Onko kenelläkään vinkkejä (todennäköisen)lannerangan välilevytyrän hoitoon tai tarkemmin sen nopeuttamiseen?
Tarina: helmikuussa etukumaran ja kiertävän liikkeen takia meni selästä todennäköisesti välilevy. Selkä oli kyllä jo oireillut vähän aiemminkin. Kipu tuntui/tuntuu oik. takareidessä ja oik. pakarassa. Lääkäri totesi aikansa tutkittuaan että oireet viittaavat välilevytyrään. Lääkäri määräsi aluksi hoidoksi pelkästään lepoa ja särkylääkkeitä (Panacod). Röntgeniä ei lääkäri katsonut tuolloin vielä tarpeelliseksi. Selkä alkoi hiljalleen parantua, kontrollikäynnin yheydessä sain lähetteen fysioterapiaan. Fyssäri totesi muuten kaiken olevan kunnossa mutta takareidet olivat todella pahasti jumissa. Sain venyttelyohjeita nimenomaan takareisiin ja pakaroihin. Kuitenkaan pelkkä venyttely ei ole merkittävästi auttanut kipuihin. Pari viikkoa sitten tapasin tutun lääkärin (joka on erikoistumassa fysioterapiaan) ja hän käski alkaa treenata rohkeasti keskivartalon lihaksia. Reilun viikon olen päivittäin treenannut selkälihaksia ja syvempiä vatsalihaksia Pilates-tyylisesti.
Lääkityksenä menee tällä hetkellä Burana 800mg depot. 2x1 aamuisin. Itselläni on villi veikkaus että kivut johtuisivat ainakin osittain lihaksista, koska koko selän alueen rentoutus (esim. sängyssä selälläni) vie kivut hyvin pois hetkellisesti. Nukkuminen onkin itseasiassa helpointa aikaa vuorokaudesta. Myös ko. alueen hierominen auttaa kipuihin.
Melkein puoli vuotta kivuista kärsineenä alkaa hiljalleen hiipiä epätoivo, että paraneekohan tämä koskaan ennalleen. Eniten nyppii se, ettei minkäänlaista urheilua juurikaan pysty harrastamaan. Ikääkin on vasta 23 vuotta joten ei tekisi vielä mieli joutua "telakalle".
lannerangan välilevytyrän hoito
23
11056
Vastaukset
- Känkkänä
Olen potenut hyvin samantyyppistä selkävammaa jo alun toista vuotta. Paranemiset näistä ovat lääkärien mukaan hyvin hitaita ja homma voi viedä jopa vuosia. Toisaalta leikkaamaan ei kovin herkästi aleta, joten aika veemäinenhän tilanne on. Muutama ohje kuitenkin:
- Tarkista nilkkojesi ja polviesi asennon oikeellisuus osaavan fysioterapeutin kanssa. Selkävamma on monesti muun asentovamman oire
- Tarkista, että saamasi jumppaliikkeet sopivat juuri sinulle. Monet fysioterapeutit eivät vaivaudu ottamaan selvää, millainen pullistumasi on, ja jotkut liikkeet pahentavat sitä.
- Särkylääkkeiden tai hermojuuren puudutusblokadin tehon olen itse todennut heikoksi, mutta jotkut ovat niistäkin hyötyneet.
- Älä missään nimessä jää petiin makaamaan, vintti pimenee nopeasti. Itse olen havainnut hyviksi kontrolloidun saliharjoittelun, suo- tai metsäkävelyn, ja hiihdon/rullahiihdon (tosin polvivammani estää viimeksimainitus). Vesi on myös hyvä elementti, joskaan selkää ei kannata päästää notkolle.
Kuulisin mielelläni jatkossakin, miten oireesi etenee, voimme ehkä saada toisiltamme tietoa asiasta.- trin82
"- Tarkista, että saamasi jumppaliikkeet sopivat juuri sinulle. Monet fysioterapeutit eivät vaivaudu ottamaan selvää, millainen pullistumasi on, ja jotkut liikkeet pahentavat sitä."
-Itelläni kävi hyvä tuuri kun edellisessä työharjoittelupaikassa (sairaalan dementiaosastolla) oli erään vanhan pelikaverin äiti fysioterapeuttina. Kerrottuani mitä miulle oli tapahtunut, hän lupasi tutkia miut vähän niin kun työn ulkopuolella. Kaikenlaisia taivutuksia se teki ja kerto sen jälkeen missä todennäköisimmin se tyrä on. Sain ihan oikeesti hyviä neuvoja mitä kannattaa tehdä.
"- Särkylääkkeiden tai hermojuuren puudutusblokadin tehon olen itse todennut heikoksi, mutta jotkut ovat niistäkin hyötyneet."
Toinen asia mistä oon onnellinen en se, että ihan tavallinen Burana auttaa tosi hyvin. Panacodista alkoi teho selvästi heiketä, eikä lääkäri määrännykään sitä enää (ilmeisesti riippuvuusriskin takia). Välillä kokeilin sellasta lääkettä ku Meloxicam Hexal, joka on tarkoitettu pääasiassa kipulääkkeeksi reumaa sairastaville. Siitä lääkkestä sain jumalattoman päänsäryn ja näkökentästä hävis puolet. Lääkäri käski tietenkin lopettaa sit sen syönnin.
"- Älä missään nimessä jää petiin makaamaan, vintti pimenee nopeasti. Itse olen havainnut hyviksi kontrolloidun saliharjoittelun, suo- tai metsäkävelyn, ja hiihdon/rullahiihdon (tosin polvivammani estää viimeksimainitus). Vesi on myös hyvä elementti, joskaan selkää ei kannata päästää notkolle."
Nyt kun kesällä ei työnteko oikein onnistu ni luppoaikaa on vähän liikaakin. Entisenä SM-tason salibandyjunnuna on pakko aina välillä käydä kentän laidalla kattelemassa kun muut pelaa. Hirvee hinku ois kentälle mutta onneks järki on vielä voittanut ja oon jääny vaihtopenkille. Toi vesi ois elementtinä aika kiinnostava, yks kaveri ehdottelikin vesijuoksua. Pitää laittaa harkintaan! =)
Kaikenkaikkiaan on vähän sellanen tunne että selkä rupee hiljalleen paranemaan. Burana-annoksen pudotin kahdesta puoleentoista päivässä, ja oonkin siitä aika iloinen. Alaselän lihakset on välillä tosi jumissa ja krampissa, luin netistä et se saattaa johtua magnesiumin puutteesta. Tutkin vähän mistä ruuista sitä saa ja huomasin etten kauheesti sitä saa ainakin ruuan mukana. En yleensä kauheesti innostu mistään vitamiineistä ym. mut nyt aattelin kokeilla. Oon vasta muutaman päivän sitä syöny joten paha vielä sanoa onko siitä apua vai ei. Mut voin kertoa myöhemmin et vaikuttiko mitenkään. =) - Känkkänä
trin82 kirjoitti:
"- Tarkista, että saamasi jumppaliikkeet sopivat juuri sinulle. Monet fysioterapeutit eivät vaivaudu ottamaan selvää, millainen pullistumasi on, ja jotkut liikkeet pahentavat sitä."
-Itelläni kävi hyvä tuuri kun edellisessä työharjoittelupaikassa (sairaalan dementiaosastolla) oli erään vanhan pelikaverin äiti fysioterapeuttina. Kerrottuani mitä miulle oli tapahtunut, hän lupasi tutkia miut vähän niin kun työn ulkopuolella. Kaikenlaisia taivutuksia se teki ja kerto sen jälkeen missä todennäköisimmin se tyrä on. Sain ihan oikeesti hyviä neuvoja mitä kannattaa tehdä.
"- Särkylääkkeiden tai hermojuuren puudutusblokadin tehon olen itse todennut heikoksi, mutta jotkut ovat niistäkin hyötyneet."
Toinen asia mistä oon onnellinen en se, että ihan tavallinen Burana auttaa tosi hyvin. Panacodista alkoi teho selvästi heiketä, eikä lääkäri määrännykään sitä enää (ilmeisesti riippuvuusriskin takia). Välillä kokeilin sellasta lääkettä ku Meloxicam Hexal, joka on tarkoitettu pääasiassa kipulääkkeeksi reumaa sairastaville. Siitä lääkkestä sain jumalattoman päänsäryn ja näkökentästä hävis puolet. Lääkäri käski tietenkin lopettaa sit sen syönnin.
"- Älä missään nimessä jää petiin makaamaan, vintti pimenee nopeasti. Itse olen havainnut hyviksi kontrolloidun saliharjoittelun, suo- tai metsäkävelyn, ja hiihdon/rullahiihdon (tosin polvivammani estää viimeksimainitus). Vesi on myös hyvä elementti, joskaan selkää ei kannata päästää notkolle."
Nyt kun kesällä ei työnteko oikein onnistu ni luppoaikaa on vähän liikaakin. Entisenä SM-tason salibandyjunnuna on pakko aina välillä käydä kentän laidalla kattelemassa kun muut pelaa. Hirvee hinku ois kentälle mutta onneks järki on vielä voittanut ja oon jääny vaihtopenkille. Toi vesi ois elementtinä aika kiinnostava, yks kaveri ehdottelikin vesijuoksua. Pitää laittaa harkintaan! =)
Kaikenkaikkiaan on vähän sellanen tunne että selkä rupee hiljalleen paranemaan. Burana-annoksen pudotin kahdesta puoleentoista päivässä, ja oonkin siitä aika iloinen. Alaselän lihakset on välillä tosi jumissa ja krampissa, luin netistä et se saattaa johtua magnesiumin puutteesta. Tutkin vähän mistä ruuista sitä saa ja huomasin etten kauheesti sitä saa ainakin ruuan mukana. En yleensä kauheesti innostu mistään vitamiineistä ym. mut nyt aattelin kokeilla. Oon vasta muutaman päivän sitä syöny joten paha vielä sanoa onko siitä apua vai ei. Mut voin kertoa myöhemmin et vaikuttiko mitenkään. =)Jep, kävin itse viime viikolla kansanparantajan käsittelyssä, ja hänelläkin oli vahva näkemys magnesiumin tarpeellisuudesta. Pitää käydä itsekin ostoksilla lähiaikoina.
Tuo sähly kuulostaa tosiaan suicide-lajilta, niin mukavaa kun onkin. Siinä ovat kaikki pahimmat elementit, kuten kontrolloimattomat liikkeet, erisuuntaiset taivutukset ja tärähdykset. Kannattaa malttaa pysyä pois. - trin82
Känkkänä kirjoitti:
Jep, kävin itse viime viikolla kansanparantajan käsittelyssä, ja hänelläkin oli vahva näkemys magnesiumin tarpeellisuudesta. Pitää käydä itsekin ostoksilla lähiaikoina.
Tuo sähly kuulostaa tosiaan suicide-lajilta, niin mukavaa kun onkin. Siinä ovat kaikki pahimmat elementit, kuten kontrolloimattomat liikkeet, erisuuntaiset taivutukset ja tärähdykset. Kannattaa malttaa pysyä pois.Heh, on se ehkä välillä vähän suicide-laji, mutta on se kumminkin aika hauskaa....=)
Nyt oon jonkin aikaa magnesiumia syönyt, en tiiä johtuuko siitä vai siitä että oon juonut vettä normaalia runsaammin vai mistä, mutta selkä tuntuu paremmalta kuin pari-kolme viikkoa sitten. Ehti jo muutaman kuukauden tuntua siltä ettei se paranekaan itsestään...
Saitko muuten mitään apua kansanparantajalta? Meikäläinen on vähän skeptinen niitten suhteen. - Känkkänä
trin82 kirjoitti:
Heh, on se ehkä välillä vähän suicide-laji, mutta on se kumminkin aika hauskaa....=)
Nyt oon jonkin aikaa magnesiumia syönyt, en tiiä johtuuko siitä vai siitä että oon juonut vettä normaalia runsaammin vai mistä, mutta selkä tuntuu paremmalta kuin pari-kolme viikkoa sitten. Ehti jo muutaman kuukauden tuntua siltä ettei se paranekaan itsestään...
Saitko muuten mitään apua kansanparantajalta? Meikäläinen on vähän skeptinen niitten suhteen.Tuo kansanparantajakäynti osoittautui karmeaksi pettymykseksi. Sakari Virkkala -niminen heppu paineli venytyksen aikana nikamavälejäni erilleen ja piti paranemista todennäköisenä, mutta tulos oli parin päivän kipujen jälkeen paluu vanhaan. Taitaa olla niin, että nämä heput edustavat tiettyä koulukuntaa ja uskovat kaikkien vaivojen hoituvan yhdellä tavalla. Itsekin sain kuulla, ettei selässäni olisi edes pullistumia, vaan lihakset olisivat vain jumissa. Aika vahva väite, kun kivuista on kuitenkin kärsitty 1.5 vuotta putkeen, ja kaikkea mahdollista on yritetty. Nämä kansanparantamiset taitavat sopia parhaiten vain lievästi jumissa oleville, eivät oikeasti sairaille ihmisille.
Magnesiumin hyödyissä silti lienee perää, pitääpä kokeilla itsekin.
- trin82
Noniin, huomenna sitten lannerangan röntgeniin. Saas nähhä mitä löytyy... Kunhan edes kaikki nikamat löytyisi....=)
- trin82
Nonii, tulokset tuli. Hyviä uutisia! =) Ei mitään vakavaa löytynyt. Pieni muutos jossain nikamavälissä joka todennäköisesti aiheuttaa oireet, joko nikamaväli on madaltunut tai pieni välilevyn pullistuma. Eli nikamat oli kunnossa ja hyvin linjassa. Hoitona jatkuu sama kuin tähänkin asti, eli särkylääkkeitä ja liikuntaa kivun sallimissa rajoissa.
- hoidettu
trin82 kirjoitti:
Nonii, tulokset tuli. Hyviä uutisia! =) Ei mitään vakavaa löytynyt. Pieni muutos jossain nikamavälissä joka todennäköisesti aiheuttaa oireet, joko nikamaväli on madaltunut tai pieni välilevyn pullistuma. Eli nikamat oli kunnossa ja hyvin linjassa. Hoitona jatkuu sama kuin tähänkin asti, eli särkylääkkeitä ja liikuntaa kivun sallimissa rajoissa.
Elikkä kivun syy ei taaskaan ollut selkärangassa. Se on sitten varmaan lantiossasi, siis vinossa sellaisessa. Mutta eihän ne lekurit koskaan sitä edes tutki...
Mulla alkoi noi selkäkivut 17-vuotiaana ja rajoitti välillä pahasti urheilua. Sun oireet on muutenkin aika samoja ku mulla...
Yli 15 vuotta myöhemmin löysin vihdoin lääkärin, joka tutki lantioni ja löysi syyn kipuihin. Ja korjasi sen. - trin82
hoidettu kirjoitti:
Elikkä kivun syy ei taaskaan ollut selkärangassa. Se on sitten varmaan lantiossasi, siis vinossa sellaisessa. Mutta eihän ne lekurit koskaan sitä edes tutki...
Mulla alkoi noi selkäkivut 17-vuotiaana ja rajoitti välillä pahasti urheilua. Sun oireet on muutenkin aika samoja ku mulla...
Yli 15 vuotta myöhemmin löysin vihdoin lääkärin, joka tutki lantioni ja löysi syyn kipuihin. Ja korjasi sen.ai... pystyt sanomaan näkemättä mitään röntgenkuvaa tai henkilökohtaisesti miuta että vika on lantiossa? Jos et tiennyt niin lannerangan röntgenkuvassa näkyvät myös nämä kuuluisat SI-nivelet ja röntgenlääkäri kertoo lausunnossaan ovatko ne normaalit vai ei. Vai väitätkö että SI-nivelet voivat olla kuvassa kunnossa mutta todellisuudessa ei? Sen verran luotan kuitenkin ammatti-ihmisen sanaan että uskon että vika on välilevyssä.
- hoidettu
trin82 kirjoitti:
ai... pystyt sanomaan näkemättä mitään röntgenkuvaa tai henkilökohtaisesti miuta että vika on lantiossa? Jos et tiennyt niin lannerangan röntgenkuvassa näkyvät myös nämä kuuluisat SI-nivelet ja röntgenlääkäri kertoo lausunnossaan ovatko ne normaalit vai ei. Vai väitätkö että SI-nivelet voivat olla kuvassa kunnossa mutta todellisuudessa ei? Sen verran luotan kuitenkin ammatti-ihmisen sanaan että uskon että vika on välilevyssä.
Ensinnäkin (melkein) kaikilla selkävaivoista kärsivillä on vino lantio. Sitä ei vain lääkärit ole osanneet diagnosoida heille... kuten ei mullekaan osannut yli 20 lääkäriä sitä tehdä 15 vuoden aikana, lisäksi muutama fysioterapeutti, pari kiropraktikkoa, naprapaatti ja monia muita "ammattilaisia"...
Voisin siis lyödä vaikka vetoa, että sullakin se ongelma on...
Röntgenlääkärit eivät osaa kuvista lukea SI-nivelen dislokaatiota!! Mulla on myös radiologian erikoislääkärin lausunto omista röntgenkuvistani. Sekin lausunto osoittautui sitten myöhemmin virhediagnoosiksi. Mulla on myös muutaman muun potilaan radiologin lausunnot joissa sanotaan, kuinka SI-nivelet on olleet normaalit ja joille osaava fysiatri on sittemmin todennut täysin päinvastaista...
Erimielisyys taas johtuu siitä, että radiologeille, ortopedeille ja neurologeille opetetaan, että SI-nivel ei voi antaa periksi. Tai jos se pettää, niin ihminen ei enää heidän mielestään kävele. Siksi he eivät osaa sitä kuvista diagnosoida.
Näin se menee:
"MD’s, Radiologists, Orthopedist and Neurosurgeons rarely consider the sacroiliac joint complex a factor, either. Some surgeons believe this joint doesn’t even move."
http://abcphysicaltherapy.com/Main%20Pages/physicians.htm
Arnold Graham Smith, M.D., F.R.C.S
"As Orthopaedic and Neurosurgical residents are not taught to consider S.I. dysfunction as a cause of back pain, it is not surprising that surgeons know little of diagnosis and treatment."
http://www.dcmsonline.org/jax-medicine/1999journals/april99/sacroileac.htm
Ja tuon vahvistaa myös Suomen Selkäliiton Toiminnanjohtaja... Ja Selkäliittoa johtaa siis ortopedi, joka lääkäriasiantuntijoineen tyrmää koko SI-nivelen ongelman täysin mahdottomaksi!
Ja tässä suomalaisen juoksijan Olli Toivolan kokemusta lääkäreistä ja SI-nivelestä:
21.12. ke: "Lääkäri oli alun alkajaankin ihmetyksissään siitä että voiko SI-nivel lähteä paikoiltaan??"
Ja vastaavaa ihmetteleviä lääkäreitä on 99% lääkäreistä ja ehkä 100% röntgenlääkäreistä!
He eivät siihen usko, vaikka Internetin foorumit on pullollaan ihmisiä, joilla on SI-nivel dislokaatiossa. Vilkaise tuolta:
http://personal.inet.fi/koti/faro/Selkasivut/Others.html - Yksivuan
trin82 kirjoitti:
ai... pystyt sanomaan näkemättä mitään röntgenkuvaa tai henkilökohtaisesti miuta että vika on lantiossa? Jos et tiennyt niin lannerangan röntgenkuvassa näkyvät myös nämä kuuluisat SI-nivelet ja röntgenlääkäri kertoo lausunnossaan ovatko ne normaalit vai ei. Vai väitätkö että SI-nivelet voivat olla kuvassa kunnossa mutta todellisuudessa ei? Sen verran luotan kuitenkin ammatti-ihmisen sanaan että uskon että vika on välilevyssä.
En aluksi uskonut tämän hoidetun vouhotuksiin, mutta ihan oikeassa tämä kaveri aika pitkälti on. Tyyli hänellä tuoda asioita julki on ehkä hieman hyökkäävä ja ei vaiva varmaan ihan kaikkeen ole syypää...
En muuten uskoisi, mutta kun itsellä otettiin kuvat Mehiläisessä ja röntgenkuvissa luki si-nivelet avoimet. Vika kuitenkin löytyi si-nivelistä ja sain itseni kuitenkin kuntoon si-nivelien paikalleen laiton jälkeen.
Yksi Iäkäs alan lääkäri sanoi, että vuosikymmeniä sitten diagnosoitiin vian useimmiten olevan si-nivelessä, mutta nykyään tyrkytetään välilevyn eri sairauksia syyksi kaikkeen..
Tutki ja etsi tietoa, saatat yllättyä. - Lääk kand
hoidettu kirjoitti:
Ensinnäkin (melkein) kaikilla selkävaivoista kärsivillä on vino lantio. Sitä ei vain lääkärit ole osanneet diagnosoida heille... kuten ei mullekaan osannut yli 20 lääkäriä sitä tehdä 15 vuoden aikana, lisäksi muutama fysioterapeutti, pari kiropraktikkoa, naprapaatti ja monia muita "ammattilaisia"...
Röntgenlääkärit eivät osaa kuvista lukea SI-nivelen dislokaatiota!! Mulla on myös radiologian erikoislääkärin lausunto omista röntgenkuvistani. Sekin lausunto osoittautui sitten myöhemmin virhediagnoosiksi. Mulla on myös muutaman muun potilaan radiologin lausunnot joissa sanotaan, kuinka SI-nivelet on olleet normaalit ja joille osaava fysiatri on sittemmin todennut täysin päinvastaista...
Erimielisyys taas johtuu siitä, että radiologeille, ortopedeille ja neurologeille opetetaan, että SI-nivel ei voi antaa periksi. Tai jos se pettää, niin ihminen ei enää heidän mielestään kävele. Siksi he eivät osaa sitä kuvista diagnosoida.
Näin se menee:
"MD’s, Radiologists, Orthopedist and Neurosurgeons rarely consider the sacroiliac joint complex a factor, either. Some surgeons believe this joint doesn’t even move."
"As Orthopaedic and Neurosurgical residents are not taught to consider S.I. dysfunction as a cause of back pain, it is not surprising that surgeons know little of diagnosis and treatment."
Ja tuon vahvistaa myös Suomen Selkäliiton Toiminnanjohtaja... Ja Selkäliittoa johtaa siis ortopedi, joka lääkäriasiantuntijoineen tyrmää koko SI-nivelen ongelman täysin mahdottomaksi!
Ja tässä suomalaisen juoksijan Olli Toivolan kokemusta lääkäreistä ja SI-nivelestä:
21.12. ke: "Lääkäri oli alun alkajaankin ihmetyksissään siitä että voiko SI-nivel lähteä paikoiltaan??"
Ja vastaavaa ihmetteleviä lääkäreitä on 99% lääkäreistä ja ehkä 100% röntgenlääkäreistä!
He eivät siihen usko, vaikka Internetin foorumit on pullollaan ihmisiä, joilla on SI-nivel dislokaatiossa. Vilkaise tuolta:
http://personal.inet.fi/koti/faro/Selkasivut/Others.html"Ensinnäkin (melkein) kaikilla selkävaivoista kärsivillä on vino lantio."
omia sanoja käyttääkseni 80% ihmisistä kärsii selkävaivoista jossain vaiheessa elämää. Onko siis 80% ihmisistä vino lantio?
"Sitä ei vain lääkärit ole osanneet diagnosoida heille."
Ja sä osaat? Millä koulutuksella?
"Erimielisyys taas johtuu siitä, että radiologeille, ortopedeille ja neurologeille opetetaan, että SI-nivel ei voi antaa periksi."
Ja nyt toi nyt on vaan ihan täyttä satua ja mustamaalausta.
Ja voisin heittää tähän vaikka sata linkkiä vaikkapa virtsaterapiasta, niitä löytyy oikeasti enemmän ku noita si-nivel-hommeleita...
Kokeile vaikka, pistä googleen hakusanoiksi "urea" ja "therapy".
:) - trin82
Lääk kand kirjoitti:
"Ensinnäkin (melkein) kaikilla selkävaivoista kärsivillä on vino lantio."
omia sanoja käyttääkseni 80% ihmisistä kärsii selkävaivoista jossain vaiheessa elämää. Onko siis 80% ihmisistä vino lantio?
"Erimielisyys taas johtuu siitä, että radiologeille, ortopedeille ja neurologeille opetetaan, että SI-nivel ei voi antaa periksi."
Ja voisin heittää tähän vaikka sata linkkiä vaikkapa virtsaterapiasta, niitä löytyy oikeasti enemmän ku noita si-nivel-hommeleita...
:)Pitäs varmaan käyä jossain ihmeparantajalla kokeilemassa tota virtsaterapiaa...=)Jos siitä on noin paljon tietoa netissä...
On se kumma miten ihminen voi omasta kokemuksesta mainostaa ja julistaa asiaa noin paljon. Ok, jos on saanut avun omaan vaivaan joltain SI-niksauttajalta, mutta kun se ei tarkoita että kaikkien vaivat paranis samalla tavalla. Ymmärrettävää että samalla pitää epäpätevinä niitä jotka ei juuri itseä onnistunut parantamaan.
Selkä ja lantion seutu on anatomisesti niin monimutkaista että tuntuu hullulta kuvitella että lähes kaikki vaivat johtuvat samasta asiasta. Oma mielipiteeni on että SI-nivelen ongelmat on yksi syy selkäsairauksiin, mutta ei todellakaan mikään kaikenkattava vika.
Mutta... ihan turhaa tästä asiasta on tällä palstalla väitellä. Kuten näkyy niin hommasta ei päästä suuntaan tai toiseen. - hoidettu
Lääk kand kirjoitti:
"Ensinnäkin (melkein) kaikilla selkävaivoista kärsivillä on vino lantio."
:)"Sitä ei vain lääkärit ole osanneet diagnosoida heille."
-Ja sä osaat? Millä koulutuksella?
Täh? Eihän siinä koulutuksella ole mitään tekemistä kun juoksee 15 vuotta lääkäreissä ja ne vaan ihmettelee ja rahastaa. Muutama sentään sano, että koska mulla on toinen jalka pidempi, ni se pistää mut vinoon. Suosittelivat korotuspalaa... onneksi en ostanut.
Ja samanlaisia kokemuksia olen saanu kuulla kymmeniltä muiltakin potilailta! Ei siihen toisten kuuntelemiseen koulutusta tarvita!
-Ja nyt toi nyt on vaan ihan täyttä satua ja mustamaalausta.
Toi tieto on peräisin lääkäreiden dokumenteista!
Tai soita Selkäliittoon ja kysy sieltä... Sieltä mä tuon ortopedien osuuden sain ekana kuulla.
Ei kai SI-nivelestä paljoa tietoa löydykään, koska ei ole osaavia lääkäreitä siitä kirjoittamassa... ;) - hoidettu
trin82 kirjoitti:
Pitäs varmaan käyä jossain ihmeparantajalla kokeilemassa tota virtsaterapiaa...=)Jos siitä on noin paljon tietoa netissä...
On se kumma miten ihminen voi omasta kokemuksesta mainostaa ja julistaa asiaa noin paljon. Ok, jos on saanut avun omaan vaivaan joltain SI-niksauttajalta, mutta kun se ei tarkoita että kaikkien vaivat paranis samalla tavalla. Ymmärrettävää että samalla pitää epäpätevinä niitä jotka ei juuri itseä onnistunut parantamaan.
Selkä ja lantion seutu on anatomisesti niin monimutkaista että tuntuu hullulta kuvitella että lähes kaikki vaivat johtuvat samasta asiasta. Oma mielipiteeni on että SI-nivelen ongelmat on yksi syy selkäsairauksiin, mutta ei todellakaan mikään kaikenkattava vika.
Mutta... ihan turhaa tästä asiasta on tällä palstalla väitellä. Kuten näkyy niin hommasta ei päästä suuntaan tai toiseen."Oma mielipiteeni on että SI-nivelen ongelmat on yksi syy selkäsairauksiin, mutta ei todellakaan mikään kaikenkattava vika."
Oikeassa olet!
Syy on vinossa lantiossa. SI-nivel on siellä vain yksi nivel muiden joukossa.
Olen tavannut kohta 100 selkäkipupotilasta ja kaikilla on ollu SI-nivel pois paikoiltaan. Tosin kaikilla on ollu muutakin... Ei se SI-nivel siellä ainoa nivel ole. Mutta jos kertoisin samalla niistä muistakin, niin nuo lääkärit nauraisivat paljon enemmän. Otetaan yks asia kerrallaan... Onhan niistä muistakin jo mainittu monesti.
Torstaina vien Lahteen taas yhden potilaan lisää ja otan videokameran mukaan...
"Mutta... ihan turhaa tästä asiasta on tällä palstalla väitellä. Kuten näkyy niin hommasta ei päästä suuntaan tai toiseen. "
Turhaltahan se tuntuu. Olisitko kiinnostunut näkemään asian omin silmin? - hoidettu
Yksivuan kirjoitti:
En aluksi uskonut tämän hoidetun vouhotuksiin, mutta ihan oikeassa tämä kaveri aika pitkälti on. Tyyli hänellä tuoda asioita julki on ehkä hieman hyökkäävä ja ei vaiva varmaan ihan kaikkeen ole syypää...
En muuten uskoisi, mutta kun itsellä otettiin kuvat Mehiläisessä ja röntgenkuvissa luki si-nivelet avoimet. Vika kuitenkin löytyi si-nivelistä ja sain itseni kuitenkin kuntoon si-nivelien paikalleen laiton jälkeen.
Yksi Iäkäs alan lääkäri sanoi, että vuosikymmeniä sitten diagnosoitiin vian useimmiten olevan si-nivelessä, mutta nykyään tyrkytetään välilevyn eri sairauksia syyksi kaikkeen..
Tutki ja etsi tietoa, saatat yllättyä.Mielelläni kuulisin kokemuksistasi lisääkin. Olisko sulla sitä Mehiläisen diagnoosia? Ja sitten sitä SI-nivelen dislokaatiodiagnoosia?
Mediuutisten toimittaja voisi olla kiinnostunut...
Jaksatko laittaa mulle mailia...? - ylipaino?
hoidettu kirjoitti:
Näin se menee:
http://personal.inet.fi/koti/faro/Selkasivut/Others.htmlMitäs tuumaat isästäni, jolla on valtava vatsa (muuten hoikka mies)ja tämä aiheuttaa selkävaivoja. Lihavia ihmisiähän on Suomessa paljon. Onko heilläkin kaikilla si-nivel pois paikoiltaan, vai olisiko lihavuudella vaikutusta selkävaivoihin?
Entäs kun esim. äidilleni sanottiin, että hänellä on vahva luusto. Tämä todettiin luuydinsiirrossa. Eikö se, että jollain on taas toisaalta heikko luusto voi myös aiheuttaa selkävaivoja? Mielestäni kaikki vaivat ei voi johtua si-nivelestä, vaikka on hyvä että tuot asiaa esille. - hoidettu
ylipaino? kirjoitti:
Mitäs tuumaat isästäni, jolla on valtava vatsa (muuten hoikka mies)ja tämä aiheuttaa selkävaivoja. Lihavia ihmisiähän on Suomessa paljon. Onko heilläkin kaikilla si-nivel pois paikoiltaan, vai olisiko lihavuudella vaikutusta selkävaivoihin?
Entäs kun esim. äidilleni sanottiin, että hänellä on vahva luusto. Tämä todettiin luuydinsiirrossa. Eikö se, että jollain on taas toisaalta heikko luusto voi myös aiheuttaa selkävaivoja? Mielestäni kaikki vaivat ei voi johtua si-nivelestä, vaikka on hyvä että tuot asiaa esille.Uskoisin, että noin 90-95% syynä on vino lantio. Mutta se voi pettää helpommin lihavilla... Ja lantiossa voi pettää muutakin kuin SI-nivel.
Mutta toki tosi-iso maha, tai naisilla rintavarustus, voi aiheuttaa sitä epätasapainoa tukijärjestelmässä... Mutta aiheuttaako se suoraan kivun vai altistaako se lantion virheasentoihin, niin vaikea sanoa...
- MBG
mulla oli kanssa pahat selkäkivut, välilevynpullistumia jne. mikään ei oikeen auttanut. yli puoli vuotta kärsin, eikä mitään juuri pystynyt tekemään, hyvin lyhyitä kävelylenkkejä lukuun ottamatta. töissä istuminen oli tuskaa. sitten jotenkin vahingossa(?) päädyin mckenzie-terapiaan. siitä lähti nopea paraneminen kun niitä harjoitteita seurasi ja teki ahkerasti.... ei vaivoja juurikaan sen jälkeen. kannattaa kokeilla tuokin yhtenä vaihtoehtona.
- miriami
mulla alko ihmeellinen alaselän kipu niihin aikoihin ku alotin au pair hommat täällá ulkomailla. En kiinnittänyt siihen sen kummempaa huomiota ennen kun sitten nyt melkeen vuosi kivun alkamisesta kipu yltyi niin pahaksi että tunsin sen oikeastaan vain oikeassa jalassa ja ihan varpaissa asti. Kihelmöintiä, turtuneisuutta ja hirveää vihlontaa ja jomotusta. Viikko sitten tämä pahempi vaihe alkoi, en voinut tehdä juuri mitään kivuiltani, ainoastaan maata ja sekin sattui. Tänä aamuna menin sitten läákárille, joka totesi välilevyn pullistuman ja määräsi kahden viikon levon ja sairasloman. Sekä myös kipua lievittämään tramadolia. Nyt pelottaa että tuleeko tämä koskaan parantumaan ja että joudunko jopa leikaukseen (sitä kun en millään tahtoisi suunnattomien riskien takia)... mitä voisin tehdä edesauttaakseni parantumista? kokemuksia kellään? nyt oon kuitenki niin pahassa jamassa että jopa makaaminen sattuu ilman vahvaa lääkitystä, joten lihaskuntoakaan en voi alkaa vielä reenata :/ Kirjoitelkaa jos kokemuksia löytyy... :)
- trin82
miriami kirjoitti:
mulla alko ihmeellinen alaselän kipu niihin aikoihin ku alotin au pair hommat täällá ulkomailla. En kiinnittänyt siihen sen kummempaa huomiota ennen kun sitten nyt melkeen vuosi kivun alkamisesta kipu yltyi niin pahaksi että tunsin sen oikeastaan vain oikeassa jalassa ja ihan varpaissa asti. Kihelmöintiä, turtuneisuutta ja hirveää vihlontaa ja jomotusta. Viikko sitten tämä pahempi vaihe alkoi, en voinut tehdä juuri mitään kivuiltani, ainoastaan maata ja sekin sattui. Tänä aamuna menin sitten läákárille, joka totesi välilevyn pullistuman ja määräsi kahden viikon levon ja sairasloman. Sekä myös kipua lievittämään tramadolia. Nyt pelottaa että tuleeko tämä koskaan parantumaan ja että joudunko jopa leikaukseen (sitä kun en millään tahtoisi suunnattomien riskien takia)... mitä voisin tehdä edesauttaakseni parantumista? kokemuksia kellään? nyt oon kuitenki niin pahassa jamassa että jopa makaaminen sattuu ilman vahvaa lääkitystä, joten lihaskuntoakaan en voi alkaa vielä reenata :/ Kirjoitelkaa jos kokemuksia löytyy... :)
Itse sain akuutissa vaiheessa Panacodia joka kuuluu samaan ryhmään tramadolin kanssa. Tosin panacodi on yhdistelmävalmiste, mutta keskivaikeaan kipuun molemmat. Akuutissa vaiheessa ei juuri muuta pysty kuin odottamaan. Miulle annettiin ohjeeksi että tee kaikkea mitä pystyt. Pahimmassa vaiheessa voi vuodelepo olla ainoa mahdollinen hoito mutta heti kun vaan kykenee (lääkkeiden avustuksella tietenkin) liikkuminen on paras vaihtoehto. Liikkuminen tekee yleensä hyvää vaikka se olisikin pieni kävely huoneesta toiseen. Kun selkä alkaa rauhoittumaan liikuntaa kannattaa tietenkin lisätä mahdollisuuksien mukaan. Lääkityksestä, kannattaa kokeilemalla etsiä se pienin mahdollinen annos jolla kivut pysyvät poissa, ihan siitäkin syystä että tramadoli on ns. koukuttava eli riippuvuusriski on mahdollinen. Akuutissa vaiheessa lääkkeitä kannattaa kuitenkin syödä ihan elämänilon ylläpitämisen vuoksi. Jatkuva kipu ei ole kivaa. Mutta heti kun selkä osoittaa elpymisen merkkejä, lääkeannosta kannattaa tarkistaa.
Oma lääkäri sano että kun menin ensimmäistä kertaa vastaanotolle, että akuutissa vaiheessa on mahdotonta sanoa miten paraneminen tulee etenemään. Aikaa se vie joka tapauksessa. Ikävä kyllä.
Omassa tilanteessa huomasin että huolehtimalla selkärankaa tukevien lihasten kunnosta voi paranemista ehkä vähän edistää. Eli hieronnalla, PIENELLÄ venyttelyllä (kovempi venyttely pahentaa kipuja) ja riittävällä nesteiden (veden) nauttimisella. Mutta kuten sanoin akuutissa vaiheessa ei oikeastaan auta muu kuin lepo ja mahdollinen liikunta.
Itselläni selkä on kuitenkin jo paljon parempi kuin mitä se joskus alkuvuodesta oli. Ei vielä kunnossa mutta hyvä kuitenkin. Jos kiinnostaa pitää yhteyttä asian tiimoilta, voisin antaa s.postiosoitteen. Itselleni oli ainakin tärkeää jutella saman kokeneiden kanssa.
Kyllä se siitä paranee. =) Hitaasti mutta kuitenkin. Ainakaan Suomessa harvaa aletaan leikkaamaan, kuulemmat yli 90% paranee itsestään... - kovasti
trin82 kirjoitti:
Itse sain akuutissa vaiheessa Panacodia joka kuuluu samaan ryhmään tramadolin kanssa. Tosin panacodi on yhdistelmävalmiste, mutta keskivaikeaan kipuun molemmat. Akuutissa vaiheessa ei juuri muuta pysty kuin odottamaan. Miulle annettiin ohjeeksi että tee kaikkea mitä pystyt. Pahimmassa vaiheessa voi vuodelepo olla ainoa mahdollinen hoito mutta heti kun vaan kykenee (lääkkeiden avustuksella tietenkin) liikkuminen on paras vaihtoehto. Liikkuminen tekee yleensä hyvää vaikka se olisikin pieni kävely huoneesta toiseen. Kun selkä alkaa rauhoittumaan liikuntaa kannattaa tietenkin lisätä mahdollisuuksien mukaan. Lääkityksestä, kannattaa kokeilemalla etsiä se pienin mahdollinen annos jolla kivut pysyvät poissa, ihan siitäkin syystä että tramadoli on ns. koukuttava eli riippuvuusriski on mahdollinen. Akuutissa vaiheessa lääkkeitä kannattaa kuitenkin syödä ihan elämänilon ylläpitämisen vuoksi. Jatkuva kipu ei ole kivaa. Mutta heti kun selkä osoittaa elpymisen merkkejä, lääkeannosta kannattaa tarkistaa.
Oma lääkäri sano että kun menin ensimmäistä kertaa vastaanotolle, että akuutissa vaiheessa on mahdotonta sanoa miten paraneminen tulee etenemään. Aikaa se vie joka tapauksessa. Ikävä kyllä.
Omassa tilanteessa huomasin että huolehtimalla selkärankaa tukevien lihasten kunnosta voi paranemista ehkä vähän edistää. Eli hieronnalla, PIENELLÄ venyttelyllä (kovempi venyttely pahentaa kipuja) ja riittävällä nesteiden (veden) nauttimisella. Mutta kuten sanoin akuutissa vaiheessa ei oikeastaan auta muu kuin lepo ja mahdollinen liikunta.
Itselläni selkä on kuitenkin jo paljon parempi kuin mitä se joskus alkuvuodesta oli. Ei vielä kunnossa mutta hyvä kuitenkin. Jos kiinnostaa pitää yhteyttä asian tiimoilta, voisin antaa s.postiosoitteen. Itselleni oli ainakin tärkeää jutella saman kokeneiden kanssa.
Kyllä se siitä paranee. =) Hitaasti mutta kuitenkin. Ainakaan Suomessa harvaa aletaan leikkaamaan, kuulemmat yli 90% paranee itsestään..... on kiva tietää etten ihan ainoa ole, jolla sama ongelma ;) enka edes ainoa nuori :)
mutta laita vain se sähköpostiosoite, olis kiva jutella enemmänki asiasta :)
- kaksi vuotta;)
"Googletinpa" tuossa jokin aika sitten "Lanneranka vaivat", josta löytyi tämä selkävaivoista kärsineiden, yli parin vuoden takaiset jutut.
Itselläni oli ensimmäistä kertaa - noin vakavammassa mielessä - selkävaivoja joskus -90 - luvulla. Hakeuduin niiden vuoksi apua saamaan jopa ex - kotikaununiini, Ouluun.
Kävin siellä ollessani ensin eräällä "nikamanniksauttajalla" (vai oliko se hieroja?) sekä eräällä tunnetulla akupuntiolääkärillä. Heidän ensihoitojen ansiosta pystyin pitkästä aikaa kävelemään jopa selkä suht' suorana!
Myöhemmin hakeuduin kotikunnassani Kirkkonummella silloisen kansanparantajan - Raunon mankeli - työnimen omaavan herasmiehen hoitoon. Apua sain vaivoihini jonkin verran, mutta ei kuitenkaan niin merkittävässä määrin, että ko. hoidossa olisivat mielestäni hinta ja laatu kohdanneet tosiaan.
Oltuani hyvää fysiikkaa vaativasta työpaikastanai (- työtehtävästäni) sairauslomalla jo puolisen vuotta, kuulin joltakulta tutultani yhdestä vanhemmasta kirkkonummelaisesta herrasmiehestä, joka ottaa vyöhyketerapiakäynneillään vastaan lähes kaikenlaisista vaivoista kärsiviä potilaita.
Varasin ajan hänen luokseen ja jo heti ensimmäisen hoitokerran - pääosin sormilla tehtävillä akupistepainalluksilla - jälkeen alkoi hiukan valoa jo näkymään pitkän aikaa pimeänä olleen tunnelini päässä:)
Vyöhyketerapeutti/akupistepainaltaja arvio selkävaivojeni hotomäärän ensimmäisen hoitokerran jälkeen hetimiten sellaiseksi, että 5-6 (kork. 1 kerta vko.ssa) käyntikertaa pitäsi tässä minun tapauksessani riittää. Tai sitten ei. Periaatteena kyseiselle vyöhyketerapiahoidolle kun on se, että jos jokin vaiva on kestänyt esim. 5-6 vuotta, niin viisi/kuusi hoitokertaa (vaiva vuosi/kerta ja hoitoajat 50 min - 70 min.) pitäsi riittää asian kuntoon saattamiseksi.
Ollessani kuudetta kertaa käymässä kyseisessä hoidossa, vyöhyketerapeuttini sanoi hoidon jälkeen: "Jos selkävaivasi ei tämän jälkeenkään ala osoittamaan enempiä paranemisen merkkejä, niin sitten en voi asialle enää mitään. Tämän jälkeen ei ole muuta tehtävissä, eli ei kun kun lääkärin puukkoa sitten vaan odottamaan"!
Mutta siitä kerrasta selkävaivojeni paraneminen vasta oikein kunnolla alkoi! Menin sen jälkeen kuitenkin paikalliseen sairaalaan, jonne minut oli aiemmin jo kutsuttu jopa postin lähetin tuoman varhaisaamuisen pikakirjeen välityksellä! Katsoessani sairaalaan varattua päivää ja aikaa, ja ajatellessani pikakirjeen lähettämisen syytä...olin jo mielessäni valmistautumassa kiireelliseen sairaalaan lähtöön...kunnes huomasin kirjeetä, että vastaanottoaikahan onkin vasta viikon päästä!!!
Mitään muuta syytä en tuollaiselle sairaalan toiminnalle keksinyt kuin vain sen, että minunkin rehellisyyttäni koeteltiin näin, sillä olinhan ollut siihen mennessä sairauslomalla jo yli puoli vuotta....ja mahdollisesta selkäleikkauksesta kertova/varoittava kirje kertoi vääjäämättömästi myös sen, että -90 - luvulla tapahtunut sairaalaankutsu oli merkattu joulukuun 23 päiväksi, eli Joulun aatonaatoksi..niin kaikessa siinä oli mielestäni mukana myös tietynasteista pelottelua ja psygologista ajattelua (lintsarit olisi varmaan säihkähtäen äkkiä peruneet kyseisen sairaalaan menon sekä ajankohdan, että leikkauspeloittelun säikäyttäminä;).
Menin rohkeana - ja ennen kaikkea - rehellisenä selkäsairaana miehenä;) - Espoolaiseen sairaalaan kyseisenä ajankohtana. Minua ennen vastaanotolle meni jotakuinkin samanikäinen mies, kuin itsekin silloin olin. Hän tuli vastaaottohuoneen käytävään kävellen asiallisen näköisesti, mutta kun heti lääkäri pyysi hänet vastaanottohuoneeseensa, niin mies nosi hyvin vaivalloisen näköisenä penkistä pidellen toista kättään lantiolla!
Sitten olikin jo minun vuoroni. Lääkäri kertasi sairaskertomusteni paikkaansapitävyyksiä ja sanoi sitten "ettei selkäkuvista oikein mitää välilevyn pullistumaakaan - tai muuta vastaavaakaan - edes löytynyt"!?
Minä puolestani sanoin siihen, että: " Minulle on kerrottu, että neljännen ja viidennen nikaman väli on madaltunut ja kun olen saanut ensiksikin akupunktiohoitoa ja myöhemmin jopa useammalta ns. kansanparantajalta nikama,- hieronta ja vyöhyketerapiahoitoja, niin nyt on varsinkin viimeisten päivien aikana selvästikin selkä ollut paremmassa kunnossa. Siitä osoituksena on esim. se, että olen jo pystynyt hiihtämään muutaman kilometrin lenkkejä jopa usempaankin otteeseen!"
Lääkäri sanoi nuo sanomani faktatiedot kuultuaan, että "kyllä täällä kuvissa tosiaankin on 4-5 - nikaman välissä havaittavissa arpikudosta"....ja hän aikoi kirjoittaa vielä kaksi viikkoa sairauslomaa!!!! Ja niin tapahtuikin.
Kaiken noiden vaiheiden jälkeen olen ollut kymmenkunta vuotta samaisen työnantajan palveluksessa samansuuntaisissa työtehtävissä, sekä olen myös pystynyt jatkamaan selkävaivojen keskeyttämää jalkapalloharrastustanikin!
Nykyäänkin pärjäilen selkäni kanssa suht' koht hyvin; välillä samaisella (nyt 70 v.!) vyöhyketerapeutilla nikamiini akupainallushoidoilla liikkuvuutta hakien, mutta kuitenkin. Ja pelaan muuten edelleenkin ikämiesjalkapalloa, vaikka ikääkin on kertynyt jo yli "miehen mitan" - verran!!!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu635608Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204237Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172916- 1552193
- 171926
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1281760- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171136Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77988