Ihmisille vaaralliset kalataudit

Aloittelija100

On kuulemma olemassa akvaarioissa viihtyviä tauteja, jotka voivat vaikuttaa ihmisiinkin.
Onko joillakin tietoa?
Kerran luin jostain akvaariokalojen taudista, joka voisi aiheuttaa ihmiselle kroonisen parantumattoman suolistotulehduksen. Siis sellaisen vakavan, jolloin ollaan koko loppuelämä kovalla lääkekuurilla ja suolistosta leikataan aina silloin tällöin pätkä pois.

Olen juuri hankkinut akvaarion ja mietinkin nyt, että miten pitäisi ehkäistä tautien tarttumista minuun. (Minulla on usein haavoja ja ihovaurioita käsissäni työni takia.) Voiko esim käyttää jotain siivouskumihanskoja, vai liukeneeko niistä akvaarioon jotain kaloille vaarallisia aineita.

Kalataudit kiinnostaa muutenkin, koska niitä varmaan jossain vaiheessa ilmestyy kaikkiin akvaarioihin.

8

1747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole..

      ikinä kuullutkaan! jos todella tuommoista on olemassa, niin riski saada semmoinen on kyllä olemattoman pieni!

      mutta jos kuitenkin pelkäät semmoista luulisin että voit kyttää kumihanskoja. (kunhan niitä ei ole käsitelty mitenkään) ja aina tietenkin on ihan hyvä pestä kädet ennen kuin käsittelet akvaariota ja sen jälkeen.

    • niimpä niin

      "Kalataudit kiinnostaa muutenkin, koska niitä varmaan jossain vaiheessa ilmestyy kaikkiin akvaarioihin. "

      Hmm... Miten niin jotain kalatauteja tulee joka akvaarioon? Jostain luin että ovat (jopa) aika harvinaisa tavallisissa seura-akvaarioissa. Kyllähän niitä voi tulla vaikka uusien kalojen mukana (tämän takia karanteen)tai jos ei hoida akvaansa kunnolla. Mutta en nyt sanoisi että tulee joka akvaarioon..

      Ja kyllähän varmaan jotkut kalataudit voivat olla ihmisille haitallsia, mutta järvissäkin on kaloja ja siellä uidaan. Ja sitten kaikki kissat ja koirat jotka tuo kaikki bakteerit sohville.

    • irma

      En ole kuullut sellaisesta suolistotaudista mutta mitä vaan voi olla jos sitä akvaariovettä hörppää lasillisen:D . Mutta sellainen kalatuberkuloosi voi aiheuttaa ihmiselle pahoja ihovaurioita vaikka ei olisi haavojakaan. Mutta se ei ole kovin yleinen ja tappaa myös kalat
      .............yksitellen ja salaperäisesti.......

    • Tohelo!!!

      Sattu sellainen erikoinen onnettomuus että imuroidessani akvaariota nielin vahingossa akvaarion vettä ja kaloilla on luultavasti pilkkutautia ja ihonsamentajaa. Oisko kellään mitään tietoa mitä tauteja voin saada? Kaipaan todella apua tähän ku on koko ajan huono olo kun ei tiedä tällaisesta mitään. Kävin lääkärillä mut siellä en viisastunu yhtään...

      • fish KING

      • Tohelo!!!
        fish KING kirjoitti:

        Älä tässä tapauksessa ole huolissasi itsestäsi .. http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/index.php

        Oon jo reilu viikon hoitanu kaloja ja yrittäny saada taudit kuriin. Tällä hetkellä sairaat kalat karanteenissa ja akvaario oli tyhjillään 20 tuntia. Oon käyttäny Punktolia ja putsannu akvaarion täydellisesti. Toivottavasti nyt pääsee taudeista eroon ku on ollu aika sitkeä varsinki toi pilkkutauti. Edelleen myös oma terveys huolettaa kun en tiedä mitä voin saada kun vedessä niin paljon bakteereita.


      • Tohelo!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4593
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      51
      3603
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      104
      3491
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3011
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2469
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2374
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2281
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2120
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2055
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2013
    Aihe