Minä ajan niinkuin autokoulu opettaa mutta

sdlkflkj

Autokoulu opettaa kiihdyttämään nopeasti haluttuun nopeuteen jonka jälkee laitetaan isoin vaihde ja kaasu pintakaasulle. Miksi sitten kulutus on kaupungissa jopa 10 luokkaa? Voisko joku selvittää että miten oikeasti kaupungissa ajetaan. Niin ja käytän myös moottorijarrutusta ja vaihdan pienemmälle myös.

9

1075

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syitä

      Moottorillahan kannattaa jarruttaa vain jos on tarvetta hidastaa. Silloinkin kannattaa käyttää pieniä kierroksia, jotta moottori jarruttaa mahdollisimman vähän. Vaihda pienemmälle vasta kun kierrokset alittavat 1400. Moottorijarrutus kannataa siis aloittaa ajoissa, siis ennakoi!

      Kuinkas tuo ennakointipuoli muuten on hallussa on hallussa? Tuleeko paineltua jarrupoljinta?

      Mikä auto?

      Onko kunnossa?

      • kljlkj

        no siitä en tiedä onko kunnossa jne. Mutta auto on vuosimallia 96. Eikös moottorijarrutus ala syöttää taas bensaa kun kierrokset alittaa tietyn alueen, jarrutan aina moottorilla valoihin ja risteyksiin ja vaihdan välillä myös pienempään. Voiko auton ecu seota niin että moottorijarrutuksessa kuluu bensaa? Jarrua käytän silloin kun on paha paikka ja moottorijarrun teho ei enää riitä


      • mmm
        kljlkj kirjoitti:

        no siitä en tiedä onko kunnossa jne. Mutta auto on vuosimallia 96. Eikös moottorijarrutus ala syöttää taas bensaa kun kierrokset alittaa tietyn alueen, jarrutan aina moottorilla valoihin ja risteyksiin ja vaihdan välillä myös pienempään. Voiko auton ecu seota niin että moottorijarrutuksessa kuluu bensaa? Jarrua käytän silloin kun on paha paikka ja moottorijarrun teho ei enää riitä

        Pelkkä vuosimalli ei paljoa kerro. Jos autossa on iso kone ja on muutenkin syöppöä mallia niin ei välttämättä voi pienemmällä päästäkään.

        Polttoaineen pakkosyöttö menee tosiaankin päälle jossain 1000 ja 1500 kierroksen välillä riippuen koneesta, kylmällä koneella jopa korkeammillakin kierroksilla. Sen kyllä huomaa kun moottorijarruttaa ja sitten jossakin kierrosnopeudessa moottorin jarrutusteho yht äkkiä heikkenee. Kai se ecukin voi seota mutta on epätodennäköistä eikä syötön katkaisun puuttuminen niin paljoa kulutusta lisää, tällöinhän moottori nimittäin ei myöskään jarruta!

        Mitkä rengaspaineet?

        Onko aurauskulmat tarkistettu?

        Kuinka usein jarrua käytännössä käytät. Minä esimerkiksi varsinkin talvisin joudun välillä putsaamaan jarrulevyt jarruttamalla oikein tarkoituksella. Normaaleilla reiteillä kun ei yleensä tule jarrua käytettyä ollenkaan! Kaupunkikulutus on n. 7 talvella ja 6,3 kesällä.


      • fdskfdslk
        mmm kirjoitti:

        Pelkkä vuosimalli ei paljoa kerro. Jos autossa on iso kone ja on muutenkin syöppöä mallia niin ei välttämättä voi pienemmällä päästäkään.

        Polttoaineen pakkosyöttö menee tosiaankin päälle jossain 1000 ja 1500 kierroksen välillä riippuen koneesta, kylmällä koneella jopa korkeammillakin kierroksilla. Sen kyllä huomaa kun moottorijarruttaa ja sitten jossakin kierrosnopeudessa moottorin jarrutusteho yht äkkiä heikkenee. Kai se ecukin voi seota mutta on epätodennäköistä eikä syötön katkaisun puuttuminen niin paljoa kulutusta lisää, tällöinhän moottori nimittäin ei myöskään jarruta!

        Mitkä rengaspaineet?

        Onko aurauskulmat tarkistettu?

        Kuinka usein jarrua käytännössä käytät. Minä esimerkiksi varsinkin talvisin joudun välillä putsaamaan jarrulevyt jarruttamalla oikein tarkoituksella. Normaaleilla reiteillä kun ei yleensä tule jarrua käytettyä ollenkaan! Kaupunkikulutus on n. 7 talvella ja 6,3 kesällä.

        No rengaspaineita pistin siihen 2 baarin paikkeille. Voiko aurauskulma vaikuttaa kulutukseen? Miten voin tarkistaa toimiiko polttoaineen katkaisu moottorijarrutuksessa koska joskus tuntuu että vaikka teen moottorijarrutuksen yli 2000 kin niin ei tunnu että hidastaa. Ajostani on 95 prossaa kaupunkiajoa tuntuu että kokoajan saa tankkailla. Viimeksi tankkasin 19,7 litraa jolla pääsin 210 kilometriä. Mittaustapani kyllä on melko surkea koska kun bensavalo alkaa palaa paljon niin tankkaan silloin tietyn määrän ja lasken sen sitten siitä kun seuraavan kerran alkaa taas bensavalo palamaan


      • --------
        fdskfdslk kirjoitti:

        No rengaspaineita pistin siihen 2 baarin paikkeille. Voiko aurauskulma vaikuttaa kulutukseen? Miten voin tarkistaa toimiiko polttoaineen katkaisu moottorijarrutuksessa koska joskus tuntuu että vaikka teen moottorijarrutuksen yli 2000 kin niin ei tunnu että hidastaa. Ajostani on 95 prossaa kaupunkiajoa tuntuu että kokoajan saa tankkailla. Viimeksi tankkasin 19,7 litraa jolla pääsin 210 kilometriä. Mittaustapani kyllä on melko surkea koska kun bensavalo alkaa palaa paljon niin tankkaan silloin tietyn määrän ja lasken sen sitten siitä kun seuraavan kerran alkaa taas bensavalo palamaan

        Tuntuu että kokoajan saa tankkailla ja tankkaat vain alle 20 litraa?

        eeeh... miksi et tankkaa tankkia täyteen aina kun bensavalo alkaa palaa?


      • kait
        fdskfdslk kirjoitti:

        No rengaspaineita pistin siihen 2 baarin paikkeille. Voiko aurauskulma vaikuttaa kulutukseen? Miten voin tarkistaa toimiiko polttoaineen katkaisu moottorijarrutuksessa koska joskus tuntuu että vaikka teen moottorijarrutuksen yli 2000 kin niin ei tunnu että hidastaa. Ajostani on 95 prossaa kaupunkiajoa tuntuu että kokoajan saa tankkailla. Viimeksi tankkasin 19,7 litraa jolla pääsin 210 kilometriä. Mittaustapani kyllä on melko surkea koska kun bensavalo alkaa palaa paljon niin tankkaan silloin tietyn määrän ja lasken sen sitten siitä kun seuraavan kerran alkaa taas bensavalo palamaan

        "Ajostani on 95 prossaa kaupunkiajoa"

        kaupunkiajo syö bensaa paljon. omassani lähentelee 9 litraa satasella kaupunkiajokulutus. jos sinulla on suuri-iskutilavuuksinen moottori, syö se todennäköisesti vielä enemmän bensaa.


    • viisas.

      Ajapa seuraava tankillinen mahdollisimman hitaasti kiihdyttäen. Auton kiihdyttäminen vie eniten polttoainetta.
      Äläkä usko niitä pellejä jotka ajavat toisten autoilla ja sanovat että kannattaa kiihdyttää nopeus mahdollisimman nopeasti.

      • afs

        urheilullisen ajotyylin on aina sanottu kuluttavan paljon polttoainetta. näin sanoo myös oman autoni ohjekirja.


    • Ratti-Keisari

      Kuluttaa aina enempi kuin maantie-ajo. Johtuen siitä kun polttoaineenmäärä suhteessa on isompi kuljettuun matkaan nähden. Ja kaasupoljin tekee liikkeitä enemmän kuin maantiellä. Maantiellä voit ajaa tasakaasulla kymmeniä kilometrejä,mutta taajamissa vastaava voi olla vain satojametrejä. Jokainen jarrutus lisää kulutusta koska,tarvitaan energiaa taas päästäkseen takasin nopeuteen josta jarrutettiin. Ennakoimalla niin että,jarrujen käyttö jää minimiin,säästät myös polttoainetta. Ja tälläinen ajotapa vaatii "silmää" ja väliä edelläajavaan. Monilla kuljettajilla on tapana "pumpata" kaasulla vaikka,ajavat tasaisella nopeudella. Tämäkin lisää kulutusta,jokainen turha kaasun painallus. Rullaamalla voi säästää helposti 15-25% kulutuksesta. Ja rullauksella tarkoitetaan sitä moottori-jarrutusta. Vapaalle vaihdettaessa mäessä tai lähestyttäessä pysähdystä,kone käy tyhjäkäynnillä ja näin ollen kuluttaa p-ainetta. Nykyajan "ruisku-koneet" ei syö p-ainetta kun rullataan.
      Ja ennakoivalla-ajolla harkiten tulevia tilanteita,voi välttää pysähdyksiä(varauksin). Jokainen kiihdytys on koneelle ylämäkeä ja jokaisen jarrutuksen jälkeen tulee se ylämäki,eli kiihdytys.
      Jos sun kulutukses taajamassa on 10n luokkaa,matka-ajossa se olisi 7,5-8 litr?

      Aina kun nopeus muuttuu se lisää kulutusta.
      Selkiskö yhtään miksi kulutus nousee kaupunki-ajossa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2715
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2325
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      54
      1896
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1370
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1339
    Aihe