Joo, ostin tossa keväällä tollasen kaislan trimmitasolla ja 9.9 heppasen yamahan joka viritettiin 15 hevosvoimaiseksi. Ongelmani on se että veneellä ei voi ajaa kun 60-70% kaasulla. Jos ajaa lujempaa niin vettä tulee perästä sisään ja vauhdilla. Perä ei suinkaan uppoa, vaan trimmilevystä lentää sellainen jumalaton vesimälli päin konetta, josta se "kimpoaa" veneeseen. Onko muilla vastaavia ongelmia, vai onko tämä "ominaisuus"?
KAISLA 525:en ongelma
12
6606
Vastaukset
- Ei pelle eikä avuton
Niinhän siinä käy, jos ajaa kovempaa kuin vene on suunniteltu. Mikä on kaislan max koneteho? Jos ylität sen, niin perälaudan kestävyys kärsii. Lisäksi vene saattaa tulla vaarallisen kiikkeräksi kovassa vaihdissa.
Tatkaisu ongelmaasi on "roiskeläppä".- Pelle Avuton
Mitä meinaat roiskeläpällä? joku virallinen termi vaiko vaan joku kumi lärpätin jonnekin perän tienoille? Empä usko että tuo ero 9.9:stä 15:seen tuo niin paljoa lisää vauhtia että se olisi ongelma, mutta tiedä hantä. Onko kukaan tuota eroa ollut todistamassa henk. koht.?
- sen perässä
Pelle Avuton kirjoitti:
Mitä meinaat roiskeläpällä? joku virallinen termi vaiko vaan joku kumi lärpätin jonnekin perän tienoille? Empä usko että tuo ero 9.9:stä 15:seen tuo niin paljoa lisää vauhtia että se olisi ongelma, mutta tiedä hantä. Onko kukaan tuota eroa ollut todistamassa henk. koht.?
on ihan avuton,toimii vaan hitaassa vauhdissa.
Itse tein 12mm vanerista sellasen,joka tulee 60 cm perän etupuolelta kylkeä myöten ja ohittaa koneen n 15 cm.Toimii kovemmassakin vaudissa. - Pelle Avuton
sen perässä kirjoitti:
on ihan avuton,toimii vaan hitaassa vauhdissa.
Itse tein 12mm vanerista sellasen,joka tulee 60 cm perän etupuolelta kylkeä myöten ja ohittaa koneen n 15 cm.Toimii kovemmassakin vaudissa.Jaa että isompi levy perään? voishan tota toki koittaa, sitte ei lentäis toki silleen vettä varmaan. ruuvaan vaan vanerin alkuperäsen päälle, ja avot.
- vaan
Pelle Avuton kirjoitti:
Jaa että isompi levy perään? voishan tota toki koittaa, sitte ei lentäis toki silleen vettä varmaan. ruuvaan vaan vanerin alkuperäsen päälle, ja avot.
tai ehkä paremminkin alapuolelle,paitsi etupää olisi jäätävä pinnan yläpuolelle ajaessa,muuten ei pelitä.
- paketin
vaan kirjoitti:
tai ehkä paremminkin alapuolelle,paitsi etupää olisi jäätävä pinnan yläpuolelle ajaessa,muuten ei pelitä.
pitäisi kulkea 15hv:n koneella helkkarin kovaa,varmaan yli 15knots,mutta se on jo aika riskaapelia sillä veneellä ja toinen juttu,missä tilanteessa on kavereita hukkunu,on se että kaasun reilu kääntö linkussa heittää kuskin veteen ja ompa veneitä uponnutkin.Mutta osaavan käsissä on mainio paatti.Itsellä oli aluksi ongelmana keulan puskeminen ja veden heitto isossa kaaressa,mutta laitoin keulaan pienet nousulistat ja keulasta ei lennä enää vettä sivulle ollenkaan,vaan liitää pinnassa.
- Pelle Avuton
paketin kirjoitti:
pitäisi kulkea 15hv:n koneella helkkarin kovaa,varmaan yli 15knots,mutta se on jo aika riskaapelia sillä veneellä ja toinen juttu,missä tilanteessa on kavereita hukkunu,on se että kaasun reilu kääntö linkussa heittää kuskin veteen ja ompa veneitä uponnutkin.Mutta osaavan käsissä on mainio paatti.Itsellä oli aluksi ongelmana keulan puskeminen ja veden heitto isossa kaaressa,mutta laitoin keulaan pienet nousulistat ja keulasta ei lennä enää vettä sivulle ollenkaan,vaan liitää pinnassa.
Sanoit että keulasta ei lennä vettä nousulistojen johdosta. Millaista vedenlentoa meinaat? Tarkoitatko pärskeitä johtuen aalloista? Itse möin sun busterin kyseisestä syystä, koska röökiaskia korkeampaa aaltoa se ei kelpuuttanut roiskimatta. 525 roiskii myös. hö.
- niin..
Pelle Avuton kirjoitti:
Sanoit että keulasta ei lennä vettä nousulistojen johdosta. Millaista vedenlentoa meinaat? Tarkoitatko pärskeitä johtuen aalloista? Itse möin sun busterin kyseisestä syystä, koska röökiaskia korkeampaa aaltoa se ei kelpuuttanut roiskimatta. 525 roiskii myös. hö.
trimmilevy painoi senverran keulaa alas,että keula heitti vettä sivuille korkeassa kaaressa.Pienet listat n, 25 cm kölistä molemmin puolin,siten että keulan päästä on pinnan yläpuolella ja jatkuu 1,3 m taakseppäin suorassa linjassa köliin nähden.Se kääntää keulasta lähtevän veden takaisin alas ja nostaa keulan pintaan.Kovaa ajaminen on aallokossakin helppoa ja ennenkaikkea kuivaa.Siis yksin ajettaessa.Tosin mun vene on melkoisen iso ja raskas,mutta periaatteessa saattaa toimia muissakin.
- Papa India
..joka aiheutuu siitä että kun lähestyt ja/tai ylität veneen runkonopeuden, vene ikäänkuin alkaa kiivetä keula-aallon päälle, jolloin perä painuu alemmas kuin oli tarkoitettu.
Runkonopeuden voi karkeasti laskea veneen vesilinjan pituudesta (joo, se on vain karkea arvio, kapeat sutjakat veneet ylittävät sen helposti).
Kaisla 525 ei kuitenkaan tarvitse runkonopeutensa saavuttamiseen yli 9.9 hv moottoria (jos sitäkään).
En varsinaisesti ymmärrä ongelmaa; jos voit nyt ajaa vajaakaasulla, luultavasti polttoainettakin menee vähemmän.
Jos kuitenkin haluat että uppoumaveneesi kulkee runkonopeuttaan kovempaa ilman että perä putoaa liiaksi, joudut asentamaan perään trimmitason, tavallaan korkeusperäsimen, jolla nostat perää ylös. Näin menetellen saat rikin uppoamaan oikealle syvyydelle, ja roiskeet pysymään kohtuullisina.
Jos haluat oikein todella kaahata sillä Kaisla 525:lla suosittelen (perinpohjaisen psykiatrisen tutkimuksen lisäksi) että laitat siihen kantosiivet ja kunnolla tehoa. Sen saa kulkemaan 30-50 solmua oikeilla virityksillä...- Pelle Avuton
Kyllä se trimmitaso perässä on, eikä kyse ole siitä uppoamisesta, vaan roiskeista jotka pomppaavat moottorin "varresta".
Olen vaan kuullut , tälläkin foorumilla, monella olleen sama 15hv perämoottori eikä moisista ongelmista ole kenelläkään ollut puhetta. Voiko trimmitaso olla tehtaan jäljiltä huonossa kulmassa?
Totta on tuo, että nyt selviän puolikaasulla, mutta olisi myös hauska joutaa alta huonon kelin, eikö totta. - Kaislamies
Pelle Avuton kirjoitti:
Kyllä se trimmitaso perässä on, eikä kyse ole siitä uppoamisesta, vaan roiskeista jotka pomppaavat moottorin "varresta".
Olen vaan kuullut , tälläkin foorumilla, monella olleen sama 15hv perämoottori eikä moisista ongelmista ole kenelläkään ollut puhetta. Voiko trimmitaso olla tehtaan jäljiltä huonossa kulmassa?
Totta on tuo, että nyt selviän puolikaasulla, mutta olisi myös hauska joutaa alta huonon kelin, eikö totta.Mulla on ollu perälaudassa 10 hv merkkari ilman trimmilevyä ja siinä tapahtui täysillä ajettaessa tuo roiskintailmiö, trimmilevyn laiton jälkeen se loppui. Muistaakseni sitä tapahtui vain yksin ajettaessa.
- Anonyymi
Roiskimis ongelma korjaantuu kun laittaa moottorin kavitaatiolevyyn pienen lisä trimmitasot noin 25×35 cm. Lisälevy peittää veneen trimmitasossa olevan aukon.
Tiedän tämän kun mulla on kaisla ollut 20 vuotta ja 20hv kone.
Vene on liukuva trimmitasot kanssa ja kulkee noin 16knots.
Siis ei perinteinen soutuvene.
Veto 5 on vielä enempi moottorivene, siinä on tasanen pussipohja ja korkeat laidat. Kulkee 6hv koneella 13 knots.
Taas ajankohtaisia nämä pikkuveneet näillä pensanhinnoilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä602047Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661698Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701408Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431379Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2331321Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421185- 811156
- 1281155
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3481097Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3181086