orikuolain

tarantella

Mitä kokemuksia teillä on tämmöisestä? Onko kannattava ostos? olen eräälle varsalle tuota miettinyt kun ei oikeen riimunnaru-suussa menetelmä enää toimi, varsa painaa päälle kuin veturi. Kuolainten kanssa sama homma.

7

5271

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanupallo

hyviä kokemuksia, kuskattiin kolme vuotiasta lämpöstä tammaa sellaisilla kun ei neito hanskassa meinannut pysyä! Sama muilla tuittupäillä. Ovat sen jälkeen kulkeneetkin kiltisti kun on "shokkihoitoa" saaneet ;D

Mutta sen pitäisi olla mielestäni vika vaihtoehto, meinaan kokekeilkaa vaikka ensin Ketjunarua jossa ketjuja kaksi kappaletta ja laitatte ne ketjut ristiin sinne suuhun ja kunnun nykäisy jos alkaa sinkoilemaan. Ehdottomasti nahkainen naru!

Tän pitäisi auttaa mut jos ei toimi, niin sit pari kertaa orikuolaimella ja sen kanssa oltava varovainen, sillä oikesti sattuu kun nykäiset pari kertaa reippahasti.

• vanupallo

• OX-X

ei kyllä tee hyvää hevosen suulle laittaa sinne ketjuja tai riimunnaruja,minä en itse käytä vaan juuri orikuolainta vaikeissa tapauksissa.yleensä ne ongelmat alkaa kyllä sieltä narun toisesta päästä eikä hevosesta.

• Hegeira
        OX-X kirjoitti:

ei kyllä tee hyvää hevosen suulle laittaa sinne ketjuja tai riimunnaruja,minä en itse käytä vaan juuri orikuolainta vaikeissa tapauksissa.yleensä ne ongelmat alkaa kyllä sieltä narun toisesta päästä eikä hevosesta.

No hei, eipä siin kerkee ihmisellä olla kovin vaikutusta, jos varsan nulikka vie mitkin maita ja mantuja jukuripäissään. Pitäähän sen varsanki oppii, et miten siin talutuksessa kävellään ja miten käy kun kovin nyhtää. En ole siis mikään hevosten rääkkääjä tms hullu, mutta jos hevonen ei käyttäydy kunnolla ni kyl sille pitää rajansa näyttää. Ei me ihmiset olla mitään ihan mitä tahansa riepoteltavia otuksia. Mie ainakin pistän vastaan jos ruvetaan silleen mulle kukkoilemaan... Onko sitten mitä muita vaihtoehtoja semmosen höyrypään pysäyttämiseks? Totta kai sitä talutusta harjotellaan ja tehdään maasta käsin -juttuja, mut entäs toi tommonen tilanne... ;)

• OX-X
        Hegeira kirjoitti:

No hei, eipä siin kerkee ihmisellä olla kovin vaikutusta, jos varsan nulikka vie mitkin maita ja mantuja jukuripäissään. Pitäähän sen varsanki oppii, et miten siin talutuksessa kävellään ja miten käy kun kovin nyhtää. En ole siis mikään hevosten rääkkääjä tms hullu, mutta jos hevonen ei käyttäydy kunnolla ni kyl sille pitää rajansa näyttää. Ei me ihmiset olla mitään ihan mitä tahansa riepoteltavia otuksia. Mie ainakin pistän vastaan jos ruvetaan silleen mulle kukkoilemaan... Onko sitten mitä muita vaihtoehtoja semmosen höyrypään pysäyttämiseks? Totta kai sitä talutusta harjotellaan ja tehdään maasta käsin -juttuja, mut entäs toi tommonen tilanne... ;)

ymmärrän tilanteen.Meillä varsat ja kurittomatkin jotka tarvitsevat kertausta,talutetaan ensin kahdelta puolelta niin että aputaluttaja on takaoikealla eikä pidä tuntumaa suuhun(suitset päässä hevosella),vasta sitten tulee peliin mukaan jos "virallinen taluttaja" ei saa tilannetta hallintaan yksin.

Varsan pitäisi myös aivan pienestä oppia kunnioittamaan kättä,esim.minun hevoset peräytyy kun nostan käden vaakasuorassa eteenpäin oman pääni korkeudelle.Se ei saa olla pelko-vaan kunnioitusreaktio.

Esim.varsojen kanssa pitää pienestä asti välttää tilanteita missä on mahdollisuus että varsan voimat ja luonne menevät hoitajan "yläpuolelle".Paljon aiheutetaan myöhemmin vaikeasti korjattavaa jälkeä kun varsa on esim.saanut viedä ihmistä pitkin pihaa,varsaan suututaan,sitä nyitään päästä ja ehkä läpsitäänkin.

Pitää uskaltaa ja nöyrtyä pyytään apua jos ei itse pärjää hevosen kanssa.Se on kaikkille parempi vaihtoehto.

• harkkareita
        OX-X kirjoitti:

ymmärrän tilanteen.Meillä varsat ja kurittomatkin jotka tarvitsevat kertausta,talutetaan ensin kahdelta puolelta niin että aputaluttaja on takaoikealla eikä pidä tuntumaa suuhun(suitset päässä hevosella),vasta sitten tulee peliin mukaan jos "virallinen taluttaja" ei saa tilannetta hallintaan yksin.

Varsan pitäisi myös aivan pienestä oppia kunnioittamaan kättä,esim.minun hevoset peräytyy kun nostan käden vaakasuorassa eteenpäin oman pääni korkeudelle.Se ei saa olla pelko-vaan kunnioitusreaktio.

Esim.varsojen kanssa pitää pienestä asti välttää tilanteita missä on mahdollisuus että varsan voimat ja luonne menevät hoitajan "yläpuolelle".Paljon aiheutetaan myöhemmin vaikeasti korjattavaa jälkeä kun varsa on esim.saanut viedä ihmistä pitkin pihaa,varsaan suututaan,sitä nyitään päästä ja ehkä läpsitäänkin.

Pitää uskaltaa ja nöyrtyä pyytään apua jos ei itse pärjää hevosen kanssa.Se on kaikkille parempi vaihtoehto.

suosittelet ponivarsalle, joka ei pysy lapasessa? Sen kanssa helposti käyttää voimaa, kun on pienempi... Välillä jäkittää kuin aasi ja välillä potkiutuu ja rynnii minne sattuu....
        On yksivuotiaasta kyse.

• 9+20
        OX-X kirjoitti:

Ystävällisempi se riimunaru hevosen suulle on kuin orikuolain...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      85
      1758
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      120
      1174
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      58
      1036
    4. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      62
      926
    5. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      74
      836
    6. Mitä mietit Honey?

Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      790
    7. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      78
      789
    8. Linnasuolla poliisi operaatio

Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      29
      786
    9. Missä kaikessa olet erilainen

Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.
      Ikävä
      39
      757
    10. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      43
      756
    Aihe