Marja-aronian ja isotuomipihlajan mehu

kesäpuutarhuri

Hei

Marja-aroniasta ja isotuomipihlajasta saa kuulema mehua? Itsessään ovat aika kitkeriä. Onko kenelläkään hyviä mehu- yms ohjeita, joita voisi kokeilla.

kiitos.

7

1612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Molempia löytyy

      Aroniaan sekaan omenaa ja tuomipihlaja tekee
      mustaherukasta mustikan makuisen .
      Meillä tosin rastaat usein voittavat kisan
      marjoista

    • amp

      Hei
      Mehustin marja-aroniaa pari vuotta sitten ihan tavallisessa mehu-maijassa. Tulos oli ihan ok, mutta mehun maku muistutti jotenkin punaviiniä, eli kun sitä oli hörpännyt, jäi suuhun hiukan karvas maku; ei sinänsä paha, mutta lapset ei tykänneet. Nyt ajattelin mehustaa uudemman kerran, kun kovasti on ollut esillä aronian terveysvaikutukset; ja "aikuiseen makuun" se jälkimakukin saattaa istua.

      Luin kerran jostain puutarhakirjasta, että keittämällä saa marja-aronian karvaan maun pois (oman kokemuksen mukaan siis lievenemään), ja että marja-aroniassa on niin paljon hedelmäsokeria, ettei sitä tarvitse lisätä. Säilyvyyden vuoksi kuitenkin lisäsin sokeria, tosin vain vähän (verrattuna mustaherukkamehuun). Ihan hyvin säilyi (kun ei ne muksut sitä niin innolla juoneetkaan).

      Eli kokeile toki mehustusta, mutta voi kai siitä hilloakin tehdä, olen ajatellut itse tehdä pienen koe-erän syksyllä (näyttää olevan aika hyvä sato tulossa).

      • makuun

        Jospa kokeilet virittää tuotteen vielä enemmän aikuiseen makuun ja tee siitä marjaviiniä. Itse tosin olen käyttänyt aroniaa vain vajaan kilon ja puna- sekä mustaherukkaa molempia 3 kg. Näitä kun sattui kasvamaan pihallamme paljon enemmän kuin söimme. 3 kertaa olen tehnyt ja aina vain paranee;) joka kerta olen lisännyt aronian osuutta. Tuosta marjamäärästä kun saa jo 40 viinipulloa. Vitamiinejakin lienee tullut riittävästi, koska en ole enää sairastanut flunssaa enkä muutenkaan pitänyt yhtään päivää sairaslomaa kolmeen vuoteen.


      • amp
        makuun kirjoitti:

        Jospa kokeilet virittää tuotteen vielä enemmän aikuiseen makuun ja tee siitä marjaviiniä. Itse tosin olen käyttänyt aroniaa vain vajaan kilon ja puna- sekä mustaherukkaa molempia 3 kg. Näitä kun sattui kasvamaan pihallamme paljon enemmän kuin söimme. 3 kertaa olen tehnyt ja aina vain paranee;) joka kerta olen lisännyt aronian osuutta. Tuosta marjamäärästä kun saa jo 40 viinipulloa. Vitamiinejakin lienee tullut riittävästi, koska en ole enää sairastanut flunssaa enkä muutenkaan pitänyt yhtään päivää sairaslomaa kolmeen vuoteen.

        kiitti viinivinkistä! Terveysvaikutteinen viini - kuulostaa tosi hyvältä:)


    • Anonyymi

      Niin, onko kenelläkään tuoremehu ohjetta,. Aitaa olisi marjoineen runsaasti.

    • Anonyymi

      Tämäkin aloitus oli aika nostaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9556
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2807
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      158
      2559
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1623
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1484
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1419
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe