Ja olen hermoraunio,kala oli kuulema lämminsavustettu mutta sen jälkene kylmäpakattu.Olen ihan paniikissa,riski kuulemma erittäin pieni,mutta silti.Onko kukaan muu syönyt???
Söin vahingossa savukalaa,listeria??
20
5462
Vastaukset
- mk06
syönyt ja hengissä olen edelleen, ja niin on vauvakin=) sekä masuvauva että tuo 9kk:n ikänen poikakin. Olen myöskin itsesavustettua lohta syönyt ja suolalohta...En mä jaksa uskoa että sullekkaan yhdestä kylmäpakatun savukalan syönnistä mitään vakavaa ilmaantuu...
- mamy79
moi!
Älä suotta panikoi. Itsekin söin samanlaista kalaa jo kuukausia sitten. Itsekin pelästyin kun huomasin että olis vissiin parempi ollut jättää varmuuden vuoksi väliin. Kalan syömisen jälkeen olin helpottunut kun tunsin vauvan liikkuvan merkiksi että hän siellä voinnissaan. Nyt vaan kannattaa jättää ne kalan syömiset vähemmälle, itsekin olen siihen pyrkinyt varmuuden vuoksi ja oman mielenrauhan säilymiseksi. Toivottavasti se vauvasi siellä antaa merkkejä itsestään niin sinullekin tulee huojentunut olo. Tsemppiä!- angel_86
Voin tunnustaa, että olen syönyt koko raskauden ajan kaikkea kohtuudella. Maksa ei ole ennenkään kuulunut ruokavaliooni, koska en siitä yksinkertaisesti pidä yhtään. Mutta olen kyllä syönyt silliä ja kaikenlaista kalaa... en siis mitään kiloa kerralla, mutta pieniä määriä. Eikä mitään ole uskoakseni tullut itselleni eikä vauvalle.
Hieno juttu, että joku viitsii katsella syömistensä perään, mutta itse olen siihen liian laiska. ;)
- Cjdj
Ei se riski niin suuri ymmärtääkseni ole, että tarvitsisi panikoitua kauheasti. Olen syönyt hyvinkin paljon vastaavanlaista kalaa ennen raskautta saamatta kertaakaan listeriaa, ja niin ovat monet muutkin ihmiset.
- ennenvanhaankin syöty..
vaikka mitä.en usko että se listeria ihan kauhean helposti tulee.
- leikkikö näillä
asioilla. Ei neuvolassa ilman syytä näitä kiellettyjä ruoka-aineita mainita:
"Bakteerin patogeenisyys on matala, mutta se voi aiheuttaa erityisesti vastasyntyneillä, vanhuksilla ja immunosuppressio potilailla mm. sepsiksiä ja meningiittejä. Raskaudenaikainen listeriainfektio, mahdollisesti lieväoireinen, voi johtaa ennenaikaiseen synnytykseen ja sikiökuolemaan."
Lainaus on sivulta http://vanha.med.utu.fi/sero/ylab/ohjekirja/listeria va.htm
Eri juttu jos vahingossa syö mutta ei kannattaisi tarkoituksella kiellettyjä popsia. Vähän vähemmän itsekkyyttä ois kiva.- mk06
tekee kuten parhaakseen katsoo ja repii stressinsä siitä mistä haluaa. Itse en henkilökohtaisesti ala joka h***vetin suupalaa kattomaan että hups saako nyt lappujen mukaan syödä vai ei. Maalaisjärjellä pääsee pitkälle!!! Jos asiat vaivaa niin kaupastakin voi kysellä, suomalainen ruoka on kuitenkin suht koht terveellistä!
- äiti jo
Sieltä neuvolasta saatte ja tulette saamaan ihan vaikka minkälaisia neuvoja. Maalaisjärkeä soisin niin odottajien kuin jo äidiksitulleiden, mutta erityisesti terveydenhoitajien päähän! Hyksin lääkäri sanoi taannoin hyvin: "harvinaiset asiat ovat harvinaisia" - tarkoittaen sitä, että nykyään kaikki odottavat/ädit ja terveydenhoitajat (joiden koulutus ei liiemmin anna evätä tiedon kriittiseen arvointiin, voin todeta alan opettajana) kuvittelevat itsellään tai syynäävät toisiltaan näitä harvinaisia, kylläkin ääritapauksessa vakavia, riskejä. Ihan normaalilla elämällä ja ruokailulla syntyy terveitä lapsia! Hössötys on ihan turhaa ajan hukkaa!
- järki paikallaan!
Hei, kuulkaas nyt! Mä en itse ainakaan ajatellut heittäytyä hysteeriseksi näiden syömisSUOSITUSTEN takia! Olen ammatiltani suurtalouskokki ja tällä hetkellä kaupassa töissä, tiedän siis jotakin näistä ruokajutuista.
Suomalaista kannattaa AINA suosia, oli raskaana tai ei. Kotimaisten tuotteet ovat puhtaita. Vauvan hyvinvointia kun kuitenkin JOKAINEN RASKAANA OLEVA NAINEN miettii ja huolehtii, mutta mielestäni on yliliiottelua alkaa jokaista suupalaa vahtimaan ja olla syömättä homejuustoa pitsan päällä. Ei kaikkea pysty välttämään, siinä vahtiessa jää vain odotusajan ihanuus vähemmälle, ei tämä ole mikään vamma tai sairaus! Miettikää nyt oikeesti!
Jos nyt aletaan pilkkua viilaamaan, niin jonkin valmistusvirheen takia voi melkeinpä mistä tahansa tuotteesta saada jonkin pöpön! Minusta se ainakin riittää, että katsoo päivämäärät paketeista ja sen, että ne ovat vahingoittumattomia, eli esim grillimakkarapaketti ei ole ilmaantunut (paketin on oltava kiinteä, ei löysä ja makkarat napakasti paikoillaan). Tietysti kohtuus on hyväksi näissä "kielletyissä aineissa", ei niitä huvikseen ole keksitty. Mutta ne ovat vain suosituksia! Jokainen päättää ITSE kuinka paljon näitä aineita syövät, heille on kerrottu se riski, mutta se ei tarkoita sitä, että jokaisessa savukalassa ja jokaisessa homejuustossa on listeriaa!
Valion aurajuusto on sellainen, jossa on käytetty pastöroitua maitoa, siihen kannattaa kiinnittää huomiota. Maksa on kai ainoa semmoinen ruoka, jota ei suositella syötäväksi, ja sekin korkean a-vitamiinipitoisuuden tähden, ei niinkään bakteerien takia.
Kyllä jokainen tietää omat rajansa. Liian herkkäuskoinenkaan ei kannata olla - neuvolatäti
mk06 kirjoitti:
tekee kuten parhaakseen katsoo ja repii stressinsä siitä mistä haluaa. Itse en henkilökohtaisesti ala joka h***vetin suupalaa kattomaan että hups saako nyt lappujen mukaan syödä vai ei. Maalaisjärjellä pääsee pitkälle!!! Jos asiat vaivaa niin kaupastakin voi kysellä, suomalainen ruoka on kuitenkin suht koht terveellistä!
Näin terveydenhoitajan näkökulmasta...
Pitäisikö meidän jättää nämä kaikki suositukset antamatta, jotta jokainen voi käydä läpi oman raskautensa "maalaisjärjellä"? On myös ihmisiä, jotka ovat oikeasti huolissaan tästä asiasta ja mielestäni ihan syystä. Kaikille annamme saman informaation. Ottakaa tai jättäkää! - alkuper.
järki paikallaan! kirjoitti:
Hei, kuulkaas nyt! Mä en itse ainakaan ajatellut heittäytyä hysteeriseksi näiden syömisSUOSITUSTEN takia! Olen ammatiltani suurtalouskokki ja tällä hetkellä kaupassa töissä, tiedän siis jotakin näistä ruokajutuista.
Suomalaista kannattaa AINA suosia, oli raskaana tai ei. Kotimaisten tuotteet ovat puhtaita. Vauvan hyvinvointia kun kuitenkin JOKAINEN RASKAANA OLEVA NAINEN miettii ja huolehtii, mutta mielestäni on yliliiottelua alkaa jokaista suupalaa vahtimaan ja olla syömättä homejuustoa pitsan päällä. Ei kaikkea pysty välttämään, siinä vahtiessa jää vain odotusajan ihanuus vähemmälle, ei tämä ole mikään vamma tai sairaus! Miettikää nyt oikeesti!
Jos nyt aletaan pilkkua viilaamaan, niin jonkin valmistusvirheen takia voi melkeinpä mistä tahansa tuotteesta saada jonkin pöpön! Minusta se ainakin riittää, että katsoo päivämäärät paketeista ja sen, että ne ovat vahingoittumattomia, eli esim grillimakkarapaketti ei ole ilmaantunut (paketin on oltava kiinteä, ei löysä ja makkarat napakasti paikoillaan). Tietysti kohtuus on hyväksi näissä "kielletyissä aineissa", ei niitä huvikseen ole keksitty. Mutta ne ovat vain suosituksia! Jokainen päättää ITSE kuinka paljon näitä aineita syövät, heille on kerrottu se riski, mutta se ei tarkoita sitä, että jokaisessa savukalassa ja jokaisessa homejuustossa on listeriaa!
Valion aurajuusto on sellainen, jossa on käytetty pastöroitua maitoa, siihen kannattaa kiinnittää huomiota. Maksa on kai ainoa semmoinen ruoka, jota ei suositella syötäväksi, ja sekin korkean a-vitamiinipitoisuuden tähden, ei niinkään bakteerien takia.
Kyllä jokainen tietää omat rajansa. Liian herkkäuskoinenkaan ei kannata ollaKertoisitko,minkä arvioisit sitten riskiksi kun tuo syömäni kala tullut saaristonmereltä ja Suomen suurin valmistaja (en muista nimeä) on sen lämminsavustanut ja sen jälkeen vakuumipakannut,josta tämä kala tullut ruokalaan.toivon mukaan kala ei ole kauaa seissyt.
Tarkoitaako vakuumipakattu samaa kuin tyhjiöpakattu?
Kiitos kaikille vastanneille,tästä lähtien katson erittäin tarkkaan mitä suuhuni laitan,vahingosta viisastuneena!
- kepuli
olen nyt viikolla 7 ja en vielä menossa vähään aikaan neuvolaan. takana hoitoja ja nyt kun vihdoin tärppäsi ei niin hirmuisesti uskalla hehkuttaa. varsinkin kun vuosi sitten meni kesken vk 12. sillon ehdin käydä neuvolassa mutta mulle ei puhuttu listeriasta mitään. ystävälle oli mainittu asiasta mutta ei mitään pitkää kiellettyjen listaa. eli missä kaikissa sitä voi olla? en kuitenkaan hullun tavalla aio syömistä ruveta vahtimaan mutta vähän edes tietäisi.
- ...........
Ensimmäisen raskauden aikana ei edes annettu listaa "vältettävistä" aineista. Söin tuorejuustoja, mätiä, graavilohta jne. Toisen aikana söin myös tuorejuustoja. Muistan, että esikoisen aikana oli hirveä haloo, kun Voipakettierästä oli löytynyt listeriaa.
Nyt kolmannessa raskaudessa minua varoitteli uusi neuvolatäti kaikista ruoista, joita pitäisi välttää suositusten mukaan. Samoin varoitti vakuumipakatuista tuotteista. Eli kaikki vakuumipakatutko?... Jaah. Noh, itse olen kyllä tässäkin raskaudessa syönyt tuorejuustoja, syönyt makkaraa ja niin edelleen. Omaa harkintaahan tässä käytetään.- kiva vaan
että sun "oma valinta" on myös sitten lapsen valinta. Sillä ei oo paljoa valinnanvaraa. Onko yhtään käynyt mielessä että miksi suosituksen muuttuu?
Johtuisikohan ehkäpä siitä että tulee lisää tietoa koko ajan. Aiemmin ei ehkä vammautumia/kuolemia ole pystytty selittämään kuten nyt.
Mikseivät ihmiset halua/viitsi/suostu edes muutamaa kuukautta vaalimaan mahdollisimman hyvin sitä pientä ihmistä vaan ajatuksena on vain että kun minä haluan nyt, heti nyt, syödä niin minähän sitten syön???!!! - edellinen
kiva vaan kirjoitti:
että sun "oma valinta" on myös sitten lapsen valinta. Sillä ei oo paljoa valinnanvaraa. Onko yhtään käynyt mielessä että miksi suosituksen muuttuu?
Johtuisikohan ehkäpä siitä että tulee lisää tietoa koko ajan. Aiemmin ei ehkä vammautumia/kuolemia ole pystytty selittämään kuten nyt.
Mikseivät ihmiset halua/viitsi/suostu edes muutamaa kuukautta vaalimaan mahdollisimman hyvin sitä pientä ihmistä vaan ajatuksena on vain että kun minä haluan nyt, heti nyt, syödä niin minähän sitten syön???!!!Kyllä, oma valinta.
Mikä on sinun ristisi?
Pidättäydytkö teestä ja kahvista?
Vältätkö turhaa herkuttelua?
Syötkö karkkia?
Mites on limpparien ja sipsien laita?
Juotko light-limonadia?
Harrastatko monipuolista liikuntaa raskaana ollessa?
Muistatko syödä aina monipuolisesti ja säännöllisesti?
Käytitkö alkoholia paljon ennen raskautta? Poltitko/poltatko?
Oletko elänyt epäterveellisesti ennen raskautta? Onko sinulla amalgaami paikkoja?
Kuinka paljon käytät ja saat päivittäin lisäaineita?
Asutko kaupungissa vai maalla eli paljonko saat saasteita?
Vältätkö uimista tulehdusvaaran takia ja pyöräilyä kaatumisen pelossa?
Oletko kartoittanut lapsen mahdollisia perinnöllisiä sairauksia tutkimalla sukupuuta?
Oletko välttänyt koskemasta raakaan lihaan?
Muistatko pestä käsiä usein?
Olethan välttänyt hiekkalaatikolla leikkimistä, kukkamultien vaihtamista ja puutarhatöitä?
Muistatko varoa ulkomaisia hedelmiä ja aina kuoria kaikki mitä syöt?
Sanotaanko näin, että synnitön heittäköön ensimmäisen kiven.
Kaikilta vaaroilta et voi välttyä. Olen kaksi lasta saanut maailmaan. Ja paljon vähemmällä stressillä kuin moni muu, onneksi! Minä nautin siitä, että olen raskaana. En jaksa pelätä kaikkea. Olen varovainen, mutten hysteerinen. Lapsi on minun, ei sinun. Enkä voi sanoa edes itseäni vastuuttomaksi vanhemmaksi. Muuten olisin jo tyrinyt pahasti kahden aiemman kohdalla, niin raskaudessa kuin kasvatuksessa.
Joten jokainen tavallaan ja omalla ajallaan. Hyvät juhannukset sinulle. - ja lisää mielipiteitä
edellinen kirjoitti:
Kyllä, oma valinta.
Mikä on sinun ristisi?
Pidättäydytkö teestä ja kahvista?
Vältätkö turhaa herkuttelua?
Syötkö karkkia?
Mites on limpparien ja sipsien laita?
Juotko light-limonadia?
Harrastatko monipuolista liikuntaa raskaana ollessa?
Muistatko syödä aina monipuolisesti ja säännöllisesti?
Käytitkö alkoholia paljon ennen raskautta? Poltitko/poltatko?
Oletko elänyt epäterveellisesti ennen raskautta? Onko sinulla amalgaami paikkoja?
Kuinka paljon käytät ja saat päivittäin lisäaineita?
Asutko kaupungissa vai maalla eli paljonko saat saasteita?
Vältätkö uimista tulehdusvaaran takia ja pyöräilyä kaatumisen pelossa?
Oletko kartoittanut lapsen mahdollisia perinnöllisiä sairauksia tutkimalla sukupuuta?
Oletko välttänyt koskemasta raakaan lihaan?
Muistatko pestä käsiä usein?
Olethan välttänyt hiekkalaatikolla leikkimistä, kukkamultien vaihtamista ja puutarhatöitä?
Muistatko varoa ulkomaisia hedelmiä ja aina kuoria kaikki mitä syöt?
Sanotaanko näin, että synnitön heittäköön ensimmäisen kiven.
Kaikilta vaaroilta et voi välttyä. Olen kaksi lasta saanut maailmaan. Ja paljon vähemmällä stressillä kuin moni muu, onneksi! Minä nautin siitä, että olen raskaana. En jaksa pelätä kaikkea. Olen varovainen, mutten hysteerinen. Lapsi on minun, ei sinun. Enkä voi sanoa edes itseäni vastuuttomaksi vanhemmaksi. Muuten olisin jo tyrinyt pahasti kahden aiemman kohdalla, niin raskaudessa kuin kasvatuksessa.
Joten jokainen tavallaan ja omalla ajallaan. Hyvät juhannukset sinulle."Pidättäydytkö teestä ja kahvista? KYLLÄ, JUON NIITÄ ERITTÄIN HARVOIN
Vältätkö turhaa herkuttelua? YRITÄN TIETENKIN
Syötkö karkkia? VÄHÄN
Mites on limpparien ja sipsien laita? EN SYÖ
Juotko light-limonadia? VAIN NIITÄ JOISSA ON E950 JA E91 -MAKEUTUSAINEITA, KOHTUUDELLA
Harrastatko monipuolista liikuntaa raskaana ollessa? KYLLÄ
Muistatko syödä aina monipuolisesti ja säännöllisesti? KYLLÄ, NORMAALISTIKIN
Käytitkö alkoholia paljon ennen raskautta? EN Poltitko/poltatko? EN
Oletko elänyt epäterveellisesti ennen raskautta?EN
Onko sinulla amalgaami paikkoja? NIITÄ TUSKIN KÄSKETÄÄN NEUVOLASSA POIS OTATTAMAAN
Kuinka paljon käytät ja saat päivittäin lisäaineita? KOETAN VALITA VAIN TUORETUOTTEITA, EN OSTA VALMISRUOKIA
Asutko kaupungissa vai maalla eli paljonko saat saasteita? MAALLA, MUTTA MUUTTAMINENKAAN EI OLE NEUVOLAN OHJEISSA..
Vältätkö uimista tulehdusvaaran takia ja pyöräilyä kaatumisen pelossa? EN UI ALLERGIAN TAKIA ENKÄ PYÖRÄILE HUONON TASAPAINON TAKIA
Oletko kartoittanut lapsen mahdollisia perinnöllisiä sairauksia tutkimalla sukupuuta? MIHIN TÄMÄ LIITTYY EHKÄISEVÄN KÄYTÖKSEN SUHTEEN?
Oletko välttänyt koskemasta raakaan lihaan? TAATUSTI OLEN!
Muistatko pestä käsiä usein? KYLLÄ, NORMAALISTIKIN
Olethan välttänyt hiekkalaatikolla leikkimistä, kukkamultien vaihtamista ja puutarhatöitä? HANSKAT ON KEKSITTY
Muistatko varoa ulkomaisia hedelmiä ja aina kuoria kaikki mitä syöt?" KUORIN KAIKEN AINA RASKAUSAIKANA, EN HALUA NIITÄ MYRKKYJÄ VAUVAAN!
Kun ei vaan mene jakeluun että onko se neuvolan lista todellakin niin pitkä ettei sitä pysty edes yrittämään noudattaa? Graavilohi, savustettu kala, tuorejuusto - ovatko nämä todellakin jonkun jokapäiväistä ruokaa mistä ei voi vähän aikaa pidättäytyä? Miksi näiden välttäminen olisi hysteriaa?? En kerta kaikkiaan suostu uskomaan että huvikseen näistä sanotaan. Miksi ei voisi yrittää varmistaa ettei mitenkään vaaranna lasta. Vaikka se olisi HARVINAISTA, silti aina on joku joka sairastuu. En ainakaan itse haluaisi olla se yksi tuhannesta tms.
Ja toi lista oli sinänsä hölmö että iso osa ei ollut mistään neuvolan ohjelistalta. Tässä keskustelussa on kyse muutaman vaivaisen ruoka-aineen välttämisestä.. Ja niiden syömistä puolustetaan hysterialla. Olen edelleenkin sitä mieltä että se on itsekästä. Uskotteko kaikki olevanne superterveitä ja voittamattomia. Että ne on aina ne muut jotka sairastuu.. Elämä opettaa. Toivottavasti ei teidän lapsianne. Lakatkaa hokemasta hysteriasta ja uskokaa hetki AMMATTILAISIA. Niin minäkin teen, ilman mitään paineita syömisistä. Pystyn odottamaan ensi kevääseen mainiosti vaikka kovasti tuorejuustosta pidänkin ja joisin mielelläni juomat hermesetaksella makeutettuna sokerin sijaan. - èdellinen
ja lisää mielipiteitä kirjoitti:
"Pidättäydytkö teestä ja kahvista? KYLLÄ, JUON NIITÄ ERITTÄIN HARVOIN
Vältätkö turhaa herkuttelua? YRITÄN TIETENKIN
Syötkö karkkia? VÄHÄN
Mites on limpparien ja sipsien laita? EN SYÖ
Juotko light-limonadia? VAIN NIITÄ JOISSA ON E950 JA E91 -MAKEUTUSAINEITA, KOHTUUDELLA
Harrastatko monipuolista liikuntaa raskaana ollessa? KYLLÄ
Muistatko syödä aina monipuolisesti ja säännöllisesti? KYLLÄ, NORMAALISTIKIN
Käytitkö alkoholia paljon ennen raskautta? EN Poltitko/poltatko? EN
Oletko elänyt epäterveellisesti ennen raskautta?EN
Onko sinulla amalgaami paikkoja? NIITÄ TUSKIN KÄSKETÄÄN NEUVOLASSA POIS OTATTAMAAN
Kuinka paljon käytät ja saat päivittäin lisäaineita? KOETAN VALITA VAIN TUORETUOTTEITA, EN OSTA VALMISRUOKIA
Asutko kaupungissa vai maalla eli paljonko saat saasteita? MAALLA, MUTTA MUUTTAMINENKAAN EI OLE NEUVOLAN OHJEISSA..
Vältätkö uimista tulehdusvaaran takia ja pyöräilyä kaatumisen pelossa? EN UI ALLERGIAN TAKIA ENKÄ PYÖRÄILE HUONON TASAPAINON TAKIA
Oletko kartoittanut lapsen mahdollisia perinnöllisiä sairauksia tutkimalla sukupuuta? MIHIN TÄMÄ LIITTYY EHKÄISEVÄN KÄYTÖKSEN SUHTEEN?
Oletko välttänyt koskemasta raakaan lihaan? TAATUSTI OLEN!
Muistatko pestä käsiä usein? KYLLÄ, NORMAALISTIKIN
Olethan välttänyt hiekkalaatikolla leikkimistä, kukkamultien vaihtamista ja puutarhatöitä? HANSKAT ON KEKSITTY
Muistatko varoa ulkomaisia hedelmiä ja aina kuoria kaikki mitä syöt?" KUORIN KAIKEN AINA RASKAUSAIKANA, EN HALUA NIITÄ MYRKKYJÄ VAUVAAN!
Kun ei vaan mene jakeluun että onko se neuvolan lista todellakin niin pitkä ettei sitä pysty edes yrittämään noudattaa? Graavilohi, savustettu kala, tuorejuusto - ovatko nämä todellakin jonkun jokapäiväistä ruokaa mistä ei voi vähän aikaa pidättäytyä? Miksi näiden välttäminen olisi hysteriaa?? En kerta kaikkiaan suostu uskomaan että huvikseen näistä sanotaan. Miksi ei voisi yrittää varmistaa ettei mitenkään vaaranna lasta. Vaikka se olisi HARVINAISTA, silti aina on joku joka sairastuu. En ainakaan itse haluaisi olla se yksi tuhannesta tms.
Ja toi lista oli sinänsä hölmö että iso osa ei ollut mistään neuvolan ohjelistalta. Tässä keskustelussa on kyse muutaman vaivaisen ruoka-aineen välttämisestä.. Ja niiden syömistä puolustetaan hysterialla. Olen edelleenkin sitä mieltä että se on itsekästä. Uskotteko kaikki olevanne superterveitä ja voittamattomia. Että ne on aina ne muut jotka sairastuu.. Elämä opettaa. Toivottavasti ei teidän lapsianne. Lakatkaa hokemasta hysteriasta ja uskokaa hetki AMMATTILAISIA. Niin minäkin teen, ilman mitään paineita syömisistä. Pystyn odottamaan ensi kevääseen mainiosti vaikka kovasti tuorejuustosta pidänkin ja joisin mielelläni juomat hermesetaksella makeutettuna sokerin sijaan.Listan tarkoitus oli herättää kysymys, ettei kaikelta voi välttyä. Totta kai varovainen täytyy olla, mutta sikiötäsi et voi suojella kaikelta. Jos et ymmärtänyt sitä, niin olen pahoillani. Lisää esimerkkejä:
Listeria, voit saada sen vaikka kotimaisista vihanneksista, jos niitä ei ole tarpeeksi hyvin pesty. Voit saada sen tuoreraasteista, voit saada sen raa'oista vihanneksista. Sen voit saada jopa pakastekasviksista. Entäpä jos menet kahvilaan ja tai ravintolaan ja saat sen sieltä. Syöt todella hyvän palan kakkua, jossa onkin tuota tuorejuustoa tai ruokaa missä syystä tai toisesta piileekin listeria tai muita ei niin haluttuja tauteja.
Voit saada toksoplasmoosin siitä, että noukit hiekkalaatikolta hiekkalelun, voit saada sen myös periaatteessa hyönteisten levittämänä. Sen voi saada myös lihasta ja lihatuotteista. Tai jo siitä, että käsittelet raakaa lihaa ja käsien pesusta huolimatta onnistut sen itsellesi saamaan. Voit saada sen myös hedelmistä ja marjoista.
Lisäksi sen tarkoitus oli herättää kysymys, että on monta asiaa joita pitäisi välttää saadakseen terve vauva. Joka kerta kun syöt karkkia, saat lisäaineita. Käytät paljon tuoretuotteita? Itsetaloudessako te elätte? Kuinka paljon luomutuotteiden lisäksi löydät tuotteita, joissa ei olisi käytetty joitain lisäaineita. Anteeksi, tuo vähän nauratti.
Lisäksi kaikki muut vaarat. Periytyvät taudit, kuinka voit välttyä niiltä? Amalgaamipaikat ---> elohopea. Todennäköisesti elimistössä on tälläkin hetkellä niin paljon ympäristömyrkkyjä, että ne luovat enemmän haittaa sikiöllesi kuin graavilohen syöminen vahingossa. Oletko miettinyt miksi allergioita on niin paljon. Sinullahan on sellaisia myös. Miten suojelet lastasi niiltä, juomalla light-juomia ja syömällä karkkeja? Käyttämällä vain tuoretuotteita? Välttämällä allergeeneja?
Voit sairastuttaa itsesi ja sikiösi ahkerasta käsienpesusta huolimatta. Kyllä se on oiva sairauksien ehkäisykeino, ei vain aina riittävä.
Listasi perusteella olet siis melko synnitön. Olisikohan näin? Elämä on opettanut sen, etten voi huolehtia kaikesta. Maailmassa on liikaa vaaroja. Sinä taidat oikeasti luulla, että vedän täällä tuorejuustoja, homejuustoja, graavilohta ja mätiä suu ammollaan ja kuola valuen, enkä välitä lainkaan lapseni hyvinvoinnista... Noh, ei se ihan niinkään mene. Riskeistä olen hyvin tietoinen ja varovainen olen, kalakin on tällä hetkellä pois ruokalistastani allergioiden takia. Elän silti aivan yhtä vaara-alueella kuin sinäkin. Tiedostatko sen?
Viimeinen quote "Miksi ei voisi yrittää varmistaa ettei mitenkään vaaranna lasta." Siirry elämään kuplassa. Voit ehkä suojella lastasi. Onhan tuo lintuinfluenssakin nyt ihmisestä ihmiseen tarttuva. - älykkäämpänä ihmisenä.
èdellinen kirjoitti:
Listan tarkoitus oli herättää kysymys, ettei kaikelta voi välttyä. Totta kai varovainen täytyy olla, mutta sikiötäsi et voi suojella kaikelta. Jos et ymmärtänyt sitä, niin olen pahoillani. Lisää esimerkkejä:
Listeria, voit saada sen vaikka kotimaisista vihanneksista, jos niitä ei ole tarpeeksi hyvin pesty. Voit saada sen tuoreraasteista, voit saada sen raa'oista vihanneksista. Sen voit saada jopa pakastekasviksista. Entäpä jos menet kahvilaan ja tai ravintolaan ja saat sen sieltä. Syöt todella hyvän palan kakkua, jossa onkin tuota tuorejuustoa tai ruokaa missä syystä tai toisesta piileekin listeria tai muita ei niin haluttuja tauteja.
Voit saada toksoplasmoosin siitä, että noukit hiekkalaatikolta hiekkalelun, voit saada sen myös periaatteessa hyönteisten levittämänä. Sen voi saada myös lihasta ja lihatuotteista. Tai jo siitä, että käsittelet raakaa lihaa ja käsien pesusta huolimatta onnistut sen itsellesi saamaan. Voit saada sen myös hedelmistä ja marjoista.
Lisäksi sen tarkoitus oli herättää kysymys, että on monta asiaa joita pitäisi välttää saadakseen terve vauva. Joka kerta kun syöt karkkia, saat lisäaineita. Käytät paljon tuoretuotteita? Itsetaloudessako te elätte? Kuinka paljon luomutuotteiden lisäksi löydät tuotteita, joissa ei olisi käytetty joitain lisäaineita. Anteeksi, tuo vähän nauratti.
Lisäksi kaikki muut vaarat. Periytyvät taudit, kuinka voit välttyä niiltä? Amalgaamipaikat ---> elohopea. Todennäköisesti elimistössä on tälläkin hetkellä niin paljon ympäristömyrkkyjä, että ne luovat enemmän haittaa sikiöllesi kuin graavilohen syöminen vahingossa. Oletko miettinyt miksi allergioita on niin paljon. Sinullahan on sellaisia myös. Miten suojelet lastasi niiltä, juomalla light-juomia ja syömällä karkkeja? Käyttämällä vain tuoretuotteita? Välttämällä allergeeneja?
Voit sairastuttaa itsesi ja sikiösi ahkerasta käsienpesusta huolimatta. Kyllä se on oiva sairauksien ehkäisykeino, ei vain aina riittävä.
Listasi perusteella olet siis melko synnitön. Olisikohan näin? Elämä on opettanut sen, etten voi huolehtia kaikesta. Maailmassa on liikaa vaaroja. Sinä taidat oikeasti luulla, että vedän täällä tuorejuustoja, homejuustoja, graavilohta ja mätiä suu ammollaan ja kuola valuen, enkä välitä lainkaan lapseni hyvinvoinnista... Noh, ei se ihan niinkään mene. Riskeistä olen hyvin tietoinen ja varovainen olen, kalakin on tällä hetkellä pois ruokalistastani allergioiden takia. Elän silti aivan yhtä vaara-alueella kuin sinäkin. Tiedostatko sen?
Viimeinen quote "Miksi ei voisi yrittää varmistaa ettei mitenkään vaaranna lasta." Siirry elämään kuplassa. Voit ehkä suojella lastasi. Onhan tuo lintuinfluenssakin nyt ihmisestä ihmiseen tarttuva.Itse vedit keskusteluun kaiken tuon muun. Minä kommentoin siitä aiheesta että syödään suosituksista välittämättä näitä muutamia tiettyjä tuotteita. Ja ylpeillään sillä. Itse haluat käsittää asian aivan toisin.
Muista ihmeessä kertoa neuvolassa (ja kaikki muutkin samanmieliset) että listan noudattaminen on mielestäsi hysteriaa. Olisi hirveän kiva kuulla ammatti-ihmisen mielipide siitä onko heidän suosituksensa turhia? Jos neuvolassa vaan nyökytellään ja täällä sitten sanotaan että syön niitä kuitenkin, hah hah, se on todella tyhmää.
Olenko missään vaiheessa väittänyt että kaikkea pitää välttää? Itse et ole tainnut ollenkaan ymmärtää mistä on kyse. Tulee vähän sellainen tunne että omia haluja ja heikkouksia puolustellaan näillä selityksillä.
Jos minä kirjoitan että miksei muutamaa vaivaista tuotetta voida välttää tämän aikaa, se käännetään siten että KAIKKEA PITÄÄ VÄLTTÄÄ ja varoa. Kukahan se ei tajua..
Koska on niin paljon mahdollisuuksia saada tartuntoja ym., miksi uhkien määrää on itse lisättävä? Olen aikamoinen liioittelija kun käsket elämään kuplassa kun haluan että omilla pienillä valinnoilla ajatellaan vauvaa eikä omia mielihaluja.
Kysynpä edelleenkin; käsi pystyyn kuka haluaa olla se yksi tuhannesta tai kymmenestä tuhannesta jonka lapsi kärsii jotenkin siitä että äiti on syönyt jotain neuvolan vältettävien listalla olevaa koska on tehnyt mieli! Uskotteko oikeasti että koko Suomen maassa kaikissa neuvoloissa jaetaan listaa tuleville äideille ilman todellisia todisteita, ilman ettei yksikään vauva ole sairastunut tai jopa vielä pahempaa.
On aika SUURI ero siinä syökö jotain vähän vahingossa, vai ostaako sitä kotiin tietoisena siitä että tuotetta ei todellakaan suositella odottaville. Siinä on kaiken tämän ydin. Jos haluat TAAS vääristellä tätä, se on sinun oman ongelmasi. - vielä edelliseen
älykkäämpänä ihmisenä. kirjoitti:
Itse vedit keskusteluun kaiken tuon muun. Minä kommentoin siitä aiheesta että syödään suosituksista välittämättä näitä muutamia tiettyjä tuotteita. Ja ylpeillään sillä. Itse haluat käsittää asian aivan toisin.
Muista ihmeessä kertoa neuvolassa (ja kaikki muutkin samanmieliset) että listan noudattaminen on mielestäsi hysteriaa. Olisi hirveän kiva kuulla ammatti-ihmisen mielipide siitä onko heidän suosituksensa turhia? Jos neuvolassa vaan nyökytellään ja täällä sitten sanotaan että syön niitä kuitenkin, hah hah, se on todella tyhmää.
Olenko missään vaiheessa väittänyt että kaikkea pitää välttää? Itse et ole tainnut ollenkaan ymmärtää mistä on kyse. Tulee vähän sellainen tunne että omia haluja ja heikkouksia puolustellaan näillä selityksillä.
Jos minä kirjoitan että miksei muutamaa vaivaista tuotetta voida välttää tämän aikaa, se käännetään siten että KAIKKEA PITÄÄ VÄLTTÄÄ ja varoa. Kukahan se ei tajua..
Koska on niin paljon mahdollisuuksia saada tartuntoja ym., miksi uhkien määrää on itse lisättävä? Olen aikamoinen liioittelija kun käsket elämään kuplassa kun haluan että omilla pienillä valinnoilla ajatellaan vauvaa eikä omia mielihaluja.
Kysynpä edelleenkin; käsi pystyyn kuka haluaa olla se yksi tuhannesta tai kymmenestä tuhannesta jonka lapsi kärsii jotenkin siitä että äiti on syönyt jotain neuvolan vältettävien listalla olevaa koska on tehnyt mieli! Uskotteko oikeasti että koko Suomen maassa kaikissa neuvoloissa jaetaan listaa tuleville äideille ilman todellisia todisteita, ilman ettei yksikään vauva ole sairastunut tai jopa vielä pahempaa.
On aika SUURI ero siinä syökö jotain vähän vahingossa, vai ostaako sitä kotiin tietoisena siitä että tuotetta ei todellakaan suositella odottaville. Siinä on kaiken tämän ydin. Jos haluat TAAS vääristellä tätä, se on sinun oman ongelmasi.Löytyi tänään SURULLINEN viesti eräästä ketjusta, jossa kysellään mitä ei saa syödä..
Toivottavasti edes se herättää jonkun teistä ruokarajoitusvartustajista. Äläkää tämän jälkeen sanoko ettei sitä voi tapahtua..
"pehmeät juustot
Kirjoittanut: feta, brie, homejuusto jne. 25.6.2006 klo 20.51
koska niissä voi olla listeriaa.Muistaakseni koska ne ei oo pastöroituja? Vaaratonta terveelle ihmiselle, mut vauvalle vaarallista. Kaverin vauva kuoli kohtuun rv 17 ja sillä todettiin tuo listeria. " - edellinen
älykkäämpänä ihmisenä. kirjoitti:
Itse vedit keskusteluun kaiken tuon muun. Minä kommentoin siitä aiheesta että syödään suosituksista välittämättä näitä muutamia tiettyjä tuotteita. Ja ylpeillään sillä. Itse haluat käsittää asian aivan toisin.
On aika SUURI ero siinä syökö jotain vähän vahingossa, vai ostaako sitä kotiin tietoisena siitä että tuotetta ei todellakaan suositella odottaville. Siinä on kaiken tämän ydin. Jos haluat TAAS vääristellä tätä, se on sinun oman ongelmasi.En, en todellakaan pidä itseäni muita viisaampana! Siinäpä se, en pidä sinuakaan sellaisena. Suositukset ovat suosituksia ja niitä on hyvä olla olemassa. Silti, se että olen syönyt leivän päällä esimerksi valion levitettä ei tee minusta vielä maailman suurinta rikollista ja edesvastuuttominta äitiä maan päällä. :D
Esimerkiksi listeriatapauksia on vuosittain kohtalaisen vähän Suomessa. Kuinka moni niistä on tullut kotimaisista tuotteista ja juustoista ja kuinka moni on saatu vaikkapa ulkolaisesta tuorejuustosta. Riskejä on monenlaisia ja varovainen täytyy olla. Kaikelta en voi kuitenkaan välttyä, enkä tunne pelkoa, jos olen syönyt juhlilla valion tuorejuustoon tehtyjä leipäsiä.
Riskejä on tuhatpäin maailmassa, odottavalle äidille niitä on tuhatpäin lisää. Siihen päälle stressi, pelko ja hormonit, on moni soppa valmiiksi keitetty. Kuten monestakin viestistä on tällä palstalla huomannut. "Olen syönyt kalaa, saanko keskenmenon?" "Äitini tarjosi minulle tuorejuustoa, pelkään vauvani puolesta." Tieto lisää myös yletöntä hysteriaa. Joskus nämä asiat otetaan pois raameista (kyllä, kuten minä tein maalaamalla kaikki mahdolliset vaarat) ja ne kasvavat liian suuriin mittoihin. Ketä se hyödyttää?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3542834Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151078Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28978En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82943- 80918
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849