Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Tyroksin ja närästys

kaarin

Heippa!

Onko teillä aiheuttanut tyroksin närästystä tai muuta vatsanärsytystä?
Mulla on nimittäin ollut vuoden verran melkein päivittäistä närästystä, poltetta vatsassa ja ruokatorvessa. Joutuu vältteleen eri ruokia. Tähystetty on eikä sieltä löytynyt mitään tulehdusta, ei keliakiaa. Vatsahappoja oli vaan hieman liikaa ja läppä hieman löysä. Tässä miettinyt että voiko tyroksin aiheuttaa närästystä? Tuntuu ettei voi enää mitään syödä. Kahvit ja teet olen jättänyt jo aika päiviä sitten pois. Oisko teillä neuvoja tuohon närästykseen?

25

10820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oppjphåp

      Aiheutti närästystä kun otin lääkkeen tuntia ennen aamiaista. Sitten kun siirryin ottamaan 10min ennen aamiaista niin ei enää.
      Mitenkä itse otat sen lääkkeen?

      Thyroxinihan panee suolen toimimaan nopeammin, joten vatsakin pitäisi tyhjentyä nopeammin ja siten happo pääsee lisääntymään tyhjään mahaan. Koita syödä vähän useammin, eli älä pidä kolmea tuntia pitempiä taukoja.

      En tiedä miten syöt, mutta kuhan ehdotan.

    • Blue_

      Kahden lääkärini mukaan tyroksiini ei aiheuta närästystä, mutta kas vain kun aloin sitä syömään niin tuli kuukauden yhtäjaksoinen närästys. Oli vatsantähystystä sun muuta ja happosalpaajaa ja mikään ei auttanut. Tähystyksessä kaikki kunnossa paitsi sappinestettä kuulemma oudon paljon. Sappirakkokin tutkittiin, se oli ok.

      Jos otan thyroxiinin liian aikaisin aamulla, närästys on taattu. Eli minäkin nappaan 10 min ennen aamiaista.

      Nyt olen törmännyt jo useampaan ihmiseen joilla thyroxin on aiheuttanut saman ongelman.

      • siis on tosi

        Jos syö liian pian thyroxinin oton jälkeen, se ei tehoa kunnolla.

        Kannataa kyllä enemmänkin tarkailla ruokavaliota.


      • Blue_
        siis on tosi kirjoitti:

        Jos syö liian pian thyroxinin oton jälkeen, se ei tehoa kunnolla.

        Kannataa kyllä enemmänkin tarkailla ruokavaliota.

        Senhän takia niitä kokeita otetaan että nähdään ne arvot ja miten lääke tehoaa! Jos imeytyminen tuosta huononisi, annosta voisi nostaa. Hyvin yksinkertaista.


      • ertyuiop
        siis on tosi kirjoitti:

        Jos syö liian pian thyroxinin oton jälkeen, se ei tehoa kunnolla.

        Kannataa kyllä enemmänkin tarkailla ruokavaliota.

        Lääkkeen ohjeessa lukee, että otetaan ennen aamiaista.Eikö se 10min ole ENNEN??
        Mun ymmärtääkseni jos se on niin tärkeää otta vaikka piolituntia tai tuntia ennen aamiaista, niin kyllä siitä olisi maininta siinä ohjeessa.

        Ja onko jollekkin siitä sitten oikein mainittu, että pitää ottaa tunti ennen?


    • ottaa huomioon

      tuokin seikka, voisko johtua thyroxinista? minut myös tähystetty monta vuotta sitten ja löysä läppä yms. löytyi, joten pääasiallisin syy varmaan löytyy niistä. toisinaan kuitenkin kärsin kauheista närästyksistä, pahimmillaan oksennan. kaikki mahdolliset vatsahappolääkkeet on käyty vuosien aikana läpi. voisihan sitä kokeilla ottaa thyroxin toiseen aikaan, sittehän selviäisi auttaako yhtään?
      just nyt muistin, että ruokasoodakin on kuulemma hyvä lääke närästykseen, pitää vielä sekin kokeilla, en vaan ole varma miten se nautitaan, pieneen vesimäärään liotettuna, ajattelisin?
      sen olen huomannut, että menee pitkä aika, ettei närästä lainkaa oli sitten syönyt ja juonut mitä tahansa ja sitten taas närästää joka päivä vaikka on syönyt ja juonut kuten ennenkin!
      katsotaan mitä tuleman pitää :)

      • Blue_

        Tähystyksessä vatsassani oli oudon paljon sappinestettä joten lääkäri epäili siksi ( sen vuoksi jo aiemminkin kun ei happosalpaaja auta)että kyseessä on emäksisen sappinesteen aiheuttama ärsytys eli ei todellakaan ihme ettei happosalpaajat auta.

        Olen tässä tutkiskellut asiaa ja jutellut kahden samasta vaivasta kärsivän/kärsineen ihmisen kanssa ja heilläkään ei happosalpaajat ole auttaneet... ehkä thyroxin lisää sappinesteen eritystä joillakin ihmisillä?


      • edes puhu

        Syö vaan ruokasoodaa närästykseen ja voit olla varma, että pian on tilanne entistä pahempi!


      • kerron
        edes puhu kirjoitti:

        Syö vaan ruokasoodaa närästykseen ja voit olla varma, että pian on tilanne entistä pahempi!

        että Natriumbikarbonaatti = ruokasooda (NaHCO3) =
        antasidi = liikahappoisuuslääke.
        käyppä googlettamassa hakusanana ruokasooda niin löytyy valaistusta asiaan :)


      • mutta
        kerron kirjoitti:

        että Natriumbikarbonaatti = ruokasooda (NaHCO3) =
        antasidi = liikahappoisuuslääke.
        käyppä googlettamassa hakusanana ruokasooda niin löytyy valaistusta asiaan :)

        ...jos se närästys onkin emäksisen sappinesteen aiheuttama, sooda vaan pahentaa tilannetta.


      • Seija333

        Puuron päälle reilusti leseitä ,ei ole närästänyt sen jälkeen,kilpirauhasen vajaatoiminta 5v.


    • kaarin

      Moro!

      Ite olen ottanut thyroxinin joskus kuuden aikaan aamulla ja syönyt aamupalan noin tunnin päästä. Niin kyllähän se teho voi huonontua jos lääkkeen ottas 10 minsaa ennen ruokailuu. En ole sitä kokeillut.. pitänee kokeilla.
      Niin en tiedä mitä nesteitä siellä mun vatsassa sitte on liikaa, sitä ei erikseen tutkittu. Lääkäri vain totesi tähystyksessä että vatsahappoja normaalia enemmän. Ois näköjään pitänyt ottaa tuosta tähystyksestäkin enemmän tietoo ennen tutkimusta. Samperi soikoon, ku pitäs ottaa ite kaikesta niin älyttömästi tietoo, ku nuo lääkärit tuntuu olevan niin monesti ihan pihalla koko hommasta.
      Onhan tää närästys pirullinen kumppani. Sekin ku ei tiedä mistä se johtuu. En voi syödä mitään hedelmiä enkä tuoreita vihanneksia. Jos tässä yrittäs jättää kaikki maitotuotteet ja viljat pois niin mitä sitä enää sais syödä. Hankalaa.

      • jookoskos

        Asiaa puhut.....on tää vaikeeta!

        Miljoona kertaa olen ihmetellyt, että missä on ne maailmankuulut lääkärit, kun meillä täällä suomessa KUULEMMA niitä on. Terveyden hoitokin on KUULEMMA sieltä kärkipäästä.
        No, onneksi ei asuta muualla, koska sitten saisimme vielä huonompaa hoitoa


      • merja
        jookoskos kirjoitti:

        Asiaa puhut.....on tää vaikeeta!

        Miljoona kertaa olen ihmetellyt, että missä on ne maailmankuulut lääkärit, kun meillä täällä suomessa KUULEMMA niitä on. Terveyden hoitokin on KUULEMMA sieltä kärkipäästä.
        No, onneksi ei asuta muualla, koska sitten saisimme vielä huonompaa hoitoa

        viitaten keskusteluun koska tyrosiinilääke tulisi ottaa.minulle lääkäri antoi selvän vastauksen, puolituntia ennen aamupalaa. aamupalalla kannattaa syödä mahd.vatsaystävällisiä aineita.eli ei heti ruisleipää ja kahvia.niillä takuulla alkaa närästää.keliakia myös kulkee usein käsikädessä kilpparin vajaatoiminnan kanssa ja laktoosittomiakin maitotuotteita kannattaa suosia.myös ok kikka on maitohappobakteerien ja nestemäisen silicean käyttö närästykseen.olen kokeillut kaikki närästyslääkkeet ja nyt ne vaan pahentavat asiaa.kannattaa poiketa myös tuolla kilpiruahasfoorimissa jos on kilppariltaan kipeä.asilliset sivut.onnea matkaan toivottavasti joku saa avun.merja


      • Anonyymi
        merja kirjoitti:

        viitaten keskusteluun koska tyrosiinilääke tulisi ottaa.minulle lääkäri antoi selvän vastauksen, puolituntia ennen aamupalaa. aamupalalla kannattaa syödä mahd.vatsaystävällisiä aineita.eli ei heti ruisleipää ja kahvia.niillä takuulla alkaa närästää.keliakia myös kulkee usein käsikädessä kilpparin vajaatoiminnan kanssa ja laktoosittomiakin maitotuotteita kannattaa suosia.myös ok kikka on maitohappobakteerien ja nestemäisen silicean käyttö närästykseen.olen kokeillut kaikki närästyslääkkeet ja nyt ne vaan pahentavat asiaa.kannattaa poiketa myös tuolla kilpiruahasfoorimissa jos on kilppariltaan kipeä.asilliset sivut.onnea matkaan toivottavasti joku saa avun.merja

        Hoitakaa se kilpirauhasen vsjaatoimintavaiva ensin. Omin päin ei pidä mennä mitään ottamaan, jos on kilpirauhashäiriöitä. Thyroxiini otetaan aamulla. Thyroxiinin ja ruokailun väli pitää olla vähintään 20-30 min. Mahalaukun happamuuden pitäisi olla vakio, että thyroxiini vaikuttaisi yhtä tehokkaasti aina. Siksi ei pidä syödä/juoda mitään mikä aiheuttaa mahalaukun happamuudelle eroja (esim. sooda). Jos syö kalkkia tai rautaa niin Thyroxin ja näiden valmisteiden ottamisen väli pitää olla vähintään 6 tuntia (huom. myös maitotuotteet). Joillakin ihmisillä TSH on matalampi kesällä ( voi mennä hieman liikatoiminnalle) ja talvella korkeampi (voi mennä hieman vajaatoiminnalle) tai subkliinisesti vajaatoiminnalle. Minä hoidan tämän ominaisuuden niin että hivenen lisään lokakuun lopussa tvyroxiini annosta ja huhtikuussa hiukan vähennän annosta. Lääkärin luvalla. Annoksen lisäys/vähentäminen minulla: pieni murunen 25 mikrogramman tabletista. Vuosien kokemuksella näin pärjään. Ruokavalioni ja eämäntapani ovat erittäin hyvät. Monen vuoden jälkeen huomaa kyllä voinnissa ja erilaisissa oireissa missä millpinkin mennään. Minun kilpirauhanen ei toimi ollenkaan.


    • Lyko

      Thyroksiinin oton jälkeen alkaa heti närästys. Ei mitään eroa otanko 15 min tai puoli tuntia ennen ruokailua. Minulla oli aluksi annostus 1,5 tablettia ei närästystä, nyt 2 tablettia ja joka kerta oton jälkeen närästää.

      Mahtaako ajan myötä syntynyt vaiva vai määräkö vaikuttaaa.

      Minulle ei ole tutkittu tämän takia.

    • @@@

      Thyroxin lisää vatsahappoja. Oletko huomannut muita liikatoiminnan oireita nostettuasi lääkitystä kahteen tablettiin? Jos olet, pienennä annosta. Koska 1,5 tbl oli liian vähän, ehkä sopivin annostus on niiden välissä. Jos Thyroxinilla et saa hyvää hoitotulosta, hanki yhdistelmälääkitys eli Liothyroninia vähennettävän Thyroxinin rinnalle.

      Mitään ruokasoodaa tai muita happoja neutraloivia lääkkeitä ei saa ottaa neljään tuntiin Thyroxinin ottamisen jälkeen, tai ennen, joten ne eivät auta, jos Thyroxinin otto aamulla närästää. Neutraloivat lääkkeet vaikuttavat siis suoraan mahalaukussa kun taas happosalpaajien täytyy ensin imeytyä suoliston kautta. Kannattaisikohan siis kokeilla happosalpaajan ottoa nukkumaan mennessä?

      Kahvi, punaviini, sipuli, rasvaiset ruoat, hapanleipä aiheuttavat tunnetusti helposti närästystä, jos on siihen taipumus. Outoa vaan, että närästys voi tulla minkä tahansa ruoka-aineen syömisestä toisinaan ja toisinaan voi oireitta syödä edellä mainittuja.

      Vatsa- ja ruoansulatusvaivat -palstalla on kirjoitettu väittämästä, että monet närästyspotilaat syövät turhaan happosalpaajia, koska heillä olisikin liian vähän vatsahappoja! Kaisa Jaakkola esittää kirjassaan Hormonidieetti, että närästys vähähappoisella mahalla olisi yleistä. Hän ehdottaa kaikille itse tehtävää happotestiä suolahappokapseleillä ym. (kirjassa tarkat ohjeet), mutta esim. Paula Heinonen varoittaa tekemästä sitä. Väittämään en ole löytänyt tukea mistään "virallisesta" lähteestä, joten en ole lähtenyt tekemään ko. koetta.

      Jos on ylipainoa, laihdutus vähentää närästystaipumusta. (Helpommin sanottu kuin tehty.) Pitkät ateriavälit pahentaa närästysongelmaa.

    • epätietoinen76

      Mä olen syönyt Thyroxinia kohta 3 kuukautta ja mulle on tullut nyt n. 5 kertaa yöllä aivan tajuttomia yskänkohtauksia, jotka kestävät tuntikausia. Ensin hengitys alkaa vinkumaan ja krohisemaan, siis joka henkäisyllä kamalaa ääntä. Kurkkuun kerääntyy limaa ja laittaa yskimään. Nyt viimeksi kun mulla oli tuo "kohtaus", niin kurkku alkoi selvästi menemään umpeen tai sitten sinne kerääntyi jotain, koska se helpotti joka yskäsyn jälkeen, mutta yskiä piti tosiaan melkein koko ajan.
      Olen myös allerginen muutamalle ruoka-aineelle, mutta miten ne voivat vaikuttaa, jos syön vaikka klo. 19 ja nuo kohtaukset alkavat n. 3 yöllä tai myöhemmin.
      Muutenkin ääni on paljon käheämpi nyt kuin ennen lääkitystä ja välillä käheytyy niin, että multa kysytään, että olenko pahastikin kipeä.
      Närästystä olen huomannut olevan useammin, mutta olen myös lihonut. Mun ihanne paino on reilusti alle 60 kiloa ja nykyään paino pysyy tiukasti 65-67 välillä.
      Onko teillä siis närästys aiheuttanut noin isoja ongelmia? Mulla ei kuitenkaan noissa kohtauksissa satu samallalailla kuin yleensä närästäessä. Ainoastaan yskiminen alkaa satuttamaan keuhkoja.

      • @@@

        Refluksitauti voi aiheuttaa kuvailemiasi oireita eli yskää. Sen aiheuttaa löysä mahanportti eli on rakenteellinen vika. Thyroxin vaikuttaa vain siihen, että mahappoja erittyy runsaammin kuin ennen lääkitystä, jolloin happoja on tod.näk. ollut jopa liian vähän. Itse tabletti ei närästä. - Laita korokkeet sängyn pääpuolen jalkojen alle, se saattaisi auttaa. Allerginen tuo kohtaus ei voi olla.

        Äänen käheyteen refluksitaudilla voi olla oma vaikutuksensa, mutta se ja äänen madaltuminen naisilla ovat kilpparin vajaatoiminnan oireita. Olet saanut lääkitystä vasta kolme kuukautta. Edelsikö sitä kilpirauhasen poisto liikatoiminnan takia vai oliko diagnoosi alunpetin vajaatoiminta? Lääkitys aloitetaan aina varovasti annosta portaittain lisäten ja sopivan annostuksen löytymiseen voi mennä jopa vuosi. (Sen jälkeenkin sitä voidaan joutua hienosäätämään vuosien ja vuosikymmenienkin ajan.). Onko sulla muita oireita, oireita jotka viittaavat vajaa- tai liikatoimintaan? Niistä voi päätellä, onko annostus liian pieni vai suuri. Oireiden poistuminen on tärkeämpi annostusmittari kuin labra-arvot.

        Jos alkuperäinen diagnoosi oli vajis, voi vajiksen oireet paheta, jos annostus jätetään liian matalaksi. Thyroxinin aloitus vähentää rauhasen omaa tuotantoa ja jos ne yhdessä ovat liian vähäiset, vajis pahenee. Näin voidaan virheellisesti luulla, että Thyroxin ei sovi. Kumpi alkuper. diagnoosi sulla oli ja mikä on annostus?

        Paitsi Thyroxin, onko sulle aloitettu esim. verenpaine- tai muu uusi lääkitys? Lue pakkausselosteesta haittavaikutukset. Jotkut verenpainelääkkeet aiheuttaa yskää ja etenkin makuuasennossa.


      • @@@

        Refluksitauti voi aiheuttaa kuvailemiasi oireita eli yskää. Sen aiheuttaa löysä mahanportti eli on rakenteellinen vika. Thyroxin vaikuttaa vain siihen, että mahappoja erittyy runsaammin kuin ennen lääkitystä, jolloin happoja on tod.näk. ollut jopa liian vähän. Itse tabletti ei närästä. - Laita korokkeet sängyn pääpuolen jalkojen alle, se saattaisi auttaa. Allerginen tuo kohtaus ei voi olla.

        Äänen käheyteen refluksitaudilla voi olla oma vaikutuksensa, mutta se ja äänen madaltuminen naisilla ovat kilpparin vajaatoiminnan oireita. Olet saanut lääkitystä vasta kolme kuukautta. Edelsikö sitä kilpirauhasen poisto liikatoiminnan takia vai oliko diagnoosi alunpetin vajaatoiminta? Lääkitys aloitetaan aina varovasti annosta portaittain lisäten ja sopivan annostuksen löytymiseen voi mennä jopa vuosi. (Sen jälkeenkin sitä voidaan joutua hienosäätämään vuosien ja vuosikymmenienkin ajan.). Onko sulla muita oireita, oireita jotka viittaavat vajaa- tai liikatoimintaan? Niistä voi päätellä, onko annostus liian pieni vai suuri. Oireiden poistuminen on tärkeämpi annostusmittari kuin labra-arvot.

        Jos alkuperäinen diagnoosi oli vajis, voi vajiksen oireet paheta, jos annostus jätetään liian matalaksi. Thyroxinin aloitus vähentää rauhasen omaa tuotantoa ja jos ne yhdessä ovat liian vähäiset, vajis pahenee. Näin voidaan virheellisesti luulla, että Thyroxin ei sovi. Kumpi alkuper. diagnoosi sulla oli ja mikä on annostus?

        Paitsi Thyroxin, onko sulle aloitettu esim. verenpaine- tai muu uusi lääkitys? Lue pakkausselosteesta haittavaikutukset. Jotkut verenpainelääkkeet aiheuttaa yskää ja etenkin makuuasennossa.


      • @@@
        @@@ kirjoitti:

        Refluksitauti voi aiheuttaa kuvailemiasi oireita eli yskää. Sen aiheuttaa löysä mahanportti eli on rakenteellinen vika. Thyroxin vaikuttaa vain siihen, että mahappoja erittyy runsaammin kuin ennen lääkitystä, jolloin happoja on tod.näk. ollut jopa liian vähän. Itse tabletti ei närästä. - Laita korokkeet sängyn pääpuolen jalkojen alle, se saattaisi auttaa. Allerginen tuo kohtaus ei voi olla.

        Äänen käheyteen refluksitaudilla voi olla oma vaikutuksensa, mutta se ja äänen madaltuminen naisilla ovat kilpparin vajaatoiminnan oireita. Olet saanut lääkitystä vasta kolme kuukautta. Edelsikö sitä kilpirauhasen poisto liikatoiminnan takia vai oliko diagnoosi alunpetin vajaatoiminta? Lääkitys aloitetaan aina varovasti annosta portaittain lisäten ja sopivan annostuksen löytymiseen voi mennä jopa vuosi. (Sen jälkeenkin sitä voidaan joutua hienosäätämään vuosien ja vuosikymmenienkin ajan.). Onko sulla muita oireita, oireita jotka viittaavat vajaa- tai liikatoimintaan? Niistä voi päätellä, onko annostus liian pieni vai suuri. Oireiden poistuminen on tärkeämpi annostusmittari kuin labra-arvot.

        Jos alkuperäinen diagnoosi oli vajis, voi vajiksen oireet paheta, jos annostus jätetään liian matalaksi. Thyroxinin aloitus vähentää rauhasen omaa tuotantoa ja jos ne yhdessä ovat liian vähäiset, vajis pahenee. Näin voidaan virheellisesti luulla, että Thyroxin ei sovi. Kumpi alkuper. diagnoosi sulla oli ja mikä on annostus?

        Paitsi Thyroxin, onko sulle aloitettu esim. verenpaine- tai muu uusi lääkitys? Lue pakkausselosteesta haittavaikutukset. Jotkut verenpainelääkkeet aiheuttaa yskää ja etenkin makuuasennossa.

        Tuosta äskeisestä kirjoituksestani voi saada sen vaikutelman, että vain alunperin vajisdiagnoosilla voi annostus jäädä liian alhaiseksi. Sillä, etenkin subkliinisen kilpirauhasen vajaatoiminnan koelääkityksellä lääkäri voi jättää annostuksen liian alhaiseksi yllä kuvatuin seurauksin. Jos kilpirauhanen on leikattu, annostus laitetaan automaattisesti suuremmaksi, mutta sekin voi jäädä liian matalaksi. Siinä ei kuitenkaan ole vaaraa, että lääkitys lopetetaan muka turhana


      • Anonyymi
        @@@ kirjoitti:

        Tuosta äskeisestä kirjoituksestani voi saada sen vaikutelman, että vain alunperin vajisdiagnoosilla voi annostus jäädä liian alhaiseksi. Sillä, etenkin subkliinisen kilpirauhasen vajaatoiminnan koelääkityksellä lääkäri voi jättää annostuksen liian alhaiseksi yllä kuvatuin seurauksin. Jos kilpirauhanen on leikattu, annostus laitetaan automaattisesti suuremmaksi, mutta sekin voi jäädä liian matalaksi. Siinä ei kuitenkaan ole vaaraa, että lääkitys lopetetaan muka turhana

        Aivan näin.


    • ei.vaivoja.1944

      Mulla on mennyt usko Kaisa jaakkolan kirjoituksista, tuntuu että kaikessa on vain hurjan kirjoitusmäärän tunnetta.
      Tuossa iässä terve voi syödä mitä vaan (tai juoda miten paljon vaan), mutta mitä 45v tapahtuu, silloin alkaa se vanheneminen ja joku paika voi sanoa pox.

      Kasviksilla, perunalla, lihalla ja viljoilla pärjäävä, aivan kuten isovanhemmatkin 93 - 97v. Toki d-vitamiinia otan, vähäsen. Pääasia että pyrkii olemaan normaali-, tai hyvin lievästi alipainoinen.

      "Kaisa Jaakkola esittää kirjassaan Hormonidieetti, että närästys vähähappoisella mahalla olisi yleistä. Hän ehdottaa kaikille itse tehtävää happotestiä suolahappokapseleillä ym. (kirjassa tarkat ohjeet), mutta esim. Paula Heinonen varoittaa tekemästä sitä. "

    • Anonyymi

      Sama täällä , toistamiseen, kun olen taas aloittanut koelääkityksen. Alle 1 kk ollut thyroxin, närästys tuli päälle. 2014 närästys alkoi heti ekana thyroxin päivänä. Refluksitauti on. Saa nähdä lopetanko taas koko thyroxinin. Ennen aloitusta tsh oli nyt 3 ja risat. Joillakin armour ja thyroid auttaneet, eikä heillä enää närästystä, mutta niiden saaminen lienee kiven alla...vaikeeksi on tehty ihmisen elämä tässä holhoavassa poliisivaltiossa.

      N-77

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2053
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe