valojen

käytöstä

Itse olen sitä mieltä että päivällä valoisassa taajama-alueella on aivan turha käyttää ajovaloja. Useesti on tullu poliisitkin valot pimeinä vastaan, eivätkä ikinä ole edes valomerkkiä näyttäneet. Vituttaa vaan ne "omastamielestäpoliisit" mitkä räpsyttää valojaan.

14

984

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GTC

Ei nyt sentään ihan turhaa, kyllä ne autot huomaa paremmin kun valot ovat päällä. Ei tämä kyllä itseäni haittaa ja valojakin räpsyttelen vain jos varoitan tutkasta.

Omalla autollakin tulee joskus ajettua luukkulamppujen takia pelkät parkit päällä päivisin, huomiovalot olisivat lailliset mutta sellaisia ei ole.

• Fide

ainakin itse olen huomannut tottuneeni siihen, että autoissa on valot päällä. Liikenteessä saattaa valoton auto jäädä todella huomaamatta, kun aivot on tottuneet rekisteröimään liikkuvat autot valojen mukaan... nopeissa risteystilanteissa ainakin PK seudulla valoton auto jää helpommin "katveeseen" kuin valoja käyttävä... että sietää tuota taajama juttua harkita tovi...

Maantiellä asia on selvä. kirkkaassa auringonpaisteessa valot näkyvät vastaantulijoille paljon aikaisemmin kuin valoton auto. Varsinkin ohitustilanteissa vasta-aurinkoon valoton vastaantulija voi aiheuttaa aika ikäviä sydämentykytyksiä, ellei peräti vaaratilanteita.

• Pimeyden ruhtinas.

Suomessa on paljon lakeja ja asetuksia, jotka näköjään ärsyttävät joustoautoilijoita.

Ei muuta kun vain valkataan ne lait, joita on niinku kiva noudattaa.

Muilla voikin sitten pyyhkiä tuulilasin.

Kai jokainen voi valita itse ne lait, joita noudattaa?

Minä ajelen tien vasenta laitaa. .tuttaa vaan ne self-made-poliisit, kun vilkuttaa.
      Olen nimittäin sitä mieltä, että jokainen voi yksilönvapauteen perustuen valita omat ajolinjansa.

Musta tuntuu -instituutti on tutkinut asian ja todennut saman.

• joustavuutta

Eikö tämä ole juuri se paikka, missä itse kukin voi ilmaista mielipiteensä liikenteestä, riippumatta siitä onko alan varsinainen asiantuntija? Jos jokin laki ei miellytä, niin kai sitä voi kritisoida, vaikka joutuukin sitä noudattamaan! Muuallakin ajaneena voin todeta, että niissä maissa, joissa ajovaloja ei päiväsaikaan käytetä, koko liikenneympäristön havainnointi on helpompaa, ja kyllä ne autotkin sieltä silti hyvin erottuvat.

• Bon voyage
        joustavuutta kirjoitti:

Eikö tämä ole juuri se paikka, missä itse kukin voi ilmaista mielipiteensä liikenteestä, riippumatta siitä onko alan varsinainen asiantuntija? Jos jokin laki ei miellytä, niin kai sitä voi kritisoida, vaikka joutuukin sitä noudattamaan! Muuallakin ajaneena voin todeta, että niissä maissa, joissa ajovaloja ei päiväsaikaan käytetä, koko liikenneympäristön havainnointi on helpompaa, ja kyllä ne autotkin sieltä silti hyvin erottuvat.

Itse kukin on nähnyt maailmaa muuallakin, kuin naapurissa. Turha vedota omaan erinomaisuuteen ja maailmankansalaisuuteen.

Jos ei pysty sopeutumaan maan lakeihin ja tapoihin, kannattaisi miettiä. Jos on resursseja.
        Jos yli 90% kansalaisista osaa toimia lain puitteissa, onko silloin lain vika, jos joustavuutta ei osaa vääntää katkaisijasta valoja päälle?

On olemassa maita, joissa valoja ei tarvitse käyttää. Jos asia ahistaa noin paljon, kannattaa miettiä muuttoa onnen maille.

Esimerkiksi Venäjällä ei tarvitse käyttää valoja tai nastoja ja jos kolahtaa on mersumies aina vahvoilla.

Voi myös ottaa yhteyttä kansanedustajiin ja esittää huolensa valojen käyttöpakon aiheuttamista riskeistä ja uhkista.
        Jos potentiaalia riittää, voi asiaa ajamaan perustaa puolueen. 5000 nimeä kasaan, puolue pystyyn ja ehdolle vaaleihin.

Ja toistetaan vielä kysymys: Voinko jättää lakia noudattamatta, jos se ei ole minusta mielekäs?

• Samiii

Ihmisiä vituttaa eri asiat. Minua taas vituttaa ne, jotka ajavat valoitta.

• Kalle

Kyllä ihmisiä vaivaavat ihmeelliset asiat. Minulla valot syttyvät moottorin käynnistyessä, eikä niitä saa ajaessa pois. Asia ei ole koskaan häirinnnyt, saati, että olisin ryhtynyt toimenpiteisiin asiantilan muuttamiseksi. Silloinhan pitäisi pitää huoli siitä, että taajaman ulkopuolella muistaa pistää ne päälle.
      Toisten valottomuudesta en ole räpsytellyt muulloin kuin pimeässä valotta ajaville. He ovat mielestäni riski minulle ja muille.

• Tarkennus

...on ajovalopakko.
        Ollut jo useamman vuoden.

• Bunker
        Tarkennus kirjoitti:

...on ajovalopakko.
        Ollut jo useamman vuoden.

Vuonna 1997 tullut taajamien ajovalopakko on turha laki. Poliisit ei sitä valvo, pitävät turvavyön käyttöä ja ylinopeuksien valvontaa paljon tärkeämpänä. Mitään takeita onnettomuustilastojen paranemiseen asialla ei ole samalla tavalla kuin "olisi säästynyt henki tai ei olisi loukkaantunut, jos olisi käyttänyt turvavöitä".

Parempi olisi, että ajovalopakko olisi taajamissa vain lokakuusta huhtikuuhun. Huom: Jos kesällä olisi ajovalojen käyttö vapaaehtoista, mikään ei muuttuisi nykytilanteeseen verrattuna! Useimmilla olisi edelleen valot päällä joko automatiikalla tai ilman. Sen sijaan annettaisiin ylhäältä merkki, että viisaammat luottavat myös yksilön omaan harkintaan ilman pakottamista. Olisis vain yksi turha laki vähemmän.

• Tollot.
        Bunker kirjoitti:

Vuonna 1997 tullut taajamien ajovalopakko on turha laki. Poliisit ei sitä valvo, pitävät turvavyön käyttöä ja ylinopeuksien valvontaa paljon tärkeämpänä. Mitään takeita onnettomuustilastojen paranemiseen asialla ei ole samalla tavalla kuin "olisi säästynyt henki tai ei olisi loukkaantunut, jos olisi käyttänyt turvavöitä".

Parempi olisi, että ajovalopakko olisi taajamissa vain lokakuusta huhtikuuhun. Huom: Jos kesällä olisi ajovalojen käyttö vapaaehtoista, mikään ei muuttuisi nykytilanteeseen verrattuna! Useimmilla olisi edelleen valot päällä joko automatiikalla tai ilman. Sen sijaan annettaisiin ylhäältä merkki, että viisaammat luottavat myös yksilön omaan harkintaan ilman pakottamista. Olisis vain yksi turha laki vähemmän.

Siellä ne lait rustataan.

Mutta niin kauan, kuin laki on voimassa, sitä pitää noudattaa.

Tai eihän kaikkien tarvitse. Sama porukka kun ei käytä vilkkua, ryhmittyy päin /settä ja ajelee reippaasti yli nopeusrajoitusten.

Mutta ans olla, kun joku toinen töppää, kyllä silloin ulvotaan oikeassa olemisesta.

• Bunker
        Tollot. kirjoitti:

Siellä ne lait rustataan.

Mutta niin kauan, kuin laki on voimassa, sitä pitää noudattaa.

Tai eihän kaikkien tarvitse. Sama porukka kun ei käytä vilkkua, ryhmittyy päin /settä ja ajelee reippaasti yli nopeusrajoitusten.

Mutta ans olla, kun joku toinen töppää, kyllä silloin ulvotaan oikeassa olemisesta.

Sanoinko minä, etten noudata lakia?? Eikös tämä foorumi ole sitä varten, että saa esittää mielipiteitä? On se kumma vaikka säädettäisiin laki, että käytä munasuojia iltakävelyllä ja jos sitä vahinogossakin kyseenalaistaa jälkeenpäin, niin alkaa taas älämölö..

• The Rat

Ihmetyttävät nämä pysäköidyt autot jotka liikkuvat kuitenkin... Siis oikeasti. Nopeasti vilkaisemalla auto jossa ei ole valoja päällä on parkkeerattu, valokas on liikenteessä.

Älä sitten hämmästy jos ajan eteen...

• Puhut asiaa, niinkuin monet muutkin tässä foorumissa.

En ymmärrä miksi niitä valoja ei muka voi kytkeä aina. Parantaahan se jokatapauksessa muiden tienkäyttäjien huomiointia.

Pikku lapset...vanhukset...Yms.

Sit joku heitti tällä palstalla tosi pahan:
        VILKUTAN VALOJA VAIN TUTKASTA VAROITTAMISEKSI??!!!!

Vastaileppa miksi teet niin, olisi kiva tietää mitä sillä hyödyt?
        Valoton autoilija on yksi rattijuopon tunnusmerkki.
        Tahdotko, että ne ei käryäis?

ITSE VILKUTAN kaukovaloja jos huomaan, että minua lähestyy ajoneuvo selvästi ylinopeutta.

No ko. kuljettaja luulee silloin, että tutka on edessä. Eikä siellä ole mitään tutkaa. Mutta ko.kuljettaja hiljentää välittömästi vauhtiaan ja jopa moikkaa. Ajaa varmaan seuraavat kymmenet kilsat rajoitettua nopeutta.

Onko tämä "kotipoliisia".
        Vastailkaa..

• väärää tietoa!

Lakikin jo sen määrää ja niiden käytölle on ihan syy!

Nimenomaan kirkkaalla ilmalla pitää käyttää valoja`, ei se tosin omaan näkemiseen auta mutta muut huomaa paremmin auton kun valot on päällä. Esimerkiksi juuri aurinkon suunnasta tulevat autot on kuin mustia hahmoja ja jos näkee niitä ollenkaan sopivassa kulmassa kun aurinko sattuu olemaan mutta kyllä niiden ajovalot erottuu hyvin.

Tämä ikuinen kysymykseni:
      Miksi kukaan, ei siis yleensä ainakaan harrasteta sitä että hyvin valaistuilla teillä pimeään aikaan ei ajeta ilman valoja? Näettekö kenties paremmin ajaa kun valot on päällä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      105
      5127
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3353
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3185
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      438
      2407
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      247
      1490
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1271
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      80
      1237
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1188
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      131
      1097
    Aihe