Krups-espressokeitin

kofeinisti

Eli tekeekö sellaisella alle satasen Krupsin espressokeittimellä mitään? Painetta siinä on 15 baria, eli pitäisi olla riittävästi. Olen harkinnut sellaisen ostoa enkä tajua miksi ihmiset tuijottaa niin kamalasti siihen keittimen hintaan. Eikö tärkeintä ole se paine ja veden oikea lämpötila? Miksei edullinen keitin voi tehdä hyvänmakuista espressoa jos painetta on kuitenkin enemmän kuin jossain mutteripannussa ja lämpöäkin riittää? Tai itse todennäköisesti juon cappuccinoa mieluummin kuin espressoa, kelpaako siihen tuollainen "halpa" keitin?

7

22097

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Espresson harrastaja

Vaikka noissa halvemmissa aina ilmoitetaan, että painetta olisi se 15 baria, ei se käytännössä välttämättä ole niin. Itse asiassa paine ei ole espresson valmistuksen kannalta se tärkein asia, toki yksi edellytys. Esim. tuossa Krupsissa on ns. thermoblock lämmityssysteemi, jossa tehot ei riitä. Kalliimmissa on oma boileri, jossa vesi lämpiää ja tuottaa riittävän paineen.

Itselläni oli aikoinaan sellainen 100 euron AEG:n EA100 keitin ja aluksi olin ihan tyytyväinen. Sillä oli helppo kokeilla miten homma toimii. Sai sillä jonkinlaisen cremankin aikaiseksi (tässä paineella merkitystä). Se tosin johtui keittimen kahvassa olevasta suodattimesta, joissa on sellainen creman keinotekoisesti tuottava "osa". Lyhyesti sanottuna: halvoilla keittimillä tekee noin vuoden ajan jonkinlaista espressoa muistuttavaa juomaa, maitovaahtoa on turha yrittääkään. Eli jos tykkäät juoda cappucinoa, ei noilla halvoilla pysty siihen (teho ei riitä kunnon kuuman ja kuivan höyryn tuottamiseen). Ei tosin välttämättä kalliimmallakaan. Esim. Juran täysautomaatit maksavat maltaita eikä ne välttämättä tuota parempaa espressoa ja etenkään maitovaahtoa.

Itselläni on nyt Rancilio Silvian espressokeitin ja ero on kuin yöllä ja päivällä siihen AEG:hen. Olen ollut todella tyytyväinen. Lisäksi omista Ranciloin Rocky-kahvimyllyn, joka on edellytys tuon Silvian kanssa. Ilman myllyä ei saa hyvää aikaiseksi. Maksoin niistä yhteensä noin 800 euroa. Tällä setillä saan iakaiseksi parempaa espressoa ja cappucinoa kuin mistää kahvilasta. Ja nämä laitteet ovat todella pitkäikäisiä.

Jos ei halua noin paljoa investoida heti alkuun, suosittelen tämän linkin takaa löytyvää settiä (Baby Gaggia keitin ja Krupsin levymylly, myllyä saa ainakin Gigantista ja Anttilasta): http://www.kahvilasi.net/forum/viewtopic.php?p=3044&highlight=baby#3044

Kannattaa muutenkin selailla tuota kahvilasin palstaa.

• espressoharrastuksen aloitt...

Lainaus tuolta kahvilasi.net-sivustolta:

"15 baarin paine. Espresson laatu ei parane baareja nostamalla. 9 baarin paine = ainoa oikea."

• minulla on
        espressoharrastuksen aloitt... kirjoitti:

Lainaus tuolta kahvilasi.net-sivustolta:

"15 baarin paine. Espresson laatu ei parane baareja nostamalla. 9 baarin paine = ainoa oikea."

juuri kyseinen keitin kotikäytössä. On hyvä, espressoon tulee kunnon crema. Maitovaahdotus onnistuu, vaahdosta saa tukevan ja maidon lämmityskin onnistuu helposti.

Ainut vaan että metelöi aika paljon ja veden määrä täytyy itse säätää.

• ihan kahvilla

Minulla on ainakin ollut jo vuosia Krupsin XP-4000 kone (olikose 89e) ja olen ollut todella tyytyväinen. Ihan kestää vertailun kyllä muihinkin espressoihin, joita olen maistanut kahviloissa! Tuo vaahdotuskin kyllä toimii, mutta olen huomannut, että masiina pitää pitää puhtaana myös sisältä eli pari kertaa, kun vaahdotus on ns. heikenkentynyt niin kaksi ruuvia auki koneen takaa ja puhallus paineilmalla sisuksiin niin, että kuivaa joka puolelta niin jopa taas vaahdottaa ihan joka kerran ja vaahto on juuri oikean laista pienikuplaista. TIetysti hiukan on alkanut kiinnostamaan ihan täysautomaatimasiinat, mutta kun en tiedä mikä olisi hyvä ostos, niin en ole vielä jaksanut investoida.

• Jucken

....eilen hankittu po. keitin. Olen täysin tyytyväinen ostokseeni. Muutama vuosi sitten hankkimani ainakin puolet kalliimpi AEG on enempi lelu. Siispä suosittelen.

• parilla kympillä.

Espressokeitin jossa höyrytoiminto. Höyrysuutin, jonka työntöpaine 4 baaria. Tekeekö tällasella yhtään mitään?

• @mor
        parilla kympillä. kirjoitti:

Espressokeitin jossa höyrytoiminto. Höyrysuutin, jonka työntöpaine 4 baaria. Tekeekö tällasella yhtään mitään?

...ihan heräteostoksena lähti satasen keitin mukaan, hintaan 16,40 €, ilman pakkausta tosin. Toimii loistavasti verrattuna kahteen edelliseen koneeseeni. Tähän hintaan lyömätön hintalaatusuhde : ). Se kahvimylly on tietysti välttämätön, Braunin pikkuinen 19,90 € on riittänyt toistaiseksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      70
      5913
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      122
      5186
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      434
      3127
    4. Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?

Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s
      Nettideittailu
      99
      1556
    5. Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.

Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved
      Maailman menoa
      361
      1197
    6. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      29
      1009
    7. Et ilmeisesti aio enää ikinä olla tekemisissä

Että näinkö se menee
      Ikävä
      65
      1001
    8. Sydämeni on sinun luona

Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun
      Ikävä
      46
      916
    9. Trump ja Venäjä

Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja
      Maailman menoa
      109
      884
    10. Jatkuva stressitila

On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan
      Ikävä
      52
      859
    Aihe