XP käyttis + merikartta

purjehtija

Miten saa XP:n uskomaan, että usb -portista tulee gps:n tietoa, välillä luulee ulkopuoliseksi hiireksi. Ja aina kun koneen sammuttaa, pitää kaapeli ottaa irti. Vanhassa koneessa ei ongelmaa, sarjaportti ja 98 käyttis.
Nyt XP ja gps:n johdossa usb adapteri...

9

7528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vesille

      En osaa vastata kysymykseesi - mutta kun huomaan et olet jossain vaiheessa laittanut merikartat eli merikortit koneelles, niin mitkä kortit laitoit, mitä olet pitänyt niistä jotka hankit, entä mitä muita vahtoiehtoja ehkä suosittelet.

      • Make

      • AriT
        Make kirjoitti:

        Nämä MeriCD:t olivat /ovat ihan käypäsiä ohjelmia ja hintankin on kohdallaan (sama jaottelu kuin paperikartoissa ja hinta 67 € /Alue - sis. ohjelma kartta).
        Lisäksi ohjelma toimii vaatimattomassakin PC:ssä
        http://www.fma.fi/palvelut/merikartat/index_cd.php

        Tätä MeriCD:tä ei enää kehitetä vaan sen korvaa Uusi Loisto, joka on hyvä ohjelma vaan hinta on kauhea, 580 €
        http://www.hannusales.fi/uusiloisto/hinnasto.htm

        Muuten meni oikein, mutta Meri CD tulee pikku hiljaa korvautumaan tuotteella nimeltään Veneily CD, jolla on sen verran tekemistä Uuden Loiston kanssa, että käytettävän karttaohjelman tuotekehityksestä ja ylläpidosta vastaa Hannu Säles.

        Kartat ovat Veneily CD:ssä Meri CD:n tapaan rasterikarttoja, Uusi Loisto käyttää vektorikarttoja. Veneily CD:n ensimmäinen alue tulee myyntiin aivan lähiaikoina, kartta-aineistona käytetään MKH:n uusia sinisiä karttoja. Veneily CD:n hinnoittelu lienee kuluttajaystävällinen, joka tapauksessa oleellisesti edullisempi kuin Uuden Loiston.


      • AriT
        AriT kirjoitti:

        Muuten meni oikein, mutta Meri CD tulee pikku hiljaa korvautumaan tuotteella nimeltään Veneily CD, jolla on sen verran tekemistä Uuden Loiston kanssa, että käytettävän karttaohjelman tuotekehityksestä ja ylläpidosta vastaa Hannu Säles.

        Kartat ovat Veneily CD:ssä Meri CD:n tapaan rasterikarttoja, Uusi Loisto käyttää vektorikarttoja. Veneily CD:n ensimmäinen alue tulee myyntiin aivan lähiaikoina, kartta-aineistona käytetään MKH:n uusia sinisiä karttoja. Veneily CD:n hinnoittelu lienee kuluttajaystävällinen, joka tapauksessa oleellisesti edullisempi kuin Uuden Loiston.

        VEneily CD-A-sarja näyttäisi maksavan 67 e eli hinta on sama kuin Meri CD:ssäkin kts.

        http://www.karttakeskus.fi/index.html

        "Merenkulkulaitos luopui CD Merikarttojen kustantamisesta vuoden 2005 jälkeen. Tilalle tulee Genimap Oy:n valmistamat Veneily CD -tuotteet, jotka pohjautuvat tuttuihin Merenkulkulaitoksen valmistamiin kartta-aineistoihin. Vanhoja Merenkulkulaitoksen kustantamia CD Merikarttoja on saatavilla painoksesta riippuen vielä noin 1-2
        vuoden ajan. Uusi Veneily-CD -ohjelma toimii uusimmissa käyttöjärjestelmissä (WIN 2000, XP). Uudistuksessa on otettu huomioon käyttäjien palautteet ja toiveet. Ohjelma voidaan asentaa toimivaksi joko suomen-, ruotsin- tai englanninkielisenä. Uusi tuote sisältää entiseen tapaan rasterimuotoiset kartta-aineistot.
        Veneily-CD -kartat valmistetaan Merenkulkulaitoksen karttasarjajaon mukaisesti, ja kukin tuote sisältää samat meri- ja satamakartat kuin painettu karttasarjakin. Vuosien tauon jälkeen mukaan otetaan jälleen myös käyntisatamatiedot (vierassatamakartat ja vierassatamien palvelutiedot)."


      • wowcool

        testiviesi "toimitus"


    • Jekko

      Mulla oli sama ongelma, mutta toisin päin. Eli mulla GPS kiinni sarjaportissa ja virta hiiriliittimestä (PS/2). No XP luuli että hiiri on kiinni PS/2 :ssa ja kursori meni kuin ......ssä. Piti disabloida PS/2 mouse. Eli sinun pitää mennä Control Paneeliin .. System..Hardware..Device Manager..Universal Serie.... ja valitse "disabled" tai "ei käytössä".

      • ihan noin mene

        Ei tossa PS/2-portin liittimessä ole muita kytketty kuin 5V ja maa, kyllä käyttis luulee COM-porttiin GPS:n lähettämää dataa hiireksi. Mikkisoftalla on käytössä myös sarjaporttiin liitettyjen laitteiden automaattinen tunnistus ja tämän takia GPS usein tunnistetaan virheellisesti hiireksi. Jos et usko, kts. http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;819036 sieltä löytyy ongelmasta taustoja ja korjausapuohjelmia.


      • ihan noin mene kirjoitti:

        Ei tossa PS/2-portin liittimessä ole muita kytketty kuin 5V ja maa, kyllä käyttis luulee COM-porttiin GPS:n lähettämää dataa hiireksi. Mikkisoftalla on käytössä myös sarjaporttiin liitettyjen laitteiden automaattinen tunnistus ja tämän takia GPS usein tunnistetaan virheellisesti hiireksi. Jos et usko, kts. http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;819036 sieltä löytyy ongelmasta taustoja ja korjausapuohjelmia.

        Kyllä ps/2 -portissa on myös datasignaalit virran lisäksi. Sulla ei varmaan koskaan ole ollut PS/2 -hiirtä. Tai PS/2 -näppistä.
        Jos kysyjällä hiiri on myös kiinni USB- liitännässä, niin en osaa antaa muuta neuvoa, kuin että kiinnitä hiiri PS/2- liittimeen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe