Hei mitenhän on? Jos käyn pelkän B-kortin, niin saahan sillä ajaa mopoa, traktoria yms??
Mitä saan ajaa?
26
5552
Vastaukset
- ja sillein
Saa sillä ajaa mopoa ja traktoria, sekä sitten jos mönkijä on yli 100cc niin se tarvii B kortin.
- jos oot
syntyny 1985 tai myöhemmin ni ei sun pahemmin kannata ajella mopoo b-kortil...
- Samiii
jos oot kirjoitti:
Kerroppa?
- mopoa
jos oot kirjoitti:
ja miksi ei muka B kortilla saa ajaa mopoa vaikka on syntynyt vuoden 1985 jälkeen?
- B-kortilla
vain ja ainoastaan jopoa.
- Tietämätön?!!?
Joo kiitti vastauksista. Rupes vaan mietityttämään, kun ei sitä missään mielestäni sanota. Näin kyllä arvelinkin että saa niitä ajella.
- dshhj
siinä kirjassa joka jokaiselle jaetaan autokoulussa, ja ainakin meilä ajo-opettajat kerto että mitä b-kortilla saa jaa. lue kirjaa vähän niin tiiät
- ....
dshhj kirjoitti:
siinä kirjassa joka jokaiselle jaetaan autokoulussa, ja ainakin meilä ajo-opettajat kerto että mitä b-kortilla saa jaa. lue kirjaa vähän niin tiiät
et saa ajaa mopoo jos oot syntyny 1985 tai oot nuorempi.
- mopoa ajaa
.... kirjoitti:
et saa ajaa mopoo jos oot syntyny 1985 tai oot nuorempi.
missä muka kielletään mopon ajaminen jos on B kortti ja syntynyt vuoden 1985 jälkeen eikä ole koskaan suorittanut mopokorttia?
- ...
mopoa ajaa kirjoitti:
missä muka kielletään mopon ajaminen jos on B kortti ja syntynyt vuoden 1985 jälkeen eikä ole koskaan suorittanut mopokorttia?
kyllä se ihan suomen laissa sanotaan. katsopas sieltä. minun jätkäkaveri on syntynyt vuonna 1984, ja hänellä on b-kortti, kun katsoo hänen ajokorttiaan niin siinä on ruksattu kaikki, mihin b-kortti käy, siis myös mopoa saa ajaa. minä sensijaan olen syntynyt vuonna 1985 ja minun kortissani on vain ja ainoastaan henkilöautokortin kohdalla merkintä. tämä laki tuli voimaan muistaakseni juuri silloin kun minä täytin 18, eli joskus 3vuotta sitten. että näin meillä.
- ...
... kirjoitti:
kyllä se ihan suomen laissa sanotaan. katsopas sieltä. minun jätkäkaveri on syntynyt vuonna 1984, ja hänellä on b-kortti, kun katsoo hänen ajokorttiaan niin siinä on ruksattu kaikki, mihin b-kortti käy, siis myös mopoa saa ajaa. minä sensijaan olen syntynyt vuonna 1985 ja minun kortissani on vain ja ainoastaan henkilöautokortin kohdalla merkintä. tämä laki tuli voimaan muistaakseni juuri silloin kun minä täytin 18, eli joskus 3vuotta sitten. että näin meillä.
mun äidillä on myös b-ajokortti ja se oikeuttaa mm. moottoripyörällä ajoon. minä en saa ajaa moottoripyörää, koska sekin laki on vaihtunut joskus kauan sitten.
- ...
... kirjoitti:
mun äidillä on myös b-ajokortti ja se oikeuttaa mm. moottoripyörällä ajoon. minä en saa ajaa moottoripyörää, koska sekin laki on vaihtunut joskus kauan sitten.
- äidilläsi
... kirjoitti:
Äidilläsi on kai AB-kortti? Ennenvanhaanhan moottoripyörän ajo-oikeuden eli A:n sai siinä samalla korttiinsa kun suoritti henkilöautokortin eli B:n.
En tiedä miten ajokorttien merkintätapa on muuttunut, mutta itselläni (synt. 1980) on ajokortissa myöskin pelkästään henkilöauton eli B:n kohdassa merkinnät. Saan silti ajaa mopoa ja traktoria, eli M ja T-luokan ajoneuvoja. - äidilläsi
... kirjoitti:
http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutkinnot/Ajokortit/Ajokorttiluokat.htm -sivulla sanotaan, että
"A-luokan ajoneuvon ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa myös A1-luokan ajoneuvoja, A1-, A- tai B-luokan ajoneuvon ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa myös M- ja T-luokan ajoneuvoa."
Eli B-kortilla saa kyllä ajaa mopolla tai traktorilla, vaikka sitä ei olisi erikseen merkitty korttiin. Onko "jätkäkaverisi" kenties suorittanut erikseen mopo- tai kevarikortin? - .....
äidilläsi kirjoitti:
http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutkinnot/Ajokortit/Ajokorttiluokat.htm -sivulla sanotaan, että
"A-luokan ajoneuvon ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa myös A1-luokan ajoneuvoja, A1-, A- tai B-luokan ajoneuvon ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa myös M- ja T-luokan ajoneuvoa."
Eli B-kortilla saa kyllä ajaa mopolla tai traktorilla, vaikka sitä ei olisi erikseen merkitty korttiin. Onko "jätkäkaverisi" kenties suorittanut erikseen mopo- tai kevarikortin?en itse lähtis mopolla ajamaan. jätkäkaverillani ei ole erikseen mopokorttia mutta saa ajaa sillä, kun on syntynyt 1984. älkää jaksako nyt tosiasioita venkslata vaan soittakaa ajokouluun/poliisille ja kysykää. olen varma, että minä en saa ajaa mopoa b-ajokortilla. mut jos ajan moottoripyöräkortin ni saan automaattisesti myös mopokortin.
- ....
..... kirjoitti:
en itse lähtis mopolla ajamaan. jätkäkaverillani ei ole erikseen mopokorttia mutta saa ajaa sillä, kun on syntynyt 1984. älkää jaksako nyt tosiasioita venkslata vaan soittakaa ajokouluun/poliisille ja kysykää. olen varma, että minä en saa ajaa mopoa b-ajokortilla. mut jos ajan moottoripyöräkortin ni saan automaattisesti myös mopokortin.
kyllä on muuten epäselvästi ilmoitettu nuo jutut.. nyt en kyllä ymmärrä. olen luullut aina etten saa mopoa ajaa, mut tuo toinen linkki antaa ymmärtää että saisinkin.. hmm
- vaikka ei merkitty
.... kirjoitti:
kyllä on muuten epäselvästi ilmoitettu nuo jutut.. nyt en kyllä ymmärrä. olen luullut aina etten saa mopoa ajaa, mut tuo toinen linkki antaa ymmärtää että saisinkin.. hmm
Kyllä sinä sitä mopoa saat ajaa sillä B kortilla. Tämä selitettiin jo heti ensimmäisellä teoriatunnilla ainakin silloin kun itse kävin autokoulun. Sitä mopokohtaa ei ruksata siihen ajokorttiin jos et ole sitä mopokorttia erikseen suorittanut, mutta silti saat ajaa mopoa B ajokortilla etkä tee siinä mitään laitonta. Tämä on varmaa tietoa. Voit käydä vaikka itse vielä varmistamassa tämän jostain autokoulusta tai poliisilaitokselta, vastaus on sama.
- vastaus tässä
..... kirjoitti:
en itse lähtis mopolla ajamaan. jätkäkaverillani ei ole erikseen mopokorttia mutta saa ajaa sillä, kun on syntynyt 1984. älkää jaksako nyt tosiasioita venkslata vaan soittakaa ajokouluun/poliisille ja kysykää. olen varma, että minä en saa ajaa mopoa b-ajokortilla. mut jos ajan moottoripyöräkortin ni saan automaattisesti myös mopokortin.
: B-kortilla saa ajaa mopoa, vaikka on syntynyt 1985 jälkeen.
- että.näin
äidilläsi kirjoitti:
Äidilläsi on kai AB-kortti? Ennenvanhaanhan moottoripyörän ajo-oikeuden eli A:n sai siinä samalla korttiinsa kun suoritti henkilöautokortin eli B:n.
En tiedä miten ajokorttien merkintätapa on muuttunut, mutta itselläni (synt. 1980) on ajokortissa myöskin pelkästään henkilöauton eli B:n kohdassa merkinnät. Saan silti ajaa mopoa ja traktoria, eli M ja T-luokan ajoneuvoja.Aivankin juuri näin... Erona vain se että me ennen vuotta -85 syntyneet saadaan ajella mopolla vielä sittenkin kun meille ei enää kannata tilata lehteä, eikä ostaa radiota ja lääkärikin on todennut ettei huonon näön ja kuulon takia ole tarvetta ajokortillekkaan. Me kun saimme ajaa mopolla ilman mitään korttia täyttäessämme 15 vuotta silloisen lain mukaan ja nykylaki saman oikeuden meillä säilyttää, mutta kevyttä nelipyörää, eli mopoautoa emme saa ajaa ilman korttia, koska sellaista laitetta ei sen ajan laki tuntenut kun olimme mopo iässä. Kuitenkin nuoremmat saavat ajaa b kortilla myös kaikkia m ja t luokan ajoneuvoja. Siis mopot, traktorit ja työkoneet. Nuo kortin merkinnät riippuu siitä onko ollut ensin vaikkapa se mopokortti. Vaikkapa itselläni on myös t-luokan kohdalla merkinnät koska omistin traktori kortin ennen b korttia. Jos olisin ajanut ensimmäisenä b kortin ei merkintoja t-luokan kohdalle olisi tullut vaikka ajo-oikeus myös siihen luokkaan.
Tuo a-luokka on siinä eri asia että se pitää olla merkittynä jotta se on.
Ne jotka sen ovat aikoinaan saaneet kaupanpäällisinä on vähintään ab kortti. - jepejeps
..... kirjoitti:
Nyt suosittelen sinua soittamaan sinne poliisille tai ajokouluun varmistaaksesi tuon asian. B-kortilla saa ajaa M- ja T-luokan härveleitä. T-luokan näköisissä laitteissa on sitten eroja, mutta pääsääntöisesti onnistuu.
- vetää
Sillä pelkällä B kortilla saa myös vetää sellaista yhdistelmää missä sen peräkärryn kokonaismassa on maximissaan 750kg, ja vetoauton luonnolisesti pitää kuulua B luokkaan. Mun mielestä nää jutut löytyy aika hyvin netistä, ja selitetään autokoulussa aika hyvin, tai ainakin ne pitäisi selittää jos on hyvä autokoulu. Tämä siksi, että pitäähän (tai ainakin olisi hyvä) tietää että mitä sillä omalla kortilla saa ajaa.
- uuno:::
Saanko ajaa Helkama Ambassador 150 cc -skootteria, jos olen syntynyt 1976 ja minulla on B-kortti?
t. uuno- 87k
Eipä voi tietää, kun et ooo kertonut koska olet sen ajokortin hankkinut.
Mutta oletuksena et saa, koska on vain B-kortti - cvffdfd
87k kirjoitti:
Eipä voi tietää, kun et ooo kertonut koska olet sen ajokortin hankkinut.
Mutta oletuksena et saa, koska on vain B-korttiSyntynyt -76 eli saanut B-kortin aikaisintaan 1994.
Vieläkö olet 87k sitä mieltä, että on saanut A-ajo-oikeuden samalla vai mitä tarkoitat?
- tahtoo.
Saat ajaa opel kadettia ei muuta ja sitäkin vain pinta kaasulla. Näin mulle ainakin kaverit on sanonut.
Nyt 20 vuotta huristelle kadetilla tosin haluaisin nissanin mutta ei pysty ei kykene kun ei saa niin ei saa. Mulla pitää kuulemma olla joku ihmeen tarra kortissa että saan ajaa primeraa tai yleensä japanilaisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan463030Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272854- 1212306
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111276
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13792