ADHD ja starttiluokka

Espoossa

Hei!
Kysyisin onko kellään kokemusta seuraavasta:
Oppimiskyvyltään normaaliksi todettu, hyvin vilkas lapsi, jolla tunne-elämänhallinnassa ja sosiaalisessa kanssa käymisessä erityistuen tarvetta. Suositeltu yksilöllisiä koetilanteita keskittymisvaikeuksien vuoksi. Tämän sosiaalisen kypsymättömyyden ja keskittymisvaikeuksien aiheuttaman opiskeluvaikeuden vuoksi suositeltu ns. starttiluokkaa, eli koululykkäystä ja pienemmässä ryhmässä opiskelunoppimista ja sosiaalisten taitojen harjaannuttamista ennen varsinaista peruskoulua.
Onko hyvä ratkaisu vai turhautuuko ikätasoisesti kirjaimet ja numerot osaava?

9

1494

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan yleisesti

      ajattelisin niin, että jos tuosta starttivuodesta on apua, niin kannattaahan se.

      ADHD ei kuitenkaan vuodessa mihinkään katoa, ja meidän tapauksessa neurologi ja neuropsykologi olivat sitä mieltä että ei startille.

      Onko teillä Concerta tms. käytössä? Meillä se aloitettiin kun poika meni eskariin ja siitä on ollut niin paljon apua, että poika menee tavalliselle luokalle johon tulee avustaja.

      • hyvin

        Olen opettaja ja sitä mieltä, että usein vanhemmat arastelevat suotta starttiluokkaa juuri tuosta syystä, että uskovat tiedoiltaan etevän lapsen turhautuvan.

        On paljon tavallisempaa se, että esim. sosiaalisesti ikäluokkaansa kypsymättömämpi lapsi lähtee "liian aikaisin" normaaliluokalle, missä ei sitten jaksakaan istua hiljaa, odottaa vuoroaan, kuunnella toisia... Se ei ole hyvä alku koulutielle.

        Sosiaalisten tilanteiden oppiminen vie hirveästi jokaisen pikkukoululaisen energiaa ja huomiota. Siihen päälle sitten läksyt ja uudet asiat ovat iso työ. Kun luokat vielä ovat suuria ja suurella todennäköisyydellä luokalle sattuu muitakin lapsia, jotka tarvitsisivat opettajan apua ja huomiota enemmän kuin muut, voi lapsi joutua liian vaativaan ja hämmentävään tilanteeseen ja ryhtyä keräämään huomiota väärällä tavalla.

        Jos kyseessä olisi oma lapseni, todennäköisesti ottaisin starttiluokan paikan vastaan. En kovin monia starttiluokalla aloittaneita ole tavannut, mutta mitä olen, niin vanhemmat ovat olleet levollisia ja tyytyväisiä ratkaisuun ja samoin lapset. On turvallista aloittaa koulutie, kun tuntee pärjäävänsä - tuntevansa toimintatavat ja koulussaolemisen jo valmiiksi. On varmasti myös niitä, joille starttiluokkaa ei ole huomattu/uskallettu/voitu ehdottaa ja jälkikäteen on sitä harmiteltu.

        Jos vanhemmat näkevät asian tärkeäksi, niin lapsi näkee myös ja palkintona on luottavainen hymy, että minä pärjään kyllä! Ja se on ihan parasta hedelmällistä yhteistyötä! Onnea matkaan!


      • lapsesta jolla on
        hyvin kirjoitti:

        Olen opettaja ja sitä mieltä, että usein vanhemmat arastelevat suotta starttiluokkaa juuri tuosta syystä, että uskovat tiedoiltaan etevän lapsen turhautuvan.

        On paljon tavallisempaa se, että esim. sosiaalisesti ikäluokkaansa kypsymättömämpi lapsi lähtee "liian aikaisin" normaaliluokalle, missä ei sitten jaksakaan istua hiljaa, odottaa vuoroaan, kuunnella toisia... Se ei ole hyvä alku koulutielle.

        Sosiaalisten tilanteiden oppiminen vie hirveästi jokaisen pikkukoululaisen energiaa ja huomiota. Siihen päälle sitten läksyt ja uudet asiat ovat iso työ. Kun luokat vielä ovat suuria ja suurella todennäköisyydellä luokalle sattuu muitakin lapsia, jotka tarvitsisivat opettajan apua ja huomiota enemmän kuin muut, voi lapsi joutua liian vaativaan ja hämmentävään tilanteeseen ja ryhtyä keräämään huomiota väärällä tavalla.

        Jos kyseessä olisi oma lapseni, todennäköisesti ottaisin starttiluokan paikan vastaan. En kovin monia starttiluokalla aloittaneita ole tavannut, mutta mitä olen, niin vanhemmat ovat olleet levollisia ja tyytyväisiä ratkaisuun ja samoin lapset. On turvallista aloittaa koulutie, kun tuntee pärjäävänsä - tuntevansa toimintatavat ja koulussaolemisen jo valmiiksi. On varmasti myös niitä, joille starttiluokkaa ei ole huomattu/uskallettu/voitu ehdottaa ja jälkikäteen on sitä harmiteltu.

        Jos vanhemmat näkevät asian tärkeäksi, niin lapsi näkee myös ja palkintona on luottavainen hymy, että minä pärjään kyllä! Ja se on ihan parasta hedelmällistä yhteistyötä! Onnea matkaan!

        ADHD, ei lapsesta joka on sosiaalisesti ikäluokkaansa kypsymättömämpi ja jonka ADHD katoaisi kuin taikaiskusta starttivuoden aikana.

        Kannattaa heti miettiä jo että mitä sitten sen starttivuoden jälkeen? Kannattaisiko heti suoraan mennä erityisluokalle jonka oppilasmäärä on pienempi vai ehkä normaaliluokalle avustajan kanssa tms.

        Kaikella kunnioituksella starttia kohtaan. Meille ei lapsen neurologi sitä kuitenkaan suositellut.


      • tinka
        lapsesta jolla on kirjoitti:

        ADHD, ei lapsesta joka on sosiaalisesti ikäluokkaansa kypsymättömämpi ja jonka ADHD katoaisi kuin taikaiskusta starttivuoden aikana.

        Kannattaa heti miettiä jo että mitä sitten sen starttivuoden jälkeen? Kannattaisiko heti suoraan mennä erityisluokalle jonka oppilasmäärä on pienempi vai ehkä normaaliluokalle avustajan kanssa tms.

        Kaikella kunnioituksella starttia kohtaan. Meille ei lapsen neurologi sitä kuitenkaan suositellut.

        lapsenne neurologi kenties ADHD-Keskuksesta?


    • tinka

      Myös suht samoista syistä koulu aloitetaan starttaamalla. Koen tämän hyväksi, koska uskon, että enemmän lapsi turhautuu isossa luokassa jossa on vaikea keskittyä. Näin myös oppiminen vaikeutuu. Ja starttiluokalla kuitenkin huomioidaan jokaisen taso erikseen. Me olemme myös Espoosta, ja koulussa johon lapsemme menee oli tosi miellyttävä opettaja. Hyvillä mielin odotamme koulun alkua, sekä minä että lapseni.

      • etevä

        paraneeko adhd ajan myötä, itse olen isolta luokalta eikä olla kiinnitetty huomioita milloinkaan sen kummemmin,taitaa olla sairasta touhua starttiluokat pieninä ryhminä ja tulee liikaa läksyjä ja opettajat kiusaavat


      • tinka
        etevä kirjoitti:

        paraneeko adhd ajan myötä, itse olen isolta luokalta eikä olla kiinnitetty huomioita milloinkaan sen kummemmin,taitaa olla sairasta touhua starttiluokat pieninä ryhminä ja tulee liikaa läksyjä ja opettajat kiusaavat

        mitä mahdat tarkoittaa? Ei kukaan ole mistään paranemisesta puhunutkaan. Kehitystä lapsessa kuitenkin tapahtuu vuoden aikana paljon. Omalla lapsellani ei ole mitään diagnoosia, mutta olen läheltä seurannut sisareni poikaa jolla on adhd.
        Myöskään työni puolesta tämä aihe ei ole ihan vieras.


    • alkup. kirjoittaja

      Kiitos ASIALLISISTA vastauksista!
      En odota ADHD:n "paranevan" starttiluokassa, eikä odota lapsemmekaan. Yritän turvata lapselleni riittävän oppimisrauhan ja toisaalta eipä muutkaan opi, jos yksi oppilas ei osaa olla rauhassa tunnilla.
      Starttiluokalta toivon lapselle valmiuksia toimia ryhmässä ja käyttäytyä tilanteen vaatimalla tavalla koulussa. Starttiluokan aikana lapsemme on tarkoitus saada myös ADHD-valmennusta ja päästä keväällä uudelleen toimintaterapeuttiseen arvioon ja opiskelu/koulussatoimiskyvyn arviointiin psykologille. Tällöin selvinnee oikea jatko-opetusmuoto.
      Uskon starttiluokasta olevan lapsellemme apua myös sosiaalisessa mielessä. Vuodessa sosiaalisissa taidoissa tapahtuu paljon kehitystä ja erityisopettajan ja pienen ryhmän avulla varmasti enemmän positiivista kuin suuressa luokassa, jossa opettaja ei ymmärrä lapsen erityistuen tarpeen laatua, eivätkä koulutoverit lapsen häiriökäytöstä, josta vääjäämättä aiheutuisi syrjäytymistä ja eriarvoisuuden tunnetta lapsellemme.
      Huoleni painottuikin lapsemme jaksamiseen, kun oppimiskyvyssä ei ole vikaa. Mutta nyt uskon huolen olevan turhaa, sillä kerrankin lapsemme ei pidä häntäpäätä ja vuoden päästä ykkösellä sosiaaliset taidotkin lienevät muun ryhmän tasolla!

    • etenee omaa vauhtia

      Olin vuoden starttiluokalla koulunkäyntiavustajana. Luokka on pieni joten opettaja ja avustaja ehtivät huomioimaan jokaisen. Starttiluokka on loistava tilaisuus "harjoitella" koulunkäyntiä. Poikasihan voi toimia muiden apuna jos on "liian" etevä luokkaan niin meillä tehtiin. Se opetti lapsille paljon ja usein "villimpi tapaus rauhoittui ja keskittyi paremmin kun kaveri neuvoi eikä aina vain se sama aikuinen.
      Suosittelen starttiluokkaa lämpimästi. Jos epäröit käy juttelemassa opettajan kanssa ja ota lapsesi mukaan.. Voitte yhdessä rakentaa lapsellesi sopivan opetussuunnitelman =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8018
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3842
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1896
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1290
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1123
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      30
      1057
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      847
    8. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      840
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      812
    10. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      27
      752
    Aihe