Joo-o, ajattelin kirjoitella kokemuksiani Mikkelistä, koska kävin siellä ensimmäistä kertaa viime viikolla systerin luona, joka oli päässyt Mikkeliin opiskelemaan.
Ensinnäkin, näin ulkopuolisena haluaisin ensimmäiseksi sanoa, että teillä mikkeliläisillä on kaunis Etelä-Savon keskus. Keskusta-alue on siisti ja näppärä ja tunnelma on leppoisa ja hyvä. Etenkin Kirkkopuisto oli mielestäni todella hieno ja se tasapainottaa keskustaa - ehkä ajattelen näin aika lailla, koska opiskelen arkkitehtuuria ja olen kiinnostunut kaupunkien kaavoituksista. Tosin Mikkeliin voisi sopia enemmänkin puistomaisia välikköjä.
Näin koko ikäni Helsingissä asuneena oli tietysti erilaita kuljeskella Mikkelin kaduilla, jotka lopettivat varsinaisen kaupunkialueen aika äkkiä, mutta aivan keskustan lähistöllä olevat kaupunginosat ovat erittäin mukavan oloista seutua. Siskoni oli jo ehtinyt tutustua uuteen asuinpaikkaansa ja kävimme katselemassa mukavan näköisiä taloja Nuijamiehessä ja Emolassa. Urheilusta kiinnostuneena voin myös sanoa, että Urheilupuiston lähiympäristö on houkuttelevaa seutua ja kun oikeastaan aivan vieressä on kaunis tuomiokirkko niin voin sanoa senkin, että tästä kokonaisuudesta voitte mikkeliläiset olla ylpeitä.
Ehdinpä hiukan tutustua ihmisiinkin ja täkäläiseen kulttuuriin ja on omalla tavallaan hienoa, että Mikkeli jaksaa pitää yllä päämajakaupungin mainetta ja Marskia, jota onkin sitten vähän joka paikassa. Yöelämä oli leppoisaa, muttei ihan hiljaistakaan, Kharma oli hyvä mesta.
Matkan huipentuma oli ehdottomasti aamutsufeet torikahviossa katsellen heräävää kaupunkia ja mielenkiintoisia rakennuksia, joista kaupungintalo on kaunein.
Olkaa mikkeliläiset ylpeitä kaupungistanne! Jostain olen kuullut, että mikkeliläisillä olisi heikko itsetunto ja että he olisivat kateellisia milloin millekin. Älkää suotta olko, vaan kehittäkää kaupunkianne ja kulkuyhteyksiä yhä vain paremmiksi niin taloustaantumakin loppuu.
Kokemukseni Mikkelistä
16
2397
Vastaukset
- leijonana
Mukavaa että pidit näkemästäsi ! Minä olen asunut Mikkelissä 25 v. enkä pois lähde koskaan . Olen kotoisin rannikolta ja siellä totuin paljon tylympään tyyliin . Täällä ihastuin ihmisten välittömyyteen ja iloisuuteen . En edes alkuaikoina tuntenut itseäni täällä ulkopuoliseksi kuten monesti tapahtui synnyinkaupungissani . MIKKE ry on tehnyt hyvää työtä keskustan kehittämisessä ja koko ajan parannusta tulee . Saamme uuden liikenneaseman ja suoran jalankulkuyhteyden keskustasta satamaan sekä paljon kiistellyn torinalusparkin . Se tulee tarpeeseen koska jo nyt on parkkitiloista pulaa ja koko ajan keskustan tyhjiä tontteja rakennetaan täyteen . Mukavaa täällä lähiössäkin on elellä ja olen huomannut että " huonomaineisimmissakin " lähiöissä on omat viihtyisät paikkansa . Kaupungin alueella on paljon hyviä uimarantoja joka näin kesähelteellä ilahduttaa . Tervetuloa toistekin käymään ja viihtymään !
- outzak
Mun nimimerkki on sulle varmaan tuttu toiselta palstalta..? Ite oon syntynyt vähän matkaa mikkelistä pohjoiseen, ja muutin muutama vuosi sitten miehen perässä jonkin matkaa mikkelistä etelään päin. Vuosi tuli asuttua ite kaupungissakin (raviradantiellä) opiskeluaikaan. Ite en kaupungissa asumisesta tykännyt, mut mikkeli on muuten tosi sopivan kokoinen kaupunki!! Ja etelä-savon luontoa parempaa saa hakea..... Ainakin näin keskikesällä..
- leijonana
outzak kirjoitti:
Mun nimimerkki on sulle varmaan tuttu toiselta palstalta..? Ite oon syntynyt vähän matkaa mikkelistä pohjoiseen, ja muutin muutama vuosi sitten miehen perässä jonkin matkaa mikkelistä etelään päin. Vuosi tuli asuttua ite kaupungissakin (raviradantiellä) opiskeluaikaan. Ite en kaupungissa asumisesta tykännyt, mut mikkeli on muuten tosi sopivan kokoinen kaupunki!! Ja etelä-savon luontoa parempaa saa hakea..... Ainakin näin keskikesällä..
Vai Mikkelistä sinäkin : ) Ihan kuin vanhan tutun tapaisi ! Tuleepa tuolla toisilla palstoilla tosiaan melk. päivittäin käytyä . Tiedän Raviradantien hyvinkin . Siellä pitää joskus liikkua työn puolestakin ihan . Minä asustelen jo yhdeksättä vuotta muutaman kilsan päässä keskustasta lähiössä . Erittäin hyvin viihdyn . Viihtymistä lisää " oma " postimerkin kokoinen terassipuutarha jossa olen saanut hyvin kasvamaan syreenit , kirsikat ja villiviinit ym. Kukkiipa minulla juhannusruusukin tarhassani : ) Mukavata Jussia sinulle !
- outzak
leijonana kirjoitti:
Vai Mikkelistä sinäkin : ) Ihan kuin vanhan tutun tapaisi ! Tuleepa tuolla toisilla palstoilla tosiaan melk. päivittäin käytyä . Tiedän Raviradantien hyvinkin . Siellä pitää joskus liikkua työn puolestakin ihan . Minä asustelen jo yhdeksättä vuotta muutaman kilsan päässä keskustasta lähiössä . Erittäin hyvin viihdyn . Viihtymistä lisää " oma " postimerkin kokoinen terassipuutarha jossa olen saanut hyvin kasvamaan syreenit , kirsikat ja villiviinit ym. Kukkiipa minulla juhannusruusukin tarhassani : ) Mukavata Jussia sinulle !
Myö just eilen laitettiin kasvimaa kuntoon, vihdoin ja viimein.. Sinne meni neljä riviä vihreitä papuja, kaks riviä sipulia ja rivi persiljaa. Lisäks meillä on kuutta eri lajia tomaattia kasvamassa, saapa nähdä mitä niistä tulee!! Ja rantasaunalla kasvaa viisi kesäkurpitsan tainta. Saadaan paljon terveellistä sapuskaa loppukesästä!! Ja itse kasvatetut tietysti maistuu aina parhailta!!
- outzak
outzak kirjoitti:
Myö just eilen laitettiin kasvimaa kuntoon, vihdoin ja viimein.. Sinne meni neljä riviä vihreitä papuja, kaks riviä sipulia ja rivi persiljaa. Lisäks meillä on kuutta eri lajia tomaattia kasvamassa, saapa nähdä mitä niistä tulee!! Ja rantasaunalla kasvaa viisi kesäkurpitsan tainta. Saadaan paljon terveellistä sapuskaa loppukesästä!! Ja itse kasvatetut tietysti maistuu aina parhailta!!
Asun siis mieheni kanssa mikkelin vieressä ristiinassa.. Meillä on tämmönen vanha tila (pellot vuokralla..), mut on silti noille omillekkin kasvatuksille tilaa. Ja syntyjäni olen ulkomailta otavasta.. Jos ilmaisisin tyttönimeni täällä, niin takuulla löytäisit meikäläisen tuntevia ihmisiä.. Sen verran harvinainen nimi oli mulla!! Mut kivaa juhannuspäivää, vai milloin luetkaan tän..
- leijonana
outzak kirjoitti:
Asun siis mieheni kanssa mikkelin vieressä ristiinassa.. Meillä on tämmönen vanha tila (pellot vuokralla..), mut on silti noille omillekkin kasvatuksille tilaa. Ja syntyjäni olen ulkomailta otavasta.. Jos ilmaisisin tyttönimeni täällä, niin takuulla löytäisit meikäläisen tuntevia ihmisiä.. Sen verran harvinainen nimi oli mulla!! Mut kivaa juhannuspäivää, vai milloin luetkaan tän..
Kiitokset ! Juhannuspäiväänpä tämä meni . Tuli nukuttua oikein ruhtinaallisesti puoli yhteentoista : ) Yöllä juutuin katselemaan sitä vanhaa amerikanleffaa . Huomenna on taas aikainen herätys kun tyttö lähtee töihin ja käyn viemässä sen autolla . Onpa ihana teillä kun voitte kasvimaata pitää . Minäkin joskus aikanaan puoli vuotta asuin Ristiinassa vanhalla maatilalla . Siitä nyt ei ole muuta mainittavaa kuin että se kihlaus oli virhe jonka korjasin aika nopeasti . Minullakin on sellainen sukunimi ettei takuulla kenelläkään muulla maailmassa . Että ei passaa täällä julkaista . Erikoisen siitä tekee exäni ja tyttönimeni yhdistelmä . Otavassa aikoinaan opiskelin kolme vuotta , että tutuksi tuli nekin kulmat . Nyt tuli työkaveri joten lopettelen . Kivaa jussinjatkoa sinulle !
- jänskättää
leijonana kirjoitti:
Kiitokset ! Juhannuspäiväänpä tämä meni . Tuli nukuttua oikein ruhtinaallisesti puoli yhteentoista : ) Yöllä juutuin katselemaan sitä vanhaa amerikanleffaa . Huomenna on taas aikainen herätys kun tyttö lähtee töihin ja käyn viemässä sen autolla . Onpa ihana teillä kun voitte kasvimaata pitää . Minäkin joskus aikanaan puoli vuotta asuin Ristiinassa vanhalla maatilalla . Siitä nyt ei ole muuta mainittavaa kuin että se kihlaus oli virhe jonka korjasin aika nopeasti . Minullakin on sellainen sukunimi ettei takuulla kenelläkään muulla maailmassa . Että ei passaa täällä julkaista . Erikoisen siitä tekee exäni ja tyttönimeni yhdistelmä . Otavassa aikoinaan opiskelin kolme vuotta , että tutuksi tuli nekin kulmat . Nyt tuli työkaveri joten lopettelen . Kivaa jussinjatkoa sinulle !
lopettako tota nimillä kehumista...
- Elina
Kiva kuulla joskus näinkin positiivista juttua Mikkelistä. Yleensähän saa lukea (ainakin näillä sivuilla) pelkkää Mikkelin mollausta.
Jos ei city kelpaa ja on tyhmä, miksi sitten haukkujat jäävät tänne?
Itse olen asunut koko ikäni Mikkelissä. Aikoinaan kävin kyllä katselemassa suurtakin maailmaa eli tein töitä ulkomailla, mutta halusin ehdottomasti takaisin tänne. Elämä täällä saattaa olla vähän vaatimattomampaa kuin suurissa paikoissa, mutta on täällä hyviäkin puolia. Minä en ainakaan lähde täältä enää mihinkään.
Ja vaikka Kirkkopuiston remontti maksoi varmaan maltaita, on se minusta sen arvoinen. Paikka on todella kaunis, kaikkien vapaassa käytössä. - Etelän matkaajatar
Itse olen joka kesä tullut Etelä-Savoon lomailemaan sillä järviseutu itäisessä Suomessa on takuulla maailman paras paikka viettää lomaansa.
Itse tulen joka kesä siksi Savonlinnaan ja Mikkeliin.
Ihmiset ovat mukavan lupsakoita ja ystävällisiä. Savonlinnassa saa mahtavaa ruokaa lörtsyjä ja siellä on heinäkuussa varmaan 70.000 ihmisiä.
Mikkelissä hieman rauhallisempaa mutta kesäravit ja muikunuitto on ihania kokemuksia. Tulen käymään jatkossakin kesälomillani Savonlinnassa ja Mikkelissä. Molemmat aivan ihania paikkoja ihmisineen. - jesjesjes
Ihan perseestä
- viliperi
Oma vikas!
- :))
Tuota oli ilo lukea. Ei sitä itse kiinnitä paljon huomiota omaan kupunkiin, siis sillä silmällä.
- mietin vaan
Olitkohan kännissä koko ajan...? Koska selvin päin ei Mikkeliä kovin kauan voi kestää!
- ölli
Jotkuthan eivät kestä yleensä elämää selvinpäin . Tuskin sitä voi minkään kaupungin syyksi laittaa . Juoppo juopon tuntee ja porukat löytyvät kaikkialta .
- Fiebre de la Selva
ölli kirjoitti:
Jotkuthan eivät kestä yleensä elämää selvinpäin . Tuskin sitä voi minkään kaupungin syyksi laittaa . Juoppo juopon tuntee ja porukat löytyvät kaikkialta .
Siinähän se TOTUUS nähtiin: Suorastaan upea Mikkeli, historiallinen Ristiina ja minulle tuntematon ravirata.
Ei juuri ollut tuota ravirataa vielä nuoruudessani käyskennellessäni siellä keräämässä SavPr:n jättämiä tyhjiä hylsyjä, mutta koko matala männikkö oli melko harvinaisen Sepelrastas-yhdyskunnan vuosittainen pesintä-alue.
Tuskin tuo luonnonkaunis Ristiinakaan outo paikka on, sillä kirjatut juureni ovat siellä virallisesti vuodesta 1541.... jopa oman kylännimen jättäen.
Mikkelistä lähteneenä jo vuonna 1965 en sieltä löydä kuin yhden hyvin negatiivisen seikan: Sijaitsee liian kaukana eli vain ja ainoastaan 10232 kilometrin päässä linnuntietä.
- mikkeeli....
joku on totamieltä mikkelistä, mut on sitä kyllä paljon muutaki julmaa kuultu... KIITOS !!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244736- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483135- 542677
- 2062621
- 512609
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081549