Lordin esimerkki

Raspberry Syndrome

Mr Lordi Tomi Putaansuuhan on mitä ilmeisimmin assi. Olen tavannut hänet pari kertaa "omana itsenään" silloin kun hän ei vielä ollut Lordi vaan Suomen KISS fanclubin presidentti. Silloinhan hänellä oli KISSin cover-biisejä soittava bändi. Pistin merkille muutoksen, joka Tomissa tapahtui kun hän pisti maskit ja esiintymisasut päälle. Vähän ujon ja kohteliaan oloisesta nuoresta miehestä sukeutui estoton ja räväkän rohkea Gene Simmons-kopio.

Oletteko huomanneet, että naamioituminen auttaisi teitä sosiaalisesti estyneitä ilmaisemaan itseänne rohkeammin ja monipuolisemmin. Itse olen aina yllättynyt, kuinka naamiaisissa tai live-roolipeleissä olen ihan erilainen kuin muulloin. Jotenkin se rooli ottaa valtaansa. Ei tarvitse pähkäillä kuinka pitäisi toimia, koska toimintamalli on tavallaan jo käsikirjoitettu roolihahmolle. Minulle naamioituminen erilaisissa tilanteissa on todella vapauttava kokemus. Onko teillä vastaavia kokemuksia?

21

4153

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "sukuvika"

Tulin samaan päätelmään kuin sinä, heti kun Lordi ja Tomi sen myötä tulivat suurempaan julkisuuteen.
      Tomi Putaansuu on todella ilmeinen Assi ja varsin moni Assiutta tunteva on havainnut asian.
      Tomin kohdalla nähdään, että yksipuolisesta kiinnostuksesta voi koitua menestys ja ura, mikä on hyvä niin. Tuttavapiirissä eräs ujo ja lahjakas As-nuori mielii julkisuutta ja mainetta ja harrastaa näyttelemistä (käytännössä näytteleminen täyttää elämän).Nuori mies on todella aivan eri mies normaalisti kuin näyttämöllä ja hänen kaltaisille Tomin menestys on kannustava esimerkki menestyksestä ja "yhdelle asialle" paneutumisesta.

• tavatonko

Olen esiintynyt "oikeassa" teatterissakin. Teatteriesiintymistä olen kuitenkin vain harrastanut, en ole sen sortin ammattilainen.
      Teatterikouluun kiihkeästi halusin. Olin kerran jo niin lähellä, että olin tilannut hakumatskun, opetellut tekstit ja laulut ulkoa ja matkustin Hesaan.

Kun sitten piti mennä niihin pääsykokeisiin, iski niin karsee ramppikuume.. en vain yksinkertaisesti kyennyt menemään kun kauhun fiilis oli niin hurja.

Harrastajaporukassa olen kuitenkin toteuttanut unelmaani. Ja ihan mukavaa se on. Ramppikuume on kyllä kamalaa, mutta koko touhusta esityksiä on niin vähän, että sen kestää..
      Sitäpaitsi.. muut näyttelijäthän on tuttuja. Ja jotenkin se harrastus vetoaa tietyntyyppisiin ihmisiin.. jotenkin olen aina viihtynyt teatteri ja muunkin esiintyvän porukan keskuudessa. Olen ollut teatterissa muissa kuin näyttelijän työssä monissa produktioissa.
      Onhan siellä paljon muutakin duunia kuin heilua lavalla "fuskaamassa" ihmisiä :)

Niin.. siitä esiintymisestä.
      Muut lavalla rooleissa on tuttuja, repliikeillähän siellä puhutaan ja se mikä on ihan ok. Katsomo on pimeänä. Yleisiöä ei näe. Näkee vain valaistun lavan.
      Niin.. ja näytelmissä on aina selkeä käsikirjoitus ja struktuuri ja ohjaaja sanoo mitä tehdään.

On upeaa kun voi uppoutua roolihahmoonsa ja olla heteken vapaa omasta itsestään ja sen rajoitteista.

Esiintymisen ulkopuolella en tykkää fuskata ihmisiä. Olen se mikä olen.. jotenkin se tuntuu reilulta kanssaihmisiä kohtaan kun ei teeskenetele jotakin muuta kuin on. Se kuuluu mielestäni vain teatteriin. Siellä roolin vetämisen voi tehdä hyvällä omallaltunnolla aiheuttamatta haittaa kenellekkään kun katsojat tietävät mistä on kysymys.

Innostuin improvisointijutuista jo hyvin nuorena ja olen kolunnut monia sensortin kursseja. Niistä on takuulla ollut paljon hyötyä oireiston kannalta.
      Eräänlaista omaehtoista kuntoutustahan se on.

Nyt kun ikää jo on, voisin itse jo ryhtyä vaikka ohjaajaksi.
      Oletan monista tuntemistani taiteentekijöistä, että he ovat asseja tai AD/HD-oireisia.. harvemmin siellä törmää ihan tyypillisiin ihmisiin. Jotakin (en tiedä mitä) ihmisessä kait pitää olla, että moiseen lähtee mukaan.
      Ehkä tarve koulia esiintymistään tjms.

Teatteriharrastukseen sisältyy myös aika kiinteästi kaikki ihmisyyteen ja etenkin ihmismieleen liittyvä. Yhdenlainen psykologinen lähestymistapahan sekin on ihmiseen kun koittaa asettua jonkun toisen rooliin.
      Fiktiotahan se on.

Jotkut näyttelijät sanovat, että on vaikeaa irrottua roolista jos se on hyvin intensiivinen ja sitä on kauan tahkonnut.
      Itselläni ei ole ollut tuollaista. En ole moista tehnyt ammatikseni ja joskus olen kokenut kylläkin niin, että esityksen jälkeen, kun se kaikki humu ja hälinä on ohi, tulee sellainen ihan tyhjä ja todella yksinäinen olo.
      Ikäänkuin sen roolihenkilön irrottaminen veisi pois kaiken.
      Onneksi ne ovat olleet vain hetkellisiä olotiloja ja ne voivat johtua siitä, että esitymistilanteet ovat täynnä jännitteitä, painetta ja hyvin stressaavia.

Sit kannattaa vaan tehdä olonsa mahdollisimman mukavaksi moisen rääkin jälkeen. Lähteä vaikka luontoon lenkille, tjms.

Viime kesän assi-muksuleirillä meillä oli illanvietto.
      Ounastelin etukäteen, että tuskin he mitään ohjelmaa saavat kokoon tai sitten alkavat jänistää, tjs. Mutta hitsi.. muksut (12-14v. as-oireiset) järkkäsivät oikein hupaisan ohjelman porukalla. Se oli huikeaa !

Ei me mitään stereotypiasönkköjä olla - pois se meistä.
      Osataan ja kyetään siinä kuin muutkin kunhan saadaan tehdä asiat omaan tahtiin ja rauhassa ilman muiden kiusantekoa ja komentoa.

Tulipas muutoin mieleeni, että muuan sukulainen ammoisna aikoina opiskeli oopperalaulua. Sitten tuli ensimmäisen konsertin aika. Se meni pieleen kun hän sai ns. hermoromahduksen. Ura jäi sit siihen.
      Olisipas näistä as-asioista silloin tiedetty.. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Suosittelen lämpimästi osallistumista, ensin johonkin improvisaatiojuttuihin ja sit vaikka työkseen estraadille. Sopii vallan mainiosti as-oireiselle jos homma vain itseä kiinnostaa.

Pakottaa ei sellaiseen (-kaan) pidä as-oireista. Siitä voi tulla vain paljon harmia ja ehkä ikuinen esiintymiskammo.
      Omaan tahtiin ja hissunkissun. Se pätee parhaiten. Pätee kait kehen tahansa, mutta etenkin "herkkänahkaisiin", joiden oireistossa on jostakin kumman syystä ongelma, että hermostuu ihan pienestä jos se tulee jotakin sosiaalista väylää myöden pakotettuna.

Kyky sietää epäonnistumista, muiden pilkkaa ja hyljeksintää.. ne ovat myös arkoja asioita, joten, jos as-muksuja alatte kannustaa improjuttuihin, ei pidä asettaa rimaa liian korkealle. Omaan tahtiin.
      Sit kun homma lähtee kulkemaan niin harrastuksen edut pääsevät esille ja alkavat ikäänkuin ruokkia itse itseään.

Ennen muuten psykiatrisissa hoitolaitoksissakin harrastettiin paljon teatteri- ja improvisaatiojuttuja. Nykyisin ei ole "resursseja".. nykyisin vain huumataan lääkkeillä turraksi ja laitetaan kävelemään käytävää edestakaisin.
      Niin ne ajat muuttuvat.
      Ihmisarvo on kait kokenut jonkin inflaation ?

Itsestään kuitenkin kantsii pitää huolta. Etenkin siksi, ettei sitä kukaan muu nykyisin tee jos ei ole läheisiä, perhettä ja sukua tukena.
      Tämä kyseessä oleva juttu on yksi mahdollisuus pitää itseään hyvässä vireessä.

• tavatonko

Kannattaisi hieman kyllä laittaa stoppia tuohon diagnosointiin henkilökohtaisuuden osalta.. Toki kait on sopivaa esittää kenestä tahansa ihan mitä vaan julkisesti.. ei siitä kait lain mukaan kunnianloukkaus syytettä saa, mutta toisten ihmisten fiiliksiä pitäisi myös aina miettiä. Eivät kaikki assit edes halua olla julkiasseja, vaikka olisivat itsekkin tietoisia oireistoistaan. Joillekin se voi olla asia, josta ei haluta huudella ympäriinsä.

Minulla on moniakin julkkistuttuja, joilla kenties on piirteisyyttä ja joillakuilla ihan selkeät elkeet.. mutta en viitsi kailottaa heistä.

Asioista voi puhua anonyymistikin.
        Se kuuluu hyviin käytöstapoihin ja on hyvin perusteltua arvon keskustelukumppanini :)

• tavatonko

..."sosiaalisesti estyneitä"...

As-oireisto on kyllä tavallaan sosiaalista estyneisyyttä..
      (anteeksi saivarteluni taas .. )

Mutta kaikki as-oireiset eivät ole hiljaisia ja ujoja. Osa, ehk n. 1/3 on hyvinkin puheliaita. Niitä (meitä) ylipuheliaita.. joka aiheuttaa myös sosiaalista rajoittuneisuutta, joka on luokiteltavissa kait estoksi kunnolliseen tasapainoiseen sosiaaliseen vuorovaikutukseen.

As-oireilu on sellaista äärimmäisyyteen hairahtuvaa käyttäytymistä, riippuen kunkin oireisen temperamentistä, yms.

Emme me ole mitään "vihanneksia", tai toinen toistemme kopioita. Jotakin yhdestä ja samasta tuutista tullutta massaa.

Olen sitäpaitsi huomannut, että monilla ns. "ujous".. ei varsinaisesti olekkaan sellaista luonteen sisäistä arkuutta, vaan se onkin voinut kehittyä sellaisesta kun on lapsesta asti ollut se lapsijoukon kiusanteon kohteena ollut kummajainen, jota on pilkattu ja tuupittu jne. ja jos vielä myöhemmälläkin iällä on tulkittu se erilaisuus sellaiseksi, että siihen on takerruttu joka mutkassa ja siitä on nostettu hirvee haloo - ei se mikään ihme ole, että selviytymiskonstiksi valikoituu vaisuus ja syrjään vetäytyminen.

Osasyynsä voi olla silläkin, että as-ihminen voi usein ajautua sosiaalisiin tilanteisiin, joissa hän on "ihan pihalla" siitä mitä muut meinaavat.

Ja.. häpeäähän sitä ihminen itseään jos on tolkussaan ja tietää älyllisesti kuinka pitäisi vaikka ei saakkaan itseään toimimaan kaikkien sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti.
      Siis ihan sisäsyntyistäkin arkuus voi olla.

Joillekuille voi kehittyä vaikka mitä komplikaatioita oireilun myötä.
      Tämä siis selvennyksenä jotta noita vääriä käsityksiä voitaisiin paremmin välttää.
      Kuin myös pitkällä aikavaälillä väärinkäsityksistä aiheutuneita tomia voidaan välttää.

As-lapsi tai autistinen voi olla hyvinkin reipas ja rohkea.. ongelma voi olla siinä, ettei ole tilaisuutta tuoda sitä julki kun on niin paljon kaikenlaista estettä.

Tuo kaikki ..
      Tuonkin vuoksi pitäisi autismipiirteisten.. kuin myös muidenkin, ihan keiden vaan muksujen ulosantia ja esiintymisvarmuutta jalostaa..

Vuorovaikutukseenhan inhimillinen kommunikaatioisuus tähtää, ei kait sillä mitään muuta luonnollista funktiota ole ?

Oikein hyvä tämän ketjun aloitus. Kiitoksia paljon :)

• assi Putaansuu

Putaansuun tekstit pursuavat mystisiä vertauskuvallisia ilmaisuja, joita assit eivät harrasta. Hän myös puhuu "normaalisti", käyttää normaalia äänenvolyymia, vertauskuvaannoillisia ilmaisuja ja kykenee tasapuoliseen vuoropuheluun ja sosiaaliseen kanssakäymiseen. Bändityö jos mikä vaatii yhteispelitaitoa ja aikataulujen noudattamista ja ei-niin kivojenkin kiireiden ja tekemisten sietämistä ja hoitamista. Nämä kaikki ovat kykyjä joita ei asseilla ole, paitsi aivan hyvätasoisimmilla.
      Ujo voi olla ja saada voimaa ja rohkeutta siitä että tälläytyy joksikin toiseksi, ottaa jonkin hahmon jota esittää. Se ei kuitenkaan tee kenestäkään assia joka näin toimii.

• erilaisia

En kyllä väitä, että Tomi olisi puhdas Assi, mutta hänessä on paljon As-piirteitä.
        Oma tytär on As(perusteellisesti diagnosoitu) ja hänen lahjakkuutensa on nimenomaan verbaalia niin kirjallisesti kuin suullisesti.Myös vieraat kielet. Hän kykenee myös yhteispeliin ja sosiaalisin kanssakäymisiin aika normaalisti. Ystäviä ja seuraa hänellä riittää jos vaan hän haluaa olla tekemisissä toisten kanssa.
        Suurin osa Asseista taitaa ollakin ns hyvätasoisia - ainakin mitä itse tunnen ja tiedän. Assius onkin autismi-kirjoa janalla tarkastellessa enemmän sen toista päätä. Ääripäät janalla siis autismi-asperger.

• theta

Ei aspergerin syndrooman tarvitse olla huono asia. Voihan putaansuu olla ihan muuten vaan erikoinen kaveri. Hällä väliä! Sitä en ymmärrä miksi ns. normaaleille ihmisille on niin kovin vaikeaa hyväksyä mitään erikoista. Mun isä on ilmeisesti assi ja kummallisia harrastuksia on aina hävetty koko suvun voimalla vaikka ei niistä ole kellekään mitään konkreettista haittaa. Nyt kun on löydetty tämä aspergerin syndrooma niin siitä jaksetaan mouhota ikään kuin nämä ns. normaalit ihmiset tarvitsisivat jonkin selityksen ymmärtääkseen ettei kaikki ole kiinnostuneet samoista asioista. Ihmiset on erilaisia ja sitä erilaisuutta pitää kunnioittaa. Hienoa että Putaansuu kumma harrastus saa ansaitsemansa arvostuksen oli putaansuu assi tai ei.

• Raspberry Syndrome

Etteikö assit käytä mystistä ja vertauskuvallista kieltä? Ainakin minä käytän, jopa siinä määrin että muiden on usein vaikea saada selkoa siitä mitä haluan sanoa. Erikoinen kielenkäyttö johtuu siitä, että ajattelen lähinnä kuvina ja kun yritän pukea kuvia sanoiksi, tapahtuu "käännösvirheitä" väistämättäkin. Yksi kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa, sanotaan. Kun kuvat haluaa muuttaa mahdollisimman tarkkaan sanoiksi, lauseisiin tulee väkisinkin monimerkityksellisyyttä, vertauskuvallisuutta, kerroksellisuutta ja mystisyyttä. Joskus on pakko käyttää itse keksittyjä uudissanoja, jotka mielestäni kuvaavat osuvasti selittämääni ilmiötä, mutta jotka eivät aina aukene muille.

Uskoakseni pystyn myös noudattamaan hyvin sääntöjä ja aikatauluja ja sietämään kiirettä ja stressiä, mikäli kyse on asiasta joka todella kiinnostaa minua ja jonka koen tärkeäksi. Mutta haluan mieluiten itse laatia säännöt ja pitää naruja käsissäni, kuin delegoida asioita ja jakaa vastuuta muille (muut eivät omaa samanlaista näkemystä kuin minä). Näin uskoakseni on asia myös Putaansuun kohdalla. Hänhän mm. edelleen suunnittelee ja valmistaa esiintymisasut itse, tai yhdessä avovaimonsa kanssa.

• tavatonko
        Raspberry Syndrome kirjoitti:

Etteikö assit käytä mystistä ja vertauskuvallista kieltä? Ainakin minä käytän, jopa siinä määrin että muiden on usein vaikea saada selkoa siitä mitä haluan sanoa. Erikoinen kielenkäyttö johtuu siitä, että ajattelen lähinnä kuvina ja kun yritän pukea kuvia sanoiksi, tapahtuu "käännösvirheitä" väistämättäkin. Yksi kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa, sanotaan. Kun kuvat haluaa muuttaa mahdollisimman tarkkaan sanoiksi, lauseisiin tulee väkisinkin monimerkityksellisyyttä, vertauskuvallisuutta, kerroksellisuutta ja mystisyyttä. Joskus on pakko käyttää itse keksittyjä uudissanoja, jotka mielestäni kuvaavat osuvasti selittämääni ilmiötä, mutta jotka eivät aina aukene muille.

Uskoakseni pystyn myös noudattamaan hyvin sääntöjä ja aikatauluja ja sietämään kiirettä ja stressiä, mikäli kyse on asiasta joka todella kiinnostaa minua ja jonka koen tärkeäksi. Mutta haluan mieluiten itse laatia säännöt ja pitää naruja käsissäni, kuin delegoida asioita ja jakaa vastuuta muille (muut eivät omaa samanlaista näkemystä kuin minä). Näin uskoakseni on asia myös Putaansuun kohdalla. Hänhän mm. edelleen suunnittelee ja valmistaa esiintymisasut itse, tai yhdessä avovaimonsa kanssa.

.. kaikki sanat ovat.
        Eivät ne mitään muuta ole kuin yrityksiä kuvantaa olevaa verbaalisesti.

Jotkut ihmiset vain ovat niin yksinkertaisia, etteivät tätäkään asiaa käsitä.

Mutta se minua ihmetyttää kovasti, eikö muita hävetä puhua jostakusta ihmisestä henkilönä julkeasti piittamatta lainkaan siitä, mitä hän mahtaa ajateela jos tietäisi, että häntä ruoditaan ja repostellaan hänen henkilökohtaisia ominaisuuksiaan ikäänkuin hän olisi jotenkin kaikkien yksityisomaisuutta kokonaisuudessaan.

Loordihan on hevimuusikkohahmo. Tekee "musiikkia".. öhöm, en pidä itse hevistä, rockillakin selviää.. ehhetieh.. mutta hänhän on ihan selkeästi sekä yksityishenkilö, että muusikko, esiintyvä taiteilija.

Olen itse tekstiilitaiteilija oikealta ammatiltani. Nyt just en sitä elannokseni harjoita ja juurikin siitä syystä olen jättänyt hyvätkin tarjoukset käyttämättä julkisuuden saamiseksi, että liian monet ihmiset ovat ihan ääliöitä kun eivät ymmärrä, ettei ihmisen ammatinharjoittaminen ja siihen liittyvä julkisuus ole yhtä kuin ihmisen yksityiselämä kaikkinen pieneinenkin nyansseineen.

Jos olisin aikoinani antautunut julkisesti typerysten reposteltavaksi, olisin varmaan ajautunut sitäkautta mielenterveydellisiin ongelmiin - niin karseita juttuja ihmiset hölmöyttään repostelevat julkisesti esillä olevista ihmisitä, että välillä oksettaa.

Kai täällä kohta aletaan ruotia hänen sukupuolielämäänsäkin, onko sekään normaalia, hullua vai onko siinäkin jotakin as-oireisuutta. Yäk !

Ihmiset ovat ihmisiä ja tällainen palsta, joka on avannut osion, jossa voidaan puhua autistisuudesta ja siihen liittyvistä asioista on ihan liian hyvä paikka pilattavaksi jorinoilla ja horinoilla joidenkin julkisuuden henkilöiden mahdollisista oireiluista..

Assipalstallakin saa lukea ihan liikaa kaikkea tyhjänpäiväistä länkytystä milloin kenenkin julkkiksen olemisista, vaikka sekin on tarkoitettu ihan johonkin muuhun.

En minä tietenkään kenellekkään mitään mahda. Maailma on mikä on ja ihmiset on mitä on. Kaikki omalla tavallaan enemmän ja vähemmän vajavaisia - niin olen itsekin, mutta suututtaa vaan tämän Putaansuunkin puolesta. Julkisuuteen joidenkin on pakko mennä jos mielivät voittaa, mutta kenekään ei ole pakko heistä puhua ihan mitä vaan. Se on omavalintakysymys.

As-diaknoosia eivät suorita ketkään muut kuin aidot asiaan perehtyneet lääkärit.
        Tämä täällä on hutunpuppua.

Mut.. kunhan nyt puuskutin.. ei kait tällaisellakaan mitään väliä ole.. hutunpuppua tämäkin kulttuurissa jossa on arvokaaos ja ihmiset puhuu mitä sattuu.

• Raspberry Syndrome
        tavatonko kirjoitti:

.. kaikki sanat ovat.

Mutta se minua ihmetyttää kovasti, eikö muita hävetä puhua jostakusta ihmisestä henkilönä julkeasti piittamatta lainkaan siitä, mitä hän mahtaa ajateela jos tietäisi, että häntä ruoditaan ja repostellaan hänen henkilökohtaisia ominaisuuksiaan ikäänkuin hän olisi jotenkin kaikkien yksityisomaisuutta kokonaisuudessaan.

Loordihan on hevimuusikkohahmo. Tekee "musiikkia".. öhöm, en pidä itse hevistä, rockillakin selviää.. ehhetieh.. mutta hänhän on ihan selkeästi sekä yksityishenkilö, että muusikko, esiintyvä taiteilija.

Olen itse tekstiilitaiteilija oikealta ammatiltani. Nyt just en sitä elannokseni harjoita ja juurikin siitä syystä olen jättänyt hyvätkin tarjoukset käyttämättä julkisuuden saamiseksi, että liian monet ihmiset ovat ihan ääliöitä kun eivät ymmärrä, ettei ihmisen ammatinharjoittaminen ja siihen liittyvä julkisuus ole yhtä kuin ihmisen yksityiselämä kaikkinen pieneinenkin nyansseineen.

Jos olisin aikoinani antautunut julkisesti typerysten reposteltavaksi, olisin varmaan ajautunut sitäkautta mielenterveydellisiin ongelmiin - niin karseita juttuja ihmiset hölmöyttään repostelevat julkisesti esillä olevista ihmisitä, että välillä oksettaa.

Kai täällä kohta aletaan ruotia hänen sukupuolielämäänsäkin, onko sekään normaalia, hullua vai onko siinäkin jotakin as-oireisuutta. Yäk !

Ihmiset ovat ihmisiä ja tällainen palsta, joka on avannut osion, jossa voidaan puhua autistisuudesta ja siihen liittyvistä asioista on ihan liian hyvä paikka pilattavaksi jorinoilla ja horinoilla joidenkin julkisuuden henkilöiden mahdollisista oireiluista..

Assipalstallakin saa lukea ihan liikaa kaikkea tyhjänpäiväistä länkytystä milloin kenenkin julkkiksen olemisista, vaikka sekin on tarkoitettu ihan johonkin muuhun.

En minä tietenkään kenellekkään mitään mahda. Maailma on mikä on ja ihmiset on mitä on. Kaikki omalla tavallaan enemmän ja vähemmän vajavaisia - niin olen itsekin, mutta suututtaa vaan tämän Putaansuunkin puolesta. Julkisuuteen joidenkin on pakko mennä jos mielivät voittaa, mutta kenekään ei ole pakko heistä puhua ihan mitä vaan. Se on omavalintakysymys.

As-diaknoosia eivät suorita ketkään muut kuin aidot asiaan perehtyneet lääkärit.

Mut.. kunhan nyt puuskutin.. ei kait tällaisellakaan mitään väliä ole.. hutunpuppua tämäkin kulttuurissa jossa on arvokaaos ja ihmiset puhuu mitä sattuu.

Ymmärrän tuohtumustasi, mutta tuskin Putaansuu käy näitä juttuja lukemassa joten periaatteessa se ja sama mitä täällä lätistään. Ja jos käy, hän ilmeisesti itsekin tiedostaa olevansa assi, jos sillä tiedolla hänelle nyt mitään merkitystä on.

Mielestäni on vain hyvä jos me "väärinymmärretyt" assitkin saadaan positiivisia esikuvia ja ihmiset saavat tietää, että aspergerin syndrooma ei välttämättä tarkoita mitään elämää oleellisesti rajoittavaa vammaa vaan voi olla myös luovuuden ja menestyksen lähde.

Itse asiassa minä tavallaan toivoisin, että Putaansuu olisi assi, sillä minun elämässäni on ollut monia samanlaisia piirteitä kuin hänellä. Olin itsekin intohimoinen KISS-fani ja fanituotteiden keräilijä. Olen myös pienestä pitäen ollut kiinnostunut hirviöistä ja piirrellyt niitä. Jossain lehdessä siteerattu Putaansuun entisen opettajan kommentti "Tomin vihot ja kirjojen marginaalit oli piirretty täyteen hirviöitä ja KISSin naamoja" olisi voinut kertoa yhtä hyvin minustakin.

Eli kaikella hyvällä minä tuon aloitukseni kirjoitin...

• tavatonko

Ymmärrän tuohtumustasi, mutta tuskin Putaansuu käy näitä juttuja lukemassa joten periaatteessa se ja sama mitä täällä lätistään. Ja jos käy, hän ilmeisesti itsekin tiedostaa olevansa assi, jos sillä tiedolla hänelle nyt mitään merkitystä on.

Mielestäni on vain hyvä jos me "väärinymmärretyt" assitkin saadaan positiivisia esikuvia ja ihmiset saavat tietää, että aspergerin syndrooma ei välttämättä tarkoita mitään elämää oleellisesti rajoittavaa vammaa vaan voi olla myös luovuuden ja menestyksen lähde.

Itse asiassa minä tavallaan toivoisin, että Putaansuu olisi assi, sillä minun elämässäni on ollut monia samanlaisia piirteitä kuin hänellä. Olin itsekin intohimoinen KISS-fani ja fanituotteiden keräilijä. Olen myös pienestä pitäen ollut kiinnostunut hirviöistä ja piirrellyt niitä. Jossain lehdessä siteerattu Putaansuun entisen opettajan kommentti "Tomin vihot ja kirjojen marginaalit oli piirretty täyteen hirviöitä ja KISSin naamoja" olisi voinut kertoa yhtä hyvin minustakin.

Sorry jos puuskutin turhan agressiivisesti.

Onhan se niinkin, että jos sen valinnan tekee, että lähtee noilla julkisuuden tantereille, siellä sit on kaikenlaista. Ehkä olen vain liian yliholhoava ?

Minä olen nainen ja äitiliini, ehkä minulla on ylikorostunut hoivavietti ? =D

Oma assikamuni on Savosta sukujaan ja hän tuumaa moneen asiaan leikillään väännellen: "Voiphaa se olla niinnii vua voipha se olla olemattakkii"..

Komsii, komsaa ?

Hyvää yötä. :)

• ja hmm....
        tavatonko kirjoitti:

.. kaikki sanat ovat.

Lainauksia:

>> --- eikö muita hävetä puhua jostakusta ihmisestä --- Tekee "musiikkia" (Lordi).. öhöm, en pidä itse hevistä, rockillakin selviää.. ehhetieh ---
        Olen itse tekstiilitaiteilija oikealta ammatiltani --- olen jättänyt hyvätkin tarjoukset käyttämättä julkisuuden saamiseksi, että liian monet ihmiset ovat ihan ääliöitä kun eivät ymmärrä ---
        Jos olisin aikoinani antautunut julkisesti typerysten reposteltavaksi ---- karseita juttuja ihmiset hölmöyttään repostelevat --- että välillä oksettaa --- Yäk !
        --- on ihan liian hyvä paikka (tämä palsta) pilattavaksi jorinoilla ja horinoilla ---
        saa lukea ihan liikaa kaikkea tyhjänpäiväistä länkytystä ----
        En minä tietenkään kenellekkään mitään mahda. Maailma on mikä on ja ihmiset on mitä on. --- suututtaa vaan tämän Putaansuunkin puolesta. ---
        Tämä täällä on hutunpuppua.----
        hutunpuppua --- ihmiset puhuu mitä sattuu.>>

Niin juuri: ihmiset puhuvat mitä sattuu, neuvovat ja ovat "aina oikeassa" (ja muut väärässä kirjoituksineen, mielipiteineen). Eräät, monetkin, ovat "minäminäminä"-linjalla milloin missäkin. Jatkuvasti.

*Kohta meissä jokaisessa asuu pieni narsisti*

• tavatonko
        ja hmm.... kirjoitti:

Lainauksia:

>> --- eikö muita hävetä puhua jostakusta ihmisestä --- Tekee "musiikkia" (Lordi).. öhöm, en pidä itse hevistä, rockillakin selviää.. ehhetieh ---
        Olen itse tekstiilitaiteilija oikealta ammatiltani --- olen jättänyt hyvätkin tarjoukset käyttämättä julkisuuden saamiseksi, että liian monet ihmiset ovat ihan ääliöitä kun eivät ymmärrä ---
        Jos olisin aikoinani antautunut julkisesti typerysten reposteltavaksi ---- karseita juttuja ihmiset hölmöyttään repostelevat --- että välillä oksettaa --- Yäk !
        --- on ihan liian hyvä paikka (tämä palsta) pilattavaksi jorinoilla ja horinoilla ---
        saa lukea ihan liikaa kaikkea tyhjänpäiväistä länkytystä ----
        En minä tietenkään kenellekkään mitään mahda. Maailma on mikä on ja ihmiset on mitä on. --- suututtaa vaan tämän Putaansuunkin puolesta. ---
        Tämä täällä on hutunpuppua.----
        hutunpuppua --- ihmiset puhuu mitä sattuu.>>

Niin juuri: ihmiset puhuvat mitä sattuu, neuvovat ja ovat "aina oikeassa" (ja muut väärässä kirjoituksineen, mielipiteineen). Eräät, monetkin, ovat "minäminäminä"-linjalla milloin missäkin. Jatkuvasti.

*Kohta meissä jokaisessa asuu pieni narsisti*

"Niin juuri: ihmiset puhuvat mitä sattuu, neuvovat ja ovat "aina oikeassa" (ja muut väärässä kirjoituksineen, mielipiteineen). Eräät, monetkin, ovat "minäminäminä"-linjalla milloin missäkin. Jatkuvasti.

*Kohta meissä jokaisessa asuu pieni narsisti*"

Vai että suora loikkaus ilman syrjäliikkeitä itsestä puhumisesta juoruilematta muiden asioista narsismiin?

Näppärää ja nopeaa. Kukin toki taaplatkoon tyylillään, en minä noin.

Niinhän sitä sanotaan: "Karavaani kulkee ja koirat haukkuu" :)

• koiria
        tavatonko kirjoitti:

"Niin juuri: ihmiset puhuvat mitä sattuu, neuvovat ja ovat "aina oikeassa" (ja muut väärässä kirjoituksineen, mielipiteineen). Eräät, monetkin, ovat "minäminäminä"-linjalla milloin missäkin. Jatkuvasti.

*Kohta meissä jokaisessa asuu pieni narsisti*"

Vai että suora loikkaus ilman syrjäliikkeitä itsestä puhumisesta juoruilematta muiden asioista narsismiin?

Näppärää ja nopeaa. Kukin toki taaplatkoon tyylillään, en minä noin.

Niinhän sitä sanotaan: "Karavaani kulkee ja koirat haukkuu" :)

"Haukkuvia koiria" ei onneksi tarvitse seurata ;) Itse pidän ennemmin lempeistä ja ystävällisistä, hiljaisemmista.

• niin kuin toteat

...On vaan hyvä, että assit saavat/saisivat positiivisia esikuvia "pärjäämisestä" elämässä...
        Tunnen lukuisia Asseja ja tiedän, ettei dg tarkoita elämää oleellisesti rajoittavaa "vammaa".. Kuitenkin suuri osa ihmisistä kuultuaan dg:sta, muodostaa mielessään kuvan tietynlaisesta "As-stereotypiasta" ja kuitenkin Assejakin on erilaisia...

Mitä tulee keskusteluihin siitä, kenellä julkkiksella saattaa olla As, siitä ei tarvii kenenkään vetää herneitä...Mitä erilaisempia oletuksia on käyty ja käydään monilla muillakin palstoilla - myös Assius-oireistosta (ja adhd)monien julkkiksien osalta. Tieto lisää ihmisten havainnointi ja päätelmäkykyä ja itse olen aivan yllättynyt siitä, että yhä useammat nt:t tietävät assiudesta ja myös adhd:sta.

Tosi hyvä, että aloitit keskustelun ja mielipiteiden vaihdon ja ymmärrän, että hyvässä mielessä.
        Tosiaan samaa "As-epäilyä" kuuli, näki ja luki heti kun Tomi tuli julkisuuteen ja saimme lukea hänen intohimoisesta hirviö-harrastuksestaan joka on alkanut lapsuudesta. Mielestäni yksi tärkein Assiuden tunnistamisessa on "punainen lanka" ja se taas on omistautuminen kapeaan mielenkiinnon kohteeseen. Tuo pitää paikkaansa tuttujen Assien kohdalla, mutta muuten jokainen on omanlainen persoona ja yksilö. Asseja on monilla aloilla, mutta suurin osa on ns "kaapeissa"...

• tavatonko
        koiria kirjoitti:

"Haukkuvia koiria" ei onneksi tarvitse seurata ;) Itse pidän ennemmin lempeistä ja ystävällisistä, hiljaisemmista.

.. jota ei kuulu ottaa kirjaimellisesti.

Mut as-oireiset ottavat helposti.. semmoistahan tämä on.
        Etenkin lapsena ihmiset ottavat asiat hyvin kirjaimellisesti, joiltakin as-oireisilta se taipumus ei ehkä poistu koskaan ?
        Taipumus siihen säilyy kait oireilevalla koko elämän ja aina saa olla jotenkin kieli keskellä suuta kuinka pitäisi mitäkin sanoa, ettei tule väärinkäsityksiä ja tulkintavirheitä.

Sitaatteihinhan kieliopillisesti lainaukset laitetaan ja ne pitäisi osata lukea myös sitaattien kanssa.

Ei niistä pidä ottaa nokkiinsa.
        Ei voida olettaa, että kaikki pitää kirjoittaa pelkistetyn täsmällisesti.. edes täällä kun IRL ihmiset käyttävät paljon laveampia ilmauksia ja jotkut puhuu ihan mitä sylki suuhun tuo piittaamatta vähääkään siitä osaavatko muut tulkita asioita niin kuin on tarkoitettu.

Pahoittelen jos tuo oli huonosti sopiva vertaus.
        En tarkoittanut sillä ketään puhujista.

• tavatonko
        niin kuin toteat kirjoitti:

...On vaan hyvä, että assit saavat/saisivat positiivisia esikuvia "pärjäämisestä" elämässä...
        Tunnen lukuisia Asseja ja tiedän, ettei dg tarkoita elämää oleellisesti rajoittavaa "vammaa".. Kuitenkin suuri osa ihmisistä kuultuaan dg:sta, muodostaa mielessään kuvan tietynlaisesta "As-stereotypiasta" ja kuitenkin Assejakin on erilaisia...

Mitä tulee keskusteluihin siitä, kenellä julkkiksella saattaa olla As, siitä ei tarvii kenenkään vetää herneitä...Mitä erilaisempia oletuksia on käyty ja käydään monilla muillakin palstoilla - myös Assius-oireistosta (ja adhd)monien julkkiksien osalta. Tieto lisää ihmisten havainnointi ja päätelmäkykyä ja itse olen aivan yllättynyt siitä, että yhä useammat nt:t tietävät assiudesta ja myös adhd:sta.

Tosi hyvä, että aloitit keskustelun ja mielipiteiden vaihdon ja ymmärrän, että hyvässä mielessä.
        Tosiaan samaa "As-epäilyä" kuuli, näki ja luki heti kun Tomi tuli julkisuuteen ja saimme lukea hänen intohimoisesta hirviö-harrastuksestaan joka on alkanut lapsuudesta. Mielestäni yksi tärkein Assiuden tunnistamisessa on "punainen lanka" ja se taas on omistautuminen kapeaan mielenkiinnon kohteeseen. Tuo pitää paikkaansa tuttujen Assien kohdalla, mutta muuten jokainen on omanlainen persoona ja yksilö. Asseja on monilla aloilla, mutta suurin osa on ns "kaapeissa"...

Jos nyt sitten voidaan tulkita niin, että julkisuuteen kuuluu olennaisena osana se, että julkkiksia voidaan pitää yhteisenä omaisuutena ja viis veisataan heidän henkilökohtaisuuksistaan niin aika tyypillinen introverttiassi on Aki Kaurismäki, josta on julkisesti puhuttu aiemminkin. Menestynyt elokuvantekijä.
        Yksi omista suosikeistani :)

Myös formulakuski Kimi Räikkönen vois olla ulkoisen olemuksensa ja intohimoisen yhden asiansa kanssa. Ja ne julkisuudessa repostellut yksityiselämän tempailut humalassa hillumisineen ja ihmissuhdeongelmointeineen voivat viitata myös as-oireistoon.. tai sit siihen, että julkisuus itsessään aiheuttaa kohteilleen ihan tolkuttomia paineita, jos kyse on siitä, että ihminen on jonkin erityislahjakkuutensa takia ajautunut championiksi johonkin lajiin ja hänen kustannuksellaan aletaan rahastaa roskalehdistön toimesta.

Matti Nykäsen oletettu (?) AD/HD on saanut paljon negatiivistakin julkisuutta, mutta pitää muistaa, että hän todellakin on tuonut suomelle mainetta ja kunniaa olemalla jossakin vaiheessa tosi hyvä omalla osaamisellaan.

Se, millaista rääkkiä ja kohtelua joutuvat kilpailijat kohtaamaan kun päätyvät tavoittelemaan jotakin voittoja, se näyttäytyy as-perspektiivistä aika epäinhimilliseltä.

Ei olisi mukavaa joutua kilpailemaan muiden kanssa.

• tavatonko
        niin kuin toteat kirjoitti:

Onko as-oireisto o-leel-li-ses-ti elämää rajoittavaa - siis silloin kun se on diagnosoitu, siitä voidaan olla montaa mieltä.

Lääkärikunta kait lähtee diagnosoinnissa nimenomaan siitä, ettei mitään diagnosoitia ruveta tekemään, jos oireisto ei täytä niitä kriteerejä, jotka aiheuttavat nimenomaan elämälle oleellisia rajoitteita.

Tässä Asperger- ja autismiliiton julkaisuista ja siellä on myynnissä, tai liiton kirjastosta lainattavissa tuo tänä keväänä ruotsin embowerment-projektin toimittama: Elämän rajoitteisiin kohdistunut kirja.

http://www.autismiliitto.fi/index.phtml?s=123

Jos ihminen on vain as-piirteinen, silloin ei puhuta as-oireiston rajoittavista vaikutuksista.
        Jokin piirre voi olla jopa sellainen, että sen avulla saa menestystä ja hyvät tulot.

IT alalla on paljon "nörttejä", joita ei haittaa se, että on savant kykyjä, tms. mutta ihmissuhdeongelmat.. aistiongelmat, kommunikointiongelmat.. sosiaalisen kanssakäymisen ongelmointi, neheän niitä rajoitteita luovat.

Sitä "onnea" ei saa millään julkisuudella, isolla maineella ja julkisuudella. Se muodostuu arjen pienistä asioista ja se voi olla paljon arvokkaampaa kuin mikään mainen mammona, yms.

Yksinäinen on kuulemma Bil Gates.. ainakin omien sanojensa mukaan vaikka äijä on maailman rikkain.

Tuon näitä puolia asiasta esiin kun joskus tuntuu, että elän välillä, etenkin näiden nettijuttujen äärellä ihan mystisessä maailmassa, jossa suhteellisuudentajusta ei näy tarpeeksi.

Tukea ja apua eivät kaipaa ne, jotka menestyvät.
        Heidän kuuluu avittaa niitä, joilla menee huonommin.

Rimaa ei pidä nostaa niin korkealle, ettei siihen yllä. Esikuvien ei tarvitse olla jotakin suusta ja ihmeellistä, etenkin silloin kun kyse on todella ongelmallisesta ihmisestä, jolla on vaikeuksia selviytyä arkisesta elämästään.

Kohtuutta.
        Sattuma ja onnenkauppa.. eihän niitä ole tietenkään poissuljettu keneltäkään.
        Unelmia saa olla. Niitä pitää olla, mutta liian suuret odotukset voivat myös lannistaa.

• kuullut ja
        tavatonko kirjoitti:

Jos nyt sitten voidaan tulkita niin, että julkisuuteen kuuluu olennaisena osana se, että julkkiksia voidaan pitää yhteisenä omaisuutena ja viis veisataan heidän henkilökohtaisuuksistaan niin aika tyypillinen introverttiassi on Aki Kaurismäki, josta on julkisesti puhuttu aiemminkin. Menestynyt elokuvantekijä.
        Yksi omista suosikeistani :)

Myös formulakuski Kimi Räikkönen vois olla ulkoisen olemuksensa ja intohimoisen yhden asiansa kanssa. Ja ne julkisuudessa repostellut yksityiselämän tempailut humalassa hillumisineen ja ihmissuhdeongelmointeineen voivat viitata myös as-oireistoon.. tai sit siihen, että julkisuus itsessään aiheuttaa kohteilleen ihan tolkuttomia paineita, jos kyse on siitä, että ihminen on jonkin erityislahjakkuutensa takia ajautunut championiksi johonkin lajiin ja hänen kustannuksellaan aletaan rahastaa roskalehdistön toimesta.

Matti Nykäsen oletettu (?) AD/HD on saanut paljon negatiivistakin julkisuutta, mutta pitää muistaa, että hän todellakin on tuonut suomelle mainetta ja kunniaa olemalla jossakin vaiheessa tosi hyvä omalla osaamisellaan.

Se, millaista rääkkiä ja kohtelua joutuvat kilpailijat kohtaamaan kun päätyvät tavoittelemaan jotakin voittoja, se näyttäytyy as-perspektiivistä aika epäinhimilliseltä.

Ei olisi mukavaa joutua kilpailemaan muiden kanssa.

lukenutkin "arvailuja" ja otaksumia mm esittämisiesi henkilöiden As ym oireista.
        Aki K on ilmeinen introverttiassi, oikea persoona ja monien ihailema, myös minun.
        Tottahan monet jotka tietävät "oireista" tekevät päätelmiään ja en usko, että kukaan "pahassa mielessä"...Tässä lisää oletuksia/faktaa,miten vaan kukin haluaa, ei yksin "omasta päästäni" vaan monien, monien...

Nykäsen Adhd on faktaa ja hän on itsekin sen ilmoittanut. Taikuri Luttinen on ilmoittanut olevansa Adhd.Myös Tapani Kansa on puhunut Adhd:staan.Hjalliksella kerrotaan olevan Adhd.
        Kimin "assista" ollut erinäisiä arveluja monilla palstoilla, myös M Häkkisenkin arveltu olevan As. Taiteilijoissa ja musiikin tekijöissä löytyy monia "As-ehdokkaita"...Olli Mustonen mm.

"Erilaisuus" on sellainen juttu, että sen "tietää" jo varhain lapsena ja uskon, että moni aikuinen on löytänyt nykytiedon avulla olevansa Assi. Uskon, että monelle on suuri helpotus, kun tajuaa miksi on erilainen. Ei riitä, että tiedostaa erilaisuutensa vaan tietää syyn. Osa haluaa vielä aikuisena varmistuksen ja hakeutuu lääkäriin. Eri asia on pienet ongelmaiset lapset, jotka syystä tai toisesta tarvitsevat ulkopuolista tukea tai apua. He tarvitsevat diagnoosin lapsena, koska muuten mahdolliset tukitoimet eivät ole saatavilla.

Kun jo Adhd-oireyhtymää on asiantuntijoiden mielestä 200 000:lla ja As-oireyhtymä n 50 000 henkilöllä, niin on jo ihme, ettei heitä löydy kaikista piireistä ja jokaisen tutusta ympäristöstä. Jostain luin, että As-oireyhtymän diagnooseja oli tehty oulussa vain 6 kpl vuonna -97, ja tuosta on aikaa vain vajaa 10 vuotta. Kuinka paljon diagnooseja lienee nykyään suomessa, se olisi mukava tietää. Kaikesta huolimatta, Eläköön erilaisuus!

• mutta

minä tunnen assin, joka esittää putaansuuta.

• tavatonko

http://www.kotiposti.net/teatteriporukka/virtahepo ja muita hevosia.htm

Tuossa eräs itsenäisesti toteutettu lavastus aihio.
      Lisää kuvia löytynee Teatteriporukan galleriasta missä on tuon näytelmän kuvia.

Ei siitäkään haittaa ollut, että yks pieni maalaistyttö silppusi tilkkuja kun muutakaan ei ollut tarjolla ja sitä ikänsä intohimoisesti tehtyään päätyi "rättien ja lumppujen" vietäväksi esittävän taiteen pariin.
      Joka nyt siis on seisahtuneessa tilassa olevaa kun työvoimatoimisto ei koe tarpeelliseksi tukityöllistää moista.. mut ehkä taas jonakin päivänä jotakin tuollaista.

Elämähän on täynnä yllätyksiä ja siihen voi aina suhtautua optimistisesti :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. PropsApp Koodi

Haluatko ansaita ja kilpailla fiksusti samalla kun seuraat urheilua? Props tekee sen mahdolliseksi. Sovelluksessa pääset
      2
      3528
    2. Persut yrittävät epätoivon vimmalla

kiertää häirintä asian https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5389f072-60d9-4ef8-aa7b-c11f0eda66cf jonka muut puolueet a
      Maailman menoa
      102
      3399
    3. "Skandaali muhii SDP:ssä" - "pelon ilmapiiri vallitsee"

Puolueen johto on vähintään vastuussa ilmapiiristä, jossa häirinnän uhrit eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Vyyhdin
      Maailman menoa
      78
      2922
    4. IL: "Kyykyttämistä, alistamista, painostamista, huutamista ja tiuskimista SDP:n

eduskuntaryhmässä." Häirintäkohu puolueen ympärillä paisuu. Iltalehden haastattelemien SDP-lähteiden mukaan eduskunta-
      Maailman menoa
      61
      2683
    5. Riikka runnoo: konkursseja eniten 30 vuoteen

Vuonna 2025 Suomessa haettiin konkurssiin yhteensä 3 906 yritystä. Konkurssiluku oli suurin sitten vuoden 1996.
      Maailman menoa
      92
      2495
    6. Taas nuoren kuolema

Vasunmäentiellä paha onnettomuus. Nuori nainen menehtyi. Niiin sydäntä riipaisevaa 😭
      Lapua
      60
      2426
    7. Jari Sillanpää isossa leikkauksessa - Paljastaa, mitä uralle tapahtuu!

Palaako Siltsu keikoille? Artisti, ex-tangokuningas Jari Sillanpää on ollut lonkkaleikkauksessa ja kotiinpaluu on edessä
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1414
    8. Kuinka paljon teillä

on ikäeroa?
      Ikävä
      96
      1318
    9. Raamatun kanta homoseksuaaliseen käytökseen on selvä

On oma mielipiteesi mikä tahansa on hyvä muistaa, mikä on Jumalan mielipide. Edelliset ketjut ovat tulleet täyteen joten
      Luterilaisuus
      384
      1252
    10. Hämmentävä muutos tv:ssä: Roope Salminen OUT, Sointu Borg IN!

Roope OUT, Sointu IN! Mitä tykkäät tästä muutoksesta? Suositun Myyrä-seikkailusarjan alusta asti juontohommissa on oll
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1105
    Aihe