(enkä minä nyt aijo turista misttään Luoma-Jussin ja Rito-Jussin tai Koskenkorvan Matin tasamaan suksista ...)
Siellä tekopitäjässä ojjo ammosista ajosta alakkain toiminu Haapavesi-yhistys, joka on saanu melekosesti aikkaanki. Niinku tämän kirijan "Haapavesi ennen ja nyt" jonka alakupainos tais ilimestyä pijan sovan jäläkkeen. Ja sille kirijalle on jäläkikätteen tullu vahavistettu kakkospainos ja muutamia jatko-osiaki, joissa vanahat haapavetiset muistellee vieläki vanahempia aikoja.
Nii että sitä minä tässä ajan takkaa että mitenkä se yhistys nykyjjään toimmii? Huurteen Outi ainaki on nuijen menneijjen aikojen asioita seurannu ja kylilläki on innostuttu, ku on nuita kyläkirijoja ilimestyny. Sain minäki kässiini sen Korkatin puolen kirijanki.
No kaikista perimmäisin ajatushan mulla on se, että onko siellä pitäjäpäivien kylessä valamistauvuttu järijesttään poismuuttanneijen entisten pitäjäläisten tappaamisia? Olis se mukava raatata vanahojen tuttujen kansa joita eijjoo nähäny vuosikymmenniin. Minä ku oisin tuommosesta meleko innostunu ja taitasinpa semmosseen "pulamiestten kokkouksseen" painnaa tukka putkella nii että hippulat vinkus...
---
(meinasin tästä asijasta panna kyselyn Haapavesi-lehtteen. Vai ku tämä palsta on ny avattu niin tulleehan se kysely täältäki monelle tievoksi)
Entiset haapavetiset
27
2574
Vastaukset
- Lonely_Wolf
Siitä minulla ei ole tietoa, että oisko koskaan järjestetty. Sehän olisi sellainen mukava tapahtuma niille, jotka ovat aikoinaan paikkakunnan jättäneet. Tarvittaisiin sellainen aktiivinen järjestäjä, joka tiedustelisi esim. kunnalta kokonntumis paikkaa esim. vuokralle. Leirintäalue Hapavedellä on oikein oiva paikka myös sellainen tapahtuma järjestää.
Sukulaiset vois täällä päässä ottaa yhteyttä poismuuttaneisiin ja toimia tiedottajana. Pane ihmessä ilmoitus lehteen, ties vaikka miten paljon innokkaita tapaajia on.- juuret Haapaveellä
Kyllä meiltäki tultas jos hyvisä ajon tiijettäis ja olis mielenkiintosia esitelmiä ja esimerkiksi eri sukuyhistysten tappaamisia, itellä on muutama kohta vielä hämärän peitosa... Terveisijä vaan Haapaveelle!
olet?Tunnenko minä sinut?
- veitikka
vaekian anton poeka höpöttää.
- Turisija
yli kakskymmentä vuotta ja minä lähin Haapaveeltä jo viiskymmenluvun lopulla, niin etten ainakkaan minä sinua tunne. Kuvittelen näkeväni jottain tuttua naamassas, vai eihän se mittään tojista kun niitä on monta saman näköstä ihimistä täällä nykyselläki kotiseuvulla ;-)
Neon seihtemänkympin kahta puolta minun vanahat tutut kaverit siellä tekopitäjässä enkä vissiin tunne naamsta niitäkkää kaikkia, jos äkkiä näkisin. Turisija kirjoitti:
yli kakskymmentä vuotta ja minä lähin Haapaveeltä jo viiskymmenluvun lopulla, niin etten ainakkaan minä sinua tunne. Kuvittelen näkeväni jottain tuttua naamassas, vai eihän se mittään tojista kun niitä on monta saman näköstä ihimistä täällä nykyselläki kotiseuvulla ;-)
Neon seihtemänkympin kahta puolta minun vanahat tutut kaverit siellä tekopitäjässä enkä vissiin tunne naamsta niitäkkää kaikkia, jos äkkiä näkisin.ylläolevassa kommentissa ole jotakin paljastavaa,
siis meinaan tuota Anton poikaa?- Turisija
j.jussiW-T kirjoitti:
ylläolevassa kommentissa ole jotakin paljastavaa,
siis meinaan tuota Anton poikaa?...Kööpenhamina kuin ennen, eikä meikäläisen muisti varsinkkaan.
Muistan vain pari Antua joijjen sukunimet eivät kuitenkkaa osota sinnuun. No Viitalan Gunnarin muistan kyllä jo viiskymmentäluvulta. Ja sitten näitä nen-päätteisiä viitoja muutaman, senkin hiihtäjän joka toi aikannaan HaU:lle mm. maakuntaviestien voittoja.
Taijjan säästtää enemmät vihijjeet toisseen päivvään! Turisija kirjoitti:
...Kööpenhamina kuin ennen, eikä meikäläisen muisti varsinkkaan.
Muistan vain pari Antua joijjen sukunimet eivät kuitenkkaa osota sinnuun. No Viitalan Gunnarin muistan kyllä jo viiskymmentäluvulta. Ja sitten näitä nen-päätteisiä viitoja muutaman, senkin hiihtäjän joka toi aikannaan HaU:lle mm. maakuntaviestien voittoja.
Taijjan säästtää enemmät vihijjeet toisseen päivvään!niiden Antojen sukunimet sitten on,jos isäni ei ole
siinä joukossa?Haapavetiseen tapaan talossa asuvia on puhuteltu sen talon tai torpan nimellä jossa he asuvat,siis isääni on saatettu sanoa Haara-Iiskan vanhimmaksi pojaksi tai Vattulylässä Tievieren Antoksi,mutta sukunimi kumminkin on ollut Viitala.- Turisija
j.jussiW-T kirjoitti:
niiden Antojen sukunimet sitten on,jos isäni ei ole
siinä joukossa?Haapavetiseen tapaan talossa asuvia on puhuteltu sen talon tai torpan nimellä jossa he asuvat,siis isääni on saatettu sanoa Haara-Iiskan vanhimmaksi pojaksi tai Vattulylässä Tievieren Antoksi,mutta sukunimi kumminkin on ollut Viitala.viijessäkymmenessä vuojessa, ei maha mittää. Minun muistissa Tievvieri-niminen paikkaki sijottuu Kytökyllään.
Huiskasta lukijen muisttuu mielleen entinen lukkarin kantti jossa aikaannaan on kanttoroinu Jääskeläisen Pasin isä ja minun aikanani Nykäsen Vihtori.
Sitte oli pitkä väli enneku tuli Nurmen talo järven puolelta. Ja sitte oli vielä ennen Myllyojjaa Kääriäisej Jussin talo (Nurmirantako sen nimi oli?) ja sitä vastapäätä Vilijon talo Kumpula ja Vanahantalon Savela, ja kauvempana Myllyojav vartta Vattusjärvelle päin vielä Kääriäisen Eero.
Heti Myllyojan takana asu Vanahantalon Antti, vanaha haapavetinen hiihtäjä seki. Herrala-nimistä väkiä oli sitä vastapäätä vähä kauvempana tiestä. Järven puolella mäjellä taisi sitte olla Ylitalo ja samalla puolella sivussa Jaakola. Seurraavassa (vanahan tien) mutkassa oikijalla oli Mutka ja oliko vasemmalla puolev vielä muita? Oikijalla peltojen keskellä oli sitte Haukipurot.
Vattumäjen päällä oli Ossuuskauppa, Vattumäki ja niitä vastapäätä asu Pitkälän Väinö. Muut on siitä unehtunu. Vanaha koulu oli serraavalla mäjellä, opettajana oli sillov Välitalo. Enkä sitte muistakkaa nimeltä paikkoja ennen Salliperän koulua.
No ei pallauvu Tievvieri mielleen vaikka juoksutin maantietä silimien läpi Huiskasta Salliperälle asti ;-) Turisija kirjoitti:
viijessäkymmenessä vuojessa, ei maha mittää. Minun muistissa Tievvieri-niminen paikkaki sijottuu Kytökyllään.
Huiskasta lukijen muisttuu mielleen entinen lukkarin kantti jossa aikaannaan on kanttoroinu Jääskeläisen Pasin isä ja minun aikanani Nykäsen Vihtori.
Sitte oli pitkä väli enneku tuli Nurmen talo järven puolelta. Ja sitte oli vielä ennen Myllyojjaa Kääriäisej Jussin talo (Nurmirantako sen nimi oli?) ja sitä vastapäätä Vilijon talo Kumpula ja Vanahantalon Savela, ja kauvempana Myllyojav vartta Vattusjärvelle päin vielä Kääriäisen Eero.
Heti Myllyojan takana asu Vanahantalon Antti, vanaha haapavetinen hiihtäjä seki. Herrala-nimistä väkiä oli sitä vastapäätä vähä kauvempana tiestä. Järven puolella mäjellä taisi sitte olla Ylitalo ja samalla puolella sivussa Jaakola. Seurraavassa (vanahan tien) mutkassa oikijalla oli Mutka ja oliko vasemmalla puolev vielä muita? Oikijalla peltojen keskellä oli sitte Haukipurot.
Vattumäjen päällä oli Ossuuskauppa, Vattumäki ja niitä vastapäätä asu Pitkälän Väinö. Muut on siitä unehtunu. Vanaha koulu oli serraavalla mäjellä, opettajana oli sillov Välitalo. Enkä sitte muistakkaa nimeltä paikkoja ennen Salliperän koulua.
No ei pallauvu Tievvieri mielleen vaikka juoksutin maantietä silimien läpi Huiskasta Salliperälle asti ;-)lähtiessä samalla puolen tietä kuin vanhaakoulua Kivimäki ja Kivimäkeä vastapäätä on Tienvieri.
- flikka
Kannattaa laittaa ilmoitusta lehteen. On varmasti paljon muitakin, jotka haluaisivat tapahtuman, mutta eivät ole sitä vielä laittaneet pystyyn. Helsingissä on muuten Me Haapavetiset ry. joka järjestää tapahtumia haapavetisille, jotka asuvat Helsingissä. (www.mehaapavetiset.fi) Mutta on eri asia, jos ei asu sielläpäin. Mutta rohkiasti vain tapahtumaa järjestämään! Tervetuloa kotiseudulle!
- Turisija
ei varmastikkaa lähe käynttiin muulla konstilla ku järijestäjjäin touhuamana. Oon aatellu että semmosesta porinatilasuuvesta tykkäis neki vanahat kaverit jokka asuvat paikkaunnalla.
Ja ku huomasin että haapavetisillä on nyt tämä oma sivu niin arvelin että sitä lukevat kotiseutuihimisekki ja tuummailuni tulevat tiettoon tätäki kautta.
Jos tuommosseen kokkoontumisseen sais palijoki väkiä liikkeelle (tuskimpa kuitenkkaan vielä ensi kerrolla) niin siitähän hyötys vähä paikkakunnan yrityselämäki. Parraassa tappauksessa vois palata eläkelläisiä syntymäseuvulleen pysyviksi verommaksajiksi ja kuluttajiksi (Niin, kertyshän nuista tervveyspalavelujenki kuluttajia!)
Järijestäjä joutus kyllä ottaan vasttuun tievottamisestaki. Seurakunta on ruukannu kuhtua rippikoululaiset kokkoon ku on kulunu viiskymmentä vuotta siitä ku hajettiin lusikka Lallunniemestä. Niin että seurakunnalla ojjo valammiita osotelistoja, senku pannee vain monisteita posttiin! Henkilökohtaset kirijjeet potkii väkiä kummasti liikkeelle.
Minäki kävin semmosessa seurakunnan tilasuuvessa seihtemisev vuotta sitte ja palijo sinne oli meijäv vuosikerttaa kertyny. Ja että usko ku oli mukava rookata vanahoja tuttuja! Ainuva vahinko että yhtteisseej jutustelluun ei jääny aikkaa ku toista tuntia. - Lonely_Wolf
Turisija kirjoitti:
ei varmastikkaa lähe käynttiin muulla konstilla ku järijestäjjäin touhuamana. Oon aatellu että semmosesta porinatilasuuvesta tykkäis neki vanahat kaverit jokka asuvat paikkaunnalla.
Ja ku huomasin että haapavetisillä on nyt tämä oma sivu niin arvelin että sitä lukevat kotiseutuihimisekki ja tuummailuni tulevat tiettoon tätäki kautta.
Jos tuommosseen kokkoontumisseen sais palijoki väkiä liikkeelle (tuskimpa kuitenkkaan vielä ensi kerrolla) niin siitähän hyötys vähä paikkakunnan yrityselämäki. Parraassa tappauksessa vois palata eläkelläisiä syntymäseuvulleen pysyviksi verommaksajiksi ja kuluttajiksi (Niin, kertyshän nuista tervveyspalavelujenki kuluttajia!)
Järijestäjä joutus kyllä ottaan vasttuun tievottamisestaki. Seurakunta on ruukannu kuhtua rippikoululaiset kokkoon ku on kulunu viiskymmentä vuotta siitä ku hajettiin lusikka Lallunniemestä. Niin että seurakunnalla ojjo valammiita osotelistoja, senku pannee vain monisteita posttiin! Henkilökohtaset kirijjeet potkii väkiä kummasti liikkeelle.
Minäki kävin semmosessa seurakunnan tilasuuvessa seihtemisev vuotta sitte ja palijo sinne oli meijäv vuosikerttaa kertyny. Ja että usko ku oli mukava rookata vanahoja tuttuja! Ainuva vahinko että yhtteisseej jutustelluun ei jääny aikkaa ku toista tuntia.ajattelemisen aihetta kerrakseen. Päällimmäinen kysymys on tietenkin se, kuka/ mikä taho alkaa järjestelemään asiaa. Tiloista tuskin on äkkiseltään puutetta.
Olen joskus liuennut kotiseudulta kauemmas, onneksi olin nuori ja oli tilaisuus tulla viikonloppuisin käymään. Tuli sellainenkin pätkä, että en ollut kotiseudulla kuin pari kertaa pistäytymässä vuoden aikana. Silloin oli ikävä tuttuja ympäristöjä. Vanhojen tuttavuuksien tapaaminen on sen verran kallisarvoinen asia, että siihen saa varata riittävästi aikaa.
Otollisinta olisi tietenkin nyt alkaa selvittään asioita ja perustaa sellainen tapaaminen esim. talvella. Pitänee alkaa tässä pähkäilemään ajatuksia, palataan asiaan noin neljän päivän sisällä.
- hyvin
vedätät tätä porukkaa.Jotkut näyttävät uskovan.Oisit käyttänyt samaa murretta myös tuossa esittelyssäsikin itsestäsi.
- Turisija
Muissa keskusteluissa kirjoitan niin hyvää kirjakieltä kuin osaan, mutta täällä olen tavoitellut (toistaiseksi) viidenkymmenen vuoden takaista murretta. Vähän vanhanaikaisia ovat toki käsitykseni kirjakielestä. En aina tiedä, mikä muoti on kulloinkin voimassa.
Esimerkiksi: Kuinkan oikeinkirjoitetaan nykyisin ekonooomi ja melanoooma? Joskus on käytetty kahta oota, mutta ainoastaan yhdelläkö nykyisin? (no toki tiedän, että ei kuitenkaan kolmella!)
- olikin
...hyvä viesti eikä jääny epäselevvää onko alakuperänen haapavetinen vaikko ei !! Haapavesi-Seura toimmii oikkeen hyvin ja Outi hoitelee hommia nyt kokopäiväsesti kun päästivät sen eläkkeelle...ja hyvin hoittaaki. Aatokses on hyviä joten otappa Outtiin yhtteys niin homma hoittuu. On siinä Haapavesi-Seuran hallituksessa muitakin hyvijä vanahoja haapavetisiä Saukko Villestä lähtien ja Ville muisttaa palijo juttuja ja ossaa kertua.
Tuuppa volokkeille niin seurraa löyttyy ihimiselle joka haluvaa näistä juttuista jottain tiettää....- flikka
Mukana Haapavesi Seurassa on nykyään myös muutama nuori, ja sillä tarkotan, että noin 25-vuotias. :) Joten virkeyttä varmasti löytyy. Ja kyllä tuota ideaa pitää kehittää. Itse olen ajatellut samaa juttua. Tarvetta todella olisi!
- vattulkylästen
flikka kirjoitti:
Mukana Haapavesi Seurassa on nykyään myös muutama nuori, ja sillä tarkotan, että noin 25-vuotias. :) Joten virkeyttä varmasti löytyy. Ja kyllä tuota ideaa pitää kehittää. Itse olen ajatellut samaa juttua. Tarvetta todella olisi!
festifaaliin sotkea sopivasti? Heillä hupaisat käynnissä!
- Turisija
mulla nämä volokit ja muut menot tämän kesän osalta. On tievossa sammaan aikkaav vähä essiintymistä tämän perukan mieskuoron kans kuuv vaihteessa. Oli mulla muuten ajatus volokkeilla poiketakki.
Pitänneepä pirrauttaa Outille kuhan näistä kiirreellisimmistä asijoista ohi päässee.
Tälle kesällehhän ei oikkein mittää uutta kerkiä ennää järijesttääkkää. Ja kokkoontuminen passais muuten oikkeinki hyvin vaikkapa volokkien kylykkeen vaiku sitte tulis mietittäväksi että piissaako kortteeripaikkoja? - Turisija
flikka kirjoitti:
...ja mitenkäs se laulu nyt menikään.
Mutta yllätys yllätys, minäkin olin kerran 25-vuotias, vaikka sitä ei kyllä moni usko!
Millonkas tämä nyt sattuikaan - joo, 1959. Sama vuosi jolloinka lähdin Haapavedeltä. Muuttoilmiöllä on ollut monta nimeä vuotten kuluessa, siihen aikaan puhuttiin maaltapaosta. - passa vaikka
vattulkylästen kirjoitti:
festifaaliin sotkea sopivasti? Heillä hupaisat käynnissä!
kirkkoon.
Ny on meillä uuvempi kirkonherra ja naispappiki. - tässä iässä jo
Turisija kirjoitti:
mulla nämä volokit ja muut menot tämän kesän osalta. On tievossa sammaan aikkaav vähä essiintymistä tämän perukan mieskuoron kans kuuv vaihteessa. Oli mulla muuten ajatus volokkeilla poiketakki.
Pitänneepä pirrauttaa Outille kuhan näistä kiirreellisimmistä asijoista ohi päässee.
Tälle kesällehhän ei oikkein mittää uutta kerkiä ennää järijesttääkkää. Ja kokkoontuminen passais muuten oikkeinki hyvin vaikkapa volokkien kylykkeen vaiku sitte tulis mietittäväksi että piissaako kortteeripaikkoja?lipsuu.
Kun jäärä 5-kymppisen ylittää,
niin mikkää ei ennää entiseen malliin pellaan.
Luulot on kyllä moninkertastuneet. - Voe aikoja, voi pappoja
tässä iässä jo kirjoitti:
lipsuu.
Luulot on kyllä moninkertastuneet.Alakuaikona näyttää olleeen jonkullaista keskusteluaki. Nykysin enimmän yksinpuheluita.
- näkkyy
tässä iässä jo kirjoitti:
lipsuu.
Luulot on kyllä moninkertastuneet.piisaavan.
Olipa herra tai narri.
aatteles vaikka ton ahti-riepun kunniajan käräjääräämistä.
On siinä jäärällä järkkyny....
- hiihtäjän tyttö
hiihtäjästä
muistatko mitenkään hiihtäjän nimeä tai millä kylällä hän asui - Ketjun avaaja
Ne vanahat hiihtäjäthän tietää jokkainen, niinku Luomajoen Aapon, Ritolan Jussin, Koskenkorvan Matin ja puolenkymmentä muuta. Hiihtäjä oli Savikko Eemiki, joka vanahempana kierti kyliä esittämässä junan lähtyä.
50-luvulla olivat kovia poikia piiritasolla Viitasen Olli, Nurkkalan Veikko, Kääriäisen Otto ja vähän aikaa Koskenkorvan Penttiki, ennenku muutti Kokkolaan. Oli monta muutaki, joita tähän hättään en muista, näistä kerty joukkue, jolla Maakuntaviestit voitettiin säännöllisesti.
Täytyy myöntää, että myöhempinä aikoina en oo ennää palijo seurannu urheilua muuten ku valtakunnan tasolla. Työelämässä ja perheen kans sai ajan kulutettua.- ennen oli ennen
No eipä ennään Haapavesitasolla oo palijua seuraamistakkaan. Kovin on köppöstä tuo nykyinen hiihtoharrastus !
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen kannatusromahdus ilahduttaa
Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.1544548Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?
Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o1963248Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän
elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi1082841Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?
Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis342803Pitkän päivän ilta
Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel1462759Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin
Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos412131Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?
Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat132007Totuus sattui demareihin, vaativat asiallisen jutun poistoon
ja oli vielä suosittu, mutta kun demarit tarpeeksi valittivat, niin poistettiin. Raukkamaista toimintaa. Eli siis juttu552005En selvinnyt ilman naarmuja
Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa131885Olet ainutlaatuinen
Sinussa on jotain, jota en osaa oikein edes pukea sanoiksi. Jotain paljon syvempää, kuin ulkoinen ihanuutesi. Jotain ain381139