Hei!
Minulta on lähtenyt, jo monta vuotta nahkat sormenpäistä. Niihin tulee ensin ihon alle vesirakkuloita ja sitten nahka lähtee.Talvisin iho halkeilee ja tulehtuu. Ei kutise. Rasvoista ei apua. Neuvoja otetaan vastaan!
Vesirakkulat sormissa
16
20764
Vastaukset
- *ninipini
Mene lääkäriin, hän antaa sinulle jotain ainetta!
- lepa-73
Olen käynyt ihotautilääkärillä, joka määräsi kortisonia ja erittäin rasvaista rasvaa. Epäili allergiaksi ja ihotestit tehtiin. Vain nikkeliallergia, joka oli jo tiedossa.
Syy jäi selvittämättä. Kyselen, onko kellään samanlaista ihottumaa ja onko löytynyt syytä ja apua siihen? - Vili
lepa-73 kirjoitti:
Olen käynyt ihotautilääkärillä, joka määräsi kortisonia ja erittäin rasvaista rasvaa. Epäili allergiaksi ja ihotestit tehtiin. Vain nikkeliallergia, joka oli jo tiedossa.
Syy jäi selvittämättä. Kyselen, onko kellään samanlaista ihottumaa ja onko löytynyt syytä ja apua siihen?Sama homma on minulla, tosin vesirakkulat eivät aukeile. Äidilläni on myöskin ollut samaa "ihottumaa" eivätkä auenneet rakkulat tahdo parantua ollenkaan. Lääkärit eivät osaa sanoa mitään. Antibiootit, kortisonit yms. ei tehoa. Tällä hetkellä koetan teepuuöljyä sivellä rakkuloihin, mutta vielä ei ole tehonnut. Allergiatesteissä olen minäkin käynyt. Myöskään shamppoiden ja saippuoiden vaihtamisella ei ole mitään merkitystä. Joku kertoi näiden vesikellojen johtuvan ongelmista ruuan imeytymisessä. Itsekin olisin todella iloinen jos löytyisi jokin keino saada tämä karmea kutina pois käsistä!!
- ja näppyihin
Vili kirjoitti:
Sama homma on minulla, tosin vesirakkulat eivät aukeile. Äidilläni on myöskin ollut samaa "ihottumaa" eivätkä auenneet rakkulat tahdo parantua ollenkaan. Lääkärit eivät osaa sanoa mitään. Antibiootit, kortisonit yms. ei tehoa. Tällä hetkellä koetan teepuuöljyä sivellä rakkuloihin, mutta vielä ei ole tehonnut. Allergiatesteissä olen minäkin käynyt. Myöskään shamppoiden ja saippuoiden vaihtamisella ei ole mitään merkitystä. Joku kertoi näiden vesikellojen johtuvan ongelmista ruuan imeytymisessä. Itsekin olisin todella iloinen jos löytyisi jokin keino saada tämä karmea kutina pois käsistä!!
Mulla on samanmoinen ongelma välillä ihon alle ilmestyy vesikelloja ja kutina sietämätön.. Olen kulkenut ihotauti lääkärillä asian kanssa ja apu löytyi ja olen huomannut itsekkin syyn/yhteyden ihottumaan.. Ensiksikin pohjalla atooppinen iho eli luonnostaan kuiva ja tämän näppy vaiheen usein miten laukaisee stressi.. Lääkäri määräsi voiteeksi Pimafucort nimistä "antibiootti" kortisoni voidetta ja Locoidia niitä käytin kuuri luontoisesti ja sitten perusrasvaa.. Ohjeiksi annettiin myös että liiallinen veden kanssa leikkiminen pois ja osta astian pesukone.. Kumihanskoja ei kannata käyttää ilman puuvillaisia aluhanskoja ja nekin pitää vaihtaa todella usein.. Ja perusrasva ei saa sisältää paljoa vettä.. Näillä on menty ja aina ku stressi meinaa iskeä niin kädet oireilee ja silloin pitää nollata pää keinolla millä hyvänsä ;) ja auttanut on.. Ja käy ihotauti lääkärillä äläkä kuuntele arvauskeskus lääkäreitä ku eivät tiedä mistään mitään nimim: kokemusta on..
- kyllästynyt jo
Vai lääkäriin ? Minä olen käynnyt kaksi eri kertaa käynnyt yliopistollisesa lääkärissä. Kaikki kokeet on otettu, mutta vikaa ei löyty. Minulla nuo rakkula on todella riesana. Mikään ei auta. Minulla tulee rakkuloita joka paikkaan, jopa varpaiden väliin. Toisinaan nahkaa saa vedää sormien sivuista isoina kappaleina. Rakkulat on pakko puhkaista, muuten kutiaa kamalasti. Mikään ei auta. On ollut jo viitisen vuotta. Nyt rupian käymään kaikki asiani läpi. Täytyy hän tähän syy löytyä. (kirjoitus taito sitä sun tätä, johtuu suomen kielestä )
- Aurinko
Minulle tulee kesähelteellä myös käsiin varmaankin samanlaisia pienen pieniä "vesikelloja".
Olen laittannut niihin hydrokortisonia, mutta en tosiaankaan ole huomannut siitä vielä apua. Sinänsähän nuo eivät vaivaa muuten kuin ulkonäkö mielessä.
Olisi kyllä kiva tietää miksi niitä tulee ja onko näihin olemassa tehokasta apua.- T:s
joskus angiina on oireeton ja jää siitä syystä hoitamatta, ja sen jälkitautina on ihon lähteminen sormenpäistä. Kannattaa ottattaa nieluviljely, että sekin tulee poissuljetuksi.
T:s - myös rakkuloita
9v tyttärelläni on myös keväisin "vesikelloja" jonka jälkeen nahkat lähtee. sitä on kestänyt 6v. jokakevät. rakkulasta otettiin joskus näyte eikä siinä ollut mitään erikoista. meillä sormia livotetaan iltaisin tea tree öljyllä (luontaistuote kaupasta)jota laitan veteen muutaman tipan ja voiteeksi aloe veera geeliä. päiväksi laitetaan laastareita suojaksi. hän sanoo koulussa olevansa käärme ja luo nahkansa keväisin.
- merja
minulle on tullut nenään jotain ihmeen vesi rakkuloita..en tiesä mistä ne on tullut,näyttivät aluksi että olisivat lähteneet kuivumaan mutta nyt niitä on tullut lisää..osaisiko joku kertoa mistä hemmetistä nuo tulevat... ?ja millä ne saisi nopeasti pois? ei ole kiva olla petteri punakuono..meikki ei varmasti edistä noiden paranemista,mutta on pakko laittaa että kehtaa ulos mennä!
- Pete vaan
Mulla on kanssa ollut jokusen vuoden kahdessa sormen päässä sekä jalkapohjissa päkiän kohdalla näitä vesirakkuloita. Mulla ne ei kutia, mutta ovat hiukan ruman näköisiä. Useimmat ovat ihan 0,5 mm kokoisia, suurimmat saattaa olla 2 mm kokoisia. Usein niitä tulee myös hampailla puristettua, jolloin rakkula särkyy ja neste tirskahtaa ulos. Toki ne sen jälkeen usein tulehtuu. Nämä sormien rakkulat ovat vain oikean käden etu- ja keskisormessa ja kahden ensimmäisen nivelen kohdalla. Mutta nahat eivät lähde, ainoastaan nuo rakkulat ilmestyvät.
Joten mitä ihmettä nämä ovat?- Ottaa pattiin
Täällä myös rakkuloitaan ihmettelevä. Nyt lähti sitten nahkat kuoriutumaan oikein kunnolla nahkariekaleet vaan roikkuu sormenpäissä ja seuraava kerros ihosta pilkottaa arkana esiin. Nahkaa lähti myös kämmenestä ja kutittaa niin julmetusti. Puhkoin puhtaalla neulalla noita rakkulapatteja ja niistä turkusi kirkasta nestettä. nyt odottelen ihotautilääkärin pakeille pääsyä. minulle lääkäri kielsi nimenomaan kortisonin käytön, kun sormet ovat auki. Bepanteenia käski laittaa...ei tuo ainakaan ole pahentanut tilannetta. Kaksi etusormea omistaa vielä päällysnahkat ja niillä näpyttelen tässä. Muut sormenpäät ovat kosketusarat.
- LuciPPP
Ottaa pattiin kirjoitti:
Täällä myös rakkuloitaan ihmettelevä. Nyt lähti sitten nahkat kuoriutumaan oikein kunnolla nahkariekaleet vaan roikkuu sormenpäissä ja seuraava kerros ihosta pilkottaa arkana esiin. Nahkaa lähti myös kämmenestä ja kutittaa niin julmetusti. Puhkoin puhtaalla neulalla noita rakkulapatteja ja niistä turkusi kirkasta nestettä. nyt odottelen ihotautilääkärin pakeille pääsyä. minulle lääkäri kielsi nimenomaan kortisonin käytön, kun sormet ovat auki. Bepanteenia käski laittaa...ei tuo ainakaan ole pahentanut tilannetta. Kaksi etusormea omistaa vielä päällysnahkat ja niillä näpyttelen tässä. Muut sormenpäät ovat kosketusarat.
eli Pustulosis palmoplantaris tekee ihoon rakkuloita, jotka sittemmin tavallaan "kuivavat" ja kuorivat ihon pois. Kannattaa lukea vaivasta netistä. Itselläni todettiin n.2 vkoa sitten. Vaiva on krooninen.
- atoopikko10
Minulla myös tällaista outoa ihottumaa. Olen aina ollut atoopikko (33v.) ja iho on oireillut, mutta vesikellot ovat tulleet vasta viime vuosina.
Nyt ihottumaa on ollut pitkään kahden sormen päällä pienellä alueella eikä meinaa millään parantua. Oireilu alkoi kun reilu vuosi sitten pesin jatkuvasti jälkikasvun takamuksia vaippa aikaan.
Tulehduksen olen nyt saanut jollakin tavalla kuriin pesemällä ja käsien desinfiointiaineella lääke ja perusvoiteella, mutta iho ei meinaa lähteä parantumaan vaan vettä tulee ihon pinnalle rikkoutuneen ihon kohdalta.- tätäkö ikuisesti=(
Mulla myös alkoi omituinen käsi-ihottuma n.kaksi vuotta sitten. Ensin ilmestyy vesirakkuloita ihon alle, jotka kutisevat etenkin öisin sietämättömästi. Kortisoni auttaa kutinaan. Sen jäljeen kun rakkulat puhkeavat, tulee sormiin punaisia ja kuivia läiskiä. Tällä hetkellä ihottumaa on vain oikean käden keski- ja etusormessa. Sormet on todella rumat ja kynnetkin ovat menneet ihan kuopille. Hoitona pesuaineiden välttäminen ja runsas rasvan käyttö, mutta täysin mitkään konstit eivät ole auttaneet. Kesällä oireet onneksi helpottavat.
- atoopikko10
tätäkö ikuisesti=( kirjoitti:
Mulla myös alkoi omituinen käsi-ihottuma n.kaksi vuotta sitten. Ensin ilmestyy vesirakkuloita ihon alle, jotka kutisevat etenkin öisin sietämättömästi. Kortisoni auttaa kutinaan. Sen jäljeen kun rakkulat puhkeavat, tulee sormiin punaisia ja kuivia läiskiä. Tällä hetkellä ihottumaa on vain oikean käden keski- ja etusormessa. Sormet on todella rumat ja kynnetkin ovat menneet ihan kuopille. Hoitona pesuaineiden välttäminen ja runsas rasvan käyttö, mutta täysin mitkään konstit eivät ole auttaneet. Kesällä oireet onneksi helpottavat.
Huomasin, että minulla auttaa seuraavanlainen toimintatapa:
Minulla oireet näyttävät pahenevan kun iho on rikki ja sinne pääsee joitakin epäpuhtauksia.
Toisaalta rasvat vain pahentavat asiaa sitomalla kosteuden, jolloin sikkonainen iho ei pääse kuivumaan ja umpeutumaan. Huomasin kuivattamisen auttavan hyvin nopeasti. Kesällä moottoripyöräillessä ilman hanskoja tilanne parani huomattavasti. Myös hiekkarannalla oleskelu auttoi kuivattamaan haavaumat.
Kokeilin erään ihotautiprofessorin suosittelemaa keinoa rikkonaisen ihon pesusta ja desinfioinnista käsien desinfiointiin tarkoitetulla aineella säännöllisesti. Se vaikutti hyvälle idealle, jolla saisi tuleduksen kuriin ja sitä kautta iholle mahdollisuuden parantua.
Toimin niin, että aina käsien likaannuttua tai pienenkin kutinan tunteen vuoksi suoritin välittömästi pesun (haalea vesi hajustamaton käsienpesuaine), jonka jälkeen kuivasin kädet pyyhkeeseen hankaamatta, varoen että ohut iho ei mene rikki. Painelemalla pyyhkeeseen sai jo kädet hyvin kuiviksi, lopuksi kuivaus käsiä heiluttelemalla. Sen jälkeen käsien huolellinen desinfiointi, rikkoinaisiin kohtiin hankasin kevyesti desinfiointiainetta niin kauan kunnes kirvely loppui ja kutina häviää yleensä saman tien tai ainakin pienen hetken kuluttua. Mikäli kutina jatkui, toistin tämän toimenpiteen. Oikein kutiavissa tapauksissa pidin kutiavaa kohtaa mahdollisiman kylmän juoksevan veden alla, kunnes kylmyyden tunne voitti kutinan tunteen. Sen jälkeen pesu ja desinfiointi.
Käsien pitäisi antaa "levähtää" tämän käsittelyn jälkeen, eli pyrkiä vähemmän likaisiin tai pölyisiin hommin. Muutenkin sitä aluetta, missä haavaumat on, tulisi pitää ilmavasti, eli ei hanskaa käteen, ja välttää lian joutumista haavoihin.
Iho uusiutuu muutamaan otteeseen hoidon aikana, ja kuoriutuvaa ihoa ei tulisi poistaa mekaanisesti, koska se ohentaa ihoa ja vaikeuttaa paranemista, sekä aiheuttaa helposti kutiamista.
Jotain kortisonipitoista voidetta voi laittaa viikon kuureina yön ajaksi, se nopeuttaa paranemista, kunhan muistaa koko ajan pitää huolta siitä, että kädet eivät pääse kutiamaan ja parantuneen kohdan iho sitä kautta rikkoonnu uudestaan.
Kuivalle, hilseilevälle iholle tietty pitää laittaa jotain ihotautilääkärin suosittelemaa perusrasvaa, mutta tälainen "märkä" iho ainakin minulla on vaatinut hyvän desinfioinnin ja mahdollisuuden ilmavaan hoitoon.
Käsien desinfiointiaineella on sellainen kyky, että kun desinfioiva etanoli on haihtunut, se kuivattaa haavauma-aluetta ja edesauttaa suojaavan kalvon syntymistä ihon pinnalle.
Toivottavasti joku muukin saa tästä käytännön apua.
Tiedän, että tämä ei toimi kaikille, eikä kaikilla ole mahdollisuutta tai kärsivällisyyttä tällaisen hoidon suorittamiseen. Vaikeata se oli itsellenikin, mutta nyt on mukava olla terveitten käsien kanssa.
Allergiatestit ovat myös tärkeitä suorittaa, että tietää mitkä ulkoiset ärsykkeet voivat laukasita kutinareaktion ja vesikellojen syntymisen. - "sormenjäljetön"
atoopikko10 kirjoitti:
Huomasin, että minulla auttaa seuraavanlainen toimintatapa:
Minulla oireet näyttävät pahenevan kun iho on rikki ja sinne pääsee joitakin epäpuhtauksia.
Toisaalta rasvat vain pahentavat asiaa sitomalla kosteuden, jolloin sikkonainen iho ei pääse kuivumaan ja umpeutumaan. Huomasin kuivattamisen auttavan hyvin nopeasti. Kesällä moottoripyöräillessä ilman hanskoja tilanne parani huomattavasti. Myös hiekkarannalla oleskelu auttoi kuivattamaan haavaumat.
Kokeilin erään ihotautiprofessorin suosittelemaa keinoa rikkonaisen ihon pesusta ja desinfioinnista käsien desinfiointiin tarkoitetulla aineella säännöllisesti. Se vaikutti hyvälle idealle, jolla saisi tuleduksen kuriin ja sitä kautta iholle mahdollisuuden parantua.
Toimin niin, että aina käsien likaannuttua tai pienenkin kutinan tunteen vuoksi suoritin välittömästi pesun (haalea vesi hajustamaton käsienpesuaine), jonka jälkeen kuivasin kädet pyyhkeeseen hankaamatta, varoen että ohut iho ei mene rikki. Painelemalla pyyhkeeseen sai jo kädet hyvin kuiviksi, lopuksi kuivaus käsiä heiluttelemalla. Sen jälkeen käsien huolellinen desinfiointi, rikkoinaisiin kohtiin hankasin kevyesti desinfiointiainetta niin kauan kunnes kirvely loppui ja kutina häviää yleensä saman tien tai ainakin pienen hetken kuluttua. Mikäli kutina jatkui, toistin tämän toimenpiteen. Oikein kutiavissa tapauksissa pidin kutiavaa kohtaa mahdollisiman kylmän juoksevan veden alla, kunnes kylmyyden tunne voitti kutinan tunteen. Sen jälkeen pesu ja desinfiointi.
Käsien pitäisi antaa "levähtää" tämän käsittelyn jälkeen, eli pyrkiä vähemmän likaisiin tai pölyisiin hommin. Muutenkin sitä aluetta, missä haavaumat on, tulisi pitää ilmavasti, eli ei hanskaa käteen, ja välttää lian joutumista haavoihin.
Iho uusiutuu muutamaan otteeseen hoidon aikana, ja kuoriutuvaa ihoa ei tulisi poistaa mekaanisesti, koska se ohentaa ihoa ja vaikeuttaa paranemista, sekä aiheuttaa helposti kutiamista.
Jotain kortisonipitoista voidetta voi laittaa viikon kuureina yön ajaksi, se nopeuttaa paranemista, kunhan muistaa koko ajan pitää huolta siitä, että kädet eivät pääse kutiamaan ja parantuneen kohdan iho sitä kautta rikkoonnu uudestaan.
Kuivalle, hilseilevälle iholle tietty pitää laittaa jotain ihotautilääkärin suosittelemaa perusrasvaa, mutta tälainen "märkä" iho ainakin minulla on vaatinut hyvän desinfioinnin ja mahdollisuuden ilmavaan hoitoon.
Käsien desinfiointiaineella on sellainen kyky, että kun desinfioiva etanoli on haihtunut, se kuivattaa haavauma-aluetta ja edesauttaa suojaavan kalvon syntymistä ihon pinnalle.
Toivottavasti joku muukin saa tästä käytännön apua.
Tiedän, että tämä ei toimi kaikille, eikä kaikilla ole mahdollisuutta tai kärsivällisyyttä tällaisen hoidon suorittamiseen. Vaikeata se oli itsellenikin, mutta nyt on mukava olla terveitten käsien kanssa.
Allergiatestit ovat myös tärkeitä suorittaa, että tietää mitkä ulkoiset ärsykkeet voivat laukasita kutinareaktion ja vesikellojen syntymisen.Itselläni on ollut sama ongelma noin neljä vuotta..
Poltin vahingossa hieman sormenpäitäni ja sen jälkeen pieniä rakkuloita ilmestyi ensin vasemmankäden nimettömään ja jonkin ajan päästä myös oikeaan nimettömään..näiden sormien kohdalla "tavallisista sormenjäljistä" ei ole tietoakaan.. on vain paksua, kovaa ihoa jossa ikäänkuin kapeita viiltoja..
Kaava on aina sama: pieniä rakkuloita näkyy ihon alla, ne turpoavat ja kutisevat, puhjetessaan kirkasta nestettä tulee ulos, punaista kutisevaa ihottumaa on monta viikkoa jonka jälkeen irtoaa paksuja iho rämmäleitä..hetken näyttää suht terveeltä ja taas sama kierrros uudestaan.
Kerran päivystyksessä käydessäni kysyin lääkäriltä mikä sormiani vaivaa ja hän kertoi sen olevan herpes,
osasi kysyä vielä olenko saanut lieviä palovammoja sormiin.
Ilmeisesti atoopikoilla Hvs1-infektio voi oireilla myös käsissä ja nimeonmaan sormissa ja yksi monista puhkeamista edistävä tekijä voi olla palaminen. Hoidoksi käski käyttää perus- ja hyrdokortisoonivoidetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2257047Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää451315Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka291128- 75921
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49895Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62877Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.96856Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38811Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14776- 43763