Millainen Kuopio asua??

Vivu

Muutaman vuoden kuluttua olisi tarkoitus muuttaa näillä näkymin Kuopioon opiskelemaan ja töihin! Kertokaa Kuopiolaiset ja sinne muuttaneet, millainen paikka asua? Millaiset vuokrat?? Meidän tulisi saada kolmio... ja läheltä sairaalaa (työn takia mahd.) Mihinkään huonomaineiselle alueelle en halua muuttaa jossa narkkarit/juopot/sos.pummit. Mikä alue on rauhallinen ja lapsiperheiden suosiossa??

Pieni lapsi muuttaa mukana ja hyvään kouluun haluaisin..mutta kun ei ole minkäänlaista tuntemusta paikasta mitä nyt joskus olen piipahtanut...tiedän tasoeroja kouluissa olevan.

Olemme molemmat hoito-alalla joten millainen lienee työllisyystilanne?

Entä onko kuten olen juttua kuullut ettei illasta/yöllä uskalla yksin liikkua..onko siellä kaikenlaista hullua liikenteessä??

Kiitän etukäteen vastauksista

68

10809

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nooh

minkäs sairaalan lähelle? kyssin? on ainakin sairaanhoitajille ja vanhusten hoitajille töitä. kyllä mä ainakin uskallan liikkua millon vaan vaikka pieni nuori nainen olenkin. mun mielestä ainakin rauhallista. ei varmaan kannata kaupungin vuokra-asuntoihin muuttaa jos haluaa rauhaa, en toki yleistä. toki joka alueella on juoppoja yms. petonen kai ainakin eniten varoiteltu paikka, toki se on jo kaukana sairaaloista.

• hmm

minkäs sairaalan lähelle? kyssin? on ainakin sairaanhoitajille ja vanhusten hoitajille töitä. kyllä mä ainakin uskallan liikkua millon vaan vaikka pieni nuori nainen olenkin. mun mielestä ainakin rauhallista. ei varmaan kannata kaupungin vuokra-asuntoihin muuttaa jos haluaa rauhaa, en toki yleistä. toki joka alueella on juoppoja yms. petonen kai ainakin eniten varoiteltu paikka, toki se on jo kaukana sairaaloista.

• kuopiolainen3

Hintatasosta ja työllisyystilanteesta en osaa sanoa, koska en itse ole hoitoalalla ja olen asunut vain opsikelija-asunnoissa. Mutta asuinalueista jotain tiedän.

Eli lähellä KYS:iä on ainakin puijonlaakso, joka mielestäni on suhteellisen rauhallista ja viihtyisää asuinympäristöä. Neulamäkikin on lähellä, mutta ainakin jossain vaiheessa neulamäessä on ollut rauhatonta. Paitsi siellä neulamäen takaosassa, missä on omakotiasustusta, on tietääkseni rauhallisempaa kuin etuneulamäessä.

Ainakin jotkin osat (ellei kaikki?)petosen kaupaunginosaa ovat rauhattomia. Hintataso siellä on ehkä hieman alhaisempi, mutta matkaa Kysille on jo huomattavasti enemmän(5-10km). Eli sinne muuttoa en suosittele. Sieltä tosin saattaa saada helpoiten asunnon.
      Levänen ja jynkkäkin ovat rauhallisia ja siellä ainakin on hyvät lenkkeilyreitit. Ne ovat jo tosin hieman kauempana Kysistä kuin puijonlaakso ja neulamäki. Tarkkoja kilometrejä en osaa valitettvasti sanoa, mutta neulamäki ja puijonlaakso ovat noin parin kilometrin päässä, jynkkä ja levänen ehkä noin 3-5. Niirala on myös todella suosittua aluetta, se on keskustan ja kysin välillä. Sen rauhallisuudesta en kyllä osaa sanoa mitään.

Mielestäni se, ettei kuopiossa uskalla liikkua yöllä tai illalla, ei pidä paikkaansa. Tietysti keskustassa ja petosella voi olla omat riskinsä, mutta keskustassakaan tuskin sen enempää kuin muissakaan kaupungeissa. Petonen on kyllä tunnettu rauhattamuudestaan.

Eli tiivistettynä puijonlaakso, jynkkä ja levänen olisivat sellaisia alueita, joita suosittelisin.

• mielummin

Siilinjärvelle.
      Asuntojen hintataso (ja vuokrataso) huomattavasti alhaisempi, kuin Kuopiossa. Koulut ja päivähoito huomattavasti paremmassa tilassa kuin Kuopiossa. Koulut on remontoitu, osa on uusia. Terveydenhuolto huippuluokkaa.
      Työmatkaan et omaa autoa tarvitse, bussi kulkee sairaaloiden (KYS, Julkula, Niuva) kautta.

• Kemiran kasat

Siinäpä on hyvä pähkäillä ajaako Lamperilan kautta vai Vehmerin kautta ja lossilla töihin kun kallan sillat pojottaa ylhäällä päiväkausia.

• Emppunen
        Kemiran kasat kirjoitti:

Siinäpä on hyvä pähkäillä ajaako Lamperilan kautta vai Vehmerin kautta ja lossilla töihin kun kallan sillat pojottaa ylhäällä päiväkausia.

Toistakymmentä vuotta kuljin Kallansiltojen yli työmatkaa ja yhden käden sormiin mahtuu ne kerrat kun oli sillat ylhäällä. Normaali työnantaja ymmärtää kyllä jos sillat on ylhäällä eikä sen takia pääse ajallaan töihin. Ja tuskin niin korvaamaton on kukaan etteikö vois jonkun kerran vähän myöhästyä. Vai? Päiväkausia en muista niiden ylhäällä olleen koskaan.

• Kuopiossa

Pitää olla aika arka, jos ei uskalla illalla yksin liikkua Kuopiossa. Ehkä joillakin Petosen keskustan alueilla on ollut outoa menoa, mutta sekin ongelma on häviämässä, kun alue "aikuistuu". Tosin Männistön ostoskeskuksesta on ollut puhetta, että siellä olisi myös meno välillä epämääräistä. Muutoin Kuopio on tosi rauhaisa paikka, ja täynnä lupsakoita ihmisiä.

• Eräs vaan

Kuopiota voisi luonnehtia mukavksi, normaaliksi keskikokoiseksi kaupungiksi. Ruutukaava alueelta löytyy kaikki tarvittavat palvelut ja kaikissa kaupunginosissa on ainakin ruokakauppa.

Kuopion keskustan alue on aika tiiviisti rakennettu, joten pyörällä pääsee KYS:ille nopeasti mistä päin keskustaa vain. Joukkoliikenne toimii kohtuullisesti, joten lähiöitä ja Siilinjärveäkään ei välttämättä tarvitse sulkea pois asuinpaikka vaihtoehdoista.

Kuopiossa ei varsinaisia slummikaupunginosia ole. Lähinnä Saarijärvi B ei ole oikein suosiossa. Jynkästä, Neulamäestä ja keskustasta löytyy pieniä alueita, jonne ei ehkä kannata yksin pimeän tullen mennä, mutta yleensä ottaen turvallinen kaupunki. Itse asun Männistössä, aiemman kirjoittajan kommentit Männistön torialueen jengistä, voisin kuitata liioitteluna. Torin seutuvilla pyörii silloin tällöin muutaman alholistin (keski-ikäisiä miehiä, ei ainakaaan päällepäin näkyviä huumeongelmia) porukka. Mitään häiriötä heistä ei ole.

Kuopio on vuokratasoltaan kallis kaupunkin. Pienen kolmion vuoksrat pyörii tasolla 500-900€/kk (n.600€ hintaan saa jo hyväkuntoisia ja siistejä).

Kuopio kouluissa pyörii iso myllerrys, säästöjä etsitään vaikka mitään säästämistä ei ole, joten pari vuotta sitten hyvämaineisena tunnettuun kouluun on nyt tungettu myös parin lähikoulun lapset ja lopputuloksena on ylisuuret luokat ja mitättömät resurssit tai sitten "hyväkoulu" on lopetettu, toisaalta vilkkaille rakennusalueille rakennetaan uusia kouluja ja laajennetaan vanhoja.

• missä siis?

Voisitko kertoa, missä päin jynkkää on rauhatonta? Itse olen asunut leväsellä ja olen pitänyt jynkkääkin rauhallisena ja viihtyisänä lähiönä. Harmi, jos asia ei olekaan niin.

• ihmetellään
        missä siis? kirjoitti:

Voisitko kertoa, missä päin jynkkää on rauhatonta? Itse olen asunut leväsellä ja olen pitänyt jynkkääkin rauhallisena ja viihtyisänä lähiönä. Harmi, jos asia ei olekaan niin.

täälläkin..? Ja vielä vaarallista? Asuttu kolmisen vuotta Jynkässä ja kovasti viihdytty. Ei olla havaittu rauhattomuutta tai muitakaan häiriötä ja asumme käsittääkseni Jynkän "ytimessä".
        Rauhattomuutta on voinut olla vuosikausia sitten, niinkuin luin kuopion asuinalueiden vaiheita esittelevästä jutusta. Kaikissa lähiöissä, joihin rakennettiin uutta oli ollut alkuaikoina häiriöitä, todettiin.

• vuokrataloissa
        missä siis? kirjoitti:

asuu valitettavasti muutamia häiriköitä. Jos haluat arkena aamuyöstä kuunnella musiikin soitantaa ja känniläisten riitelyä, niin Nikun vuokrataloista löytyy sitä ohjelmistoa.

• osin,,,
        vuokrataloissa kirjoitti:

asuu valitettavasti muutamia häiriköitä. Jos haluat arkena aamuyöstä kuunnella musiikin soitantaa ja känniläisten riitelyä, niin Nikun vuokrataloista löytyy sitä ohjelmistoa.

tuo esittämäsi, mutta mitään ei voi yleistää.
        Voi olla olemassa suuria talokohtaisia eroja jopa samassa kaupungin osassa. Voi olla, että kymmenestä talosta yhteen on "kasautunut" useampi häirikkö ja se voi johtua siitä, että suuri osa asukkaista on "välinpitämättömiä".

Itse asun Nikun vuokratalossa ja ei voisi rauhallisempaa ja häiriöttömämpää olla ja asua. Paljolti häiriöiden sieto on kiinni muista asukkaista ja "roskasakin" saa kyllä pois eikä sen pitäisi olla vaikeaa.

Olen asunut eri kaupungeissa eri omistajien vuokrataloissa ja havaitsin, että ei voi yleistää sitäkään, että VAIN ns kaupungin vuokrataloissa asuu häiriköitä. Suurin osa vuokralla asujista on kunnollisia ja tunnollisia kansalaisia ja ovat tietoisesti valinneet asumismuotonsa vaikka olisi varaa hankkia omistusasuntokin.

• mukaan
        vuokrataloissa kirjoitti:

ja myös tuttujen kokemusten mukaan miltei kaikista suurista kerrostaloista "löytyy" joku häirikkö. Ongelma ei ole yksin vuokratalojen.
        Eivät ne kaikki omistusasunnon haltijatkaan ole esimerkillisiä asujia. Kokemusta on.

Aivan kuin monien kommenteista on saanut lukea asukkaiden ei tarvitse sietää rauhattomutta ja häiriköintiä vaan niihin puututtava ja jämäkällä otteella.

Jos haluaa takuuvarman rauhallisuuden ja häiriöttömän ympäristön on parasta rakentaa ok-talo metsän keskelle tai "aakeelle laakeelle."
        Ja vielä varmistaa isolla, muutaman hehtaarin tontilla se, että naapureita ei ole tunkemassa samalle alueelle.

• Maitotiellä
        missä siis? kirjoitti:

äsken himaan tullessani taas toimintaa. Nikun kerrostalojen luona kaksi poliisiautoa ja kaksi ambulanssia. Mitähän lienee taas tapahtunut? Vittu noita Nikun kolhooseja.

• ohikulkija..
        Maitotiellä kirjoitti:

äsken himaan tullessani taas toimintaa. Nikun kerrostalojen luona kaksi poliisiautoa ja kaksi ambulanssia. Mitähän lienee taas tapahtunut? Vittu noita Nikun kolhooseja.

oli kuulema E-talosta kuulunut paukahdus...ei ollut tietoa mikä? oliko aseesta vai mistä...voinu olla voimakas huonekalun/lasin rikkoontumisäänikin...
        Joku tehny hälytyksen ja aina on reagoitava kuin olisi suurikin hätä...näyttävän "näytelmän" saa kyllä aikaan. Pari-kolme vuotta sitten talvella kummastelin petosella "näytelmää" lenkillä ollessani, kun poliiseja oli solkenaan "karhunpesän" lähistöllä. Osalla oli suojakilvet. Mitä sitten ilmeni jälkikäteen?
        Miehellä oli ollut lasten leikkiase mukanaan karhunpesässä ja joku oli sen nähnyt. Mies ei ollut edes uhannut aseella ketään..mitä opimme...emme mitään...

• Petosesta

Täällä sitä taas pari vuotta Kuopiossa asuneet neropatit esittelevät näkemyksiään, mikä on turvallinen ja viihtyisä paikka, ja mikä ei. Kehoitan suhtautumaan kriittisesti näihin mielipiteisiin.

Ensinnäkin: keskimäärin kaikkein rauhattominta on aina ollut ja tulee aina olemaan siellä, missä on suurin ihmistiheys! Siellä sattuu ja tapahtuu, ja se on fakta! Tällaisia alueita ovat erityisesti keskusta, monet kerrostaloalueet ja varsinkin lähiöiden kauppakeskukset ja niitä välittömästi ympäröivät kerrostaloalueet. Eli koko ruutukaavakeskustan lisäksi mm. Niiralan tiheimmin asutut paikat, Neulamäestä ostoskeskuksen ja lähikapakan ympäristö, Puijonlaakson ostoskeskuksen ympäristö, Petosella pyörönkaaren tietyt kohdat, Itkonniemellä pultsarien suosimat paikat, Männistön ostoskeskuksen ja kapakan ympäristö, ja monet muut paikat, joita en nyt jaksa luetella.

Lisäksi on typerää enää puhua Petosesta yhtenä alueena. Etenkin tässä yhteydessä. Nykyinen Petonen on jo niin suuri alue, että sen eri alueilla on jo omatkin nimensä. On mm. Pyörö, Pirtti, Palokallio, Litmanen, Pitkälahti, Savolanniemi, Jynkänvuori ja niin edelleen. Suurin osa näistä on asuntojen neliöhintojen perusteella ns. rikkaamman väen alueita, joilla ei roskasakkia pyöri.

• I know it

Mielestäni kommentit ovat kyllä olleet asiallasia. Kyllä aika usein kuulee, kuinka petosella taas joku on puukottanut jotakin jne. Pidätkö itseäsi muka jotenkin paremmin tietävänä kuin kaikki aiemmin kirjoittaneet?

• tero
        I know it kirjoitti:

Mielestäni kommentit ovat kyllä olleet asiallasia. Kyllä aika usein kuulee, kuinka petosella taas joku on puukottanut jotakin jne. Pidätkö itseäsi muka jotenkin paremmin tietävänä kuin kaikki aiemmin kirjoittaneet?

Kyllä petonen on rauhallinen kaupunginosa siinä kuin muutkin. Nämä puheet rauhattomuudesta alkavat olla jo urbaanilegendaa. Totta kai lehdessä on välillä kirjoituksia esim. tappeluista, mutta ottakaa huomioon että petonen on jo oma kaupunki kaupungin sisällä. Asukkaita varmaan 15000-20000.
        Eli suhteuttakaa lehtikirjoitukset asukasmäärään.
        Pyörönkaarella humalaisia liikkuu, mutta missä keskustassa ei...Ja toot on, että saaristokaupunki, pitkälahti ym. ovat varmasti rauhallisimpia paikkoja kuopiossa. Ja tottakai elämisenkin makua pitää olla.

• järvi-järvinen
        tero kirjoitti:

Kyllä petonen on rauhallinen kaupunginosa siinä kuin muutkin. Nämä puheet rauhattomuudesta alkavat olla jo urbaanilegendaa. Totta kai lehdessä on välillä kirjoituksia esim. tappeluista, mutta ottakaa huomioon että petonen on jo oma kaupunki kaupungin sisällä. Asukkaita varmaan 15000-20000.
        Pyörönkaarella humalaisia liikkuu, mutta missä keskustassa ei...Ja toot on, että saaristokaupunki, pitkälahti ym. ovat varmasti rauhallisimpia paikkoja kuopiossa. Ja tottakai elämisenkin makua pitää olla.

asia on juuri näin. koska petosella on asukkaita yhtä paljon kuin iisalmessa, niin kyllähän niitä otsikoitakin syntyy enemmän kuin jostain pikkulähiöstä.

ja jos petosella jää kerran vuodessa kiinni rattijuoppo, niin hetihän sitä vouhotetaan että "taasko siellä on rattijuoppoja! eikö siellä mitään muuta oo kuin rattijuoppoja?" mutta jos vaikkapa haapaniemellä tai puijonlaaksossa jää kiinni rattijuoppoja vaikka joka päivä, niin siihenpä ei kukaan kiinnitä mitään sen kummempaa huomiota.

• jaaniska
        järvi-järvinen kirjoitti:

asia on juuri näin. koska petosella on asukkaita yhtä paljon kuin iisalmessa, niin kyllähän niitä otsikoitakin syntyy enemmän kuin jostain pikkulähiöstä.

ja jos petosella jää kerran vuodessa kiinni rattijuoppo, niin hetihän sitä vouhotetaan että "taasko siellä on rattijuoppoja! eikö siellä mitään muuta oo kuin rattijuoppoja?" mutta jos vaikkapa haapaniemellä tai puijonlaaksossa jää kiinni rattijuoppoja vaikka joka päivä, niin siihenpä ei kukaan kiinnitä mitään sen kummempaa huomiota.

Toi on kyllä hyvä pointti. En ole itse tullut edes ajatelleeksi tuota petosen asukaslukua, en kyllä ole edes tiennyt sitä. Joten tietysti siellä sattuu ja tapahtuu enemmän kuin muissa kaupunginosissa. Jotenkin sitä vain aina kuvittelee, että petonen on paha paikka...

• eipaha
        jaaniska kirjoitti:

Toi on kyllä hyvä pointti. En ole itse tullut edes ajatelleeksi tuota petosen asukaslukua, en kyllä ole edes tiennyt sitä. Joten tietysti siellä sattuu ja tapahtuu enemmän kuin muissa kaupunginosissa. Jotenkin sitä vain aina kuvittelee, että petonen on paha paikka...

Toistakymmentä vuotta asuttiin petosella, alkuun oli ammuskelua sun muuta mistä alue sai pahan maineen. Nykyään ihan saman tasoinen asuinpaikka muiden kanssa, joskin on huomattava, että Nikun vuokra-asuntoja paljon,kaupungin on asutettava niihin myös heikompi osaiset. Muutettiin sitten ennen saman maineen omaavaan Päivärantaan, oli hiljasta, Käen kukunta kuulu,poliisit sano mummolaks. Nyt ollaan Jynkässä ja tämä on todella rauhallista aluetta, pois lukien katraantien ja soikkokujan talojen läheisyys, mutta ei mitään mahdotonta ,verrattuna moneeen muuhun vastaavan kokoiseen kaupunkiin, joista olen kuullut hullumpiakin tarinoita. Tervetuloa rauhalliseen pikkukaupunkiin, jotka muuta sanovat, eivät ole asuneet kaupungissa jonka lyhenne kuuluu iso-omena. yst.terv.Beerbear

• tero kirjoitti:

Erittäin harvoin tuntemattomia puukotetaan/piestään.
        99 % taustalla ovat tutut sekä vanhat kaunat/riidat.

• "kalikka"
        eipaha kirjoitti:

Toistakymmentä vuotta asuttiin petosella, alkuun oli ammuskelua sun muuta mistä alue sai pahan maineen. Nykyään ihan saman tasoinen asuinpaikka muiden kanssa, joskin on huomattava, että Nikun vuokra-asuntoja paljon,kaupungin on asutettava niihin myös heikompi osaiset. Muutettiin sitten ennen saman maineen omaavaan Päivärantaan, oli hiljasta, Käen kukunta kuulu,poliisit sano mummolaks. Nyt ollaan Jynkässä ja tämä on todella rauhallista aluetta, pois lukien katraantien ja soikkokujan talojen läheisyys, mutta ei mitään mahdotonta ,verrattuna moneeen muuhun vastaavan kokoiseen kaupunkiin, joista olen kuullut hullumpiakin tarinoita. Tervetuloa rauhalliseen pikkukaupunkiin, jotka muuta sanovat, eivät ole asuneet kaupungissa jonka lyhenne kuuluu iso-omena. yst.terv.Beerbear

ns "kalahti" kun mainitsit Jynkän ja katraantien...Me kaksi asuttu rapiat kaksi vuotta katraantiellä (Niku) ja kerrottu on, että näissä taloissa on asunut muutama häiriötä aiheuttanut. Ei ole/asu enää. Yhdessä talossa asunut mm "huumejengiä" muuta heitäkään ei enää ole näkynyt.

Nämä vuodet ovat olleet rauhaisia. Aivan kuin jossain esitettiin, niin asukkaat voivat itse vaikuttaa mitä sietävät. Muuten parannuksia ei tule.
        Soikkokujan talot Salen vieressä lienevät suurin "riski", sillä niissä asuu kertoman mukaan edelleen eniten "häiriköitä". Varmaan niissäkin asuu suurelta osin kunnollisia.

• vuotta
        "kalikka" kirjoitti:

ns "kalahti" kun mainitsit Jynkän ja katraantien...Me kaksi asuttu rapiat kaksi vuotta katraantiellä (Niku) ja kerrottu on, että näissä taloissa on asunut muutama häiriötä aiheuttanut. Ei ole/asu enää. Yhdessä talossa asunut mm "huumejengiä" muuta heitäkään ei enää ole näkynyt.

Nämä vuodet ovat olleet rauhaisia. Aivan kuin jossain esitettiin, niin asukkaat voivat itse vaikuttaa mitä sietävät. Muuten parannuksia ei tule.
        Soikkokujan talot Salen vieressä lienevät suurin "riski", sillä niissä asuu kertoman mukaan edelleen eniten "häiriköitä". Varmaan niissäkin asuu suurelta osin kunnollisia.

Jynkässä olen asunut puoli vuotta vasta ja aina, kun ajelen kaupungilta kotiini vuokra-asuntooni, alkaa kolmisopen markettien kohdalla "oksettamaan". Kyllä Jynkkä on yksi Kuopion vastenmielisimmistä asuntoalueista. Varsinkin Salen seutu. Hyi vittu! Pakko muuttaa pois. Muuten pälli leviää niiden juoppojen ja hullujen toimintaan. Saatana!

• täyttä puppua

Nämä velkavankeudessa elelevät miljoonatalojen, köh. siis rivareiden ja rivitalomaisen tiheään rakennettujen omakotitalojen omistajat asuvat Petosen kaupunginosassa siinä missä Pyörön narkkaritkin.

Saaristokaupunki & Savolanniemi ovat pelkkää markkinamiesten puppua joka on näemmä mennyt Kuopiolaisiin kuin väärä raha :)

T: Mies Savolanniemi, PETONEN

• mieltä
        täyttä puppua kirjoitti:

Nämä velkavankeudessa elelevät miljoonatalojen, köh. siis rivareiden ja rivitalomaisen tiheään rakennettujen omakotitalojen omistajat asuvat Petosen kaupunginosassa siinä missä Pyörön narkkaritkin.

Saaristokaupunki & Savolanniemi ovat pelkkää markkinamiesten puppua joka on näemmä mennyt Kuopiolaisiin kuin väärä raha :)

T: Mies Savolanniemi, PETONEN

Olen samaa mieltä! kuka tahtoo omakotitalonsa niin lähelle toisia taloja? sillä rahalla sais unelma talon unelma paikalta! itse tahdon omakotitaloon mutta en kyllä muuttaisi sinne, vähänkö harmittais kun ei ois pihaa ja kaikki näkee pihalle, mun parvekekin on suojasempi...

• Ex-Kuopiolainen
        mieltä kirjoitti:

Olen samaa mieltä! kuka tahtoo omakotitalonsa niin lähelle toisia taloja? sillä rahalla sais unelma talon unelma paikalta! itse tahdon omakotitaloon mutta en kyllä muuttaisi sinne, vähänkö harmittais kun ei ois pihaa ja kaikki näkee pihalle, mun parvekekin on suojasempi...

Ympäri Suomea asuneena pakko todeta että Savolanniemi on yksi koko maan hienoimmista uusista asuntoalueista. Vastaavaa ja jopa hienompaa arkkitehtuuria toki löytyy muualtakin mutta järvimiljöö on aivan upea. Saaristokaupunki vaikuttaa myös erittäin lupaavalta, jopa niin lupaavalta että vaimon vastustelusta huolimatta pakko alkaa suunnitella muuttoa Kuopioon täältä Helsingista..... Tytöt ilmoittivat jo kuopioon tahtovansa kun maisemia kävimme katsomassa ;-)

En ymmärrä ruikutusta tonttien koosta. Tottakai omakotitontit ovat jotain 1000-2000m2 kun KAUPUNGISSA asutaan. Entä sitten? Jos haluaa 5000m2 tontin muuttakoon maalle vaikka Karttulaan tai Siilinjärvelle.

• Samaa mieltä
        Ex-Kuopiolainen kirjoitti:

Ympäri Suomea asuneena pakko todeta että Savolanniemi on yksi koko maan hienoimmista uusista asuntoalueista. Vastaavaa ja jopa hienompaa arkkitehtuuria toki löytyy muualtakin mutta järvimiljöö on aivan upea. Saaristokaupunki vaikuttaa myös erittäin lupaavalta, jopa niin lupaavalta että vaimon vastustelusta huolimatta pakko alkaa suunnitella muuttoa Kuopioon täältä Helsingista..... Tytöt ilmoittivat jo kuopioon tahtovansa kun maisemia kävimme katsomassa ;-)

En ymmärrä ruikutusta tonttien koosta. Tottakai omakotitontit ovat jotain 1000-2000m2 kun KAUPUNGISSA asutaan. Entä sitten? Jos haluaa 5000m2 tontin muuttakoon maalle vaikka Karttulaan tai Siilinjärvelle.

Näin on.

Saaristokaupungin järvimiljöö niemineen ja saarinen on ainutlaatuinen Suomessa.

Vähän toista kuin asua täällä Etelä suomessa tasaisella järvettömällä savipellolla.

t.Toinen eteläsuomalainen Kuopio-fani

• Anonyymi
        Samaa mieltä kirjoitti:

Näin on.

Saaristokaupungin järvimiljöö niemineen ja saarinen on ainutlaatuinen Suomessa.

Vähän toista kuin asua täällä Etelä suomessa tasaisella järvettömällä savipellolla.

t.Toinen eteläsuomalainen Kuopio-fani

Ohan siellä meri ja Kannelmäen takana paskapuro

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ohan siellä meri ja Kannelmäen takana paskapuro

Kuka idiootti nostaa näitä vuosia vanhoja viestejä?

• vaan!

Kuopiossa nyt 2 vuotta asuneena voin toivottaa teidätkin oikein hyvillä mielin tänne. Tampereella ikäni asuneena ajattelin, ettei sille vertoja löydy, mutta Kuopio on jo ainakin hyvin lähellä...
      Itse olen hoito-alalla ja töitä on riittänyt ihan että on melkein itse saanut valita minne menee.
      Neulamäessä en itse henk.koht. tykännyt asua, mutta eiköhän loppu peleissä kaikki kaupungin osat ole ihan hyviä, jos vaan välttelee kaupungin vuokra-asuntoja. Puijonlaakso nyt olisi ainakin sairaalan lähellä.
      Illalla ei ole yhtään sen turvattomampaa kuin missään muussakaan kaupungissa.

• Savon Sanomat

"
      Maakunta
      01.07 15:40
      Poliisi takavarikoi 10 kiloa dynamiittia Petosella

Kuopion poliisi takavarikoi reilut kymmenen kiloa dynamiittia perjantaina yksityisasunnosta Kuopion Petosella.

Poliisi otti tapauksen vuoksi kiinni kaksi henkilöä. Tapahtuma ei aiheuttanut vaaraa lähistön asukkaille. Poliisi tutkii asiaa räjähderikoksena. Räjähteiden alkuperää selvitetään."

Tervetuloa Petosen rauhalliselle asuntoalueelle!
      :)))))))))))

• häiritsi

sinun rauhaasi dynamiitti. Olisitko reagoinut asiaan mitenkään, jos takavarikko olisi tehty keskusten alueella. Keskustan ravintoloissa viimeaikoina muutama joukkotappelu, pahoinpitelyitä kaupungilla, rattijuoppo törmäsi taksiin, rattijuopon takaa-ajo ym. ym. Silti asuntojen hinnat keskustassa pilvissä. Eihän tuolla logiikalla siellä uskaltaisi kukaan ihminen asua saati ilta kuuden jälkeen liikkua..hohhoijaa

• ei häirinnyt
        häiritsi kirjoitti:

sinun rauhaasi dynamiitti. Olisitko reagoinut asiaan mitenkään, jos takavarikko olisi tehty keskusten alueella. Keskustan ravintoloissa viimeaikoina muutama joukkotappelu, pahoinpitelyitä kaupungilla, rattijuoppo törmäsi taksiin, rattijuopon takaa-ajo ym. ym. Silti asuntojen hinnat keskustassa pilvissä. Eihän tuolla logiikalla siellä uskaltaisi kukaan ihminen asua saati ilta kuuden jälkeen liikkua..hohhoijaa

Petonenhan on Kuopion rauhallisin asuntoalue. Siellähän todella harvoin puukotetaan, hukutetaan, ammutaan, tapellaan....
        Kuopion poliisikin tietää asuntoalueen rauhallisuuden:)))))))

• meiri

10 vuotta, joten ehkä tiedän asiasta jotain. Asun myös NiKun:n talossa, eli minä ja naapurini ovat niitä potentiaalisia 'juoppoja ja hulluja'. Naapurusto on kuitenkin rauhallinen, toki pari alkoholiongelmaista tässäkin talossa asuu, mutta eivät he minun elämääni häiritse. Täällä on paljon kävelyteitä ja vehmasta luontoa. Ikinä en ole joutunut pelkäämään Petosella ja uskallan liikkua täällä mihin aikaan tahansa. Esim. Neulamäen ostarilla tai Männistön torilla en uskaltaisi. Suosittelen vilpittömästi Petosta asuinpaikaksi.

• muualta muuttava
        meiri kirjoitti:

10 vuotta, joten ehkä tiedän asiasta jotain. Asun myös NiKun:n talossa, eli minä ja naapurini ovat niitä potentiaalisia 'juoppoja ja hulluja'. Naapurusto on kuitenkin rauhallinen, toki pari alkoholiongelmaista tässäkin talossa asuu, mutta eivät he minun elämääni häiritse. Täällä on paljon kävelyteitä ja vehmasta luontoa. Ikinä en ole joutunut pelkäämään Petosella ja uskallan liikkua täällä mihin aikaan tahansa. Esim. Neulamäen ostarilla tai Männistön torilla en uskaltaisi. Suosittelen vilpittömästi Petosta asuinpaikaksi.

Sinne soluun ,pyöröön, oon muuttamassa.Kauheita kauhujuttuja on kerrottu, vaikka on muutama nätiksi paikaksikin kutsunu.Eniten heikottaa se matka keskustaan kouluihin, mutta tietääkseni petoselta kulkee monta bussia tunnissa. Kaippa siihen ajan kanssa tottuu.Eniten toivoisin, että pystyisin myöhemmälläkin liikkumaan ilman ettei tarvitsisi pelätä :) Kuopiossa mieluiten asuisin männistössä tai niiralan alueilla.Mut ehkä vielä joskus ..

• Olen asunut Kuopiossa nyt 5 vuotta.
      Omat kokemukseni ovat positiivisia.
      Luonto on mahtava talvella ja varsinkin kesällä. Ihmiset ovat lupsakoita.
      Palveluita löytyy yllinkyllin.
      En ole kertaakaan törmännyt ongelmiin liikkuessani yöllä keskustassa, Neulamäessä, Puijonlaaksossa. Toki hieman epämääräisen näköisiä ryhmiä liikuskelee, mutta jos niitä ei mene hätyyttämään, ei tule ongelmia.

• Vuodesta 87

Olemme viihtyneet kaupunginosassa jo pian 20 v.
      Ympärillä luontoa (järvi ja
      ulkoilumahdollisuudet). Hyvät bussiyhteydet ja yht.palvelut.
      Joskus kannattaa olla kuulematta ns. "mutupuheita". Koska on ihmisiä jotka ovat joko kateellisia tai leimaavat asioita jonkin kokeman perusteella.
      Joka tapauksessa tervetuloa kuopioon.

• Saavistolainen

Tervetuloa

Ihmiset ystävällisiä - vaikka osa pudonnut valtion hoteisiin jo nuorena.

Tiivis kaupunki ja ihmiset auttavaisia !

Kateus on kadonnut ja siten kaupunki on avoin uusille ihmisille ja asioille !

• kospeli

Kuopio on mielestäni todella hyvä paikka asua, olen täällä nyt 27 vuotta elellyt. Välillä tuntuu että piirit on pienet, mutta tässä iässä ei enää haittaa... Silti Kuopiossa on opiskelukaupunkina todella hyvä vaihtuvuus ihmisissä, eikä samoja naamoja tarvitse ravintoloissakaan tuijotella jos ei halua, koska niissäkin on varaa mistä valita...

Ihan höttöö on tuo kaupunginosien vertailu, kun kaikissa sattuu ja tapahtuu... pummeja on joka paikassa ihan varmasti...

Hoitoalalla on Kuopiossa hyvä tilanne tulevaisuudessakin, koska KYS, Niuva ja Julkula työllistävät todella paljon porukkaa... Hoitajista on pulaa!!!

Hyvä paikka asua lapsiperheille kokonaisuutena...

• puijonlaakso

puijonlaakso, ainakin ennen kun olin lapsi se oli rauhallinen.

• zzzzz

Tervetuloa Kuopioon!Työtä hoitsuille Kysiltä ja asumaan Julkulaan,työmatka kävellen tai pyöräillen,Kysin vuokrataloja löytyy myös ja lapselle valmistuu uusi koulu v.2007.Niin ja rauhallista on,melkein kuin maalla asuisi,lenkkipolut,upea Puijon luonto lähellä ja uimaranta löytyy myös,lähikauppa,kampaamo,kapakka,siisti sellainen ja hyvää ruokaa,kioski,tuoreita leivonnaisia leipomosta,päiväkoti,niin ja pitsapaikka josta kysiläisille hyviä etuja.Eikun vaan nokka kohti Kuopiota!Turvallisesti olen voinut täällä liikkua ja lapset myös,tietysti onhan niitä maailmassa häiriköitä liikkeellä,ainaskin yöaikaan,mutta on myös itse vastuussa liikkeistään ja ei turhaan kannata hakeutua riskialueille,kyl ne häiriintyneet useimmiten tappelevat keskenään,eli uhrikin on monesti itse samaa sakkia.

• Anonyymi

Ajattelin perustaa yleiskäyttöisen juttuketjun kyselyihin että millaisia asuinalueita mikin paikka on ettei joka alueeseen tarvitsisi aloittaa uutta ketjua.
      Itse kysyn nyt ensimmäiseksi, millainen asuinalue Petosen Litmasenkaari on? Siellä näkyisi olevan edullisia vuokra-asuntoja luhtitaloissa tarjolla, vaan onko edullisen vuokrahinnan takana jokin koukku, rauhaton alue tms.?

• Anonyymi

Hei vaan Kuopio!

Olisin muuttamassa työn perässä sinne ja asuntoa nyt kuumeisesti etsin. Vuokra-asuntoa olen nyt katsellut ja Lumolla ainakin näyttää olevan vapaita asuntoja. Yksityiseltä myös asuntoja katsellut, mutta mukanani muuttaa karvakavereita ja kaikkiin ei ole lemmikit sallittuja.

Olen ajatellut muuttaa keskustaan, jossa työt ja palvelut ovat lähellä, mutta toivoisin sieltä löytyvän myös luontoa ja lenkkeilymaastoja. Löytyisikö niitä keskustan läheisyydestä? Myös Puijonlaakso, Neulamäki ja Särkiniemi vaikuttaisi kivalta seudulta. En vaan tiedä ovatko nämä asuinalueena minkälaisia. Onko kenelläkään kokemusta Lumon taloista näillä kyseisillä alueilla?

Mitä asuinaluetta suosittelisit Kuopioon muuttavalle joka haluaa rauhallisen asuinalueen ja hyvät ulkoilu mahdollisuudet luonnossa?

Oma auto tarvittaessa käytettävissä.

Kaikki neuvot ovat tervetulleita. Kiitos.

• Anonyymi

Kuopiossa ei ole enää hyviä asuinalueita. Täältä löytyy lähinnä vanhempia asuinalueita joiden asunnot ovat lähes purkukuntoisia homepesiä ja uudemmat asuinalueet on rakennettu täyteen huonolaatuista ja jo uutuudeltaan sisäilmaongelmaista skeidaa. Älytön vuokrataso ja esim. Saaristokaupunki uudempana asuinalueena on rakennettu koko kaupungin surkeimmalle mahdolliselle paikalle jätevedenpuhdistamon kupeeseen. Kannattaa myös varautua muuttamaan useampaankin kertaan, koska rauhallisia asuntoja täältä on nykyään turha edes yrittää löytää.

• Anonyymi

Opiskelija oon, Kuopioon tähtään. Mitkä talot Männistöstä ja mitkä Itkonniemestä on rauhallista aluetta? Mitkä homeessa?

• Anonyymi

Kaikki on homeessa ja rauhatonta ja opiskelijoille liian kallista.

• Anonyymi

asunut jo todella kauan Kuopiossa. Työelämässä, kivat työkaverit ym.
      Mutta ei yhtään ystävää täällä.
      Kukaan ei pyydä minnekään...

• Anonyymi

Hyvänen aika sentään! Oletko aina tottunut siihen, että odotat toiselta ja toisilta aloitetta?
        Itse olen saanut ystäviä eri paikkakunnilta kun olen itsekin ollut aloitteellinen.
        Moni voi olla ujo ja varautunut kylläkin, mutta pitää uskaltaa avata suunsakin.

• Anonyymi

Täällä on itsekkäitä ihmisiä

• Anonyymi

Hulluja eniten Suomessa tilastollisesti

• Anonyymi

Ihan rehellisesti sanottuna, ei vittumoisempaa paikkaa. Juoppoja ja huumeveikkoja, pakolaisia, kuin vilikkälässä kissoja. Rosvoja ja ilkivallan tekijöitä.
      Haiskahtaa vireälle ja vasemmistolaisuudelle. Väkivalta rehoittaa.
      IHAN SAMANLAISTA, KUIN KAIKISSA MUISSAKIN SUOMEN KAUPUNGEISSA JA KYLILLÄ. VAROA, ETTEI OLE VÄÄRÄÄN AIKAAN VÄÄRÄSSÄ PAIKASSA. TOSI VAARALLISTA.
      ROHKEASTI, KUULE KÄYT VAAN ROHKEASTI JOUKKOON MKAAN,niinhän ne sanovat, että seura tekee kaltaisekseen, joka nyt ei pidä ollenkaan paikkaansa.

• Anonyymi

Tuhoon tuomittu juntti hullu pitäjä

• Anonyymi

Kurkimäki on yks mutta ei oo. Vuokra asentoja

• Anonyymi

Kuopio oli hyvä paikka asua vielä 80 ja 90 luvuilla kun senaikaiset asunnot oli vielä kohtalaisen uusia, halpoja ja hyväkuntoisia. Nykyään sijoittajien temmellyskenttä ja asumishelvetti jossa kunnollisen asunnon löytäminen täysjärkisellä hinnalla on mahdotonta. Samoja vanhoja asuntoja vuokrataan huippuhinnoilla ja uudiskohteetkin käsittämättömän huonolaatuista sekundaa. Kannattaa varautua sisäilmaongelmiin ja kaikenlaisiiin juoppiohin, huumeporukoihin ja hörhöihin naapurissa. Tervetuloa.

• Anonyymi

Ei pidä paikkaansa.

• Anonyymi

Juoppioihin. Taitaa lieppio siellä yrittää mussuttaa:'D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juoppioihin. Taitaa lieppio siellä yrittää mussuttaa:'D

Lieppioi on ite pilleristi puli.

• Anonyymi

Tosi ihana.

• Anonyymi

Omasta olosta kiinni missä on hyvä. Itse voisin viihtyä vaikka Vehmersalmella.

• Anonyymi

Jos onnistuu löytämään hyvän asunnon jossa saa olla rauhassa missä tahansa (jopa Kuopiossa) on hyvä asua. Kuopion ongelma on nykyään surkeat työmarkkinat (ellet hae julkiselle sektorille), järjetön asumisen hintataso suhteutettuna asuntojen surkeaan kuntoon/laatuun ja joka paikassa jotain juoppoja ja ongelmatapauksia naapurissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos onnistuu löytämään hyvän asunnon jossa saa olla rauhassa missä tahansa (jopa Kuopiossa) on hyvä asua. Kuopion ongelma on nykyään surkeat työmarkkinat (ellet hae julkiselle sektorille), järjetön asumisen hintataso suhteutettuna asuntojen surkeaan kuntoon/laatuun ja joka paikassa jotain juoppoja ja ongelmatapauksia naapurissa.

Kannattaa hakeutua töihin ja asumaan Jyväskylään. Ei tule katumaan jos saa työn ja asunnon, sen verran hieno kaupunki asua ja elää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt ei kyllä ole kirjoittajalla tietoa. Lomien jälkeen taas moni työkaveri kertoo käynernsä Kuopiossa ja jos muuttaa haluaisivat olisi osoite Kuopio.
        Kaverini talo ns vanhalla alueella hinta noin 1000 euroa neliö ja kaikki talossa ok. Keskustaan 5 km ja kaikki palvelut lähellä.
        Jyväskylä muuan katu rinteessä...

• Anonyymi

Jynkkä ja neulamäki pitäisi liittää petoseen, koska Petonen on todella mukava paikka. Ne ihmiset jotka sanovat, petonen pitäisi eristää eivät ole asuneet petosella ikinä. Petonen on nostalginen, tuo ihmiset yhteen ja Petosella on mukavia vanhoja ihmisiä. Ja höpönlöpön täällä ei ole narkkareita, eikä rikollisia. Pulirinki on myös myytti, sellaista ei ole olemassakaan! Nuoriso kukoistaa petosella päivä päivältään, ja heidän vuokseen petonen pitäisi laajentaa! Suosittelen ihmisiä muuttamaan 98-nimiseen taloon, osoitteessa pyörönkatu 12. Ihmiset väärentävät kuvaa Petosesta, olkaa parempia!

• Anonyymi

Mitkä on Petosen pahimmat alueet / osoitteet?

Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      129
      3497
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1825
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1591
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1342
    5. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      90
      1184
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      107
      1151
    7. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      68
      1069
    8. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      65
      954
    9. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      80
      905
    10. Oli pakko saada sut suuttumaan

Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä
      Ikävä
      20
      887
    Aihe