moottorin äänieristys

masa

Mulla on kaksi GM 6,5 dieseliä konehuoneessa ja meteli on melkoinen. Nyt äänieristeenä ovat alunperin bensakoneille tehdyt vain kansiluukuissa olevat eristeet. Auttaisiko noiden vaihtaminen parempiin ja millaisiin? Kannataisiko konehuone vuorata myös sivuilta ja päädyistä? Mistähän noita materiaaleja saa? Voiko käyttää jotain maalattavaa massaa? Kiitän mahdollisesta avusta.

14

13591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hydratech

      Äänellä on ikävä taipumus karata kaikista mahdollisista rakosista. Paras tapa tehdä äänieristys on tehdä se kunnolla, vaikka työlästä se on. Halpaa ja hiljaista venettä ei ole, vaan usein laadukas äänieristys on juuri laatuveneistä löytyvä ominaisuus.

      Käyhän hakemassa venetarvikeliikkeestä "parasta äänieristyslevyä mitä rahalla saa". Katsohan sopivia liikkeitä vaikka VENE -lehden vuosinumerosta.

      Tuki sitten jokainen pinta, mitä konehuoneessa on, äänieristeellä. Huolelliset sovitteet, ettei jää "vuotorakoja". Läpiviennit veneen muihin tiloihin pitää tukkia myös, esim. Sikaflexillä tai polyuretaanivaahdolla.

      Koska moottorit ovat jo kiinni, niin tassuille ei varmaan voi paljoakaan tehdä, mutta tulevaisuuden varalta: kunnolliset tassut ovat välttämättömät ja jos veneessä on akseliveto, niin joustava potkuriakselin nivel pitää asentaa. Usein suuri osa äänestä välittyy moottorinpukkien ja akselin kautta runkoon, jolloin eristyksen tekeminen ei auta yhtään.

      • eriste

        etolasta saa kunnolista äänieristettä kaksikertaa halvemmalla kuin venetarvikeliikkeestä. itse laitoin etolan kamaa äänetöntä tuli.


      • Eri Matola
        eriste kirjoitti:

        etolasta saa kunnolista äänieristettä kaksikertaa halvemmalla kuin venetarvikeliikkeestä. itse laitoin etolan kamaa äänetöntä tuli.

        Eikös venetarvikealan suurnimi Maritim ole samaisen Etolan omistuksessa? Kama kannattaa tietenkin myydä ulos sen liikkeen kautta, missä siitä saa parhaan hinnan...

        Eikös venetarvikeliikkeiden yleinen hinnoittelukerroin ole se kuuluisa pii, 3,14159...


      • hydratech
        eriste kirjoitti:

        etolasta saa kunnolista äänieristettä kaksikertaa halvemmalla kuin venetarvikeliikkeestä. itse laitoin etolan kamaa äänetöntä tuli.

        Merkkitavara on palosuojattua tavaraa. Veneessä kun äänilähteen ympärillä oleva tila kuumenee enemmän kuin missään muualla, jolloin halpa tavara saattaa jo irrota kutistuessaan puhumattakaan siitä, että tavallinen vaahtokumi palaa iloisesti, jos konehuoneessa syttyy tulipalo.


    • Hiljanen

      Erityisesti äänieristykseen valmistettua vaahtomuovilevyä, sellaista foliopintaista, paksua, raskasta, kallista – ja paljon! Ympäri konehuonetta kauttaaltaan (ilmanvaihto ei kuitenkaan saa häiriytyä). Tarrapinta taitaa monissa levylaaduissa olla valmiina, joten kiinnitys tasaiseen ja sileään pintaan on helppoa.

      Biltema, Teollisuus-Etola, Motonet... onhan noita ostopaikkoja (varmaan muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla).

    • Jallu
    • Anonyymi

    • eristäjä

      Vähän vaikuttaa asiaan, onko ne keski- vai siäperämoottoreita. Itselläni on jälkimmäinen, laitoin luukkuun sitä eristettä missä on kaksi vaahtokumikerrosta ja niiden välissä raskasmattokerros. Se on painavaa, mutta voi kiinnittää kontaktiliimalla ja sitten meikäläinen ainakin teki itse isoja muoviprikkoja joilla kiinnitin sieltä täältä eristeen ruuveilla luukkuun. Olen jossain nähnyt niitä myytävänkin, olisiko Vetuksen luettelossa ?

      Sitten voi vielä panna (jos on lasikuitukansi) parvekematon kannen päälle. Se eristää myös hiukan ja on muutenkin mukava.

      Kunnon kumitiiviste luukun reunoille.

      Moottoritilan ja kajuutan väliseen laipioon mahdollisimman paksu äänieristys, jos on koneet takana. Mulla on n. 15 cm paksut eristeet siinä.

      Myös moottoritilan ilman tulo- ja poistokanavat pitää eristää, niistä sitä ääntä tulee tehokkaasti ulos. Pitää muistaa ettei kanavien pinta-alaa pienennä !! 250 hv diesel vaatii pelkkään imuilmaan noin 400 neliösenttimetrin tuloilmakanavan, siihen päälle vielä konehuoneen tuuletuksen vaatimat tulo-menokanavat.

      Oikeanlaiset moottoreiden kumitassut taatusti myös vaimentaa paljon melun ja värinöiden siirtymiseen koineista veneeseen. Lisäksi ns. raskasmattoa pitäisi laittaa melua johtaviin pintoihin (veneen pohja, laipiot yms.) niin paljon kuin mahdollista.

      • masa

        Kiitoksia teille hyvistä vinkeistä.


      • kapu
        masa kirjoitti:

        Kiitoksia teille hyvistä vinkeistä.

        Seppälän venetarvikkeesta sitä niiden myymää raskasmatolla(lyijy) varustettua eristyslevyä.
        Ei taida rahti paljonkaan kustantaa lisää tuossa kaupassa,kun muistat että hyvä maksaa aina vahän enemmän mut tässä tapauksessa se hyvä kannattaa maksaa lisääntyvänä mukavuutena.


    • tomppa1972

      Ostin tollaisen 7,5 metrisen Fiskarin missä 18hp Volvo Penta diesel. Vene kuidutettu puupaatti, erittäin hyvin tehty työ ja terve runko. Nyt sit koeajon jälkeen pohtinut et mistä aloittaa, ku kone pitää melkoista meteliä eikä siinä ole ku ohuesta vanerista (12mm) tehty kaksiosainen koppa, hytin takaseinän molemmin puolin eikä oikeastaan mitään eristystä sivusuunnassa lattian alapuolella. Ilmanputsarina on pelkkä vaahtomuovinen suppo ja tuloilman ottanee laajalti lattian kautta? Miettiny että irroitan koko takaseinän ja lattian takaosasta ja teen sitten oikean "konehuoneen" 2x19mm filmivanerista johon väliin bitumimassalevyä? Mitä läpivienteihin, sähköt, vaijerit ym? Pahin ongelma on kuitenkin jo aiemmin mainittu koneen eristäminen rungosta. Onko uusilla tassuilla huomattavaa eroa, ku tossa jo varmaan aika vanhat ja kovettuneet? Entä se akselin nivelöinti, kalliskin projekti ja minkä hintainen hyötyynsä nähden? Kiitos vinkeistä jos tän joku huomaa.

    • Anonyymi

      Ennätystä tavoitellaan, yli 20 vuotta!

      • Anonyymi

        Ja vielä yrittäjä kaivannut arkistojen aarteet


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

      Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

      Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

      Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

      Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe