Viestini aiheesta selkärankareuman toteaminen poistettiin.
Kokeillaan uudestaan.
Selkärankareumaa reumatologit eivät vähällä totea.
Syihin vaikuttavat mitä todennäköisemmin mm. KELA, joka ei halua korvata kalliita hoitoja potilaalle, koska selkärankareuman toteaminen on joskus hankalaa, eikä selkärankareumaan kuole.
Myös potilaan sukupuoli näyttää vaikuttavan diagnoosiin. Naisille jostain syystä todetaan helpommin selkärankareuma kuin miehille,ja KELA myös korvaa naisille lääkkeet paremmin kuin miehille.
Tätä ei tietenkään myönnetä, mutta tiedän joitain selkärankareuma tapauksia ja jokaisessa tapauksessa korvauksen hakijan ollessa nainen, on myös korvaukset myönnetty.
Myös potilaan yhteiskunnallinen asema vaikuttaa lääkekorvauksen myöntämiseen.
Yrittäjille korvausta ei myönnetä yhtä helposti kuin palkkatyöläisille. Näitäkin esimerkkejä löytyy.
Itselläni on selkärankareuma, jonka ovat todenneet ortopedi ja fysiatri, mutta reumatologit (kaksi) kiistävät jyrkästi kyseessä olevan selkärankareuma.
Vastausta heiltä kummaltakaan en ole saanut mikä muu kuin selkärankareuma voisi olla kyseessä.
Toinen mainitsi kyseessä olevan ohi menevän selkäkivun, eikä lääkehoito, kuntoutus tai jatko seuranta ole tarpeen.
"Ohi menevää" kipua ja oireilua oli silloin kestänyt n. 5 vuotta.
KELA on hylännyt kaikki lääkekorvaushakemukset nojautuen reumatologien lausuntoihin.
Tällä hetkellä syön kalliita tulehduskipilääkkeitä suuria määriä, jotka ortopedi määräsi "tilapäisesti käytettäviksi"
Todennäköisesti tämäkin viesti poistetaan, ilmeisesti häiriköintinä, tai muuten vaan asiattomana.
Katsotaan miten käy.
Joka tapauksessa kaikki on totta ja omakohtaisesti koettua. Mitään en pysty tämän paremmin todistamaan, niin kuin potilaan kipukaan ei todista lääkärille yhtään mitään
Selkärankareumaa ei haluta todeta
16
5964
Vastaukset
- Monna
Sulla ei siis näy muutoksia röntgen- tai magneettikuvissa? Silloinhan se olisi kaikille selvä juttu. Sr-reumaa ei tietääkseni muuten voikaan diagnosoida. Mielestäni Kela toimii ihan oikein vaatiessaan reumatologilta lausunnon, koska he nimenomaan ovat reumasairauksien asiantuntijoita, eivät ortopedit.
Naisilla selkärankareumassa diagnosointiviive on tutkitusti pitempi kuin miehillä. En usko muitakaan väitteitäsi. Kun reumatologi toteaa reumasairauden, Kela ihan automaattisesti b-lausunnon perusteella korvaa reumalääkkeen (toki sitä pitää anoa). Esim. sulfasalatsiini (ensisijainen reumalääke) ei ole kallis, joten sen hinta ei nyt käy perusteena tähän asiaan.
Ymmärrän katkeruutesi, mutta sulla on nyt kuitenkin tainnut mennä vähän puurot ja vellit sekaisin. Jokatapauksessa toivon että sinun sairaus (on se sr-reumaa tai ei) saadaan selville. Useat selkärankareumaatikot joutuvat syömään tulehduskipulääkkettä joka tapauksessa, reumalääkkeen lisäksi. Sitä ei erityiskorvata, kuten ei kipulääkitystäkään. Elämä on...
ps. Olisikohan aiempi viestisi poistettu, kun se ei ollut ihan asiallisessa yhteydessä.- olla hankala
Kyllä Kela osaa myös vittuilla. Mulla on reumaklinikan reumalääkärin kirjoittamalla B-lausunnolla haettu erityiskorvattavuutta perusreumalääkkeille. Ei ole kuulemma näyttöä reumasairaudesta, vaikka tulehduksen jälkitila on todettu tähystämällä ja magneettikuvissa näkyy myös muutoksia ja nesteilyä. Klassiset oireet. Diagnoosi spondylarthropathia. Hylätty kerran. Nyt odottelen jo ties kuinka monetta kuukautta uutta, jonka tällä kertaa on allekirjoittanut sairaalalääkärin lisäksi myös ylilääkäri. Hemmetin kauan kestää. Yrittävät varmaan kovasti keksiä lisäsyitä uuteen hylkyyn.
- ,,,,,,,,,
erityiskorvattavista lääkkeistä. sain salazopyrinistä kelalta erityiskorvausta.jouduin kyllä lopettamaan lääkkeen sivuvaikutuksien vuoksi.
- Monna
olla hankala kirjoitti:
Kyllä Kela osaa myös vittuilla. Mulla on reumaklinikan reumalääkärin kirjoittamalla B-lausunnolla haettu erityiskorvattavuutta perusreumalääkkeille. Ei ole kuulemma näyttöä reumasairaudesta, vaikka tulehduksen jälkitila on todettu tähystämällä ja magneettikuvissa näkyy myös muutoksia ja nesteilyä. Klassiset oireet. Diagnoosi spondylarthropathia. Hylätty kerran. Nyt odottelen jo ties kuinka monetta kuukautta uutta, jonka tällä kertaa on allekirjoittanut sairaalalääkärin lisäksi myös ylilääkäri. Hemmetin kauan kestää. Yrittävät varmaan kovasti keksiä lisäsyitä uuteen hylkyyn.
Osaahan se Kela hankala olla. Valitettavasti siellä on yksittäisillä toimistoilla ja henkilöillä aikamoinen valta. Kuitenkaan en väittäisi että Kelalla on em. tietty linja perustuen esim. sairaan henkilön sukupuoleen.
Mulla on sama dg, kuin sulla. Lääkekorvauksen sain helposti, kuntoutuksen kanssa jouduin vähän tappelemaan, mutta irtosihan se sekin loppujen lopuksi. Luulen, että lääkäreiden maineella tms. Kelassa on näissä suurin merkitys. Mutta se on vain arvaukseni. - sahapukkinen
Monna kirjoitti:
Osaahan se Kela hankala olla. Valitettavasti siellä on yksittäisillä toimistoilla ja henkilöillä aikamoinen valta. Kuitenkaan en väittäisi että Kelalla on em. tietty linja perustuen esim. sairaan henkilön sukupuoleen.
Mulla on sama dg, kuin sulla. Lääkekorvauksen sain helposti, kuntoutuksen kanssa jouduin vähän tappelemaan, mutta irtosihan se sekin loppujen lopuksi. Luulen, että lääkäreiden maineella tms. Kelassa on näissä suurin merkitys. Mutta se on vain arvaukseni.Kyllä sukupuoli vaikuttaa lääkekorvaukseen, siitä olen aivan varma, näyttöä nimittäin löytyy jo useamman tapauksen verran.
Eihän sitä tietenkään kelassa myönnetä, että sukupuoli vaikuttaa, mutta tehdyt päätökset puhuvat vahvasti sen puolesta.
Olen perehtynyt niin moneen tapaukseen kuin on mahdollista kyselemällä tutuilta ja tuttavan tutuilta joilla on selkärankareuma, että miten heitä on hoidettu ja miten helposti diagnoosi on saatu.
Tällä hetkellä 8 tapausta (5 naista ja 3 miestä)
Kaikki naiset saivat diagnoosin heti ensi yrittämällä sekä lääkekorvauksen, mutta ainoakaan mies ei diagnoosia ole saanut lääkekorvauksista puhumattakaan, vaikka kaikissa tapauksissa oireet ovat olleet samankaltaisia.
"Tutkimukseni" jatkuvat edelleen.
Kiinnitin asiaan vahingossa huomiota, kun mulla todettiin selkärankareuma ja lääkekorvaukset ovat järjestään hylätty.
Enää en edes odota diagnoosia, enkä korvauksia.
Maksan lääkkeeni itse ja kärsin kuin mies! - polak
,,,,,,,,, kirjoitti:
erityiskorvattavista lääkkeistä. sain salazopyrinistä kelalta erityiskorvausta.jouduin kyllä lopettamaan lääkkeen sivuvaikutuksien vuoksi.
Mitä sivuoireita sinulle tuli salazopyrinistä?
- selkäreumainen
sahapukkinen kirjoitti:
Kyllä sukupuoli vaikuttaa lääkekorvaukseen, siitä olen aivan varma, näyttöä nimittäin löytyy jo useamman tapauksen verran.
Eihän sitä tietenkään kelassa myönnetä, että sukupuoli vaikuttaa, mutta tehdyt päätökset puhuvat vahvasti sen puolesta.
Olen perehtynyt niin moneen tapaukseen kuin on mahdollista kyselemällä tutuilta ja tuttavan tutuilta joilla on selkärankareuma, että miten heitä on hoidettu ja miten helposti diagnoosi on saatu.
Kaikki naiset saivat diagnoosin heti ensi yrittämällä sekä lääkekorvauksen, mutta ainoakaan mies ei diagnoosia ole saanut lääkekorvauksista puhumattakaan, vaikka kaikissa tapauksissa oireet ovat olleet samankaltaisia.
Kiinnitin asiaan vahingossa huomiota, kun mulla todettiin selkärankareuma ja lääkekorvaukset ovat järjestään hylätty.
Maksan lääkkeeni itse ja kärsin kuin mies!Jopa sinä teet naurettavia yleistyksiä muutaman tapauksen perusteella.
- Monna
sahapukkinen kirjoitti:
Kyllä sukupuoli vaikuttaa lääkekorvaukseen, siitä olen aivan varma, näyttöä nimittäin löytyy jo useamman tapauksen verran.
Maksan lääkkeeni itse ja kärsin kuin mies!Yksinkertaistettuna:
näkyvät muutokset SI-nivelissä reuman oireet kliinisessä tutkimuksessa ( mahd. reumaan viittaavat tulokset labrakokeissa)
-> sr-reumadiagnoosi (jonka pätevästi voi tehdä vain reumatologiaan erikoistunut lääkäri
Sinulla ei ole kyllin pätevä todennut sr-reumaa. Jokainen lääkäri tk-lekurista lähtien voi tehdä vaikka minkälaisia diagnooseja, he voivat näkemyksensä mukaan laitella vaikka mitä koodeja lappuihin. Mitä siitä tulisi, jos Kela uskoisi niitä kaikkia? Mielestäni on erittäin hyvä, että vain kunkin sairauden erikoislääkärin diagnoosit Kela hyväksyy.
Ja korvaani särähtää pahasti tuo reumadiagnoosin SAAMINEN ja että kuinka se "tulisi saada heti ensi yrittämällä". Kyllä minä toivon että oman sairastamisen taustalta löytyisi jotain muuta kuin reumaa (jotain josta voi parantua), mutta reumatologian erikoislääkäri on toista mieltä. En todellakaan yritä saada sitä dg:a, mutta hoitoa olen yrittänyt saada ja saanut. Nämähän ovat kaksi aivan eri asiaa.
Tuo muu yleistys ja "tutkimuksesi" on niin naurettavaa, että enpä niihin viitsi kommentoida.
Kannattaa lainata reumatologian kirjallisuutta (esim. Reumataudit, ISBN 951-656-062-8) ja perehtyä reumasairauksien kehittymiseen ja diagnostisiin erotuksiin muista tules-sairauksista sekä diagnosoimisen ongelmiin. Noiden asioiden tutkiminen voisi kannaltasi olla hedelmällisempää kuin nykyinen. - srr69
Monna kirjoitti:
Mulla on sama dg, kuin sulla. Lääkekorvauksen sain helposti, kuntoutuksen kanssa jouduin vähän tappelemaan, mutta irtosihan se sekin loppujen lopuksi. Luulen, että lääkäreiden maineella tms. Kelassa on näissä suurin merkitys. Mutta se on vain arvaukseni.Mainitsit kuntoutuksesta tappelun, osaatko kertoa miten sait hakemuksen läpi kun kela hylkäsi erikoislääkärin lähetteen? Ihmistä tapaamatta tuli tumio, perussairaanhoito riittää....
Ja kaikista paras tässä: ilman valitusoikeutta tähän päätökseen, huh huh. Olikohan ihan laillinen päätös?
Rikollisillakin on valitusoikeus (kaikesta), miksei sairailla ole?
Se on hyvää hallinoimistapaa jaepäilen onko varmasti lain mukaista....
Samoin vammaistukianomus hylättiin, onko sen anomisessa temppuja (pitääkö olla ulkomaalaistaustainen, työtävieroksuva, heimolainen jne...)
t.aika katkera - Juuno
Sairaus alkaa niin oikeudet loppuvat.
Minulla selkäranka reuman ja ikään sopivat löydökset näkyivät Magneettiröntgenissä. Tavallisissa röntgen kuvissa ei näkynyt mitään.
Nyt olen 8 vuotta yrittänyt selvitä sairauteni kanssa ja saada ruokaa perheelleni.
Sairastuin selkärankareumaan jo vuosia sitten.
Kela lopetti kaikkien korvauksien maksamisen kun, sairauspäivärahan enimmäisaika tuli täyteen.
Olin täysin työkyvytön mihinkään työhön, kun en päässyt kävelemään 20 metriä pitempää matkaa päivän aikana.
Pisin yöuni oli 2 tuntia.
Kelan ja Merimieseläkekassan lausunto ja kielteisen päätöksen perustelut kuntoutus hakemukseeni oli seuraava.
[b]Kyllä sinä vielä johonkin työhön kykenet.[/b]
Laitoin valitukset: Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta,
Tapaturma-asiain korvauslautakunta
Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunta
Tarkastuslautakunta
Työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunta
Työttömyysetuuksien valvonnan neuvottelukunta
Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta
Vakuutusedustuslautakunta ja lopuksi Vakuutusoikeus.
Valitus instansseja riittää ja Vakuutusoikeudessa oli, vähintään 14kk käsittelyaika, koska heillä oli 13 000 samankaltaista asiaa käsiteltävänä.
Soitin Vakuutusoikeuteen ja kysyin, miksei asiaani ole käsitelty. Sain vastauksen ettei, kaikkia asioita ollut vielä käsitelty, alemmissa oikeusasteissa niin joudut odottamaan vielä ainakin 14 kuukautta.
Vakuutus oikeus on korkein valitusinstanssi Suomessa ja seuraava on EU-tuomioistuin. Samat päättäjät ja heidän sukulaisensa istuvat, kaikissa hallinto-oikeuksissa ja KELA :n virastoissa.
He ovat valtio valtion sisällä ja voivat näin mielivaltaisesti, näkemättä asiakasta päättää onko jollakulla oikeus elää vai ei.
Työvoimatoimisto ei ottanut minua työttömäksi työnhakijaksi, kun hädin tuskin pystyin kävelemään keppiin tuettuna pari metriä. Työvoimaneuvoja nauroi, pudisteli päätään ja kysyi miksi minä sinne tulin. Kun kerroin työvoimaneuvojalle että, Kelasta lähetettiin. Johtava työvoimaneuvoja alkoi nauraa hysteerisenä ja sanoi että, jos se sinua yhtään lohduttaa, niin voin kertoa että, et ole ainoa.
Vastasin että, ei se lohduta vaan se lisää tuskaani. Koska en halua että, syyttömät kärsivät joidenkin toisten laiskuudesta tai pahantahtoisuudesta, niin en näe mitään muuta syytä epäinhimilliselle, kiduttamiselle jota byrokraatit harjoittavat.
Sosiaalitoimistostakaan en saanut mitään kun, tililläni oli ollut liikettä. Olin myynyt traktorin että, sain asuntolainaa lyhennettyä. Sosiaalitoimistossa ajattelivat rouvat että, kun tuo on 50 vuotta selvinnyt ilman sosiaalitoimiston apua, niin ei se tarvitse sitä nytkään.
Autosta olin joutunut luopumaan jo vuosia sitten että, sain lapsilleni ruokaa. 8 vuotta on asioitani käsitelty eri instansseissa. Vakituisesta työpaikastani minut potkittiin pois, sen takia etten ollut vuoteen käynyt töissä.
Lääkkeitä en voinut ostaa alkuvaiheessa koska, ei ollut rahaa. Miksihän me maksetaan mailman korkeimpia sosiaaliturvamaksuja kun ne eivät mene sihen tarkoitukseen mihin ne on luvattu menevän. - ikävästi kokenut
olla hankala kirjoitti:
Kela tekee päätöksen pääosin numerokoodin perusteella. Sitten myös tekstin sisällön ja sanallisen diagnoosin on vastattava numerokoodia. Esim. diagnoosi M46 Spondylarthtopathia hylätään, koska numerokoodi 46 ei kuulu korvattaviin. Nämä numerokoodit näkee kuka tahansa Kelan sivuilta, ja useiden kokemusteni mukaan lääkärit pääosin EIVÄT tiedä Kelan hyväksymistä numerokoodeista juuri mitään, usein eivät myöskään siitä, mitä siihen sisällöllisesti pitäisi laittaa.
Minulle on viisi kertaa kirjoitettu sellainen lausunto, että olen potilaana tiennyt, että tämä ei mene läpi - ja ei ole mennyt. Vain kaksi kertaa on lääkäri todella osannut kirjoittaa oikeanlaisen B-lausunnon vaadittuineen mittareineen sekä sanamuodoin. Joka kerta siis taudin näkökulmasta kyllä olisi voitu kirjoittaa täysin oikea todistus mitään valehtelematta mutta ei ole osattu. Hieman kärjistäen voi siis sanoa, että jos lääkäri oikeasti tietäisi/välittäisi mitä mihinkin etuuteen vaaditaan, hän osaisi jo hakemusta kirjoittaessa suoralta kädeltä sanoa milloin hakemus ylipäätään kannattaa laittaa! Lopputuloksena olisi siis varmasti läpi menneet lausunnot tai potilaalle jo vastaanotolla annettu tieto siitä, että tässä tilanteessa lausuntoa ei kannata laittaa, koska kriteerit eivät menisi läpi. - Tarkka porkkana
srr69 kirjoitti:
Mainitsit kuntoutuksesta tappelun, osaatko kertoa miten sait hakemuksen läpi kun kela hylkäsi erikoislääkärin lähetteen? Ihmistä tapaamatta tuli tumio, perussairaanhoito riittää....
Ja kaikista paras tässä: ilman valitusoikeutta tähän päätökseen, huh huh. Olikohan ihan laillinen päätös?
Rikollisillakin on valitusoikeus (kaikesta), miksei sairailla ole?
Se on hyvää hallinoimistapaa jaepäilen onko varmasti lain mukaista....
Samoin vammaistukianomus hylättiin, onko sen anomisessa temppuja (pitääkö olla ulkomaalaistaustainen, työtävieroksuva, heimolainen jne...)
t.aika katkeraMinulle myönnettiin korotettuvammaistuki 20 vuotta sitten. Kun tuli työkyvyttömyyseläke, siitäkään ei tullut hylkyä, vammaistuki vaihtui automaattisesti alimmaksi hoitotueksi.
Korotettua hoitotukea en edes yrittänyt hakea, koska Kelan virkailijat perustelivat, että siinä pitää olla melkein vuodenpotilas, sitä ei hevin anneta.
No sitten kun hain, myönsihän ne sen, vaikka en olekkaan vuodepotilas, en lähelläkään. Ensin tuli 1,5 vuotta, nyt jatkoivat kahdella vuodella. Yhtään hylkyä ei näistäkään ole tullut.
Sanoisin, että itsekkin pitää tehdä mielettömästi hommia hakemuksen tekoon. Minä olen taulukkolaskennalle laittanut kaikki lääkärissä käynnit, tutkimuksissa käynnit, hoidoissa käynnit, labroissa käynnit. Viime vuotena tuli 208 käyntiä.
Olen tehnyt vammaistukihakemuksen valmiiksi, sekä liitteeksi tuon taulukkolaskennalla tehty taulukko, jossa kunkin käynnin kohdalla on Kelan hyväksymä kulu. Näin saa vuoden sairauskun näytetyksi perustelluksi. Ja hakemuksen liitteenä vielä lisäselvitys moniin kohtiin, joihin ei kunnolla mahdu kirjoittamaan.
Tämä paketti lääkärille lääkärintodistuksen kirjoittamista varten. Silloin homma onnistuu.
Viime vuonna mulla oli käyntejä näissä (lääkäri, sairaala, hoidot, labra jne.) 207 käyntiä. Kelalle täytyy selvittää hyvin tarkkaan asiat. Ei riitä, että kirjoittaa, etten selviä siitä ja siitä kysytystä asiasta, vaan on vielä lisäselvitettävä oma-aloitteisesti.
Esim.
Kulu........Kela.......Omavastuu
2 5.11.2009 Lymfa syövän jälkihoitoa.........51,40...... 10,34...... 41,06
25.11.2009 Fysikaalinen hoito................. 43,50.......7,65.......35,85
26.11.2009 Sydänlääkäri.........................0,00.......7,65.......52,35
30.11.2009 Fysikaalinen hoito................. 43,50.......7,65.......35,85
1.12.2009 Vesijumppa........................ 0,00.........0,00........0,00
2.12.2009 Lymfa syövän jälkihoitoa.........51,40.......10,34......41,06
3.12.2009 Sairaalan ortopedian klinikka.... 0,00.........0,00........0,00
4.12.2009 Varjoainekuvaus Keskuss.........0,00.........0,00........0,00
7.12.2009 Fysikaalinen hoito................. 43,50.......7,65.......35,85
7.12.2009 Reumaklinikka.....................0,00.........0,00.......0,00
8.12.2009 Päivystysklinikka Keskuss........14,00....... 0,00......14,00
9.12.2009 Teholla Keskussairaala...........14,00....... 0,00......14,00
10.12.2009 Teholla Keskussairaala...........14,00....... 0,00......14,00
11.12.2009 Teholla Keskussairaala...........14,00....... 0,00......14,00
12.12.2009 Teholla Keskussairaala...........14,00....... 0,00......14,00
jne.
Heittääköhän ohjelma nuo miten sekaisin, vaikka nyt ovat suorassa taulukon muotoisessa järjestyksessä. Oma-vastuu on siis täyttynyt.
Matkoja ei ole tuossa listassa, ne näkyy Kelan sivuilla kun menet omilla pankkitunnuksillasi sinne. - tarkka porkkana
Tarkka porkkana kirjoitti:
Minulle myönnettiin korotettuvammaistuki 20 vuotta sitten. Kun tuli työkyvyttömyyseläke, siitäkään ei tullut hylkyä, vammaistuki vaihtui automaattisesti alimmaksi hoitotueksi.
Korotettua hoitotukea en edes yrittänyt hakea, koska Kelan virkailijat perustelivat, että siinä pitää olla melkein vuodenpotilas, sitä ei hevin anneta.
No sitten kun hain, myönsihän ne sen, vaikka en olekkaan vuodepotilas, en lähelläkään. Ensin tuli 1,5 vuotta, nyt jatkoivat kahdella vuodella. Yhtään hylkyä ei näistäkään ole tullut.
Sanoisin, että itsekkin pitää tehdä mielettömästi hommia hakemuksen tekoon. Minä olen taulukkolaskennalle laittanut kaikki lääkärissä käynnit, tutkimuksissa käynnit, hoidoissa käynnit, labroissa käynnit. Viime vuotena tuli 208 käyntiä.
Olen tehnyt vammaistukihakemuksen valmiiksi, sekä liitteeksi tuon taulukkolaskennalla tehty taulukko, jossa kunkin käynnin kohdalla on Kelan hyväksymä kulu. Näin saa vuoden sairauskun näytetyksi perustelluksi. Ja hakemuksen liitteenä vielä lisäselvitys moniin kohtiin, joihin ei kunnolla mahdu kirjoittamaan.
Tämä paketti lääkärille lääkärintodistuksen kirjoittamista varten. Silloin homma onnistuu.
Viime vuonna mulla oli käyntejä näissä (lääkäri, sairaala, hoidot, labra jne.) 207 käyntiä. Kelalle täytyy selvittää hyvin tarkkaan asiat. Ei riitä, että kirjoittaa, etten selviä siitä ja siitä kysytystä asiasta, vaan on vielä lisäselvitettävä oma-aloitteisesti.
Esim.
Kulu........Kela.......Omavastuu
2 5.11.2009 Lymfa syövän jälkihoitoa.........51,40...... 10,34...... 41,06
25.11.2009 Fysikaalinen hoito................. 43,50.......7,65.......35,85
26.11.2009 Sydänlääkäri.........................0,00.......7,65.......52,35
30.11.2009 Fysikaalinen hoito................. 43,50.......7,65.......35,85
1.12.2009 Vesijumppa........................ 0,00.........0,00........0,00
2.12.2009 Lymfa syövän jälkihoitoa.........51,40.......10,34......41,06
3.12.2009 Sairaalan ortopedian klinikka.... 0,00.........0,00........0,00
4.12.2009 Varjoainekuvaus Keskuss.........0,00.........0,00........0,00
7.12.2009 Fysikaalinen hoito................. 43,50.......7,65.......35,85
7.12.2009 Reumaklinikka.....................0,00.........0,00.......0,00
8.12.2009 Päivystysklinikka Keskuss........14,00....... 0,00......14,00
9.12.2009 Teholla Keskussairaala...........14,00....... 0,00......14,00
10.12.2009 Teholla Keskussairaala...........14,00....... 0,00......14,00
11.12.2009 Teholla Keskussairaala...........14,00....... 0,00......14,00
12.12.2009 Teholla Keskussairaala...........14,00....... 0,00......14,00
jne.
Heittääköhän ohjelma nuo miten sekaisin, vaikka nyt ovat suorassa taulukon muotoisessa järjestyksessä. Oma-vastuu on siis täyttynyt.
Matkoja ei ole tuossa listassa, ne näkyy Kelan sivuilla kun menet omilla pankkitunnuksillasi sinne.Vaikka siellä lomakkeesa kytään lääkket, niin mulla ei ainakaan sovi siihen, joten olen erikseen listannut esim.
- Solomet 4 mg mg 1 * 1
- Thyroxin 0,1 mg 1 * 1,5 kilpirauhasen vajaatoimintaan
- Spesicor DOS 95 mg debo 1 * 2
- Furesis Comp 1 * 2 nesteen poisto. syd.vajaatoiminta
- Marevan 5 mg 5 mg 5 päivänä, 2,5 mg kahtena päivänä
- Para-Taps 500 g 1*3
- Aerius 5 mg 1 tabl. aamuisin käsien kutinaan
- Atarax 25 mg 1 tabl. iltaisin käsien kutinaan
- Gabapendin Actavis kaps.kova 300 mg 2 * 1 Iltaisiin
Ja todetut diagnoosit (erittäin tärkeää, sillä niitä ei pysty edes lääkäri pitämään nipussa)
- Keuhkokasvaimn poisto 10.12.2009
- Vatsaontelon tutkimusleikkaus 8.12 .2009
- Verenmyrkytys sairaalassaoloaika 17.6.2008 – 19.8.2008
- Endokardiitti sydänläppätulehdus
- Sydämen vajaatoiminta 2007
- Lannerangan kiertymä 2006
- Eteisvärinä perusrytminä 2005
- Kilpirauhasen vajaatoiminta 2000
- Fibromyalgia, vaikea asteinen 1997
- Uniapnea 1997 ollut kymmeniä vuosia
- Syöpä 1995
- Syvälaskimotauti ALARAAJAT 1990
- Sydämen uudelleenrytmitys 1980 HYKS
jne...
Asiaa parantaa, kun laittaa diagnosointivuoden lisäksi vielä pakka, missä se on diagnosoitu.
Lääkärit ovat kiittännet tästä listasta, jossa on lääkitys, todetut diagnoosit, leikkaukset, sekä käytössä olevat luontaistuotteet. Ovat aina ottaneet sen sairaskansiooni.
Luulen, että minulla on ollut etua siitä, että olen tehnyt hakemukset todella huolella, ja tarkkaan ja helposti luettavaan muotoon ja mikään hakemus ei ole tullut hylkynä takaisin. Jos listaa vain perä'kkäin letkaksi, siitä on vaikeampi hahmottaa kokonaisuutta, ja siksi on syytä tehdä erillset lisäselvitysliuska, johon mahtuu laittamaan asiat selkeästi listattuna.
- noin
Oletko käynyt mangneettikuvassa? Se on yksi parhaimmista tavoista todeta sairaus. Eihän kela voi myöntää tukea jollei sinulla ole oikeanlaista lausuntoa ja tämä taasen on valitettavaa mutta nämä säännöt pitävät kaikki saman arvoisessa asemassa. Se mille sukupuolelle reuma diagnoosit annetaan ei ole mitään perustetta. Oletko tehnyt tutkimusta vai miten voit väittää tuollaista? Useimmitenhan nimenomaan nuorilla miehillä todetaan reumaa ja valitettavasti miesten reuma on useimmiten vaikeampi. Itselläni (olen nainen) taudin toteaminen kesti 4 vuotta kun kukaan ei edes osannut sitä epäillä kunnes minulta meni liikuntakyky.
- Liisa ihmemaassa
Olen mielenkiinnolla lukenut näitä juttuja niin kelasta kuin selkärankareumasta.Itse olen sairastanut selkärankareumaa jo -86 lähtien,tosin se vahvistettiin vasta -01.Diagnoosin teki reumatologi. Ennen diagnoosia kävin lukuisia kertoja työpaikkalääkärillä ja terveyskeskulääkärillä ja aivan turhaan,koska eihän heillä ole tarvittavaa osaamista eikä tieto-taitoa. Minun selkärankareumani todettiin mangeettikuvista ja kaikenlaisista mittauksista tehdyistä yhteenvedosta.verien perusteella olen terve(seronedativa)niistä ei saa mitään viitteitä sairauteen. juuripa sen takia moni yleislääkäri ei vie asiaa eteenpäin koska veret ovat hyvät,niin potilas on terve. Itse en antaisi paljon arvoa ortopedin saati sitte fysiatrin diagnoosiin,heillä ei ole tarvittavaa osaamista. "selkärankareumaa ei haluta todeta"vastaisin että jos reumatologi ei sitä sinulta ole löytynyt niin melkeimpä uskoisin sitä.toivottavati se on jotain muuta sillä selkärankareumasta ei paarane,sen kanssa vain pitää oppia elämään. Tai voihan se olla että sairautesi ei ole edennyt vielä niin pitkälle että reumatologi olisi voinut sen todeta.jos se on kyseinen sairaus niin varmaan diagnoosin aika tulee ennen tai myöhemmin.
Tulehduskipulääkkeiden jatkuva syönti ei nykyisin suotavaa,enne niitä piti syödä kuureina.nykyinen suositus on että mahdollisimman vähän ja lyhyen aikaan.
vieläköhän mahdat olla samassa tilanteessa kuin -06?olisi mielenkiintoista tietää tilanteesi,onko kela myötänyt korvauksen?
kelan kanssa pitää olla vahva ja voimia hoitaa omat asiat kuntoon ja tarvitsee tukea reumatologilta ja vieläpä sellaiselta jolla on mainetta ettei kela uskalla kyseenalaistaa lausuntoa.
Minulla on käynyt tuuri näissä asioissa,kohdalleni sattui hyvät lääkärit ja kelan korvaa lääkkeeni.
olen kyllä kuullut ja lukenut kelan toiminnasta paljonkin ja yhtä asiaa ihmettele suuresti?millä oikeudella kela muuttaa ja kyseenalaistaa lääkäreiden lausuntoja.Näkemättä potilasta ne tietää potilaan sairaudesta paremmin kuin leikaava-tai hoitavalääkäri.jos kerta kelalla on näin päteviä lääkäreit niin eiköhän olisi parasta lopettaa kaikki terveyskeskukset yms ja alkaa hoitamaan potilaita kelan kirjekursseilla niin säästäis valtio rahaa jamaine kasvais.
olisi hyvä jos saisin kommentteja kirjoitukseeni ja viriäisi keskustelua.HYVÄÄ PÄÄSIÄITÄ KAIKILLE1 - Biokemisti
Olen kanssasi ihan samaa mieltä. Selkärankareumaa ei haluta todeta. Syytä en kyllä tiedä.
Minä olen 99 % varma, että minullakin on selkärankareuma. Työterveyshuollossa sitä ei vain uskota, koska HLA-B27 on negatiivinen.
Selkä on ollut kipeä niin kauan kuin muistan. Jopa eka vuoden luokkakuvassa istun suorana kuin tikku, kun selän koukistaminen koski. Olen käynyt työterveyshuollossa vuodesta -95, eli 15 vuotta. Selkä kipeytyy öisin ja on aamulla jäykkä. Pahimpina aamuina en pysty enää edes hoitamaan intiimihygieniaani tai laittamaan sukkia jalkaan. Voisikohan Kelalta anoa henkilökohtaista avustajaa em. hommaan... :) Kantapäätä ja sormia särkee ja nivelissä on ollut tulehduksia. Kävin ensin yhdellä reumatologilla, joka oli enemmän selvännäkijä kuin lääkäri. Sanoi nähneensä heti, kun sisään astuin, ettei minulla ole selkärankareumaa. Hän käyttikin vastaanottoajan sen todistelemiseen, miksi minulla ei voi olla selkärankareumaa. Sormikivut johtuvat kuulema nivelrikosta ja selkivut välilevyrappeumasta. Lausuntoon oli kirjoittanut, ettei mitään merkkejä tulehduksellisesta selkäsairaudesta. Yritin toiselle reumatologille, joka katseli vain tietokonetta ja totesi: "Esitietojen perustella voin sanoa, ettei sinulla ole selkärankareumaaa. Kaikillahan selkään joskus koskee." Meinasin ruveta itkemään. Miten minä voin töissä käydä, kun en pysty selkäkivuilta nukkumaan. Toimin vaativissa asiantuntijatehtävissä esimiehenä, enkä ole päivääkään ollut poissa tämän vaivani vuoksi.
Tyäterveyshuollon koneella varmaan lukee, että potilas on luulotautinen ja juoksee turhaan lääkärillä!
Vika on ilmeisesti siinä, että olen koko ikäni harrastanut paljon liikuntaa ja se on pitänyt selän liikkuvana. Lääkärit ovat sitä mieltä, että mikäli tauti diagnosoitaisiin tässä vaiheessa ( olen 50-vuotias) niin sairaus olisi jo paljon pidemmällä! Käyn edelleen jumpassa 3-4 kertaa viikossa, vaikka kaikki selän liikkeet koskevat. Itse asiassa luulin viime vuosiin saakka, että kaikilla koskee selkään, kun sitä liikuttaa. Olin niin tottunut siihen, etten pitänyt sitä edes epänormaalina! Vasta nähtyäni Hesarissa ilmoituksen "Onko selkäkipuni taustalla selkärankareuma" ja käytyäni kuuntelemssa yleisöluennon tajusin, että kaikki oireet täsmäävät. Iriittistä minulle ei ole, mutta se liittyykin HLA-B27 positiivisuuteen.
Työterveyshuollossa (Terveystalossa) on vaivojani hoidettu yksi kerrallaan. Sillähän saadaa itsensä työllistettyä. Viimeksi kun kävin Terveystalossa kysymässä voisiko minulla olla hiivainfektio suussa, lääkäri kävi ennen vastaanottoa johtavan lääkärin juttusilla kysymässä, miten minuun pitää suhtautua, ja alkoi sitten piruilla minulle: "Voithan sinä käydä toisella lääkärillä ja jos et usko häntäkään niin sitten pyytää kolmannen mielipiteen". Todella asiatonta käytöstä lääkäriltä. Tosi on, että olen tämän 20 vuoden aikana yrittänyt saada apua useammalta lääkäriltä.
Viime syksynä minut lähetettiin polven tähystysleikkaukseen nivelkivun vuoksi. Mitään vikaa polvesta ei löytynyt, mutta kerroin kirurgille selkäkivuistani. Pääsin jonoon kirurgisen sairaalan fysiatrille, jonka luona kävin maaliskuussa. Hän oli ensimmäinen joka todella kuunteli oireita ja kirjoitti lausuntoon selkärankareumaepäilystä. Nyt pääsin huhtikuun lopussa magneettikuvaukseen, jossa vaivojeni syy todennäköisesti selviää. Vähemmän sitkeä olisi jo luovuttanut. Minulle on kolme eri lääkäriä pitänyt pitkän esitelmän siitä, ettei minulla voi olla selkärankareumaa, koska sitä ei ole aiemmin todettu! Kaivoin juuri esiin vuonna 1990 otetut kaularangan röntgenkuvat, joissa on selkeästi näkyvissä spondyloartroosin aiheuttamaa uudisluunmuodostumista. Siis jo 20 vuotta sitten! Toivottavasti nyt saan diagnoosin ja hoidon.
Olen lukenut tuota Terveyskirjaston sivustoa Pitkäaikaissairauksien hoito -> Reuman hyvä hoito ( http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_osio=102&p_teos=reu) . Siellä on selkä ja SI-nivelkipujen lisäksi selitys monelle muulle vaivalleni: aurinkoihottuma, leukanivelkivut, sydämen rytmihäiriöt, sormi- , varvas- ja niveloireet ja heikentynyt immunopuolustuskyky.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938686
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264848- 504298
- 623857
- 513236
- 503050
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.532716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422395