Ortodoksista katolilaiseksi?

Tie Tä Mätön

Osaako kukaan sanoa, millainen on seremonia/käytäntö ortodoksin liittyessä katoliseen kirkkoon? Kuulin Espanjan kuningattaren olevan syntyjään kreikkalainen, ortodoksista uskoa tunnustava prinsessa, ja esimerkiksi hänen kääntymyksestään olen kuullut seuraavaa: että hän periaatteessa joutui vain tunnustamaan paavin aseman, eikä juuri muuta.

Olen kuullut sellaistakin, että ortodoksille ei tehdä mitään voitelua hänen liittyessään lännen kirkkoon, koska se on jo tehty. Synnintunnustuksen jälkeen ehtoolliselle..?

Kuinka asia oikeasti on, osaako kukaan kertoa? Minä en osaa näistä kertomistani jutuista sen varmempaa sanoa, koska ne ovat toisen käden kautta kuultuja.

18

1770

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rousku

      Pitää paikkansa, ettei katoliseen kirkkoon liittyvälle ortodoksille jaeta mirhavoitelua eli vahvistusta, koska hän on saanut sen jo lapsena. Kirkkoon liittyvä kristitty säilyttää oletusarvoisesti riituksensa (jumalanpalvelusjärjestyksen). Koska ortodoksi kuuluu lähes aina bysanttilaiseen riitukseen, hänestä tulee bysanttilaista riitusta noudattavan katolisen paikalliskirkon jäsen (ei siis roomalaiskatolinen, joka käyttää latinalaista riitusta).

      Eri paikalliskirkoilla on eri käytäntöjä siitä, miten liittyvät vastaanotetaan ja mitä eksplisiittisiä tekoja heiltä edellytetään. Usko tulee toki tunnustaa. Siitä en tiedä, miten Espanjan kuningattaren kanssa meneteltiin. Erään tuntemani tapauksen voin kertoa: ortodoksiystäväni halusi liittyä katoliseen kirkkoon ja otti yhteyttä latinalaiseen riitukseen kuuluvaan hiippakuntaan, mutta sieltä vastattiin, että hänestä ei voi tulla latinalaista ainakaan suoraan. Hänestä tuli siis idän katolinen, ja häneltä vaadittiin nikealais-konstantinopolilaisen uskontunnustuksen lausuminen (itäisessä muodossa) ja ripin ja kommuunion vastaanottaminen. Hänen tuli myös vakuuttaa pitävänsä totena kaikkea, mitä kirkko opettaa, muttei tätä vaadittu julkisen seremonian osana.

      • Tie Tä Mätön

        .. kuinkahan mahtaa olla, jos haluaa liittyä ihan siihen läntiseen katoliseen kírkkoon? Käsittääkseni Espanjan kuningarkin liittyi siihen läntiseen.. vaikka ortodoksi olikin.


      • rousku
        Tie Tä Mätön kirjoitti:

        .. kuinkahan mahtaa olla, jos haluaa liittyä ihan siihen läntiseen katoliseen kírkkoon? Käsittääkseni Espanjan kuningarkin liittyi siihen läntiseen.. vaikka ortodoksi olikin.

        Mistä me voimme tietää, mikä on Espanjan kuningattaren riitus? Yhtä ja samaa katolista kirkkoa kaikki paikalliskirkot ovat. Joku voi esim. käydä koko elämänsä toisen riituksen palveluksissa, osallistua sen seurakuntaelämään, vastaanottaa siellä täysin luvallisesti sakramentteja jne ja silti tämä ei vaikuta siihen, minkä riituksen alainen on (mikä vaikuttaa moneen asiaan, esim. paastosäännöksiin). Tiedotusvälineet tuskin ovat käsitelleet asiaa näin tarkasti. Ja on toki täysin mahdollista, että hänet on päätetty ottaa suoraan juuri latinalaisen riituksen jäseneksi ilman jälkeenpäin tehtävää paperityötä - idän katolisestahan voi tulla lännen katolinen hyvästä syystä (ainakin nykyään, tosin laki on vaihtunut häiden jälkeen). Paavihan päättää asioista, jotka koskevat valtionpäämiehiä (tosin Juan Carlos ei ollut vielä sellainen vuonna 1962).

        Lueskelin asiasta kiinnostuneena siitä, kun Juan Carlos ja Sofia menivät naimisiin Ateenassa vuonna 1962. Ilmeisesti katolisen morsiusmessun piti joku kardinaali, ja avioliiton siunasi sittemmin paavi. Mutta samana päivänä pidettiin myös ortodoksinen ja siviiliseremonia. Juan Carlosin arvonimiin kuuluu myös mm. Jerusalemin kuningas ja mahdollisesti myös Rooman keisari.


      • Serafim
        rousku kirjoitti:

        Mistä me voimme tietää, mikä on Espanjan kuningattaren riitus? Yhtä ja samaa katolista kirkkoa kaikki paikalliskirkot ovat. Joku voi esim. käydä koko elämänsä toisen riituksen palveluksissa, osallistua sen seurakuntaelämään, vastaanottaa siellä täysin luvallisesti sakramentteja jne ja silti tämä ei vaikuta siihen, minkä riituksen alainen on (mikä vaikuttaa moneen asiaan, esim. paastosäännöksiin). Tiedotusvälineet tuskin ovat käsitelleet asiaa näin tarkasti. Ja on toki täysin mahdollista, että hänet on päätetty ottaa suoraan juuri latinalaisen riituksen jäseneksi ilman jälkeenpäin tehtävää paperityötä - idän katolisestahan voi tulla lännen katolinen hyvästä syystä (ainakin nykyään, tosin laki on vaihtunut häiden jälkeen). Paavihan päättää asioista, jotka koskevat valtionpäämiehiä (tosin Juan Carlos ei ollut vielä sellainen vuonna 1962).

        Lueskelin asiasta kiinnostuneena siitä, kun Juan Carlos ja Sofia menivät naimisiin Ateenassa vuonna 1962. Ilmeisesti katolisen morsiusmessun piti joku kardinaali, ja avioliiton siunasi sittemmin paavi. Mutta samana päivänä pidettiin myös ortodoksinen ja siviiliseremonia. Juan Carlosin arvonimiin kuuluu myös mm. Jerusalemin kuningas ja mahdollisesti myös Rooman keisari.

        Mielestäni sekä katolinen että ortodoksinen kirkko ovat itse asiassa yhtä ja samaa Kirkkoa.
        Tällä hetkellä vain Rooman patriarkaatti ja idän patriarkaatit/ kirkot sattuvat olemaan skismassa keskenään...


      • theoforos

        Tuota en ole tiennytkään, eli että jos ortodoksi liittyisi katoliseen kirkkoon, hänestä tulisi automaattisesti bysanttilaisen riituksen jäsen. Miten siis käytännössä tapahtuisi, jos Suomessa asuva ortodoksi liittyisi katoliseen kirkkoon? Täällähän ei bysanttilaiseen riitukseen kuuluvia kai juuri ole?


      • rousku
        theoforos kirjoitti:

        Tuota en ole tiennytkään, eli että jos ortodoksi liittyisi katoliseen kirkkoon, hänestä tulisi automaattisesti bysanttilaisen riituksen jäsen. Miten siis käytännössä tapahtuisi, jos Suomessa asuva ortodoksi liittyisi katoliseen kirkkoon? Täällähän ei bysanttilaiseen riitukseen kuuluvia kai juuri ole?

        ...ei aavistustakaan. Tiedän kyllä sen, että kuka vain voi kuulua riitukseen jolla ei ole paikallista hierarkiaa, koska kuulun itsekin tällaiseen riitukseen, mutta minä asunkin vain osan ajasta Suomessa ja liityin nykyiseen riitukseeni Amerikassa. Kenties tällöin annettaisiin mahdollisuus tulla nopealla prosessilla latinalaiseksi tai sitten vain merkittäisiin henkilö kuuluvaksi bysanttilaisen riituksen sellaiseen provinssiin, jonka kaukaisalueisiin Suomi kuuluu.


      • hmm
        Serafim kirjoitti:

        Mielestäni sekä katolinen että ortodoksinen kirkko ovat itse asiassa yhtä ja samaa Kirkkoa.
        Tällä hetkellä vain Rooman patriarkaatti ja idän patriarkaatit/ kirkot sattuvat olemaan skismassa keskenään...

        "Mielestäni sekä katolinen että ortodoksinen kirkko ovat itse asiassa yhtä ja samaa Kirkkoa."

        Voinet toki olla mitä mieltä hyvänsä. Mutta tämä ei satu olemaan mielipidekysymys.


      • epitafi
        rousku kirjoitti:

        ...ei aavistustakaan. Tiedän kyllä sen, että kuka vain voi kuulua riitukseen jolla ei ole paikallista hierarkiaa, koska kuulun itsekin tällaiseen riitukseen, mutta minä asunkin vain osan ajasta Suomessa ja liityin nykyiseen riitukseeni Amerikassa. Kenties tällöin annettaisiin mahdollisuus tulla nopealla prosessilla latinalaiseksi tai sitten vain merkittäisiin henkilö kuuluvaksi bysanttilaisen riituksen sellaiseen provinssiin, jonka kaukaisalueisiin Suomi kuuluu.

        jaa eikö olekaan "itäritus"???


      • rousku
        epitafi kirjoitti:

        jaa eikö olekaan "itäritus"???

        ..."itäritus" on hyvä esimerkki siitä, että tekstit - etenkin jos ne jäävät niinkin pysyvään paikkaan kuin hautakiveen - tulisi aina tarkistuttaa asiaa tuntevalla suomen kielen taitajalla.

        Sen sijaan bysanttilainen riitus on täysin validi yleistermi. Muistan lukeneeni, että joskus eräät latinalaisuudesta idän katolisuuteen siirtyneet jopa merkittiin vain "ritus byzanticumin" jäseneksi, vaikka sellaisessa asiassa tulisi tietenkin merkitä, mistä bysanttilaisesta riituksesta on kyse.


      • theoforos
        rousku kirjoitti:

        ..."itäritus" on hyvä esimerkki siitä, että tekstit - etenkin jos ne jäävät niinkin pysyvään paikkaan kuin hautakiveen - tulisi aina tarkistuttaa asiaa tuntevalla suomen kielen taitajalla.

        Sen sijaan bysanttilainen riitus on täysin validi yleistermi. Muistan lukeneeni, että joskus eräät latinalaisuudesta idän katolisuuteen siirtyneet jopa merkittiin vain "ritus byzanticumin" jäseneksi, vaikka sellaisessa asiassa tulisi tietenkin merkitä, mistä bysanttilaisesta riituksesta on kyse.

        Eikö paavin yhteydessä itse asiassa ole muitakin "itäisiä" rituksia kuin bysanttilainen? Ainakin kaldealaiset Irakissa ym.? Niitä ei kai oikein voi kutsua bysanttilaisiksi?


      • rousku
        theoforos kirjoitti:

        Eikö paavin yhteydessä itse asiassa ole muitakin "itäisiä" rituksia kuin bysanttilainen? Ainakin kaldealaiset Irakissa ym.? Niitä ei kai oikein voi kutsua bysanttilaisiksi?

        ...mutta koska (lähes?) kaikki ortodoksit noudattavat juuri bysanttilaista liturgista riitusta, tulee heistä (yhtä lähes?) aina juuri bysanttilaisen riituksen jäseniä, kun he liittyvät katoliseen kirkkoon.

        Terminologia voi siksikin olla vaikeaa, että toisaalta riitus-sanaa käytetään merkitsemään jumalanpalvelusjärjestystä (liturginen riitus, esim. bysanttilainen riitus) ja toisaalta autonomisiin kirkkoihin itseensä, jotka näitä järjestyksiä noudattavat (sui iuris -riitus tai -paikalliskirkko, esim. latinalainen riitus).


      • theoforos
        rousku kirjoitti:

        ...mutta koska (lähes?) kaikki ortodoksit noudattavat juuri bysanttilaista liturgista riitusta, tulee heistä (yhtä lähes?) aina juuri bysanttilaisen riituksen jäseniä, kun he liittyvät katoliseen kirkkoon.

        Terminologia voi siksikin olla vaikeaa, että toisaalta riitus-sanaa käytetään merkitsemään jumalanpalvelusjärjestystä (liturginen riitus, esim. bysanttilainen riitus) ja toisaalta autonomisiin kirkkoihin itseensä, jotka näitä järjestyksiä noudattavat (sui iuris -riitus tai -paikalliskirkko, esim. latinalainen riitus).

        Ajattelin vain sitä, että ehkä sanaa 'itäinen' voisi olla loogista käyttää yläkäsitteenä, ja yksi sen alalajeista olisi sitten 'bysanttilainen', kun nyt kerran Rooman yhteydessä muitakin itäisiä on.

        Ortodoksisessa kirkossa sen sijaan ei tietääkseni ole käytössä muita itäisiä riituksia kuin bysanttilainen, jos ei sitten ortodoksisen kirkon yhteyteen lasketa myös orientaaliortodokseja (koptit, etiopialaiset, armenialaiset, syyrialaiset), joilla on omat bysanttilaisesta poikkeavat perinteensä. Mutta kuten tunnettua, mitään virallista ehtoollisyhteyttä ei bysanttilaisortodoksien ja orientaaliortodoksien välillä ainakaan toistaiseksi ole, vaikka 1990-luvulla käydyt neuvottelut päättyivätkin suotuisasti.

        Ortodoksisessa kirkossa on muuten nykyään olemassa sellainenkin kuriositeetti kuin läntinen riitus (ainakin Amerikassa ja Ranskassa), eli ortodoksiseen kirkkoon kuuluvia seurakuntia, jotka käyttävät latinalaiseen perinteeseen pohjautuvaa jumalanpalvelusta ja muuta kirkollisen elämän järjestystä (tavallisesti joko katoliseen tridentiiniseen messuun tai anglikaaniseen perinteeseen pohjautuva). Kyseessä on tyypillisesti kokonaisista seurakunnista, jotka ovat siirtyneet joko anglikaanisesta tai katolisesta kirkosta ortodoksisen kirkon yhteyteen.


    • ---

      Toisinpäin ymmärrän kyllä.

      • viaticum

        ihmettelin minäkin!


      • T. Ollo

        kysyä niiltä ortoilta, jotka ovat läntiseen, Rooman paavin johtamaan kirkkoon liittyneet.


      • rousku
        T. Ollo kirjoitti:

        kysyä niiltä ortoilta, jotka ovat läntiseen, Rooman paavin johtamaan kirkkoon liittyneet.

        Haluan jälleen kerran korostaa, että katolinen kirkko ei ole yksinomaan läntinen - ja ortodoksi joka liittyy siihen ei tule läntiseksi, vaan oletusarvoisesti hänestä tulee automaattisesti idän katolinen.


      • Tie Tä Mätön
        rousku kirjoitti:

        Haluan jälleen kerran korostaa, että katolinen kirkko ei ole yksinomaan läntinen - ja ortodoksi joka liittyy siihen ei tule läntiseksi, vaan oletusarvoisesti hänestä tulee automaattisesti idän katolinen.

        Minä en osaa sanoa, miksi joku ortodoksi haluaisi liittyä Rooman kirkkoon. En osaa sanoa sitäkään, miksi jotkut katolisen kirkon jäsenet alkavat ortodokseiksi. Jotkut kristityt kääntyvät juutalaisuuteen tai islamiin, enkä heidänkään motiiveistaan tiedä. Uskonto on aina enemmän tai vähemmän ihmisen oman omantunnon asia, ulkopuoliselle nämä ratkaisut voivat usein vaikuttaa käsittämättömiltä.

        Olennaista nyt kuitenkin on se, että tällaisia kääntymyksiä tapahtuu. Mielenkiinnosta kysyin kääntymiskäytännöistä, koska tosiaankin näyttää olevan niin, että ortodoksin on "helpompi" ts. vaivattomampaa liittyä katoliseen kirkkoon kuin esimerkiksi luterilaisen. Ortodoksisella ja katolisella kirkolla on yllättävän paljonkin yhteistä.


      • T. Ollo
        rousku kirjoitti:

        Haluan jälleen kerran korostaa, että katolinen kirkko ei ole yksinomaan läntinen - ja ortodoksi joka liittyy siihen ei tule läntiseksi, vaan oletusarvoisesti hänestä tulee automaattisesti idän katolinen.

        Taidan vain olla niin Suomi-keskeinen. Hesan kat.hiippakunta kun on latinalainen (eikö olekin?) niin tuppaa unohtumaan, että maailmalla on monenlaisia idän katolisia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6845
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2333
    3. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1887
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      87
      1281
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1085
    6. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      981
    7. Mitä haluaisit nähdä

      Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

      Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      159
      796
    Aihe