Auto firmalle vai omana

ohjeita

Olisiko jollain ohjetta tai laskumallia miten voi laskea ja tarkistaa kannattaako auto laittaa/ kirjata toiminimellä yritykselle vai pitää irrallaan ja ottaa matkakorvaukset vähennyksenä?

46

34367

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tmitmi

siihen että tmi omistaa pakettiauton. kaikki kulut menee näin firman piikkiin ja on alvi vähennyskelpoista (paitsi vakuutukset). ainakin itse laskin säästäväni hyvin tällä mallilla.
      autokin on alvi väh kelpoinen.

• mopo.nen

Jos kiinteässä toimipaikassa liikettään pitävä parturi ostaa pari uutta pakettiautoaan firmaan, niin ei niiden kuluja automaattisesti voi vähentää. Verottaja ei usko ilman ajopäiväkirjaa että ne on mitenkään liiketoiminnan käytössä.

Jos rakennuksilla putkimiehenä toimiva yrittäjä ostaa pari pakettiautoa firmalleen, niin verottaja todennäköisesti hyväksyy auton firman vähennyksiin. Varsinkin jos yrittäjällä on yksityisauto omissa nimissään. Toki näissäkin tapauksissa verottaja voi arvioida osan kuluista yksityiskäytöksi ja verovelvollisen on sitten näytettävä toteen ettei ole ajanut yksityisajoa. Milläs näytät jos ei ole ajopäiväkirjaa. Tosi yrittäjä ei valita vaan maksaa.

• putkiyrittäjänä vaan.
        mopo.nen kirjoitti:

Jos kiinteässä toimipaikassa liikettään pitävä parturi ostaa pari uutta pakettiautoaan firmaan, niin ei niiden kuluja automaattisesti voi vähentää. Verottaja ei usko ilman ajopäiväkirjaa että ne on mitenkään liiketoiminnan käytössä.

Jos rakennuksilla putkimiehenä toimiva yrittäjä ostaa pari pakettiautoa firmalleen, niin verottaja todennäköisesti hyväksyy auton firman vähennyksiin. Varsinkin jos yrittäjällä on yksityisauto omissa nimissään. Toki näissäkin tapauksissa verottaja voi arvioida osan kuluista yksityiskäytöksi ja verovelvollisen on sitten näytettävä toteen ettei ole ajanut yksityisajoa. Milläs näytät jos ei ole ajopäiväkirjaa. Tosi yrittäjä ei valita vaan maksaa.

sattuipa sopivasti. olen muuten putkiyrittäjä vuodesta 1994. ja koskaan ei ole verottaja kyseenalaistanut pakettiautojen kuluja jne. joten tuon esimerkkisi ajatusleikki on täyttä paskaa.
        ajopäiväkirja ei todista mitään, niitä voidaan tehdä koska vaan.

• putkiyrittäjänä vaan..
        mopo.nen kirjoitti:

ja ajopäiväkirjaanhan on haettava joka ajon/merkinnän jälkeen verotoimistosta kuittaus jotta se on tosi?,niinkö?

• niinpä niin
        putkiyrittäjänä vaan.. kirjoitti:

ja ajopäiväkirjaanhan on haettava joka ajon/merkinnän jälkeen verotoimistosta kuittaus jotta se on tosi?,niinkö?

Ja sitten kun joskus kärähdät verotarkastuksessa, niin syyhän on sitten kirjanpitäjän/tilitoimiston kun ei kertonut asiasta ;)

Kuulutko tähän joukkoon?

• moponen_
        putkiyrittäjänä vaan. kirjoitti:

sattuipa sopivasti. olen muuten putkiyrittäjä vuodesta 1994. ja koskaan ei ole verottaja kyseenalaistanut pakettiautojen kuluja jne. joten tuon esimerkkisi ajatusleikki on täyttä paskaa.
        ajopäiväkirja ei todista mitään, niitä voidaan tehdä koska vaan.

Juurihan kirjoitin että verottaja hyväksyy putkimiehen pakettiautot helpommin kuin parturin pakettiautot.

Todennäköisesti sinulla on joku yksityisauto käytössä eikä pakettiautosi kulut ole kohtuuttomat suhteessa liikevaihtoon.

• jos kaikki kunnossa
        niinpä niin kirjoitti:

Ja sitten kun joskus kärähdät verotarkastuksessa, niin syyhän on sitten kirjanpitäjän/tilitoimiston kun ei kertonut asiasta ;)

Kuulutko tähän joukkoon?

ja lakien mukaan tehty?

en ymmärrä kuinka voin kärähtää jostakin jos en ole mitään väärin tehnyt.

pakettiauto on firman nimissä ja ajan sillä firman ja omat ajot, samaan aikaan vaimoni ajaa hekilökohtaisessa omistuksessani olevalla autollani työmatkat jne. ja itse ajelen sillä jonkin verran myös. en ole velvollinen verottajalle toimittamaan mitään ajopäiväkirjaa jos ilmoitan veroilmoituksessa käyttötarkoitukseksi ammattiajon 100%. miten voi verottajakaan sanoa minun ajaneeni yksityisajoja ihan vaan hatusta, kyllä verottajallakin on jotain todisteita oltava kun oikeuteen mennään, tai jos olisi mentävä. itse pystyn helposti näyttämään kaikki ajot yritysajoiksi jos tarve vaatii.
        ps.olen tankannut omankin autoni yrityksen kortilla aina, se vaan vaatii pientä taitoa tehdä hommat niin että niistä ei jää kiinni....

• sen sanoit
        jos kaikki kunnossa kirjoitti:

ja lakien mukaan tehty?

pakettiauto on firman nimissä ja ajan sillä firman ja omat ajot, samaan aikaan vaimoni ajaa hekilökohtaisessa omistuksessani olevalla autollani työmatkat jne. ja itse ajelen sillä jonkin verran myös. en ole velvollinen verottajalle toimittamaan mitään ajopäiväkirjaa jos ilmoitan veroilmoituksessa käyttötarkoitukseksi ammattiajon 100%. miten voi verottajakaan sanoa minun ajaneeni yksityisajoja ihan vaan hatusta, kyllä verottajallakin on jotain todisteita oltava kun oikeuteen mennään, tai jos olisi mentävä. itse pystyn helposti näyttämään kaikki ajot yritysajoiksi jos tarve vaatii.
        ps.olen tankannut omankin autoni yrityksen kortilla aina, se vaan vaatii pientä taitoa tehdä hommat niin että niistä ei jää kiinni....

...ne kuuluisat viimeiset sanat ;)

• Realisti

ja lakien mukaan tehty?

Verojen kanssa toimittaessa sinun pitää pystyä osoittamaan syyttömyytesi, ei verottajan syyllisyytesi.

• moponen_
        Realisti kirjoitti:

Verojen kanssa toimittaessa sinun pitää pystyä osoittamaan syyttömyytesi, ei verottajan syyllisyytesi.

Jos verottaja epäilee että yrität laittaa yksityismenoja yrityksen piikkiin liikaa, niin se vaan yksinkertaisesti verottaa epäilystensä mukaan. Verovelvollisen velvollisuus on näyttää että on toiminut asiallisesti.

• putkiyrittäjänä vaan.......
        moponen_ kirjoitti:

Jos verottaja epäilee että yrität laittaa yksityismenoja yrityksen piikkiin liikaa, niin se vaan yksinkertaisesti verottaa epäilystensä mukaan. Verovelvollisen velvollisuus on näyttää että on toiminut asiallisesti.

eilen putkahti postista kirje verottajalta.
        veroilmoituksen täydentämisilmoitus.....
        -selvitys autokuluista
        -millä autolla yksityisajot ajetaan
        -toimittamaan ajopäiväkirja tai muu luotettava selvitys.

no soitin sitten verottajalle ja selvisi että luulivat minulla olevan firmalla henkilöauto ja pakettiauto. ei ollut neiti tietoinen mitä tarkoittaa lyhenne "pk" ja oli olettanut että firmani nimissä on henkilöauto. no perkele sehän oli peräkärry se....loppujen lopuksi sanoi että ei tarvitse tehdä selvitystä ja oli hänen tietämättömyyttään koko asia.

että niin se menee.
        sen verran tiedustelin asiaa kun kerran täällä netissä on kirjoiteltu, että tarvitseeko sitä ajopäiväkirjaa olla, EI TARVITSE JOS p-AUTO 100% FIRMAN KÄYTÖSSÄ JA OMISTUKSESSA, jos firmalla on henkilöauto siinä pitää pitää ajopäiväkirjaa.
        ja kuulemma parturiliikkeelläkin voi olla pakettiauto, tartteehan niitä shamppoitakin jollain kuljetella....

• mopo.nen
        putkiyrittäjänä vaan....... kirjoitti:

-selvitys autokuluista

no soitin sitten verottajalle ja selvisi että luulivat minulla olevan firmalla henkilöauto ja pakettiauto. ei ollut neiti tietoinen mitä tarkoittaa lyhenne "pk" ja oli olettanut että firmani nimissä on henkilöauto. no perkele sehän oli peräkärry se....loppujen lopuksi sanoi että ei tarvitse tehdä selvitystä ja oli hänen tietämättömyyttään koko asia.

että niin se menee.
        sen verran tiedustelin asiaa kun kerran täällä netissä on kirjoiteltu, että tarvitseeko sitä ajopäiväkirjaa olla, EI TARVITSE JOS p-AUTO 100% FIRMAN KÄYTÖSSÄ JA OMISTUKSESSA, jos firmalla on henkilöauto siinä pitää pitää ajopäiväkirjaa.
        ja kuulemma parturiliikkeelläkin voi olla pakettiauto, tartteehan niitä shamppoitakin jollain kuljetella....

No, tuleehan niitä kyselyjä näköjään, vaikka jotkut jo hehkutti ettei mitään tarvitse..

Sinun firmasi bisneksiin nähden ne autokulut olivat ilmeisesti kohtuullisia ja kun sulla oli yksityisauto ei tarvinnut selvitellä.

Kun sulla on auto täynnä niitä rööriputsauslaitteita, niin eihän sillä viitsi siviilissä paljon ajella.

Monihan jättään noihin kyselyihin vastaamatta ja sitten tulee aikanaan verolappu postitse, kirjanpitäjän vika taas...

• Jeth2007

Auton hintaa saa vähentää firman tuloksesta jotenkin vuosittain kalustovähennyksinä tjs. Miten se nyt sitten lasketaankaan?

• pisnespavel

ja lakien mukaan tehty?

Jos todella toimit noin, jäät kiinni heti kun verottaja kiinnittää huomionsa sinuun. Ei se auta yhtään vaikka kuinka ilmoitat pakettiautosi olevan 100% yrityksen käytössä. Älkää ihmiset aliarvioiko verottajaa. Heillä on kyllä tilastot hallussaan mitkä minkäkin auton käyttökustannukset ovat. Jos sinulla on pakettiauto joka esim. kuluttaa polttoainetta keskimäärin 10 litraa sadalla, ja sinä olet laittanut sen auton päälle verotukseen polttoaine kuluja niin että niistä kertyy esim 19 litraa sadalle, on sinulla jo pallo jalassasi.

Tapauksesi on sinänsä ihan huvittava. Olet hymyssä suin lähettänyt todisteita itseäsi vastaan verottajalle vuosikausia.

• 2parturiliikettä
        putkiyrittäjänä vaan....... kirjoitti:

-selvitys autokuluista

että niin se menee.

Mulla on 2 parturikampaamoa eikä ole tullut mieleenkään yrittää autoa
        firman piikkiin.
        Posti ne shampoot tuo suoraan liikkeeseen.
        Toki joskus kuljetellaan varastoa toisesta liikkeestä toiseen.
        En usko että verottaja hyväksyisi pakettiautoa yrityksen käyttöön mein alalla.

• tapauskohtaista

Kun laskelmia tekee tarpeeksi, löytyy sellainen joka itseäkin miellyttää ;)

Muistuttaisin, että on auto mikä tahansa, niin yli puolet ajoista tulee olla liiketoiminnan ajoja, jotta auto tulkitaan tmi:n verotuksessa yrityksen omaisuudeksi. Tällöin auton kulut voi vähentää todellisten kulujen mukaan kirjanpidossa. Tällöinkin yksityisajojen osuus tulee oikaista pois kuluista veroilmoituksella. Pykälien perusteella tmi:n auto vaatii siis aina ajopäiväkirjan käyttöä.

• ajopäiväkirjaa

n. 20 v ollut pakettiauto toiminimellä ei ole tarvinnut pitää ajopäiväkirjaa. Alvit ja kaikki muut auton kulut saanut vähentää.

• ikuisuuskysymys
        ajopäiväkirjaa kirjoitti:

n. 20 v ollut pakettiauto toiminimellä ei ole tarvinnut pitää ajopäiväkirjaa. Alvit ja kaikki muut auton kulut saanut vähentää.

olisi pitänyt pitää, jos olet ajanut pakettiautolla myös yksityisajoja. Nämä yksityisajot pitäisi vähentää toiminimen kuluista viimeistään veroilmoituslomakkeella ja näistä kuluista ei saisi tehdä alv-vähennyksiäkään.

pitäisi, pitää, olisi pitänyt...

vaikka kirjanpitäjänne ei näitä vaatisikaan, näin pitäisi toimia; verotarkastaja kertoo viimeistään miten olisi pitänyt toimia

jos yritykselle ostetaan pakettiauto, ei ole verottajan (eikä minunkaan) mielestä oikein, että myös yksityisajojen osuus pienentää toiminimen verotettavaa tulosta

pitäisi, pitäisi,...

• Just jostain opuksesta luin
        ikuisuuskysymys kirjoitti:

olisi pitänyt pitää, jos olet ajanut pakettiautolla myös yksityisajoja. Nämä yksityisajot pitäisi vähentää toiminimen kuluista viimeistään veroilmoituslomakkeella ja näistä kuluista ei saisi tehdä alv-vähennyksiäkään.

pitäisi, pitää, olisi pitänyt...

vaikka kirjanpitäjänne ei näitä vaatisikaan, näin pitäisi toimia; verotarkastaja kertoo viimeistään miten olisi pitänyt toimia

jos yritykselle ostetaan pakettiauto, ei ole verottajan (eikä minunkaan) mielestä oikein, että myös yksityisajojen osuus pienentää toiminimen verotettavaa tulosta

pitäisi, pitäisi,...

Juuri luin jostain, että käytännössä on melko hankalaa saada henkilöautoa toiminimen piikkiin. Pakettiauton kanssa onnistuu paljon paremmin. Nimenomaan pakettiautostahan tässä muutkin vastaajat ovat puhuneet.

Olen tuossa noita yrityksenperustamisoppaita lukenut viime aikoina paksun pinon, joten en muista mistä tämän luin.

• kuin kuin
        Just jostain opuksesta luin kirjoitti:

Juuri luin jostain, että käytännössä on melko hankalaa saada henkilöautoa toiminimen piikkiin. Pakettiauton kanssa onnistuu paljon paremmin. Nimenomaan pakettiautostahan tässä muutkin vastaajat ovat puhuneet.

Olen tuossa noita yrityksenperustamisoppaita lukenut viime aikoina paksun pinon, joten en muista mistä tämän luin.

ei auton mallilla, merkillä tai muullakaan ole väliä. toiminimellä verottajaa kiinnostaa se, että käytetäänkö autoa vähintään puolet liiketoiminnan ajoissa? jos käytetään, voi kulut vähentää liiketoiminnan kuluina (korjattuna yksityisajojen osuudella) ja auto katsotaan kuuluvan toiminimen varallisuuteen.

Jos autoa ei käytetä vähintään puoliksi liike...

ei jumankauta, tämän saisi varmaan kertoa täällä 100, eikun, äärettömän kertaa; aina löytyy joku joka ei ole perillä asiasta; ei ole muuten kaikki tilitoimistojen kirjanpitäjätkään...tiedän kun itse sellainen olen.

Ei muuta kun kaikki ostamaaan auto toiminimelle ja kaikki kulut kirjanpittoonn; kyllä se siitä!

• taidat ajaa ilman valoja ja...

ei todellakaan vaadi ajopäiväkirjaa jos omistuksessa henk.koht auto tai mp. jollet omista muuta ajoneuvoa kuin firmasi ajoneuvon niin silloin pitää olla apk. ei muulloin. tässä kin kohtaa voi ajot selvittää sanomalla kaiken ajon olevan yrityksen ajoa, piste.

• entä
        kuin kuin kirjoitti:

ei auton mallilla, merkillä tai muullakaan ole väliä. toiminimellä verottajaa kiinnostaa se, että käytetäänkö autoa vähintään puolet liiketoiminnan ajoissa? jos käytetään, voi kulut vähentää liiketoiminnan kuluina (korjattuna yksityisajojen osuudella) ja auto katsotaan kuuluvan toiminimen varallisuuteen.

Jos autoa ei käytetä vähintään puoliksi liike...

ei jumankauta, tämän saisi varmaan kertoa täällä 100, eikun, äärettömän kertaa; aina löytyy joku joka ei ole perillä asiasta; ei ole muuten kaikki tilitoimistojen kirjanpitäjätkään...tiedän kun itse sellainen olen.

Ei muuta kun kaikki ostamaaan auto toiminimelle ja kaikki kulut kirjanpittoonn; kyllä se siitä!

Millä arvoilla oman käytön osuus vähennetään, samoilla verottomien km korvausten arvoillako kilometrien mukaan, 0,42/km, vai?

• sopii
        Just jostain opuksesta luin kirjoitti:

Muistaa, että jos sillä pakettiautolla kuljettaa muiden kuin omia tavaroita maksua vastaan, niin pitää olla liikennelupa, vain max 1700 kg kokonaispainon alittavat eivät liikennelupaa tarvitse. Jos siis hankit vaikka pienen (alle 1700 kg) henkilöfarmarin yrityksen saat siitä kaikki kulut vähentää, vaikka ei pakettiauto olisikaan.

• mopo.nen

Se kannattaako auton ostaa firmalle vai omiin nimiin riippuu monesta seikasta. Yhtä oikeaa vastausta ei ole.
      - toiminimessä ei voi itselleen maksaa kilometrikorvausta, muissa yhtiömuodoissa se on mahdollista.
      - verottaja vaatii selvitystä yksityiskäytön määrästä, esimerkiksi ajopäiväkirjan.
      - jos auton arvo putoaa enemmän kuin siitä tehtävät poistot, niin silloin on parempi firman kautta. Verottaja palauttaa tulokseen osan poistoista.

Verottaja on myös kiinnostunut siitä että millä ajat yksityisajot, joten jos ei ole omistusessa yksityisautoa, niin kaikkia kuluja ei hyväksytä, vaikka olisi pakettiauto.

Kuorma-auto on parempi vaihtoehto kuin pakettiauto.

• alkup.

Kiitos selkeästä vastauksesta!

• Sontaa
        alkup. kirjoitti:

Kiitos selkeästä vastauksesta!

Edellinen vastaus. Tmi voi maksaa verotonta km-korvausta.

• kirjanpitäjältäni
        Sontaa kirjoitti:

Kävin kirjanpitäjän juttusilla tänään ja sovittiin että katson tän puoli vuotta mihin suuntaan menee matkat ja päätän/lasketaan sit loppuvuodesta kummin teen, vähennänkö matkakustannukset verotuksessa vai kirjataanko auto yritykselle.

Ei saa maksaa verottomia km korvauksia itselle, sanoi tääkin kirjanpitäjä. Uskon mieluummin häntä kun on ollut verotoimistossa töissä viimeiset 20v ja alkoi nyt vuos sitten pitää tilitoimistoa.

• Ei sais
        kirjanpitäjältäni kirjoitti:

Kävin kirjanpitäjän juttusilla tänään ja sovittiin että katson tän puoli vuotta mihin suuntaan menee matkat ja päätän/lasketaan sit loppuvuodesta kummin teen, vähennänkö matkakustannukset verotuksessa vai kirjataanko auto yritykselle.

Ei saa maksaa verottomia km korvauksia itselle, sanoi tääkin kirjanpitäjä. Uskon mieluummin häntä kun on ollut verotoimistossa töissä viimeiset 20v ja alkoi nyt vuos sitten pitää tilitoimistoa.

Maksaa itselle km-korvausta niin miks helvetissä tästä koko asiasta taytyy keskustella. Sillonhan ainoo mahdollisuus on firman auto. Vaihda heti kirjanpitäjää.

• mopo.nen
        Sontaa kirjoitti:

" Edellinen vastaus. Tmi voi maksaa verotonta km-korvausta. "

Niin voi työntekijälle kyllä.

• mopo.nen
        Ei sais kirjoitti:

Maksaa itselle km-korvausta niin miks helvetissä tästä koko asiasta taytyy keskustella. Sillonhan ainoo mahdollisuus on firman auto. Vaihda heti kirjanpitäjää.

Ei siihen kirjanpitäjän vaihto auta, kun ei voi vaihtaa myös verottajaa.

Kirjanpitäjä kirjaa yrittäjän itselleen maksaman "kilometrikorvauksen" yksityisotoksi eikä autokuluiksi. Sitten verotusta tehtäessä nämä kilometrikorvaukset vähennetään yrittäjän tuloista. Yksityisotot ovat verovapaita.
        Tuloshan on lähes sama, eikä yrittäjä tajua sitä eroa, koska ei ymmärrä niitä papereita mitä kirjanpitäjä hänelle antaa.
        Tuo koskee vain ammatinharjoittajaa ja toiminimeä.

Kommandiittiyhtiöissä, avoimissa ja osakeyhtiöissä voi maksaa kilometrikorvauksia ajopäiväkirjan mukaan.

• vaihda
        Ei sais kirjoitti:

Kun ne kilometrit saan vähentää sitten veroilmoituksella kumminkin ja se on loppupeleissä sama asia kuin niiden maksaminen itselle. Jos nyt en sit päätä kirjata autoa firmalle.

• mopo.nen

Tiedän tapauksen jossa verottaja laittoi kaikki yksityiskäyttöön sopivat autot yhtiön pääosakkaan ja auton käyttäjän autoeduksi. Siinä tuli hirvimetsälle tarkoitetusta firman maasturista tosi kallis auto, varsinkaan kun auto oli ostetettu "pelkästään veronkierto tarkoituksessa".

• Metsäkonekorjaaja

Kevytkuorma-auto on minun nimissäni. Ajan sillä yhtiöni ajoja noin 1000km/kk. Olen joka vuosi pyytäny verotoimistolta kirjallisena tiedon kuink paljon saan maksaa itselleni verotonta kolometrikorvausta. Nyt se on 0,72e/km. Ei taatusti kannata laittaa autoa yhtiön nimiin. Auton kokonaiskulut pääomineen, korkoineen vakuutuksineen polttoaineet ym. on noin 2300e vuodessa. veroton km korvaus 8640e...

http://www.vero.fi/nc/viewarticle.asp?path=5,40,90&article=4301&domain=VERO_MAIN&language=FIN&index=#

• km-korvaus?

Miksi korvaus on 72 senttiä/km?

Voisitko kertoa millä perusteilla olet oikeutettu kyseisen suuruiseen korvaukseen? Kiinnostaa ammattini (kirjanpitäjä) puolesta.

• moponen_
        km-korvaus? kirjoitti:

Miksi korvaus on 72 senttiä/km?

Voisitko kertoa millä perusteilla olet oikeutettu kyseisen suuruiseen korvaukseen? Kiinnostaa ammattini (kirjanpitäjä) puolesta.

Lue sieltä linkistä. Henkilö ajaa metsäautotietä ja kuljettaa konttia mukanaan ja ohjaamossa työkaluja, eiköhän se siitä tule.

• dddddgf
        moponen_ kirjoitti:

Lue sieltä linkistä. Henkilö ajaa metsäautotietä ja kuljettaa konttia mukanaan ja ohjaamossa työkaluja, eiköhän se siitä tule.

Jos ostan vain firmalle pakun niin pitääkö olla itselläkin auto? Muuten luulevat, että on omia ajoja firman pakulla?

• Valoja
        dddddgf kirjoitti:

Jos ostan vain firmalle pakun niin pitääkö olla itselläkin auto? Muuten luulevat, että on omia ajoja firman pakulla?

jos sinulla on oma auto , eli yksyisajoon tarkoitettu henkilöauto ja ostat pakettiauton toiminimelle = et tarvitse mitään ajopäiväkirjoa pakulle. Riittää oma henkilöauto todisteeks että pakettiauto on firman ajoihin!!! Menikö perille?!

• pisnespavel
        Valoja kirjoitti:

jos sinulla on oma auto , eli yksyisajoon tarkoitettu henkilöauto ja ostat pakettiauton toiminimelle = et tarvitse mitään ajopäiväkirjoa pakulle. Riittää oma henkilöauto todisteeks että pakettiauto on firman ajoihin!!! Menikö perille?!

Paitsi jos verottaja katsoo, että sille firman pakulle on laitettu kuluja enemmän kuin verottajan mielestä on kohtuullista. Silloin todistamistaakka on sinulla.

• Pa-yrittäjä(kö?)
        pisnespavel kirjoitti:

Paitsi jos verottaja katsoo, että sille firman pakulle on laitettu kuluja enemmän kuin verottajan mielestä on kohtuullista. Silloin todistamistaakka on sinulla.

Mikä on taloudellisin ja kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu seuraavassa tilanteessa.

Tarvitses yritystoiminnassa jonkin verran pakettiautoa sekä tarvitsen jonkin verran ykitysajoissa jotakin autoa.

Nyt minulla on kaksi autoa. Vanha pakettiauto täysin firman käytössä ja vaihtoiässä oleva henkilöauto ykitysajossa.
        Nyttemmin harmittaa käyttökulut kahdesta autosta

1 uusi pakettiauto riittäisi molempiin tarkoituksiin.

Eli mikä on taloudellisin, täysin laillinen ja helpoin tapa toteuttaa kaikki ajot yhdellä(paketti)autolla ?

Auto firmalle,ajopäiväkirja... vai autoetu ?
        Auto itselle, km-rahat ?

Otettava huomioon myös auton hankintakulut, ylläpitokulut jne..

• hupsheijaa

Saako yrityksen omistajiin kuuluva ottaa yritykseltä kilometrikorvaukset pakettiautostaan jos auto on työntekijöiden käytössä ja kilometrit otetaan tarkasti ylös?

• yrittaja...

Verotonta km-korvausta et saa jollet itse myös aja, mutta voit "sopia" että yritys maksaa sinulle auton käytöstä jotain. Mutta verotontahan se ei ole.

• anselmi771

Saanko laittaa muijalle ostamani henkilöauton firmani nimiin (oy) Ilman ongelmia? Hän ajelisi sillä omat henkilökohtaiset ajonsa? Mitä pitäisi ottaa huomioon? muutakin, kuin kateelliset naapurit jotka käräyttää heti, kun ottaa omistajatiedot =)

• keka tietaa

eikös etuus liity siihen että etuuden saaja työskentelee yrityksessä ?

Niin optimaalistahan olisi ottaa oma, puolison ja teinien autot virman piikkiin.

• fkjsjfkjskfs

Joo voit tehdä niin, firma maksaa kaikki kulut polttoainetta myöden. Pidät ajopäiväkirjaa, muutoin muijasi joutuu maksamaan kokonaan vapaan autoedun, max 18000 km mukaan. Jos vaimosi ajaa esim. 9000 km. omia ajoja, silloin hän maksaa 50% vapaasta autoedusta. Ajopäiväkirja täytyy olla aukoton.

Jos vaimosi ajaa yli 18000 km. omia ajoja, silloin hän maksaa enemmän kuin vapaan autoedun hinnaston mukaan.

Googlaa vapaa autoetu

• agenttituplanolla

ja auton omistajatiedot voi laittaa salaiseksi..

• 123456789000000

JAa miten?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      84
      4403
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      31
      3232
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      171
      2621
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      2066
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1502
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1386
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1160
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1019
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      970
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      882
    Aihe