Marja-aronian ja isotuomipihlajan mehu

kesäpuutarhuri

Hei

Marja-aroniasta ja isotuomipihlajasta saa kuulema mehua? Itsessään ovat aika kitkeriä. Onko kenelläkään hyviä mehu- yms ohjeita, joita voisi kokeilla.

kiitos.

7

1978

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Molempia löytyy

Aroniaan sekaan omenaa ja tuomipihlaja tekee
      mustaherukasta mustikan makuisen .
      Meillä tosin rastaat usein voittavat kisan
      marjoista

• amp

Hei
      Mehustin marja-aroniaa pari vuotta sitten ihan tavallisessa mehu-maijassa. Tulos oli ihan ok, mutta mehun maku muistutti jotenkin punaviiniä, eli kun sitä oli hörpännyt, jäi suuhun hiukan karvas maku; ei sinänsä paha, mutta lapset ei tykänneet. Nyt ajattelin mehustaa uudemman kerran, kun kovasti on ollut esillä aronian terveysvaikutukset; ja "aikuiseen makuun" se jälkimakukin saattaa istua.

Luin kerran jostain puutarhakirjasta, että keittämällä saa marja-aronian karvaan maun pois (oman kokemuksen mukaan siis lievenemään), ja että marja-aroniassa on niin paljon hedelmäsokeria, ettei sitä tarvitse lisätä. Säilyvyyden vuoksi kuitenkin lisäsin sokeria, tosin vain vähän (verrattuna mustaherukkamehuun). Ihan hyvin säilyi (kun ei ne muksut sitä niin innolla juoneetkaan).

Eli kokeile toki mehustusta, mutta voi kai siitä hilloakin tehdä, olen ajatellut itse tehdä pienen koe-erän syksyllä (näyttää olevan aika hyvä sato tulossa).

• makuun

Jospa kokeilet virittää tuotteen vielä enemmän aikuiseen makuun ja tee siitä marjaviiniä. Itse tosin olen käyttänyt aroniaa vain vajaan kilon ja puna- sekä mustaherukkaa molempia 3 kg. Näitä kun sattui kasvamaan pihallamme paljon enemmän kuin söimme. 3 kertaa olen tehnyt ja aina vain paranee;) joka kerta olen lisännyt aronian osuutta. Tuosta marjamäärästä kun saa jo 40 viinipulloa. Vitamiinejakin lienee tullut riittävästi, koska en ole enää sairastanut flunssaa enkä muutenkaan pitänyt yhtään päivää sairaslomaa kolmeen vuoteen.

• amp
        makuun kirjoitti:

Jospa kokeilet virittää tuotteen vielä enemmän aikuiseen makuun ja tee siitä marjaviiniä. Itse tosin olen käyttänyt aroniaa vain vajaan kilon ja puna- sekä mustaherukkaa molempia 3 kg. Näitä kun sattui kasvamaan pihallamme paljon enemmän kuin söimme. 3 kertaa olen tehnyt ja aina vain paranee;) joka kerta olen lisännyt aronian osuutta. Tuosta marjamäärästä kun saa jo 40 viinipulloa. Vitamiinejakin lienee tullut riittävästi, koska en ole enää sairastanut flunssaa enkä muutenkaan pitänyt yhtään päivää sairaslomaa kolmeen vuoteen.

kiitti viinivinkistä! Terveysvaikutteinen viini - kuulostaa tosi hyvältä:)

• Anonyymi

Niin, onko kenelläkään tuoremehu ohjetta,. Aitaa olisi marjoineen runsaasti.

• Anonyymi

Tämäkin aloitus oli aika nostaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      39
      3695
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      99
      1748
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      136
      1625
    4. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1610
    5. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      97
      1371
    6. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      30
      1276
    7. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      297
      1176
    8. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      57
      1135
    9. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      127
      1031
    10. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      271
      1011
    Aihe