Marja-aronian ja isotuomipihlajan mehu

kesäpuutarhuri

Hei

Marja-aroniasta ja isotuomipihlajasta saa kuulema mehua? Itsessään ovat aika kitkeriä. Onko kenelläkään hyviä mehu- yms ohjeita, joita voisi kokeilla.

kiitos.

7

2065

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Molempia löytyy

Aroniaan sekaan omenaa ja tuomipihlaja tekee
      mustaherukasta mustikan makuisen .
      Meillä tosin rastaat usein voittavat kisan
      marjoista

• amp

Hei
      Mehustin marja-aroniaa pari vuotta sitten ihan tavallisessa mehu-maijassa. Tulos oli ihan ok, mutta mehun maku muistutti jotenkin punaviiniä, eli kun sitä oli hörpännyt, jäi suuhun hiukan karvas maku; ei sinänsä paha, mutta lapset ei tykänneet. Nyt ajattelin mehustaa uudemman kerran, kun kovasti on ollut esillä aronian terveysvaikutukset; ja "aikuiseen makuun" se jälkimakukin saattaa istua.

Luin kerran jostain puutarhakirjasta, että keittämällä saa marja-aronian karvaan maun pois (oman kokemuksen mukaan siis lievenemään), ja että marja-aroniassa on niin paljon hedelmäsokeria, ettei sitä tarvitse lisätä. Säilyvyyden vuoksi kuitenkin lisäsin sokeria, tosin vain vähän (verrattuna mustaherukkamehuun). Ihan hyvin säilyi (kun ei ne muksut sitä niin innolla juoneetkaan).

Eli kokeile toki mehustusta, mutta voi kai siitä hilloakin tehdä, olen ajatellut itse tehdä pienen koe-erän syksyllä (näyttää olevan aika hyvä sato tulossa).

• makuun

Jospa kokeilet virittää tuotteen vielä enemmän aikuiseen makuun ja tee siitä marjaviiniä. Itse tosin olen käyttänyt aroniaa vain vajaan kilon ja puna- sekä mustaherukkaa molempia 3 kg. Näitä kun sattui kasvamaan pihallamme paljon enemmän kuin söimme. 3 kertaa olen tehnyt ja aina vain paranee;) joka kerta olen lisännyt aronian osuutta. Tuosta marjamäärästä kun saa jo 40 viinipulloa. Vitamiinejakin lienee tullut riittävästi, koska en ole enää sairastanut flunssaa enkä muutenkaan pitänyt yhtään päivää sairaslomaa kolmeen vuoteen.

• amp
        makuun kirjoitti:

Jospa kokeilet virittää tuotteen vielä enemmän aikuiseen makuun ja tee siitä marjaviiniä. Itse tosin olen käyttänyt aroniaa vain vajaan kilon ja puna- sekä mustaherukkaa molempia 3 kg. Näitä kun sattui kasvamaan pihallamme paljon enemmän kuin söimme. 3 kertaa olen tehnyt ja aina vain paranee;) joka kerta olen lisännyt aronian osuutta. Tuosta marjamäärästä kun saa jo 40 viinipulloa. Vitamiinejakin lienee tullut riittävästi, koska en ole enää sairastanut flunssaa enkä muutenkaan pitänyt yhtään päivää sairaslomaa kolmeen vuoteen.

kiitti viinivinkistä! Terveysvaikutteinen viini - kuulostaa tosi hyvältä:)

• Anonyymi

Niin, onko kenelläkään tuoremehu ohjetta,. Aitaa olisi marjoineen runsaasti.

• Anonyymi

Tämäkin aloitus oli aika nostaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      139
      3870
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      344
      2997
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      10
      1906
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1635
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1099
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      944
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    9. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      771
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      761
    Aihe