Niin että tämmöstä, eihän kenelläkään olisi tietoa miten jonseredin etuleikkuriin saadaan lisää siirtoajo-nopeutta. Laite on siis 12.5 heppainen ja siinä on hydrostaatti vaihteisto.
Olisikohan tuossa hydrostaatissa mitään säätö mahdollisuutta?
Lisää vauhtia ruohonleikkuriin
12
4754
Vastaukset
- ytrewq
isommat pyörät....jaa'a mut yltääkö terä sit maahan ....;)
- MB-320s
Yleiselle tiellehän sillä ei tulla ...
Yksi konsti vaihtaa hihna pyörän kokoa .- sama
Liikkuuko poljin vivusto riittävästi , jos on vanhempi kone - ettei nivelet ole kulunneet ?
- Kylä_hullu
Pihapiiri on suhteellisen laaja, maatila kun on. Ajan samalla leikkurilla myös mökkini pihan, ja siirryn mökille yksityistietä pitkin. Matkaa on semmoinen reilu kilometri, joten sillä tässä nyt kaivattaisiin vähän vautia.
"Vaihteiston" vivustot ovat kyllä säädetty, eli missään ei ole välystä. Joten tuolle laitteelle luvattu 11km/h kyllä täyttyy, mutta tavoitteena olisi päästä johonkin 30:nen nopeuteen. Mutta taitaa olla minulla sen verran oudompi ongelma, että täytynee vaan itse rohkeasti avata tuo loota ja katsoa saisiko sieltä mitään läppiä isommalle tms.
Edelliseen manuaali-lootalla olleeseen leikkuriin sorvautin pienemmän hihnapyörän taakse, mutta ensimmäinen hihnapyörä olikin jo vähän liian pieni, joten laite liikkui noin 70:ntä ja se on liikaa jos ruohoa meinataan vielä leikata. Toinen pyörä olikin sitten jo passeli. Harmi kun tuota hydrostaattia ei ole noin helppo "trimmata", pumppu kun pyörii jo täysillä. Siinä siis on jo todella pieni hihnapyörä.- MB-320s
Tämä vaatii pientä arkartelua :D
Onko sinulla mopo ? ( mieluinten pappa sellainen tavaratelineen vuoksi)Tai mönkkäri ?
1. Asenna tavaratelineeseen vetokuula , samanlainen kuin autoiden vetokoukussa .
2. Rakenna kärry , vähän samanlainen kuin maitokärryt , mutta matala mallinen , että helppo ajaa kyytille ruohonleikkurilla .
Renkaathan pitää tietysti olla vähän kantavammat . - Kylä_hullu
MB-320s kirjoitti:
Tämä vaatii pientä arkartelua :D
Onko sinulla mopo ? ( mieluinten pappa sellainen tavaratelineen vuoksi)Tai mönkkäri ?
1. Asenna tavaratelineeseen vetokuula , samanlainen kuin autoiden vetokoukussa .
2. Rakenna kärry , vähän samanlainen kuin maitokärryt , mutta matala mallinen , että helppo ajaa kyytille ruohonleikkurilla .
Renkaathan pitää tietysti olla vähän kantavammat .Mopoa ei valitettavasti löydy, tai löytyy muttei ajokuntoista. Mönkijä löytyy kyllä. Tuo peräkärriin ruohonleikkurin ajaminen on pitemmän päälle aika työlästä, tosin välillä on tullut autonperässäkin ruhonleikkuria vedettyä, mutta kärrin kippaaminen ja koneen ajaminen siihen on varsinkin yksinään aikamoista riuhtomista.
Mutta tuo leikkurin "hinaaminen" varta vasten suunnitellulla hinauslaitteella saattaisi tulla kysymykseen, eipä olekkaan tullut mieleen, että jos rakentaisi sellaisen jännän hinaus palkin, jolla leikkurin saisi kytkettyä mönkijään.
Noin metrin pituinen paksuhko palkki, johon keskelle sellainen sarana/linkku/lukitus systeemi ja molemipiin päihin vetokidat ja mönkijän päähän jokin rajoitin joka pitäisi palkkia vähän koholla, niin että leikkurin takapyörät pysyisivät ilmassa. Sen sarana-nivelen avullahan leikkurin perän saisi helposti nostettua ilmaan.
Täytynee kehitellä ideaa.
Mutta hydrostaatti vaihteiston "trimmaus"-vinkkejä otetaan edelleen myös vastaan. - kone velho
Kylä_hullu kirjoitti:
Mopoa ei valitettavasti löydy, tai löytyy muttei ajokuntoista. Mönkijä löytyy kyllä. Tuo peräkärriin ruohonleikkurin ajaminen on pitemmän päälle aika työlästä, tosin välillä on tullut autonperässäkin ruhonleikkuria vedettyä, mutta kärrin kippaaminen ja koneen ajaminen siihen on varsinkin yksinään aikamoista riuhtomista.
Mutta tuo leikkurin "hinaaminen" varta vasten suunnitellulla hinauslaitteella saattaisi tulla kysymykseen, eipä olekkaan tullut mieleen, että jos rakentaisi sellaisen jännän hinaus palkin, jolla leikkurin saisi kytkettyä mönkijään.
Noin metrin pituinen paksuhko palkki, johon keskelle sellainen sarana/linkku/lukitus systeemi ja molemipiin päihin vetokidat ja mönkijän päähän jokin rajoitin joka pitäisi palkkia vähän koholla, niin että leikkurin takapyörät pysyisivät ilmassa. Sen sarana-nivelen avullahan leikkurin perän saisi helposti nostettua ilmaan.
Täytynee kehitellä ideaa.
Mutta hydrostaatti vaihteiston "trimmaus"-vinkkejä otetaan edelleen myös vastaan.jos tekisit sellaisen matalan kärryn ja takalaidan kippaavaksi ajosillaksi ,nii sitten vaan avaa takalaidan ja hurauttaa leikkurin kyytiin.
Mitenkäs se toi hydrostaatti vaihteisto oiken toimii , onkos se vähän niikuin että siinä on hydraulinen ajomoottori ja erillinen pumppu ,vai onko vaihteen siirtäjä hydraulinen ja muuten mekaaninen vaihteisto. - MB-320s
kone velho kirjoitti:
jos tekisit sellaisen matalan kärryn ja takalaidan kippaavaksi ajosillaksi ,nii sitten vaan avaa takalaidan ja hurauttaa leikkurin kyytiin.
Mitenkäs se toi hydrostaatti vaihteisto oiken toimii , onkos se vähän niikuin että siinä on hydraulinen ajomoottori ja erillinen pumppu ,vai onko vaihteen siirtäjä hydraulinen ja muuten mekaaninen vaihteisto.hydrauliikka on valitettavasti ns. "valettu paketti" , johon ei kovin paljon sisäisiä muutoksia pysty tekemään .
Tämä tieto koskee näitä yksityiskäyttöön valmistettuja malleja .
Ns.ammattilais - mallit on asia erikseen , niissähän on erilliset pumput .
- Takametsien Mies
Tämä ei nyt varsinaisesti tänne kuulu, mutta Hatti Jahusen pajalta on tullut kai tämä laite:
http://raportti24.com/murray.html
Kuvissa on Murray Wheelhorse, joka kulkee ainakin 140 km/h (tai kulki auton aerodynamiikalla).
Moottori-voimansiirtopaketti on Suzuki Altosta, 800-kuutoinen ja kolmesylinterinen. Ei suositella kenellekään kokeiltavaksi.
(Tainnut olla aiemminkin esillä tällä foorumilla, älköö kukaan siitä pahentuko)
--- Kylä_hullu
Tuossa laitteessa mahtaisi jo siirtonopeus riittää minunkin tarpeisiin. Tuo on jo varsinainen tappopeli, jos tuolla tekniikalla on autonkori liikkunut noin 140:ntä, niin tuo kevyt leikkuri liikkuu vähintäänkin saman. Vaikka suzuki alto ei paina paljoa, niin tuo leikkuri on silti ainakin kolmekertaa kevyempi. Eikä taida tuossakaan olla etujarruja, olisivat aikalailla välttämättömät suurilla nopeuksilla.
- 500rpm
Kestänee pikkulisän kone.
- hitsaisit kasaan
Semmoisen apukehikon jossa etupää olisi tiessä ja takarenkaat pyörittäisi teloja joiden veto tapahtuu siis omilla renkailla ja niistä olisi välitys renkaille jotka on maassa ja siis vetävät ? ohjaus ihan omilla vehekillä ainaostaan "kasetti" johon ajaa kone,vaikee selittää mutta askarta olisi kyllä hieman mutta ei mahdoton .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1016133
- 2123396
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!183315Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j663298Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi162515Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242494Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.282353- 2652052
Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441636- 61398