Ohituskaista moottoritiellä

Minä vain

Eli kuinka pitkään saa käyttää moottoritien
vasenta kaistaa kun on ohittanut.
Minulle ainakin on opetettu, että on palattava
oikealle kaistalle kun se on vaaraa vältämiseksi
sallittua.
Nyt vain tuntuu joillakin on tapana ajaa sielä
ohituskaistalla vaikka voisi siirtyä oikeallekkin.
Tuntuu vain siltä että luuleeko nämä jotku
että heillä kulkee auto nopeammin kuin
muilla.
Minusta tämä estää sen joustavan ajon
moottoritiellä miksi se on tarkoitettu.

17

2195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fgfgfgfgfg

      Nyrkkisääntö on, että ohittajan pitää olla 20m ohitettavan edellä, ennenkuin voi palata oikealle: Muuten ohitettava tulee ohitse, kiilaa pientareelle, ja muotoilee nyrkillä autoasi.

      Vakavasti puhuttuna, älkää vaihtako liian aikaisin oikealle. Ei ole kivaa kun joku alkaa vaihtaa kaistaa silloin kun vasta perä on keulan kohdalla, ja sitten viistetään puolen metrin päästä aiheuttaen nykimisliikettä taakse ja pöllyttäen kivet tuulilasiin. Ei hirveän joustava tälläinen ohitus.

    • The Rat

      Aikoinaan autokoulussa opetettiin että palata voi kun takanatulija näkyy kokonaan peruutuspeilistä.

      Sinänsä ihan toimiva sääntö aloittelijalle kai.

      Itse toimin niin että ruuhkassa palaan suurin piirtein siinä vaiheessa kun takanatulija ja ohitettava ovat vierekkäin, olettaen että takanatulija ei ihan puskurissa kiinni aja.

      Jos liikennettä ei ole, jätän satakunta metriä väliä, joskus reilumminkin.

      Kaistalle paluusta vielä sen verran että tuo tulisi tehdä jouhevasti. Äkkinäiset nykäisyt pois.

      Ja yrittäkää pitää se nopeus vakiona niin ohittamaan lähdettäessä kuin ohituksesta palattaessakin.

      • kallematti

        Muutama kuukausi sitten Tekniikan Maailma kirjoitti että poliisi puuttuu asiaan jos palaa alle kahden sekunnin etäisyydelle eteen, eli kahdeksankympin vauhdissa 2x80/3.6 alle 44 metrin, satasen vauhdissa 56 metrin ja 120 vauhdissa alle 66 metrin. Tästä laskien oikealle jonoon voisi palata 120km tunnissa etenevään oikean kaistan jonoon 5 metriä pitkällä autolla jos löytyy 66 5 66= 137 metrin rako.


      • The Rat
        kallematti kirjoitti:

        Muutama kuukausi sitten Tekniikan Maailma kirjoitti että poliisi puuttuu asiaan jos palaa alle kahden sekunnin etäisyydelle eteen, eli kahdeksankympin vauhdissa 2x80/3.6 alle 44 metrin, satasen vauhdissa 56 metrin ja 120 vauhdissa alle 66 metrin. Tästä laskien oikealle jonoon voisi palata 120km tunnissa etenevään oikean kaistan jonoon 5 metriä pitkällä autolla jos löytyy 66 5 66= 137 metrin rako.

        Tuollainen on selvää autoilijoiden kiusaamista.

        Ei turvavälejä voi metreinä eikä sekunteina mitata, ne kun riippuvat aika monesta muustakin tekijästä.


      • The Rat kirjoitti:

        Tuollainen on selvää autoilijoiden kiusaamista.

        Ei turvavälejä voi metreinä eikä sekunteina mitata, ne kun riippuvat aika monesta muustakin tekijästä.

        Jo tulikin.
        Eli siirry oikealle ajokaistalle vasta kun näet taustapeilistä (siis sisällä olevasta peilistä) kokonaan ohitettavan.

        Mutta huomioi ohittajana nopeuserosi. Kovin pienillä nopeuseroilla ei varmaankaan kannata edes ohittaa.

        Järki käyttöön.

        The Rat:lle.

        Miksi ei turvaväliä voi mitata sekunteina ja muuttaa ne metreiksi????

        Matikkapään ei tarvii olla kovinkaan kaksinen. Jos osaat laskea mielessäsi neljän sekunnin ajan, niin homma toimii.


      • The Rat
        TEERISS kirjoitti:

        Jo tulikin.
        Eli siirry oikealle ajokaistalle vasta kun näet taustapeilistä (siis sisällä olevasta peilistä) kokonaan ohitettavan.

        Mutta huomioi ohittajana nopeuserosi. Kovin pienillä nopeuseroilla ei varmaankaan kannata edes ohittaa.

        Järki käyttöön.

        The Rat:lle.

        Miksi ei turvaväliä voi mitata sekunteina ja muuttaa ne metreiksi????

        Matikkapään ei tarvii olla kovinkaan kaksinen. Jos osaat laskea mielessäsi neljän sekunnin ajan, niin homma toimii.

        Koskapa se ei esim. ruuhkissa toimi.

        Kaupunkiajossa yleensäkin turvavälit ovat erilaiset kuin maantieajossa, ihan käytännön pakosta.

        Ja moottoritielle ei kahden sekunnin turvavälillä voi edes liittyä ruuhka-aikaan, ainakaan pk-seudulla. Ykköskehältä kun tulee niin mikä tahansa väli on oikean kokoinen (niin pitääkin olla). Silloin liikenne sujuu, kunhan nopeuseroa ei pahemmin ole.

        Siis kaksi ajateltavaa asiaa turvaväliä mietittäessä: turvallisuus ja sujuvuus.

        Oikeastaan nuo ovat yksi ja sama sillä sujuva liikenne on turvallista.


      • The Rat kirjoitti:

        Koskapa se ei esim. ruuhkissa toimi.

        Kaupunkiajossa yleensäkin turvavälit ovat erilaiset kuin maantieajossa, ihan käytännön pakosta.

        Ja moottoritielle ei kahden sekunnin turvavälillä voi edes liittyä ruuhka-aikaan, ainakaan pk-seudulla. Ykköskehältä kun tulee niin mikä tahansa väli on oikean kokoinen (niin pitääkin olla). Silloin liikenne sujuu, kunhan nopeuseroa ei pahemmin ole.

        Siis kaksi ajateltavaa asiaa turvaväliä mietittäessä: turvallisuus ja sujuvuus.

        Oikeastaan nuo ovat yksi ja sama sillä sujuva liikenne on turvallista.

        ...Ainaskin ruuhkassa ja pääkaupunkisedulla ja täällä Savonmuan perukoillakin. Totta puhut.

        Liittyminen pitäisi tehdä niin, että kiihdytät vauhtisi kiihdytyskaistalla lähes maksimiin. Teet huolelliset havainnot ja liityt lähes heti toisen ajoneuvon mentyä, jolloin turvaväli kasvaa automaattisesti hyvin.

        Mutta siis jo ajaessasi moottoritietä on helppo pitää turvavälit kohdallaan.
        Pientä kaasun nostelua ja lisäämistä moottoritielle tuleville.

        Ajokokemusta mullakin on ruuhkassa pääkaupunkiseudulla ja varsinkin sieltä poistuttaessa vaikka Lahden moottoritielle.

        Jos kaikki moottoritietä käyttävät pitäisivät turvavälin edelläajavaan, niin helppohan sinne olisi liittyä.

        Tosin ruuhkassa se ei onnistu, koska jokaisella on muka kiire.
        Ajoneuvojono liikkuisi kuitenkin silloin samaa vauhtia koko ajan ja jokainen voisi ohitella ja liittyä/poistua moottoritieltä.

        Ei jonon kulkunopeutta lisää turhat vasemmalle kaistalle siirtyjät tai rampilta tulijat, jos ne t u r v a v ä l i t olisi kohdallaan.

        En tahdo kirjoituksillani kehua olenkaan ajosuorituksiani, mutta "siperia on opettanut".

        Miten tämän sais kaikkien päähän??


    • Giorgios Aviorikos

      Lahden moottoritiellä näköjään lähdetään Kehä III:n kodalla ohittamaan ja palataan oikealle kaistalle hieman Heinolan jälkeen.

      • libo...

        riihimäeltä tampereelle , vakionopeus säädin klikattuna 142 kmh:n MITTARInopeuteen , hämeenlinnan kohdalla hieman hölläten , 103 kilometriä taittui 46 minuuttiin , helvetin joustavaa etenemistä , kiitos kanssa-autoilijoille !


    • Auto--Antero

      Kävin tässä yksi päivä Mansessa kääntymässä. Hämeenlinnan kohdalla tuli joku Corollatyyppi liittymästä ja vetäisi heti vasemmalle kaistalle, vaikkei ohitettavia ollutkaan.

      Siellä se ajeli, enkä mennyt perään hiostamaan, en sillä hetkellä viitsinyt ajella ylenmääräisen ripeästi.

      Välillä, kun joku ripeämpi tuli Corollan taakse, se väisti oikealle ja palasi ohituksen jälkeen tyhjästä tiestä huolimatta vasemmalle. Näin mentiin Tampereelle asti.
      Mitähän lie liikkui kuskin päässä. Mielestäni oikea kaista ei ollut sen huonompi, kuin vasenkaan.

      Itse olen joskus ajellut Berliinistä Dresdeniin vasenta kaistaa, kun oikea oli SUORAAN PERSEESTÄ!
      Allani oli tosin jäykkäperä HD.
      Betonilaattojen ero oli parhaimmillaan n5cm ja lisämausteena oli kuoppia ja kulumisuria. Välillä huusin suoraa huutoa tuskasta. Hirveintä Spedeä mitä olen koskaan kokenut. Edes Puolasta en ole löytänyt vastaavaa.

      Taakseni ilmestyi tuon tuosta kiireisiä sakemannipirssejä pilliä soittamaan ja valoja vilkuttelemaan. Huitelin vain kädellä että menisivät oikealta ohi. Sekös niitä sapetti, kun se on laissa ankarasti kielletty. Nyrkit ja keskarit vaan viuhuivat ohituksissa germaanikusipäillä.
      Vittu mikä tie!

      Nykyään sekin pätkä on korjattu ja tilalla on marmoripöytään verrattavissa oleva lentokenttää muistuttava kiitorata, jossa voisi huoletta päästellä 400km/h. Välillä on neljä kaistaa rinnakkain kilometritolkulla.

      Mutta kuitenkin, ohituskaitaa tulisi käyttää vain ohituksiin, jos ei muuta syytä ole. Samaan malliin kuin maanteillä.

    • Liikenteessä

      on niitä jotka sielä ohituskaistalla ajavat jatkuvasti tien tukkona, syynä kai on ettei ne lähe sieltä oikealta kiihtymään.
      Olen sitä mieltä että näille vasemmankaistan ratsastajille pitäisi myös antaa sakot liikenteen häiritsemisestä.
      Minusta tämä palaamisesta oikealle on hyvä sääntä kun ohitettava näkyy takapeilistä.
      Myöskin sateisella kelillä olisi hyvä pittää vähän pitempää paluuta takaisin oikealla, lähinnä siksi että ei turhaan roiskuta vettä toisen tuulilasiin.
      Tosin näitä vasemman kaistan ratsastajia vähentäis se että ajettais sitä sallittua nopeutta.

      • libo...

        kuten asian muotoilit , kunnes nopeampia ilmestyy takapeiliin , AIVAN

        Ja kuten esimerkissäni sanoin , 142kmh:n nopeutta vasenta kaistaa 70% matkasta riihimäeltä tampereelle ja kaikilla tiellä olleilla oli kivaa , yhdelle virolaiselle pellelle annoin tietä kun tulla kaahas audillasa marlboro-kartonkeja takaikkuna täynnä ja kuitenkin 10 kilsan päässä oli oikealla jonon keskellä muitten mukana

        pujottelijoita pitäs vetää lättyyn koska näitä hiekanlennättäjiä on valtaosa porukasta jotka junttaa siihen 30 metrin päästä keulan eteen ku on ohi päästy , jos sul on selkeä 15kmh:n nopeusero muihin ja autoilla on 400 metriä eroa oikealla kaistalla ni anna jum....ta mennä sitä vasenta kaistaa vaan jos takaa ei ketään ole tulossa , tää on niiku mun mielipide asiaan

        tottakait tyhjällä tiellä vaan urpot ajaa vasemmalla kokoajan , tollasia ei onneks nää yleensä ku kerran kesässä


    • naisautoilija 30 v.

      Se miten motarilla ajan, riippuu pitkälti mielialasta ja joko todellisesta kiireestä tai sitten halusta ajaa lujaa. Jos ajan motaria suht ajatuksissani, valitsen sallitun nopeuden ja ajan sitä koko matkan oikeaa kaistaa käyttäen. Hiljennän tai nostan nopeutta rampilta tulijoiden nopeudesta riippuen. Yleensä kyllä yritän ajaa tasaista nopeutta, jotta olisin helpommin ennakoitavissa. Jos vasen kaista on täysin tyhjä ja rampista tulija on kohdalla, väistän vasemmalle, kiihdytän ja palaan takaisin oikealle kaistalle jättäen tarpeeksi pitkän välin liittymästä tulleelle autoilijalle.

      Jos on kiire, yritän ajaa mahdollisuuksien mukaan oikealla kaistalla. Kiireessä ajan ylinopeutta, vauhtia saattaa olla 130-170 km/h. Jos tiellä on paljon liikkujia, ohitan ja palaan oikealle kaistalle, jos on tarpeeksi pitkä väli. Pieniin rakoihin on turha yrittää änkeä suuren nopeuden kanssa, kun kuitenkin hetken päästä pitää taas ohittaa. Eli ajan mahdollisimman lujaa olematta kenenkään tukkona ohituskaistalla ja pyrkien välttämään pujottelua ja turhaa jarruttelua. Siirryn aina takaisin oikealle kaistalle kun se on mielestäni viisainta.

      Osa ihmisistä ajaa tuskallisen hitaasti ohituskaistaa, eivät välttämättä edes ohita ketään vaan ajelevat muiden rinnalla. Näin ainakin Lahden motarilla. Takaa kovempaa tulija pitäisi aina päästää ohi. Näin teen itse. Jos olen ohituskaistalla ja ajan vaikka 140 km/h ja takaa tulee auto vielä kovempaa, väistän heti oikealle kun on mahdollista ja päästän ohi. Palaan sitten itse ohittamaan muita hitaampia menijöitä. En näe järkeä sellaisessa ajattelutavassa, että "kun minä ajan tällä kaistalla nyt 130 km/h, ajan jo ylinopeutta ja sen pitää riittää muillekin." Se on itsekästä ja hankaloittaa liikenteen sujuvuutta. Siitä huolimatta, että ylinopeuden ajaminen on vastoin lakia.

      Olen huomannut, että valitettavan usein varsinkin miehet provosoituvat siitä, että nainen ohittaa heidät moottoritiellä tai missä tahansa. Olen joutunut tämän takia useisiin vaaratilanteisiin ja jos en hallitsisi autoa ja osaisi ajaa, peräänajoja olisi jo paljon. Minä en ole koskaan tientukkona missään, päästän kiireisemmät ohi, käytän vilkkua ja pyrin olemaan hyvin ennakoitavissa enkä tee mitään ihmeellisiä äkkinäisiä liikkeitä, lähden liikennevaloista vauhdilla jne.

      Mistä se mahtaa johtua, että kun eräskin päivä lähdin valoista melko lailla ripeästi, niin takana tulijan piti kiihdyttää ja ajaa aivan perään kiinni, ohittaa äkkiä ja mulkoilla mua ohimennessä..?? Olinkohan syönyt hänen eväänsä vai mistä oli kyse?

      Samantapainen juttu kävi motarilla, missä minä ja joku toinen ajoimme molemmat muuta liikennettä kovempaa sillä erotuksella, että tämä toinen puikkelehti edestakaisin kaistojen välillä. Minä ajoin lähinnä vasenta kaistaa ja vauhtia oli paljon. Sitten tämä edelläni ajava mies koukkasi taas oikealle kaistalle ja jäi rekan perään. Minä ajoin samaa nopeutta, jota olin ajanut ja ajoin rekan ja tän puikkelehtijan ohi. Tämä kiireinen pujottelija joutui varmastikin jarruttamaan ja ilmeisesti ajatteli, että se oli minun syyni, koska hän kaahasi tuhatta ja sataa minun eteeni hipoen etupuskuriani. Sitten hän alkoi hidastamaan ja sitten taas lähti vauhdilla. Myöhemmin löysin hänet taas edestäni ohituskaistalla. Hän hidasti, joten ajoin puskuriin kiinni. Hän olisi voinut väistää oikealle halutessaan. Sitten kaveri päätti laittaa liinat kiinni. Onneksi ehdin reagoimaan salamannopeasti enkä törmännyt häneen. Siinä hän taas hidasteli kunnes häipyi kokonaan. Mennessään näytti vielä keskaria. Näytin takaisin.

      Miksi siellä tiellä pitää pelleillä hengenvaarallisissa nopeuksissa? Mä haluan ajaa lujaa ja ajan, mutta en halua aiheuttaa vaaratilanteita muille.

      Vastailkaatten jotain, olis kiva tietää mitä muut ovat mieltä. Nyt tämä akka menee nukkumaan, hyvää yötä!

      • Edelliseen

        Ennen kuin kukaan ehtii ihmettelemään, niin vauhtia oli yli 170 km/h tässä em. motaritapauksessa.


      • Mauno

        Syyllistyitkö perässä roikkumiseen?

        Siinä vaiheessa kun edellä menevä antaa tilaa oikelle pitää takaa tulevan ohittajan painaa oikea poljin hetkeksi pohjaan (moottorikin tykkää :)). Jos on aikomus ohittaa tai sitten reilu väli edellä menevään.

        Jos edellä menevä antaa kohteliaasti tietä oikealle, niin on kokolailla epäkohteliasta pussittaa sitä oikealle kaistalle.

        Näin tilannetta paremmin tuntematta.. Keskimäärin ihmiset eivät käyttäydy johdonmukaisesti liikenteessä.

        Siinä vaiheessa kun huomaa potentiaalisen ongelmatapauksen, niin kannattaa nykäistä siihen omatoimisesti vähintään puolen kilometrin välimatkan. Kun vaihtoehtoisesti jatkaa sen kanssa peräkkäin seuraavat 100km.

        Savipäiden kouluttaminen on toivotonta.


      • pussittanut
        Mauno kirjoitti:

        Syyllistyitkö perässä roikkumiseen?

        Siinä vaiheessa kun edellä menevä antaa tilaa oikelle pitää takaa tulevan ohittajan painaa oikea poljin hetkeksi pohjaan (moottorikin tykkää :)). Jos on aikomus ohittaa tai sitten reilu väli edellä menevään.

        Jos edellä menevä antaa kohteliaasti tietä oikealle, niin on kokolailla epäkohteliasta pussittaa sitä oikealle kaistalle.

        Näin tilannetta paremmin tuntematta.. Keskimäärin ihmiset eivät käyttäydy johdonmukaisesti liikenteessä.

        Siinä vaiheessa kun huomaa potentiaalisen ongelmatapauksen, niin kannattaa nykäistä siihen omatoimisesti vähintään puolen kilometrin välimatkan. Kun vaihtoehtoisesti jatkaa sen kanssa peräkkäin seuraavat 100km.

        Savipäiden kouluttaminen on toivotonta.

        sitä miestä rekan taakse, vaan hän meni - ja jäi - sinne ihan itse. Hän ajeli koko matkan vaihtelevalla nopeudella, nykien, jarrutellen ja poukkoillen kaistalta toiselle. Itse ajelin rauhallisesti poukkoilematta sitä sataaseittemääkymppiä vasenta kaistaa. Hän ei siis suinkaan antanut minulle tilaa, vaan poukkoillessaan vain jäi hitaamman rekan perään. Ja tästä suivaantuneena teki mitä teki.

        Jos joku antaa tilaa ja väistää, minä kiitän mennessäni.


      • mittaaja
        pussittanut kirjoitti:

        sitä miestä rekan taakse, vaan hän meni - ja jäi - sinne ihan itse. Hän ajeli koko matkan vaihtelevalla nopeudella, nykien, jarrutellen ja poukkoillen kaistalta toiselle. Itse ajelin rauhallisesti poukkoilematta sitä sataaseittemääkymppiä vasenta kaistaa. Hän ei siis suinkaan antanut minulle tilaa, vaan poukkoillessaan vain jäi hitaamman rekan perään. Ja tästä suivaantuneena teki mitä teki.

        Jos joku antaa tilaa ja väistää, minä kiitän mennessäni.

        Ajan yleensä kolmeasataa, eikä kukaan anna tilaa. On tämä Suomi paska maa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      105
      5127
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3353
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3185
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      438
      2407
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      247
      1490
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1271
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      80
      1237
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1188
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      131
      1097
    Aihe