ahdistus -ja paniikkihäiriöt

sairastava

Moikka, olen lukenut täällä paljon kirjoituksia ja haluaisin kertoa teille itsestäni ja oireistani, jos siitä olisi vaikka muille hyötyä.. Pitkä stoorihan tämä on, mutta ne lukeavt joita kiinnostavat :) Ja haluaisin myös toivottaa kaikille voimia jotka kärsivät tästä "taudista"..

Ensimmäisen paniikkokohtauksen sain toukokuun lopulla. Ennen sitä mulla ei ole koskaan ollut mitään ahdistusta yms. Se vaan tuli kuin slama kirkkaalta taivaalta. Aluksi oli hieman epävarma olo ja mietti vaan että mikäköhän nyt mahtaa olla. Menin rauhallisempaan paikkaa makaamaan ja nostin jalat tuolille, koska oli myös hieman huimaava olo. Hetken kuluttua kädet puutuivat täysin ja sitten iski paniikki. Paikalla olleet soittivat ambulanssin pyynnöstäni, koska pelotti aivan tolkuttomasti en itse sitä pystynyt tekemään koska olin koko eukko lihaskrampissa, jalat, kädet, kaula, pää puuduksissa. Näkeminen oli rakeista ja epäselvää. Sydän tykytti, hengitys oli nopeaa ja puhuminen epäselvää.

Ambulanssin tultua paikalle, rupesin jo hieman rauhoittumaan ja siitä pikkuhiljaa "paranemaan". Ambulanssi tyypit kyselivät ummet ja lammet ja totesivat että se oli vain paniikkohtaus.

Loppupäivän oli hyvä ja helpottunut olo.. meni pari päivää ennen kuin rupesin miettimään mistä se johtui, enkä itsekään oikeen tiennyt joten lompsin lekuriin. Lääkäri otti sydänfilmin ja verikokeet mistä selviäisi mahdolliset "oikeat" viat/sairaudet. Ja niin se lääkärikin vaan sanoi että kaikki lähtee korvien välistä.

Nyt en ole saanut kohtauksia, mutta nyt kun tiedän että minussa ei ole vikaa, niin niitä vikoja täytyy itse kehittää. Esim. joku aika sitten olin koko ajan varma että nyt mulla on aivoveren vuoto, mutta ei koskaan ollutkaan ja unohdin sen.. Sitten tuli että jos mulla on sittenkin vikaa sydämessä, mutta ei ollutkaan jne.. Eli vieläkin mietin että jos mulla on .... niin mulle tulee selviä fyysisiä oireita pelkän ajatuksen voimalla..

Tämä on todella rankkaa ja täytyy vaan opetella olemaan mikä ei vielä ole minullekkaan helppoa.
Itse tiedänmikä minilla on, mutta silti ajattelee typeryyksiä.

Lääkäri myös kertoi minulle, että jännittyneet lihakset, kofeiini, kuumuus jne. voivat aiheuttaa/laukasta ahdistus/paniikkohtauksia.
Etenkin jännittyneet niska-ja hartia lihakset voivat vaikuttaa ihmisen ajattelutapaan..

Ilman lääkkeitä tässä eletään, koska ensinnäkin haluan itse saada itseni kuosiin ja lääkärikin on sitä mieltä että jos minulta löytyy tahdonvoimaa taistella, niin hän ei kirjoita mulle mitään troppeja, ennen kuin rupee näyttää pillerit pakollisilta..

10

5335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *sandra*

      No kuulostaa niin tutulta..
      Itselläni on paniikkihäiriö sekä keskivaikea masennus..Lääkkeitä en ala popsia vaan yritän parantua psykiatrin luona käymisen ohella..
      En aio luovuttaa vaikka välillä tuntuu todella pahalta kun on tsempannu monta päivää ja sit taas romahtaa kun jokin oireista tulee..Mulla yleisimmät on rinnan puristus,hengityksen kiihtyminen sekä hapen loppumisen pelko..Tästä on alkanut muodostua jo pienellä tapaa ongelma sillä en pysty nukkumaankaan ilman että ajattelen että en saa henkeä ja niinhän siinä käy että just kun olen pääsemässä uneen säpsähdän ja tuntuu kuin henki olisi pysähdyksissä..Se on sitten kiva seuraavat päivät ihan väsyneenä jatkaa muutaman tunnin unilla.ENkä jaksa enää innostua/tehdä mitään..
      Koko ajan väsyny olo ja lääkärit ei muuta tee kun yrittävät tuputtaa pillereitä..
      En vaan raaski pilata "itseäni"sillä että alan napsia lääkkeitä..Äitini lupasi olla tukenani niin kauan että paranen,epäilen vaan jaksaako koska ei sitä hetkessä parannuta..Olen siis 17v.tyttö.Niskat mulla on usein jumissa ja siitä voi johtua loputon pyörtyilyn tunne!!Mua pelottaa vaan että kuinka kauan jaksan ilman lääkkeitä ja tätä on nyt ollut jokjapäiväisenä n.parin kuukauden ajan!!Eikä asiaa auta se ettei mulla ole kavereita ja vaikee tututstua kun niin monesti pettyny pahemman kerran=`(
      ja kävis itsekkin 3kertaa sydän filmis eikä mitään..silti tuntuu että sydän lopettaa toimintansa..

      • Sairastava

        Moikka,

        Sanoit että sulla ei ole kavereita?? Ei ole mullakkaan kovin montaa, eikä mulla ole yhtäkään tosiystävää, muutama ryyppykaveri löytyy kyllä.. Vaikka en alkoholia paljoo juokkaan..

        Jos tuntuu kamalalta niin voit rohkeesti laittaa mulle s-postia ja minäpä vastailen tai voithan laittaa muutenkin vaan.. Käyn kerran pari päivässä lukemassa postini. Ajattelin että se voisi auttaa meitä kumpaakin kun voi puhua sellaisen kanssa joka tietää mitä se on. Itse olen 19 vuotias jos mietityttää olenko kamalasti vanhempi/nuorempi tjs..

        Ja kaikille muillekin, mulle saa kyllä laittaa postia jos kaipaatte juttelukaveria tai muuten vaan haluaa höpistä jonkun kanssa..

        En luule olevani mikään maailman parantaja tai muu sellainen, mutta jotkut vain kaipaavat juttelukaveria ja mulle voi puhua luottamuksellisesti.. Ja toivon että minä voin myös muille puhua luottamuksellisesti... :)

        Kyllä me kaikki päästään yli ennemmin tai myöhemmin kun jaksetaan vaan tsemppaa ja täältähän meitä samankaltaisia löytyy joista osa ainakin haluaa olla toistensa tukena...

        Hyvää kesää kaikille...


    • iini

      Mulla on kanssa ollu ihan samanlaisia oireita jo kuukausia ja ajattelin, etten halua pilata loppukesää tappelemalla noitten oireitten kanssa, jotka tuntuu vaan pahnevan...Sain siis lääkkeet tänään. Nyt vaan epäilyttää että rupeanko sittenkään popsimaan pillereitä vai tsemppaanko itse eteenpäin! Nyt sattuu olemaan sellainen "hyvä kausi" enkä todellakaan ole mikään pillerifani! Muttakun ne huonot hetket ovat niin kamalia...

      • mullakin on

        Minäkin aina mietin, että onko minulla joku kasvain. ja kerran minua sattui oikeasti vatsalihaksiin niin ajattelin, että minun sydämmessäni olisi jotain vikaa niin sain heti paniikki kohtauksen. :( Soitin hädissäni ambulanssin ja he sanoivat ettei ole mitään hätää vaan minä kuvittelen nämä tunteet


    • mullakin

      Mullakin ihan samanlaista, tosin nyt menee paremmin kuin vuosi sitten. Silloin olis jos minkälaisia oireita, unettomuutta, paniikkia jne. Käytin masennuslääkettä vähän yli puoli vuotta ja nyt olen ollut kuukauden ilman. Mulla on välillä sellaisia "ikäviä päiviä" ja saan paniikkiolon ihan vaan ajattelemalla. Jos sitten on vähän niskat jumissa ja päätä särkee, niin hetihän se on aivoissa jotakin vialla taikka jotakin muuta fyysistä oiretta niin aina tulee kaikki kamalimmat jutut mieleen :) Kumpa oppisi jotenkin rentoutumaan niin nämä jutut jäisivät vähemmälle.

      • takkutukka

        Kiitos teille muillekkin ketkä ovat tämän ongelman kanssa..En omaa tarinaani vielä kerro koska olen suht samassa jamassa teidän kanssanne..
        Ei mussa ole mitään vikaa tiedän sen, kuvitten vaan kaiken..


      • ilman lääkkeitä
        takkutukka kirjoitti:

        Kiitos teille muillekkin ketkä ovat tämän ongelman kanssa..En omaa tarinaani vielä kerro koska olen suht samassa jamassa teidän kanssanne..
        Ei mussa ole mitään vikaa tiedän sen, kuvitten vaan kaiken..

        Hei, itsekin paniikkihäiriöistä kärsivänä olen löytänyt apua Edmund Bourne:n Vapaaksi ahdistuksesta -kirjasta. Kirjan avulla pystyy arvioimaan syitä paniikkihäiriöihin ja voi toimia sen mukaisesti. Itse pystyn pysäyttämään kohtauksen oikealla tavalla hengittämällä. Tutustukaapa!


    • evelinindigo

      Hei onko kukaan kokeillut kansanparantajia yms. hoitoja panikkiin/masennus/burn outiin. Minulla on läheinen, jolle ajattelin ehtdottaa...???

      • Kaarina6

        Kansanparantaja parani ryhtini ja mummulta masennuksen.


    • Issey-

      Onhan tää vittumainen häiriö. Mä olen sen paniikin kanssa paininut varmaan 6-7v alkoi kun muutin vieraalle paikkakunnalla sillai että autolla ajamienn alkoi olla outoa sitte se onkin tehnyt vaikka mitä koukeroita. Esim hallinnan menettämisen pelkoa ja nyt viimeisin kun sain sillalla paniikkikohtauksen niin aivan hullu korkeanpaikan kammo!
      Autoilu on vieläkin outoa kovemmissa nopeuksissa .. hulluksi tulemisen pelkoa ja ahdistusta. Urheilu auttaa vähän pakkoajatuksiin..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1535
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1354
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1267
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1146
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe