Hyvä Etelä-pohojalaanen!

Moona

Miksi seisot kuin puujumala?
Miksi et saa suutasi auki ja puhu mitään? Päästelisit jonkinlaisia ääniä, jotta tiedän että olet hengissä.

En ymmärrä tätä etelä-pohjalaisten tapaa kehuskella murteellaan ja tuoda sitä niin kovasti mm. lehtien sivuilla julki. Mutta tosielämässä suut on sievästi supussa ja polvet hinkkaa tärinässä toisiaan kun pitäisi olla muiden ihmisten kanssa juttusilla.

"Menimme kihilooooohin", "Terrrrvetulooo meirän muorin murkinoolle", "Meirät vihittiin..." jne. jne. jne.

Seuraavan kerran, kun tuumaat kirjoottaa paperille ajatuksiasi hyvä etelä-pohojalaanen niin silloin avaa suusi.

Aluksi tutustuessani etelä-pohjalaisiin nuoriin ajattelin, että nuorisossa on vain jotain "vikaa". Mutta hyvänen aika! Eihän se ole ihme ettei nuoret / lapsetkaan osaa kommunikoida kun aikuiset ihmisetkin ovat samanlaisia! Kotoahan ne käytöstavat opitaan.

Jokainen yksilö on arvokas sellaisenaan. Totta. Ei kaikkien täydy olla vitsiniekkoja ja moottoriturpia. Olen vaan niin lukuisia kertoja tavannut täällä kaupoissa asiakaspalvelutyötä tekeviä ihmisiä, jotka eivät saa suutaan auki sen kummemmin kuin asiakkaatkaan. Luulisi, että heidän kuuluisi / täytyisi osata auttaa jo työpaikkansa puolesta ja saada suunsa auki. Välillä tuntuu, että itse myy itselleen tuotetta.

Mitä sitten, kun on tilanne jossa niin myyjä kuin asiakaskin ovat syntyperäisiä etelä-pohjalaisia? Jääkö kaupat tekemättä, kun toinen ei osaa sanoa mitä etsii/haluaa ja toinen ei kykene vastaamaan onko tuotetta mahdollisesti tarjolla / tulossa.

Huh, huh. Ja nämä ihmiset vielä mainostaa itteään niin komeeena ja viksuuuuna etelä-pohojalaaasina. :D

Pahoittelen näitä huonoja murteen vääntö yrityksiä, mutta itse en luojan kiitos ole syntyperäinen etelä-pohjalainen!

Opettakaa nyt lapsillenne ainakin, että vaikka muullon ette puhu yhtään mitään, mutta kun joku kysyy jotakin niin on ihan fiksua vastata. Lyhyesti ja ytimekkäästi: Kun kysytään niin silloin vastaat.

33

3754

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .........

Moona tähän on helppo yhtyä! itse asuin pohjanmaalla useamman vuoden ja tämän puhumattomuuden huomasi heti. Kun muutin takasin muualle (pois pohjanmaalta) huomasin heti et ihmiset puhuvat ja jopa hymyilevät! mitä ihmettä kun joku kiskalla rupesi puhumaan minulle!?! kai siellä ajatellaan että vain leffoissa puhutaan jonninjoutavia.

• pokkaa

itse en menisi ihmisiä noin haukkumaan missään, peiliin voisit katsoa ja hävetä.
      rasisti on aina rasisti

• Tyyne

Onpas katkeraa vuodatusta, oikein naurattaa. Tuliko pakit? HäHähähähähäh.

• kukka_68

Perusteltu kritiikki on täysin eri asia kuin rasismi.

• justiinsa

Jos olet hiljaa niin sua luullaan tyhmäksi, mutta kun avaat suus niin se tiedetään. Monesti näitten ns. sosiaalisten "moottoriturpien" pitäis vähän rajottaa ja ajatella ensin ennen kuin avaa suunsa, pätee varsinkin näiden sosiaalisten hesalaisten kohdalla, tyyliin vittuvittutiäksmakeehimaanstadimutsi. On toki totta, että sillion kun on asiaa niin puhutaan.... mutta tyhjä tynnyri kolisee eniten...

• "stadinkundi"

.... mutta tyhjä tynnyri kolisee eniten...

:D

Ja sulle:

Se koira älähtää keneen kalikka kalahtaa.

• pruukatahan
        "stadinkundi" kirjoitti:

Ja sulle:

aukaasta suu silloon kun on asiaa ja jätetähän turhat puhumatta.

Alakaa aharistaa sellaanen joka puhuapäläpättää tyhyjänpäivääsiä ja käy ku pernapata.

• satakuntalainen
        "stadinkundi" kirjoitti:

Ja sulle:

Kyllä täs voidaan näitä vertauksia ja sananlaskuja luetella, mutta ei-hesalaisena ja ei-etelä-pohjalaisena voin sanoa, että naurettavimmat pellet ja omahyväisimmät runkut löytyy ihan sieltä kehä 3:n sisäpuolelta!

• Mauno
        satakuntalainen kirjoitti:

Kyllä täs voidaan näitä vertauksia ja sananlaskuja luetella, mutta ei-hesalaisena ja ei-etelä-pohjalaisena voin sanoa, että naurettavimmat pellet ja omahyväisimmät runkut löytyy ihan sieltä kehä 3:n sisäpuolelta!

Olen samaa mieltä.

• Asiaa...

Täysin samaa mieltä... Ja mikä naurettavinta nää raukat ei edes itse tajua sitä!

• että ahistaa
        pruukatahan kirjoitti:

aukaasta suu silloon kun on asiaa ja jätetähän turhat puhumatta.

Alakaa aharistaa sellaanen joka puhuapäläpättää tyhyjänpäivääsiä ja käy ku pernapata.

Alkaako siis tosiaan ahistamaan teitä pohojalaasia jos joku uskaltaa suuvärkkinsä avata? Ja ilmoille päästää sisimmästään asioita, joita haluaa jakaa teiän kanssa. Joita siis viitsii jakaa..
        Kyllä maailmaan sanoja mahtuu ja iloinen asia on kun kommunikointi pelaa ja ihmiset voi vaihtaa ajatuksia puhumisen välityksellä.
        Se on normaalia, että ihmiset ympäri maailmaa puhuvat keskenään ja juttelevat sekä höpisevät SMALL TALK, you know.
        Mua alkaa ottaan päähän, jos luen teiän pohjalaiskommentteja vielä.

• minkämoisen

pohojalaasen soot nähäny kun tuollaasia kirijoottelet, ei me tuollaasia olla.

Moomma suoraselekääsiä ja sanomma asiat niinku ne on, ja sen mitä pohojalaanen lupaa sen se kans pitää eikä syö sanojansa.

• satakuntalainen

Mä tunnen kans pohjalaisia, ku satun täs pohjois-satakunnas asuun ja enpä o sen rehellisempiä ihmisiä kyllä tavannu misään päin suomea!

• niitä

Mä tunnen kans pohjalaisia, ku satun täs pohjois-satakunnas asuun ja enpä o sen rehellisempiä ihmisiä kyllä tavannu misään päin suomea!

luikuriaki joukkohon eksyny, on jääny tekemättä se mitä tuollaasille yleensä teherähän, syötetähän ne pienenä kollikissiille ja nussitahan uurestansa.

• aito pojolaanen

Oon samaa mieltä nimim. minkämoisen kanssa eli: Me oomma suoraselkääsiä ja sanomma asiat niinku ne on ja mitä luvatahan se varmasti pidetähän. Sanojamme emme syö.

• lskflfjljfkaä

Tiedät itsekin että just sitä te ette ole. Esitätte vain. Kaikki sen muutkin tietää.

• *sinä!*

joka vei mun polokupyärän!

Heti kun selekänsä kääntää niin kaikki täälä viärään!

• Äijä2

Puhumaanko meirät tänne on tilattu? Herää ny. Puhutaan sitten kun on asiaa ja jos ei oo, niin sitten turhaan suuta auota. Koita ittekin. Teköö hyvää olla hiljaa piremmänkin aikaa.

• wähä ...

mutta asiaa!

• toteaa

Vanha sanonta sanoo, että siinä koira älähtää missä kalikka kalahtaa. Pilkka sattuu omaan nilkkaan. Et kovin fiksua kuvaa anna itsestäsikään Moona.

• kyröö

meneekö hissi ylös asti?

• eteläpohojalaanen itte

Ensiksi tiaroksi, n'otta Etelä-Pohjanmaan asukas on yhteenkirijootettuna "eteläpohjalainen". Muotoa "eteläpohjanmaalainen" kuulee, mutta se särisee pahasti alkuasukkaan korvassa.

Niin. Neurologinen selitys sopii myös siihen, että tämä aivojen toiminnallinen tapa siirtyy eteenpäin osaksi perinnöllisesti ja osaksi opittuna. Kielellisen toiminnan häiriöön liittyy aivojen keskiosan tunteita käsittelevän osan ja etuotsalohkon yhteistyön ongelmat. Tarkemmin kyseessä on sanasujuvuuden häiriö, joka on eteläpohjanmaalla niin yleinen, ettei se erotu taustastaan.

Sanasujuvuuden ongelmiin kuuluu esim. tunteita kuvaavien sanojen löytämisen vaikeus, sanojen löytämisen vaikeudesta seuraava toistelu, sanojen ääntämyksellinen painottaminen. Sanojen loppuessa siirtyminen fyysisten keinojen käyttöön, kuten käsillä puhumiseen. Myös pronominien ja viittaavien sanojen huomattava käyttö kertoo sanasujuvuuden ongelmasta.

No, täm'on nyt tälläästä.
      Kuulijan on tästä lauseesta ymmärrettävä kokonainen ajatuksellinen ja temaattinen rykelmä. Puhujan kanssa syntyy ymmärrys, kun lauseeseen vastataan myöntävästi, vaikka: No, niin o. Tai: Joo, kyllä mä ymmärrän.
      Eteläpohjalainen menee lukkoon, jos alat tingata, että mitä sinä tuolla tarkoitat? Hän kokee kommenttisi henkilökohtaisena loukkauksena ja vahvan negatiivisena asenteena häntä kohtaan. Kysymykselläsi kiellät häneltä inhimillisen elämän eri puolet, joita hän on juuri rehellisesti kuvannut sanomalla: "tälläästä".

Eteläpohjalainen ei ruikuta, mutta todellisuudessa "tälläästä" -ilmaisun takana on valtava määrä pieniä asioita, jotka ottavat päähän ja lujaa. Jos vyyhtiä haluaa ystävällisesti lähteä purkamaan, niin häneltä voi kysyä, että "ottaako sua päähän se, ettei veliipoika tullukkaa, vaikk'oli luvannu". Sitä virhettä ei kannata tehdä, että kysyy: "Mikä sua ottaa päähän?" Sanasujuvuuden häiriöstä kärsivä vastaa suorin vartaloin valheellisen kuuloisesti: "Ei mua mikään ota." Se on vain kuittaus siitä, että en pysty löytämään sanoja ilmaistakseni niitä kaikkia asioita, jotkä tällä hetkellä kaikertavat mieltäni.

Jos näet eteläpohjalaisen puujumalana, niin se on vain hänen pintansa. Pään sisällä sinkoilee kovasti tunteita ja ajatuksia, mutta niille ei ole kanavaa tulla ulos. Jos olet lähettänyt viestisi ensimmäisen kappaleen esim. tekstarina miehen kännykkään, voin kertoa sinulle, että olet loukannut häntä sydänjuuria myöten. On turha olettaa, että hän tulisi sinua jotenkin vastaan. Hän ei siihen kykene, ellet sinä lähesty ensin.

• :))

että tälläästä juu´u

• Tyttö etelästä

Voin sanoa, että hyvästä huumorintajusta ja tilannekomiikan tajustanne huolimatta, te pohjanmualaiset olette mitä jäykimpiä ilmaisemaan itseänne, JOS täytyisi avautua ja paljastaa sisintänne. Epäilenpä että se menee teidän ylpeähkön ja karun luonteenne piikkiin.
        Ei kaikkea voi selittää sillä, että ette puhu turhia ja olette kauhean rehellisiä.
        Korkeasaaren lumileopardin muhkeat viikset!
        Toinen ärsyttävä seikka on omakehulla ja reviiritietoisuudella leventely. Pohjanmaa ei kuulu vain teille vain kaikille meille suomalaisille. Ja muuallakin on hyviä ja komeita ja fiksuja tyyppejä.
        Ja eikö jo ylpeys pitäisi niellä ja tajuta, että Juha Mieto ei ole teiän kylän poika vaan Kurikan jätti Kurikasta. Teillä joillakin kun näyttää olevan taito levennellä 100km säteellä asuvista kuuluisuuksista tyyliin: meiän kylän poika.
        Vitsi miten ärtsyä.
        Mua hatuttaa, että hesalaisten pitäis työntää kauniit, pitkät kyntensä multaan ja paskaan, että hyväksyisitte heidät tasavertaisina ettekä VITSIT aina kuvittelis olevanne parempia, kun teil on komiat multakimpaleet kynsien alla ja reilu meininki.
        Elämä on sitten mielenkiintoista, kun on noi määrätietooset ja itsepäiset pohjalaiset olemassa. Väittelyn taitajat.
        Min oon meiltä, muut on meirän grannista. Voi ku kiva, juu!

• haukkua teitä
        Tyttö etelästä kirjoitti:

Voin sanoa, että hyvästä huumorintajusta ja tilannekomiikan tajustanne huolimatta, te pohjanmualaiset olette mitä jäykimpiä ilmaisemaan itseänne, JOS täytyisi avautua ja paljastaa sisintänne. Epäilenpä että se menee teidän ylpeähkön ja karun luonteenne piikkiin.
        Ei kaikkea voi selittää sillä, että ette puhu turhia ja olette kauhean rehellisiä.
        Toinen ärsyttävä seikka on omakehulla ja reviiritietoisuudella leventely. Pohjanmaa ei kuulu vain teille vain kaikille meille suomalaisille. Ja muuallakin on hyviä ja komeita ja fiksuja tyyppejä.
        Ja eikö jo ylpeys pitäisi niellä ja tajuta, että Juha Mieto ei ole teiän kylän poika vaan Kurikan jätti Kurikasta. Teillä joillakin kun näyttää olevan taito levennellä 100km säteellä asuvista kuuluisuuksista tyyliin: meiän kylän poika.
        Vitsi miten ärtsyä.
        Mua hatuttaa, että hesalaisten pitäis työntää kauniit, pitkät kyntensä multaan ja paskaan, että hyväksyisitte heidät tasavertaisina ettekä VITSIT aina kuvittelis olevanne parempia, kun teil on komiat multakimpaleet kynsien alla ja reilu meininki.
        Elämä on sitten mielenkiintoista, kun on noi määrätietooset ja itsepäiset pohjalaiset olemassa. Väittelyn taitajat.

En tarkoittanu haukkua ja arvostella.
        Mutta olkaa nyt järkeviä ja menkää kaikki kynnellekykenevät pohjanmaalaiset kommunikointikursseille ja puhe- ja ilmaisuoppiin.
        Sittehän te olisittekin täydellisiä, jos puhumaan oppisitte :) ;)

• ...
        Tyttö etelästä kirjoitti:

Vitsi miten ärtsyä.

mistä lähtien kurikka ei oo ollu etelä-pohjanmaata?

• Kauheen ihanii

Moikka, mä en ole pohojalaanen, mut ex-avomieheni on. Okay, kokemusta siis on parisuhteen kautta tuosta kummasta ja kiehtovan erilaisesta rodusta.
      Ikinä en ole törmännyt yhtä ihaniin ja samalla ristiriitasiin tyyppeihin, kunnes hänet kohtasin.
      Omakehuinen, mutta reilu 'jätkähän' hän on, mutta tuppisuu, kun pitäis tunteista puhua. Saamaton, kun pitäis tunteita osoittaa.
      Pohjalaisten sanotaan olevan suoria ja ainakin hän on mitä tökeröin pamauttelija kaikessa kiivaudessaan. Sanoinkin häntä joskus häjyksi.
      Kavereita olemme edelleen vaikka lähdinkin 'lätkimään'.
      Kävin Etelä-Pohjanmaalla silloin tällöin ja tapasin hänen kauttaan etelä-pohjalaisia paljon. Samalla kun ihailen oikeasti heitä, en voi sietää heidän omakehuaan, sulkeutuneisuuttaan, vähäpuheisuuttaan, kiivauttaan, kotiinpäin vetoja.
      Terkkuja kuitenkin kaikille seksikkäille eteläpohjalaisille, komeille miehille.

• mine

yleistit kaikki etelä-pohjanmaalaiset kivaan yhteen kasaan. Voi herra isä, oletkohan monta kertaa täälläpäin käynyt? Jokaisella on toki mielipiteensä. Mutta jokainen on myös yksilö.

• seppo_myllis

pölvästejä kaikki tyynni

• SANOJA:::.!!%#%+!1

.

"Molthin markinoolla"

.

• jo poissa

"Sehän puhuu mulle !. Vittuileeko se ?. Nyt tuli turpaan...".

Seudulta olen kotoisin, juu, mutta en ihan siltä ydin-kielialueelta. Maailmalla on tullut kierrettyä Suomessa ja muutamassa muussakin maassa. Ja siellä on oppinut puhumaan ihmisille. Hyväntuulisesti, kevyesti rupatellen.

Etelä-pohjalainen on suhteellisen reilu ihminen. Mutta hiukan sulkeutunut, vähäpuheinen, mutta pohjimmiltaan ystävällinen. Vaan en ymmärrä sitä omakehua, kauheaa pätemistä ja liiallista murteen korostamista... tasalaakeassa, harmaassa maakunnassa ei taida paljon muuta olla millä korostaa itseänsä ?.

Siinä ei ole mitään hävettävää jos juttelee vieraiden ihmisten kanssa mukavia; saa toisia hyvälle tuulelle ja positiiviselle mielelle sekä helpottaa niitä "paineita pään sisällä". Ja sitä painetta päässä Pohjanmaalla riittää että Törnävän sairaalan ovet pullistuu.

Kyllä puhua pitää. Vaikka paskaa, jonnin joutavia, turhaa höpötystä ja lässytystä.

• Kyllä sinä olet paljonkin oikeassa. Olemattomilla teoilla kehuskellaan ja yleensä eteenpäin pyrkimisen ainoa motivaatio on se, että kun naapuri tekee jotain, niin sitten pitää tehdä vielä suurempi tai mahtavampi....Velaaksi..Akathan täällä on talouksia hoitanut ja miehillä on näennäinen sananvalta, mutta akat istuu pankin päällä ja ne oikeasti päättää. Mikäli eivät pääse päättämään, niin sitten lähtevät lätkimään.

Millä eteläpohjalaiset kehuskelis? Ei täällä nyt paljon ole kehuskeltavaa. Suoraselkäisyys on sitä, että päästetään aivopierut suodattamatta suusta ja sitten ihmetellään kun toiset suuttuu. Ehkä 20-30 vuotta sitten on voinut olla jotain tälläkin alueella kehuskelemista ja ihmiset on ollut rehellisiä ja toisiaan kunnioittavia. Koulutuksen vuoksi on parhain aines lähtenyt opiskelemaan muualle ja jäänyt sille tielle. Epäkelpo paska, mikä kelpaa vain paskahommiin, on jäänyt alueelle. Nämä sitten ratsastaa vanhalla maineella ja retostelevat murteella, kun omissa näytöissä ei ole mitään kehuttavaa....Juoruiluan alueella harrastetaan tai oikeammin sekin on elämäntehtävä..Tai jopa kansalaisvelvollisuus. ......Mutta silti tämä on sellainen koti, missä voi rentoutua kun tietää mitä noi muut ajattelee...Asunut useissa kymmenissä paikoissa ja Itä-Suomalaisia ei voi kehua. Ei sitten millään tule niiden kanssa kun on ihan sama puhuuko niillä perse vai suu...Sä et tykkää eteläpohjalaisten tyylistä, mutta minä sentään ymmärrän sen, ettei nämä ikinä muutu.---Ellei sitten hankita 20 000 thaimaalaista tyttöä ja nussita geeniperimä ihan uusiksi.

• exeteläpohjanmaa

Mutta siis toi murre, se on kertakaikkiaan niin juntahtavaa. Taas
        tuli se todettua ko käytiin kotipuolessa. 30v olen asunut eteläsuomessa ja aina vain hassummalta tuo leveä eteläpohojalaane uho kuulostaa. Kun nuoret ja aivan muksutkin sitä vääntävät.
        En tiedä paljonko tuosta eteläpohjanmaan kasvupotentiaalista jää hyllylle juuri tuon, niin juntin puheenparren vuoksi. Etenkin myyntimiehet, jos myytte muualle suomeen, nih välttäkää tuota uhoavaa junttikieltä viimeiseen saakka. Saattaa olla notta kauppaa rupiaa syntyyn.
        Ei noissa murresanoissa varmaankaan mitään pahaa ole jos niitä vähäisen vilahtelee, siitä tunnistaa kivasti kaverin kotiseudun. Mutta voi herran pieksut jotain Kauhajoen, Jurvan, Teuvan murretta väkevimmillään, silloin kyllä eteläsuomalaisen leuka loksahtaa auki hämmästyksestä, ja jää takuulla sanattomana tuijottamaan(vahtaamaha).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6524
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      58
      4462
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      3098
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      2977
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1895
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1554
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1536
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      38
      1485
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1330
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      44
      1230
    Aihe