Käyttäytyminen muuttuu

Läheinen

Hyvällä ystävälläni on epilepsia. Tauti iski vasta aikuisiällä. Kestänyt n. 4v.

Hän saa melko usein kohtauksia, joissa hänen käyttäytymisensä muuttuu tosi arvaamattomaksi. Tekee siis kaikkea, ei puhu mitään ja tuijottaa pahasti. pelottavia kohtauksia, jotka menee ohi puolessa minuutissa. Itse ei muista mitään näistä tietenkään.

Kerranki melkein jo piti lähteä karkuun juoksemaan kun näytti että se lähtee kättä pitempää juosten hakemaan varastosta...sitä ennen katseli tosi pahasti. Onneksi se kohtaus meni ohi siellä varastossa.

Voiko tämä epilepsia sitten aiheuttaa sellaisia kohtauksia, että käy käsiksi vai pelkäänkö turhaan? Kuinka yleistä tämä on? On aiemmin tottunut vaan nuihin kouristus ja poissaolokohtauksiin, mutta tämä käyttäytymishomma on mulle ihan uutta.. ja pelottavaa

8

2374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sauvatar

      kuulutkaan tuollaisista kohtauksista,
      pidä varasi.

    • kxtaavi
    • Hugo

      Jos tosiaan hakee jo kättä pidempää, niin ehkä oisi lääkäriin menon paikka, jos jotain voisi tehdä. Jos ei pysty huolehtii ensisijassa omasta turvallisuudesta ja sitten kun tilanne on ohi, niin katsoo toisen tilan. Eiköhän tuo ole verrattavissa humalaisen aggressiiviseen käytökseen,josta känniläinen ei itse tiedä syytä ja pahoja tekoja tehnyt. Sellaisen pitäisi olla juomatta. Nyt on vaan kyse sairaudesta ja sitä sitten pitää ymmärtää ja auttaa, jos pystyy ensin edes itsensä pelastamaan. Joten ole oikeasti varuillasi.

      Pahimmalta kuulosti tuo kättä pidemmän hakuu. Itse kerran sairaalassa meinasin saada potilaalta pöydän päähäni, oli jo nostanut sen sänkyni päälle yöllä, kun kerkesin huutaa, että mitä ihmettä teet. Sanojeni johdosta viskasi pöydän viereiseen sänkyyn, jossa ei onneksi ollut potilasta.

      Sinänsä pahasti katsominen ei minulle sanoisi mitään, mutta jos tunnet kaverisi niin hyvin, että tajuat jopa hänen ilmeet, niin voit ainakin hänen asemaansa ymmärtää paremmin. Tollatavalla hänelle käy itselleen vielä huonosti tai jopa toiselle. Olisi hyvä saada toi aggressiivisuus pois ja selvittää, että mistä johtuu. Kaikkea ei tietenkään saa selvitettyä. Jos jotain eiryisen pahaa tapahtuu joskus, niin pakkohoitoonhan hän joutuu... ei kuulosta hyvältä.

    • tammetar

      kun kohtauksen aikana noin agressiiviseksi menee.
      Mulle on kyllä sanottu, että kohtauksen aikana mun katse oli tosi pelottava, mutta harvemmin lähdin liikkeelle kohtauksen aikana ja silloinkin yleensä lähdin nukkumaan.
      Pidä huoli ittestäs.

    • Lääkkeen sivuvaikutus.

      Joillakin epilepsialääkkeillä voi esiintyä agressiivisuutta esim. Lamictal (harvoin esiintyvä sivuvaikutus).

      • minä vain

        Pärre sanoi ajatukseni ääneen. Mm. Neurotol slow aiheuttaa agressiivisuutta ja äkkipikaisuutta.


    • väsynyt tähän

      Tällainen on tuttua. Viimeksi eilen jouduin todella nöyryyttävään tilanteeseen kun kohtauksen aikana käyttäydyin ihan kummallisesti vieressäni istuvaa tuntematonta henkilöä kohtaan. Itselläni on jotain mielikuvia tilanteesta, mutta ihan täysin en tiedä mitä tapahtui. Olin puhunutkin jotain outoa. Väkivaltainen en ole koskaan ollut.

      Millaisia kokemuksia teillä muilla? Mitä ihmettä tehdä?

    • repsen

      Aggressiivisuutta ei ole ollut, mutta tottakai sitä menee hieman pelottavan näköiseksi, kun on kohtaus päällä, ja tuijottaa eteensä kuin olisi jossain aineissa. Olen myös käyttäytynyt siinä mielessä oudosti, että olen alkanut puhumaan englantia kesken kohtauksen (yleensä en kylläkään puhu mitään koska menen niin veltoksi).
      Jos tuttavasi käyttäytyy vihaisesti tai tuntuu siltä ettei muut ole kohtauksen aikana "turvassa", on varmaan aika puhua asiasta lääkärille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3797
    2. 209
      3058
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2594
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2044
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1475
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      176
      1388
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe