Puuportaat rinteeseen ???

Neuvoja, oppaita tarvitaan !!!

Hei ,

Naisihminen kaipaisi apua portaiden tekoon ..!!!

Siis kyseessä rinne ( mökiltä saunalle ), korkeusero 3 metriä ja pituutta portaille tulisi 9 metriä. Tilanne on se että timpuri teki oharit, ja nyt pitäisi varmaan sitten itse muutaman peukalo keskellä kämmentä sukulaisen avulla niitä portaita tehdä kun puutavaraa ( kyllästettyä terassilautaa pattinkia) mökin nurkalla jokunen sata metriä jo löytyy sekä ruuvit, laatat ja huopakaistat.

Ongelma on nyt se, että kyseessä erittäin juurinen ( isoja mäntyjen juuria ) rinne, kouhuvaa hiekkaa pinnassa, muuten kangasrinne, paikalle ei pääse isoilla koneilla . Ajatus on tehdä portaat " pintaan " eli laatat alle ( miten ), pattingista juoksut ja portaat siihen. Mutta osaisko kukaan neuvoa miten ne portaat siihen saisi tehtyä tukeviksi ja paikallaan pysyviksi..

Vuokraamosta ois takoitus hakea sirkkeli ( ja käyttö opeteltava heh).

Jos joku osaisi kertoa jonkun hyvän oppaan, kirjasen, ohjeen...

Kiitos asiallisista neuvoista ja vinkeistä !

5

10799

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pms68

rautakaupoissakin on joissakin piharakenteisiin ohjeita sekä monissa kirjoissa. Kirjastosta löytynee useampikin teos joissa asiaa käsitellään. Kirjaa ostaessa kannattaa kyllä lukea vähän tarkemmin millaisista portaista kirja on tehty.

Meillä on hyllyssä "terassit ja patiot" Eriksen ja Thorstensen kirjoittajina. Siinä on portaista aika hyvin, mutta ei toki mitään suoraa ohjetta vaan teoriaa asiasta.

Portaat saa maahan kiinni kun sivujuoksujen sisälle tai ulos laittaa maahan hakattavia tolppia joihin sen jälkeen kun ne on paukutettu maahan nuo sivujuoksut ruuvataan kiinni. Luultavasti helpointa on kun laitat nuo pään sivujuoksut paikalleen ja sitten rakennat portaat niiden väliin. Kun askelman pitää aina esim kahden laudan levyisenä voi johonkin kohtaan tulla tasanne jotta homma onnistuu, mutta jujun hoksattuasi se kyllä hoituu. Kannattaa käyttää ruuveja naulojen sijaan homman helpottamiseksi vaikka hintavaksi tuleekin, hankittunahan ne taisi ollakkin?

Laattoja et tarvitse tuolla mallilla ja niiden ankkurointi maahan olisikin oma juttunsa jo..

Kyllä huolella miettimällä ja pohtimalla homma onnistuu. Vuokraamon sirkkelin sijaan voi harkita josko ostat halpakaupasta oman laitteen. Viikonlopun vuokra kun on liki sama kuin noiden halpamallien hinta ja tilapäisissä askareissa ne toimivat aivan loistavasti! Voihan olla että seuraavaksi teet terassia tms...

• vihjeistä

josssain meidän talo- tai vastaava lehdessä tai olla mainos just noiden kirjoittajen opuksesta. Taidanpa lähteä kohta kirjastoon kattomaan. . .

Rst-ruuvit on hankittuna, mutta laatat ilmeisesti jää hukkaan. No saahan niistä tietysti polkuja tehtyjä. Timpurilla oli joku ajatus miten niitä piti santanummessa käyttää ... Mutta se perhana kun teki oharit niin tää yh-äippä tarttuu itse toimeen... Ja portaathan valmistuu ennen kesäloma loppua. Se on vissi se.
        :-)

Hiekkarinteeseen taitaa jopa onnistua hyvin toi puukiilojen /tolppien hakkaaminen ja puoleen väliin olisi tarkkoitus tehdä tasanne. Muuten kun ei askelmien alenemat ole sopivia ( heh, itse laskettuna ruutupaperille).

Siitä sirkkelistä. Mahtaisko sellanen esim Starkin 400 e :n sirkkeli olla jo käypänen vehje ? No, eikun rautakauppaan kiusaan miesmyyjiä...

• alle 100 euron
        vihjeistä kirjoitti:

josssain meidän talo- tai vastaava lehdessä tai olla mainos just noiden kirjoittajen opuksesta. Taidanpa lähteä kohta kirjastoon kattomaan. . .

Rst-ruuvit on hankittuna, mutta laatat ilmeisesti jää hukkaan. No saahan niistä tietysti polkuja tehtyjä. Timpurilla oli joku ajatus miten niitä piti santanummessa käyttää ... Mutta se perhana kun teki oharit niin tää yh-äippä tarttuu itse toimeen... Ja portaathan valmistuu ennen kesäloma loppua. Se on vissi se.

Hiekkarinteeseen taitaa jopa onnistua hyvin toi puukiilojen /tolppien hakkaaminen ja puoleen väliin olisi tarkkoitus tehdä tasanne. Muuten kun ei askelmien alenemat ole sopivia ( heh, itse laskettuna ruutupaperille).

Siitä sirkkelistä. Mahtaisko sellanen esim Starkin 400 e :n sirkkeli olla jo käypänen vehje ? No, eikun rautakauppaan kiusaan miesmyyjiä...

sirkkeli.

• käyttää
        vihjeistä kirjoitti:

aitatolppien kiiloiksi tarkoitettuja metallikiiloja joihin saa puun sisälle.

Itse laitoin venetelineen niillä kiinni.

• pms68
        vihjeistä kirjoitti:

halpissirkkelin saat HongKongista, Tarjoustalosta, Löytötavarataloista jne halpismarketeista. Niillä on kahden vuoden takuu joten ehdit sen hajoittaakkin jos niin on käydäkseen.. Nimet ja merkit vaihtelevat aikalailla liikkeittäin, mutta tuollaiseen hommaan ne riittää ihan hyvin. Itseasiassa meillä talon teossa (pitkästä isäntä itte) ostettiin osa tuollaisia koneita koska riittävät siihen tarpeeseen joka sille laitteelle esim on yleensä, ammattikäyttö on eri asia ja töissä miehellä onkin ihan eri vehkeet ja hintaiset..

Äläkä väheksy ruutupaperia! Korkeintaan 20 cm nousu on vielä kiva kävellä. Itse piirrän paljon ja kaikkea ruutupaperille kukkapenkeistä keittiösuunnitelmiin joten materiaali se on sekin! Ja kun itsellekkin ihan kuvan tekee niin paljon paremmin asia hahmottuu. Ukkojen juttuja suunnitella vain päässä muka..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe