Käyttäytyminen muuttuu

Läheinen

Hyvällä ystävälläni on epilepsia. Tauti iski vasta aikuisiällä. Kestänyt n. 4v.

Hän saa melko usein kohtauksia, joissa hänen käyttäytymisensä muuttuu tosi arvaamattomaksi. Tekee siis kaikkea, ei puhu mitään ja tuijottaa pahasti. pelottavia kohtauksia, jotka menee ohi puolessa minuutissa. Itse ei muista mitään näistä tietenkään.

Kerranki melkein jo piti lähteä karkuun juoksemaan kun näytti että se lähtee kättä pitempää juosten hakemaan varastosta...sitä ennen katseli tosi pahasti. Onneksi se kohtaus meni ohi siellä varastossa.

Voiko tämä epilepsia sitten aiheuttaa sellaisia kohtauksia, että käy käsiksi vai pelkäänkö turhaan? Kuinka yleistä tämä on? On aiemmin tottunut vaan nuihin kouristus ja poissaolokohtauksiin, mutta tämä käyttäytymishomma on mulle ihan uutta.. ja pelottavaa

8

2660

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sauvatar

kuulutkaan tuollaisista kohtauksista,
      pidä varasi.

• kxtaavi
    • Hugo

Jos tosiaan hakee jo kättä pidempää, niin ehkä oisi lääkäriin menon paikka, jos jotain voisi tehdä. Jos ei pysty huolehtii ensisijassa omasta turvallisuudesta ja sitten kun tilanne on ohi, niin katsoo toisen tilan. Eiköhän tuo ole verrattavissa humalaisen aggressiiviseen käytökseen,josta känniläinen ei itse tiedä syytä ja pahoja tekoja tehnyt. Sellaisen pitäisi olla juomatta. Nyt on vaan kyse sairaudesta ja sitä sitten pitää ymmärtää ja auttaa, jos pystyy ensin edes itsensä pelastamaan. Joten ole oikeasti varuillasi.

Pahimmalta kuulosti tuo kättä pidemmän hakuu. Itse kerran sairaalassa meinasin saada potilaalta pöydän päähäni, oli jo nostanut sen sänkyni päälle yöllä, kun kerkesin huutaa, että mitä ihmettä teet. Sanojeni johdosta viskasi pöydän viereiseen sänkyyn, jossa ei onneksi ollut potilasta.

Sinänsä pahasti katsominen ei minulle sanoisi mitään, mutta jos tunnet kaverisi niin hyvin, että tajuat jopa hänen ilmeet, niin voit ainakin hänen asemaansa ymmärtää paremmin. Tollatavalla hänelle käy itselleen vielä huonosti tai jopa toiselle. Olisi hyvä saada toi aggressiivisuus pois ja selvittää, että mistä johtuu. Kaikkea ei tietenkään saa selvitettyä. Jos jotain eiryisen pahaa tapahtuu joskus, niin pakkohoitoonhan hän joutuu... ei kuulosta hyvältä.

• tammetar

kun kohtauksen aikana noin agressiiviseksi menee.
      Mulle on kyllä sanottu, että kohtauksen aikana mun katse oli tosi pelottava, mutta harvemmin lähdin liikkeelle kohtauksen aikana ja silloinkin yleensä lähdin nukkumaan.
      Pidä huoli ittestäs.

• Lääkkeen sivuvaikutus.

Joillakin epilepsialääkkeillä voi esiintyä agressiivisuutta esim. Lamictal (harvoin esiintyvä sivuvaikutus).

• minä vain

Pärre sanoi ajatukseni ääneen. Mm. Neurotol slow aiheuttaa agressiivisuutta ja äkkipikaisuutta.

• väsynyt tähän

Tällainen on tuttua. Viimeksi eilen jouduin todella nöyryyttävään tilanteeseen kun kohtauksen aikana käyttäydyin ihan kummallisesti vieressäni istuvaa tuntematonta henkilöä kohtaan. Itselläni on jotain mielikuvia tilanteesta, mutta ihan täysin en tiedä mitä tapahtui. Olin puhunutkin jotain outoa. Väkivaltainen en ole koskaan ollut.

Millaisia kokemuksia teillä muilla? Mitä ihmettä tehdä?

• repsen

Aggressiivisuutta ei ole ollut, mutta tottakai sitä menee hieman pelottavan näköiseksi, kun on kohtaus päällä, ja tuijottaa eteensä kuin olisi jossain aineissa. Olen myös käyttäytynyt siinä mielessä oudosti, että olen alkanut puhumaan englantia kesken kohtauksen (yleensä en kylläkään puhu mitään koska menen niin veltoksi).
      Jos tuttavasi käyttäytyy vihaisesti tai tuntuu siltä ettei muut ole kohtauksen aikana "turvassa", on varmaan aika puhua asiasta lääkärille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      75
      4406
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3095
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      3075
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      396
      2152
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      217
      1269
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1203
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      74
      1186
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1055
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      63
      1045
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      973
    Aihe