kurourunut napatyrä

iinamari

omko kellään kokemusta raskausaikana kipeytyneestä napatyrästä. voiko leikata odotusaikana vai miten sellaisen kanssa pärjää loppuun asti. itsellani tilanne aika paha, käytän
tukiliiviä, eikä sitä ilman oikein enää voi olla,koska maha tulee niin kipeäksi ettei
pysty edes liikkumaan.
raskausviikkoja takana nyt 20

4

6922

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

Hei! Mulla on kanssa napatyrä. Tuli edellisen raskauden aikana/jälkeen. Nyt olen taas raskaana, ja napatyrä toisinaan on kipeä, ja toisinaan on lähes oireeton. Mut laitettiin jo leikkausjonoon ennen raskautta, mutta itse ainakin oletin että raskauden aikana ei leikattaisi, joten odotan sitten raskauden jälkeen sen leikkauksen kanssa. Onko sulla tullut napatyrä nyt raskauden aikana vai oliko jo ennen raskautta? Oletko jo käynyt lääkärillä tyrän takia? Jos et niin kannattaisi ainakin neuvolassa ottaa puheeksi, tosin ei mun th ainakaan tiennyt mitään tyristä. Aikaisemmin lääkäri sanoi että uusi raskaus saattaa pahentaa/isontaa tyrää. Toivottavasti ei. Jos tyrä pullottaa ja ei mene takaisin sisälle painamalla, niin ymmärtääkseni silloin pitää ottaa yhteys lääkäriin kiireellisesti.

• iinamari

tuli myös edellisestä raskaudesta, silloin ei
      vaivannut ollenkaan, mutta napa jäi hiukan
      "pullottamaan".
      olen ottanut asian puheeksi neuvolassa, käskivät
      mennä lääkäriin tutkittavaksi, olen käynyt
      ,mutta kukaan ei näytä ottavan tätä
      vakavasti, vaikka kerran vietiin ambulanssillakin sairaalaan , ei edes tutkita
      mitenkään, vaikka on niin kipeä ettei pysty edes liikkumaan ja hengittämään kunnolla.
      kipu on puristavaa ja pistävää koliikimaista,
      helpottaa ainoastaan selinmakuulla, töistä
      pitää lähteä viikottain pois kesken päivän ja saikkaria tulee aina yksi päivä kerrallaan.
      tilanne on nyt jo aivan sietämätön, sen ainakin
      olen oppinut ettei apua oikeasti ole saatavilla
      , vaikka kuinka muka pitäisi olla hyvä
      terveydenhuollon taso.
      kun kävin vatsakirurgilla, hänkin katsoi vaan
      suurinpiirtein kelloa kiireessänsä kun oli
      edellisen asiakkaan jälkeen aikataulu myöhässä
      ja totesi vaan olevan ehkä vatsan toimintahäiriötä. todellakin!

• pillervo

Hei, minulla oli kaksi raskautta peräkkäin 9 ja 11 vuotta sitten. Mahani ratkesi pahasti, koska olen pieni kokoinen ja kohtu kasvoi hieman ulospäin. Vatsalihakset ratkesivat jättäen keskelle n.1 cm raon, tuli pari suolityrää ja napa "räjähti" :) vatsa oli kipeä , eikä jumppa auttanut lihasten yhteen kiinnittymiseen. kolme vuotta viimeisestä synnytyksestä pääsin koepotilaaksi, jossa vatsalihakset ommeltiin yhteen, laitettiin tukiverkko mahan alueelle tukemaan suolia ja kiristettiin mahanahkaa alaspäin ja tehtiin navalle uusi ulsotuloreikä paremman nahkan kohdalta :) suurin osa raskausarvita hävisi, vatsalihakset korautuivat ja navasta tuli ihan oikean näköinen napa, vatsakin muuttui taas litteäksi kun löysä nahka oli kiristetty. Kivut hävisivät, joskus tuntuu ponnistaessa venyneitten suolien kohdalla vihlontaa, mutta harrastaa voi melko normaalisti. Olen todella tyytyväinen korjaukseen :) että rohkeasti vain korjauttamaan vatsaa, sitä tarvitsee vielä pitkään :)..olin jo sterilisaatio jonossa koska ajattelin että nyt on vauvat tehty, mutta elämä teki kepposet, mies jätti perheensä työkaverin vuoksi, ja strelisaatiota ei keretty tehdä. Nyt viiden vuoden jälkeen olen uudestaan rakastunut ja haaveilemme vauvasta jos vain mun maha kestäis!!?? :) hassua tämä elämä..

• hyps

iinamari

Kuvailemasi oireesi ei ihan kuulosta olevan tyrästä peräisin. Pelkästään kosmeettisesta syystä tyrää tuskin julkisella puolella leikataan, raskaana olevaa ei ainakaan. Harmi ettei lääkärit ole sinulle asiaa tarkemmin selittäneet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      233
      4159
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      112
      2624
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      38
      2355
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1426
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      115
      1406
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1169
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      78
      1087
    8. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      953
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      936
    10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      921
    Aihe