaa, kissan voi luovuttaa uuteen kotiin, ei sitä tarvitse sen vuoksi lopettaa. Eikä ainakaan tällaisella palstalla lopetuksella uhkailla.

Onhan tämä aihe ollut vähän aikaa "jäissä", joten pitihän se ottaa taas esille, että voi peräänkuuluttaa tutkimusta markettiruokien paremmuudesta (vaikkei sekään ole tieteellinen). Muut aiheet kun on taas jääneet riitaisesti kommentoimatta.

• Ia

Hyvä Rascal88, Miten sä voit olla noin mustavalkoinen ajatusmaailmaltasi?
        Et ole tosiaan mikään penaalin tervävin kynä.

Sinulla ei selvästikään ole asianmukaista tietoa kissan hoidosta, saati edes kiinnostusta hankkia sellaista. Vaikutat hyvin vastuuttomalta kissan omistajalta.
        Kissasi elämä olisi reippaasti laadukkaampaa, jos luovuttaisit sen johonkin asiantuntevaan, vastuuntuntoiseen, epäitsekkääseen ja rakastavaan kotiin.

Jos sinusta ei ole kissan vastuulliseksi hoitajaksi ja eläimestä pitää luopua niin on niitä herranjumala parempia vaihtoehtoja kuin vääntää katilta niskat nurin.

Kyllä tätä pitäisi jonkun valvoa, ettei ihan kaikki latvakakkoset voisi hankkia itselleen eläintä.

• Kissani on nirso

Tästä on aika monta vuotta, ostin eläintarvikeliikkeesti 100g pusseja, makso 5 mk pussilta. Muistaakseni mulla oli sillo 5 pentua. Ruoka oli Amerikkalaista, luulimme antavamme pennuille nyt sopivaa todella hyvää ruokaa.
      Kuinkas kävikään? Kaikille pennuille tuli kova kuratauti. Lääkärissäkäynnit eivät auttaneet mitään, ainoa mikä tässä voitti oli lääkäri. ( käynnit maksoivat maltaita ) Yksi pentu jäi araksi, viimeisin parantui kevään aikana itsekseen.
      Latsista taas sai oma kissani vetisen kurataudin. Friskies puolestaan teki kissojen vatsat myös kuralle. Joten luovuin näistä kissojen ruuista.
      Aikoinaan kun ostimme latzia, oli se yksi maittavimmista kissojen ruuista marketeissa myytävistä. Sen jälkeen mekki yhdistyi muistaakseni Purinaan, myöhemmin Friskieksen kanssa. Näiden myötä myös laatu heikkeni.
      Lidin pienet 100g laatikot olivat hyviä aikansa. En tiedä miksi saman aikaisesti omille, että tuttavieni kissoille ei enää ko. ruuat ole kelvanneet?
      Reilut 10 v. takaperin ell.lääkärimme sanoi kissojen valmisruuista, aikaa myöten ne tekevät kissoille sairauksia.
      Toisen minkä mainitsisin on juuri nuo mainitut ell.lääkärit. Niitähän on todella eri tasoisia. Jos kissalla on vähintäkään aihetta epäillä jotain erokoista, vien ehdottomasti tietyille lääkäreille kissani. En enää kenelle vain. Tasot ovat todella isot. Niinkuin on hinnatkin. Järkyttävää maksaa lääkärille maltaita kissanhoidosta, minkä toinen lääkäri "parsii".
      Oman tietoni mikaan on kaksi kissakirjaa mistä saa kissan ruokaohjeita. Jokunen vuosi sitten tein kissalle, joka oli väliaikaisesti minulle. Mikään ei odottavalle kissalle maittanut. Onneksi oli nuo ohjeet. Tein silloin Rafaelon kiusauksen - meni todella kuin kuumille kiville.

• Ei mainoksen uhri

Tuoteselosteita lukemalla huomaa, että kaikki kissanruuat, ihan sieltä markettien halvimmasta eläinkaupan kaikkein kalliimpaan, ovat samaa kakkaa eri paketissa. Useimpien merkkien takaa löytyy myös sama firma.

Hölmöiltä otetaan rahat pois, pakkaamalla sama mönjä pienempään pakettiin ja lisäämällä siihen sana Gourmet ja muutama tähti. ;)

Jos haluat syöttää lihaa ja kalaa kissallesi, joudut ostamaan lihaa ja kalaa, koska kissanruokapusseissa ja -purkeissa sitä ei ole nimeksikään.

• ei ihan ole noin

Itseasiassa kyllä osassa on, jopa pelkästään lihaa/kalaa kastike tai hyytelö. Esim. Feline Porta 21 ei sisällä mitään muuta kuin tonnikalaa lihaa tai äyriäisiä yms. Kädessäni on purkki jossa on 49 % tonnikalaa, 5 % nautaa ja loput 49 % kalakastiketta. Ei ollenkaan viljoja eikä muitakaan hiilareita. Samoin on mm. marketin pyöreät Sheban purkit sekä Pirkka sarjan pienet pyöreät purkit. AlmoNaturen purkissa kanaa 46%, tonnikala 4 %, juustoa 5%, riisiä 6 %, kananmaksaa 1%, munaa 1% ja loput lientä öljyä. Applaws purkissa 48% tonnikalaa, merilevää 5 %, 1 % riisiä ja lisäksi muuta sekalainen määrä.

Pelkän lihan ja kalan syöttämisessä on vaaransa ja se pitää osata tehdä oikein. Kalkin puutos kun aiheuttaa helposti kissalle paper bone syndrooman eli paperiluutaudin joka vastaa ihmisen osteoporoosia eli haurastuttaa luita. Vaarassa varsinkin kasvavat pennut.

Purkeista on sitten osattava katsoa, ettei ne ole täydennysruokia, jolloin niissä ei ole lisättynä vitamiineja, täysravinnossa ne on. Jos ei ole, niin sitten lisäys tehdään itse esim. Multicatilla.

• Ei mainoksen uhri :)
        ei ihan ole noin kirjoitti:

Itseasiassa kyllä osassa on, jopa pelkästään lihaa/kalaa kastike tai hyytelö. Esim. Feline Porta 21 ei sisällä mitään muuta kuin tonnikalaa lihaa tai äyriäisiä yms. Kädessäni on purkki jossa on 49 % tonnikalaa, 5 % nautaa ja loput 49 % kalakastiketta. Ei ollenkaan viljoja eikä muitakaan hiilareita. Samoin on mm. marketin pyöreät Sheban purkit sekä Pirkka sarjan pienet pyöreät purkit. AlmoNaturen purkissa kanaa 46%, tonnikala 4 %, juustoa 5%, riisiä 6 %, kananmaksaa 1%, munaa 1% ja loput lientä öljyä. Applaws purkissa 48% tonnikalaa, merilevää 5 %, 1 % riisiä ja lisäksi muuta sekalainen määrä.

Pelkän lihan ja kalan syöttämisessä on vaaransa ja se pitää osata tehdä oikein. Kalkin puutos kun aiheuttaa helposti kissalle paper bone syndrooman eli paperiluutaudin joka vastaa ihmisen osteoporoosia eli haurastuttaa luita. Vaarassa varsinkin kasvavat pennut.

Purkeista on sitten osattava katsoa, ettei ne ole täydennysruokia, jolloin niissä ei ole lisättynä vitamiineja, täysravinnossa ne on. Jos ei ole, niin sitten lisäys tehdään itse esim. Multicatilla.

Kiitos, näitä kolmea mainitsemaasi merkkiä voisi kokeilla: Feline Porta 21, AlmoNature ja Applaws. Shebaa ja Pirkkaa kokeilen varauksella, jos kokeilen, sillä ne eivät aiemmin ole sopineet meidän katin vatsalle.

• 6+8
        ei ihan ole noin kirjoitti:

"Purkeista on sitten osattava katsoa, ettei ne ole täydennysruokia, jolloin niissä ei ole lisättynä vitamiineja, täysravinnossa ne on. Jos ei ole, niin sitten lisäys tehdään itse esim. Multicatilla."

Väärin. Jos ruokaan ei ole lisätty näitä mainitsemiasi aineita, ei niitä ole tuhottu valmistusvaiheessa, eli ovat orgaanista ruokaa ja sisältävät ne itsessään. Ruuat, joilta odotetaan pitkää säilyvyyttä valmistetaan niin, että valmistusprosessi tuhoaa vitamiinit jolloin ne on valmiiseen tuotteeseen lisättävä.

• Etana

Itse pistän kissani etusijalle. Syötän niille Royal Cania, on laadukasta, tuoksuu hyvälle ja kissat tykkää. Olen kokeillut joskus jtn halppisruokia - eivät uppoa.

JA TE JOTKA SYÖTÄTTE KISSOILLENNE PELKKÄÄ SONTAA JA VÄITÄTTE ETTÄ KISSANNE VOI HYVIN = kissa sietää hyvin kipua, eikä välttämättä näytä sitä helposti. ETTE näe kissan sisälle voiko se hyvin, saahan sen karvankin kiiltämään pesulla ja shamppoolla.

Säästäkää opiskelijat rahaa -- jättäkää turhat bailut pois ja ostakaa kunnon sapuskaa. tai menkää kissanäyttelyihin töihin jolloin yleensä näyttelyn lopuksi annetaan paljon laatukissanruokia kiitoksesti avusta ;:)

• nau...nau

Olen samaa mieltä.Ei kissasta näe aina vaikka kärsii kivuista ja tulehduksista.Vilja on pahasta kissoille,aiheuttaa mm.virtsatulehdusta josta seuraa virtsakiviä.Jos syötetään mitä sattuu,kissa kärsii hiljakseen,mutta voi olla myöhäistä kun vie lääkäriin.Esim.tyttökissan virtsakiviä ei voi leikata,vaan nukutus ikiuneen ainoa pelastus.Siksi olisi hyvä käyttää kissat lääkärin tarkastuksessa ja otattaa virtsanäytteet ym..varmistaakseen ettei ole tulehdusta.MUISTAKAA MADOTTAA MYÖS KOTIKISSAT,lattioille kantautuu jos mitä sontaa kengissä,mistä kissa saa tartunnan.Myös te jotka syötätte raakaa lihaa jne.

• Ma-ri-am-

Sontaa se on kuule Royal Caninkin! Oletkos koskaan vilkaissut tuoteselostetta?
        Viljamössöähän se...

OPETELKAA IHMISET LUKEMAAN NIITÄ TUOTESELOSTEITA! EI PIDÄ SOKEASTI USKOA MM. MAINOSTAMISESTA JA SUOSITTELEMISESTA PROVISIOTA SAAVIA ELÄINLÄÄKÄREITÄ JA ELÄINRUOKAKAUPPIATA!

Omien aivojen käyttäminen on sallittua...

• 6+8

Itse sekoitan markettiruokaa ja elukkapuodin ruokaa keskenään. Elukkapuodin ruuista valitsen ne, joissa lihapitoisuus on korkea ja markettiruuist taas ne, joissa hehkutusjäännös on korkea. Hehkutusjäännös=luiden määrä ja luihinhan varastoituvat kissan tarvitsemat vitamiinit ja mineraalit. Kissamme ovat ulkokissoja kesäisin, eli saavat luonnosta tarvitsemansa, tällöin vain markettijaskaa tarjolla. Talvisin sitten taas tärkeää että lihaa saavat tarpeeksi. Lampaan kypsennettyä jauhelihaa myös talvisaikaan vetelevät 2 kertaa vk, kuten koirakin.

Kasvikset auttavat kissan suolistoa pykäämään karvaa ulos, siksi kissat syövät ruohoa. Eli kasvikset eivät imeydy ja hajoa, vaan kissan suolistossa kerääntyvät karvan ja muun imeytymättömän ympärille, jotta kissa saa ykättyä tai sonnittua karvat veks. Ummetuksesta kärsivälle kissalle kasvikset ovat siis jopa hyväksi. Rasvalisä on talviaikaan hyväksi, oli markettiruokaa tai elukkapuodista.

Kasviksissa on hivenaineita, jotka myös kissan elimistö sulattaa ja hyötykäyttää, eli ei kaikki hukkaan mene. Mutta tosiaan pääsääntöisesti marketin kissanpöperö on hyväksi raadonsyöjille, eli koirille.

Kissan kunto ja turkin kiilto kyllä kertovat onko ruokinta pielessä, ei se niin tarkkaa ole. Ja halviten pääsee kun sekoittaa elukkapuodin kuivaruuan, marketin märkäruuan ja sillointällöin ihmisille valmistetun lihan/kalan/kanan keskenään.

• korvan taakse

Pilanxit näyttäisi olevan näistä halvimmista märkäruokapussukoista parhaimpia. Meinaan nyt kun ne loppui niin kissalle ei kelpaa Lidlin Opticat hyytelössä tai kastikkeessa(nämä muuttuvat tummiksi kupissa ja tosi kiva sitten kaapia ne pois kupista). Sitten myöskin Zooplussan Catessy ei kelpaa. Näissä kaikissa muistaakseni on 8% aitoa lihaa tai ainakin se 4% loput 4% voi olla jotain rehua.
      Tavis Latzissa kun ei ole kuin maksimissaan 4% täyttä tavaraa ja ei myöskään näytä maistuvan. Syö sitten mielummin kuivanappeja jotka on Pilanxia(Noita sai halvalla cittarista 1€/0,5kg). Nähtävästi nuo Pilanxin kuivaruuatkin on tasokkaita ja hakkaa Friskiesin kuivanapit. Meinaan kun noita Pilanxin kuivanappeja alkoi syöttämään niin se söi niitä mielellään.
      Itse asiassa tuon Pilanxin märkäruuan tuoksu ja rakenne on todella premiumia että söisin itsekin. Ei nuo muutkaan tuoksu mitenkään pahalle ehkä jotenkin teolliselle ja ei kovin houkutteleva, mutta jos jäävät kuppiin niin sitten on jo paha tuoksu.

Kyllähän tuo kissa söi Latzin märkäruokaa ja Friskiesin kuivanappeja. Ei ehkä olisi pitänyt ostaa koskaan Pilanxin tuotteita niin kyllä se nälkäisenä olisi syönyt noita huonompiakin.
      Tavallaan ihan hyvä että se vetää kuivanappeja niin ei tuoksu hirveälle nuo sen kakit. Kissan vedensaanti on kyllä erinomainen kun on erikoishärveli jossa kiertää vesi jatkuvasti ja vetää melkein 2 litraa vettä. Meinaan ettei tule mitään virtsakiviä tai itse asiassa sen takia märkäruokaa tulee tietysti syötettyä.

Meinaan jos sille syöttäisi laadukkaita kuivanappeja enimmäkseen ja harvemmin laadukasta märkäruokaa. Pointti olisi se että sen tarpeet olisi vähäisemmät sekä hajuttomat ja siltikään se kuole kesken kaiken sen takia että se on syönyt väärin.

Tämä kissa on pelkkä sisäkissa ja vielä rotu sellainen että liikkuminen on tietysti vähäisempää.

• siv106

www.iherb.com löytyy kissoille kaikkea kivaa murkinaa ja vitamiinia.

Nyt supertarjouksena 29.2 asti koodilla SIV106 8$ alennus (syötä kohtaan referral ennen maksua). Postikulut kotiin asti airmaililla vain 6$ joten tuolla koodilla ILMAINEN toimitus kotiovelle asti! Käytä nopeasti hyödyksi.

http://www.iherb.com/Pets?rcode=SIV106

• Älä

ota kissaa tai mitään muutakaan eläintä jos sulla ei oo varaa ylläpitää sitä!!! Kauhistelen aina ihmisiä jotka syöttää paskaa kissoilleen marketin valikoimista.

• köyhä akka

on se ihmeellistä, että meidän perhe elää köyhyysrajan alapuolella pitkälti. pieni lapsi, äiti joka saa minimin kotihoidon tuen ja lapsilisät, yhteensä vajaat 500euro, mies, joka on varhaiseläkkeellä. meillä on kolme kissaa, jotka syövät royal caninia ja lihaa pääosin ja pissivät everclean hiekkaan meidän iloksi. (ei leviä, tai haise, tulee halvemmaksi kuin kaupasta ostettu 20e/kk) Ruokaan menee n. 100euroa kolmessa kuukaudessa, onko se tosiaan liikaa? reilut 10 euroa per katti kuukaudessa. ja vielä on yksi allergikko koira, joka syö 40eurolla kuussa. pitäis varmaankin ruveta ryyppäämään, ostelemaan uusia vaatteita aina vuodenaikojen mukaan ja ravaamaan ulkomailla niin tulen sitten takaisin kertomaan, kuinka ei rahat riitä kunnoliseen kissanruokaan. eläin kun ei päätä itse, mitä syö, niin on sa tarjottava parasta.

• Ma-ri-am-

Royal Canin on täyttä sontaa, verrattavissa marketin kitekatiin ym.

LUKEKAA IHMISET NIITÄ TUOTESELOSTEITA!!!

• ---
        Ma-ri-am- kirjoitti:

Royal Canin on täyttä sontaa, verrattavissa marketin kitekatiin ym.

LUKEKAA IHMISET NIITÄ TUOTESELOSTEITA!!!

Älä nyt pentu sössötä kun et asiasta mitään tiedä.

• pidän laskua miten paljon kissaniruuat maksaa päivältä:)
      tai kahden pennun ::)
      Applaws 16.90 ja Petite 12pck 9.90 joku latzhytelö hätävara n.4e
      Jos oikein laskin niin 30.80e Joten aika edullinen kertaostos.Ainiin hiekat on 19.90
      n50e. Ja jos kaupasta ostais esim noi hiekat tulis tosikalliiks.

• ilmotan mitä sain siit paitsi hiekkaa on vaikee laskee.

• Kissaihminen!

Tuotanoinniin..
      Nuo Lidlin kissan kuivamuonat sisältävät hirveästi vehnää.
      Pistäkääpä sellainen muro veden joukkoon ja katsokaa turpoaako se.
      Miettikää sen jälkeen kuinka kivalta kissasta tuntuu syödä niitä.
      Kokeilkaa sen jälkeen samaa temppua laadukkaammalla kissanruualla.
      Vehnä ei ole hyväksi kissoille.
      Ja sen lisäksi, laadukkaammat kissanruuat maksavat kertaostoksena paljon esimerkiksi opiskelijalle, mutta pussi riittää kuitenkin huomattavasti pidempään kuin marketin kuivaruokapussit.
      Vinkvink. Katsokaa pussin takaa annostelutaulukko.

En nyt ihan ymmärrä tätä väittelyä asiasta.
      Toki joskus ostan itsekkin marketista kissalleni purinaa tai perfect fittiä, mutta pyrin hakemaan laadukkaampaa ruokaa mahdollisimman usein.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      119
      2324
    2. 133
      1864
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1226
    4. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      101
      1191
    5. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      73
      1077
    6. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      1060
    7. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      45
      1029
    8. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      79
      984
    9. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      23
      975
    10. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      56
      932
    Aihe