voiko sammakko

olla mustavalkoinen???

..näin mökilläni sellaisen ensin luulin että kiven alla on kyy..mutta se pomppasi ja miehenikin sanoi että se oli sammakko???

olisiko jokin lemmikkisammakko joka olisi päästetty luontoon? Vai voiko olla värimutaatio tavallisella kotimaan sammakolla??

Onko kukaan törmännyt tälläiseen sammakkoversioon. Lähellä on kyllä lampi ja sieltä on tullut tavallisia ruskehtavia sammakoita muttei tälläistä ennen.

9

1484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sammakko

      oli kooltaan tavallisen sammakon kokoinen kuten esim.rupikonnan..

      • kyllä se musta on aika omituista nähdä mustavalkoinen sammakko. Ei tietääkseni mikään laji joka elää suomessa.


    • Joonas @Sammakkolampi.net

      Kotimaisen sammakonkin väritys on aika muunteleva. En ole törmännyt täysin ja puhtaasti musta-valkoiseen eläimeen, mutta esimerkiksi osoitteen http://www.sammakkolampi.fi/lajit/sammakko.html#ulkonako takaa aukeaa kuva jonka oikeanpuoleinen sammakko on kohtalaisen mustavalkean oloinen.

      Lemmikkinäkään ei juurikaan pidetä puhtaasti mustavalkoisia sammakoita. Jos jollakulla sellainen olisi, (vaikkapa "maitosammakko" [ http://www.sammakkolampi.net/lajeja/resinifictrix.html ]), niin tuskin hän sitä ainakaan tarkoituksella olisi luontoon päästänyt. Sen verran harvinaisesta, ja rahallisestikin arvokkaasta eläimestä on kyse.

      • kyllä se varmastikin

        oli kotimainen muunnos muistutti tuota oikealla olevaa mutta vielä reilummin vaaleaa omaava. Jännä juttu että voi noinkin paljon muuntua. Yritän ottaa kameran mökille mukaan jospa sen vielä uudestaan löytäisi ja saisi kuvan. Miksi sammakoilla voi väri muuntua näinkin paljon ja onko näistä muunnoksista jossain enemmänkin kuvia? Muuntuuko sammakoilla väri vielä aikuisenakin monesti vai onko muunnos pysyvä ja viestittääkö se värillään?

        maitosammakolta se ei tosiaan näyttänyt eli kyllä varmastikin on kotimainen sammakko.


      • Joonas @ Sammakkolampi.net
        kyllä se varmastikin kirjoitti:

        oli kotimainen muunnos muistutti tuota oikealla olevaa mutta vielä reilummin vaaleaa omaava. Jännä juttu että voi noinkin paljon muuntua. Yritän ottaa kameran mökille mukaan jospa sen vielä uudestaan löytäisi ja saisi kuvan. Miksi sammakoilla voi väri muuntua näinkin paljon ja onko näistä muunnoksista jossain enemmänkin kuvia? Muuntuuko sammakoilla väri vielä aikuisenakin monesti vai onko muunnos pysyvä ja viestittääkö se värillään?

        maitosammakolta se ei tosiaan näyttänyt eli kyllä varmastikin on kotimainen sammakko.

        Sammakoiden väritys vaihtelee, samaan tapaan kuin muidenkin eläinten. Kissojakin on valkoisia, mustia, kellertäviä,... Ja onhan ihmisilläkin eri värisiä hiuksia, ihonvärejä jne ihan luonnostaan. Ei se sammakoilla ole sen ihmeempi juttu.

        Lisää kuvia erilaisista sammakoista löydät helpoiten varmaan laittamalla vaikka Googlen kuvahakuun hakusanaksi sammakon tieteellisen nimen Rana temporaria. Sieltä löytyy satoja kuvia sammakoista, joukossa on varmasti monia eri värisävyjäkin.

        Sammakko voi muuttaa värinsä sävyä hieman tummemmaksi tai vaaleammaksi, mutta kuviointi tai varsinainen väritys sinäästä ei kotimaisella sammakolla muutu. Jotkin ulkomaiset sammakot voivat vaihtaa väriään keltaisen, vihreän ja ruskean eri sävyissä ihan minuuteissa, vähän kameleonttimaiseen tapaan. Monilla terraariossakin yleisillä lehtisammakoilla sellaista esimerkiksi näkee usein. Näissä tapauksissa väritys kertoo eläimen mielentilasta.


      • sammakolla
        Joonas @ Sammakkolampi.net kirjoitti:

        Sammakoiden väritys vaihtelee, samaan tapaan kuin muidenkin eläinten. Kissojakin on valkoisia, mustia, kellertäviä,... Ja onhan ihmisilläkin eri värisiä hiuksia, ihonvärejä jne ihan luonnostaan. Ei se sammakoilla ole sen ihmeempi juttu.

        Lisää kuvia erilaisista sammakoista löydät helpoiten varmaan laittamalla vaikka Googlen kuvahakuun hakusanaksi sammakon tieteellisen nimen Rana temporaria. Sieltä löytyy satoja kuvia sammakoista, joukossa on varmasti monia eri värisävyjäkin.

        Sammakko voi muuttaa värinsä sävyä hieman tummemmaksi tai vaaleammaksi, mutta kuviointi tai varsinainen väritys sinäästä ei kotimaisella sammakolla muutu. Jotkin ulkomaiset sammakot voivat vaihtaa väriään keltaisen, vihreän ja ruskean eri sävyissä ihan minuuteissa, vähän kameleonttimaiseen tapaan. Monilla terraariossakin yleisillä lehtisammakoilla sellaista esimerkiksi näkee usein. Näissä tapauksissa väritys kertoo eläimen mielentilasta.

        on noita värimuunnoksia reilusti :)
        Kun taas kuulemma käärmeillä variaatioita ei kuulemma ilmaannu niinkään ja ainoastaan äskettäin on löydetty uusi käärmelaji joka pystyy väriä vaihtamaan kameleonttimaisesti.

        täytyy googlata tuolla sammakon latinalaisella nimellä josko mie senllaisen omanikin version näkisin. Jännä että kaikki muut sammakot lammellamme olivat suoraan kuin oppikirjasta
        ruskehtavia mutta tämä oli kiva ylläri. :)

        http://www.sammakkolampi.net/kirjoitelmat/index.html onko tämä linkki sinun? Ne olivat hyvät sivut :)


      • Joonas @ Sammakkolampi.net
        sammakolla kirjoitti:

        on noita värimuunnoksia reilusti :)
        Kun taas kuulemma käärmeillä variaatioita ei kuulemma ilmaannu niinkään ja ainoastaan äskettäin on löydetty uusi käärmelaji joka pystyy väriä vaihtamaan kameleonttimaisesti.

        täytyy googlata tuolla sammakon latinalaisella nimellä josko mie senllaisen omanikin version näkisin. Jännä että kaikki muut sammakot lammellamme olivat suoraan kuin oppikirjasta
        ruskehtavia mutta tämä oli kiva ylläri. :)

        http://www.sammakkolampi.net/kirjoitelmat/index.html onko tämä linkki sinun? Ne olivat hyvät sivut :)

        Kyllä monilla käärmeilläkin tavataan eri värisiä yksilöitä (vrt. musta kyy), mutta ne ovat sitten pysyvästi sen värisiä kuin ovat. Yksilöt jotka vaihtavat väriä "lennossa" ovat tosiaan enemmän lehtisammakoiden ja kameleonttien heiniä.

        Www.sammakkolampi.net ja www.sammakkolampi.fi kaikkine sisältöineen ovat molemmat minun ja vaimoni Niinan ylläpitämiä sivustoja. Mukava että sivuista on iloa :)


      • kokonaan musta
        Joonas @ Sammakkolampi.net kirjoitti:

        Kyllä monilla käärmeilläkin tavataan eri värisiä yksilöitä (vrt. musta kyy), mutta ne ovat sitten pysyvästi sen värisiä kuin ovat. Yksilöt jotka vaihtavat väriä "lennossa" ovat tosiaan enemmän lehtisammakoiden ja kameleonttien heiniä.

        Www.sammakkolampi.net ja www.sammakkolampi.fi kaikkine sisältöineen ovat molemmat minun ja vaimoni Niinan ylläpitämiä sivustoja. Mukava että sivuista on iloa :)

        että voiko sitten olla ihan kauttaaltaan musta sammakko? näin sen kun olin suunistamassa, ja se löytyi ihan lammen läheltä sieltä metsästä. sielä olemme kyllä nähneet tosi usein, lähes joka kerta sammakoita, mutta emme tuollaista.


    • nääz

      tuo sammakkomiäs joka sieltä kurkki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      114
      1259
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1143
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      975
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe