hengenahdistusta/allergia/astma

ilman vinguntaa?

kellään allergia/astma/hengenahdistus ilman hengityksen vinguntaa? minulla alkoi juuri nuo hengenahdistukset kuukausi sitten, kohtauksen sattuessan nenän kautta hengittäminen vaikeutuu ja silloin kyllä kuuluu vinguntaa kun hengittää oikein syvään mutta suun kautta hengittämisessä ei kuulu vinkumisen ääntä?!!?!?!? onko tuollainen tuttu kellään? minulle ei ole tehty nyt mitään allergiatestejä kun se lääkäri sanoi että ne ei ole kovin luotettavia vaan antoi gardex nimisen lääkkeen 10 päivän kuuriin ja se auttoikin alussa mutta nyt ei enää niin hirveästi. Nyt vaan tuskastelen kotona tämän kanssa ja olisi kiva jos joku osaisi sanoa tuohon jotain..

8

6602

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Astmaatikko*

Minullakaan ei kuulu vinkunaa keuhkoista, vaikka on astma. Esimerkit astman tyypillisestä oireilusta ovat vain esimerkkejä. Kaikille ei tule kaikkia oireita.

• ...

No minkälaiset sinun oireesi ovat? Mitä lääkitystä käytät? miten sait testattua että sinulla on astma?

• astmaatikko
        ... kirjoitti:

No minkälaiset sinun oireesi ovat? Mitä lääkitystä käytät? miten sait testattua että sinulla on astma?

mm. PEF-mittauksilla, spirometrilla jne. Googleta, löydät tietoa.

• ..,.
        astmaatikko kirjoitti:

mm. PEF-mittauksilla, spirometrilla jne. Googleta, löydät tietoa.

Miten sinulla sitten lopulta todettiin astma jos ei näkynyt PEF:illä? mutta kai sinun PEF:isi olisi epänormaali jos olisit puhaltanut sitä silloin kun oireilit?

• Astmaatikko*
        ..,. kirjoitti:

Miten sinulla sitten lopulta todettiin astma jos ei näkynyt PEF:illä? mutta kai sinun PEF:isi olisi epänormaali jos olisit puhaltanut sitä silloin kun oireilit?

Kaikilla astma ei näy PEF-puhalluksissa, eikä näkynyt minullakaan. Vaihtelu oli erittäin pientä, eivätkä arvot laskeneet kovin paljoa, vaikka olin sairaalassa. Ilmeisesti osaan puhaltaa hyvin, vaikka henki vinkuisikin ja puhe tökkisikin. Astma todettiin niin, että olin tukehtua siitepölyaikaan ja jouduin sairaalaan.

• Astmaatikko*

Minulla oli seuraavia oireita:

- Hengitysvaikeudet. Tuntui siltä, kuin olisi ollut painava reppu keuhkojen päällä koko ajan. Oireet pahenivat siitepölykaudella merkittävästi.

- Hillitön väsymys. Vaikka nukuin, en virkistynyt. Nukkuminen onnistui vain istualtaan. Ainoa, mitä pystyin ajattelemaan, oli hengittäminen. Opiskelu ei sujunut samasta syystä.

- Hengenahdistus paheni rasituksessa, eikä lähtenyt itsestään pois rasituksen jälkeen.

- Flunssat eivät millään lähteneet pois.

Astmaa testattiin mm. PEF-testillä. Lääkärien mukaan minulla ei ollut astmaa, koska PEF-testi ei näyttänyt tarvittavia lukuja. Diagnoosi viivästyi 5 vuodella ja jouduin lopulta sairaalaan osastolle. Sitten sainkin jo tosi tuhdit lääkkeet.

Mene Sinä ihmeessä lääkäriin, niin että olosi helpottuu. Sain sen kuvan, että menit vain yleislääkärille. Paremmin homma hoituu yksityiselle keuhkolääkärille tai allergologille menemällä. Se maksaa, mutta kannattaa.

Vinkuuko henki vain nenän kautta hengitettäessä? Jos vinkuu, niin silloinhan vika saattaa olla nenässä, eikä keuhkoissa. Silloin olisi järkevintä mennä korva-, nenä- ja kurkkuspesialistille.

• allerginen*

Voisikohan minun kevättalven väsymys myös kertoa astmasta tai sen esioireista?
        Sairastin keuhkokuumeen ja sen jälkeen on ollut flunssia, joten sekin vaikuttaa varmasti, mutta muuten olo oli huono ja vaikka nukuin hyvin ja riittävästi, väsymys oli armoton. Tuntui etten jaksa tehdä mitään. Tosin tätä oli pahimpaan lepän ja koivun siitepölyaikaankin.
        Onneksi nyt on helpottanut..

• spirometria jne.?

Tehtiinkö sulle sitten sairaalassa muita testejä jotka paljastivat astman kuten verikokeita tai spirometriaa? Näkyikö niissä epänormaaliuutta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      192
      1425
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      989
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      81
      902
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      6
      847
    Aihe