Veneeni on 80-luvun alkupuolelta. Sisäpinnat on tiikkiä. Ne on varmaan alunperin lakattu jollain himmeällä lakalla mutta myöhemmin niitä on käsitelty teak-öljyllä. Olen nyt tekemässä kevyen hionnan näille pinnoille. Voinko edes ajatella lakkausta vai onko paras käsitellä varmuuden vuoksi vain öljyllä kun sitä on jossain vaiheessa jo käytetty?
Löytyykö himmeää teak-öljyä?
Teak sisäpinnat/öljyten vai lakaten
8
2053
Vastaukset
- Jallu
Lakkaa puolihimmeällä yksikomponenttilakalla.
Öljyämällä saat homeongelmia.- reiska
Teen vain kevyen hionnan eli tasoitan epätasaisuudet. Lähteeköhän teak-öljy pois asetonilla?
- yx vaa
reiska kirjoitti:
Teen vain kevyen hionnan eli tasoitan epätasaisuudet. Lähteeköhän teak-öljy pois asetonilla?
Asetoni ei liuota yleisimpiä öljyjä eikä näitä "perinteisiä" rasvoja.
Teak-öljyn koostumuksesta en tiedä.
Yhtä venettä joskus tehdessäni, kyselin neuvoja tutulta puusepältä, uusi teakki piti "pestä" pineenitärpätillä. Sitä kun en kaupasta silloin löytänyt, käytin 95 bensaa, se on rasvatonta.
Kyseessä oli silloin siis uusi teak pinta.
Pineenitärpättiä näin kyllä esim. venemessuilla, eli kyllä sitä valmistetaan ja on olemassa. - Tarmo
yx vaa kirjoitti:
Asetoni ei liuota yleisimpiä öljyjä eikä näitä "perinteisiä" rasvoja.
Teak-öljyn koostumuksesta en tiedä.
Yhtä venettä joskus tehdessäni, kyselin neuvoja tutulta puusepältä, uusi teakki piti "pestä" pineenitärpätillä. Sitä kun en kaupasta silloin löytänyt, käytin 95 bensaa, se on rasvatonta.
Kyseessä oli silloin siis uusi teak pinta.
Pineenitärpättiä näin kyllä esim. venemessuilla, eli kyllä sitä valmistetaan ja on olemassa.on ihan samaa tavaraa kuin lakkabensiini. Osta maalikaupasta ja unohda venemessut!
- Sampadi
Tarmo kirjoitti:
on ihan samaa tavaraa kuin lakkabensiini. Osta maalikaupasta ja unohda venemessut!
Ei ole samaa, käypäs vilkasemassa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mineraalitärpätti - Kuinkas sitten?
reiska kirjoitti:
Hei,
Teak-öljyä käytettäessä veneen ulkopuolella tuntuu mustia röhniä kertyvän puunsyihin. Mahtaako tämä johtua homeesta, väärästä hoidosta (enemmänkö öljyä?) vai mistä?
Miten röhnät saisi pois? Kokeilin jo asetonia ja bensiiniä heikoin tuloksin. Hiomista tulee aikalailla ja paperia kuluu, sillä paperi menee öljystä heti tukkoon..
- minä
En laittaisi lakkaa muihin kuin vaakatasoisiin pintoihin,(työläs aine niin hiota kuin levittää) joihin saattaa jäädä nesteitä seisomaan vähän pidemmäksi aikaa(esim. pöytätasot, hyllyt), teak-öljyä ainakin kaikille muille.
Itse käytän kyllä teak-öljyä kaikissa(niin pystysuorilla kuin vaakatasoisilla pinnoilla), lakkaa on niin tylsä hiota.
Ulkotiloissa olen kaikissa puu-osissa kayttänyt Pinotexia, voin lämpimästi kokemuksella suositella, todella kätevä aine veneenulkotiloissa, suojaa puuta, antaa hyvän värin(valinnan varaa jopa on..), ja jos haluaa vähän kiiltoa voi Pinotexin antaman pinnan päälle laittaa tavalliseen tapaan teak-öljyä, näin saa kyllä todella kaunista jälkeä aikaiseksi, mutta esim. pinnassa tai muussa kokoajan kädessä olevaan objektiin ei kannata näitä sekoittaa, teak öljy vaikuttaa Pinotexiin niin että se kuluu helpommin pois päivittäisessä käytössä, mutta esim. lipputangosta tulee todella upea tätä menetelmää käyttäen - ei mainos
Itse tein näin ja hyvä tuli
- teak pintojen pesu homeenpoistoaineella pariin kertaan
- huuhtelu vedellä
- annetaan kuivua pari päivää
- kevyt hionta
- pestään hiontapölyt pois
- imeytetään OWATROL D1 muutama kerros, ylimääräinen imeytymätön aines pyyhitään pois
- annetaan kuivua muutama päivä
- levitetään muutama kerros OWATROL D2
- kunnollinen tuuletus työn aikana, käytä hengitys- ja silmäsuojaimia
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324691Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152648Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su642533Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252455- 321837
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321641Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?601428- 661304
- 821241