Jaloakileijat

missä vaiheessa

Jaloakijeijani on jonkin tuholaisen vaivaamat. Kasvit ovat kasvaneet tosi suuriksi mutta nyt kun kukkanuput ovat kehittyneet että pitäisi ruveta aukeamaan ne onkin muuttuneet läikykkäiksi ja niinkuin rupeavat kitumaan , värit haalistuu.
Pari puskaa on kahden nelion alalla terveen näköisiä mutta nämä kaksiväriset sairaita.
Missä vaiheessa olisi pitänyt ehkä myrkyttää kun en ole huomannut mitään poikkeavaa kuin nyt. Ja mikäaiheuttaa ,tietäiskö kukaan?

4

329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • missä vaiheessa

      Lähempi tarkastelu osoittikin että jo aivan pienetkin nupunalut sisältävät kymmeniä kellertäviä toukkia joten täytynee hävittää kaikki jotta ensivuonna ei ole vastaavaa.Mutta mikä myrkky ja missä vaiheessa ensivuonna jokinhan se nuo on muninut?

      • Onttomukulakiurunkannus

        Laitoin tuonne perennaosastolle juuri kysymyksen noista keltaisista toukista. Saapa nähdä tietääkö siellä joku jotakin. - En ollut huomannut viestiäsi. :-(


    • missä vaiheessa

      Katkoin siis kaikki kukkivav varret. Mutta nepä kasvattikin uudet kukkavarret ja ei kuitenkaan niin komeasti kuin olisi alkuun ollut. Joten kannatti.

      • Elfarran

        Ei mitään apua tästä minun viestistäni, mutta minulla on sama ongelma ollut jo pari vuotta ja ihan kaikkien väristen akileijojen kanssa. Muka hienot nuput tekee, mutta kukat eivät aukeakaan ja kun nupun avaa, se on täynnä pieniä toukkia.

        En vain tiedä miten ongelmasta pääsisin, koska sama juttu toistuu joka kesä. Olen leikannut varret kuten sinä ja jopa hävitin erään penkin kukat ja siirsin "terveitä" taimia äitini puutarhasta. Onkohan toukat kuitenkin jotenkin mullassa tai jotain, koska uusille taimille kävi aivan samoin.

        Mitään "myrkkyjä" en ole osannut käyttää enkä tiedä missä vaiheessa (varmaan jo keväällä) semmoisia pitäisi käyttää. Jos olet saanut jotain selville niin kerro!

        Niin, ja tänä kesänä akileijarukkiin iski vielä jotkut vihreät toukat, jotka söivät kaikki lehdet... Näyttävät aivan samoilta, jotka ovat kynineet karviaismarjapensaani. Ne ovat mitä todennäköisimmin karviaispistiäisen toukkia :/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe