Pakkorukoiluttaminen

laiton käytäntö

Armeijassa ei ev.lut. kirkkoon kuuluvilla ei ole valinnanvapautta uskonnon harjoittamisen itselle sopivaan muotoon ja ajankohtaan. Hartaushetkiin, kenttäjumalanpalveluksiin ja papin tunneillekin komennetaan!?

LAKKI! PÄÄSTÄ! RUKOILKAAMME! (leuka asetetaan alas ja katse suunnataan noin metrin päähän omista kengänkärjistä, ja komennolla "AMEN!" katse nostetaan taas ylös).    

Perustuslain mukaan kenenkään ei tarvitse osallistua uskonnonharjoittamiseen vastoin omaatuntoaan. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka olisitkin Suomen ev.lut. kirkon jäsen, Sinun ei perustuslain mukaan tarvitsekaan osallistua kenttäpappien ja -piispojen pitämiin jumalanpalveluksiin, hartaushetkiin eikä uskonnollisiin oppitunteihin..

Eihän kirkon jäsenten ole siviilissäkään pakko mennä sunnuntaisin kirkkoon.. Tosin sellainen kirkossakäyntipakko jalkapuuhun joutumisen uhalla on joskus ollut.. Mutta nyt ollaan 2000-luvulla eikä 1800-luvulla, paitsi SAIntissä..

Teologisestakin näkökulmasta on kinkkinen juttu: ehtoolliselle, näin ovat uskovat sanoneet, ei ole hyvä osallistua (vaikka kirkkoon kuuluisikin ollen konfirmoitu ja siten ehtoolliseen oikeutettu), jos ei sydämessään sillä hetkellä tunne olevansa siihen valmis. Armeijan kenttäehtoolliselle mennään kun siihen käsketään.

Itse erosin kirkosta armeijan jälkeen, moni inttikaverini erosi meininkiin kyllästyessään jo armeijan aikana.

Eroaminen kirkosta on nykyään helppoa. Hoituu netissä www.eroakirkosta.fi . Armeijassa ei kirkkoon kuulumattomia pakoteta Kenttäjumalan Palveluksiin eikä muuhunkaan jumalalliseen toimintaan. Kirkkoon kuuluvien edellytetään kaikkiin uskonnollisiin rituaaleihin esimiehen määräyksestä osallistuvan.

Kyseessä on uskonnonharjoittamisen omaehtoisuuteen ja vapaaehtoisuuteen liittyvä ongelma, sillä armeijassa nämä eivät vielä oikeudenmukaisesti toteudu. Eduskunnan oikeusasiamiehen olisi syytä puuttua ongelmaan..

Ennen kuin asiaa saadaan mitenkään korjattua, voin antaa neuvoksi vain sen, että jos epäkohta sinua hirveästi risoo, eroa kirkosta edes armeijan ajaksi. Voit liittyä siihen uudestaan armeijan jälkeen, jos haluat vapaaehtoisen kirkkoyhteytesi pitää.

Kirkosta eroasi voit kirkkoherranvirastoon ilmoittaessasi perustella armeijan pakollisella uskonnonharjoittamisella. Ilmoita samalla erosi olevan väliaikainen. Eiköhän kirkko ja armeija joskus vastaa tämän epäkohdan korjaamiseen.

16

1110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole kiitollinen

      Muslimimaissa pääsi leikattaisiin irti jos et uskoisi allahiin ja rukoilisi. Eli se siitä nipottamisesta.

      • Serder

        Älä perustele väärää käytäntöä toisella väärällä käytännöllä.

        Mistä tuntee väärintekijän ja rikollisen?

        Siitä, että hän puolustautumisen sijaan alkaa syytellä muita itseään suuremmiksi rikollisiksi.

        Charlie Chaplinin elokuvassa "Ritari Siniparta" useita naisia surmannut mies perusteli tekoaan sillä, että pienipä rikollinen hän on kansainvälisiin asekauppiaihin verrattuna.

        Selitys ei estänyt sitä, että todellinen "Ritari Siniparta" päätyi giljotiinilla mestattavaksi.

        Väärien käytäntöjen korjaaminen on aloitettava läheltä itseä, koska siellä sen korjaaminen on yleensä helpointa.

        Kyllä se islamilainenkin maailma tulee joskus perässä, mutta niin kauan kun omat käytäntömme sisältävät epäoikeudenmukaisuuksia, on ulkopuolistenkin helppo vedota niiden olemassaoloon ja olla kiirehtimättä omienkaan epäkohtien korjaamista.


      • niin kauheaa?
        Serder kirjoitti:

        Älä perustele väärää käytäntöä toisella väärällä käytännöllä.

        Mistä tuntee väärintekijän ja rikollisen?

        Siitä, että hän puolustautumisen sijaan alkaa syytellä muita itseään suuremmiksi rikollisiksi.

        Charlie Chaplinin elokuvassa "Ritari Siniparta" useita naisia surmannut mies perusteli tekoaan sillä, että pienipä rikollinen hän on kansainvälisiin asekauppiaihin verrattuna.

        Selitys ei estänyt sitä, että todellinen "Ritari Siniparta" päätyi giljotiinilla mestattavaksi.

        Väärien käytäntöjen korjaaminen on aloitettava läheltä itseä, koska siellä sen korjaaminen on yleensä helpointa.

        Kyllä se islamilainenkin maailma tulee joskus perässä, mutta niin kauan kun omat käytäntömme sisältävät epäoikeudenmukaisuuksia, on ulkopuolistenkin helppo vedota niiden olemassaoloon ja olla kiirehtimättä omienkaan epäkohtien korjaamista.

        Mikä rukoilussa ja tietyissä kristillisissä perinteissä on niin kauheaa? Tietenkään kenenkään ei ole pakko rukoilla tai osallistua kirkon toimintaan mutta mikä näissä asioissa on niin hirveää?

        Kristinuskolla on vahva pohja länsimaisessa kulttuurissa ja lainsäädännössä ja minusta on ihan jees asia että siitä pidetään kiinni.


      • Atte Ateisti
        niin kauheaa? kirjoitti:

        Mikä rukoilussa ja tietyissä kristillisissä perinteissä on niin kauheaa? Tietenkään kenenkään ei ole pakko rukoilla tai osallistua kirkon toimintaan mutta mikä näissä asioissa on niin hirveää?

        Kristinuskolla on vahva pohja länsimaisessa kulttuurissa ja lainsäädännössä ja minusta on ihan jees asia että siitä pidetään kiinni.

        Kuten sanoit: "Tietenkään kenenkään ei ole pakko rukoilla tai osallistua kirkon toimintaan".

        Mutta kun on. Perustuslain 11§ vastaisesti.

        Pidetään kiinni siitä. Yritetään edes. Se kun vain näyttää olevan jostain syystä ihan mahdotonta, kun kirkon rakkaana aseena on pakottaminen perinteen nimessä ja vaihtoehdottomuus.

        "Mikä siinä on niin hirveää?"

        Itse kävin armeijan läpi kaikkine uskonnollisine elementteineen: sotilasvala Jumalan nimeen, kenttähartaudet helteessä tuntikaupalla asennossa hikoillen, pakkovirret ja laulut käskystä laulaen.

        En ehkä tekisi sitä enää. Itse olen alistunut monenmoiseen uskonnolliseen painostukseen, mutta toivon, ettei muiden tarvitse alistua siihen samaan.

        Kristinuskon historiaan kuuluvat myös toisinajattelijoiden noitavainot, mutta olen iloinen, että kirkko on matkan varrella kehittynyt niistä perinteistään irti.

        Vai mitä mieltä olet?


      • Kristitty1
        Atte Ateisti kirjoitti:

        Kuten sanoit: "Tietenkään kenenkään ei ole pakko rukoilla tai osallistua kirkon toimintaan".

        Mutta kun on. Perustuslain 11§ vastaisesti.

        Pidetään kiinni siitä. Yritetään edes. Se kun vain näyttää olevan jostain syystä ihan mahdotonta, kun kirkon rakkaana aseena on pakottaminen perinteen nimessä ja vaihtoehdottomuus.

        "Mikä siinä on niin hirveää?"

        Itse kävin armeijan läpi kaikkine uskonnollisine elementteineen: sotilasvala Jumalan nimeen, kenttähartaudet helteessä tuntikaupalla asennossa hikoillen, pakkovirret ja laulut käskystä laulaen.

        En ehkä tekisi sitä enää. Itse olen alistunut monenmoiseen uskonnolliseen painostukseen, mutta toivon, ettei muiden tarvitse alistua siihen samaan.

        Kristinuskon historiaan kuuluvat myös toisinajattelijoiden noitavainot, mutta olen iloinen, että kirkko on matkan varrella kehittynyt niistä perinteistään irti.

        Vai mitä mieltä olet?

        Voit myös erota kirkosta jolloin ei enää tarvitse. Sotilasvalasta on olemassa myös juhlallinen vakuutus jota monet uskovaisetkin käyttävät koska raamattu kieltää kenenkään nimeen vannomisen.

        Minä olen myös alistunut monenlaiseen painostukseen. Jo ala-asteella opetettiin vakaumustani vastaan evoluutio-uskoa ja käskettiin kotiläksyinä kirjoittamaan esseitä evoluutiosta. Eräs opettajani lukiossa nauroi minulle ääneen muiden kuullen kun sanoin etten voi uskoa evoluutioon.

        "Kristinuskon historiaan kuuluvat myös toisinajattelijoiden noitavainot, mutta olen iloinen, että kirkko on matkan varrella kehittynyt niistä perinteistään irti. "

        Kuin myös. Olen myös iloinen siitä että saksalaiset luopuivat natsi-politiikasta. Voin myös antaa saksalaisille anteeksi enkä sekoita historiaa nykypäivään.


      • Atte Ateisti
        Kristitty1 kirjoitti:

        Voit myös erota kirkosta jolloin ei enää tarvitse. Sotilasvalasta on olemassa myös juhlallinen vakuutus jota monet uskovaisetkin käyttävät koska raamattu kieltää kenenkään nimeen vannomisen.

        Minä olen myös alistunut monenlaiseen painostukseen. Jo ala-asteella opetettiin vakaumustani vastaan evoluutio-uskoa ja käskettiin kotiläksyinä kirjoittamaan esseitä evoluutiosta. Eräs opettajani lukiossa nauroi minulle ääneen muiden kuullen kun sanoin etten voi uskoa evoluutioon.

        "Kristinuskon historiaan kuuluvat myös toisinajattelijoiden noitavainot, mutta olen iloinen, että kirkko on matkan varrella kehittynyt niistä perinteistään irti. "

        Kuin myös. Olen myös iloinen siitä että saksalaiset luopuivat natsi-politiikasta. Voin myös antaa saksalaisille anteeksi enkä sekoita historiaa nykypäivään.

        Ikävää että opettajasi otti linjan, jossa hän ei arvostanut vakaumustasi. Toivottavasti hän ei sentään laittanut sinua rangaistukseksi ulos helteeseen seisomaan.

        Sinusta tämä on varmaan ateistin suusta äärimmäisen yllättävää, mutta minusta olisi muuten hyvä, jos uskovilla varusmiehillä olisi armeijassa omia Raamattu- ja keskustelupiirejä, joita he saisivat järjestää itse tai sotilaspapin johdolla. Näihin osallistuminen olisi tietenkin vapaaehtoista, mutta monelle tärkeitä.

        Vasta tällaisen uskonnonharjoittamisen vapaaehtoisuuden kautta toteutuu Suomen perustuslain 11§ noudattaminen armeijassa. Massarukoiluttamiset eivät missään tapauksessa kuulu 2000-luvun armeijaan.


      • Kristitty1
        Atte Ateisti kirjoitti:

        Ikävää että opettajasi otti linjan, jossa hän ei arvostanut vakaumustasi. Toivottavasti hän ei sentään laittanut sinua rangaistukseksi ulos helteeseen seisomaan.

        Sinusta tämä on varmaan ateistin suusta äärimmäisen yllättävää, mutta minusta olisi muuten hyvä, jos uskovilla varusmiehillä olisi armeijassa omia Raamattu- ja keskustelupiirejä, joita he saisivat järjestää itse tai sotilaspapin johdolla. Näihin osallistuminen olisi tietenkin vapaaehtoista, mutta monelle tärkeitä.

        Vasta tällaisen uskonnonharjoittamisen vapaaehtoisuuden kautta toteutuu Suomen perustuslain 11§ noudattaminen armeijassa. Massarukoiluttamiset eivät missään tapauksessa kuulu 2000-luvun armeijaan.

        Kyllä meillä sellainen rukouspiiri olikin mutta usein se on varusmiesten itsensä järjestettävä. Yleensä se onnistuu ihan hyvin. Tilat löytyvät ja sotilaspappikin saadaan yleensä mukaan.

        Luulen että rukoilussa on kyse enemmänkin perinteestä eikä niinkään uskonnon tietoisesta levittämisyrityksestä varusmiesten piiriin. Samalla tavoin kuin suvivirsi ja joululaulut jotka ovat aika vahvasti hengellisiä mutta varmaankin suurimmalle osalle ne merkitsevät enemmän muuten kuin hengellisessä mielesse.


      • Atte Ateisti
        Kristitty1 kirjoitti:

        Kyllä meillä sellainen rukouspiiri olikin mutta usein se on varusmiesten itsensä järjestettävä. Yleensä se onnistuu ihan hyvin. Tilat löytyvät ja sotilaspappikin saadaan yleensä mukaan.

        Luulen että rukoilussa on kyse enemmänkin perinteestä eikä niinkään uskonnon tietoisesta levittämisyrityksestä varusmiesten piiriin. Samalla tavoin kuin suvivirsi ja joululaulut jotka ovat aika vahvasti hengellisiä mutta varmaankin suurimmalle osalle ne merkitsevät enemmän muuten kuin hengellisessä mielesse.

        Olet oikeassa, rukoiluttamisessa kyse on pikemmin perinteestä - "koska näin on aina tehty ainakin 1600-luvulta asti luterilaisen Ruotsin suurvalta-armeijassa" - kuin uskonnon tietoisesta levittämisyrityksestä varusmiesten piiriin.

        Varusmiehistähän suurin osa kuuluu kirkkoon, joten heitä ei tarvitse yrittää käännyttää. Ne taas, jotka eivät kuulu kirkkoon, eivät osallistu rukoiluttamistilaisuuksiin. Käännyttämismielessä rukoiluttaminen on siis hyödyltään plus miinus nolla.

        Paitsi että jotkut varusmieskaverini erosivat kirkosta juuri armeijan aikana päästäkseen pois pakkorukoiluista. Vaikutus saattoi siis olla juuri päinvastainen kuin kirkonmiehet halusivat pakkorukoiluttaessaan kirkkoon kuuluvia varusmiehiä.

        Uskovaiset varusmiehet armeijassa puolestaan sanoivat minulle, etteivät he pitäneet pakkorukoiluttamista rukoiluna ensinkään. He sanoivat rukoilevansa silloin kun siltä tuntuu, eivät käskystä.

        Kenen etua pakkorukoiluttaminen armeijassa siis palvelee?

        Onko valtiokirkkomme tosiaan niin ahtaalla, että sen täytyy pitää kiinni siitä ainoasta auktoriteetin rippeestä mikä sillä on: armeijan hierarkian varjolla harjoittaa pakkorukoiluttamista, josta siviilipuolella kirkon on jo muuten aikaa sitten täytynyt luopua?

        Näen mielessäni sadistisen sotilaspapin, joka tuntee suurta vallantuntoa nähdessään satojen päiden paljastuvan sotilasparaatissa käskyllä "LAKKI-PÄÄSTÄ!" ja päiden painuvan "RUKOILKAAMME!"-komennolla. "Vielä on kirkollamme valtaa", saattaa hän ajatella tuon näyn edessä.

        Mutta mitä tekemistä tällä historiallisella jäänteellä armeijassa on todellisen uskonnonharjoittamisen tai rukoilemisen kanssa?

        Tätäkö kirkkomme haluaa? Tämänkö se haluaa antaa jäsenilleen?


    • Rita-Rauta

      Minäkin elän elämääni kuin huora kirkossa. Tsih...

    • RUKOILKAA!

      Hah, sietääkin rukoilla, sillä rektoskopia tekee KIPEÄÄ!!! Wanhalla se on jo mennyttä aikaa, hyvää loppukesää tuleville morteille!

      • sulla jotain

        vikaa perseessä, vai miksi sinulle sellainen on tehty? Herpes/vast? Minulle ei koko palvelusajan aikana tullut sellaista vastaan. Alikersanttina lähdin armeijasta ilman rektoskopioita. Ai niin, HAJOO VÄHIIN AAMUIHIS!!! Tulet huomaamaan, että intin pisimmät päivät ja viikot ovat loppusuoralla. Tuntuu, kuin se paska ei loppuis ikinä. Viimeisellä viikolla olet täysin hajalla!


    • intin jälkeen

      en muutenkaan ole uskossa, mutta tämä armeijan ja kirkon sekoittaminen ja uskonnon tuputtaminen valtion laitoksessa oli vastenmielistä. jo kutsunnat järjestettiin seurakunnan tiloissa.

    • olla lammas

      Suomen kansalainen voi jo nyt myös armeijassa kevyesti ilmoittaa, että omantunnon syiden nojalla en osallistu mihinkään kenttäjumalanpalelukseen tai uskonnolliseen hartaushetkeen tai tunnustukselliseen oppituntiin. Sihen on täysi perustuslaillinen oikeus.

      Suomen mies - ja nainen! Älä ole vellihousu äläkä pelkään elää ja toimia perustuslaillisten oikeuksien mukaisesti. Kyllä armeijaviime kädessä kunnoittaa menettelyäsi, sillä se tarvitsee itsenöisesti ajattelevia sotilaita eikä mitään määkiviä lampaita.. Ainakin toivottavasti..

    • tttvf

      Kirkosta voi myös erota www.eroakirkosta.fi

    • Humanistivapari-alik

      Kirkosta voi tosiaan erota, ja miksipä ei eroaisikin, jos ei ole uskossa. Ehkä siksi, että pelkään mummon paheksuntaa?

      Mutta kuitenkin perustuslain 11 §:n valossa on selvästi niin, että kenenkään, siis kirkon jäsenenkään ei ole pakko osallistua uskonnon harjoittamiseen vastoin omaatuntoaan. Tätä noudatetaankin muualla, mm. kouluissa, ainakin periaatteessa, mutta armeijassa palveluohjesääntö on tältä osin aikaansa perässä eli jälkijättöinen.

      Eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisua odotellaan, ja se tovottavasti selkiyttää tilannetta.

    • Tarkkailijalta

      Selvintä ja helpointa käytännössä yhä on, jos eroaa kirkosta, esim. www.eroakirkosta.fi -palvelun kautta, ja jos hoitaa asian vuoden 2012 puolella, välttää koko vuoden 2013 kirkollisveron (ja seuraavienkin vuosien).

      Jos kenellä kiinnostusta sattumoisin asiaan löytyy laajemminkin, netistä voi seurata, ylittyykö/ylittyikö 40 000 eroajan määrä vuonna 2012 (siis tässä palvelussa, ks. eroakirkosta.fi tilastot). Tänä vuonna eroajien määrä jäänee vuoden 2009 tasolle.

      Vasta myöhemmin selviää, mikä on eroajien kokonaismäärä. Osahan on voinut asioida seurakunnassa tai käyttää valtion sähköisen asioinnin palvelua. llmeisesti eroakirkosta.fi -palvelun käyttäjien osuus kaikista eroajista on edelleen kasvussa.

      Kirkon jäsenten osuus putoaa kuitenkin jo alle 76,5 prosentin. Vuoden parin päästä 75 %:n raja (eli 3/4) alittuu. Ja voi olla, että tilanne on jo joidenkin helsinkiläisten seurakuntien alueella, että että alle 50 % alueella asuvista kuuluu kirkkoon.

      Muutos rohkaisee niitä, otka roikkuvat jäseninä sosiaalisen paineen vuoksi, tekemään omaa tosiasiallista katsomuksellista ajattelua vastaavan ratkaisun.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2183
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1857
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 73
      1436
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      95
      1344
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe