Melko moni tämän(kin) palstan vakikirjoittelija tuntuu olevan sitä mieltä, että Skoda säilyttää huonosti arvonsa muun merkkisiin autoihin, mm. Volkswageniin, verrattuna. Haluaisin tietää mihin perustatte näkemyksenne? Käytännön kokemukseen vaihtoarvosta, vai pelkkään mutu-tietoon?
Olen seurannut harrastuksena käytettyjen autojen hintakehitystä suomessa jo monta vuotta ja en voi enää nykyään yhtyä mielipiteeseenne. Esimerkiksi suomalaisten autolehtien käytettyjen autojen taulukkoja lukemalla voi huomata, että sekä Octavia, että Fabia säilyttävät arvonsa keskivertoa paremmin. Alla muutama esimerkki :
Arvonalennus kahden ensimmäisen vuoden aikana % ja mk/vuosi.
Skoda Octavia 1.6 LX 5D, 19%, 10244 mk
Skoda Octavia 1.6 GLX combi, 15%, 8984 mk
Skoda Octavia TDI GLX 5D, 21%, 15481 mk
Skoda Fabia classic 44 kw, 14%, 5465 mk
Skoda Fabia classic 50 kw, 15%, 6493 mk
Skoda Fabia comfort 50 kw, 16%, 7871 mk
Skoda Fabia comfort SDI, 14%, 8061 mk
Vertailun vuoksi :
Audi A3 attr 3D, 17%, 11583 mk
Citroen xsara 1.6i Break, 20%, 11984 mk
Fiat Punto 55 3D, 22%, 7965 mk
Ford Fiesta 1.3i flair, 13%, 4851 mk
Ford Focus 1.6 amb. STW, 15%, 9791 mk
Mitsubushi Carisma 1.6 GL 4D, 23%, 14601mk
Nissan Almera 1.4 GX 4D, 25%, 13578 mk
Nissan Almera 1.6 SR 3D, 25%, 14042 mk
Nissan Primera 1.6 Wagon, 24%, 17346 mk
Opel Astra 1.6-16 STW, 21%, 13662 mk
Opel Astra 2.0 DI STW, 24%, 18183 mk
Peugeot 206 1.6 XT, 16%, 8236 mk
Peugeot 406 SR 1.8 4D, 22%, 16318 mk
Renault Clio 1.4 RN, 14%, 6466 mk
Renault Megane 1.6 classic, 27%, 16655 mk
Seat Cordoba 1.6 Vario, 15%, 7277 mk
Seat Cordoba SDI vario, 14%, 7223 mk
Seat Cordoba TDI vario, 21%, 12953 mk
Seat Toledo TDI 66kw Stella, 23%, 17649 mk
Toyota Yaris 1.0 Linea luna, 14%, 6141 mk
Toyota Corolla 1.6 terra 4D, 22%, 13481 mk
Toyota Avensis D4D linea sol, 23%, 22475 mk
Vw Polo 1.4 comfort 3D, 16%, 7155 mk
Vw Polo 1.6 classic, 26%, 13856 mk
Vw Polo SDI comfort, 20%, 10594 mk
Vw Polo SDI variant, 22%, 12673 mk
Vw Polo TDI variant, 24%, 15539 mk
Vw Golf 1.6 Firstline 5D, 17%, 10895 mk
Vw Golf TDI Fl. Variant, 17%, 13045 mk
Vw Bora 1.6 Firstline, 22%, 15404 mk
Vw Bora SDI firstline, 17%, 12511 mk
Vw Bora TDI Firstline, 20%, 16805 mk
Tässä muutama esimerkki muiden merkkien lukemista. Arvonalennukset on laskettu TM:n viime kesän käytettyjen autojen hintataulukosta, vähentäen ostohinnasta vuodelta 2000 keskimääräinen myyntihinta vuodelta 2002. Myyntihintana on käytetty vaihteluvälin keskiarvoa. Jokainen voi tarkistaa halutessaan prosentit ko. lähteestä laskemalla.
Arvosteluperusteet :
Hyvä arvonsäilyvyys = alle 18%
Keskivertoinen -"- = 18-24%
Huono arvonsäilyvyys = yli 24%
Skodan malleista ainoastaan Felicia 1.3 Lx jää huonolle puolelle. Kaikki muut mallit säilyttävät tämän mukaan arvonsa joko keskimääräisesti tai hyvin.
Samalla voisi vähän heittää lokaa niitten niskaan, jotka väittävät TDI:n säilyttävät arvonsa SDI:tä paremmin. Katsokaa vaikkapa Boran, Polon tai Cordoban prosentteja!
Huonosti arvonsa säilyttävät hintataulukon mukaan mm. seuraavat mallit :
Alfa 156
Chrysler Neon
Citroen Xantia
Fiat Marea
Honda Civic
MB C 180
Nissan Almera
Opel Vectra
Opel Omega
Renault Megane
Seat Toledo
Suzuki Baleno
Vw Polo 1.6 Classic ja Variant
Vw New Beetle
Skoda ja suuri arvonalennus?
65
9403
Vastaukset
- skodasta
Väitteesi on propagandaa! On totta, että Skodan merkkiliikkeet pitää ikkunassa suuria hintapyyntöjä, koska haluavat pitää Skodan imagoa korkealla. On myös totta, että Skoda kannattaa vaihtaa pelkästään Skodaan, koska juuri näistä imago syistä hyvitys uuteen Skodaan on kohdallan ja myös tällä tavalla Skoda kuljettajat "pakotetaan" merkkiuskollisiksi. Yritäppä vaihtaa esim. pari vuotta vanha Octavia johonkin toiseen merkkiin niin et voi kun ihmetellä pientä hyvitystä. Olet pakotettu merkkiuskolliseksi. Kieltämättä Skoda on järkevä valinta käytettynä ei merkkiliikkeestä hankittuna, koska nämä liikkeet pystyy myymään niitä halvalla, koska he ovat itse hyvittäneet niistä vaihdossa naurettavan vähän. Eli väitteesi Skodan pieneen arvonalennukseen perustuu täysin tähän ovelien Skoda myyjien peliin, mikä saa näyttämään Skodat hyvin arvonsa pitäviksi. Eli toisin sanoen tilastosi Skodasta pitää paikkansa vain jos vaihdat vanhan Skodan uuteen Skodaan. Epäilenpä että kuulut Skodan myynti organisaatioon.
- Peejee
Mulla oli Octavia -01 (1,6 HB Amb) ajettu 72 tkm sain vaihdossa 17 000 eur. Vaihtaessani 2.0 Combi Amb -02:een. Mielestäni ihan hyvin. Hankinta oli selvä että pysyn Skodassa heti alusta alkaen, mutta testasin mm. Bilian vaihtohinnan piruuttani...olisi hyvittänyt vaihdossa 150 tkm ajettuun V70 -98:iin kokonaista 9 000 euroa. No en valita menossa on kolmas Octavia eikä ensimmäisen Octavian takaluukun lukon hajoamista kovassa pakkasessa lukuunottamatta ole ollut niin minkäänlaisia ongelmia...Suosittelen Octaviaa muillekin.
- Fabia2001
Tietääkseni TM:n käytettyjen autojen hintataulukko perustuu hintoihin, jolla ko. auto on todennäköisimmin ostettavissa merkkiliikkeisiin kuuluvasta autoliikkeestä. Autojen hintatiedot kerätään ympäri Suomea useasta eri liikkeestä, merkistä riippumatta.
Olet siis sitä mieltä, että automyyjät kautta suomen ottavat Skoda merkkisistä autoista enemmän myyntipalkkiota, kuin muista merkeistä? Vain tässä tapauksessa väitteesi voi olla totta! Merkistä riippumatta käytetyssä autossa on noin 0-10% tinkivaraa lähtöhinnasta. Itse autoa ostaessani ja myös käytettyihin autoihin tutustuessani en törmännyt minkäänlaisiin hinnoittelueroihin Skodan ja muiden merkkien välillä.
Jos sinulla on omakohtaista kokemusta Octavian tai Fabian vaihtoarvosta, niin kerro ihmeessä. - Skodasta
Peejee kirjoitti:
Mulla oli Octavia -01 (1,6 HB Amb) ajettu 72 tkm sain vaihdossa 17 000 eur. Vaihtaessani 2.0 Combi Amb -02:een. Mielestäni ihan hyvin. Hankinta oli selvä että pysyn Skodassa heti alusta alkaen, mutta testasin mm. Bilian vaihtohinnan piruuttani...olisi hyvittänyt vaihdossa 150 tkm ajettuun V70 -98:iin kokonaista 9 000 euroa. No en valita menossa on kolmas Octavia eikä ensimmäisen Octavian takaluukun lukon hajoamista kovassa pakkasessa lukuunottamatta ole ollut niin minkäänlaisia ongelmia...Suosittelen Octaviaa muillekin.
jep uskon tuon Skodan hyvityksen, ja mielestäni tämä Skodan markkinointi on väärin, kun kerran Skodan hankkineet tällä tavalla pakoitetaan merkkiuskollisiksi. Ilman tätä Skodan keinottelua, myyntiluvut olisivat paljon nykyistäkin pienemmät.
- Peejee
Skodasta kirjoitti:
jep uskon tuon Skodan hyvityksen, ja mielestäni tämä Skodan markkinointi on väärin, kun kerran Skodan hankkineet tällä tavalla pakoitetaan merkkiuskollisiksi. Ilman tätä Skodan keinottelua, myyntiluvut olisivat paljon nykyistäkin pienemmät.
No ei minusta...kun on kyseessä todella hyvä ja turvallinen ja kestävä auto...niin miksipä sitä vaihtaisi turhaa merkkiä ja mallia...väitän että kyllä muillakin automerkeillä on samanlaista peliä...eli vaihtohyvitys on parempi "omasta merkistä"...paitsi tietysti VW:llä joka ei juuri arvosta omaa merkkiä...esim. vuodelta -99. Vaihdoin -96 TD Ekodsl Ventoa (ajettu 110 tkm) ja tarjous oli VW-autolla 69 tuhatta (mk) ja Skoda-liikkessä 83 tuhatta...kummallisinta tässä oli se että kummatkin liikkeet oli saman omistajan (Stockmann). Tästä alkoi minun Skoda-taival ja en siis ole katunut päivääkään.
- Skodasta
Fabia2001 kirjoitti:
Tietääkseni TM:n käytettyjen autojen hintataulukko perustuu hintoihin, jolla ko. auto on todennäköisimmin ostettavissa merkkiliikkeisiin kuuluvasta autoliikkeestä. Autojen hintatiedot kerätään ympäri Suomea useasta eri liikkeestä, merkistä riippumatta.
Olet siis sitä mieltä, että automyyjät kautta suomen ottavat Skoda merkkisistä autoista enemmän myyntipalkkiota, kuin muista merkeistä? Vain tässä tapauksessa väitteesi voi olla totta! Merkistä riippumatta käytetyssä autossa on noin 0-10% tinkivaraa lähtöhinnasta. Itse autoa ostaessani ja myös käytettyihin autoihin tutustuessani en törmännyt minkäänlaisiin hinnoittelueroihin Skodan ja muiden merkkien välillä.
Jos sinulla on omakohtaista kokemusta Octavian tai Fabian vaihtoarvosta, niin kerro ihmeessä.Lue uudestaan vastaukseni, sillä et näköjään ymmärtänyt sitä ollenkaan. En viittaa mitenkään vastauksessani Skodan myyntipalkkioihin. TM:n hintatiedot käytetyistä perustuu Skodan merkkiliikkeiden pyyntöihin (ja niissäkin käytännössä on paljon tinkimisen varaa.) Lisäksi Käytettyjen Skodien hintataso on paljon matalampi, kun otetaan huomioon myös muut liikkeet, kun Skodan merkkiliikkeet. Siis en jaksa uudelleen selvittää, mutta lue eka vastaukseni uudestaan. Tuo esimerkki kertoo hyvin Skodan todellisen arvon pitävyyden, kun joku oli tossa edellä vaihtamassa uudenkarheaa Octaviaa isoon Volvoon. Arvonalennus prosentti on aivan eri luokkaa taulukkosi kanssa.
- Skodasta
Peejee kirjoitti:
No ei minusta...kun on kyseessä todella hyvä ja turvallinen ja kestävä auto...niin miksipä sitä vaihtaisi turhaa merkkiä ja mallia...väitän että kyllä muillakin automerkeillä on samanlaista peliä...eli vaihtohyvitys on parempi "omasta merkistä"...paitsi tietysti VW:llä joka ei juuri arvosta omaa merkkiä...esim. vuodelta -99. Vaihdoin -96 TD Ekodsl Ventoa (ajettu 110 tkm) ja tarjous oli VW-autolla 69 tuhatta (mk) ja Skoda-liikkessä 83 tuhatta...kummallisinta tässä oli se että kummatkin liikkeet oli saman omistajan (Stockmann). Tästä alkoi minun Skoda-taival ja en siis ole katunut päivääkään.
Olen samaa mieltä, että uudet Skodat on hyviä autoja. Ongelma onkin se, että muiden merkkien liikkeissä sitä ei arvosteta ollenkaan, ja hyvitykset ovat naurettavan huonot. Näin merkin imagokin pysyy matalana. Tottakai sun kannattaa olla merkkiuskollinen, jos olet tyytyväinen ollut hyvään autoosi. Osallistuin tähän keskusteluun, koska tuo Skodan arvonsapitävyys taulukko on vääristynyt, ja pitää paikkansa vain Skodan merkkiliikkeiden ympärillä tapahtuvassa kaupassa. Jos joku haluaisi joskus Skodansa vaihtaa jostain syystä toiseen merkkiin, hän voi pahasti pettyä.
- Fabia2001
Skodasta kirjoitti:
Lue uudestaan vastaukseni, sillä et näköjään ymmärtänyt sitä ollenkaan. En viittaa mitenkään vastauksessani Skodan myyntipalkkioihin. TM:n hintatiedot käytetyistä perustuu Skodan merkkiliikkeiden pyyntöihin (ja niissäkin käytännössä on paljon tinkimisen varaa.) Lisäksi Käytettyjen Skodien hintataso on paljon matalampi, kun otetaan huomioon myös muut liikkeet, kun Skodan merkkiliikkeet. Siis en jaksa uudelleen selvittää, mutta lue eka vastaukseni uudestaan. Tuo esimerkki kertoo hyvin Skodan todellisen arvon pitävyyden, kun joku oli tossa edellä vaihtamassa uudenkarheaa Octaviaa isoon Volvoon. Arvonalennus prosentti on aivan eri luokkaa taulukkosi kanssa.
..uudestaan sitä TM:n taulukon etusivua. Tässä suora lainaus, kun et lehteä varmaan tähän hätään mistään saa :
TM:n käytettyjen autojen hintataulukon hinnat vastaavat keskimääräistä hintatasoa Suomessa ja ovat todennäköisiä kauppahintoja. Ne siis todennäköisesti edustavat hintatasoa, jolla kauppa tehdään.
Eikö ole melko suoraa tekstiä? Hinnat kerätään liikkeitä erottelematta. Jos nyt vielä väännän rautalangasta, niin taulukon hinnoissa on mukana muidenkin, kuin Skoda liikkeiden hinnat Skoda merkkisistä autoista. Jos muut hinnoittelevat Skodat alakanttiin, se näkyy varmasti lopputuloksessa, koska se on kaikkien hintojen keskiarvo tietyllä vaihteluvälillä, jolla tasataan eri maanosien/kaupunkien välisiä eroja.
Jos siis sinun mukaasi muut liikkeet hinnoittelevat Skodat alakanttiin sisäänostotilanteessa ja myyvät ne normaalilla hinnalla ulos, niin väliin jäävä kate on täysin eri luokkaa kuin muilla normaalisti hinnoiteltavilla merkeillä. Noinkohan on?
Niinkuin aikaisemmin sanoin, mitä itse olen hintoja seurannut, Skodaa ei nykyään enää pysty ostamaan pilkkahinnalla mistään. Uusien kovat myyntihinnat ja auton haluttavuus käytettyjen markkinoilla (varsinkin dieselmallit) pitää käytettyjen hinnat korkealla. - Peejee
Skodasta kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että uudet Skodat on hyviä autoja. Ongelma onkin se, että muiden merkkien liikkeissä sitä ei arvosteta ollenkaan, ja hyvitykset ovat naurettavan huonot. Näin merkin imagokin pysyy matalana. Tottakai sun kannattaa olla merkkiuskollinen, jos olet tyytyväinen ollut hyvään autoosi. Osallistuin tähän keskusteluun, koska tuo Skodan arvonsapitävyys taulukko on vääristynyt, ja pitää paikkansa vain Skodan merkkiliikkeiden ympärillä tapahtuvassa kaupassa. Jos joku haluaisi joskus Skodansa vaihtaa jostain syystä toiseen merkkiin, hän voi pahasti pettyä.
Tosta muiden autoliikkeiden jutskista, eli toista octaavia vaihtaessani ihmetykseni oli suuri kun Skoda Octavian vaihtoautohinnat olivat samaa tasoa ja Lahdessa jopa korkeammat kuin Skoda-edustajilla. Rahastuksen maku tuli muutamassa paikassa...Bilialla myyjä totesi että hyvittää sen 9000 eur...ja samaan aikaan sillä oli vaihtoautovalikoimassa farkku-octavia TDI joka oli enemmän ajettu ja kalliimpi kuin lähestulkoon vastaava TDI -octaavi Skoda-myymälässä. Ei voi välttyä ajatukselta että Itä-auto imago onkin muiden autoliikkeiden toimeenpanema salaliitto tarkoituksena ostaa hyvää halvalla ja myydä se sitten ruhtinaallisella voitolla...:-)
- k
Fabia2001 kirjoitti:
Tietääkseni TM:n käytettyjen autojen hintataulukko perustuu hintoihin, jolla ko. auto on todennäköisimmin ostettavissa merkkiliikkeisiin kuuluvasta autoliikkeestä. Autojen hintatiedot kerätään ympäri Suomea useasta eri liikkeestä, merkistä riippumatta.
Olet siis sitä mieltä, että automyyjät kautta suomen ottavat Skoda merkkisistä autoista enemmän myyntipalkkiota, kuin muista merkeistä? Vain tässä tapauksessa väitteesi voi olla totta! Merkistä riippumatta käytetyssä autossa on noin 0-10% tinkivaraa lähtöhinnasta. Itse autoa ostaessani ja myös käytettyihin autoihin tutustuessani en törmännyt minkäänlaisiin hinnoittelueroihin Skodan ja muiden merkkien välillä.
Jos sinulla on omakohtaista kokemusta Octavian tai Fabian vaihtoarvosta, niin kerro ihmeessä.Kolme kuukautta sitten vaihdoin -90 Kadetin 1.4 Fabia combi Classic-malliin. Skodalla oli ajettu n.13 000 km. Hinta oli karvan alle 15000 euroo ja vaihdokin kanssa hinta jäi 12400 ekeen.
Mielestäni hinta oli halpa. Vaihtoliike oli GM:n omistama. Skoda on ollut auto paikallaan. - aivan
Fabia2001 kirjoitti:
Tietääkseni TM:n käytettyjen autojen hintataulukko perustuu hintoihin, jolla ko. auto on todennäköisimmin ostettavissa merkkiliikkeisiin kuuluvasta autoliikkeestä. Autojen hintatiedot kerätään ympäri Suomea useasta eri liikkeestä, merkistä riippumatta.
Olet siis sitä mieltä, että automyyjät kautta suomen ottavat Skoda merkkisistä autoista enemmän myyntipalkkiota, kuin muista merkeistä? Vain tässä tapauksessa väitteesi voi olla totta! Merkistä riippumatta käytetyssä autossa on noin 0-10% tinkivaraa lähtöhinnasta. Itse autoa ostaessani ja myös käytettyihin autoihin tutustuessani en törmännyt minkäänlaisiin hinnoittelueroihin Skodan ja muiden merkkien välillä.
Jos sinulla on omakohtaista kokemusta Octavian tai Fabian vaihtoarvosta, niin kerro ihmeessä.Itse usein autoni uuteen vaihtaessa olen huomannut liikkeitten suuren hyvityseron vaihtoautosta, viimeksi skoda hävisi hyvityksessä, ja ostin seatin, että ei se aina ole itsestäänselvyys, kilpailluttakaa hyvät ystävät eri liikkeitä, teette hyvän tilin.
- Fabia2001
aivan kirjoitti:
Itse usein autoni uuteen vaihtaessa olen huomannut liikkeitten suuren hyvityseron vaihtoautosta, viimeksi skoda hävisi hyvityksessä, ja ostin seatin, että ei se aina ole itsestäänselvyys, kilpailluttakaa hyvät ystävät eri liikkeitä, teette hyvän tilin.
Tätä samaa olen yrittänyt tolkuttaa kaikille tutuilleni, jotka ovat autoa vaihtamassa. Koeajakaa mahdollisimman monta vaihtoehtoista automallia ja kun saatte selville yhdestä kolmeen merkki/mallivaihtoehtoa, niin kilpailuttakaa tarjoukset usean eri liikkeen ja paikkakunnan kesken. Uuden auton takuu on kansainvälinen ja takuukorjaukset hoituvat, jos ovat muuten hoituakseen, ostapaikkakunnasta riippumatta.
Muutaman viikonlopun työllä hankin itse autoa ostaessani lähes 1000 euroa ilmaista rahaa. - Fabia 2002
aivan kirjoitti:
Itse usein autoni uuteen vaihtaessa olen huomannut liikkeitten suuren hyvityseron vaihtoautosta, viimeksi skoda hävisi hyvityksessä, ja ostin seatin, että ei se aina ole itsestäänselvyys, kilpailluttakaa hyvät ystävät eri liikkeitä, teette hyvän tilin.
Näin juuri tein vaihtaessani Felician. Kun vaihtoehdot oli selvillä laitoin tarinaa dieselistäni ja pyysin vaihto tarjouksen sähköpostilla. Näin sain haarukoitua hyvityshintojen mukaan paljonko vaihdokkini ketäkin kiinnosti ja kenen kanssa jatkettiin vääntöä.( ei jäänyt kuin yksi)
Loppu vuodesta 2001 tienasin näin sähköpostilla 15000mk puhdasta rahaa turhia ympyröitä ajelematta. - weke
Fabia2001 kirjoitti:
Tätä samaa olen yrittänyt tolkuttaa kaikille tutuilleni, jotka ovat autoa vaihtamassa. Koeajakaa mahdollisimman monta vaihtoehtoista automallia ja kun saatte selville yhdestä kolmeen merkki/mallivaihtoehtoa, niin kilpailuttakaa tarjoukset usean eri liikkeen ja paikkakunnan kesken. Uuden auton takuu on kansainvälinen ja takuukorjaukset hoituvat, jos ovat muuten hoituakseen, ostapaikkakunnasta riippumatta.
Muutaman viikonlopun työllä hankin itse autoa ostaessani lähes 1000 euroa ilmaista rahaa.Itsekin tienasin kolmisen vuotta sitten 10kmk kun älysin kysyä vaihtotarjousta Octaviaan toiselta paikkakunnalta.
Tarkoitus on vaihtaa autoa vuoden vaihteen jälkeen ja kysyä vaihtotarjousta vielä useammalta paikkakunnalta kuin viimeksi.
- ex felicia
Olitpa nähnyt vaivaa tilaston tekemisessä.
Ihan hyvin arvonsa pitää Skodakin.
Clio on kauan ollut ykkönen vähiten arvoaan laskevana autona, mutta että kaikki Skodat......
Jos noin on niin onnea kaikille Skodan omistajille hyvästä autovalinnasta.- Fabia2001
Niinkuin aikaisemmin kerroin, autot ovat harrastuksena ja yksi osa sitä on käytettyjen hintojen seuraaminen. Exel-pohjaisessa taulukossa on listattuna reilut 300 yleisintä automallia ja kieltämättä taulukko yllätti myös tekijänsä. Odotin Skodalle suurempaa arvonalennusta, koska se tuntuu olevan jotenkin "yleinen totuus". Kuten näet Clion kohdalta, myös se pitää arvonsa hyvin. Muut Clion moottorivaihtoehdot olivat prosenteissa Fabian tapaan välillä 14-16%.
Samalla tuli todistettua, että valitsemalla edullisemman, hyvin arvonsa säilyttävän pikkuauton keskikokoisen sijasta, säästää pitkän pennin pienempänä vuotuisena arvonalennuksena. Halvempien vakuutusten ja ylläpitokulujen lisäksi. - Setämies
Meikäläinen vaihtoi vähän alle 70 tuhatta ajetun Felicia 1.6 Combin vm -97 5 000 ajettuun Focukseen vuosimallia 2000. Kauppa tehtiin tammikuussa 2001. Fordin pyynti oli 112 000 mk. Väliraha oli 50 000 mk eli Focus arvioitiin siis 62 000 markan arvoiseksi. Minusta vielä ihan hyvä hyvitys, kun uutena tuo Felicia oli maksanut noin 85 000 mk.
- tdi 66kw
Dieselien ajokilometrit ovat keskimäärin usein suuremmat, joten siksi niiden hintakin putoaa nopeammin vuosimalliin katsottuna.
Olen itsekin seuraillut noita eri merkkien hintoja varsinkin pari vuotta vanhoina ja ihmetellyt, kuka maksaa sellaisia hintoja jostain 70tkm ajetuista vehkeistä, joista takuu on ummessa ja parhaat kilometrit ajettu (jakohihnat, iskarit, jarrut, ym. kulutusosahuollot vasta edessä)
Välillä näkee, että jostain tdi seat cordobasta pyydetään samaa kuin vastaavasta tdi golfista, vaikka kyseessä on Polon kokoinen auto. Tämän täytyy johtua vain kysynnästä. Toinen juttu onkin se, millä hinnoilla kauppoja tehdään.
Esim. tuulilasin käytettyjen hintataulukon mukaan vaimon -99 golf IV:sta saisi vielä 5000mk voittoa vaikka ollaan ajeltu sillä jo lähes kaksi vuotta hankinnasta. Oma tdi passattinikin on noin 2000€ korkeammalla kuin hinta jonka maksoin reilu vuosi sitten.- Fabia2001
Tätä olen itsekin ihmetellyt. Moni dieselmalli säilyttää arvonsa todella hyvin kilometreihinsä nähden. Mutta tätä pystyy myös hyödyntämään. Suhteellisesti vähän ajettu dieselauto, mielellään vielä farmari on kovaa valuuttaa käytettynä. Edellyttäen tietysti, että automalli muuten säilyttää arvonsa hyvin.
Pyyntihinnat ovat luonnollisesti eri asia, kun todelliset kauppahinnat. Ja karvaasti pettyy myös se henkilö, joka luulee saavansa kahden vuoden ikäisestä autosta laskemani verran vaihtohyvitystä autoliikkeessä. Ei pidä unohtaa, että autoliike ei tee hyväntekeväisyyttä, vaan ottaa jokaisesta autonvaihdoksesta kahdesta kolmeentuhanteen euroon myyntipalkkiota, muodossa tai toisessa. - Masa
Fabia2001 kirjoitti:
Tätä olen itsekin ihmetellyt. Moni dieselmalli säilyttää arvonsa todella hyvin kilometreihinsä nähden. Mutta tätä pystyy myös hyödyntämään. Suhteellisesti vähän ajettu dieselauto, mielellään vielä farmari on kovaa valuuttaa käytettynä. Edellyttäen tietysti, että automalli muuten säilyttää arvonsa hyvin.
Pyyntihinnat ovat luonnollisesti eri asia, kun todelliset kauppahinnat. Ja karvaasti pettyy myös se henkilö, joka luulee saavansa kahden vuoden ikäisestä autosta laskemani verran vaihtohyvitystä autoliikkeessä. Ei pidä unohtaa, että autoliike ei tee hyväntekeväisyyttä, vaan ottaa jokaisesta autonvaihdoksesta kahdesta kolmeentuhanteen euroon myyntipalkkiota, muodossa tai toisessa.Olen vakuuttunut, että Skodan hinnat, joita koviksi moititaan, sisältävät neuvotteluvaraa (ilmaa) enemmän kuin monen muun merkin hinnat.
Esimerkki: Kysyin tarjousta Skoda Octavia Combiin. Itselläni on Renault Clio 1,2 vm 1999. Uskokaa tai älkää, hyvitys olisi 14 000 euroa!!!
Itse muistaakseni maksoin 1999 juuri tuon verran. Arvonalennus on verrattain pieni, vai mitä? - Fabia2001
Masa kirjoitti:
Olen vakuuttunut, että Skodan hinnat, joita koviksi moititaan, sisältävät neuvotteluvaraa (ilmaa) enemmän kuin monen muun merkin hinnat.
Esimerkki: Kysyin tarjousta Skoda Octavia Combiin. Itselläni on Renault Clio 1,2 vm 1999. Uskokaa tai älkää, hyvitys olisi 14 000 euroa!!!
Itse muistaakseni maksoin 1999 juuri tuon verran. Arvonalennus on verrattain pieni, vai mitä?Nimittäin sen Clion arvonsäilyvyyden. Clio on myös laskemani taulukon mukaan yksi parhaiten arvonsa säilyttävistä pikkuautomalleista. Kokoistaan suurempi ajettavuus, vähän pikkuvikoja, ABS-jarrut ja kohtuulliset ylläpitokulut. Vastaavilla ominaisuuksilla varustetut autot tuppaavat olemaan haluttuja käytettyjen markkinoilla.
Mutta en silti lähtisi yleistämään yhden tapauksen pohjalta. Kun katselimme perheellemme autoa keväällä/kesällä 2001 tutustuimme myös puolenkymmeneen käytettyyn Octaviaan. Näistä kaksi oli esittelyautoja. Tutkimiemme käytettyjen autojen (n. 20 kpl) hinnoissa oli yleisesti ns. suoran kaupan neuvotteluvaraa 5-10% pyyntihinnasta, eikä ko. Octaviat poikenneet linjasta mihinkään suuntaan.
Yksittäisen kaupan vaihtohyvitys riippuu monen asian summasta. Millä tavalla auto on tullut liikkeeseen? Onko se vaihdettu uuteen vai toiseen käytettyyn? Paljon liike on hyvittänyt myytävänä olevasta autosta sisäänostokaupassa? Jos myytävä auto on tullut liikkeeseen sopivasti, siihen vaihtamalla voi saada hyvinkin suuren vaihtohyvityksen vaihdossa annettavasta autosta. Samoin, jos auto on ollut syystä tai toisesta myytävänä jo pidemmän aikaa.
Kun lopulta päädyimme uuteen autoon, kilpailutin tarjoukset kolmen merkin välillä. Kaikilla kolmella automerkillä käteisalennus oli 5-7% myyntiliikkeestä ja paikkakunnasta riippumatta. Paras tarjous voitti. Hintoja kannattaa vertailla ja kilpailuttaa. Se on kaikki ilmaista rahaa, jonka näin säästää.
- Jaska
Jos halutaan tilastoilla todistaa jotakin autojen arvon alennuksesta, pitäisi hinnan alennusta verrata silloiseen ostohintaan ei vuoden 2002 hintaan.
Nimimerkin tekemällä tavalla laskettuna ne autot, joiden hinta on viime aikoina noussut keskimääräistä voimakkaammin, saavat ansiotonta arvonnousua.
Eikö Skodankin hinta ole viime vuosina noussut keskimääräistä nopeammin?- Fabia2001
Luehan alkuperäinen viestini uudestaan.
Ostohinnat, josta arvonalennus on laskettu ovat peräisen juuri vuodelta 2000, lähteenä TM:n uusien autojen hintataulukko.
Rautalangasta edelleen vääntäen : Ostohinta vuodelta 2000 vähennettynä TM:n taulukon ko. mallin vaihteluvälin keskiarvolla vuodelta 2002 = arvonalennus. Prosentit on laskettu vastaavista hinnoista.
Taulukolla oli tarkoitus verrata puoleettomasti eri autojen todellista arvonalennusta. Tästä syystä otin lähteeksi TM:n käytettyjen autojen hinnaston, koska se on mielestäni suomen kattavin tavallisen kuluttajan saatavilla oleva opus, josta selviää kattavasti eri automallien todennäköiset kauppahinnat vuosimalleittain. Samasta syystä ostohintana on käytetty juuri vuoden 2000 ostohintaa.
Kuten sanoin, luvut ovat jokaisen laskettavissa ja tarkistettavissa ko. lähteitä tutkimalla.
Haluaisin edelleen mieluisasti kuulla, millä perusteella kommentoit jatkuvasti, että Skoda säilyttää arvonsa huonommin kuin kilpailijat? - Jaska
Fabia2001 kirjoitti:
Luehan alkuperäinen viestini uudestaan.
Ostohinnat, josta arvonalennus on laskettu ovat peräisen juuri vuodelta 2000, lähteenä TM:n uusien autojen hintataulukko.
Rautalangasta edelleen vääntäen : Ostohinta vuodelta 2000 vähennettynä TM:n taulukon ko. mallin vaihteluvälin keskiarvolla vuodelta 2002 = arvonalennus. Prosentit on laskettu vastaavista hinnoista.
Taulukolla oli tarkoitus verrata puoleettomasti eri autojen todellista arvonalennusta. Tästä syystä otin lähteeksi TM:n käytettyjen autojen hinnaston, koska se on mielestäni suomen kattavin tavallisen kuluttajan saatavilla oleva opus, josta selviää kattavasti eri automallien todennäköiset kauppahinnat vuosimalleittain. Samasta syystä ostohintana on käytetty juuri vuoden 2000 ostohintaa.
Kuten sanoin, luvut ovat jokaisen laskettavissa ja tarkistettavissa ko. lähteitä tutkimalla.
Haluaisin edelleen mieluisasti kuulla, millä perusteella kommentoit jatkuvasti, että Skoda säilyttää arvonsa huonommin kuin kilpailijat?Ok! Olet oikeassa. Luin juttusi hieman huolimattomasti. Noin vertaillen menetelmä on ihan oikea.
Toinen juttu on se, joka olikin jo esillä. Suurin osa tilaston hinnoista saadaan vähän myytyjen mallien osalta oman merkin piirinmyyjiltä. He hinnoittelevat tunnetusti oman merkkinsä yläkanttiin. Hyvittämällä tämän oman mallin käytetyn vaihdossa tulevasta hieman ylihintaa, saadaan oman merkin hinnat näyttämään todellista hintaa korkeammilta. - Fabia2001
Jaska kirjoitti:
Ok! Olet oikeassa. Luin juttusi hieman huolimattomasti. Noin vertaillen menetelmä on ihan oikea.
Toinen juttu on se, joka olikin jo esillä. Suurin osa tilaston hinnoista saadaan vähän myytyjen mallien osalta oman merkin piirinmyyjiltä. He hinnoittelevat tunnetusti oman merkkinsä yläkanttiin. Hyvittämällä tämän oman mallin käytetyn vaihdossa tulevasta hieman ylihintaa, saadaan oman merkin hinnat näyttämään todellista hintaa korkeammilta.Tässä suhteessa luultavasti myös sinä olet oikeassa. Tarkoitus ei missään nimessä ole osoittaa mustavalkoisia totuuksia, vaan julkaista itseäkin yllättänyt lopputulos, joka syntyi taulukkoa laatiessa. Uskoisin tälläisen tiedon kiinnostavan muidenkin merkkien omistajia, onhan listassa monen muunkin automerkin eri mallien arvonalennukset.
Tälläiset taulukot eivät varmasti koskaan pysty kertomaan aukottomasti täysin tarkkoja arvonalennusprosentteja tai -summia, mutta suuntaa ne antavat. Enkä usko, että mainitsemasi merkkiliikkeiden "hintakeinottelu" vaikuttaa vain Skodan hintoihin. Tälläinen omien hintojen vedättäminen on täysin normaali ilmiö suomen autokaupassa. Esimerkkinä mainittakoon vaikkapa Veho. Mersun, Citroenin tai Hondan saa lähes poikkeuksetta edullisemmin muualta. Erot voivat olla kalliissa autoissa useita tuhansia euroja.
Juuri tätä vaikutusta elimoidakseen taulukon laatijat yrittävät hankkia tietoa mahdollisimman laajalta useista eri lähteestä koko suomen alueelta.
- Kyselijä
jossa uuden auton ovh-hinta on jostain syystä pudonnutkin alaspäin?
Meinaan vaan, että on aika epäreilua pistää auton arvonalenemisen piikkiin se, että maahantuoja/tehdas pudottaakin esim. uuden mallin hintaa alaspäin. Tästä hyvä esimerkki on Nissan Maxima v.2000 malleista eteenpäin (vaikkakaan ei ollut tilastoissasi). QX-malleissa hinta tipahti huomattavasti alaspäin verrattuna vanhoihin ovh-hintoihin ja tämän seurauksena maxima keikkuu kärkisijoilla arvonalenemistilastoissa.
Mainittakoon, että en ole ollut enkä ole Nissanin omistaja enkä edes fani...- Fabia2001
Muistutettakoon vielä, että minun osuuteni tämän tilaston syntymiseen on niinkin vähäinen, kun yhteen, vähennys ja jakolasku valmiista tiedoista, eli TM:n käytettyjen autojen hinnat -liitteestä kesältä 2002 ja vuoden 2000 kesän TM:n uusien autojen hinnastosta. Miten TM:n toimitus on kysymäsi seikan huomioinut, tähän en voi ottaa kantaa, kun en ole ko. lehden toimittaja.
Nissan Maximasta en ole arvonalentumisprosentteja/summia laskenut, koska pelkästään keskittymällä pieneen ja keskisuureen kokoluokkaan automalleja tuli listattua reilut 300 kpl.
- paraneva
Kuten pörssissä, myös automerkin valinnassa on kyse ajoituksesta.
Maine/brandi muuttuu hitaammin - mutta ennustettavaan suuntaan.
Nousevia merkkeja ovat ne, joiden laatu esim tüv-tilastoissa paranee vuosi vuodelta. Nyt kannattaa siis ostaa esim focus tai skoda, jos haluaa hyötyä muutoksesta ( = hitaammin putoava myyntihinta). - Hyöty kotiin
Joo, huomattu ollaan ja plokkaan itselleni tuon hyödyn EUR-määräisesti.
Ostin 2 vuotta vanhan auton -40% ovh-hinnasta (lisävarustein) vähän ajettuna ja pidin 3 vuotta.
Ei todellakaan kirpaissut kun auton arvo putosi sitten 3 vuodessa enään 15000mk eli saman verran kuin monet muut tiputtaa hintaansa vuodessa.
Eli halpaa autoilua kato....Fiatilla - Ola
Minä myyn mielelläni 2000 mallisen ja uutena varusteineen yli 145 tmk. maksaneen Skodani (Octavia 1.6 Si farm) Kyse on varustellusta erikoismallista.
Ikää on noin kaksi vuotta ja hinta on 95 000 vanhaa donaa. Hinta on pudonnut kahdessa vuodessa siis huimasti, joten lukusi eivät pidä lainkaan paikkaansa. Minä en tosin olekaan Skodan jälleemyyjä, vaan heidän potilaansa:-)
Skoda on autona aivan Passatia vastaava ja pelaa kuin enkeli. Vanha maine painaa yhä, joten ostajia ei ole jonossa.- Ola
Autolla on ajettu 25 tkm.
- Fabia2001
Jos satuit huomaamaan, niin laskuissa käyttämäni hinnat on otettu suoraan mainitsemastani lähteestä. Laskemissani arvonalennuksissa ei ole mukana lisävarusteiden vaikutusta, vaan pelkkä auton ostohinta. Tämä on ainoa tapa, jolla kaikki autot saadaan samalle viivalle. Toinen vaihtoehto olisi lisätä kaikkien autojen ostohintoihin saman summan edestä ns. pakollisia lisävarusteita (lohko, talvipyörät ym.), mutta se ei muuta suhteita autojen välillä mihinkään.
Kyseessä on siis hinnat, jolla ko. auto on todennäköisesti ostettavissa merkkiliikkeisiin kuuluvasta liikkeestä. Tämä on täysin eri asia, kuin hinta jolla auto on myytävissä liikkeeseen. Näiden kahden hinnan erotuksena on autoliikkeen kate, yleisesti 2000-3000 euroa/auto. Kuten varmaan ymmärsit, taulukon tarkoituksena ei ole osoittaa aukotonta arvonalennuksen määrää, vaan verrata eri automalleja toisiinsa. Todellisen arvonalennuksen lisävarusteiden vaikutus mukaanlukien tietää vasta, kun vaihtaa autonsa uuteen.
Ja kuten sinäkin, minäkään en ole Skodan jälleenmyyjä, vaan heidän asiakkaansa. - takkiin
Fabia2001 kirjoitti:
Jos satuit huomaamaan, niin laskuissa käyttämäni hinnat on otettu suoraan mainitsemastani lähteestä. Laskemissani arvonalennuksissa ei ole mukana lisävarusteiden vaikutusta, vaan pelkkä auton ostohinta. Tämä on ainoa tapa, jolla kaikki autot saadaan samalle viivalle. Toinen vaihtoehto olisi lisätä kaikkien autojen ostohintoihin saman summan edestä ns. pakollisia lisävarusteita (lohko, talvipyörät ym.), mutta se ei muuta suhteita autojen välillä mihinkään.
Kyseessä on siis hinnat, jolla ko. auto on todennäköisesti ostettavissa merkkiliikkeisiin kuuluvasta liikkeestä. Tämä on täysin eri asia, kuin hinta jolla auto on myytävissä liikkeeseen. Näiden kahden hinnan erotuksena on autoliikkeen kate, yleisesti 2000-3000 euroa/auto. Kuten varmaan ymmärsit, taulukon tarkoituksena ei ole osoittaa aukotonta arvonalennuksen määrää, vaan verrata eri automalleja toisiinsa. Todellisen arvonalennuksen lisävarusteiden vaikutus mukaanlukien tietää vasta, kun vaihtaa autonsa uuteen.
Ja kuten sinäkin, minäkään en ole Skodan jälleenmyyjä, vaan heidän asiakkaansa.Ajelin tuossa SDI Fabialla -00, kymmenessä kuukaudessa aika tarkkaan 30tkm. Hyvittivät vaihossa 450 egua vähemmän mitä maksoin autosta. En pitäisi nyt niin pahana arvonalennuksena. Vaihdoin kylläkin Skodaan, kävin myös katsomassa muitakin ja esim. Nissan jäi ainoastaan 500 egua tuon toteutuneen kaupasta. Eipä olis paljon tyytyväisempi autoon olla mitä Fabiaan olin, kävi vain ahtaaksi. Muuten ajelisin vieläkin sillä.
- Jaska
Sanoit, että Skoda on autona aivan Passatia vastaava. Sehän ei pidä paikkansa. Oikea vertailukohde on Golf/Bora. Kaikissa näissä on sama alusta ja sisätilat takakonttia lukuun ottamatta saman suuruiset.
Skoda-kauppiaat mielellään vertaavat Octaviaa Passatiin, mutta ainakaan minä en osta tällaiselta kauppiaalta autoa. Tulee mieleen, että mitähän kaikkea muuta palturia hän puhuu. - Kyselijä
pitää auto joka on käytännössä huomattavasti hankintahintaansa tai rahallista arvoaan parempi ja laadukkaampi.
- no ei ihme että ostajia...
ei ole kun hinta on lähes 100milj. Omastani luovun huomattavasti halvemmalla
- Niki
Jaska kirjoitti:
Sanoit, että Skoda on autona aivan Passatia vastaava. Sehän ei pidä paikkansa. Oikea vertailukohde on Golf/Bora. Kaikissa näissä on sama alusta ja sisätilat takakonttia lukuun ottamatta saman suuruiset.
Skoda-kauppiaat mielellään vertaavat Octaviaa Passatiin, mutta ainakaan minä en osta tällaiselta kauppiaalta autoa. Tulee mieleen, että mitähän kaikkea muuta palturia hän puhuu.laskitko mukaan Superbin? se on aika vastaava Passatin kanssa!
- JoJ
Suolasin Saabistin
Eräs 9000 Saabin omistaja irvaili minulle ettei Skodassa olisi hänelle riittävästi statusta.
Hän näki pihalla suberb:n, itselläni on Octavia.
Statuksen riittävyyteen en ottanut kantaa, mutta
sanoin että 9000 Saab on varsinainen antistatus.
Väitin hänelle että auton status näkyy siinä kuinka niitä arvostetaan vanhana, mitä ollaan valmiita maksamaan käytetystä.
Ei sinulla Fabia2001 olisi taulukossa Saabeja ja vastaavia muita status autoja audi A6, BMW 500 sarjaa ja vaikkapa MB? Olisiko iso työ kerätä?
Kiitos hyvästä taulukosta.
Huom. Tosi vähän loanheittoa tällä kertaa.- Fabia2001
Seuraava taulukko arvoautoista ja sitten vain julkaisemaan MB:n palstalle.. Eiköhän ala loka lentämään.. *nauraa*
Niin, auto jonka paras ominaisuus on jälleenmyyntiarvo (MB C180) säilyttää arvonsa keskimääräistä huonommin. Näillä asioilla on loppuenlopuksi hyvin vähän tekemistä ihmisten mielikuvien ja uskomusten kanssa. Niinkuin aikaisemmin jo jollekin kerroin, yllätyin itsekin laskemistani tuloksista. Siksi päätin ne julkaistakin.
Arvoautoista en tosiaan vielä ole arvoja laskenut, kun pieneen/keskisuureenkin kokoluokkaan keskittymällä automalleja tuli laskettavaksi yli 300 kpl. Luulempa, että täydentelen taulukkoa hiljalleen kiinnostuksen mukaan, että voisihan sitä jonkun ajan päästä julkaista muutaman arvon statusluokan autoistakin.
Siitä loanheitosta vielä. Itsekin hiukan yllätyin sen vähyydestä. Mutta mukavaahan se on, kun kerrankin saa hiukan asiallisempaa palautetta kirjotuksilleen. Mutta toisaalta, melko vaikeahan tuota on kiistääkään. Perustuuhan se tuulipukukansan raamattuun, eli TM:ään.
- Fabia2001
Kuten kerroin, olen keskittynyt taulukkoni laatimisessa pieniin/keskisuuriin automalleihin, hintaluokka noin
- Uaz
Jos sais saman Saksan autohinnoista
- Fabia2001
Uaz kirjoitti:
Jos sais saman Saksan autohinnoista
Joku raja se minunkin kirjoituksilla on.
Ei kun netti laulamaan ja teet ihan itse. Tuot siten tänne meidän muidenkin ihmeteltäväksi :)
Itsellä kun ei ole aikomusta hakea saksasta muuta kuin jossainvaiheessa ehkä Smart kakkosautoksi, niin ei ne saksan hinnat niin kamalasti kiinnosta.. - Jaska
Fabia2001 kirjoitti:
Joku raja se minunkin kirjoituksilla on.
Ei kun netti laulamaan ja teet ihan itse. Tuot siten tänne meidän muidenkin ihmeteltäväksi :)
Itsellä kun ei ole aikomusta hakea saksasta muuta kuin jossainvaiheessa ehkä Smart kakkosautoksi, niin ei ne saksan hinnat niin kamalasti kiinnosta..Olet tehnyt tosi hyvää ja perusteellista työtä laskelmat laatiessasi. Kiitos siitä!
Jokin asia niissä kuitenkin tökkii (syy ei ole sinun). Vertailkaapa esimerkiksi Helsingin Sanomista käytettyjen autojen hintoja. Kaksi esimerkkiä tämän aamun (27.11.2002) HS:stä (molemmat autot myynnissä pääkaupunkiseudulla):
Skoda Octavia GLX Combi 1,8 -99, 56 tkm, hintapyyntö 16 650 €,
Peugeot 206 1,4 XR -99, 52 tkm, hintapyyntö 12 900 €.
Vastaavan uuden Octavian (1,6 Combi Ambiente) hinta on 23 580 € ja saman Peugeotin 15 250 €.
Käytetyn Skodan hintapyyntö on 70,6 % uuden hinnasta ja käytetyn Peugeotin 84,6 %. Vastaavia esimerkkejä löytää päivän sanomalehdistä runsaasti.
Olisiko selityksenä se, että Skodien hinnat ovat muutaman viime vuoden aikana nouseet huomattavasti muita merkkejä nopeammin. Tällöin käytetyn Skodan arvo suhteessa uuteen jää muita pienemmäksi. Vai keksittekö muita selityksiä?
Itsekin olisin valmis vaihtamaan autoni Skodaan, kun seuraavan kerran hankin uuden auton, koska uusimmat Skodat eivät enää juuri VW:stä poikkea. Se kuitenkin edellyttää muita merkkejä suuremman hyvityksen saamista nykyisestä autostani, koska Skoda on mielestäni ylihinnoitellut nykyiset automallinsa. - Fabia2001
Jaska kirjoitti:
Olet tehnyt tosi hyvää ja perusteellista työtä laskelmat laatiessasi. Kiitos siitä!
Jokin asia niissä kuitenkin tökkii (syy ei ole sinun). Vertailkaapa esimerkiksi Helsingin Sanomista käytettyjen autojen hintoja. Kaksi esimerkkiä tämän aamun (27.11.2002) HS:stä (molemmat autot myynnissä pääkaupunkiseudulla):
Skoda Octavia GLX Combi 1,8 -99, 56 tkm, hintapyyntö 16 650 €,
Peugeot 206 1,4 XR -99, 52 tkm, hintapyyntö 12 900 €.
Vastaavan uuden Octavian (1,6 Combi Ambiente) hinta on 23 580 € ja saman Peugeotin 15 250 €.
Käytetyn Skodan hintapyyntö on 70,6 % uuden hinnasta ja käytetyn Peugeotin 84,6 %. Vastaavia esimerkkejä löytää päivän sanomalehdistä runsaasti.
Olisiko selityksenä se, että Skodien hinnat ovat muutaman viime vuoden aikana nouseet huomattavasti muita merkkejä nopeammin. Tällöin käytetyn Skodan arvo suhteessa uuteen jää muita pienemmäksi. Vai keksittekö muita selityksiä?
Itsekin olisin valmis vaihtamaan autoni Skodaan, kun seuraavan kerran hankin uuden auton, koska uusimmat Skodat eivät enää juuri VW:stä poikkea. Se kuitenkin edellyttää muita merkkejä suuremman hyvityksen saamista nykyisestä autostani, koska Skoda on mielestäni ylihinnoitellut nykyiset automallinsa.Ei ole kauhean luotettavaa tilastollisesti, jos otat esimerkiksi vain kahden yksittäisen myytävänä olevan auton arvonalennukset. Kiinnostuin todellisista eroista ja päätin tehdä uuden laskelman.
Allaolevat hinnat on poimittu autotalli.com:ista, joka on monessakin mielessä kattava käytettyjen autojen myyntipalsta. Kaikki listaamani autot ovat autoliikkeiden vaihtoautoja.
Myytävänä olevat autot 27.11.2002 (www.autotalli.com)
Skoda Octavia, vuosimalli 2000,
1.6 GLX HB 74kw, 43tkm, 18500 eur
1.6 GLX HB 74kw, 48tkm, 18500 eur
1.6 LX HB 55kw, 33tkm, 18417 eur
1.6 GLX HB 74kw, 75,8tkm, 16800 eur
1.6 LX HB 55kw, 83tkm, 14990 eur
1.6 LX HB 55kw, 53tkm, 14900 eur
1.6 LX BH 55kw, 75tkm, 14800 eur
Näiden keskiarvot : 58,6 tkm ja 16701 euroa
Prosentuaalinen arvonalennus uuden auton (vm.2003) hintaan
Octavia 1.6 ambiente HB, 21940 euroa
=> 23.9 % kahdessa vuodessa
farkkumalli :
1.6 LX combi 74kw, 39km, 19850 eur
1.6 LX combi 55kw, 80tkm, 16800 eur
1.6 LX combi 55kw, 65tkm, 16400 eur
1.6 LX combi 55kw, 65tkm, 16400 eur
1.6 GLX combi 74kw, 61tkm, 16600 eur
Näiden keskiarvohinnat : 62 tkm ja 17210 euroa
Prosentuaalinen arvonalennus uuden auton (vm.2003) hintaan
Octavia 1.6 ambiente combi, 23580 euroa
=> 27% kahdessa vuodessa
Ford Focus, vuosimalli 2000
1.6 Ambiente STW, 71tkm, 18500 eur
1.6 Ambiente STW, 91tkm, 18500 eur
1.6 Ambiente STW, 79tkm, 18400 eur
1.6 Ambiente STW, 81tkm, 18300 eur
1.6 Ambiente STW, 64tkm, 18200 eur
1.6 Ambiente STW, 49tkm, 18000 eur
1.6 Ambiente STW, 83tkm, 17200 eur
1.6 Ambiente STW, 98tkm, 16900 eur
1.6 Ambiente STW, 95tkm, 16900 eur
1.6 Ambiente STW, 83tkm, 16700 eur
1.6 Ambiente STW, 105tkm, 16500 eur
Näiden keskiarvot 82tkm, 17645 euroa
Prosentuaalinen arvonalennus uuden auton (vm.2003) hintaan
Ford Focus 1.6 ambiente STW, 23410 euroa
=> 25% kahdessa vuodessa
Otin Focuksen vertailuautoksi, koska juuri kyseisen mallin arvonlaskuprosentti oli alkuperäisessä laskelmassani sama Octavia 1.6 GLX combin kanssa. Octaviasta olen laskenut myös HB-mallit, koska myytävänä olevia farkkuja ei löytynyt ko. lähteestä kovin monta. Kuten tästä esimerkistä näet, muutkin automerkit ovat nostaneet hintojaan reilusti kahden viimevuoden aikana.
Nyt tekemässäni laskelmassa Octavian etuna on Focus-mallien suurempi keskimääräinen kilometrimäärä. Focuksen etuna on puolestaan se, että neljä viidestä laskelman farkku Octaviasta on LX varusteisia autoja, joista kolme pienemmällä 55kw moottorilla, ja eivät siis tältä osin vastaa vertailuautona olevaa, vuoden 2003 mallia. Jos näiden vaikutuksen katsoo oleva yhtäsuuri, voidaan päätellä, että aikaisemmin laskemani taulukko on linjassaan pyyntihintoihin nähden näiden kahden mallin välillä.
Jos vielä palataan hetkeksi niihin hinnankorotuksiin, niin verrataanpas hetki Octavian ja Focuksen hinnanmuutoksia. Vuonna 2000 focus 1.6 ambiente STW maksoi 107 319 mk eli pyöreästi 18 049 euroa. Uusi TM:n uusien autojen hintataulukko antaa vastaavan auton myyntihinnaksi 23 410 euroa. Skoda Octavialle vastaavat luvut ovat 105 833 mk eli 17 800 euroa ja 23580 euroa.
Tästä saamme vähennyslaskulla Focuksen hinnankorotukseksi kahdessa vuodessa 5361 euroa eli noin 31900 mk. Octavian hinta on noussut samassa ajassa 5780 euroa eli noin 34 365 mk. Molemmat mallit ovat saaneet tällä välillä kasvojenkohotuksen ja ilmastointi on otettu vakiovarusteeksi. Kukaan ei kuitenkaan tunnu moittivat Focusta ylihintaiseksi, Octaviasta näin sanotaan vähän väliä. Mistä tämä johtuu? Molempien hinta kun on noussut lähes yhtä paljon, ja mallien muutokset ovat olleet hyvin samankaltaisia. Octavia on saanut uuden moottorin (= litran pienempi kulutus sataselle) ja focus on kokenut joitain varustemuutoksia.
Täsmennettäköön vielä, teen tätä vertailua mielenkiinnosta, en markkinointimielessä. Olen vilpittömän kiinnostunut autojen hintakehityksestä, ei kai tälläisiä muuten kukaan jaksaisi laskea. - Fabia2001
Fabia2001 kirjoitti:
Ei ole kauhean luotettavaa tilastollisesti, jos otat esimerkiksi vain kahden yksittäisen myytävänä olevan auton arvonalennukset. Kiinnostuin todellisista eroista ja päätin tehdä uuden laskelman.
Allaolevat hinnat on poimittu autotalli.com:ista, joka on monessakin mielessä kattava käytettyjen autojen myyntipalsta. Kaikki listaamani autot ovat autoliikkeiden vaihtoautoja.
Myytävänä olevat autot 27.11.2002 (www.autotalli.com)
Skoda Octavia, vuosimalli 2000,
1.6 GLX HB 74kw, 43tkm, 18500 eur
1.6 GLX HB 74kw, 48tkm, 18500 eur
1.6 LX HB 55kw, 33tkm, 18417 eur
1.6 GLX HB 74kw, 75,8tkm, 16800 eur
1.6 LX HB 55kw, 83tkm, 14990 eur
1.6 LX HB 55kw, 53tkm, 14900 eur
1.6 LX BH 55kw, 75tkm, 14800 eur
Näiden keskiarvot : 58,6 tkm ja 16701 euroa
Prosentuaalinen arvonalennus uuden auton (vm.2003) hintaan
Octavia 1.6 ambiente HB, 21940 euroa
=> 23.9 % kahdessa vuodessa
farkkumalli :
1.6 LX combi 74kw, 39km, 19850 eur
1.6 LX combi 55kw, 80tkm, 16800 eur
1.6 LX combi 55kw, 65tkm, 16400 eur
1.6 LX combi 55kw, 65tkm, 16400 eur
1.6 GLX combi 74kw, 61tkm, 16600 eur
Näiden keskiarvohinnat : 62 tkm ja 17210 euroa
Prosentuaalinen arvonalennus uuden auton (vm.2003) hintaan
Octavia 1.6 ambiente combi, 23580 euroa
=> 27% kahdessa vuodessa
Ford Focus, vuosimalli 2000
1.6 Ambiente STW, 71tkm, 18500 eur
1.6 Ambiente STW, 91tkm, 18500 eur
1.6 Ambiente STW, 79tkm, 18400 eur
1.6 Ambiente STW, 81tkm, 18300 eur
1.6 Ambiente STW, 64tkm, 18200 eur
1.6 Ambiente STW, 49tkm, 18000 eur
1.6 Ambiente STW, 83tkm, 17200 eur
1.6 Ambiente STW, 98tkm, 16900 eur
1.6 Ambiente STW, 95tkm, 16900 eur
1.6 Ambiente STW, 83tkm, 16700 eur
1.6 Ambiente STW, 105tkm, 16500 eur
Näiden keskiarvot 82tkm, 17645 euroa
Prosentuaalinen arvonalennus uuden auton (vm.2003) hintaan
Ford Focus 1.6 ambiente STW, 23410 euroa
=> 25% kahdessa vuodessa
Otin Focuksen vertailuautoksi, koska juuri kyseisen mallin arvonlaskuprosentti oli alkuperäisessä laskelmassani sama Octavia 1.6 GLX combin kanssa. Octaviasta olen laskenut myös HB-mallit, koska myytävänä olevia farkkuja ei löytynyt ko. lähteestä kovin monta. Kuten tästä esimerkistä näet, muutkin automerkit ovat nostaneet hintojaan reilusti kahden viimevuoden aikana.
Nyt tekemässäni laskelmassa Octavian etuna on Focus-mallien suurempi keskimääräinen kilometrimäärä. Focuksen etuna on puolestaan se, että neljä viidestä laskelman farkku Octaviasta on LX varusteisia autoja, joista kolme pienemmällä 55kw moottorilla, ja eivät siis tältä osin vastaa vertailuautona olevaa, vuoden 2003 mallia. Jos näiden vaikutuksen katsoo oleva yhtäsuuri, voidaan päätellä, että aikaisemmin laskemani taulukko on linjassaan pyyntihintoihin nähden näiden kahden mallin välillä.
Jos vielä palataan hetkeksi niihin hinnankorotuksiin, niin verrataanpas hetki Octavian ja Focuksen hinnanmuutoksia. Vuonna 2000 focus 1.6 ambiente STW maksoi 107 319 mk eli pyöreästi 18 049 euroa. Uusi TM:n uusien autojen hintataulukko antaa vastaavan auton myyntihinnaksi 23 410 euroa. Skoda Octavialle vastaavat luvut ovat 105 833 mk eli 17 800 euroa ja 23580 euroa.
Tästä saamme vähennyslaskulla Focuksen hinnankorotukseksi kahdessa vuodessa 5361 euroa eli noin 31900 mk. Octavian hinta on noussut samassa ajassa 5780 euroa eli noin 34 365 mk. Molemmat mallit ovat saaneet tällä välillä kasvojenkohotuksen ja ilmastointi on otettu vakiovarusteeksi. Kukaan ei kuitenkaan tunnu moittivat Focusta ylihintaiseksi, Octaviasta näin sanotaan vähän väliä. Mistä tämä johtuu? Molempien hinta kun on noussut lähes yhtä paljon, ja mallien muutokset ovat olleet hyvin samankaltaisia. Octavia on saanut uuden moottorin (= litran pienempi kulutus sataselle) ja focus on kokenut joitain varustemuutoksia.
Täsmennettäköön vielä, teen tätä vertailua mielenkiinnosta, en markkinointimielessä. Olen vilpittömän kiinnostunut autojen hintakehityksestä, ei kai tälläisiä muuten kukaan jaksaisi laskea.Pieni lisäys edelliseen. Jos olisin itse tällähetkellä ostamassa Octavian kokoista uutta autoa, en todennäköisesti päätyisi kumpaankaan, Octaviaan tai Focukseen, vaan Vw Golffiin ja farmarikoriin. En ihmettele yhtään miksi autoa myydään tällähetkellä niin paljon, vaikka malli alkaakin olla jo taipaleensa ehtoopuolella. Golffin hinta/varustelusuhde on todella hyvin kohdallaan viimeisimmän varustemuutoksen jälkeen.
Laskelmieni mukaan myös Golf säilyttää arvonsa paremmin kuin hyvin. Tosin tämä tuntuu olevan itsestäänselvyys, olivathan jo edellisen korimallin farmarit todella kysyttyjä käytettynä. Se ennakkoluulo, minkä halusin korjata on, että Octavia pärjää tässäsuhteessa paljon paremmin, kuin yleisesti ajatellaan. - ex felicia
Fabia2001 kirjoitti:
Pieni lisäys edelliseen. Jos olisin itse tällähetkellä ostamassa Octavian kokoista uutta autoa, en todennäköisesti päätyisi kumpaankaan, Octaviaan tai Focukseen, vaan Vw Golffiin ja farmarikoriin. En ihmettele yhtään miksi autoa myydään tällähetkellä niin paljon, vaikka malli alkaakin olla jo taipaleensa ehtoopuolella. Golffin hinta/varustelusuhde on todella hyvin kohdallaan viimeisimmän varustemuutoksen jälkeen.
Laskelmieni mukaan myös Golf säilyttää arvonsa paremmin kuin hyvin. Tosin tämä tuntuu olevan itsestäänselvyys, olivathan jo edellisen korimallin farmarit todella kysyttyjä käytettynä. Se ennakkoluulo, minkä halusin korjata on, että Octavia pärjää tässäsuhteessa paljon paremmin, kuin yleisesti ajatellaan.Moni jossittelu vissiin loppu tämän listan johdosta.
Kahvit tarjoon jos jossain nähdään. - JII
Täytyypä -99 vuosimallin Bemarin omistajana tässä vaiheessa vaan hymyillä, kun kattoo tota sun tilastoasi! =)=)
Prosenttiluku pienin ( 316i 1.9 (E46) sedan, 15%, 14927 mk ) tossa luokassa. - Jaska
Fabia2001 kirjoitti:
Ei ole kauhean luotettavaa tilastollisesti, jos otat esimerkiksi vain kahden yksittäisen myytävänä olevan auton arvonalennukset. Kiinnostuin todellisista eroista ja päätin tehdä uuden laskelman.
Allaolevat hinnat on poimittu autotalli.com:ista, joka on monessakin mielessä kattava käytettyjen autojen myyntipalsta. Kaikki listaamani autot ovat autoliikkeiden vaihtoautoja.
Myytävänä olevat autot 27.11.2002 (www.autotalli.com)
Skoda Octavia, vuosimalli 2000,
1.6 GLX HB 74kw, 43tkm, 18500 eur
1.6 GLX HB 74kw, 48tkm, 18500 eur
1.6 LX HB 55kw, 33tkm, 18417 eur
1.6 GLX HB 74kw, 75,8tkm, 16800 eur
1.6 LX HB 55kw, 83tkm, 14990 eur
1.6 LX HB 55kw, 53tkm, 14900 eur
1.6 LX BH 55kw, 75tkm, 14800 eur
Näiden keskiarvot : 58,6 tkm ja 16701 euroa
Prosentuaalinen arvonalennus uuden auton (vm.2003) hintaan
Octavia 1.6 ambiente HB, 21940 euroa
=> 23.9 % kahdessa vuodessa
farkkumalli :
1.6 LX combi 74kw, 39km, 19850 eur
1.6 LX combi 55kw, 80tkm, 16800 eur
1.6 LX combi 55kw, 65tkm, 16400 eur
1.6 LX combi 55kw, 65tkm, 16400 eur
1.6 GLX combi 74kw, 61tkm, 16600 eur
Näiden keskiarvohinnat : 62 tkm ja 17210 euroa
Prosentuaalinen arvonalennus uuden auton (vm.2003) hintaan
Octavia 1.6 ambiente combi, 23580 euroa
=> 27% kahdessa vuodessa
Ford Focus, vuosimalli 2000
1.6 Ambiente STW, 71tkm, 18500 eur
1.6 Ambiente STW, 91tkm, 18500 eur
1.6 Ambiente STW, 79tkm, 18400 eur
1.6 Ambiente STW, 81tkm, 18300 eur
1.6 Ambiente STW, 64tkm, 18200 eur
1.6 Ambiente STW, 49tkm, 18000 eur
1.6 Ambiente STW, 83tkm, 17200 eur
1.6 Ambiente STW, 98tkm, 16900 eur
1.6 Ambiente STW, 95tkm, 16900 eur
1.6 Ambiente STW, 83tkm, 16700 eur
1.6 Ambiente STW, 105tkm, 16500 eur
Näiden keskiarvot 82tkm, 17645 euroa
Prosentuaalinen arvonalennus uuden auton (vm.2003) hintaan
Ford Focus 1.6 ambiente STW, 23410 euroa
=> 25% kahdessa vuodessa
Otin Focuksen vertailuautoksi, koska juuri kyseisen mallin arvonlaskuprosentti oli alkuperäisessä laskelmassani sama Octavia 1.6 GLX combin kanssa. Octaviasta olen laskenut myös HB-mallit, koska myytävänä olevia farkkuja ei löytynyt ko. lähteestä kovin monta. Kuten tästä esimerkistä näet, muutkin automerkit ovat nostaneet hintojaan reilusti kahden viimevuoden aikana.
Nyt tekemässäni laskelmassa Octavian etuna on Focus-mallien suurempi keskimääräinen kilometrimäärä. Focuksen etuna on puolestaan se, että neljä viidestä laskelman farkku Octaviasta on LX varusteisia autoja, joista kolme pienemmällä 55kw moottorilla, ja eivät siis tältä osin vastaa vertailuautona olevaa, vuoden 2003 mallia. Jos näiden vaikutuksen katsoo oleva yhtäsuuri, voidaan päätellä, että aikaisemmin laskemani taulukko on linjassaan pyyntihintoihin nähden näiden kahden mallin välillä.
Jos vielä palataan hetkeksi niihin hinnankorotuksiin, niin verrataanpas hetki Octavian ja Focuksen hinnanmuutoksia. Vuonna 2000 focus 1.6 ambiente STW maksoi 107 319 mk eli pyöreästi 18 049 euroa. Uusi TM:n uusien autojen hintataulukko antaa vastaavan auton myyntihinnaksi 23 410 euroa. Skoda Octavialle vastaavat luvut ovat 105 833 mk eli 17 800 euroa ja 23580 euroa.
Tästä saamme vähennyslaskulla Focuksen hinnankorotukseksi kahdessa vuodessa 5361 euroa eli noin 31900 mk. Octavian hinta on noussut samassa ajassa 5780 euroa eli noin 34 365 mk. Molemmat mallit ovat saaneet tällä välillä kasvojenkohotuksen ja ilmastointi on otettu vakiovarusteeksi. Kukaan ei kuitenkaan tunnu moittivat Focusta ylihintaiseksi, Octaviasta näin sanotaan vähän väliä. Mistä tämä johtuu? Molempien hinta kun on noussut lähes yhtä paljon, ja mallien muutokset ovat olleet hyvin samankaltaisia. Octavia on saanut uuden moottorin (= litran pienempi kulutus sataselle) ja focus on kokenut joitain varustemuutoksia.
Täsmennettäköön vielä, teen tätä vertailua mielenkiinnosta, en markkinointimielessä. Olen vilpittömän kiinnostunut autojen hintakehityksestä, ei kai tälläisiä muuten kukaan jaksaisi laskea.Olet tehnyt perusteellista työtä, hienoa. Itse en ehtinyt/viitsinyt laskea kuin pari esimerkkiä, jotka vielä olivat ääripäistä.
Täytyy laskelmiesi perusteella uskoa, että Skodan arvo säilyy yleisiä epäilyjä paremmin. Kokonaan toinen asia on, että mielestäni myös Focus on nykyisin ylihinnoiteltu, kuten itsekin epäsuorasti myönnät (valitsisit Golf farkun).
Yhteenvetona voisin todeta, että nykyisissä autoissa erot kilpailijoiden välillä ovat pieniä. Uusi auto kannattaa valita mieltymstensä ja ennen kaikkea vanhasta autosta saadun hyvityksen perusteella. Ainakin itse valitsisin Focuksen, Octavian ja Golfin joukosta sen, jonka myyjä antaa entisestä parhaimman hyvityksen. - Timo
Fabia2001 kirjoitti:
Ei ole kauhean luotettavaa tilastollisesti, jos otat esimerkiksi vain kahden yksittäisen myytävänä olevan auton arvonalennukset. Kiinnostuin todellisista eroista ja päätin tehdä uuden laskelman.
Allaolevat hinnat on poimittu autotalli.com:ista, joka on monessakin mielessä kattava käytettyjen autojen myyntipalsta. Kaikki listaamani autot ovat autoliikkeiden vaihtoautoja.
Myytävänä olevat autot 27.11.2002 (www.autotalli.com)
Skoda Octavia, vuosimalli 2000,
1.6 GLX HB 74kw, 43tkm, 18500 eur
1.6 GLX HB 74kw, 48tkm, 18500 eur
1.6 LX HB 55kw, 33tkm, 18417 eur
1.6 GLX HB 74kw, 75,8tkm, 16800 eur
1.6 LX HB 55kw, 83tkm, 14990 eur
1.6 LX HB 55kw, 53tkm, 14900 eur
1.6 LX BH 55kw, 75tkm, 14800 eur
Näiden keskiarvot : 58,6 tkm ja 16701 euroa
Prosentuaalinen arvonalennus uuden auton (vm.2003) hintaan
Octavia 1.6 ambiente HB, 21940 euroa
=> 23.9 % kahdessa vuodessa
farkkumalli :
1.6 LX combi 74kw, 39km, 19850 eur
1.6 LX combi 55kw, 80tkm, 16800 eur
1.6 LX combi 55kw, 65tkm, 16400 eur
1.6 LX combi 55kw, 65tkm, 16400 eur
1.6 GLX combi 74kw, 61tkm, 16600 eur
Näiden keskiarvohinnat : 62 tkm ja 17210 euroa
Prosentuaalinen arvonalennus uuden auton (vm.2003) hintaan
Octavia 1.6 ambiente combi, 23580 euroa
=> 27% kahdessa vuodessa
Ford Focus, vuosimalli 2000
1.6 Ambiente STW, 71tkm, 18500 eur
1.6 Ambiente STW, 91tkm, 18500 eur
1.6 Ambiente STW, 79tkm, 18400 eur
1.6 Ambiente STW, 81tkm, 18300 eur
1.6 Ambiente STW, 64tkm, 18200 eur
1.6 Ambiente STW, 49tkm, 18000 eur
1.6 Ambiente STW, 83tkm, 17200 eur
1.6 Ambiente STW, 98tkm, 16900 eur
1.6 Ambiente STW, 95tkm, 16900 eur
1.6 Ambiente STW, 83tkm, 16700 eur
1.6 Ambiente STW, 105tkm, 16500 eur
Näiden keskiarvot 82tkm, 17645 euroa
Prosentuaalinen arvonalennus uuden auton (vm.2003) hintaan
Ford Focus 1.6 ambiente STW, 23410 euroa
=> 25% kahdessa vuodessa
Otin Focuksen vertailuautoksi, koska juuri kyseisen mallin arvonlaskuprosentti oli alkuperäisessä laskelmassani sama Octavia 1.6 GLX combin kanssa. Octaviasta olen laskenut myös HB-mallit, koska myytävänä olevia farkkuja ei löytynyt ko. lähteestä kovin monta. Kuten tästä esimerkistä näet, muutkin automerkit ovat nostaneet hintojaan reilusti kahden viimevuoden aikana.
Nyt tekemässäni laskelmassa Octavian etuna on Focus-mallien suurempi keskimääräinen kilometrimäärä. Focuksen etuna on puolestaan se, että neljä viidestä laskelman farkku Octaviasta on LX varusteisia autoja, joista kolme pienemmällä 55kw moottorilla, ja eivät siis tältä osin vastaa vertailuautona olevaa, vuoden 2003 mallia. Jos näiden vaikutuksen katsoo oleva yhtäsuuri, voidaan päätellä, että aikaisemmin laskemani taulukko on linjassaan pyyntihintoihin nähden näiden kahden mallin välillä.
Jos vielä palataan hetkeksi niihin hinnankorotuksiin, niin verrataanpas hetki Octavian ja Focuksen hinnanmuutoksia. Vuonna 2000 focus 1.6 ambiente STW maksoi 107 319 mk eli pyöreästi 18 049 euroa. Uusi TM:n uusien autojen hintataulukko antaa vastaavan auton myyntihinnaksi 23 410 euroa. Skoda Octavialle vastaavat luvut ovat 105 833 mk eli 17 800 euroa ja 23580 euroa.
Tästä saamme vähennyslaskulla Focuksen hinnankorotukseksi kahdessa vuodessa 5361 euroa eli noin 31900 mk. Octavian hinta on noussut samassa ajassa 5780 euroa eli noin 34 365 mk. Molemmat mallit ovat saaneet tällä välillä kasvojenkohotuksen ja ilmastointi on otettu vakiovarusteeksi. Kukaan ei kuitenkaan tunnu moittivat Focusta ylihintaiseksi, Octaviasta näin sanotaan vähän väliä. Mistä tämä johtuu? Molempien hinta kun on noussut lähes yhtä paljon, ja mallien muutokset ovat olleet hyvin samankaltaisia. Octavia on saanut uuden moottorin (= litran pienempi kulutus sataselle) ja focus on kokenut joitain varustemuutoksia.
Täsmennettäköön vielä, teen tätä vertailua mielenkiinnosta, en markkinointimielessä. Olen vilpittömän kiinnostunut autojen hintakehityksestä, ei kai tälläisiä muuten kukaan jaksaisi laskea.Korjatkaa ihmeessä joku, jos olen karkeasti väärässä tai kadottanut tyhmyyttäni tarinan juonen.
Eli miksi tässä viimeisimmässä vertailussa Autotalli-palvelun käytettyjen Octavioiden ja Focuksien hintoja käytetään vertailuhintana vm.2003 hintoja?
Hinnathan eivät ole vertailukelpoisia varastelutasojen parantumisen sekä automallin ja yleisen hintatason kehityksen myötä. Oikea vertailuhinta olisi käytetyn auton ostohinta uutena. Tämän silloisen hinnanhan saisi saman palvelun Autotyypit-osasta.
Kiitokset mielenkiintoisesta vertailusta. - Jaska
Timo kirjoitti:
Korjatkaa ihmeessä joku, jos olen karkeasti väärässä tai kadottanut tyhmyyttäni tarinan juonen.
Eli miksi tässä viimeisimmässä vertailussa Autotalli-palvelun käytettyjen Octavioiden ja Focuksien hintoja käytetään vertailuhintana vm.2003 hintoja?
Hinnathan eivät ole vertailukelpoisia varastelutasojen parantumisen sekä automallin ja yleisen hintatason kehityksen myötä. Oikea vertailuhinta olisi käytetyn auton ostohinta uutena. Tämän silloisen hinnanhan saisi saman palvelun Autotyypit-osasta.
Kiitokset mielenkiintoisesta vertailusta.Olet oikeassa siinä, että teoreettisesti oikea tapa on verrata käytetyn auton hintaa sen arvoon uutena.
Kuitenkin, jos olet vaihtamassa autoasi uuteen, siihen vertamminen osoittaa, kuinka paljon välirahaa joudut maksamaan. Tuloksia ei kuitenkaan kannata lukea ihan pilkuntarkasti varuste- ja mallimuutoksista johtuen. - Timo
Jaska kirjoitti:
Olet oikeassa siinä, että teoreettisesti oikea tapa on verrata käytetyn auton hintaa sen arvoon uutena.
Kuitenkin, jos olet vaihtamassa autoasi uuteen, siihen vertamminen osoittaa, kuinka paljon välirahaa joudut maksamaan. Tuloksia ei kuitenkaan kannata lukea ihan pilkuntarkasti varuste- ja mallimuutoksista johtuen.Hyvä homma, nyt selkisi suoritetun vertailun tarkoitus.
- Fabia2001
Timo kirjoitti:
Korjatkaa ihmeessä joku, jos olen karkeasti väärässä tai kadottanut tyhmyyttäni tarinan juonen.
Eli miksi tässä viimeisimmässä vertailussa Autotalli-palvelun käytettyjen Octavioiden ja Focuksien hintoja käytetään vertailuhintana vm.2003 hintoja?
Hinnathan eivät ole vertailukelpoisia varastelutasojen parantumisen sekä automallin ja yleisen hintatason kehityksen myötä. Oikea vertailuhinta olisi käytetyn auton ostohinta uutena. Tämän silloisen hinnanhan saisi saman palvelun Autotyypit-osasta.
Kiitokset mielenkiintoisesta vertailusta.Taisi Jaska jo kertoakin, miksi viimeisimmässä laskelmassa vertiluhintana oli käytetty vuoden 2003 mallien hintoja. Viesti oli tehty lähinnä vastaukseksi Jaskan viestille, jossa hän vertasi Skoda Octavian ja Peugeot 206:n arvonalennusta uuden auton hintaan verrattuna.
Alkuperäiset laskelmat on tehty juuri niin kuin ehdotitkin, eli hintoja on verrattu auton todelliseen, vuoden 2000 ostohintaan. Mielestäni tämä on ainoa oikea tapa saada jokainen malli ns. samalle viivalle arvonalennuksissa.
Joku on varmasti sitä mieltä, että niiden mallien kohdalla, joiden hinnat ovat tarkasteluvälillä nousseet huomattavasti, saavat tällä laskutavalla ansaitsematonta etua. Mutta kuka osaa ennustaa eri merkkien hintakehitystä tästä eteenpäin? Myyntihinta vaikuttaa tunnetusti myös käyttyjen uudehkojen vastaavien mallien hintaan. Mikä on tilanne kahden vuoden päästä ja mitkä ovat autojen hintasuhteet uutena ja käytettynä silloin? Jokaisen asian huomioonottaminen tekisi laskuista lähes mahdottomia tehdä ja tämä ei varmasti olisi kenenkään edun mukaista. Normaalisti tälläiset epätarkkuudet hoidetaan tuloksen virherajoilla, joka lienee paras tapa näidenkin lukujen tulkitsemiseen. - Fabia2001
JII kirjoitti:
Täytyypä -99 vuosimallin Bemarin omistajana tässä vaiheessa vaan hymyillä, kun kattoo tota sun tilastoasi! =)=)
Prosenttiluku pienin ( 316i 1.9 (E46) sedan, 15%, 14927 mk ) tossa luokassa.Kieltämättä myös BMW:n prosentit yllättivät minutkin. Aika monta yllätystä löytyi hintoja laskiessa, mutta se ei liene yllätys. Jokaisella meillä on varmasti jonkunlainen ennakkoluulo eri merkkien/mallien arvonsäilymisestä, mutta itse jouduin muuttamaan käsitystäni muutaman merkin kohdalla taulukon laskettuani. Nämä asiat eivät mene ennakkoluulojen mukaan, eikä suhteellisesti vähän uutena myyneet automallit pudota arvoaan välttämättä yhtään nopeammin, kuin ns. tusinamallit, vaikka toisin ajatellaan. Ihmiset suhtautuvat käytettyhin autoihin nähtävästi eri tavalla kuin uusiin: ostoperusteet ovat tavalla tai toisella eri tavalla painottuneet.
Seuraavaksi olisi tarkoitus laskea samat summat suuremmista/kalliimmista autoista, kunhan vain aikaa löytyy. Siitä listasta tulee ainakin itselle mielenkiintoista luettavaa. Vaikkaanpa, että mainonnasta huolimatta esimerkiksi MB:n tärkein ominaisuus taitaa kuitenkin olla joku muu, kuin jälleenmyyntiarvo. Mutta siitä lisää myöhemmin. - Markku
JII kirjoitti:
Täytyypä -99 vuosimallin Bemarin omistajana tässä vaiheessa vaan hymyillä, kun kattoo tota sun tilastoasi! =)=)
Prosenttiluku pienin ( 316i 1.9 (E46) sedan, 15%, 14927 mk ) tossa luokassa.Yksi asia mikä on varmaa, niin erityisesti käytettyjen Bemareiden ja Mersujen hinnat tulevat laskemaan Saksan tuonnin vaikutuksesta. Kohta tarjontaa on kysyntää enemmän. Vaikutus näkyy tosin voimakkaimin vanhemmissa vuosimalleissa.
- JII
Markku kirjoitti:
Yksi asia mikä on varmaa, niin erityisesti käytettyjen Bemareiden ja Mersujen hinnat tulevat laskemaan Saksan tuonnin vaikutuksesta. Kohta tarjontaa on kysyntää enemmän. Vaikutus näkyy tosin voimakkaimin vanhemmissa vuosimalleissa.
Tää on taas sarjassamme näitä "kohta saa ilmaisia autoja saksasta".
Ensinnäkään mä en itse ostaisi ikinä saksasta tuotua autoa! Vähän eri juttu on ajella suomessa huolletulla ja 40tkm ajetulla autolla kun että joku olis saksasta sellasen tuonu..
Toinen asia on just toi sun pointti.
Porukka raahaa noita 90 luvun alun pommeja tänne ja noi vähän käytetyt pysyy varmasti arvossaan edelleen.
Kolmanneksi, kattelin just, että noilla varusteilla mikä mullakin on, maksaa saksassa samanlainen 17000 euroa.. Verot on 9000 euroa tuontikulut. Saa verot aika paljon laskea, että tippuu samalle tasolle mitä oon tosta maksanu...
- katsastusmies
Älä kuule Fabia hukkaa aikaasi tilastoiden tekemisiin.Mee ja kato skodasi kunto,ei häävi.tietoni perustan katsastuskonttorien tekemiin hylkäämispäätöksiin.
- Fabia2001
Olisi niin kiva tietää, mihin katsastuskonttorin tekemiin hylkäämispäätöksiin esityksesi perustat? Fabia tuli markkinoille keväällä 2000, joten ensimmäisten mallien ensimmäiset katsastukset tulevat ajankohtaisiksi tulevana keväänä.
- Jaappa
No hoh hoijaa... ja pysy kyykyssä.
- oktavia
mun isälläkin oli skota,ainut auto.sitä se kehu,jätti välille tai ei.nyky skodasta mulla ei oo muuta kokemusta,kuin työkaverilla semmonen on,täys kommunisti koko jätkä.oottako muuten käynynnä vw-tehtailla,tai fordin,siellähän "ulkomaalaiset "jätkät juoksee toistensa perässä,se ojossa.auton valmistus,sivu seikka.raamatussakin ne teki niin.ja tänä päivänä.
- Skodasta
Skoda ei säilytä hyvin arvoansa, jos vaihdat sen johonkin toiseen merkkiin piste. Miten toi TM:n käytettyjen autojen myyntihinta taulukko liittyy mitenkään siihen, mitä sinulle hyvitetään Skodasta, jos vaihdat sen johonkin toiseen merkkiin. Ne ovat 2 täysin eri asiaa. Jos meet esim. ostamaa uutta Focusta, niin on täysin varmaa, että saat vastaavasta Golfista 2-3 tuhatta euroa paremman hyvityksen kun Octaviasta, vaikka ne on uutena olleet saman hintaisia autoja. TM. taulukoi todennäköisiä kauppahintoja käytetyillä autoilla, ei hyvityksiä, mitä autoliikkeet antavat sinulle, vaihtaessasi autoa uudempaan piste.
- Arvostelija
Ihmisillä on kummallinen taipumus saada aikaan juuri sellaisia tilastoja kuin itse haluavat.
Ymmärtäähän toki jokainen, että autoihin liityvässä tämänkaltaisessa laskennassa (esim vikatiheys, arvonalenema...) täytyisi ottaa myös ajokilometrit huomioon. Ilman niitä ei tuloksella ole edes suuntaa antavaa merkitystä.- Ei oikein vakuuta
Nimenomaan,kun katselee autoliikkeiden hintoja ainakin täällä kehä-3;sen ulkopuolella,tuo taulukko ei kyllä pidä paikkaansa!
- Jaska
Teoriassa on tietysti mahdollista laatia millaisia tilastoja tahansa, mutta käytäntö on jo toinen juttu.
Esimerkiksi TM:n tilastot, joita Fabia2001 on käyttänyt apunaan, osoittavat automerkkien ja -mallien keskimääräistä hintatasoa. Poikkeuksellisen vähän ajettu tai hyvin varusteltu auto on tietysti hieman arvokkaampi ja paljon ajettu tai huonosti pidetty halvempi.
Eli vielä kerran kiitos Fabia2001:lle asiallisesti laadituista tilastoista.
- Fabio 1,2 cm, Skeida
EI auto mikään sijoitus kohde ole. Ei ainakaan mikään hyvä sellainen. Auto on vaan KULUTUSESINE aivankuten pölynimuri tai WC-harja.
Jos ostat nyt auton ja maksat siitä n. 25000 €G€€ ni vielä 3 tai jopa vielä 5 vuoden kuluttua se paska on maksanu sulle sen 25000 €. Sen avo tippuu vasta ku sä myyt sen paskas pois ja ostat Toijjota Korollan :)- Osake
Osakkeet ovat olleet vielä huonompia viime vuosien aikana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362284Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381499
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255